Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:07:
[...]

@xSkyness Daar staat dus LETTERLIJK wat ik en anderen je hier proberen te zeggen. De bedenktijd eindigt vandaag!!!!!!!!!
Er zal in zijn koopcontract ook staan hoe veel afwijzingen van banken hij moet hebben (bij ons waren dat er twee) om te laten zien dat hij de hypotheek niet rond krijgt. Als hij die nu nog niet heeft dan vrees ik er voor. Als hij die wel heeft is er geen probleem.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad. Je moet even goed kijken/lezen, maar je bedenkdagen zijn vrijdag/weekenddag/maandag.. Dus je hebt tot vandaag. Een aangezien het al over 15:00 is en een typische werkdag 17:00 eindigt heb je nog krap een uurtje of twee...

Ruzie met je vriendin? Dan laat je haar dit topic maar lezen. Overigens had je beter het tekenen van het contract over het weekend heen kunnen tillen, wat dat betreft.

Wel overigens hulde dat je erover nadenkt (er zijn ook mensen die tekenen en dan 27 juni denken; Oh ja, ik heb nog geen afwijzing), nu alleen nog even de juiste beslissing nemen...

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 18:53
FreakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:11:
Inderdaad. Je moet even goed kijken/lezen, maar je bedenkdagen zijn vrijdag/weekenddag/maandag.. Dus je hebt tot vandaag. Een aangezien het al over 15:00 is en een typische werkdag 17:00 eindigt heb je nog krap een uurtje of twee...
Theoretisch kan je ook om 2350 nog mailen...maar je zult moeten bewijzen dat ie is aangekomen. Een goede jurist kan zo'n zaak voor je winnen.

Echter, voor de gezondheid van het hart is het beter direct bevestiging te hebben. Inderdaad nog 1,5 uur te gaan......

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Ik wilde net gaan kijken en het hier posten. Ik zit op mijn telefoon dus dit is even makkelijker.

http://imgur.com/a/1iYuokN
Het volgende staat dus absoluut niet in jouw plaatje :
In het contract staat dat zaterdag, zondag en feestdagen niet meetellen maar op die juridische website staat dus inderdaad dat het vandaag zou zijn. Vind dat heel raar, jullie niet?

Er staat in jouw plaatje gewoon wat iedereen de hele tijd zegt : Je bedenktijd eindigt vandaag...

Er hoeven namelijk maar 2 van de 3 bedenkdagen buiten het weekend te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Panzer_V , oh eens. Kan zelfs nog tot 23.59 toch? :D

Maar voor het goeie zou ik erachteraan willen bellen etc.. Dus dan nu maar actie gaan ondernemen.

Overigens, @xSkyness , ik wil je vragen, nee, ik smeek je.. Hou ons op de hoogte in dit topic. Dit is namelijk weer typisch zo'n topic wat eindigt in een cliffhanger en waar dan nooit een vervolg op komt :-( ;(

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rmg schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:10:
[...]

Dat gaat dus vanaf morgen pas in, dan loopt zijn bedenktijd af en moet ie voldoen aan de ontbindende voorwaarden voor hij kosteloos kan ontbinden
Dan heeft hij dus eigenlijk tijd genoeg alleen moet hij na vandaag naar een paar banken. Maar als hij het al weet is het minder stressvol alles vandaag te regelen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

In het contact staat genoemd dat je een 'ontbindingsverklaring' moet sturen, en dat deze de makelaar bereikt moet hebben.

Zoek dus naar zo'n verklaring en stuur deze naar de makelaar op. Enkel en alleen een ontbindingsverklaring is contractueel geldig. Een belletje, email of desnoods een fax is dat niet..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

Marzman schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Dan heeft hij dus eigenlijk tijd genoeg alleen moet hij na vandaag naar een paar banken. Maar als hij het al weet is het minder stressvol alles vandaag te regelen.
Ja dan kost het maar een euro of 600/800, een taxatie en een half hypotheek advies + afwijzing van 1 of meerdere hypotheekverstrekkers :D

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 27-05-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:41
Rmg schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:10:
[...]

Vandaag zit hij nog in z'n bedenktijd, morgen niet meer.

Na vandaag heeft hij een afwijzing van de bank nodig, daarvoor zul je hypotheekadvies aan moeten gaan, de bank wil een taxatie van het huis zien, de hypotheekadviseur wil geld zien voor het werk wat hij heeft gedaan.

Dat kost je sowieso knaken, minder dan die 23K maar het kan toch snel oplopen naar een paar honderd euro. Zeker als je 2 afwijzingen nodig hebt voor je ontbindende voorwaarden.

[...]

Dat gaat dus vanaf morgen pas in, dan loopt zijn bedenktijd af en moet ie voldoen aan de ontbindende voorwaarden voor hij kosteloos kan ontbinden
Dat snap ik, je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt :)

Maar in dit geval maakt de discussie of het vandaag of morgen niet uit, hij moet gewoon NU annuleren. Om financiële problemen te voorkomen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 11:17
FreakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:11:
Nee hoor, de dag eindigt 23:59:59. Mail verstuurd voor dan, is in principe op tijd. Bron voor die 23:59 o.a. hier maar is op allerlei plaatsen te vinden. Ik had het van onze makelaar gehoord, en die weten dat soort dingen typisch gesproken toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij gaat de TS helemaal niet annuleren, vandaar ook mijn smeekbede om ons op de hoogte te houden..

Want dan kunnen we in dit topic naar creatieve oplossingen, da's toch ook leuk? Hij zegt 88k tekort te komen, dat valt ruim binnen schenkingsrecht van ouders naar kind. Dus dan valt er wellicht op die manier wat te regelen. Of familiebank.. Of inderdaad zorgen voor een afwijzing (of twee, afhankelijk van het contract) VOOR 27 juni. Of 10% aftikken, dat kan ook nog
Wilke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Nee hoor, de dag eindigt 23:59:59. Mail verstuurd voor dan, is in principe op tijd. Bron voor die 23:59 o.a. hier maar is op allerlei plaatsen te vinden. Ik had het van onze makelaar gehoord, en die weten dat soort dingen typisch gesproken toch wel.
In theorie heb je gelijk. Maar waarom zou je dat risico nemen? Dan ligt je internet er ineens uit op 23.59 en dan? :)

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Dat is een behoorlijke gamble zeg, 23k.

