Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216400

Topicstarter
Hoi allemaal,

Allereerst wil ik even melden dat dit een ''kloonaccount'' is i.v.m. herkenbaarheid.

Ik (30 + ) ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe baan. Ik reageer op zoveel mogelijk vacatures, maar ik krijg erg vaak afwijzingen zonder echt diep in te gaan op de afwijzing. Past niet in het profiel blabla. Zo reageerde ik recent op een tiental vacatures die 1 op 1 aansloten bij mijn werkervaring en CV. Toch de standaard afwijzing. Inmiddels ben ik aardig de wanhoop nabij.

Ik heb van kinds af aan al commerciele ervaring opgedaan met dank aan ouders (eigen winkels) en ben eigenlijk de retail ingerold vanaf mijn 16e denk ik zo ongeveer. Mijn CV staat VOL met faillissementen van retailzaken waardoor het ''lijkt'' alsof ik daar vrij vlot (1-2 jaar) ben weggegaan. In deze tijd was ik assistent-bedrijfsleider en bedrijfsleider.

Rond mijn 24ste begon ik mij te bemoeien met online marketing. Eerst als hobby en later erg serieus (zelfstandig ondernemer geweest voor 5 jaar). De toko werd met succes verkocht (goed bod). Mijn werkzaamheden bestonden eigenlijk uit het bouwen van de webwinkel, bezoeken van evenementen, social media, blogging, vlogging, prijsvergelijkers enzovoorts. Eigenlijk alles wat er bij online marketing komt kijken.

Omdat ik in een regio woon waar zich voornamelijk industrie bevind en ik daar helemaal niets mee heb (6 linkerhanden) was het toch even zoeken, nadat ik het bedrijf had verkocht. Uiteindelijk weer aan de slag als Online Marketeer (allround) met het beheer van webwinkels met daarbij horende werkzaamheden zoals linkbuilding, seo optimalisatie, prijsvergelijkers, verkopersplatformen zoals Amazon etcetera. Helaas MOEST ik weg, vanwege een gebrek aan geld binnen de firma.

Nu wil ik als eerste naar mijzelf kijken uiteraard. Is mijn CV wel op orde? Ik denk van wel, maar geldt dat ook voor de motivatiebrief? Ik heb geen idee en ik zou er graag een paar doorsturen naar personen op dit forum die weleens met dit bijltje hebben gehakt. Ik ben namelijk face to face erg goed, maar misschien niet zo op papier. Dat zou zomaar kunnen.

Welke functies ambieer ik op dit moment?

- Online Marketing
- Sales buitendienst (binnenkort rijbewijs)
- Recruiter? (past 1 op 1 bij mij als persoon, maar ik kom enkel recruitment vacatures tegen waar x jaren ervaring wordt gevraagd)
- Gemeente? (bijvoorbeeld het helpen van mensen? Opnieuw komen mijn social skills hier erg van pas, maar ook hier vraagt men xx jaren ervaring.

De twee laatstgenoemde functies lijken mij ansich prima, maar de ervaring in die sector is er niet en ik kan financieel niet 40 uur per week stage gaan lopen zeg maar. Wat kan ik doen?

Alvast vriendelijk bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DM je spullen maar; heb al vaker voor enkele mensen even een frisse blik geworpen op een CV & brief.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:44:
DM je spullen maar; heb al vaker voor enkele mensen even een frisse blik geworpen op een CV & brief.
Top. Ga ik straks even doen :) Dankjewel alvast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Als je solliciteert op banen met veel reactie wordt jij niet afgewezen maar kom je niet door de eerste schifting.

Hoe lang is je CV? Kun je dingen samenvatten zodat het minder als Job hoppen lijkt? "Ervaring diverse retail, o.a. bedrijf 1, 2 en 3" Komen je competenties goed naar voren? Sluiten ze aan bij bedrijf en functie?

Zelfstudie is altijd lastiger dan diploma. Welke heb je? Kun je bv 3 dagen gaan werken, houtje bijten en extra papieren halen?

Motivatiebrief mag je DM'en. Geen idee of ik direct tips heb voor je. Ongezouten mening krijg je sowieso wel (constructieve)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37
Je geeft aan dat je in de online marketing werkzaam ben geweest en dit weer wil. Maar je zelf vermarkten doe je nog op een heel traditionele manier. Zou het geen idee zijn om je marketing skills in te zetten om je op een originele manier aan te bieden? Leuke video en dit delen op LinkedIN? Super originele CV (zoek maar eens op de CV's die naar Pixar zijn gestuurd)

edit: Deze dus https://www.socialtalent....ve-resumes-weve-ever-seen

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 28-05-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:27
Het probleem is al helder vanuit OP.

Dit lijkt me wel leuk, dat is ook wel leuk, een heel spectrum van zeer verschillende banen.

Focus. En bij voorkeur op iets waarin je ervaring hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:49
Je hebt een succesvolle onderneming opgezet en daarna voor goed geld verkocht?

