Toon posts:

Energieverbruik jacuzzi beperken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• TheLostOne
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 21:07
Jazsie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:22:
Deze topic maar eens in de gaten houden :)

@TheLostOne:
Beetje het idee wat ik ook wel doen maar dan direct op de in/uit van het bad zelf.

Leuk gedaan, bedankt voor de foto's!
Was jij hier verder mee gegaan om het op de pomp zelf aan te sluiten? Ik zit daar al een tijdje mee te stoeien hoe ik dat aan ga pakken maar tot nu toe nog geen goed plan kunnen maken.

Hoe is een beetje de planning bij iedereen voor het opruimen van het bad? Ik merk dat bij mij in het hok het nog een graad of 15 is terwijl de grond een graad of 3 aangeeft. Het bad zelf staat bij mij op 20cm piepschuim en op Pallets dus die heeft geen extreme last van de vorst in de grond.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
@TheLostOne:

Pomp + warmtepomp staan inmiddels aangesloten. Direct op de in/uit van het bad zelf.

Opruimen (enkel water eruit, bad blijft staan) doe ik pas wanneer het rond het vriespunt is. Gisteren nog erin geweest :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• TheLostOne
Lekker! Ik merk dat wij er nog steeds dagelijk in gaan zitten.

Heb je toevallig foto's van de aansluiting op de pomp?
Bij mijn Jacuzzi zit die namelijk direct op het bad en daar ligt ook dan meteen de grootste uitdaging.
Hoeveel zit je stroom verbruik met een warmtepomp ertussen?
Ik merk dat de pomp van Intex toch een verbruik van 16Kwh per dag heeft inclusief gebruik.

• Jazsie
@TheLostOne:

Ja heerlijk he, gisteren ook nog in geweest :)

Origineel was dat bij mij ook zo. Ik heb het daarop verlengd aangezien pomp etc niet direct meer naast het bad staat wegens ombouw.

Zwarte slang is van het bad zelf, vanaf daar dus overgestapt naar 50mm en 40mm voor lucht.

Verbruikt val mee, onder de 10kwh. Moet wel zeggen dat dit geen concrete cijfers zijn.
Pomp draait alleen vanaf 12u in de middag. Met dit weer zakt de temperatuur best snel in, die is gauw 10+ graden gezakt op een nacht. Warmtepomp draait dus ruim 3/4 uur om het water weer op 36gr te krijgen.

Volgende test is 24/7 laten draaien en kijken of het vebruik dan lager is.

Heb jij geen last dat vooral bij gebruik de Intex verwarming het water temperatuur niet op pijl kan houden?
Dat was mijn ervaring voornamelijk. Zelfs in de zomer als ik 1-2 uur de blazer aan had staan zakte de temperatuur in...

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:08

ITsEZ

parttime all-rounder

Jazsie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:04:
@TheLostOne:

Ja heerlijk he, gisteren ook nog in geweest :)

Origineel was dat bij mij ook zo. Ik heb het daarop verlengd aangezien pomp etc niet direct meer naast het bad staat wegens ombouw.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zwarte slang is van het bad zelf, vanaf daar dus overgestapt naar 50mm en 40mm voor lucht.

Verbruikt val mee, onder de 10kwh. Moet wel zeggen dat dit geen concrete cijfers zijn.
Pomp draait alleen vanaf 12u in de middag. Met dit weer zakt de temperatuur best snel in, die is gauw 10+ graden gezakt op een nacht. Warmtepomp draait dus ruim 3/4 uur om het water weer op 36gr te krijgen.

Volgende test is 24/7 laten draaien en kijken of het vebruik dan lager is.

Heb jij geen last dat vooral bij gebruik de Intex verwarming het water temperatuur niet op pijl kan houden?
Dat was mijn ervaring voornamelijk. Zelfs in de zomer als ik 1-2 uur de blazer aan had staan zakte de temperatuur in...
Heb je een aparte slang nodig voor lucht? En zo ja, wat gebruik je daar voor? Ik zit te denken over de aanschaf van een opblaas jacuzzi, maar heb al een zand filter en zoutwater installatie staan van het reguliere zwembad. Ik zit er over na te denken om dan gewoon een losse jacuzzi te kopen (zonder pomp, is verkrijgbaar als spare part) en een fatsoenlijke warmtepomp aan te schaffen. Met als bijkomend voordeel dat ik die ook in het voorjaar voor het zwembad kan gebruiken. Ik neem aan dat jij ook iets soortgelijks hebt gedaan?

