Mijn vraag
Ik heb enkele weken geleden een op de tweakers mei desktop best buy guide (budget gamesysteem) gebaseerd systeem in elkaar gezet. Na 2 weken begonnen er plots op onregelmatige momenten BSODs te verschijnen. Er was geen specifieke error, maar het verschilde elke keer.
Ik heb een memtest86 gedraaid, en kreeg meteen een sloot aan errors. Na contact met de leverancier heb ik het geheugen vervangen. Nu heb ik het nieuwe er in gezet. Memtest86 geeft alleen bij Task 13 (hammer) errors, maar ik begrijp dat dat normaal is (?).
Helaas blijven de BSODs telkens terugkomen. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen... ligt het probleem wel echt bij het geheugen? Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het vervangende geheugen ook hetzelfde probleem heeft.
Het staat niet op de QVL, zou dat uitmaken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
ASRock B450M Pro 4 (BIOS P3.30)
AMD Ryzen 5 2600
2x 8GB G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC 6G
be quiet! Pure Power 11 400W
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Geheugen is vervangen door 2 nieuwe reepjes (zelfde variant)
* Memtest86 geeft alleen in Test 13 (hammer test) errors
* Chkdisk geeft geen errors
* Verse installatie van windows 10 pro (gisteren van microsoft gedownload)
* Alle drivers geupdate voor zover mogelijk
Ik heb enkele weken geleden een op de tweakers mei desktop best buy guide (budget gamesysteem) gebaseerd systeem in elkaar gezet. Na 2 weken begonnen er plots op onregelmatige momenten BSODs te verschijnen. Er was geen specifieke error, maar het verschilde elke keer.
Ik heb een memtest86 gedraaid, en kreeg meteen een sloot aan errors. Na contact met de leverancier heb ik het geheugen vervangen. Nu heb ik het nieuwe er in gezet. Memtest86 geeft alleen bij Task 13 (hammer) errors, maar ik begrijp dat dat normaal is (?).
Helaas blijven de BSODs telkens terugkomen. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen... ligt het probleem wel echt bij het geheugen? Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het vervangende geheugen ook hetzelfde probleem heeft.
Het staat niet op de QVL, zou dat uitmaken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
ASRock B450M Pro 4 (BIOS P3.30)
AMD Ryzen 5 2600
2x 8GB G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC 6G
be quiet! Pure Power 11 400W
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Geheugen is vervangen door 2 nieuwe reepjes (zelfde variant)
* Memtest86 geeft alleen in Test 13 (hammer test) errors
* Chkdisk geeft geen errors
* Verse installatie van windows 10 pro (gisteren van microsoft gedownload)
* Alle drivers geupdate voor zover mogelijk