Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-03-2020
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag waar ik mij behoorlijk zorgen over maak de afgelopen tijd. Het is een vraag met een stuk verhaal wat belangrijk is om te weten dus sorry voor de lange post.

Mijn vriendin en ik zaten naar huizen te kijken omdat wij graag op ons zelf wilde gaan wonen. Ik heb sinds deze maand een vast contract bij mijn werkgever en mijn vriendin moet nog de laatste loodjes van haar opleiding afronden. Mijn vriendin had op haar huidige stageplaats al een vast contract gekregen en getekend onder voorbehoud dat ze natuurlijk haar diploma zou halen.

Nou hadden wij al naar huizen gekeken en hierbij een huis gevonden waar we allebei enorm verliefd op waren. Vraagprijs hiervan was €235.000, samen met mijn loon en dat wat zij zou gaan verdienen konden we dit lenen bij de hypotheek. Samen ervoor gekozen om hierop te bieden en ons bod van €238.500 is geaccepteerd. Nou moest mijn vriendin dus alleen nog afstuderen en dan kreeg ze gelijk een vast contract en 1 dag na het tekenen van het voorlopig koopcontract kreeg ze dus te horen dat haar POK niet verlengd kon worden en ze haar stage dus niet meer kon halen. Er zijn ook meer dingen gebeurd waardoor zowel school als stage eigenlijk voor deze situatie hebben gezorgd. Enorm nalatig en dieptriest als je het verhaal hoort, verhaal laat ik nu even grotendeels achterwege.

Ik ben enorm aan het stressen i.v.m. de boeteclausule. Mijn vader is meegegaan met ons met het tekenen van het koopcontract en samen hebben we de vraag gesteld over deze boete en het eventueel niet rond krijgen van de hypotheek. Makelaar gaf aan: dit is geen probleem, mocht de datum die vastgesteld staat omtrent de bindende voorwaarden verstreken zijn (27 juni) en je krijgt de hypotheek niet rond dan gaat de koop gewoon niet door zonder boete van 10% (wat dus maar liefst €23.850 is).

Door mijn eigen levenservaringen en die van mijn vriendin ben ik meer van het "eerst zien en dan geloven". Toch verzekerde zij ons dit en mijn vader was het hier wel mee eens. Toch dus uiteindelijk getekend. Nu is onze bedenktijd tot a.s. dinsdag 28 mei. En alles moet rond zijn voor 27 juni (bindende voorwaarden) volgens het koopcontract, ik dacht even uit mijn hoofd dat voor 4 juli de waarborgsom gestort moet zijn.

Nou zijn er 2 mogelijkheden om haar opleiding desondanks alsnog af te kunnen ronden met een diplomering. Een BBL stageplek zoeken om nog voor halverwege september af te studeren, maar deze plek moet ze zelf zoeken. Of heel het 3e schooljaar overnieuw doen met een BOL stage.

Mijn vriendin heeft al meerdere werkgevers gemaild (waaronder mijn eigen werkplek) voor een BBL stage en moet morgen naar 2 terugbellen. Mijn eigen manager gaf aan te gaan kijken voor een BBL stage plek bij ons op de afdeling als ze ook bij ons wilde komen werken (wat ze graag wilt). Nu moeten wij dus wachten op een antwoord.

Nou stress ik hem dus over die boeteclausule van 10%. Ik ben enorm bang dat als ze de BBL stageplek aangewezen krijgt en het vervolgens niet haalt om wat voor reden dan ook na 27 juni dat we dus met de boeteclausule aan onze broek hangen. Makelaar gaf dus echter aan dat dit niet het geval is als je simpelweg de hypotheek niet rond krijgt en dit aan kon tonen.

Ik wil enorm graag jullie advies omtrent de boeteclausule en wat we eventueel zouden moeten doen. Risico nemen en in zee duiken met de BBL stageplek? Of veilig spelen en het huis laten gaan waarbij we dus misschien het huis laten schieten voor niks?

Alsnog sorry voor de enorm lange post, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat ik response krijg van mensen die wat meer ervaring hebben met zulke verhalen en situaties.

Ik hoor graag van jullie.

*Edit, i.v.m. feedback van andere niet relevante tekst weg gehaald. Sorry hiervoor.*

*Edit 2, Mijn vader heeft vandaag (terwijl ik nog sliep, zit in de nacht) de hypotheekadviseur nog gebeld en de situatie uitgelegd. Die gaf aan dat er 2 mogelijkheden zijn. Of het nu zonder enige kosten afkappen, of doorgaan en kijken of het lukt met de BBL en mocht het niet lukken is alleen een bewijs dat we de hypotheek niet krijgen genoeg. Dit kost echter natuurlijk alsnog geld. Ze gaf zelf alleen wel aan dat zij zelf denkt dat de beste optie is om de koop af te kappen en verder te gaan als we meer zekerheid hebben. Dit zal ik dan met mijn vriendin moeten bespreken. Het is dus wel mogelijk om het te doen met de BBL van mijn vriendin, tis maar net of ze stage dan haalt of niet (waar we wel van uit gaan).

Met groetjes,
Sander.

[ Voor 37% gewijzigd door xSkyness op 27-05-2019 13:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is nogal een lang en onsamenhangend verhaal, maar volgens mij staat er altijd in het koopcontract tot wanneer de ontbindende voorwaarden mbt de financiering geldig zijn. Welke datum is dat? Want zonder baan van je vriendin krijg je de financiering toch niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen bank die je een hypotheek geeft (afgaande van je verhaal) , en dus krijg je de financiering niet rond.
Dan geldt die 10% boete ook niet. Geen paniek over de boete dus

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:17
Je focust in je verhaal vooral op die stage terwijl je koopcontract met die boeteclausule juist het meest interessant is. Daar staan de precieze voorwaarden in waar je aan gehouden kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vaak staat er iets in een contract zoiets als 'onder voorbehoud van financiering' wat hier blijkbaar je voornaamste probleem is. Niet onwil of willekeur, maar daadwerkelijk een probleem voor financiering.

Onder de meeste normale omstandigheden ketst zo het contract af en vervalt de 23k boete (welke dus tegen willekeur bedoeld is).
Wel rot dat je zo je zondagavond doorbrengt en jammer van de strubbelt met je huisaankoop en afstuderen vriendin. Maar voor de toekomst: scheid hoofdzaken van bijzaken (de begeleider van je vriendin is echt niet van toepassing voor een boeteclausule) zodat je verhaal duidelijker wordt en makkelijker/zakelijker een antwoord volgt.
En morgen de verkopende makelaar op de hoogte brengen: duidelijkheid is voor iedereen gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lees gewoon de voorwaarden eens goed en dan weet je precies wanneer je wel en wanneer je niet de boete hoeft te betalen.
Hoogstwaarschijnlijk staat er in dat je van de koop af kan zien als je de financiering niet rond kan krijgen en dat je daarbij geen boete hoeft te betalen.
Ik had laatst ook zoiets en toe stond alles in de voorwaarden best goed uitgelegd.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 26-05-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
degroot schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:31:
Geen bank die je een hypotheek geeft (afgaande van je verhaal) , en dus krijg je de financiering niet rond.
Dan geldt die 10% boete ook niet. Geen paniek over de boete dus
Dat hangt natuurlijk een beetje af wat TS tot nu toe gedaan heeft en wat er in het contract staat. De deadline van 28 mei waar je het over hebt @xSkyness, welke deadline is dat? Is dat het verlopen van het financieringsvoorbehoud? Heb je al een hypotheek proberen aan te vragen? Is dat al afgewezen door een bank? Hoeveel heb je er nodig (meestal 1 of 2)?

Dat hele verhaal over de stage van je vriendin is 100% irrelevant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55
In dit onsamenhangende verhaal is gezien de korte termijn tot wanneer de ontbindende voorwaarden (financieringsvoorbehoud) verloopt op dinsdag 28 mei maar 1 ding relevant: topicstarter moet op maandag 27 mei bewijs vergaren dat hij onder de huidige omstandigheden (=geen arbeidscontract voor vriendin) geen financiering kan verkrijgen. Bij de eigen bank of adviseur een afwijzing voor financiering ontvangen zal dat op neerkomen.
Vervolgens moet hij tijdig, dat wil zeggen op de 27e of de 28e, en op de juiste wijze het financieringsvoorbehoud inroepen.

De exacte details en voorwaarden staan in het voorlopig koopcontract.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 26-05-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Rukapul schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:02:
In dit onsamenhangende verhaal is gezien de korte termijn tot wanneer de ontbindende voorwaarden (financieringsvoorbehoud) verloopt op dinsdag 28 mei maar 1 ding relevant: topicstarter moet op maandag 27 mei bewijs vergaren dat hij onder de huidige omstandigheden (=geen arbeidscontract voor vriendin) geen financiering kan verkrijgen. Bij de eigen bank of adviseur een afwijzing voor financiering ontvangen zal dat op neerkomen.
Vervolgens moet hij tijdig, dat wil zeggen op de 27e of de 28e, en op de juiste wijze het financieringsvoorbehoud inroepen.

De exacte details en voorwaarden staan in het voorlopig koopcontract.
Sorry voor mijn onduidelijke verhaal. We hebben tot 28 mei a.s. om ons te bedenken. Dit is onze bedenktijd en hierbij kunnen we dus zonder reden afzien van de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Hielko schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:41:
[...]

Dat hangt natuurlijk een beetje af wat TS tot nu toe gedaan heeft en wat er in het contract staat. De deadline van 28 mei waar je het over hebt @xSkyness, welke deadline is dat? Is dat het verlopen van het financieringsvoorbehoud? Heb je al een hypotheek proberen aan te vragen? Is dat al afgewezen door een bank? Hoeveel heb je er nodig (meestal 1 of 2)?