What you see is always what you get.

• Jazsie
ITsEZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Heb je een aparte slang nodig voor lucht? En zo ja, wat gebruik je daar voor? Ik zit te denken over de aanschaf van een opblaas jacuzzi, maar heb al een zand filter en zoutwater installatie staan van het reguliere zwembad. Ik zit er over na te denken om dan gewoon een losse jacuzzi te kopen (zonder pomp, is verkrijgbaar als spare part) en een fatsoenlijke warmtepomp aan te schaffen. Met als bijkomend voordeel dat ik die ook in het voorjaar voor het zwembad kan gebruiken. Ik neem aan dat jij ook iets soortgelijks hebt gedaan?
Lucht is apart van het water, ken geen opblaasbare/opzetbare jacuzzi die dit niet heeft :). Uitgezonderd de jets only (logisch hehe) jacuzzi.
Gewoon flexibele PVC slang, 50mm voor water en 40mm voor lucht.

Ik heb ook eigen aparte installatie; zandfilter, pomp, warmtepomp. Automatische chloor doseer systeem komt komend jaar erin.

Heb de orginele pomp inderdaad ook niet meer, voor lucht heb ik een echte jacuzzi luchtblazer op de kop getikt :).

Alles staat in een "tuin huisje" aangezien ik ook een ombouw heb gemaak.
( zie Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2" voor een avond impressie ).

Eergisteren nog erin geweest :)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 16:18

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb net m'n intex 6p 2021 greywood spa! Het water was 11gr dus gedurende de hele nacht/dag verwarmt tot 36gr. Nu is het wel maar 10c en 'vriest' het snachts ook nog net. Dus ideaal is het niet.

Vandaag heb ik er een meter aan gehangen en ik schrok echt!
Vanaf deze morgen staat hij (met 10gr buiten) op 36gr, afgedekt.
Dus hij verwarmt telkens bij als het 1graden zakt.

Dan hebben we er deze avond even ingezeten en is het water gezakt tot 34gr.
Nu heb ik het terug laten opwarmen naar 37gr en daar staat hij nu even op vast tot morgen.
En ik zit al aan 15kw verbruik! :). Dat is ruim 4,5euro in België! op 12u tijd. Even slikken.
Ik neem aan dat het aan de koude temperatuur ligt? Want 'google' zegt dat je maar 5kw zou verbruiken per dag als je de temperatuur op een bepaalde hoogte wil houden?

Hopelijk wordt het snel 15gr a 20gr en blijft het snachts ook een stuk warmer.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
De gemiddelde temperatuur deze maand is tot nu toe 5 graden. Als je dan een zo goed als ongeisoleerde bak van 1 m3 water op 37 graden wilt houden met COP 1 elektrische verwarming, dan is het enige wat mij verbaast, dat het als een verrassing komt dat dit handenvol geld kost.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 09:48
1100l Water in open lucht verwarmen tot 30° boven omgevingstemperatuur.
En dat verbruikt veel stroom?
No shit sherlock!
8)7

• PMM2001
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08-2022
Ik heb voor een Intex Pure Spa zelf ook een verwarming gemaakt. Heb ook de stop eraf geknipt en daar een pomp opgezet met 3 wegklep, in en uitgaande temperatuur sensor en een houtkachel met warmte wisselaar. In de winter terug laten zakken naar 25 graden en met hout terug naar 38 a 39 graden, Dit gaat met 5 a 6 graden per uur. Momenteel zak ik terug naar 30 en dit betekend dat als ik eind van de middag thuis kom, de verwarming net niet is aangeslagen. Ik regel alles met een Siemens PLC, HMI etc, dus voor de meeste een te dure oplossing. Ik regel alles in en om huis met dit, dus dit was een makkie om mee te pakken.
Nu zit ik te denken aan een Solar bol voor de zomer maanden. Wil deze er in serie tussen zetten. Enige ervaring met die dingen??