Rinse and repeat. Wat heb je nog in loondienst te zoeken als je een bedrijf uit de grond kunt stampen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 19:36

Barrycade

Through the...

Ik heb een deja vu, dit verhaal is hier al een keer langs geweest :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 13:39
Stuur maar door hoor. Kom vanuit een HR achtergrond dus wellicht helpt een blik vanuit die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:14:
Het probleem is al helder vanuit OP.

Dit lijkt me wel leuk, dat is ook wel leuk, een heel spectrum van zeer verschillende banen.

Focus. En bij voorkeur op iets waarin je ervaring hebt.
Zoals @t_captain aangeeft: enorme diversiteit aan richtingen waar je in zou willen werken. Online marketing vs. bijv. recruiter is nogal een verschil. Ik weet niet of dit ook naar voren komt in je presentatie bij sollicitaties, maar dat zou ik als werkgever opvallend vinden. Focus je op één expertise. Zeker als ik kijk naar de gigantische vraag naar online marketeers (regio randstad, Tilburg en Eindhoven) moet dat te doen zijn.

Kijk ook of je eerst volgende stap er één kan zijn naar een gerenommeerde werkgever. Ga bijv. bij een top 10 online marketing Agency werken, doe 2 a 3 jaar werkervaring op en maak de overstap naar de klantzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Reageer je wel eens op een afwijzing? Ik heb dat met regelmaat gedaan en ben alsnog uitgenodigd voor het gesprek door de assertiviteit.. misschien een tipje? :)

Toevoeging: net als dat een afwijzing vaak standaard is, is voor veel bedrijven/recruiters/hr mensen een sollicitatie ook standaard. Wat ik wil zeggen is, profileer je anders. Zeg dat de afwijzing leuk en aardig is, maar dat je wel degelijk bij de functie pas vanwege: dit, dat, zus, zo en dat je graag op gesprek komt voor een lekkere bak koffie.

[ Voor 52% gewijzigd door CrawlFish op 28-05-2019 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:01
Heb je CV en motivatiebrief uiteraard niet gezien. Maar waar ik participeer in selectie van sollicanten draait het daarbij om een aantal factoren:

Zorg voor een kort en bondig CV. Je hebt misschien veel werkervaring. Maar wat hiervan is echt relevant voor de toekomstige werkgever? Vakkenvuller geweest bij de AH?

Nee, hoeft er niet in. Stuur ook niet hetzelfde CV naar iedere werkgever, maar maak een selectie naar wat jij denkt dat relevant zal zijn. Link naar een eventueel volledig overzicht op bijvoorbeeld LinkedIn.

Zorg voor zowel het CV als ook de sollicitatiebrief voor een goede layout. Er is niets zo vervelend als een wall-of-text.

We kennen het allemaal online. Het leest niet. Als ik 50 sollicicatiebrieven moet doorlezen, idem dito. Na een brief of 10 is de lol er wel weer vanaf. Wil je er vanaf die brief nog uitspringen, dan dient de brief de aandacht te trekken ook al zou er niets anders dan een lorem ipsum tekst in staan.

Als laatste, wees proactief. Ga niet alleen in op vacatures. Maar stuur ook open sollicaties. En wat betreft vacatures, houdt zelf het voortouw. Bel na een X aantal dagen om na te gaan of de vacature goed is ontvangen. Indien het bericht te hebben gekregen niet te zijn geselecteerd voor een uitnodiging, bel nog eens na om verdere toelichting te vragen waarom.

Noem het ludiek, maar zo heb ik eens bij een stuk of 10 sollicitanten voor een stageplek met allen een soortgelijk profiel, soortgelijk CV, eigenlijk allen geschikt er simpelweg voor gekozen om niemand uit de nodigen voor een gesprek. Van een mannetje of 3 kreeg ik reactie terug per mail, bedankt voor de tijd, mocht ik later nog wat hebben, bla bla. Er was er één die mij gebeld had om te vragen of ik toelichting kon geven waarom. Had gezegd nu druk, maar ik bel je terug. Tijd en dag doorgegeven. Niet gebeld :+. De volgende dag belde hij mij nogmaals. Ik vroeg hem wanneer hij kon starten.

Door zijn doorzettingsvermogen had hij mij getoond dat hij de persoon was die deze positie echt wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Bulder schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:44:
Wat heb je nog in loondienst te zoeken als je een bedrijf uit de grond kunt stampen?
Vanuit een hobby rollen in een onderneming is iets anders dan een bedrijf uit de grond stampen. Daarmee zeg ik overigens niets over Werkvraag (TS) Daarnaast kunnen er allerlei redenen zijn om te kiezen voor een vaste baan boven een eigen bedrijf.
CrawlFish schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:16:
Reageer je wel eens op een afwijzing? Ik heb dat met regelmaat gedaan en ben alsnog uitgenodigd voor het gesprek door de assertiviteit.. misschien een tipje? :)
En een hele goede tip! Een beetje opvallen tussen de tich sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bulder schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:44:
Je hebt een succesvolle onderneming opgezet en daarna voor goed geld verkocht?

