Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Maurice E.
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-12-2019

Maurice E.

Mijn vraag:

Mijn buurmans broertje (lang verhaal) wil een nieuwe pc. Prima dat doen wij twee wel vaker. Ergo: een kleine speuractie op Tweakers, best buy guides en zijn wensen afwegende later kwamen we uit op

list

Wat hij zelf aangepast heeft is de switch naar een Ryzen 1700 ipv de 2600X die oorspronkelijk in de build zat.
Na de windows 10 Home install, schoon en nieuw en legaal is de kast werkend achter gelaten, een leuke 128Km bij ons weg.

Na een klein miljard aan updates van Windows en uiteraard terwijl wij weg waren later..... en hij start een willekeurige game en hoppa: BSOD Memory management. Kak :?
...

Relevante hardware die er nu dus in zit, De gforce drivers zijn net als bios etc volledig up to date....

Ondertussen hebben we chipset, bios en drivers al een update gegeven. Nog zonder succes. Dussss, roept u maar? We zitten nu helaas niet achter die pc de komende 48uur en we hebben even tijd om zaken en oplossingen van te voren te verzinnen. |:( Waar wij tot nu toe nog niet uit zijn gekommen.
Handig om te weten, want dat is het eerste dat mensen altijd adviseren: memtest. Ja. Deze is gedaan, minimaal aantal passes 8x. No hardware issues found. Het blijft bizar dat alles werkte. Gaming, ray tracing... alles.
...

[ Voor 3% gewijzigd door dmvdberg op 25-04-2019 09:56 . Reden: mede auteur ]

M1 Max user

Beste antwoord (via dmvdberg op 01-05-2019 17:06)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Renault schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:35:
Oh, dat id gemakkelijk: als er een hele dikke laag tussen wordt gesmeerd van een vrij stug/droog type koelpasta, gaat dat werken als isolator en wordt de GPU/CPU waarover het gaat, veel te warm.
Al talloze keren tegengekomen ...

Koelpasta is er om geleidingsproblemen op te lossen tussen twee niet geheel op elkaar aansluitende koelvlakken. Daarom moet het (héél) dun worden aangebracht.
Maar dan kicked de hardwarematige overheating bescherming van de CPU toch in (en mobo's hebben het vaak ook voor de CPU zelf moet ingrijpen), dan valt letterlijk je PC gewoon uit. Nog niet eerder van gehoord dat dit tot BSOD's kan leiden.

Wat ik persoonlijk nog wel zou proberen, is alles uitbouwen en opnieuw inbouwen, goed controleren dat de videokaart goed in zijn PCI express slot zit e.d.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Wat zijn de settings van het geheugen in het bios van het moederbord? Welk DOCP/XMP profiel is ingesteld?

Ryzen 1700 is voor gamen een downgrade tov de 2600X. Vreemde switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice E.
Uszka schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:03:
Wat zijn de settings van het geheugen in het bios van het moederbord? Welk DOCP/XMP profiel is ingesteld?

Ryzen 1700 is voor gamen een downgrade tov de 2600X. Vreemde switch.
Hoi, ik ben de buurman. Settings stonden op auto, waardoor de ram modules op 2133 draaiden. Deze staan nu op 3000. we hebben zelfs de geheugentest van Windows gedraaid en niets geeft een foutmelding aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Is DOCP 2933 mogelijk? Modules staan trouwens niet op de supportlijst dus geen garantie dat het werkt.

Draai Memtest86 een nacht lang ipv de test van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:35:
Is DOCP 2933 mogelijk? Modules staan trouwens niet op de supportlijst dus geen garantie dat het werkt.

Draai Memtest86 een nacht lang ipv de test van Windows.
De combinatie komt vaker voor, en een maker kan natuurlijk niet alles testen. Het blijft raar dat alles voor de enorme sloot aan windows updates dus wel werkte. En nog eens super stabiel ook. Tot nu toe gok ik altijd nog op een driver conflict persoonlijk. Of beter, dat hoop ik :X

M1 Max user

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dmvdberg schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:12:
[...]

De combinatie komt vaker voor, en een maker kan natuurlijk niet alles testen. Het blijft raar dat alles voor de enorme sloot aan windows updates dus wel werkte. En nog eens super stabiel ook. Tot nu toe gok ik altijd nog op een driver conflict persoonlijk. Of beter, dat hoop ik :X
Mocht het weer voorkomen dan kun je met BlueScreenView even meer informatie achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice E.
Ik zal de pc op moeten halen en zelf tests moeten gaan uitvoeren. Dan weet ik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je Windows geïnstalleerd met behulp van de media creation tool? @dmvdberg https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Omdat je namelijk zegt dat er veel updates waren. Met deze tool maak je een USB stick waar de meeste updates al in zitten en er dus minder kans op fouten. Als memtest goed draait, je SMART van SSD goed is, denk ik dat het een fout in Windows is.