Ik snap TS enigszins wel betreft het 'Ik wil dit huis echt hebben want deze is perfect voor ons.' gevoel.
Heb zelf ook 2 woningen destijds misgelopen doordat mensen 3-10k meer dan de vraagprijs bieden tegenwoordig.

Op het moment zelf zwaar klote maar na een paar weken vind je al snel weer zo een 'droomhuis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
@xSkyness
Dit staat er:
De bedenktijd duurt drie dagen1 en begint om 0:00 uur van de dag die volt op de dag dat de door partijen ondertekende koopovereenkomst (in kopie) aan koper ter hand gesteld is2.
Indien de bedenktijd op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag eindigt3, wordt deze verlengd tot en met de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is4.
De bedenktijd wordt, zo nodig, zoveel verlengd, dat daarin ten minste twee dagen5 voorkomen die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn.
  1. Dagen, dus niet werkdagen
  2. De periode begint dus inderdaad op vrijdag 0:00
  3. Dat is hier dus het geval, de 3 dagen eindigen op zondag
  4. Er komt dus één dag bij, de maandag
  5. Er zijn dus minimaal 2 werkdagen, niet 3 werkdagen.
Je bedenktijd eindigt dus vandaag om 23:59.
Maar zoals al aangegeven is het wel een risico om vanavond de ontbinding te sturen, als je geen bevestiging meer kunt krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 27-05-2019 15:25 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
die tien% aftikken is alleen van toepassing nadat de financiering rond is. TS krijgt de financiering niet rond, dus die boete zal niet van toepassing zijn. Als blijkt dat met het eerste kostenloze hypotheekgesprek het niet gaat lukken, is er niets aan de hand. Maar ik snap niet waarom TS een topic opent, als hij toch niet wil luiteren. Kansloos dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik meende dat de TS zich zorgen maakte door een *oeps* 23k boete dingetje. Nu blijkt dat het geen boete hoeft te zijn en de rust in de tent kan weerkeren is het juist de TS die zich niet druk maakt en stiekem de gok wel wil nemen.

Probleem opgelost; TS is blijkbaar gerustgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 15:40
Theo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:17:
In het contact staat genoemd dat je een 'ontbindingsverklaring' moet sturen, en dat deze de makelaar bereikt moet hebben.

Zoek dus naar zo'n verklaring en stuur deze naar de makelaar op. Enkel en alleen een ontbindingsverklaring is contractueel geldig. Een belletje, email of desnoods een fax is dat niet..
Dat is alleen nodig NA het verlopen van de bedenktijd, dus bij ontbinding door een van de ontbindende factoren. Zie ook hier, 4e alinea (5e als je de inleiding meetelt):
Binnen de bedenktijd kan de verklaring dat de koopovereenkomst wordt ontbonden, vormvrij worden gedaan. De ontbinding mag dus mondeling worden ingeroepen, verstandig is uiteraard om dit schriftelijk (liefst aangetekend) te doen. Zo voorkomt u dat u later met een bewijsprobleem zit.
Er wordt wel aangeraden het iets formeler te doen, maar telefonisch of per mail doorgeven en vragen of zij per mail het kunnen bevestigen is genoeg.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Ik wilde net gaan kijken en het hier posten. Ik zit op mijn telefoon dus dit is even makkelijker.

Daar staat, zoals inmiddels al vaker gezegd, dat vandaag de laatste dag is. Je hebt 3 dagen, maar als de periode weekenddagen bevat krijg je één dag extra. Je krijgt dus een dag extra en die dag is/was vandaag.

Dus nu snel gebruik maken van je recht om zonder reden te ontbinden en de volgende keer een adviseur betrekken die vanuit jouw belang naar contracten e.d. kijkt, dat scheelt stressmomenten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

107mb schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:23:
die tien% aftikken is alleen van toepassing nadat de financiering rond is. TS krijgt de financiering niet rond, dus die boete zal niet van toepassing zijn. Als blijkt dat met het eerste kostenloze hypotheekgesprek het niet gaat lukken, is er niets aan de hand. Maar ik snap niet waarom TS een topic opent, als hij toch niet wil luiteren. Kansloos dit.
Als je er geen verstand van hebt kun je beter hier niet posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Dit is dus feitelijk incorrect. Bij wel tekenen en niet de woning kopen zijn er contractueel drie opties:
- Binnen drie dagen kosteloos annuleren
- Binnen de opgestelde termijn (in dit geval binnen een maand) één onderbouwde afwijzing overleggen van een hypotheekverstrekker. Hier moet je via de hypotheekadviseur best serieuze kosten voor maken (1k+)
- Na 28 juni moet je de woning kopen. Doe je dat niet kost je het 23K
FreakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:26:
@Theo,

Een met je post, behalve dat 1 afwijzing sinds 2014 ook voldoende is (behalve als je met een contract uit de oudheid werkt).
Dat staat er toch ook O-) :P

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 27-05-2019 15:28 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Theo,

Eens met je post, behalve dat 1 afwijzing sinds 2014 ook voldoende is (behalve als je met een contract uit de oudheid werkt).

https://www.homefinance.n...jzing-voortaan-voldoende/

/edit
Pfff, was dat een ninja-edit van jou? Er stond toch echt twee?? :+

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Als blijkt dat met het eerste kostenloze hypotheekgesprek het niet gaat lukken, is er niets aan de hand.
:|

Je zal moeten bewijzen dat je de financiering niet rond krijgt. Daar is wel meer voor nodig dan enkel een kosteloos orientatie gesprekje...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
ChojinZ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:35:
[...]