Rinse and repeat. Wat heb je nog in loondienst te zoeken als je een bedrijf uit de grond kunt stampen?
Dat zou ik ook willen hoor, maar je moet wel iets verzinnen zeg maar. Destijds had ik een uniek niche en nu lijkt het alsof ik nergens op kan komen. Misschien omdat je er juist teveel aan denkt etcetera.

@t_captain Nou de genoemde functies staan wel in verband met elkaar. Recruiter moet je toch zeker een aantal goede competenties bezitten die een goede salesman ook bezit en vice versa. Het zijn dan wel twee verschillende functies, maar ik zie veel vaardigheden van mijzelf die ik in die voorbeelden zou kunnen toepassen.

@chrisborst Toevallig dank ik mijn laatste functie aan een ingestuurde video. Wel hele goede tip ;)

@Ronwiel Men vraagt veel Online Marketeers met name op het gebied van SEA (Adwords en dergelijke). Helaas heel weinig Allround functies waar alle aspecten voorbij komen. Als je SEA binnen een bedrijf doet is er wat mij betreft geen sprake van een Online Marketing functie, aangezien je slechts 1/1000e deel doet van wat Online Marketing inhoud, maar goed.

@CrawlFish Eigenlijk reageer ik altijd. Vandaag nog twee keer en afgelopen week, maar geen reactie. Die van afgelopen week ga ik morgen denk ik bellen.

CV etcetera ga ik wat later versturen. Ik zie dat er wat meer reacties op zijn gekomen dan ik had verwacht :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1216400 op 29-05-2019 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 20:30
Ik weet nog wel van mijn tijd als recruiter dat vooral op populaire vacatures een berg aan sollicitaties binnenkwamen en dat de selectie hierbij al snel wat strenger werd. Het is helaas in een totaal andere branche dan waar jij naar op zoek bent (techniek) maar ik ga ervan uit dat dit overal wel hetzelfde is.
De oppervlakkige afwijzing is meestal wel een indicatie dat je helaas niet de enige (of 1 van de weinige) bent die op zo een functie solliciteert.

FWIW zou ik er ook nog wel een blik op willen werpen.

Wat mij tot nu toe ook altijd heeft geholpen is door een open sollicitatie te sturen naar interessante bedrijven. Hierdoor spring je er vaak wat sneller uit dan wanneer je reageert op een vacature. Je valt dan immers buiten het strakke kader dat binnen de functieomschrijving/ functieeisen gesteld worden waardoor de interesse ook wat sneller gewekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je al iets gedaan met de 8 pagina's aan adviezen van vorig jaar? Zo niet, dan zou ik eens beginnen met het lezen van [weggehaald op verzoek van TS]

...of in ieder geval even melden waarom die dingen het allemaal niet geworden zijn. Op zich staat daar namelijk nog steeds prima advies. Gouden tip: leg niet alles naast je neer met een reden die neerkomt op 'kan niet', maar probeer eens voor jezelf uit te vinden waarom niet wel zou kunnen.
Anoniem: 1216400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 00:28:
Dat zou ik ook willen hoor, maar je moet wel iets verzinnen zeg maar. Destijds had ik een uniek niche en nu lijkt het alsof ik nergens op kan komen. Misschien omdat je er juist teveel aan denkt etcetera.
Dan stap je toch weer in diezelfde niche? Som eens voor jezelf op waarom dat een goed idee is en voer het uit! Als je websites kunt bouwen en goed bent in online marketing, dan moet er toch minstens een modaal salaris binnen kunnen komen als je jezelf een beetje handig zzp't?
@Ronwiel Men vraagt veel Online Marketeers met name op het gebied van SEA (Adwords en dergelijke). Helaas heel weinig Allround functies waar alle aspecten voorbij komen. Als je SEA binnen een bedrijf doet is er wat mij betreft geen sprake van een Online Marketing functie, aangezien je slechts 1/1000e deel doet van wat Online Marketing inhoud, maar goed.
Zo kan ik ook wel 1000 redenen vinden om niet te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 01:21:

[...]

Zo kan ik ook wel 1000 redenen vinden om niet te solliciteren.
Ik wil er best op reageren hoor, maar daar ligt mijn kracht totaal niet, alhoewel ik het wel beter onder de knie zou willen krijgen. Helaas is het wel zo dat men - zeker op het gebied van SEA - vaak relevante ervaring wil zien met portfolio (logisch ook, aangezien je vaak met grote budgetten te maken hebt).

Zelfde niche kan helaas niet. De opgelopen achterstand is veel te groot om vanaf scratch te beginnen plus er is 1 grote speler op dit moment die iedereen aan het uitkopen/opkopen is. Oftewel de eerste 20 winkels in Google zijn allemaal van dezelfde speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Volgens mij praat je echt in het luchtledige.
Anoniem: 1216400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 01:26:
[...]