Dat hele verhaal over de stage van je vriendin is 100% irrelevant.
Hypotheek waren we aan het regelen, moesten nog een formulier hebben dat ze geen proeftijd had met ingang van haar contract 1 juni. Echter vanwege de situatie van haar stage gaat dat vaste contract dus ook niet door. Ik kan het huis zoiezo niet alleen betalen, haar loon is hoe dan ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Ernemmer schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:37:
Lees gewoon de voorwaarden eens goed en dan weet je precies wanneer je wel en wanneer je niet de boete hoeft te betalen.
Hoogstwaarschijnlijk staat er in dat je van de koop af kan zien als je de financiering niet rond kan krijgen en dat je daarbij geen boete hoeft te betalen.
Ik had laatst ook zoiets en toe stond alles in de voorwaarden best goed uitgelegd.
Zoals ik het begrijp kunnen we van de koop afzien zonder boete als dit voor 27 juni is. Echter staat het nogal in moeilijk nederlands.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59

Grvy

Bot

xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:22:
[...]

Sorry voor mijn onduidelijke verhaal. We hebben tot 28 mei a.s. om ons te bedenken. Dit is onze bedenktijd en hierbij kunnen we dus zonder reden afzien van de koop.
Simpel toch? Morgen bellen en zeggen dat je je bedacht hebt? opgelost.. :?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:27:
[...]

Zoals ik het begrijp kunnen we van de koop afzien zonder boete als dit voor 27 juni is. Echter staat het nogal in moeilijk nederlands.
de 27e is morgen. Moet je dan binnen 20 minuten vanaf nu een email sturen met "ik zie er van af want we krijgen de financiering niet rond" om te voldoen aan deze voorwaarde ?

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-05-2019 23:37 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Grvy schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:34:
[...]

Simpel toch? Morgen bellen en zeggen dat je je bedacht hebt? opgelost.. :?
Zo simpel is het niet, we willen het huis heel graag dus we zitten enorm te dubben of we het risico moeten nemen of niet en of we wel of geen boete moeten betalen als we na 27 juni laten weten dat we de financiëen niet rond krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:38:
[...]

Zo simpel is het niet, we willen het huis heel graag dus we zitten enorm te dubben of we het risico moeten nemen of niet en of we wel of geen boete moeten betalen als we na 27 juni laten weten dat we de financiëen niet rond krijgen.
???? 8)7 Je weet al dat je een risico van 10k+ niet wilt nemen. Dus niet doen. Er komt wel weer een ander huis.. ;)

En idd, je het kan het wel willen maar als het geld er niet is. Ik wil ook zoveel. 8)7 |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Grvy op 26-05-2019 23:41 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 16:30
[...]

Je kan het wel willen, maar als je het niet kan betalen dan gaat het niet gebeuren :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
MrJayMan schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:37:
[...]

de 27e is morgen. Moet je dan binnen 20 minuten vanaf nu een email sturen met "ik zie er van af want we krijgen de financiering niet rond" om te voldoen aan deze voorwaarde ?
Het gaat om 27 juni i.v.m. de ontbindende voorwaarden. We hebben tot 28 mei om zonder reden van de koop af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Richh schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:40:
[...]

Je kan het wel willen, maar als je het niet kan betalen dan gaat het niet gebeuren :P
Het kan wel, als ze haar BBL stage gewoon haald waar we van uit gaan dan kunnen we het betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:41:
[...]
Het gaat om 27 juni i.v.m. de ontbindende voorwaarden. We hebben tot 28 mei om zonder reden van de koop af te zien.
Dat is niet helemaal waar, je hebt wel een reden nodig om af te zien en nog een goede ook. Die verkoophakkelaar zit er niet voor niets bij.

Maar gebrek aan financiering is zo'n goede reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 16:30
xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:41:
[...]

Het kan wel, als ze haar BBL stage gewoon haald waar we van uit gaan dan kunnen we het betalen.
Maar die is pas in september afgelopen?

Dan gaat de bank je dat pas per september lenen. Als ze tegen die tijd een werkgever heeft die haar een verklaring wil geven, en dat is de eerste maand ook niet altijd even makkelijk.
En de verkoper van het huis wil het geld vast nu hebben. Althans, dat lijkt mij.

Mijn vriendin is over 2 jaar ook klaar met haar studie; op wat zij straks gaat verdienen mogen we nu ook nog geen hypotheek afsluiten :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 21:43

basdej

OutSystems Consultant

[...]

Mijn advies, doe het NIET voordat je zekerheid hebt. Je zit in een bubbel en het is echt onverantwoord om zo'n risico te nemen. Misschien staat het toch nog te koop als je vriendin haar diploma heeft.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Delerium schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:44:
[...]

Dat is niet helemaal waar, je hebt wel een reden nodig om af te zien en nog een goede ook. Die verkoophakkelaar zit er niet voor niets bij.

Maar dit is onze bedenktijd. Die is altijd 3 dagen echter valt er bij ons het weekend tussen. Mag je dan niet zonder reden van de koop af zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:12
Het is vrij simpel je doet een bod zonder voorbehoud, geaccepteerd, dan heb je alleen de bedenktijd na tekenen koopcontract anders zit je aan de 10% boete vast.

Of je doet een bod met voorbehoud van financiering, geaccepteerd, mocht de financiering niet rond komen is dit ook een ontbindende voorwaarde.

Dus hoe en wat hebben jullie geboden?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:48
Je hypotheekaanvraag zul je moeten doen op huidige inkomsten. Wanneer denk je die te kunnen overleggen? Op dit moment heb je alleen jouw salaris, en als je daar die 238 niet op krijgt dan houdt het gewoon op.
Laat dan ook de huidige bewoners niet een maand in de waan dat ze de woning verkocht hebben, want dit is nu al kansloos.
Er komen vast wel meer woningen langs, en ga daar naar kijken als julie allebei een contract hebben...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@xSkyness, zou je je posts voortaan willen samenvoegen als je op mensen reageert? Meerdere posts onder elkaar is hier niet de bedoeling. Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 26-05-2019 23:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:26:
Nu is onze bedenktijd tot a.s. dinsdag 28 mei. En alles moet rond zijn voor 27 juni (bindende voorwaarden) volgens het koopcontract, ik dacht even uit mijn hoofd dat voor 4 juli de waarborgsom gestort moet zijn.

Nou zijn er 2 mogelijkheden om haar opleiding desondanks alsnog af te kunnen ronden met een diplomering. Een BBL stageplek zoeken om nog voor halverwege september af te studeren, maar deze plek moet ze zelf zoeken. Of heel het 3e schooljaar overnieuw doen met een BOL stage.
In principe is het heel simpel:
Ze gaat, op geen enkele manier, vóór september geen inkomen krijgen en geen contract. Dat betekent ook dat er geen enkele bank is die jullie, vóór 27 juni, een hypotheek gaat geven.

Dan kun je moeilijk doen en zeggen: ik ga ermee door en op 26 juni bewijs inleveren dat je de hypotheek niet rond gaat krijgen en nog 'n maand in de stress zitten.

Of je kunt makkelijk doen en vandaag of morgen zeggen "helaas, pindakaas, gelukkig heb ik die 3 dagen bedenktijd, ik ontbind het contract nu maar".

En omdat ik nu als user reageer en in de post hierboven als moderator, horen ze níet in 1 post, dit om extra te benadrukken dat ik ze vanuit 1 verschillende petten post.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 27-05-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 21:01

Felyrion

goodgoan!

frumper schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:49:
Je hypotheekaanvraag zul je moeten doen op huidige inkomsten. Wanneer denk je die te kunnen overleggen? Op dit moment heb je alleen jouw salaris, en als je daar die 238 niet op krijgt dan houdt het gewoon op.
Laat dan ook de huidige bewoners niet een maand in de waan dat ze de woning verkocht hebben, want dit is nu al kansloos.
Er komen vast wel meer woningen langs, en ga daar naar kijken als julie allebei een contract hebben...
Dit lijkt me de kern inderdaad... Je kunt wel willen en wel risico's willen nemen, maar de bank gaat je geen geld lenen op je blauwe ogen. Dan moet er dus al een inkomen tegenover staan.

Je geeft zelf aan dat er eerst nog een stage gevolgd moet worden door je vriendin, waarna ze een vast contract kan krijgen. Prima, maar pas DAN gaat de bank mee in je verhaal en kun je pas een financiering krijgen. Voor die tijd heb je volgens mij vrij weinig te willen. Je krijgt het geld gewoon niet.

Ik neem niet aan dat de verkopende partij wel even wacht tot de stage afgerond zou zijn?

Of begrijp ik je ergens verkeerd?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:47:
[...]

Maar dit is onze bedenktijd. Die is altijd 3 dagen echter valt er bij ons het weekend tussen. Mag je dan niet zonder reden van de koop af zien?
Ik vind het apart dat je bedenktijd dinsdag afloopt, je dus donderdag de handel had getekend, en in die tussentijd is ineens dit van je vriendin allemaal boven gekomen?

En misschien heb ik vroeger iets niet goed begrepen of zijn er dingen veranderd, maar toen ik voor een hypotheek ging werd mij verteld dat je in je proeftijd nooit een hypotheek ging krijgen. Ook al was het gebaseerd op salaris van de afgelopen 3 jaar. Als die nul is, en het compleet gebaseerd is op je nieuwe vaste contract, lijkt mij dat het al helemaal niet gaat gebeuren.

