Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Mijn vraag
...

Tweakers! Op deze regenachtige dinsdag is het me eindelijk gelukt alle hardware goed aan te sluiten en Windows 10 te installeren, de PC staat aan!

Nou komt het volgende, ik heb veel gelezen over overclocken, RAM snelheden aanpassen en alle drivers e.d.

Dit is mijn eerste Windows machine, dus wie kan me uit de brand helpen.

De belangrijkste vragen:

- Overclocken, wel of niet, en hoe, en wanneer?
- Drivers, welke wel en niet te installeren en in welke volgorde
- BIOS update, wel of niet doen, en als eerste?
- RAM snelheden, het mobo dat ik heb (asrock b450m pro4) support volgens mij tot 26xx of 28xx, maar ik heb een setje Corsair LPX Vengeance van 3000mhz. Moet ik dit dan ook veranderen, en zo ja weer hoe en wanneer?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

AMD Ryzen 5 2600
ASRock B450M Pro4
Gigabyte GTX 1660 OC 6G
Corsair Vengeance LPX 16GB 3000mhz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Eigenlijk nog niks, ben al een hele tijd bezig geweest met zowel de hardware als het Windows installatieprogramma, dus wil ik dit graag in 1 keer goed doen!

Alle hulp is welkom, en alle worden gewaardeerd hier!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
AMD Zen Overklok Topic

Welkom op GOT

Lees dit topic eens goed door.. dan ben je al een heel stuk verder.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ai, je had waarschijnlijk beter vóór de aankoop onderzoek kunnen doen naar overclocken, de Axxx en Bxxx chipsets van AMD zijn niet echt gericht op OC, in tegenstelling tot de X370, X470 en X570.
Je RAM komt niet voor op de QVL van het moederbord en officieel gaat de B450 chipset maar tot 2600MHz RAM, al zegt Asrock op dit moederbord ondersteuning te bieden voor 3200+ Mhz. Dit dan wel in combinatie met compatibel geheugen natuurlijk.
Verder leent een 'gewone' 2600 zich veel minder goed voor overclocken dan de 2600X.

Om verder op je vragen in te gaan:
1: met deze setup, niet onmogelijk natuurlijk maar ook geen aanrader gezien de mismatched hardware, gebrekkige chipset en memory dat officieel niet ondersteund wordt door dit mobo.
2: Drivers voor overclocken? Volgens mij heb je gewoon de juiste drivers voor je hardware, anders zou er wel iets mis zijn gegaan na de installatie, Windows zoekt automagisch een hoop van de juiste drivers voor je uit en houdt ze ook up to date.
3: BIOS update is nooit weg, maar waarom probeer je niet eerst of het überhaupt werkt?
4: RAM snelheid veranderen naar iets anders dan de snelheid waarvoor het gemaakt is, is meestal een slecht idee. Je kan RAM best overclocken maar het is de performance verhoging (als die er überhaupt is) niet waard tegenover een instabiel systeem.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Eigenlijk nog niks, ben al een hele tijd bezig geweest met zowel de hardware als het Windows installatieprogramma, dus wil ik dit graag in 1 keer goed doen!
Angstvallig leeg, overclocken kun je niet 'in één keer goed doen', het blijft een proces van aftasten, verhogen, doortesten, systeem crashes en duimen dat je niks stuk maakt. Elke cpu is anders, ook wel de 'silicon lottery' genoemd, aan de hand van het bakken van de chips kun je een cpu hebben die er goed mee overweg kan of zelfs eentje die bij een 50MHz verhoging er al de brui aan geeft.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
Oh god haha, niet de reactie die ik verwacht had natuurlijk!

Is het dan niet beter om alles gewoon zo te laten?

In mijn hoofd zit het idee dat ik nu eerst nog van alles moet installeren voordat ik met de PC aan de slag kan (gamen/streamen)

Wat betreft de hardware, ik heb een suggestie lijst in mijn eerste post voor een nieuwe PC als het ware overgenomen, met 8GB meer RAM en een andere behuizing.

Eigenlijk de concrete vraag, alle aangesloten zoals het moet, Windows binnen 7-8 minuten geinstalleerd;

Verder met installeren of genieten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Eh.. Wàt wil je dan precies installeren?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
@Wintervacht

Excuses, heb me nog nooit zo achterlijk gevoelt, maar het is een vooroordeel wat betreft Windows, dacht altijd dat je 1.000 verschillende dingen moest installeren voordat je aan de gang kon! Haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Even checken of je ram op de goede snelheid draait, kun je in bios zien. Daarna windows erop knallen en gaan met die banaan. Zou dat overclocken lekker laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flygrizzle
@spokje

Top dankjewel ga ik dat nog even doen!
Heren bedankt weer voor de info!

PS: Moet ik topics als ze beantwoord/opgelost zijn zelf sluiten of verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Topics zakken vanzelf weg :)
Pagina: 1