Ik wil er best op reageren hoor, maar daar ligt mijn kracht totaal niet, alhoewel ik het wel beter onder de knie zou willen krijgen. Helaas is het wel zo dat men - zeker op het gebied van SEA - vaak relevante ervaring wil zien met portfolio (logisch ook, aangezien je vaak met grote budgetten te maken hebt).
Je hebt toch waarschijnlijk meer ervaring op je cv staan dan 99% van de sollicitanten, die net nat achter de oren van het hbo/mbo komen?
Zelfde niche kan helaas niet. De opgelopen achterstand is veel te groot om vanaf scratch te beginnen plus er is 1 grote speler op dit moment die iedereen aan het uitkopen/opkopen is. Oftewel de eerste 20 winkels in Google zijn allemaal van dezelfde speler.
Dus? Dan zoek je in een andere regio, of op een andere website. Welke ‘speler’ is dit dan? En waarom zou je kansloos zijn bij deze speler? Ook al hebben ze 20 winkels, daar ziet vast niet telkens dezelfde recruiter

Je noemt in de TS je social skills als pluspunt. Ik twijfel daar wel aan eerlijk gezegd. Je hebt naar eigen zeggen een enorm cv, maar volgens mij mis je een sociale antenne om op te vangen waarom je sollicitaties zo vaak mislopen. Kan je jezelf gewoon echt heel slecht verkopen, of is je verhaal gebakken lucht? Ik hoop het eerste, want daar kun je nog aan werken, maar ik vrees...

Buiten dit: ik vind het moreel best verwerpelijk dat je nu onder een ander account vrolijk de hele discussie opnieuw begint. Mensen hebben moeite gestoken en goede adviezen gegeven in je vorige topic en je geeft hier geen enkele terugkoppeling op. Je ziet alleen maar beren op de weg en antwoord zeer selectief op reacties met aannames daarin die je niet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nino_070 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 01:47:
Volgens mij praat je echt in het luchtledige.

[...]

Je hebt toch waarschijnlijk meer ervaring op je cv staan dan 99% van de sollicitanten, die net nat achter de oren van het hbo/mbo komen?

[...]

Dus? Dan zoek je in een andere regio, of op een andere website. Welke ‘speler’ is dit dan? En waarom zou je kansloos zijn bij deze speler? Ook al hebben ze 20 winkels, daar ziet vast niet telkens dezelfde recruiter

Je noemt in de TS je social skills als pluspunt. Ik twijfel daar wel aan eerlijk gezegd. Je hebt naar eigen zeggen een enorm cv, maar volgens mij mis je een sociale antenne om op te vangen waarom je sollicitaties zo vaak mislopen. Kan je jezelf gewoon echt heel slecht verkopen, of is je verhaal gebakken lucht? Ik hoop het eerste, want daar kun je nog aan werken, maar ik vrees...

Buiten dit: ik vind het moreel best verwerpelijk dat je nu onder een ander account vrolijk de hele discussie opnieuw begint. Mensen hebben moeite gestoken en goede adviezen gegeven in je vorige topic en je geeft hier geen enkele terugkoppeling op. Je ziet alleen maar beren op de weg en antwoord zeer selectief op reacties met aannames daarin die je niet aanstaan.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Die speler is een webshopeigenaar die mijn concurrent zou zijn als ik weer voor mijzelf zou beginnen in dat niche. Naast die 20 winkels is hij tevens ook de importeur voor heel Europa in dat niche, dusja dat lijkt mij een enorm slecht businessplan :P

Daar probeer ik nu - met hulp van enkele leden hier - dus achter te komen. Ik ben een hele makkelijke prater face to face, maar op papier in de vorm van een motivatie misschien minder en ik denk dat daar wat te winnen is. Ja ik heb veel meer ervaring dan de gemiddelde MBOer/HBOer, maar er zijn - in alle eerlijkheid - nog heel veel bedrijven die voor dat ene dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Daarom denk ik dat ik misschien eens verder moet Googlen of er meer websites zijn met vacatures dan Indeed.nl of een Werk.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 1216400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 01:51:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Die speler is een webshopeigenaar die mijn concurrent zou zijn als ik weer voor mijzelf zou beginnen in dat niche. Naast die 20 winkels is hij tevens ook de importeur voor heel Europa in dat niche, dusja dat lijkt mij een enorm slecht businessplan :P
Dus je was een e-commerce ondernemer, geen online marketeer? Het zelf runnen van een webwinkel (al dan niet met personeel) is iets heel anders dan online marketing.
Ja ik heb veel meer ervaring dan de gemiddelde MBOer/HBOer, maar er zijn - in alle eerlijkheid - nog heel veel bedrijven die voor dat ene dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Waar baseer je dat op? Op de tientallen aanbiedingen die je hebt gekregen en afgewezen omdat ze te weinig betaalden? Natuurlijk zijn er bedrijven die slecht betalen, maar besef ook dat geld niet alles is. Als je nu al een paar jaar werkloos bent, dan mag je blij zijn dat je voor minimumloon ergens achter een bureau kunt gaan zitten en 'iets' met e-commerce doen. Gewoon om weer ervaring op te doen, en dan merk je snel genoeg dat je vanuit een werkende positie veel makkelijker solliciteert dan vanuit een thuiszittende plek. Geld is echt van secundair belang, iets doen waarvoor je dagelijks je bed uit kunt komen en onder de mensen bent is veel belangrijker als je al een tijd zonder werk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 02:00:
[...]