Oftewel tenzij ik er nu naast zit, gaat die hypotheek ook niet rond zijn voor 27 juni als ze morgen haar diploma krijgt. Laat staan als ze eerst nog stage moet gaan lopen nu. Dus mij lijkt dat je het beste af bent om nu te annuleren. Heel jammer van het huis natuurlijk, maar veel minder stress dan wanneer je het over een maand doet, en ik zie geen realistische mogelijkheid naar een hypotheek toe.

Maar een spoed telefoontje morgenochtend naar je adviseur lijkt me natuurlijk nooit verkeerd (als je die al hebt).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Meteen de koop ontbinden.

Die hypotheek ga je 100% zeker niet krijgen.
Maar als je buiten de bedenktijd (met voorbehoud financiering) wilt ontbinden moet je gaan bewijzen dat je een serieuze poging hebt gedaan om de financiering rond te krijgen.
Meestal betekent dat 1 of 2 afwijzingen overleggen. (staat in je koopcontract).

Maar zo'n afwijzing krijg je alleen als je een volledige aanvraag hebt gedaan. Dus moet je een hypotheek adviseur inhuren. Je moet een taxatie en bouwkundige inspectie laten doen.
Alles bij elkaar kost dit je een paar duizend euro!

Daarnaast is het tegenover de verkopers erg asociaal om ze een maand te laten denken dat het verkocht is, terwijl je al weet dat je de koop gaat ontbinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:48
Het enige wat misschien zou kunnen is een familiebank-constructie maar ik weet niet of je ouders 240k op de plank hebben liggen...
En of die dat risico willen nemen. Om eerlijk te zijn, zou ik dat op dit moment niet willen nemen...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xSkyness
Ardana schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:56:
[...]

In principe is het heel simpel:
Ze gaat, op geen enkele manier, vóór september geen inkomen krijgen en geen contract. Dat betekent ook dat er geen enkele bank is die jullie, vóór 27 juni, een hypotheek gaat geven.

Dan kun je moeilijk doen en zeggen: ik ga ermee door en op 26 juni bewijs inleveren dat je de hypotheek niet rond gaat krijgen en nog 'n maand in de stress zitten.

Of je kunt makkelijk doen en vandaag of morgen zeggen "helaas, pindakaas, gelukkig heb ik die 3 dagen bedenktijd, ik ontbind het contract nu maar".

En omdat ik nu als user reageer en in de post hierboven als moderator, horen ze níet in 1 post, dit om extra te benadrukken dat ik ze vanuit 1 verschillende petten post.
Nja, als BBL'er heeft ze wel een loon wat in de buurt komt van een volwaardig loon van iemand die gediplomeerd is.
Ardana schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:51:
[mbr]@xSkyness, zou je je posts voortaan willen samenvoegen als je op mensen reageert? Meerdere posts onder elkaar is hier niet de bedoeling. Alvast bedankt.[/]
Bedoel je op deze manier?
Sissors schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:57:
[...]

Ik vind het apart dat je bedenktijd dinsdag afloopt, je dus donderdag de handel had getekend, en in die tussentijd is ineens dit van je vriendin allemaal boven gekomen?

En misschien heb ik vroeger iets niet goed begrepen of zijn er dingen veranderd, maar toen ik voor een hypotheek ging werd mij verteld dat je in je proeftijd nooit een hypotheek ging krijgen. Ook al was het gebaseerd op salaris van de afgelopen 3 jaar. Als die nul is, en het compleet gebaseerd is op je nieuwe vaste contract, lijkt mij dat het al helemaal niet gaat gebeuren.

Oftewel tenzij ik er nu naast zit, gaat die hypotheek ook niet rond zijn voor 27 juni als ze morgen haar diploma krijgt. Laat staan als ze eerst nog stage moet gaan lopen nu. Dus mij lijkt dat je het beste af bent om nu te annuleren. Heel jammer van het huis natuurlijk, maar veel minder stress dan wanneer je het over een maand doet, en ik zie geen realistische mogelijkheid naar een hypotheek toe.

Maar een spoed telefoontje morgenochtend naar je adviseur lijkt me natuurlijk nooit verkeerd (als je die al hebt).
Nee de ochtend na het tekenen is dit bekend geworden. Als BBL'er krijg je wel een loon wat richting het loon van een volwaardig gediplomeerd iemand komt. Proeftijd werkt inderdaad tegen een hypotheek, vandaar dat ze een formulier moest regelen waar in staat dat ze dit niet had. Maarja is nu ook niet meer nodig vanwege d'r stage.
frumper schreef op maandag 27 mei 2019 @ 00:16:
Het enige wat misschien zou kunnen is een familiebank-constructie maar ik weet niet of je ouders 240k op de plank hebben liggen...
En of die dat risico willen nemen. Om eerlijk te zijn, zou ik dat op dit moment niet willen nemen...
Ze willen wel bijschieten maar zo'n bedrag gaat niet. Verwacht ik ook niet van ze.
Felyrion schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:57:
[...]

Dit lijkt me de kern inderdaad... Je kunt wel willen en wel risico's willen nemen, maar de bank gaat je geen geld lenen op je blauwe ogen. Dan moet er dus al een inkomen tegenover staan.

Je geeft zelf aan dat er eerst nog een stage gevolgd moet worden door je vriendin, waarna ze een vast contract kan krijgen. Prima, maar pas DAN gaat de bank mee in je verhaal en kun je pas een financiering krijgen. Voor die tijd heb je volgens mij vrij weinig te willen. Je krijgt het geld gewoon niet.

Ik neem niet aan dat de verkopende partij wel even wacht tot de stage afgerond zou zijn?

Of begrijp ik je ergens verkeerd?
Helaas zullen ze dat niet willen waarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@xSkyness cirkel is rond. Afzeggen die hap. Je hebt geen keuze. Jammer, maar helaas. Dat is het leven. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 21:01

Felyrion

goodgoan!

En los van je (overigens vervelend genoege) probleem met dit specifieke huis, geloof me, er komen nog vele huizen voorbij waar je verliefd op kunt worden. Mogelijk nog wel meer dan deze woning.

Het is jammer, maar stap er overheen en ga op jacht op het moment dat je wél zekerheid hebt. Dit is je slapeloze nachten niet waard!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:05
[...]

Zo simpel is het wel maar je verwacht nu iets wat je niet moet verwachten. Nee gezien de huidige situatie moet je het niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:49

Theo

moederbord

xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 00:26:
[...]

Nja, als BBL'er heeft ze wel een loon wat in de buurt komt van een volwaardig loon van iemand die gediplomeerd is.
Is er door een hypotheekadviseur bevestigd dat een BBL stagecontract mee kan dragen in de hypotheekaanvraag?
Als dit niet ondubbelzinnig en duidelijk door een expert is bevestigd dan zal ik vandaag het contract ontbinden omdat je dan een woning wil kopen gebaseerd op een foute aanname.
Aan de andere kant; als een adviseur heeft bevestigd dat zij met haar BBL contract wel een hypotheek kan krijgen dan wordt het heel snel zoeken nar een stage.

En wellicht ten overvloede; je vader is geen hypotheekadviseur. Tweakers ook niet. :P En de makelaar ook niet!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Dit klinkt als een gevalletje waarbij de huid van de beer verkocht was voordat hij geschoten is.

Afzeggen in je bedenktijd dus en als je wat meer zekerheid hebt over je eigen situatie nog eens op woningjacht gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-05 19:15
[...]

Dit is niet helemaal waar. Je hebt na het tekenen van de koopovereenkomst 3 dagen bedenktijd en in die 3 dagen mag je, zelfs zonder opgaaf van reden, de overeenkomst ontbreken.

Voor de TS; als je voorbehoud van financiering in het contract hebt staan zou ik je niet zo druk maken om die boete. Je financiering word zonder 2 vaste contracten (of intentieverklaringen) niet afgegeven waardoor automatisch de clausule in het contract ingaat. Lees wel even het contract goed door of er geen clausule in staat die nog van jullie van toepassing is. Hou er daarnaast wel rekening mee dat je aardig wat kosten moet maken voor de aanvraag van de hypotheek (adviseur, taxatie etc). Dit terwijl je van te voren al weet dat het hele feest niet door gaat.

Ondanks dat ik je begrijp dat je de woning graag wilt vraag ik me af waarom je dit hele feest nog door laat gaan en niet stopzet in de bedenktijd. Je neemt al een ontzettend risico met het tekenen terwijl je vriendin 'alleen nog even haar opleiding moet afronden'. Je hypotheekverstrekker had echt geen briefje geaccepteerd waar op staat 'gaat gebeuren indien...'. Je hypotheekverstrekker wilt een werkgeversverklaring en aangezien je vriendin nog niet in dienst is kan de werkgever deze helemaal niet afgeven.

Je bent ergens in gestapt waar je je, met alle respect, nog helemaal niet druk om had moeten maken. Had eerst je opleiding afgerond en ergens lekker een half jaartje/jaartje gaan werken.

[ Voor 48% gewijzigd door AlxRoelofs op 27-05-2019 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Let er wel op dat je wel vaak een of twee afwijzingen van hypotheekverstrekkers moet kunnen laten zien voor je je kunt beroepen op de ontbindende voorwaarden.

Zeggen "Ik denk dat we toch geen hypotheek krijgen" telt niet.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 15:14
AlxRoelofs schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:14:
[...]
Voor de TS; als je voorbehoud van financiering in het contract hebt staan zou ik je niet zo druk maken om die boete.
Ik zou me wel druk maken om de kosten (hypotheekadviseur en taxatie) voor iets dat 99.9% niet gaat lukken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

AlxRoelofs schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:14:

Voor de TS; als je voorbehoud van financiering in het contract hebt staan zou ik je niet zo druk maken om die boete. Je financiering word zonder 2 vaste contracten (of intentieverklaringen) niet afgegeven waardoor automatisch de clausule in het contract ingaat.
Het 'niet druk maken' is niet helemaal waar. Zoals @RocketKoen ook aangaf moet je voor een afwijzing van financiering een goed onderbouwde afwijzing hebben. Ofwel; je moet een complete aanvraag indienen met alle papieren en deze moet worden afgewezen door de hypotheekverstrekker. Dit moet helaas via een hypotheekadviseur die z'n uurtjes gewoon schrijft en doorberekend.
Je bent dus zeker minimaal 1.000 euro kwijt om een formele afwijzing te krijgen.