:|

Je zal moeten bewijzen dat je de financiering niet rond krijgt. Daar is wel meer voor nodig dan enkel een kosteloos orientatie gesprekje...
dan snap ik helemaal niet waarom de TS zo ziet te klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

107mb schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Dat snappen wij allemaal niet :P

Al hoop ik wel dat de TS nu bezig is met de makelaar te contacteren... Anders gaat dit een dure les voor hen worden... :/

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
107mb schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Ach... iemand die voor het eerst een huis gaat kopen, het is allemaal heel spannend, denken het droomhuis gevonden te hebben, tegenvaller, toch proberen de droom in leven te houden. Ik snap dat het lastig is, maar in een situatie als deze moet je proberen het zakelijk te houden (en te bekijken) en je niet teveel te laten leiden door emoties.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:49:
Donderdag middag hebben we getekend. Net nog gebeld naar de makelaar en het contract bekeken. Gaf aan inderdaag dat het om 3 werkdagen gaat, staat ook in het contract. Bevestigde nogmaals dat we tot morgen hebben.
Je hebt slechts tot vanavond 23:59 om te ontbinden zonder dat de reden uitmaakt (formeel hoef je die niet eens op te geven), en zoals al vele mensen hebben gepost is dat op dit moment een van de beste keuzes die je voor je toekomst kunt maken.

Het netst is inderdaad om dat vandaag voor 17:00 te doen, zodat makelaars nog normaal bereikbaar zijn. Mail naar de makelaar en bel er voor het nette ook meteen even achteraan. Dit moet schriftelijk (mail kan), alleen bellen is niet goed genoeg.

Het stukje van het contract dat je hebt gepost laat niets aan duidelijkheid te wensen over, je bedenktijd loopt gewoon vannacht af.

Edit: ik denk niet dat je een aankoopmakelaar hebt, want die had je nooit tot dit punt laten komen als die wist wat goed voor hem/haar was. Bedenk dat de verkoopmakelaar de belangen van de verkoper behartigt en niet de jouwe.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 27-05-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij heeft hij helemaal geen aankoopmakelaar @Wilke. Hij heeft alleen een FA...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Je hebt donderdag getekend? Dan eindigt hij vandaag. "Tenminste 2 dagen die níet een zaterdag of zondag zijn". Dus: vrijdag en maandag. Ergo, vandaag is de laatste dag dat je bedenktijd hebt.
Theo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:26:
[...]
Dit is dus feitelijk incorrect. Bij wel tekenen en niet de woning kopen zijn er contractueel drie opties:
- Binnen drie dagen kosteloos annuleren
- Binnen de opgestelde termijn (in dit geval binnen een maand) één onderbouwde afwijzing overleggen van een hypotheekverstrekker. Hier moet je via de hypotheekadviseur best serieuze kosten voor maken (1k+)
- Na 28 juni moet je de woning kopen. Doe je dat niet kost je het 23K
In totaal zijn er dus 4 opties.

Goedkoopste: vandaag het contract opzeggen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik snap niet waarom iedereen zo loopt te schreeuwen dat hij het vandaag moet aangeven.... en dat terwijl de TS'er geen haast heeft :+

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 27-05-2019 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 20:14
TS, het huis ga je sowieso mislopen. De gewijzigde financiële omstandigheden maken dat je die financiering kan vergeten. Echt. Dat is jammer, maar er komt tzt wel iets anders op je pad.

Je kan nu twee dingen doen. Kosteloos en zonder gedoe een beroep doen op de wettelijke bedenktijd (dat kan alleen vandaag nog!), of een maand stress om tegen beter weten in te proberen de financiering rond te krijgen met als zwaard aan een dun draadje boven je hoofd die boeteclausule. Niet dat ik bang ben dat je die boete echt moet gaan betalen: een onderbouwde afwijzing van de financiering krijg je vast wel, want die financiering ga je niet rond krijgen. Ergo, waarom zou je er dan aan beginnen? Waarom zou je een maand in de stress willen gaan zitten en geld kwijt raken voor een afwijzingsverklaring waarmee je onder die boete uit kan komen? Dan is het toch veel verstandiger en reëler om je nu te beroepen op de bedenktijd nu het nog kan?

Als je nu al aan het stressen bent over de boeteclausule dan gaat die stress niet bepaald minder worden de komende maand als je je niet gaat beroepen op de bedenktijd.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
Hamazaki schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:05:
ik snap niet waarom iedereen zo loopt te schreeuwen dat hij het vandaag moet aangeven.... en dat terwijl de TS'er geen haast heeft :+
Omdat sommige topics té schrijnend zijn om komende weken bovenaan in je bookmarks te hebben staan. Leedvermaak heeft zijn grenzen :)

Dat wil niet zeggen dat wanneer TS niet alsnog ontbind ik dit topic niet alsnog bookmark :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:40
Dit is geen HK. Als je niets nuttigs of aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 27-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:29
Wat ik na drie pagina's nog steeds niet kan terug vinden, is er een voorbehoud van financiering opgenomen in het koopcontract of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 18:05
DonChaot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:18:
De popcorn is vast niet aan te slepen in dit topic :)

Zou TS dit topic ook aan papa laten lezen, misschien dat dan de urgentie wel doorkomt?
Ik vind vooral dit stukje hilarisch:
Door mijn eigen levenservaringen en die van mijn vriendin ben ik meer van het "eerst zien en dan geloven"
Om vervolgens toch weer in het verhaal van een verkoper(makelaar) te trappen. Iets met een ezel, een steen en stoten is wat in mij opkomt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
@xSkyness kan je vriendin niet op basis van haar loon/inkomen van de BBL opleiding meegenomen worden in de hypotheek?

Mijn zusje heeft bijvoorbeeld haar appartement in haar 1tje gekocht tijdens een BBL opleiding, ze had natuurlijk wel een erkend leerbedrijf waar ze werkte en een leerling salaris kreeg wat natuurlijk een stuk minder was dan een gewoon inkomen maar op basis daarvan kon ze nog steeds een hypotheek krijgen.