Dus je was een e-commerce ondernemer, geen online marketeer? Het zelf runnen van een webwinkel (al dan niet met personeel) is iets heel anders dan online marketing.

[...]

Waar baseer je dat op? Op de tientallen aanbiedingen die je hebt gekregen en afgewezen omdat ze te weinig betaalden? Natuurlijk zijn er bedrijven die slecht betalen, maar besef ook dat geld niet alles is. Als je nu al een paar jaar werkloos bent, dan mag je blij zijn dat je voor minimumloon ergens achter een bureau kunt gaan zitten en 'iets' met e-commerce doen. Gewoon om weer ervaring op te doen, en dan merk je snel genoeg dat je vanuit een werkende positie veel makkelijker solliciteert dan vanuit een thuiszittende plek. Geld is echt van secundair belang, iets doen waarvoor je dagelijks je bed uit kunt komen en onder de mensen bent is veel belangrijker als je al een tijd zonder werk zit.
In principe was ik beide. Ik had dat bedrijf van scratch opgebouwd naar een zeer winstgevende winkel in dat specifieke niche door het juist inzetten en gebruiken van marketing. Door het ''bedenken'' van unieke dingen op bijv. social media, ads, amazon en ga zo maar door. Tevens veel linkbuilding en influencermarketing. Daarnaast heb ik ook voor werkgevers gewerkt als marketeer btw.

Nee het salaris interesseert mij in eerste instantie helemaal niets, juist omdat ik wil groeien. Ik baseer dat op hele ''snelle'' afwijzingen na sollicitatie, terwijl je 1 op 1 voldoet aan het geschetste profiel. Overigens schrijf ik voor iedere sollicitatie een unieke motivatietekst die zoveel mogelijk past bij de functie en dat desbetreffende bedrijf, maar zoals gezegd misschien is de indeling verkeerd of te lang of te kort etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Een snelle afwijzing betekent niet dat men je niet wil betalen, maar dat ze niet de indruk hebben dat je een match bent. Volgens mij ga je meer bereiken als je hier je cv en of motivatiebrieven in enigszins geanonimiseerde vorm post, en daar vervolgens op laat schieten en dingen aanpast. Dan loop je in ieder geval de kans dat je minder wordt afgewezen, en als je dan face to face zo goed bent als je zelf zegt, heb je binnen no time een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 02:09:
Een snelle afwijzing betekent niet dat men je niet wil betalen, maar dat ze niet de indruk hebben dat je een match bent. Volgens mij ga je meer bereiken als je hier je cv en of motivatiebrieven in enigszins geanonimiseerde vorm post, en daar vervolgens op laat schieten en dingen aanpast. Dan loop je in ieder geval de kans dat je minder wordt afgewezen, en als je dan face to face zo goed bent als je zelf zegt, heb je binnen no time een baan.
Ga er een aantal verzamelen ;) Nee ik denk niet dat ze mij dan niet willen betalen, maar misschien ben ik te oud voor bijvoorbeeld een social media functie (of wat simpels als supportmedewerker, want ik wil wel gewoon aan de slag) en dus te duur, want HBO etc. Ik kan mij goed voorstellen dat ze dan liever een kneedbaar exemplaar van 20 willen hebben, dat idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1216400 op 29-05-2019 02:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Of juist iemand die ze niet continu hoeven te begeleiden en een beetje zelf z'n broek kan ophouden, een visie heeft, snapt hoe je je in een kantoor en in een team gedraagt, etc. Voor iedere reden die jij kunt verzinnen om een schoolverlater aan te nemen, kan ik een reden verzinnen waarom je beter een ervaren kracht aan kunt nemen.

Probeer niet te veel te denken voor de ander, probeer je vanuit je eigen kracht te verkopen. Niet gaan beredeneren waarom ze je niet willen hebben, maar duidelijk paraat hebben waarom ze je wel moeten hebben. Daar moeten ze je 's nachts voor kunnen wekken en dan moet je dat in 30 seconden op kunnen dreunen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Anoniem: 1216400

Ik quote gewoon even 'simpel' een héél klein deel uit jouw OP:
- Online Marketing
- Sales buitendienst (binnenkort rijbewijs)
Hoe denk je dáár mee weg te gaan komen op het moment dat je naar een klant moet voor een persoonlijk gesprek?