Ofwel:
- Vandaag annuleren: Gratis
- Later dan vandaag annuleren: kan alleen via officiële afwijzing á (minimaal) 1.000 euro.
- Helemaal niks doen en niks van je laten horen: 10% boete á 23.000 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-05 19:15
Theo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Het 'niet druk maken' is niet helemaal waar. Zoals @RocketKoen ook aangaf moet je voor een afwijzing van financiering een goed onderbouwde afwijzing hebben. Ofwel; je moet een complete aanvraag indienen met alle papieren en deze moet worden afgewezen door de hypotheekverstrekker. Dit moet helaas via een hypotheekadviseur die z'n uurtjes gewoon schrijft en doorberekend.
Je bent dus zeker minimaal 1.000 euro kwijt om een formele afwijzing te krijgen.

Ofwel:
- Vandaag annuleren: Gratis
- Later dan vandaag annuleren: kan alleen via officiële afwijzing á (minimaal) 1.000 euro.
- Helemaal niks doen en niks van je laten horen: 10% boete á 23.000 euro.
Ik heb mijn bericht even aangepast.

Uiteraard moet je de kosten voor de adviseur, de bank, de taxatie etc. wel betalen. Het ging mij echter puur om de boete van 10% van de koopsom. Ik ging er even vanuit dat TS wel begrijpt dat er kosten vastzitten aan de hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 15:46
Edit: ik ging er vanuit dat de 3 werkdagen na tekenen al verstreken zijn - stop dan gewoon!!

Wat je nu moet hebben:
  • Een afwijzing van een bank op papier/mail regelen
  • Alvast de verkopende inlichten dat door persoonlijke omstandigheden de financiering waarschijnlijk niet lukt en dat bewijs volgt.
Veel succes. Het lijkt me ook dat je ff een paar rondjes moet wandelen in de natuur - ontstressen. Beterschap!

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 27-05-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:02
Ik sluit me aan bij de rest.
Annuleer die aankoop voor er meer kosten gaan komen.
Nu kan je nog gratis ontbinden, anders gaat het je 1000 euro kosten op de afwijzing hypotheek.

Die ga je never nooit krijgen indien jouw salaris niet genoeg is voor dat bedrag.
Wat wel netjes is om even aan te geven dat de ontbinding is ivm niet doorgaan van de baan van je vriendin zodat de hypotheek nooit rond zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 10:54
Niets ten nadele van, maar het valt mij op dat je toch erg veel naar een bevestiging zoekt voor het doorzetten van deze hypotheek? Wat is de reden dat je hier niet van wilt afzien (afgezien van het ongetwijfeld mooie huis natuurlijk :+ )? Als het geld niet aanwezig is, niet doen! Mocht het geld er wel zijn, je hebt het althans over haar BBL loon dat in de buurt ligt van haar 'gediplomeerde' loon, en mocht ze dit blijven verdienen dan is er toch geen probleem? :)

Moet zeggen dat ik niet alle reacties even gedetailleerd heb doorgenomen dus als ik wat mis dan is dat mijn eigen schuld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Wanneer start de bedenktijd?
De bedenktijd begint te lopen om 0.00 uur van de dag nadat de koper een exemplaar van de door hem en de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Van deze drie dagen moeten er twee dagen werkdagen zijn. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag, dan wordt de termijn verlengd tot en met de eerstvolgende dag die dat niet is.
(Van: https://www.eigenhuis.nl/...getekend-start-bedenktijd)

Erg jammer dat jullie droomhuis nu niet kan doorgaan, maar bespaar jezelf ellende (en geld) en annuleer de aankoop. Zijn ze niet blij mee, maar je hebt er recht op.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
Het klinkt vervelend maar er zijn te veel negatieve factoren om dit nog tot een succes te kunnen brengen. Dit brengt een hoop onzekerheid maar heb je ook nagedacht over de gevolgen als de koop mocht doorgaan?

Je zit beiden aan het begin van je carrière en de huizenmarkt verkeert in een eigenaardige situatie (de prijzen zijn op zo'n niveau dat je huis in de toekomst waarschijnlijk eerder minder waard wordt dan meer).

Stel je voor dat er iets mis gaat waardoor je gedwongen word om te verkopen, grote kans dat je met een restschuld blijft zitten.

Zoals anderen al zeggen, effe je kak ophouden totdat de situatie stabiel is. Er komt echt wel weer een ander huis voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 07:32
Welke voorwaarden zijn er opgenomen in het koopcontract?

Het is bij het nemen van een hypotheek erg normaal om een "Voorwaarde van financiering" op te nemen in het koopcontract. Dit zal de makelaar je hopelijk ook voorgesteld hebben.

Deze voorwaarde is een boetevrij clausule, dat wanneer er zoiets als dit gebeurd en je inderdaad het geld toch niet blijkt rond te krijgen, dan kan je er vanaf zien. Dit zorgt niet voor een boete, vanwege die voorwaarde van financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:57
Wat ik me eigenlijk afvraag...waarom bied je hoger dan de vraagprijs?
Tuurlijk wordt dat geaccepteerd.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:56
hansie_k schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:26:
Waarom de meeste mensen dat doen: Toch kans maken op een woning wanneer er meerdere geinteresseerde zijn. Zeker in de grote steden is dat eerder regel dan uitzondering.
Hoezo? Als er meerdere personen boven de vraagprijs bieden (wat in deze tijd niet ongebruikelijk is), zal de koper er toch 1 moeten kiezen. Meer bieden dan de vraagprijs betekend zeker niet dat het altijd maar word geaccepteerd.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 19-05 20:57
Omdat TS het huis graag wilde hebben!? Dat is toch niet zo gek in de huidige markt?

Maar de situatie van TS lijkt me nu zodanig veranderd dat zijn vriendin nu geen vaste baan meer heeft, maar nog in een stage zit. En dan krijg je op dat deel gewoon geen hypotheek. Waarom, omdat er na de stage een onzekere situatie gaat ontstaan (heeft ze daarna werk en zo ja, hoe lang en wat betaalt het?). En van dat soort onzekere situaties houdt een hypotheekverstrekker niet.
xSkyness schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:22:
We hebben tot 28 mei a.s. om ons te bedenken. Dit is onze bedenktijd en hierbij kunnen we dus zonder reden afzien van de koop.
Dus vandaag nog met je hypotheekadviseur overleggen over deze veranderde situatie en als het inderdaad een onhaalbaar verhaal wordt, dan vandaag nog de koop afblazen!
Nee de ochtend na het tekenen is dit bekend geworden. Als BBL'er krijg je wel een loon wat richting het loon van een volwaardig gediplomeerd iemand komt. Proeftijd werkt inderdaad tegen een hypotheek, vandaar dat ze een formulier moest regelen waar in staat dat ze dit niet had. Maarja is nu ook niet meer nodig vanwege d'r stage.
Je geeft het hier zelf al aan: Het is op zich al erg bijzonder dat iemand na een stage meteen een vast contract krijgt. Dat is wel zo'n dingetje van "eerst zien, dan geloven!". (oftewel, leuk verhaal maar kom maar even langs met dat getekende contract + werkgeversverklaring)

[ Voor 84% gewijzigd door FragDaddy op 27-05-2019 12:51 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 09:59
Misschien is deze tip al veelte laat, maar toch.

Hoeveel kom je te kort als je de hypotheek alleen moet dragen?

In veel gemeentes kun je een starters lening tot 35k krijgen.
Ook gaf je aan dat je ouders/familie niet als familiebank kunnen fungeren, maar misschien hebben ze nog wel een spaarpotje die het verschil tussen de hypotheek + starterslening kunnen opmaken.

Mocht dit echt jullie droomhuis zijn, wellicht is het het waard om te kijken of dit opties voor jullie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

jaar contrackt met intieverklaring is al voldoende :) spreek uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ManiakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:

Ook gaf je aan dat je ouders/familie niet als familiebank kunnen fungeren, maar misschien hebben ze nog wel een spaarpotje die het verschil tussen de hypotheek + starterslening kunnen opmaken.

Mocht dit echt jullie droomhuis zijn, wellicht is het het waard om te kijken of dit opties voor jullie zijn.
volgens mij is dat potje tot max 200K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wel even netjes een email sturen zodat het zwart-op-wit staat:
Voorlopig koopcontract ontbinden: wettelijke bedenktijd
Na het zetten van je handtekening, zit je nog niet meteen aan de koop vast. Op de dag nadat je het - door beide partijen getekend - voorlopig koopcontract hebt ontvangen, gaat eerst een wettelijke bedenktijd in. Tijdens deze bedenktijd van drie dagen mag je als koper van de koop afzien, zonder opgaaf van redenen. Minimaal twee van deze drie dagen moeten werkdagen zijn. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag, dan wordt deze verlengd met de eerstvolgende werkdag.