Dus weet niet wat jou inkomen is en hoeveel inkomen jou vriendin moet hebben om samen een hypotheek te krijgen krijgen van 238k. of misschien kun je maar 220k krijgen en jou en haar ouders je de resterende 18k lenen. Maar dit zou een hypotheek adviseur je gewoon moeten kunnen vertellen en voor je kunnen uitrekenen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:36:
[...]

[...]

Om vervolgens toch weer in het verhaal van een verkoper(makelaar) te trappen. Iets met een ezel, een steen en stoten is wat in mij opkomt. :+
Ik moet zeggen dat ik het ook wel extreem slecht van die makelaar vind. En als ts dan te laat was dan wist hij vast wel ineens hoe het contract werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 07:54
Is het uberhaupt verstandig om kort na je studie gelijk een huis te kopen?
Ook al hoeft er niet verbouwd te worden, het huis moet ingericht worden en dat kost veel geld.

Ga eerst even sparen en kies er dan voor om alsnog een huis te kopen.
Er zijn genoeg andere huizen te koop of er komt in de toekomst wel iets beschikbaar.

Ook ik zou nu al het contract ontbinden en niet wachten tot de deadline voor financiering.
Je moet namelijk wel kunnen aantonen dat je het niet kunt financieren. Je zal dus wel de moeite moeten doen om een hypotheek te krijgen. Hier komen ook weer de kosten bij voor een hypotheek adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:04
12mins and counting.

Spannend topic om te volgen op een werkdag.
Ik deel de mening dat TS het beste de koop kan annuleren.
Voor zover ik weet is er geen regel dat je geen tweede keer kan bieden als het huis weer in de verkoop gaat en je de financieen op orde hebt.

Laat het bod dan via een aankoopmakelaar anoniem verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05

Grvy

Bot

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:36:
[...]

[...]

Goede vangst! haha idd. 8)7 Te gek voor woorden dit.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
PROnline schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:33:
Wat ik na drie pagina's nog steeds niet kan terug vinden, is er een voorbehoud van financiering opgenomen in het koopcontract of niet.
Dan heb je toch niet goed gekeken, want dat staat gewoon in de openingspost..
Ik ben enorm aan het stressen i.v.m. de boeteclausule. Mijn vader is meegegaan met ons met het tekenen van het koopcontract en samen hebben we de vraag gesteld over deze boete en het eventueel niet rond krijgen van de hypotheek. Makelaar gaf aan: dit is geen probleem, mocht de datum die vastgesteld staat omtrent de bindende voorwaarden verstreken zijn (27 juni) en je krijgt de hypotheek niet rond dan gaat de koop gewoon niet door zonder boete van 10% (wat dus maar liefst €23.850 is).

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Nee nog niet, de derde werkdag voor opzegtermijn is morgen. Mijn vriendin moet ik vannacht in antwerpen ophalen als ze uit londen komt en pas dan kunnen we het er echt goed over hebben.
Als je huis in brand staat blus je ook zonder eerst te overleggen.

Het is ook jouw (financiele) leven en je bent minimaal verantwoordelijk voor jezelf.

De bepaling in het contract is glashelder: het eindigt vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Nee hoor, de teller loopt tot middernacht vandaag.
PROnline schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:33:
Goed punt, in de topicstart is dit wel genoemd als zijnde besproken, maar staat het ook in het getekende document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:04
Wilke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:11:
[...]

Nee hoor, de teller loopt tot middernacht vandaag.

[...]
Weet ik maar reguliere kantoortijden om een schriftelijke bevestiging is wel prettig.
Goed, eenzijdige mail voor 0.00 is formeel gezien ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Dat is toch duidelijk? Vrijdag, zaterdag, zondag zijn drie dagen en dan maandag erbij als eerstvolgende werkdag en om aan twee werkdagen te komen. Dan ben je morgen echt te laat.

/▌

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• xSkyness
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-03-2020
Ardana schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:58:
[...]

Je hebt donderdag getekend? Dan eindigt hij vandaag. "Tenminste 2 dagen die níet een zaterdag of zondag zijn". Dus: vrijdag en maandag. Ergo, vandaag is de laatste dag dat je bedenktijd hebt.

[...]

In totaal zijn er dus 4 opties.

Goedkoopste: vandaag het contract opzeggen.
Overlegd met vriendin die er het meeste tegenover stond. Ik was degene die het niet wilde, zij stond daar anders in. Ik wilde dat risico gewoon simpelweg niet nemen. Het had alsnog goed kunnen komen maar dat was een mega grote gok geweest en dan leef je constant met de stress wat je gewoon levend op eet. Ze is nu niet happy maar het zakt wel. Het is nu al aan het zakken. Ik was juist de gene die rationeel was en realistisch. Maar ik ben ook heel slecht in besluiten nemen, zo ben ik nu eenmaal helaas. Zeker om beslissingen die ik samen moet maken.

Ik heb gebeld naar de makelaars, die snapte het en zouden een bevestigingsmail sturen zodra ik naast het telefonische gesprek ook een mail had gestuurd waar dit in stond beschreven. Ook gewoon netjes de reden aangegeven en dit begrepen ze. Mail is door omstandigheden wel precies om 17:00 verstuurd. Net om 17:20 nog contact gehad met de makelaar (iemand anders) die onderweg naar huis was. Verhaal nogmaals uitgelegd en die gaf aan de mail te lezen en de bevestiging vanavond nog te sturen. Dus daar wacht ik nu nog op.

Natuurlijk balen als een stekker dat het niet door heeft kunnen gaan, maar ik kon gewoon niet al die tijd met stress van hierr tot tokyo leven. Terwijl mijn vriendin haar opleiding verder zou afronden zou dat huis aanvoelen als een hond die in je nek staat te hijgen. De onzekerheid was gewoon te groot.