• Stefaan19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-01-2022
PMM2001 schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:23:
Ik heb voor een Intex Pure Spa zelf ook een verwarming gemaakt. Heb ook de stop eraf geknipt en daar een pomp opgezet met 3 wegklep, in en uitgaande temperatuur sensor en een houtkachel met warmte wisselaar. In de winter terug laten zakken naar 25 graden en met hout terug naar 38 a 39 graden, Dit gaat met 5 a 6 graden per uur. Momenteel zak ik terug naar 30 en dit betekend dat als ik eind van de middag thuis kom, de verwarming net niet is aangeslagen. Ik regel alles met een Siemens PLC, HMI etc, dus voor de meeste een te dure oplossing. Ik regel alles in en om huis met dit, dus dit was een makkie om mee te pakken.
Nu zit ik te denken aan een Solar bol voor de zomer maanden. Wil deze er in serie tussen zetten. Enige ervaring met die dingen??
Net even het volledige topic doorlezen en nog wat extra ideën opgedaan!

Hier is er ook net een Intex Pure Spa toegekomen voor 6 personen.
Mag ik vragen welke houtkachel/pomp en wat er nog allemaal in de opstelling zit? Foto? 5 a 6 graden per uur is wel super snel :)
Het automatisch opvolgen ga ik er niet bij installeren. Het idee van de Solar bol of zonnematten in serie had ik ook al als optie overwogen.
Voor het verbruik te remmen ga ik hem ook op isolatie platen plaatsen en had nog het idee om deze ook aan de zijkanten te plaatsen. Ik heb nog een 40m2 isolatieplaten liggen van 10cm dus deze kunnen dan ook eens van pas komen :).
De zijkant kan dan uitbekleed worden met recuperatie hout van paletten.

Hier kijken we al uit om eens te bubbelen!

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
Hoi,

Ik een MSPA lite bij de LIDL gekocht 8)

Voor isolatie heb ik een houten vlonder gemaakt. En voor verbruik te meten ga ik een sonoff pow2 gebruiken. Ben nu nog op zoek naar een goedkope versie van opblaasbare isolatie

Iemand al wat gevonden?

Iets anders:

Ik zie hier tx/rx :) iemand al een esp aangehangen?

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
Om mijn eigen eerste vraag te beantwoorden :-)

https://www.lidl-shop.nl/...ad-of-luchtbed/p100326600

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 17:16
Ik ben heel benieuwd of je hem geautomatiseerd krijgt. Ik zou hem graag bedienbaar hebben vanuit Home Assistant. Voornamelijk om de temperatuur te kunnen regelen.

• b3ssen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07-2022
Super, precies wat ik ook zoek, hoop dat hij in mijn Lidle jacuzzi past!

Ik heb nu net een Solarbol gekocht en aangesloten. Zal wel niet naar 35°C verwarmen maar ik denk alle beetjes helpen om de maandelijkse kosten te drukken! Het opblaasluchtbed zal ook wel goed isoleren. Ik zal laten weten wat het doet over een week, zonder de eigen verwarming aan te doen.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
b3ssen schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:58:
[...]

Super, precies wat ik ook zoek, hoop dat hij in mijn Lidle jacuzzi past!

Ik heb nu net een Solarbol gekocht en aangesloten. Zal wel niet naar 35°C verwarmen maar ik denk alle beetjes helpen om de maandelijkse kosten te drukken! Het opblaasluchtbed zal ook wel goed isoleren. Ik zal laten weten wat het doet over een week, zonder de eigen verwarming aan te doen.
Hoe heb jij de solarbol aangesloten als ik vragen mag?

Is er eigenlijk al iemand die de spa smart gemaakt heeft met esp ofzo :P?

[Voor 6% gewijzigd door mklcln op 08-08-2021 22:11]

• TheLostOne
Ik weet niet hoe het met je Frans gesteld is, op youtube staan talrijke filmpjes met daarin uitleg hoe je intex spa te koppelen aan domotica.

Helaas is mijn frans erg verwaterd ;(
YouTube: YouTube

• mklcln
  • Registratie: December 2004
Ik kwam ook nog deze tegen:
https://hottubmanager.co.uk/

Die heeft een module gemaakt voor Bestway/Coleman/Lay-Z-Spa. Maar dit is allemaal met losse unit buiten.
IK heb toevallig de MSPA zit er een beetje ingebouwd.