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 29-05-2019 02:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 02:22:
@Anoniem: 1216400

Ik quote gewoon even 'simpel' een héél klein deel uit jouw OP:

[...]

Hoe denk je dáár mee weg te gaan komen op het moment dat je naar een klant moet voor een persoonlijk gesprek?
Dat kan nu ook niet ;) Is wel de functie waar alles samen komt denk ik voor mij persoonlijk. Aangezien daar behoorlijk veel vacatures van open staan op dit moment is dat zeker een richting waar ik op wil gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Barrycade schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:57:
Ik had de deja vu ook meteen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik kreeg hier ook een flinke deja vu van.

Omdat het verhaal wederom hetzelfde is opgebouwd. Weer vol met slachtofferrol, niet begrijpen waarom je afgewezen bent, waar in de vorige versie nog gesproken werd over leeftijdsdiscriminatie komt dat nu in milde vorm wederom terug.

Ga nou eens echt wat doen met de adviezen. Ga naar de kern. Weg met die slachtofferrol, ga uitzoeken waarom je wordt afgewezen. Ga eens 1 op 1 zitten met zo'n recruiter, laat 'm nou eens uitleggen wat er echt aan de hand is, zodat je daarvan kan leren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Heb zelf 6 maanden bij huis gezeten veel gesolliciteerd, kreeg inderdaad ook vaak het standaard afwijs verhaaltje past niet in het profiel of niet genoeg ervaring ( ben 23 met 4 jaar IT ervaring) terwijl in sommigie functie omschrijvingen starter functie stond gewenst 1-2 jaar ervaring. Wat ik uit eindelijk heb gedaan in al mijn motivatie briefen is onderaan zetten dat ik graag op gesprek zou willen komen voor een betere kennismaking.
en dat heeft uiteindelijk wel geholpen voor mijn gevoel in ieder geval. van de laatste 7 sollicitaties mocht ik bij 6 op gesprek en bij de 6e werd ik ook aangenomen.

misschien nog een goede toevoeging, je kan altijd vragen waarom je niet bent aangenomen of uitgenodigd bent. bij de sollicitaties waar ik ben afgewezen vanwege niet genoeg ervaring kreeg ik vaak een duidelijk antwoord. of ik kreeg te horen dat er iemand met meer ervaring was aangenomen en daar kan ik mee leven.

[ Voor 21% gewijzigd door Buzz134 op 29-05-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:27
[...]

@t_captain Nou de genoemde functies staan wel in verband met elkaar. Recruiter moet je toch zeker een aantal goede competenties bezitten die een goede salesman ook bezit en vice versa. Het zijn dan wel twee verschillende functies, maar ik zie veel vaardigheden van mijzelf die ik in die voorbeelden zou kunnen toepassen.
Recruiter is gewoon koude sales.

Online marketing is een paraplu waaronder een verzameling compleet andere specialisaties zit. Creative writing, UX, SEO, conversie, real-time bidding, platformstrategie etc.

Gemeente, iets met het "helpen van mensen", dan zit je in het sociaal domein. Waar bij mijn weten overigens geen tekort aan mensen is.

Het probleem is als je deze zaken gaat mengen. "SEO-specilaist, maar dan vanuit de mensgerichte kant". Een werkgever heeft geen idee wat je nou precies wil komen doen (hehalve dat je graag een baan en een inkomen wil).

Sommige dingen passen ook gewoon niet bij elkaar. Een recruiter die mensen wil helpen, dat is absoluut niet het profiel dat de agencies (90% van de recruiter vacatures) zoeken. Die zoeken een recruiter die sales-kampioen wil worden (en op het feestje of bedrijfsreisje een heel gezellige collega is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1216400 Veel vacatures zijn fake, gemaakt om marketingtechnische reden.
(concurrent die denkt, daar gaat het goed, ze vragen constant mensen. kijken hoe men in de markt ligt etc.
Mocht er echt een kandidaat bij zitten die er uit springt, zal men die gegevens gebruiken.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 20:46
psychodude schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:50:

Noem het ludiek, maar zo heb ik eens bij een stuk of 10 sollicitanten voor een stageplek met allen een soortgelijk profiel, soortgelijk CV, eigenlijk allen geschikt er simpelweg voor gekozen om niemand uit de nodigen voor een gesprek. Van een mannetje of 3 kreeg ik reactie terug per mail, bedankt voor de tijd, mocht ik later nog wat hebben, bla bla. Er was er één die mij gebeld had om te vragen of ik toelichting kon geven waarom. Had gezegd nu druk, maar ik bel je terug. Tijd en dag doorgegeven. Niet gebeld :+. De volgende dag belde hij mij nogmaals. Ik vroeg hem wanneer hij kon starten.