Afzien van de koop tijdens de bedenktijd is heel eenvoudig. Je laat het de verkoper gewoon weten via e-mail of aangetekende brief. Dan heb je het meteen zwart-op-wit. Besluit je dit per post te doen? Houd er rekening mee dat de ontbinding op tijd bij de verkoper moet aankomen. Een e-mail is dan toch sneller. Als je trouwens afziet van de koop, maar binnen een half jaar besluit om de woning alsnog van dezelfde verkoper te kopen, dan krijg je geen bedenktijd meer.
@Rukapul of @Ardana de quickreply staat uit, is dat de bedoeling?
dank, is inmiddels gefixt zie ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 27-05-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 279475 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:
jaar contrackt met intieverklaring is al voldoende :) spreek uit ervaring
Voor TS is dat ook niet het probleem; een partner die nog geen inkomen heeft, maar waarschijnlijk binnenkort een stagevergoeding krijgt; en het mee willen nemen van deze toekomstige inkomstenbron voor de hypotheek; dát is het probleem.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Ardana schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:08:
[...]

Heb je nou het contract ontbonden of niet? Dat is de hamvraag. De rest is niet interessant.
Nee nog niet, de derde werkdag voor opzegtermijn is morgen. Mijn vriendin moet ik vannacht in antwerpen ophalen als ze uit londen komt en pas dan kunnen we het er echt goed over hebben. Mocht iemand vragen waarom ze in londen is, ze had dit al langer gepland staan en voor betaald.
Drardollan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:54:
@xSkyness Waarom doe je zo onverstandig en koppig? Je hebt een fout gemaakt, namelijk een huis kopen op basis van wat vage toezeggingen. Dit is op dit moment simpelweg te hoog gegrepen, je kan niet kopen op wat vage toezeggingen. Dat je vader, vriendin en aankoopmakelaar (indien aanwezig) hierin meegegaan zijn, dat vind ik opmerkelijk.

Gelukkig heb je een eenvoudige uitweg, vandaag als de wiedeweerga de koop ontbinden op basis van je 3 dagen bedenktijd. Dat is de enige verstandige keuze op dit moment, en nog kosteloos ook. Alle andere opties kosten geld, want je financiering ga je van zijn lang zal zijn leven niet krijgen op basis van deze vage toezeggingen.

Dat je een fout maakt is prima, blij dat je hem tijdig checkt hier. Maar kom op, wees verstandig. Er zijn meer dan genoeg huizen.

En als aanvulling, stages tellen niet mee als inkomen en kan je dus niet opvoeren. Ook uitzicht op een mogelijke baan niet. Anders kon ik wel een huis van 10 miljoen kopen, gewoon zeggen dat ik een baan als Koning in het vooruitzicht heb.
Nou we hebben deze plannen getrokken op het vooruitzicht dat ze haar stage zou behalen. Helaas door omstandigheden en mag ik zeggen "naaistreken en nalatigheid van zowel school als stage" is dit dus niet gebeurd nu waarom ze in verlenging zit. Dat is de reden waarom we het huis al eerder hadden bekeken en op geboden hadden. Misschien niet helemaal safe en verstandig, maar wie neemt er niet eens risico? Zeker in de huidige huizenmarkt, huizen vliegen letterlijk als broodjes over de toonbank.

Ik denk ook niet dat voor iedereen duidelijk is wat een BBL leerplek inhoud. Je krijgt hier een bijna volwaardig loon, de enigste reden waarom dit niet is, is omdat je natuurlijk nog leert. Een BOL stage is letterlijk stage lopen en blij zijn met een stagevergoeding van 200 euro per maand voor 32 uur per week werken. Echter zijn er weldegelijk banken die BBL'ers een hypotheek verstrekken. Even terzijde van de rest.

Ik heb bij de vraag een edit geschreven omtrent de hypotheekadviseur. Hoop dat dit wat verduidelijkt.
ManiakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:

Behoorlijk wat, ik denk zo'n 88.000. Dus met een starterslening en dat van mijn ouders is het nog teveel. Ik weet en heb al geaccepteerd dat als mijn vriendin niet mee genomen word in de hypotheek het hem gewoon niet gaat worden hoe dan ook.
Theo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Voor TS is dat ook niet het probleem; een partner die nog geen inkomen heeft, maar waarschijnlijk binnenkort een stagevergoeding krijgt; en het mee willen nemen van deze toekomstige inkomstenbron voor de hypotheek; dát is het probleem.
Nja tis vooral het geval dat ze als BBL'er behoorlijk richting een volwaardig loon zit. De situatie is nu hopen dat ze een BBL stageplek krijgt en dan maar afwachten voor hoeveel uur en of ze inderdaad een contract krijgt. Al zal dat wel het geval zijn, werkgever investeerd dan natuurlijk en in de huidige situatie (in de zorg) smeken ze bijna om werknemers.

[ Voor 73% gewijzigd door xSkyness op 27-05-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
[...]

Niet dus, je hebt geen reden nodig in je wettelijke bedenktijd.

Harm_H schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:25:
[...]

Edit: ik ging er vanuit dat de 3 werkdagen na tekenen al verstreken zijn - stop dan gewoon!!

Wat je nu moet hebben:
  • Een afwijzing van een bank op papier/mail regelen
  • Alvast de verkopende inlichten dat door persoonlijke omstandigheden de financiering waarschijnlijk niet lukt en dat bewijs volgt.
Veel succes. Het lijkt me ook dat je ff een paar rondjes moet wandelen in de natuur - ontstressen. Beterschap!
Dat moet je helemaal niet hebben. In de 3 dagen bedenktijd kan je er zo vanaf, zonder verdere consequenties.

PRoCx schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:57:
Deze voorwaarde is een boetevrij clausule, dat wanneer er zoiets als dit gebeurd en je inderdaad het geld toch niet blijkt rond te krijgen, dan kan je er vanaf zien. Dit zorgt niet voor een boete, vanwege die voorwaarde van financiering.
Zoals al gezegd, en ik herhaal het even, dat kost je geld. Een aanvraag doorlopen kost geld.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Anoniem: 279475 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:27:
[...]

volgens mij is dat potje tot max 200K
Geen idee in welke gemeente TS woont, ik woon zelf in Veenendaal en daar is het volgens hun website max 35k
Bron
Informatie over de starterslening in Veenendaal

Voor wie is de lening?
- U bent meerderjarig en verblijfsgerechtigd in Nederland.
- U bent nog niet eerder in bezit geweest van een koopwoning.
- Deze regeling is uitsluitend van toepassing op in Nederland woonachtige verblijfsgerechtigde personen.
- Leeftijdsgrens: maximaal 40 jaar.
- Inkomensgrens: n.v.t.

Condities
- De Starterslening bestaat uit twee delen. Een (hypothecaire) box 1 lening die u annuïtair aflost en een oplopende box 3 lening. De box 3 lening noemen we de Combinatielening. De box 1 lening wordt geborgd door de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). In het geval dat de borging van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) succesvol wordt aangesproken, volgt SVn het zelfde beleid als WEW voor de Combinatielening.
- Voor beide leningdelen heeft u de eerste 3 jaar geen maandlasten.
- Voor de Starterslening geldt de 15-jaars rente van SVn.
- De looptijd van de lening bedraagt 30 jaar.
- Voor bestaande bouw mag de aankoopgrens op basis van de verwervingskosten maximaal actuele NHG normen bedragen.
- Voor nieuwbouw mag de aankoopgrens op basis van de verwervingskosten maximaal actuele NHG normen bedragen.
- Voor de bepaling van de verwervingskosten rekent SVn namens het WEW (NHG) 6% aan bijkomende kosten voor onder andere overdrachtsbelasting, notariskosten, de hypotheekadviseur, akte van levering en borgtochtprovisie NHG.
- De Starterslening bedraagt maximaal 20% van de verwervingskosten en is maximaal € 35.000,-.
Het totaal van de eerste hypotheek (van de bank) en de Starterslening samen mogen niet groter zijn het geldende maximum ten opzichte van de waarde van de woning (Loan to value). Voor 2017 geldt een maximum van 101%.
- Verbeterkosten: toegestaan bij SVn financiering.
- De lening kan altijd boetevrij worden afgelost.
- De lening wordt niet verstrekt indien er sprake is van stapeling met andere koopinstrumenten, (rente)kortings- of financiële regelingen die strijdig zijn met de Starterslening.
- Het college wijst een aanvraag af indien het budget niet toereikend is om de aanvraag te honoreren.
- De verkoper van de te verwerven woning dient een bijdrage te leveren in de kosten van de lening.

Kosten
- Afsluitkosten: € 750,-. Deze kosten worden ingehouden op de hoofdsom van uw Starterslening.
- Aktekosten en eventuele kosten voor een financieel adviseur zijn voor uw eigen rekening.
- De Starterslening wordt verstrekt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). WEW rekent hiervoor 0,9% borgtochtprovisie over de hoofdsom van de Starterslening. Wij houden dit percentage in op uw Starterslening en dragen de borgtochtprovisie af aan het Waarborgfonds Eigen Woningen.
- Als u na 3 jaar van mening bent dat u de maandtermijn niet kunt betalen kunt u een hertoets aanvragen. De hertoets kost € 155,-. Deze kosten kunnen jaarlijks wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ManiakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Geen idee in welke gemeente TS woont, ik woon zelf in Veenendaal en daar is het volgens hun website max 35k
Bron

[...]
ik bedoelde dat als je huis meer dan 200K kost je daar geen aanspraak meer op kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ManiakNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Bron

[...]
Denk dat 'ie eerder doelde op de max aankoopprijs van de woning. In Veenendaal is dat dus gelijk aan het maximale NHG bedrag; momenteel 290.000 euro.

Je kan dus (in 't veen) een starterslening van max 35k krijgen als je een woning koopt van max 290k

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
@xSkyness Waarom doe je zo onverstandig en koppig? Je hebt een fout gemaakt, namelijk een huis kopen op basis van wat vage toezeggingen. Dit is op dit moment simpelweg te hoog gegrepen, je kan niet kopen op wat vage toezeggingen. Dat je vader, vriendin en aankoopmakelaar (indien aanwezig) hierin meegegaan zijn, dat vind ik opmerkelijk.