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-06 10:53
Zelf had ik een hele grote zonneboiler met daaraan een cv-pomp. Deze werd gestuurd door een controller (aliexpress) die op temperatuur kon schakelen. Als het water 70 graden had bereikt in de boiler ging de pomp aan totdat het water afgekoeld was naar 38. Met een redelijke zon was dit een kwestie van minuten voordat het water opgewarmd was. Grootste nadeel is dat het water in de jacuzzi soms te warm word en je dan de waardes moet wijzigen.
Stroomkosten zijn de kosten van de cv pomp en 2 uurtjes de pomp van de jacuzzi.
Helaas heeft de zonneboiler de winter niet overleefd :(

• erichs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-03-2022
Misschien een elegante oplossing hier: wat als je nou je opblaasbare jacuzzi met pur schuim vult? Deksel ook natuurlijk. Je kunt extra gaatjes prikken want het wordt toch hard. Voor een kleintje heb je denk ik zo’n 25 bussen nodig. Vooral een goed idee als je jacuzzi al lek is. Lijkt me een veel beter en goedkoper idee dan van alles er omheen bouwen plus het wordt niet groter of irritant hoog. Je kunt hem dan alleen niet meer leeg laten lopen, maar goed het moet flink wat energie schelen. Ik ben nu ook met een energiemonitor aan het proberen te berekenen wat de meest efficiënte en praktische vorm van gebruik is, vooral met de enorme recente prijsstijgingen van energie. Na gebruik in de avond zet ik hem meestal uit en de ochtend weer aan op circa 30 graden. Als ik hem dan laat in de middag op 38 graden zet kan ik er in de avond al in. Van de pomp te lang uit laten wordt hij namelijk sneller vies of krijg je zo’n glibberig laagje.

• JohnHoek
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05 14:54
Interessant idee om de Intex Spa helemaal te vullen met PUR schuim.
Heb je dit al geprobeerd? En wat was het resultaat?

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:39
Als je opblaasbad lek is zuigt het schuim zich uiteindelijk vol met water, lijkt me.

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-04 07:28
erichs schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:44:
Misschien een elegante oplossing hier: wat als je nou je opblaasbare jacuzzi met pur schuim vult? Deksel ook natuurlijk. Je kunt extra gaatjes prikken want het wordt toch hard. Voor een kleintje heb je denk ik zo’n 25 bussen nodig. Vooral een goed idee als je jacuzzi al lek is. Lijkt me een veel beter en goedkoper idee dan van alles er omheen bouwen plus het wordt niet groter of irritant hoog. Je kunt hem dan alleen niet meer leeg laten lopen, maar goed het moet flink wat energie schelen. Ik ben nu ook met een energiemonitor aan het proberen te berekenen wat de meest efficiënte en praktische vorm van gebruik is, vooral met de enorme recente prijsstijgingen van energie. Na gebruik in de avond zet ik hem meestal uit en de ochtend weer aan op circa 30 graden. Als ik hem dan laat in de middag op 38 graden zet kan ik er in de avond al in. Van de pomp te lang uit laten wordt hij namelijk sneller vies of krijg je zo’n glibberig laagje.
ha, opblazen met pur schuim, wat een creatief idee! :P

Ik heb thuis een lekke Intex spa jacuzzi. Er lekt zowel water als lucht uit en we hebben nog niet gevonden waar de lekken zitten. We weten niet zo goed wat we ermee aan moeten. Buitenkant insmeren met zeepsop hebben we al geprobeerd maar we zagen geen belletjes ontstaan dus dat bood geen soelaas.

Maar opblazen met purschuim, ik probeer me in te beelden of het schuim wel de hele luchtkamers zou vullen. Ik zie namelijk een kans dat het al uithardt voordat de gehele luchtkamer gevuld is.

Maargoed, dit topic gaat eigenlijk over iets anders

Acties:
  • +3Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Purschuim (zeker niet uit een bus) verplaatst/verdeelt zich niet zoals lucht dat doet.
Ik denk dat je blij mag zijn als je 50-60cm ver komt. Daarna heb je de boel verstopt en kan het zo de container in.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:53
paQ schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:34:
Purschuim (zeker niet uit een bus) verplaatst/verdeelt zich niet zoals lucht dat doet.
Ik denk dat je blij mag zijn als je 50-60cm ver komt. Daarna heb je de boel verstopt en kan het zo de container in.
Tja, of je moet meerdere gaatjes maken en vullen met pur (en dan weer afplakken?