Dus nu eerst maar haar opleiding af ronden en diploma halen. Daarna gaan we pas weer kijken naar huizen. We laten het nu eventjes zakken.
joenevd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:40:
Is het uberhaupt verstandig om kort na je studie gelijk een huis te kopen?
Ook al hoeft er niet verbouwd te worden, het huis moet ingericht worden en dat kost veel geld.

Ga eerst even sparen en kies er dan voor om alsnog een huis te kopen.
Er zijn genoeg andere huizen te koop of er komt in de toekomst wel iets beschikbaar.

Ook ik zou nu al het contract ontbinden en niet wachten tot de deadline voor financiering.
Je moet namelijk wel kunnen aantonen dat je het niet kunt financieren. Je zal dus wel de moeite moeten doen om een hypotheek te krijgen. Hier komen ook weer de kosten bij voor een hypotheek adviseur.
Omtrent dit, ja is perhaps niet het meest verstandigste. Echter ken je niet de gehele situatie. Ik werk al ruim 4 jaar nu en heb al meer dan genoeg gespaard. Mijn ouders hebben ook goed gespaard en geven ons een aardig centje mee. Zelfde geld voor haar ouders. Zij zelf heeft niet heel veel kunnen sparen, want ja het studenten leven. Maar samen hadden we meer dan genoeg.
DonChaot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:18:
De popcorn is vast niet aan te slepen in dit topic :)

Zou TS dit topic ook aan papa laten lezen, misschien dat dan de urgentie wel doorkomt?
Ik vind dat ik wel even mag vermelden dat sommige mensen niet echt fatsoen hebben door bijvoorbeeld opmerkingen zoals dit te plaatsen. Maar goed, het doet mij niet echt veel. Het is het internet so I don't care, I deal with it. Just putting it out there.

Also thnx voor de mensen die wel serieus hebben gereageerd op dit topic. Enorm veel respect hiervoor, zeker voor degene die meerdere malen reageerde. Ik zal nog laten weten wanneer ik de bevestigingsmail binnen heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:58:
[...]
Also thnx voor de mensen die wel serieus hebben gereageerd op dit topic. Enorm veel respect hiervoor, zeker voor degene die meerdere malen reageerde. Ik zal nog laten weten wanneer ik de bevestigingsmail binnen heb.
Heel erg dank je wel voor je update, ik kan me voorstellen dat het een hard gelach voor je is. Ik ben benieuwd naar de bevestigingsmail van de makelaar, maar ik ben er ook van overtuigd dat je hiermee echt de beste beslissing genomen hebt. Heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 09:01

basdej

OutSystems Consultant

Omtrent dit, ja is perhaps niet het meest verstandigste. Echter ken je niet de gehele situatie. Ik werk al ruim 4 jaar nu en heb al meer dan genoeg gespaard. Mijn ouders hebben ook goed gespaard en geven ons een aardig centje mee. Zelfde geld voor haar ouders. Zij zelf heeft niet heel veel kunnen sparen, want ja het studenten leven. Maar samen hadden we meer dan genoeg.
Hoeveel heb je bij elkaar gespaard inclusief het zakcentje van je ouders?

Op een huis van 235k ben ik wel benieuwd wat je een aardig zakcentje noemt.

Je vriendin heeft niks gespaard, en zou dan ook niks inleggen. Dat is al bijna vragen om problemen ben ik bang. Dan zou ik wellicht al iets van een samenlevingscontract overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door basdej op 27-05-2019 18:45 ]

Hoi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
OP is uberhaupt al dom dat hij een huis koop met verwachte inkomsten ("mijn vrouw krijgt een baan en verdient x"). Verder heeft je vriendin geen spaargeld en zijn de verhoudingen compleet scheef, zij studeert nog en jij werkt blijkbaar al 4 jaar. Wat is trouwens meer dan genoeg gespaard, dit is compleet afhankelijk van je inkomen (alles onder de 30k vind ik niet meer dan genoeg voor een starter in de huidige markt). Verder heb ik het idee dat OP en zijn vriendin wel erg dom/naïef zijn, een huis kopen daar denk je over na, je kunt toch zelf wel verzinnen wanneer je een boete krijgt en dat het kopen van een huis met onzekere financiering gewoon oerdom is?

[ Voor 75% gewijzigd door ikbengeenvis op 27-05-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 18:05
Ik vind dat ik wel even mag vermelden dat sommige mensen niet echt fatsoen hebben door bijvoorbeeld opmerkingen zoals dit te plaatsen. Maar goed, het doet mij niet echt veel. Het is het internet so I don't care, I deal with it. Just putting it out there.

Ik heb mijn laatste reactie vooral geplaatst omdat jij tot op dat moment niet leek in te zien hoe ernstig de spoed was. Daarom heb ik je eigen woorden erbij gehaald om te aan jou te tonen hoe dom je eigenlijk bezig bent geweest. Je mag echt van geluk spreken dat er hier een aantal goed oplettende Tweakers zijn die zon lastig geformuleerde tekst voor je kunnen decoderen. Anders zat jij morgen vast aan iets waar je nog niet aan vast dacht te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
[...]
Zoals al eerder aangegeven jij ook bedankt voor het geven van de update, zeker aangezien jij in de hectiek zit en wij allen alleen maar wat feedback geven van een afstand.