Gelukkig heb je een eenvoudige uitweg, vandaag als de wiedeweerga de koop ontbinden op basis van je 3 dagen bedenktijd. Dat is de enige verstandige keuze op dit moment, en nog kosteloos ook. Alle andere opties kosten geld, want je financiering ga je van zijn lang zal zijn leven niet krijgen op basis van deze vage toezeggingen.

Dat je een fout maakt is prima, blij dat je hem tijdig checkt hier. Maar kom op, wees verstandig. Er zijn meer dan genoeg huizen.

En als aanvulling, stages tellen niet mee als inkomen en kan je dus niet opvoeren. Ook uitzicht op een mogelijke baan niet. Anders kon ik wel een huis van 10 miljoen kopen, gewoon zeggen dat ik een baan als Koning in het vooruitzicht heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 27-05-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Anoniem: 279475 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:51:
[...]

ik bedoelde dat als je huis meer dan 200K kost je daar geen aanspraak meer op kunt maken
Volgens de pagina is de grens gelijk aan de grens van de NHG

Ik weet niet of dit gelijk is in alle gemeentes :)
Voor bestaande bouw mag de aankoopgrens op basis van de verwervingskosten maximaal actuele NHG normen bedragen.
Als ik online kijk lijkt de NHG grens op 294k te zitten
Bron

Ik ben het wel overigens eens met de rest dat in dit geval wellicht het beter is om de koop te ontbinden. Verkrijgen van een starters lening kan namelijk ook de benodigde tijd kosten en dit zou dan al met de hypotheek adviseur besproken moeten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door ManiakNL op 27-05-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Nja tis vooral het geval dat ze als BBL'er behoorlijk richting een volwaardig loon zit. De situatie is nu hopen dat ze een BBL stageplek krijgt en dan maar afwachten voor hoeveel uur en of ze inderdaad een contract krijgt. Al zal dat wel het geval zijn, werkgever investeerd dan natuurlijk en in de huidige situatie (in de zorg) smeken ze bijna om werknemers.
Maar houd er dan rekening mee dat dat inkomen slechts onder een aantal voorwaarden mee kan tellen:
-Contract voor onbepaalde tijd en geen proeftijd (of proeftijd verstreken): Voor 100% meetellen
-Contract voor bepaalde tijd maar met intentieverklaring (proeftijd verstreken!): Voor 100% meetellen
-Contract voor bepaalde tijd zonder intentieverklaring, 2 mogelijkheden:
--- Optie 1: De afgelopen 3 jaar aan inkomensgegevens overleggen, gemiddelde daarvan met als maximumbedrag het huidige jaarinkomen. Dat kun je meetellen. Niet zeker of dat voor 100% is of voor maar 90%.
--- Optie 2: Geen inkomensgegeven van de afgelopen 3 jaar: Niet meetellen.
-Contract maar nog in proeftijd: Niet meetellen.

Toekomstig inkomen mag je meetellen maar alleen als het binnen nu en 6 maanden ingaat en onvoorwaardelijk is. En hoe groot is de kans nou dat je vriendin ergens een plekje krijgt waar ze nog voordat ze goed en wel begonnen is al meteen een onvoorwaardelijk aanstelling voor onbepaalde termijn (of bepaalde termijn maar met intentieverklaring) krijgt?

Let er ook even op dat als je niet binnen je bedenktijd laat weten dat je het niet wil, dat je dus de afwijzing van de hypotheek binnen moet hebben voor de deadline van de ontbindende voorwaarden. Voordat je je aanvraag in kunt dienen moet je eerst een taxatierapport hebben. Reken erop dat daar een week overheen gaat. Vervolgens moet je je aanvraag indienen en moet de bank daar nog naar gaan kijken. Ik ben nu bezig met een hypotheekaanvraag (execution only) en mijn bank vertelde me dat de maximale verwerkingstermijn van de aanvraag 28 dagen is. Dus als op 27 juni die afwijzing binnen moet zijn om je boete te vermijden, dan moet je de aanvraag al heel binnenkort indienen (en dat betekent dus dat alle documenten om een gegarandeerd inkomen van je vriendin aan te tonen er dan ook al moeten zijn).

Ik denk dat je maar 1 optie hebt: De koop annuleren voordat de bedenktermijn verloopt. Langer wachten gaat je meer dan 1000 euro (300-400 voor een taxatie, 600 verwerkingskosten voor de hypotheekaanvraag (execution only, meer als je er ook nog advies bij nodig hebt)) kosten en een maand aan stress opleveren.
Ik vrees dat als je op de 27e die afwijzing niet binnen hebt van de bank, dat je niet kunt voldoen aan goed gedocumenteerd gebruik van het financieringsvoorbehoud en dat je dan dus aan de 10% boete vastzit.

Disclaimer: geen financieel adviseur, bovenstaande informatie over het wel/niet meetellen van inkomen zijn zo uit m'n hoofd. Zelf nazoeken of gedegen advies inwinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Heb je nou het contract ontbonden of niet? Dat is de hamvraag. De rest is niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]

Nou we hebben deze plannen getrokken op het vooruitzicht dat ze haar stage zou behalen. Helaas door omstandigheden en mag ik zeggen "naaistreken en nalatigheid van zowel school als stage" is dit dus niet gebeurd nu waarom ze in verlenging zit. Dat is de reden waarom we het huis al eerder hadden bekeken en op geboden hadden. Misschien niet helemaal safe en verstandig, maar wie neemt er niet eens risico? Zeker in de huidige huizenmarkt, huizen vliegen letterlijk als broodjes over de toonbank.

Ik denk ook niet dat voor iedereen duidelijk is wat een BBL leerplek inhoud. Je krijgt hier een bijna volwaardig loon, de enigste reden waarom dit niet is, is omdat je natuurlijk nog leert. Een BOL stage is letterlijk stage lopen en blij zijn met een stagevergoeding van 200 euro per maand voor 32 uur per week werken. Echter zijn er weldegelijk banken die BBL'ers een hypotheek verstrekken. Even terzijde van de rest.
Voor mij is dat prima duidelijk, ik weet precies wat BBL inhoudt.

Stop eens met dat afschuiven op anderen (naaistreken en nalatigheid). Dat is helemaal niet relevant. Je bent uitgegaan van vage toezeggingen. Leuk dat ze een mooi centje krijgt, mijn advies is zet het apart voor straks. Je zal nog genoeg geld nodig hebben voor inrichting en financiering kosten koper.

Er is niets mis met een beetje risico nemen. Maar dit is geen beetje risico. Je praat hier over een risico van 23.800 euro of 238.000 euro. Dat is geen kattepis. Dit kan je veel (zo niet al) je spaargeld kosten. Het is niet dat je 500 euro in Bitcoins hebt gestopt om eens te kijken hoe dat is. Dat zijn risico's die te overzien zijn voor iemand in jouw situatie.
Dat huizen op dit moment veelal snel verkocht worden klopt. Maar dat kan toch geen drijfveer zijn om dermate risico's te nemen?

Natuurlijk, elke aankoop is een risico. Ook als je beiden een vast contract hebt. Maar dat is een risico wat te overzien is, je gaat uit van een bepaalde zekerheid. In dit geval is het een niet te overzien risico op basis van vage aannames en toezeggingen.

Prima als je het doorzet hoor, ik zal er geen last van hebben of een nacht van wakker liggen. Maar het feit dat zo'n beetje iedereen in dit topic je tot rede probeert te brengen en je aanspoort snel de boel af te zeggen... zou dat niet iets zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Nee nog niet, de derde werkdag voor opzegtermijn is morgen. Mijn vriendin moet ik vannacht in antwerpen ophalen als ze uit londen komt en pas dan kunnen we het er echt goed over hebben. Mocht iemand vragen waarom ze in londen is, ze had dit al langer gepland staan en voor betaald.
Wanneer heb je je contract getekend?
Krijg je als koper bijvoorbeeld op donderdag de overeenkomst? Dan is vrijdag de eerste dag van de bedenktijd. De derde dag is op zondag. De bedenktijd wordt dan verlengd tot en met maandag. Zo heb je twee doordeweekse dagen én eindigt de bedenktijd niet in het weekend.
Hier kun je een schema vinden wanneer je bedenktijd afloopt.

[ Voor 35% gewijzigd door Ardana op 27-05-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
Laat je toch niet zo gek maken door de huidige woningmarkt. Gewoon de koop annuleren en verder kijken zodra je zekerheid hebt over de financiële situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Ardana schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Je derde dag is NIET morgen. Die is vandaag.
Nee de eerste dag is vrijdag om 0:00 ingegaan. Het betreft 3 werkdagen, zaterdag/ zondag en feestdagen worden dus niet meegerekend. Dan is maandag 0:00 de 2e dag en dinsdag 0:00 de 3e dag. Heeft de verkoopmakelaar ook gezegd dat we tot en met dinsdag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:24:
[...]
Nee de eerste dag is vrijdag om 0:00 ingegaan. Het betreft 3 werkdagen, zaterdag/ zondag en feesttdagen worden dus niet meegerekend. Dan is maandag 0:00 de 2e dag en dinsdag 0:00 de 3e dag. Heeft de verkoopmakelaar ook gezegd dat we tot en met dinsdag hebben.
Ik heb m'n post geëdit. Als je het koopcontract op vrijdag getekend hebt, dan heb je t/m dinsdag idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
[...]