Door zijn doorzettingsvermogen had hij mij getoond dat hij de persoon was die deze positie echt wilde.
Ik noem het eigenlijk gewoon kut ipv ludiek.
Je laat dus iemand wachten die met smart op antwoord zit te wachten. Je vindt jezelf wel heel belangrijk in deze. Misschien moet je eens wat serieuzer met mensen omgaan, er zit genoeg leuks tussen en ga niet van zo'n slappe brief uit. En wauw, omdat 1 iemand 2x blijft aanhangen is hij wel de juiste??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 16:13
Juist "Allround" wordt meer gevraagd. Een bedrijf wil niet voor elk facet van online marketing iemand aannemen, als dat ook door 1 persoon gedaan kan worden. 1 vs. 3 mensen, dat scheelt zo een ton op jaarbasis voor een bedrijf. Of het 1/1000e is van online marketing is afhankelijk van het bedrijf en doelgroep, en daar zal je je aan moeten aanpassen.
Anoniem: 1216400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 01:26:
Als je 5 jaar ondernemer bent geweest, dan heb je ongetwijfeld ervaring met SEA opgedaan. Dus ervaring is er wel, en die kennis kan je prima bijhouden en uitbreiden zonder dat het iets anders hoeft te kosten dan tijd.

Wat betreft een portfolio, ik kan me voorstellen dat je als vormgever een portfolio bijhoud en deze meeneemt naar een sollicitatie. Maar hoe doe je dat als online marketeer? Een Excel documentje met budgetten, inkomsten en uitgaven? Buiten dat dit vertrouwelijke informatie is, en onder de geheimhoudingsplicht in je contract valt, geeft het weinig inhoudelijke informatie voor HR / de recruiter, behalve wat je vorige werkgever uitgaf aan marketing.

Richt je op 1 functie, niet op meerdere. In je startpost geef je aan dat je verschillende functies ambieert, maar deze functies verschillen zo ontzettend veel van elkaar qua vereisten, soft skills, en competenties, dat je deze niet met elkaar kunt vergelijken, ondanks dat je aangeeft van wel.

Aangezien je op zoek bent naar een nieuwe baan, en je op Tweakers rondzwerft, neem ik aan dat je tijd "over" hebt. Als je een functie in de online marketing wilt krijgen, is dit de perfecte kans om de kennis op dit gebied relevant en up-to-date te maken (Adwords is al maanden Google Ads). Online is zo'n beetje alles gratis/goedkoop te vinden, en als iemand die "goed met Google is" moet het vinden geen enkel probleem zijn.

Neem deze tijd ook om een relevante motivatiebrief en C.V. te schrijven per sollicitatie. Elk bedrijf heeft andere eisen, neem de tijd voor een sollicitatie om hier onderzoek naar te doen: Wat voor eigenaar, welke doelgroep, wat doen ze nu online, hoe kan dit beter, wat is het budget ongeveer, waar liggen nieuwe kansen, wat kan jij toevoegen aan het bedrijf, hoe pas je binnen het bedrijf, wat voor soort mensen werken er, zie je jezelf al elke dag daarheen fietsen?

En als laatste, haal in godsnaam snel je rijbewijs. Zonder dit beperk je jezelf zo erg, dat het vinden van een goede, leuke en uitdagende functie een nog grotere uitdaging word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:00
Vele adviezen hier gelezen, maar de belangrijkste 'Ga netwerken' nog niet.

Of over het hoofd gelezen

Gisteren is het bedrijf, waar ik nog geen maand werk failliet verklaard. (Hier geen discussie of vragen over in dit topic, want die is van TS). Hier was al een vooraankondiging van geweest zo'n twee weken geleden. Door mijn netwerk heb ik nu twee serieuze dingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik ook, maar is er al zo snel weer een jaar voorbij?

Ik krijg de indruk dat TS met een hagelgeweer aan het jagen is naar een baan. Hij wil werk, dus reageert maar op alles en raakt gefrustreerd als hij niks vind.
Zijn CV/motivatiebrief zal dan ook erg generiek overkomen (been there, done that), want de eerste 4 kan je nog wel een beetje enthusiasme insteken om een originele en pakkende brief te maken, na een tiental wordt het knip/plak werk en na honderden, zo niet duizend, zal je motivatiebrief een aaneenschakeling zijn van standaard riedeltjes en daarmee regelrecht op de afwijsstapel terecht komen, omdat het gewoon niet gemotiveerd/geïnteresseerd overkomt.

Maw. de huidige aanpak werkt niet, dus doe het eens volkomen anders. Maak een filmpje, ga spontaan bij een bedrijf langs (net zoals tieners vaak doen op zoek naar een bijbaantje), bel ipv een brief.
Zonder opleiding heb je dat beetje extra wel nodig, want als een bedrijf tientallen brieven binnenkrijgt, vallen als eerste de personen af met onvoldoende opleiding/werk ervaring, voor er ook maar naar een motivatie brief wordt gekeken.