Jullie zullen vast en zeker op een later moment een leuk huis vinden en als alles met een stuk meer zekerheid gaat, kun je ook wat meer genieten van de ervaring. Want hey, een (eerste) huis kopen mag dan wel spannend zijn, maar het moet vooral leuk zijn. Gezonde spanning ja, alleen maar stress...nee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ikbengeenvis schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:09:
OP is uberhaupt al dom dat hij een huis koop met verwachte inkomsten ("mijn vrouw krijgt een baan en verdient x"). Verder heeft je vriendin geen spaargeld en zijn de verhoudingen compleet scheef, zij studeert nog en jij werkt blijkbaar al 4 jaar. Wat is trouwens meer dan genoeg gespaard, dit is compleet afhankelijk van je inkomen (alles onder de 30k vind ik niet meer dan genoeg voor een starter in de huidige markt). Verder heb ik het idee dat OP en zijn vriendin wel erg dom/naïef zijn, een huis kopen daar denk je over na, je kunt toch zelf wel verzinnen wanneer je een boete krijgt en dat het kopen van een huis met onzekere financiering gewoon oerdom is?
Wat een onzin. Iedereen koopt een huis gebaseerd op verwachtte inkomsten. Of dit nu is bij een contract van onbepaalde tijd waarbij je verwacht dat het door gaat, of een jaarcontract met intentieverklaring. Dat is het hele idee van een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat ik trouwens wel nog als tip wil meegeven is : aankoopmakelaar...

Blijkbaar zijn jullie niet goed in contracten lezen en heb je niemand die contracten voor je kan lezen, dan zou ik je aanraden om gewoon een aankoopmakelaar erbij te betrekken...

Want dit ging bijna al erg fout, en dit is nog maar het absolute begin van het traject... En die is gewoon meer ervaren in het eruit halen van de moeilijke stukjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

[...]

Ik heb vooral meegelezen, maar die reacties komen vooral voort uit het feit dat je in dit forum erg passief en laconiek overkomt. Alsof je geen flauw idee hebt wat er boven je hoofd hangt. Ook gaf je meerdere keren te kennen tóch nog te twijfelen, ondanks dat mensen je al hadden gewezen op de gevaren van je situatie. Ik dacht op een gegeven moment ook: wie niet horen wil moet maar voelen.

Maar ik ben blij om te horen dat je uiteindelijk toch datgene hebt gedaan wat voor jou het verstandigst is. Ik ben het eens met degene boven mij dat je voor een volgende keer een aankoopmakelaar in de hand moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Gomez12 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:54:
Wat ik trouwens wel nog als tip wil meegeven is : aankoopmakelaar...

Blijkbaar zijn jullie niet goed in contracten lezen en heb je niemand die contracten voor je kan lezen, dan zou ik je aanraden om gewoon een aankoopmakelaar erbij te betrekken...

Want dit ging bijna al erg fout, en dit is nog maar het absolute begin van het traject... En die is gewoon meer ervaren in het eruit halen van de moeilijke stukjes...
Anoniem: 1031525 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Ik heb vooral meegelezen, maar die reacties komen vooral voort uit het feit dat je in dit forum erg passief en laconiek overkomt. Alsof je geen flauw idee hebt wat er boven je hoofd hangt. Ook gaf je meerdere keren te kennen tóch nog te twijfelen, ondanks dat mensen je al hadden gewezen op de gevaren van je situatie. Ik dacht op een gegeven moment ook: wie niet horen wil moet maar voelen.

Maar ik ben blij om te horen dat je uiteindelijk toch datgene hebt gedaan wat voor jou het verstandigst is. Ik ben het eens met degene boven mij dat je voor een volgende keer een aankoopmakelaar in de hand moet nemen.
Beide bedankt voor de tip, wij zullen dit de volgende keer ook doen als we weer aan dit traject beginnen.
Anoniem: 1031525 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Dat komt omdat ik dit zonder direct overleg met mijn vriendin moest besluiten. Ze zat niet naast mij ze was in londen. Het is ook niet een beslissing die je zomaar even neemt als je denkt je droomhuis gevonden te hebben en dat op te moeten geven. Ik wist zelf goed genoeg wat er boven mijn hoofd hing, maar goed voor andere van buiten af en achter af voor mijzelf is altijd anders en makkelijker antwoord geven. Maar dat maakt niet uit, ik ben blij met de serieuze reacties die ik heb gekregen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:21
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:48:
Ik wist zelf goed genoeg wat er boven mijn hoofd hing, maar goed voor andere van buiten af en achter af voor mijzelf is altijd anders en makkelijker antwoord geven. Maar dat maakt niet uit, ik ben blij met de serieuze reacties die ik heb gekregen.
Ik zou zeggen: trek alsnog een fles bubbels open als je vriendin morgen terug is. Jullie hebben op tijd op de rem getrapt, zijn een aantal lessen rijker, en kunnen beter beslagen ten ijs komen op het moment dat jullie twee stabiele inkomens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:40
Commentaar op moderatie moet via DM.
Overigens ben ik blij dat TS het traject blijkbaar nog op tijd gestopt heeft.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 28-05-2019 04:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
DonChaot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:02:
[...]
.

Overigens ben ik blij dat TS het traject blijkbaar nog op tijd gestopt heeft.
Inderdaad. Ook wel fijn voor de verkopende partij, niet zo fair om met zo'n grote slag om de arm qua financieringsopties de boel 'aan het lijntje' te houden. Tenzij je helemaal transparant bent en zij dat wel prima vinden, maar meestal gaat een verkoper er toch wel een beetje vanuit dat alle zaken al op orde zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]
Dus nu eerst maar haar opleiding af ronden en diploma halen. Daarna gaan we pas weer kijken naar huizen. We laten het nu eventjes zakken.
Ontspan en haal even rustig adem, zo'n weekend vol spanning en stress laat je niet in een uurtje van je af glijden. Heen en weer geslingerd tussen vrees en hoop, niet in de gelgenheid het op een rijtje te zetten met diegene die je naast je wilt - killing.
Als ervaringkundige - acht maal woning gekocht, zeven verkocht met de nodige perikelen op financieel vlak - kan ik je wel alvast feliciteren met het goede gevoel wat je nu later hieraan over gaat houden, je hebt het hoofd koel gehouden en heb je niet onder (sociale) druk laten zetten.
Dat positieve gevoel blijft je je leven lang herinneren.

Goed gedaan!

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• xSkyness
Ik heb ondertussen zo'n anderhalf uur geleden een bevestigingsmail gekregen van de makelaar. Hiermee is het hele proces dus compleet en kunnen we het voor nu afsluiten :)
DeBolle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:28:
[...]