Nee de eerste dag is vrijdag om 0:00 ingegaan. Het betreft 3 werkdagen, zaterdag/ zondag en feesttdagen worden dus niet meegerekend. Dan is maandag 0:00 de 2e dag en dinsdag 0:00 de 3e dag. Heeft de verkoopmakelaar ook gezegd dat we tot en met dinsdag hebben.
Dat neemt niet weg dat je niet op het allerlaatste moment die koop wilt ontbinden. Je weet niet wat voor hobbels je nog gaat tegenkomen. Neem je verlies door deze woning over te slaan en kijk in de toekomst verder. Wellicht vind je dan zelfs iets mooiers of voor een betere prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:50
[...]

Volgens deze post:
Cheesy in "Koopcontract woning en boeteclausule"

Gaat het om 3 dagen, waarvan minstens 2 werkdagen.
Eindigt de periode in het weekend, krijg je er de maandag bij.

Als je op vrijdag getekend hebt, heb je dus maandag en dinsdag als werkdagen.
Als je donderdag getekend hebt, dan eindigt het vandaag.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overigens zou ik idd het niet op de laatste dag aan laten komen. Leuk dat je vriendin in Engeland zit, maar ik zou haar bellen, een half uur aan de telefoon zitten, en het contract ontbinden.

Ik zou écht niet het risico willen lopen dat ik me een dag vergis, en € 1.000 moeten betalen aan adviseurskosten, als ik nu al weet dat het voor niks is.

En zelfs als je gelijk hebt, dan nóg is het vriendelijk naar de verkopers en alle andere betrokkenen toe, een harde les voor jezelf, en het geeft de verkopers minder slag om de arm om moeilijk te doen om alsnog te proberen die 10% te gaan halen. Want ook al hebben jullie gelijk dat jullie morgen mógen annuleren, dat wil niet zeggen dat zij niet kúnnen proberen om door te zetten. En dan sta je heel wat sterker als je nú opzegt dan wanneer je morgen opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53
Gevalletje helaas pindakaas. Ik ken het gevoel van "het perfecte huis mislopen" (niet door het niet rondkrijgen van financien, maar anderen die je voor zijn) en het enige wat ik kan zeggen is: laat het gaan, de volgende keer dat je een leuk huis ziet, is deze waarschijnlijk toch NOG net wat leuker/beter.

Zo heb ik zeker 6 tot 8 andere huizen op het oog gehad, allemaal "oh die moet ik hebben" gevallen, 2 stuks ook daadwerkelijk op geboden, maar allemaal werd het niets. Het huis wat ik uiteindelijk gekocht heb is denk ik nog het meest favoriete onder de streep gezien. Natuurlijk heeft elk huis wel zijn specifieke uitblinkers, maar ik heb er achteraf totaal geen spijt van dat ik dit huis gekocht heb en niet een van de anderen.
Eén kleine kanttekening was een huis dat ik achteraf wel had moeten kopen, maar dan puur om op te knappen en weer door te verkopen. Deze villa staat in een heel geliefde, dure wijk, had heel veel grond, was alleen op de begane grond ouderwets (jaren 70) en boven helemaal casco/kaal en de prijs was erg laag. Had ik het echter gekocht (dat was voor de gekke prijsstijgingen) en al had ik er voor 100k aan gerenoveerd, dan had ik het een jaar later makkelijk voor 200k of 300k meer kunnen verkopen. Jammer maar helaas.

edit: ter verduidelijking: ik zou vandaag nog de makelaar opbellen en zeggen dat je er vanaf ziet. Het is even zuur, maar de mogelijke stress de komende tijd en eventueel de financiele problemen mocht de boeteclausule in werking treden zijn het niet waard. Vooral dat laatste, mocht het echt zo ver komen (kans is klein), zorgt er direct voor dat je de komende jaren een huis kopen wel kunt vergeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Moi_in_actie op 27-05-2019 14:37 ]

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
Tbh, ik zou lekker ontbinden (VANDAAG NOG) en misschien even een jaartje gaan huren. Zoek eerst maar even stabiliteit met je werk, en wen zelf aan het idee dat je een huis kan kopen. Je komt mij niet heel zeker over namelijk over het hele idee. Je zoekt bevestiging bij ons, en je vader en je vriendin pushen je ook. Jij moet ook zelf akkoord zijn. Dat is een bepaalde emotie, en daar moet je in groeien.

Samenwonen is ook een flinke test voor jullie samen. Een jaar samen huren is misschien meer geld op korte termijn, maar dan test je ook direct je relatie en dan zit je niet met een huis als het klapt.

[ Voor 23% gewijzigd door Nat-Water op 27-05-2019 14:37 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Je hebt toch getekend onder voorbehoud dat je de financiering rond krijgt?, zo niet tja.
Binnen de bedenktijd kan je nog annuleren anders zit je er echt aan vast en wordt het betalen helaas.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ik nog mis in alle (goede) adviezen;

Er is nog een scenario wat zich zou kunnen voltrekken als je besluit door te zetten;

De vastgestelde datum van de ontbindende voorwaarden verloopt VOORDAT je een afwijzing (of akkoord) hebt. Ik heb in dezelfde situatie gezeten (banken zijn niet zo snel soms).. Dan zit je dus aan het huis vast. In mijn geval niet zo'n ramp maar in jouw geval? Krijg je daarna een afwijzing kun je deze niet meer gebruiken maar moet je het huis gewoon met eigen geld afnemen of die 10% betalen.

Dus als jij nu besluit niet af te zien van de koop moet je wel die banken achter de broek gaan zitten! Want je wil voor 27 juni wel weten of het rondkomt.. Je kan niet begin juli met een afwijzing komen aankakken, dan ben je dus gewoon al te laat. Een akkoord kan zelfs de dag voor passeerdatum nog, da's allemaal prima.. Vandaar dat het verlopen vd datum van de ontbindende voorwaarden in de meeste gevallen niet heel spannend is, die hypotheek komt toch wel rond als je een goeie adviseur hebt en/of zelf inzicht hebt in je financiën.

BTW, check ook goed (als je doorzet) of je 1 of 2 afwijzingen nodig hebt. Standaard (sinds 2014) is dat 1 maar er zijn nog genoeg makelaars die met oude model contracten werken (waarbij 2 afwijzingen de standaard was).. Als je een goeie aankoopmakelaar hebt (of je er zelf voldoende in verdiept hebt) staat er gewoon 1 afwijzing in je ontbindende voorwaarden.

In dit geval lijkt het me verstandig van de koop af te zien. Of je überhaupt die hypotheek krijgt is al de vraag, maar het is ook zeer de vraag of de bank snel genoeg met een akkoord/afwijzing komt... Ik zou ook (zie onder) niet wachten tot morgen..

/edit
Makelaar gaf aan: dit is geen probleem, mocht de datum die vastgesteld staat omtrent de bindende voorwaarden verstreken zijn (27 juni) en je krijgt de hypotheek niet rond dan gaat de koop gewoon niet door zonder boete van 10% (wat dus maar liefst €23.850 is).
Dit is of verkeerd/krom opgeschreven of die makelaar snapt er geen jota van. Op het moment dat je voorbij die datum gaat (27 juni) zit je aan de koop vast. Of aan die 10%.. Dan kun je op 28 juni nog met 20 afwijzingen komen, het is te laat. Dus voor je gemoedsrust, zorg voor een afwijzing of akkoord VOOR 27 juni (mocht je doorzetten).. Over beter nog, annuleer nu.
Offtopic: TS heeft gisteren zijn profiel geregistreerd en in totaal nu 11 post geplaatst. Is TS wel echt of toch misschien een troll???

Kan ook iemand zijn die een 2e account gemaakt heeft vanwege herkenbaarheid...

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2019 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:04
En toch lees ik uit de posten van TS dat ie op donderdag getekend heeft. In dat geval heeft ie t/m vandaag om te ontbinden.

Hij zegt expliciet dat "dag 1 op vrijdag om 00.00 uur is ingegaan" wat impliceert dat hij dus donderdag getekend heeft.

@xSkyness ==> kan jij aangeven op welk dag jullie getekend hebben?

Offtopic: TS heeft gisteren zijn profiel geregistreerd en in totaal nu 11 post geplaatst. Is TS wel echt of toch misschien een troll???

[ Voor 19% gewijzigd door Panzer_V op 27-05-2019 14:45 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:40:
En toch lees ik uit de posten van TS dat ie op donderdag getekend heeft. In dat geval heeft ie t/m vandaag om te ontbinden.

Hij zegt expliciet dat "dag 1 op vrijdag om 00.00 uur is ingegaan" wat impliceert dat hij dus donderdag getekend heeft.

Wat doet het ertoe?

De enige wijze keuze is ontbinden. Of dat vandaag of morgen moet, boeiend. Hij moet het vandaag doen. Dan is hij nooit te laat. Morgen is de wereld niet ineens anders, als in, dat zijn vriendin dan een vast contract heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:40:

Donderdag middag hebben we getekend. Net nog gebeld naar de makelaar en het contract bekeken. Gaf aan inderdaag dat het om 3 werkdagen gaat, staat ook in het contract. Bevestigde nogmaals dat we tot morgen hebben.

En nee geen troll, heb een account aangemaakt om deze vraag te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door xSkyness op 27-05-2019 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Donderdag middag hebben we getekend. Net nog gebeld naar de makelaar en het contract bekeken. Gaf aan inderdaag dat het om 3 werkdagen gaat, staat ook in het contract. Bevestigde nogmaals dat we tot morgen hebben.

Dan zou ik als ik jou was dat contract eens heel erg goed gaan doorlezen.

Want de wettelijke bedenktijd spreekt over drie dagen waarbij geldt dat hiervan minimaal 2 een werkdag dienen te zijn.

Op donderdag tekenen is:
* Vrijdag dag 1 (tevens werkdag);
* Zaterdag dag 2 (geen werkdag);
* Zondag dag 3 (geen werkdag);
* Totaal 1 werkdag dus 1 dag extra = maandag = vandaag!!!

