Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 15:08
Allen,

Net zoals TS twijfel ik op het moment ook om een Sony A7 III of de Nikon Z6 aan te schaffen. Zelf ben ik een hybride shooter waarbij ik de laatste tijd steeds meer richting video ga. Waarbij ik veel bergsport fotografie doe, dus snelle actie in combinatie met een achtergrond. Hierdoor ben ik opzoek naar een snelle wijde lens en goede autofocus, voornamelijk subject tracking. En in een kleine en lichte verpakking.

Waarbij ik ook beschik over een Mavic 2 pro drone waar ik de beelden graag mee combineer. Hierdoor kom ik op onderstaande opsomming.

Sony A7 III:
+ Meer native lenzen
+ Betere autofocus
- Grotere lenzen dan Nikon (?)
- Geen 10 bit 4K

Nikon Z6:
+ Kleinere lenzen (?)
+ 10 bit 4K extern
+ Toekomstige Raw (meer toekomstbestendig dan Sony?)
- Kleiner lensaanbod
- Slechter autofocus dan de Sony

Hebben jullie ervaring met beide camera's en hoe de autofocus van de Nikon zich verhoud tot de Sony. Zelf lees ik hier veel verschillende ervaringen over. Of hebben jullie nog een andere camera die het overwegen waard is. En zou ik nog andere zaken mee moeten nemen in mijn opsomming?

P.S. indien ik een nieuw topic had moeten starten i.p.v. deze reviven dan hoor ik het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@durcie heb er even apart topic voor aangemaakt. :)

Wat bedoel je met:

+ Kleinere lenzen (?)
Hier zul je minimaal tot geen verschil gaan merken.
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Welke vind jij het prettigste van de twee bedienen/werken. Bij twijfel zou ik persoonlijk beide zelf gaan testen en keuze maken op basis van eigen ervaring.

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 27-05-2019 13:32 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 15:08
@Daan_ bedankt voor het aanmaken van een nieuw topic en de snelle reactie :)
Daan_ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:
Wat bedoel je met:
Als ik het goed heb begrepen krijgt de Z6 een upgrade om RAW video bestanden te exporteren. Is de Camera hiermee beter voorbereid op de toekomst. Met andere woorden is zijn de voordelen van RAW zo groot dat je hier later een andere camera voor zou kopen. En zou het daardoor nu al slim zijn om een Camera te kopen die dat ondersteund?
Daan_ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:
+ Kleinere lenzen (?)
Hier zul je minimaal tot geen verschil gaan merken.
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Ik doelde meer op het formaat van de lenzen, ik begreep dat de nieuwe Nikon lenzen een travel mode hebben waardoor deze qua formaat kleiner zijn in je rugzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Software/firmware updates zullen voor beide systemen blijven komen. En welke functionaliteiten verbeterd gaan worden is enkel koffie dik kijken. Vaak zijn het geruchten en geen bevestigde informatie vanuit de fabrikant.

Met beide zul je goed uit de voeten kunnen met zowel fotografie als video.

De Sony A7 III heeft een firmware update gehad die nodige verbeterde. Bijvoorbeeld toevoeging voor Eye-AF voor dieren, intervalopname etc..

Zo heeft Nikon recentelijk Eye-AF toegevoegd aan aan de Z6 via een firmware update 2.0.

Voor beide zijn nodige voor en tegens te bedenken, maar laat je niet gek maken door specificaties, reviews en meningen van andere. Advies ga beide systemen zelf testen. Welke vind jij prettig bedienen/vast houden? Neem geheugenkaart mee en bekijk de bestanden op je gemak thuis. (je kunt ook overwegen om beide eens voor paar dagen te huren)

Mijn persoonlijke voorkeur heeft Sony E-mount, maar dit komt dat ik al enige jaren tevredenheid gebruik maak van dit systeem. En de dag dat ik de Z6/7 mocht testen was te kort om er echt waarde oordeel erover te kunnen geven. Het is niet het systeem waar ik naar over zou stappen de komende paar jaar...

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 27-05-2019 15:42 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daan_ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:36:
Software/firmware updates zullen voor beide systemen blijven komen. En welke functionaliteiten verbeterd gaan worden is enkel koffie dik kijken. Vaak zijn het geruchten en geen bevestigde informatie vanuit de fabrikant.
De firmware upgrade voor de Z met RAW video over HDMI is al gedemonstreerd op de CES dit jaar en is officieel door Nikon aangekondigd in samenwerking met Atomos. Dat is geen gerucht. Zie onder andere https://www.digitaltrends...z6-z7-raw-video-ces-2019/

@durcie daar heb je dan dus wel een externe recorder voor nodig, wat het er allemaal niet goedkoper en compacter op maakt, dus of dat voor jou echt genoeg meerwaarde biedt om het van doorslaggevend belang te laten zijn in je afweging vraag ik me af.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2019 15:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Ik heb zelf de A7 III gekocht en om de volgende redenen:

> Beter lenzen aanbod. Ik denk dat de Nikon kit lens beter is maar ik heb de 35mm Sigma 1.4 gekocht en die heb je niet voor Nikon. De Nikon Z 35mm is niet geweldig.

Wat ik beter vind aan SONY
> Kleinere body. Iets compacter.
> Iets beter in low-light (althans, die indruk krijg ik)
> Sony geeft tijdelijk 5 jaar garantie op val, stoot, water schade dus dat Sony geen weather sealing heeft is dan iets minder een issue
> 2x SD sloten

Wat ik beter vind aan de Nikon:
> Body voelt gewoon duurder en degelijker aan. Typisch Nikon. Betere grip
> View finder is veel mooier dan de Sony.
> Touch screen
> 1x XQD slot (duurder en minder praktisch)
> Weather sealing

[ Voor 7% gewijzigd door Aviv1 op 30-05-2019 15:27 ]

Let me share my screen...

Pagina: 1