Ontspan en haal even rustig adem, zo'n weekend vol spanning en stress laat je niet in een uurtje van je af glijden. Heen en weer geslingerd tussen vrees en hoop, niet in de gelgenheid het op een rijtje te zetten met diegene die je naast je wilt - killing.
Als ervaringkundige - acht maal woning gekocht, zeven verkocht met de nodige perikelen op financieel vlak - kan ik je wel alvast feliciteren met het goede gevoel wat je nu later hieraan over gaat houden, je hebt het hoofd koel gehouden en heb je niet onder (sociale) druk laten zetten.
Dat positieve gevoel blijft je je leven lang herinneren.

Goed gedaan!
Dankjewel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:41
Gelukkig, goed gehandeld TS!

Nu eerst alles op de rails, dan komt je droomhuis vanzelf!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Interessant dat men hier lijkt te vinden dat het inroepen van de ontbindende voorwaarden, kosten met zich mee zou brengen. Mij is destijds door verschillende hypotheekverstrekkers verteld dat ik geen kosten maak als ik een aanvraag doe en die wordt afgewezen. Die afwijzing zou in het geval van TS al vrij snel kunnen plaatsvinden, want na overleg van de loonstrookjes van TS en partner komt elke bank al snel tot de conclusie dat dit een kansloze missie is. Een taxateur op het huis af sturen hoeft dan natuurlijk niet meer te gebeuren. Ook het daadwerkelijk opstellen van de hypotheekofferte (dus het maken van de kosten) hoeft niet te gebeuren. Na een oriënterend gesprek en het aanleveren van enkele loonstroken moet je je afwijzing al op zak kunnen hebben.

Kijk wel even uit dat je niet vlak daarna een ander huis voor veel meer geld koopt, want dat ging dus wel mis bij deze zaak: https://www.linssen-advoc...-financieringsvoorbehoud/
Hier riepen mensen het voorbehoud aan omdat ze ca. 282k niet zouden kunnen financieren, maar even later wel ineens 340k. Daar gaat de rechter dus niet in mee.

Maar goed, van TS geloof ik niet dat hij ineens een veel hoger bedrag wel rond krijgt, dus de hele heisa rondom het NU annuleren snap ik dan ook niet zo. Wel zo netjes naar de verkoper, maar hier was je mijns inziens ook op andere wijze wel zonder boete of enige extra kosten uit gekomen. Een hypotheekofferte opvragen is in de regel namelijk gratis, je betaalt pas als je 'm tekent.

Overigens, uit deze hele thread blijkt wel dat TS een overeenkomst is aangegaan waarbij hij geen enkel benul lijkt te hebben van wat er nu daadwerkelijk in staat en welke implicaties dat allemaal heeft. Als je het al 'moeilijk Nederlands' vindt (en dat is het vaak ook), laat het je dan door iemand uitleggen in normaal Nederlands vóórdat je het tekent, en niet daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het ligt er aan hoe je dat inschiet, maar er zijn zeker situaties dat je dan alsnog met advieskosten zit.
Dat is nu sowieso voorkomen.

Wel heb ik de indruk dat hier weer het voorlopige van het zogenoemde voorlopig koopcontract de hoofdrol speelt. En dat bestaat gewoon niet: een koopcontract is gewoon een koopcontract, daar is niets voorlopigs aan. En de ontbindende voorwaarden maken gewoon deel uit van het koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:48:
[...]

[...]

Beide bedankt voor de tip, wij zullen dit de volgende keer ook doen als we weer aan dit traject beginnen.

[...]

Dat komt omdat ik dit zonder direct overleg met mijn vriendin moest besluiten. Ze zat niet naast mij ze was in londen. Het is ook niet een beslissing die je zomaar even neemt als je denkt je droomhuis gevonden te hebben en dat op te moeten geven. Ik wist zelf goed genoeg wat er boven mijn hoofd hing, maar goed voor andere van buiten af en achter af voor mijzelf is altijd anders en makkelijker antwoord geven. Maar dat maakt niet uit, ik ben blij met de serieuze reacties die ik heb gekregen.
Het is niet een beslissing die je zomaar even in neemt. Neem die gedachte de volgende keer mee als je op huizenjacht gaat en nog niet de 2 benodigde salarissen hebt.

Dan ben je dus te vroeg naar huizen aan het kijken en ernaar aan het handelen. Bij 2 inkomens met enige zekerheid pas weer gaan kijken en kopen.....

Vast al eens gemeld in die 7 pagina's......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mocht je straks toevallig weet naar dit huis gaan kijken, je hebt niet 2x de wettelijke 3-dagen bedenktijd voor dezelfde woning. Lijkt me ergens ook wel logisch, maar ik geef het toch maar even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ikbengeenvis schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:09:
OP is uberhaupt al dom dat hij een huis koop met verwachte inkomsten ("mijn vrouw krijgt een baan en verdient x").
Zoals iemand al eerder zei is dit helemaal niet per se dom. Zo hebben mijn vriendin en ik ook bij de financieel adviseur gezeten. Ze had toen nog een aios-salaris maar zou begin mei klaar zijn als medisch specialist. Toen was ze op zich al verzekerd van een baan maar ook daar zit ook de 'onzekerheid' dat ze het wel eerst moest halen. Nu scheelde het al wel dat wij op onze huidige salarissen al op het randje net/wel niet zaten qua max hypotheek voor het huis wat we wilden, maar volgens onze financieel adviseur was er met deze toekomstige verwachtingen geen probleem om ook een hogere hypotheek te krijgen.

Natuurlijk kijken ze dan wel wat voor baan je verwacht te krijgen, in welke sector/gebied/etc, en hoe dus de baansperctieven zijn, maar als dat allemaal gunstige verwachtingen zijn dan zullen de banken best geneigd zijn er aan mee te werken.

(al weet ik natuurlijk niet hoe gunstig die perspectieven daadwerkelijk zijn in TS' geval).