Neem nou alsjeblieft vandaag actie.....anders ben je gewoon te laat. Die verkopende makelaar behartigt niet jouw belangen dus zal zeggen wat ie wilt. En die zegt morgen gewoon 'oeps foutje bedankt'.

[ Voor 12% gewijzigd door Panzer_V op 27-05-2019 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:53:
[...]
Neem nou alsjeblieft vandaag actie.....anders ben je gewoon te laat. Die verkopende makelaar behartigt niet jouw belangen dus zal zeggen wat ie wilt. En die zegt morgen gewoon 'oeps foutje bedankt'.
TS is nogal eigenwijs en neemt van niemand iets aan. Iedereen hier heeft hetzelfde advies, maar TS denk dat de wereld morgen volledig anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vraag me ook af welke makelaar hij nu elke keer spreekt?

Is dat je eigen aankoopmakelaar? Of die van de verkoper? Want die laatste dient niet jouw belang he!

Ik had zelf geen aankoopmakelaar, maar dan moet je wel tijd hebben om jezelf in bepaalde zaken te verdiepen en ook iets aannemen van anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon nu ontbinden omdat je de financiering simpelweg niet rondkrijgt.

Dat is ook het netste tegenover de verkopers, waardoor je wellicht mocht het nog openstaan in september dus een nieuw bod kan gaan doen.
Als verkoper zou ik (mocht het huis in september nog niet verkocht zijn) jullie in september echt als 2e rangs kopers gaan behandelen als je dit nu niet netjes afhandelt.
Want zij hebben in september namelijk nog steeds geen garantie dat je de financiering dan wel rondkrijgt, oftewel als je ze nu peentjes laat zweten dan zal je dat dan ook weer gaan doen en ik vraag me af of ze dat zo leuk vinden...
[...]

Want de wettelijke bedenktijd spreekt over drie dagen waarbij geldt dat hiervan minimaal 2 een werkdag dienen te zijn.
Contract bekijken is nooit verkeerd, alleen contract kan best boven de wettelijke bedenktijden uitgaan hoor...
Wettelijke bedenktijden zijn het minimale en in contracten mag je daar best bovenuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
[...]

Op donderdag tekenen is:
* Vrijdag dag 1 (tevens werkdag);
* Zaterdag dag 2 (geen werkdag);
* Zondag dag 3 (geen werkdag);
* Totaal 1 werkdag dus 1 dag extra = maandag = vandaag!!!

In het contract staat dat zaterdag, zondag en feestdagen niet meetellen maar op die juridische website staat dus inderdaad dat het vandaag zou zijn. Vind dat heel raar, jullie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:56:
[...]

In het contract staat dat zaterdag, zondag en feestdagen niet meetellen maar op die juridische website staat dus inderdaad dat het vandaag zou zijn. Vind dat heel raar, jullie niet?
Ja, dat zeggen wij dus met zijn allen hier. Dat is RAAAAAR!

Misschien dat je even de letterlijke passage kunt quoten hier? Dan kijken wij met je mee.

Het standaard NVM contract, wat iedere makelaar toch gewoon gebruikt lijkt mij, spreekt overigens gewoon over 3 dagen weet ik uit ervaring (zelf net een huis gekocht).

[ Voor 15% gewijzigd door Panzer_V op 27-05-2019 14:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gast, klap je laptop dicht en ga wat regelen ipv hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Arie- schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:58:
Gast, klap je laptop dicht en ga wat regelen ipv hier te posten.
Misschien heeft ie wel een desktop....klapt zo moeilijk ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 15:14
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:59:
[...]

Dit topic is sowieso spannender dan het laatste seizoen GoT :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Een contract kan afwijken van de wettelijke norm, alleen is dat idd wel raar als jij er niet specifiek om gevraagd hebt, want het roept vraagtekens op over de rest van het contract, in hoeverre wijkt dat nog meer van een standaard contract af?

Ik zou helemaal met dit soort geintjes eventjes keihard de rem erop gooien want blijkbaar heb je niet een standaard minimaal wettelijk contract, ik zou het eens goed laten doorkijken door een jurist...
Als er ergens 1 addertje extra zit dan kost je dat heel veel geld met dit soort bedragen...
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:59:
[...]
Mits geen CRT is het enkel wat harder klappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSkyness
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:58:
[...]

Ja, dat zeggen wij dus met zijn allen hier. Dat is RAAAAAR!

Misschien dat je even de letterlijke passage kunt quoten hier? Dan kijken wij met je mee.

Het standaard NVM contract, wat iedere makelaar toch gewoon gebruikt lijkt mij, spreekt overigens gewoon over 3 dagen weet ik uit ervaring (zelf net een huis gekocht).
Ik wilde net gaan kijken en het hier posten. Ik zit op mijn telefoon dus dit is even makkelijker.

http://imgur.com/a/1iYuokN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

[...]

Hier had moeten staan: Net nog gebeld naar de makelaar en het contract ontbonden. Bedankt voor al het advies! :>

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik quote je nog even omdat je mijn post blijkbaar overslaat:

Als je na 27 juni laat weten dat je het niet rond krijgt zit je WEL aan het huis vast. Dan zijn er twee opties; 10% aftikken of het huis op een andere manier financieren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
xSkyness schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Ik wilde net gaan kijken en het hier posten. Ik zit op mijn telefoon dus dit is even makkelijker.

http://imgur.com/a/1iYuokN
@xSkyness Daar staat dus LETTERLIJK wat ik en anderen je hier proberen te zeggen. De bedenktijd eindigt vandaag!!!!!!!!!

Bel als de sodemiep je vriendin. Overleg en mail de makelaar. BEL deze er achteraan en vraag om bevestiging van de mail. CC de mail naar jezelf, je vriendin en wie nog meer opdat je altijd kunt bewijzen dat deze verzonden is. Echter, je moet ook kunnen bewijzen dat ie is aangekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Panzer_V op 27-05-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
@xSkyness Daar staat 3 dagen, niet 3 werkdagen.

Ik blijf bij mijn gevoel dat jijzelf nog niet klaar bent om te kopen. Je bent te onzeker, komt te onbeslagen ten ijs. Leest het contract dus ook niet goed. Laat het gaan, ontbinden die hap, en neem even rustig de tijd.

[ Voor 69% gewijzigd door Nat-Water op 27-05-2019 15:12 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:56
Ardana schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:29:
Want ook al hebben jullie gelijk dat jullie morgen mógen annuleren, dat wil niet zeggen dat zij niet kúnnen proberen om door te zetten. En dan sta je heel wat sterker als je nú opzegt dan wanneer je morgen opzegt.
Klinkt een beetje als bangmakerij (ook al ga ik er vanuit dat dat niet je insteek was ;) ).

Hoe zou de verkopende partij dit toch moeten doorzetten? Als jij aangeeft dat je niet meer geinteresseerd bent in de woning en dit heb je duidelijk gecommuniceerd met de verkopende partij, dan is daar toch de kous mee af?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53
Panzer_V schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:07:
[...]

@xSkyness Daar staat dus LETTERLIJK wat ik en anderen je hier proberen te zeggen. De bedenktijd eindigt vandaag!!!!!!!!!
Inderdaad, bedenktijd eindigd vandaag. Er moeten 2 niet weekend/feestdagen in zitten, dat zijn dus vrijdag en vandaag.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]

Nee, want wat jij denkt staat er niet.

Dit is dus de reden waarom ik heel erg voor financieel adviseurs en aankoopmakelaars ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

De makelaar is er niet voor jou; die is er voor de verkopers. Een makelaar is net zoals een keukenboer en een autodealer; een verkoper in hart en nieren. Heeft hij gezegd dat je 'tot morgen' hebt, of 'tot en met morgen'? Klein verschil dat je mogelijk 23K kan gaan kosten....

Doe jezelf alsjeblieft een lol en mail de makelaar dat je afziet van het contract, en dat je je graag een bevestiging via de email wil ontvangen. Doe dat vandaag; ook als je de vriendin niet kunt bereiken. Ja, het kan je een ruzie met vriendin opleveren; maar het bespaard je wel 1K tot 23K aan euro's; afhankelijk van hoe snel de hypotheekverstrekkers zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:00

Rmg

Drardollan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Wat doet het ertoe?

De enige wijze keuze is ontbinden. Of dat vandaag of morgen moet, boeiend. Hij moet het vandaag doen. Dan is hij nooit te laat. Morgen is de wereld niet ineens anders, als in, dat zijn vriendin dan een vast contract heeft.
Vandaag zit hij nog in z'n bedenktijd, morgen niet meer.

Na vandaag heeft hij een afwijzing van de bank nodig, daarvoor zul je hypotheekadvies aan moeten gaan, de bank wil een taxatie van het huis zien, de hypotheekadviseur wil geld zien voor het werk wat hij heeft gedaan.

Dat kost je sowieso knaken, minder dan die 23K maar het kan toch snel oplopen naar een paar honderd euro. Zeker als je 2 afwijzingen nodig hebt voor je ontbindende voorwaarden.
Marzman schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Er zal in zijn koopcontract ook staan hoe veel afwijzingen van banken hij moet hebben (bij ons waren dat er twee) om te laten zien dat hij de hypotheek niet rond krijgt. Als hij die nu nog niet heeft dan vrees ik er voor. Als hij die wel heeft is er geen probleem.
Dat gaat dus vanaf morgen pas in, dan loopt zijn bedenktijd af en moet ie voldoen aan de ontbindende voorwaarden voor hij kosteloos kan ontbinden

[ Voor 28% gewijzigd door Rmg op 27-05-2019 15:13 ]

Pagina: 1 2 Laatste