En misschien zit je in een vijver te vissen waar al honderden anderen in vissen, dus overweeg een carrière switch (met degelijke (voor) opleiding).

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:57:
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Ik had de deja vu ook meteen.
Zo anoniem is zijn clone-account ;)

Niet alleen dat ....
Ik stuurde hem destijds een 99% kans vacature ....
Maar niet eens gereageerd naar de betreffende persoon.

En ja, ik ben er actief mee bezig geweest, de betreffende leidinggevende had op dat moment écht mensen nodig )

De persoon die aangenomen is uiteindelijk, is nu in vaste aanstelling - en zeer tevreden hiermee.

[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 29-05-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
@FreshMaker ik quote uit het oude topic:
CryptoNL schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 01:09:
[...]

Lopende ;) Mocht daar iets uitkomen dan zal ik dat hier melden.
Dus TS liegt hier ook nog eens glashard?

[ Voor 9% gewijzigd door nino_070 op 29-05-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MarkHero schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:56:
[...]

Ik noem het eigenlijk gewoon kut ipv ludiek.
Je laat dus iemand wachten die met smart op antwoord zit te wachten. Je vindt jezelf wel heel belangrijk in deze. Misschien moet je eens wat serieuzer met mensen omgaan, er zit genoeg leuks tussen en ga niet van zo'n slappe brief uit. En wauw, omdat 1 iemand 2x blijft aanhangen is hij wel de juiste??
Dit.
Ik zou per direct geen interesse meer in de baan hebben als ik er achter kom dat er dit soort 'testjes' met kandidaten gedaan worden.

Spelletjes speel je thuis maar met je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals mijn DM destijds aal aangaf ....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TRPFkwr/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
MRIdev schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:39:
Vele adviezen hier gelezen, maar de belangrijkste 'Ga netwerken' nog niet.
Dit. Ongeveer een kwart van de mensen die een baan vinden, doen dit via een netwerk (wat bijvoorbeeld @FreshMaker geprobeerd heeft voor iemand/je in het andere/vorige topic). Dit is gelijk ook het grootste percentage van alle manieren van werk vinden. Vacaturesites zijn een goede tweede maar dit ligt al snel zo'n 10% lager. De rest, social media, uitzendbureaus bellen, binnen lopen etc etc. Komt dus veel lager.

Als je een baan probeert te krijgen via je netwerk, sta je al met 1 voet binnen terwijl de rest van de sollicitanten nog buiten staan. Als een werkgever iemand zoekt en een bekende van hem (vriend, familie, kennis, collega) schuift vervolgens een persoon naar voren met "Ik denk dat deze persoon wel iets voor de functie kan zijn", heb je zo goed als gegarandeerd als een gesprek (tenzij je echt niet voldoet aan de eisen). De werkgever wil tenslotte tegen zijn bekende kunnen zeggen dat hij de persoon een kans heeft gegeven. Tevens is de werknemer eerder geneigd zijn bekende te geloven, dan wat er op een stuk papier staat, aangezien de bekende zijn nek (zie reputatie) uitsteekt voor iemand anders.

Praat met familie, vrienden, oud collegae. Benader oude contacten, ga naar netwerk bijeenkomsten.

Zit je in de online marketing, zoek of er een online marketing bijeenkomst/evenement/training is en praat met mensen. Daar ben je tenslotte toch zo goed in.

Pas werd mij bij het boksen nog een baan aangeboden in de IT door een mede-bokser. Even gebabbeld, interesses gedeeld. Toen kwam al snel "Ach bij ons zoeken ze nog zat mensen! Wil je niet bij ons komen werken?". Uiteindelijk bedankt, maar toch.

Ook mijn huidige baan heb ik te danken aan mijn netwerk.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:46
FreshMaker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:51:
[...]

[...]

Zo anoniem is zijn clone-account ;)

Niet alleen dat ....
Ik stuurde hem destijds een 99% kans vacature ....
Maar niet eens gereageerd naar de betreffende persoon.

En ja, ik ben er actief mee bezig geweest, de betreffende leidinggevende had op dat moment écht mensen nodig )

De persoon die aangenomen is uiteindelijk, is nu in vaste aanstelling - en zeer tevreden hiermee.
Pfff, als dat echt zo is snap ik wel dat ts nergens op gesprek komt.. een vlotte babbel is niet hetzelfde als sociaal vaardig (Wat ts zich dus wel vind). Sociaal vaardig betekent dat je mensen (en hun tijd) respecteert en een gesprek aangaat en opvolgt. Maar goed, meneer zit nu lekker thuis en klaagt over het niet kunnen vinden van een baan terwijl we nog nooit zoveel vacatures, en dan ook nog eens veel it/web-gerelateerd, open hebben staan in Nederland.

Of is ts gewoon aan het trollen en de tijd van mensen in dit topic aan het verdoen welke daadwerkelijk anderen willen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien de ontwikkelingen gaat ook dit topic op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.