Bios heb je al geüpdate. Installeer anders dan Windows opnieuw met de tool die ik aangaf en installeer dan de laatste drivers.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Is de koeling van GPU en CPU goed voor elkaar?
Als je de koelpasta niet goed gebruikt (bv. veel teveel), krijg je ook exact deze verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:17
Renault schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:05:
Als je de koelpasta niet goed gebruikt (bv. veel teveel), krijg je ook exact deze verschijnselen.
hoe krijg je door teveel koelpaste een Memory BSOD?
Als de componenten te warm worden zou je een andere symptomen te zien krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door jeppekroezen op 28-04-2019 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Oh, dat id gemakkelijk: als er een hele dikke laag tussen wordt gesmeerd van een vrij stug/droog type koelpasta, gaat dat werken als isolator en wordt de GPU/CPU waarover het gaat, veel te warm.

Koelpasta is er om geleidingsproblemen op te lossen tussen twee niet geheel op elkaar aansluitende koelvlakken. Daarom moet het (héél) dun worden aangebracht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Renault schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:35:

Maar dan kicked de hardwarematige overheating bescherming van de CPU toch in (en mobo's hebben het vaak ook voor de CPU zelf moet ingrijpen), dan valt letterlijk je PC gewoon uit. Nog niet eerder van gehoord dat dit tot BSOD's kan leiden.

Wat ik persoonlijk nog wel zou proberen, is alles uitbouwen en opnieuw inbouwen, goed controleren dat de videokaart goed in zijn PCI express slot zit e.d.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice E.
Renault schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:05:
Ik heb meegeleverde pasta gebruikt en niet te veel inderdaad. Dus ik twijfel of dat het is.

Pc nu thuis staan, docp settings zowel op auto als dr4-3000mhz 16-18-18-38-1.35v met verschillende ram snelheden. Niets werkt. Alles doet het, hij kan filmpjes draaien, internetten etc, maar zodra fortnite, Lol of rainbow sis aan gaat klapt de pc er direct uit met een bsod memory management.

Vanmiddag gaan we de pc openmaken en kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice E.
beste mensen,
vandaag met Dmvdberg de pc uit elkaar gehaald en volledig nagekeken. alles leek te kloppen, tot we er achter kwamen dat een van de ram modules stuk is. vreemd, want alles scheen te kloppen en ook de tets lieten zien dat beide modules werkten. Dmvdberg kan het waarschijnlijk beter uitleggen, hij heeft er meer verstand van dan ik, maar ik wilde jullie toch op de hoogte houden. van mijn kant uit bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Topicstarter
Klopt. @Maurice E. en ik hebben flink wat lopen testen. Veel van de feedback hebben we ook meegenomen en ja... Dan toch maar onderdelen gaan uitwisselen en slots wisselen.

Op Dimmslot 4 werkte stick A wel maar met stick B daar in poste de pc compleet niet. Zelfde verhaal andere posities afgezien van het 1e slot. Daar zit de koeler te veel voor in de weg helaas. Met 1 dimm er in op positie 4 hebben we toen meerdere games getest, alles van ARK tot rocket league etc. Vlekkeloos.

Rare is dan wel weer dat na al dit werk de pc weer een BSOD geeft zodra deze bij de eigenaar staat....

Voor nu hartelijk dank voor al het meedenken! Dat heeft het proces van oplossen echt geholpen. De eigenaar is wat dwars dus voorlopig zien we deze bak helaas niet terug.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Topicstarter
Laat ik nog even een update geven.

Deze exacte combinatie van CPU, bord en ram, maar dan met een GTX1660 ipv de RTX2070, is afgelopen zaterdag nog een keer in elkaar gezet. Windows is op USB gezet vanaf de huidige build en binnen de kortste keren draaide alles soepel, vlekkeloos en vlot.

We moeten dan toch echt concluderen dat hele euvel een DOA ram module was. |:(

Edit: De pc in kwestie van alle ellende draait nu dus al twee weken vol uit en zonder crashes.... maar dan op 8Gb. The more you know O-)

[ Voor 15% gewijzigd door dmvdberg op 20-05-2019 16:01 . Reden: meer info ]

M1 Max user

Pagina: 1