Wel fijn om te lezen dat je uiteindelijk niet voor het risico gegaan bent. Zoals iedereen al zegt: er komt vast wel iets anders moois langs. Zeker in dat segment is er ongetwijfeld veel aanbod en moet dat wel lukken.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@LuNaTiC je snapt dat iemand die een BBL opleiding doet moeilijk vergelijkbaar is met iemand die een AIO doet en daarna het perspectief van medisch specialist heeft. Het AIO salaris van je vriendin in het 4de jaar waarschijnlijk bruto al 2x zo hoog dan bij een BBL en als ze medisch specialist is (waar afhankelijk van het specialisme grote schaarste heerst) waarschijnlijk nog weer 2x zo hoog als haar AIO salaris. Ik kan me in zo'n geval het oordeel van een FA ook wel begrijpen.

@xSkyness aangezien het huis het niet meer gaat worden, ben je bereid de funda link te delen (eventueel in een mo tag), zodat we ook daarin mee kunnen denken. Wie weet zag je het huis ook wel te rooskleurig, of was het inderdaad een pareltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
CurlyMo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:45:
@xSkyness aangezien het huis het niet meer gaat worden, ben je bereid de funda link te delen (eventueel in een mo tag), zodat we ook daarin achter mee kunnen denken. Wie weet zag je het huis ook wel te rooskleurig, of was het inderdaad een pareltje.
Idd, ik ben ook nog op zoek naar een pareltje van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

CurlyMo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:45:
@LuNaTiC je snapt dat iemand die een BBL opleiding doet moeilijk vergelijkbaar is met iemand die een AIO doet en daarna het perspectief van medisch specialist heeft. Het AIO salaris van je vriendin in het 4de jaar waarschijnlijk bruto al 2x zo hoog dan bij een BBL en als ze medisch specialist is (waar afhankelijk van het specialisme grote schaarste heerst) waarschijnlijk nog weer 2x zo hoog als haar AIO salaris. Ik kan me in zo'n geval het oordeel van een FA ook wel begrijpen.
Dat hangt er dus maar van af, nu praten we vooral in orde van grootte;

als TS opmerkt dat zij op beide salarissen het huis kunnen bekostigen, en het óók niet uit zou maken of dit op basis is van een BBL-salaris of haar eigenlijke salaris als zij een baan zou hebben gehad na het afronden van haar opleiding, rest slechts nog maar de vraag in welke sector zij werkt.

Nu werk ik zelf in de kinderopvangsector en daar is een nijpend tekort aan pedagogisch medewerkers. Dus stel dat zij in die sector zou werken en de bank ziet dit tekort ook dan zou de kans alweer groter zijn dat ze dat in hun oordeel meewegen.

Ik snap je punt wel dat het qua salarissen niet te vergelijken is tussen BBL en een MS, maar het gaat meer om de vergelijkende situatie als het gaat om baanperspectief en wat nodig is om uiteindelijk de benodigde hypotheek te kunnen bekostigen. Of dat in ons geval gaat om 6-7 ton en bij hen 2-3 ton maakt dan ook niet (of iig minder) uit.

[ Voor 11% gewijzigd door LuNaTiC op 28-05-2019 09:52 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LuNaTiC schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:49:
[...]
Nu werk ik zelf in de kinderopvangsector en daar is een nijpend tekort aan pedagogisch medewerker. Dus stel dat zij in die sector zou werken en de bank ziet dit tekort ook dan zou de kans alweer groter zijn dat ze dat in hun oordeel meewegen.
Helemaal gelijk, maar die relatieve salarisstijging is volgens mij bij BBL > kinderopvang minder groot dan bij AIO > medische specialist. TS zegt ook dat ze nu al een redelijk marktconform salaris krijgt. Dus ook de financiële zekerheid met alle benodigde buffers is minder groot in het eerste dan in het tweede geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

CurlyMo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Helemaal gelijk, maar die relatieve salarisstijging is volgens mij bij BBL > kinderopvang minder groot dan bij AIO > medische specialist. TS zegt ook dat ze nu al een redelijk marktconform salaris krijgt. Dus ook de financiële zekerheid met alle benodigde buffers is minder groot in het eerste dan in het tweede geval.
daar heb je wel een punt natuurlijk, maar ik wilde vooral nuanceren dat dit situatiespecifiek is en niet per se heel gek om te speculeren op toekomstige baan + salaris.

Als je met zijn tweeën een huis koopt dan rekenen ze daar volgens mij nog iets makkelijker mee dan dat je een huis in je eentje zou kopen. En toen ik mijn eerste huis alleen kocht in 2008 weet ik nog heel goed dat mijn toenmalige opleiding + eerste baan + toekomstige groeiverwachting meewoog bij de hypotheekverstrekker. (net voordat de kredietscrisis losbrak en dat ook niet zo veel meer zei achteraf trouwens _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LuNaTiC schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Als je met zijn tweeën een huis koopt dan rekenen ze daar volgens mij nog iets makkelijker mee dan dat je een huis in je eentje zou kopen. En toen ik mijn eerste huis alleen kocht in 2008 weet ik nog heel goed dat mijn toenmalige opleiding + eerste baan + toekomstige groeiverwachting meewoog bij de hypotheekverstrekker. (net voordat de kredietscrisis losbrak en dat ook niet zo veel meer zei achteraf trouwens _O- )
Dat blijft ergens ook wel een beetje krom. Als vrouw € 0 verdient en man € 8000 kan je een enorm veel hogere hypotheek krijgen dan bij vrouw € 4000,- en man € 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:23
@CurlyMo geen idee hoe mijn post weg kan dus dan maar zo.

[ Voor 90% gewijzigd door gron74 op 28-05-2019 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Altijd mooi om reacties in topics te lezen zonder eerst alle reacties van specifiek de TS te bekijken. Dan had je gelezen dat dit allemaal niet meer van toepassing is.

Pagina: 1 2 Laatste