Maar het idee van zo'n opblaasbare is natuurlijk dat je 'm ook weer leeg kan laten lopen.

Als je echt niet zo'n probleem mee hebt kun je beter een 'normale' jacuzzi nemen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Een ander ding is dat pur-schuim eigenlijk best bizar slecht voor het milieu is (gassen die vrijkomen), wat extra jammer is als je het ergens voor doet waar het waarschijnlijk toch niet echt gaat werken. Als het een goed idee was dan verkochten ze die baden wel zo, toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:23
Bekijk even deze post waarin een bad wordt geïsoleerd met EPS-platen: Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
FuaZe schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:46:
[...]

Tja, of je moet meerdere gaatjes maken en vullen met pur (en dan weer afplakken?

Maar het idee van zo'n opblaasbare is natuurlijk dat je 'm ook weer leeg kan laten lopen.

Als je echt niet zo'n probleem mee hebt kun je beter een 'normale' jacuzzi nemen.
Ik zie nog steeds niet voor me hoe zo’n ding stevigheid in de juiste vorm krijgt bij het vullen met pur. Ook met 1000 gaatjes kan dit niet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:23
Ik denk dat de oplossing met het aanbrengen van EPS-platen duidelijk de voorkeur geniet boven het lukraak inspuiten van PUR-schuim.

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:14
Ik ben inmiddels bezig met het om mijn opblaasbare jacuzzi te voorzien van een warmtepomp. Hierbij wil ik zoveel mogelijk van de originele hardware behouden. Dus geen nieuwe of andere pomp aansluiten o.i.d. Ik heb een warmtepomp gekocht die voorkomt onder 3 of 4 verschillende namen. Het gaat om de Hot Spot 3 / AES of Besto Eco A3-32 / Waterland ECO30 32.

Dit is een warmtepomp welke volgens waterland een optimaal debiet heeft van 1,66m3/u, de andere geven 2m3/u op. De intex jacuzzipomp is een pompje van 50 watt welke 1741 liter per uur zou moeten pompen. De vraag is een beetje of dit inclusief filter of exclusief. In mijn proefopstelling (met een emmer en losse slangen) werkte de warmtepomp goed en had de pomp genoeg flow. Hierbij is het wel belangrijk dat de WP zo dicht mogelijk bij de jacuzzi staat en er zo min mogelijk bochten in zitten. Het lastigste is om eerst water te krijgen in de leidingen. De Pomp van de jacuzzi kan ze niet volzuigen zolang er lucht in de leidingen zit.

Ik heb inmiddels componenten besteld om de WP te kunnen schakelen met een relais zodra ik de verwarming van de jacuzzi aanzet (dit voorkomt ook meteen dat de WP draait zonder dat de intex pomp aanstaat, want deze WP heeft geen flow switch). Door middel van losse waterdichte wipschakelaars wil ik dan zowel de WP individueel als de verwarmingselementen van de Intex Jacuzzi aan en uit kunnen zetten.

De WP ga ik instellen op 40 graden, dus die draait altijd als er spanning opkomt. De thermostaat van de Jacuzzi bepaald dan of de WP aan moet springen middels de temperaturen die ik instel op de Jacuzzi. Dit voorkomt in mijn geval dat ik uit de jacuzzi moet stappen om de temperatuur te veranderen.

De losse schakelaars zorgen er tevens voor dat ik tegelijkertijd kan verwarmen met de WP en de verwarmingselementen die ik de jacuzzi zitten. Dan gaat verwarmen een stuk sneller, plus dan kan hij de temperatuur op pijl houden als ik de bubbels aanzet.

De stroom voorziening van de WP hou ik wel gescheiden van de stroomvoorziening van de verwarmingselementen. Ik gebruik wel de stroomvoorziening die de printplaat voedt, maar dit heeft dus geen impact op de printplaat zelf, dus geen extra belasting.

Er zijn wel een aantal soortgelijke ideëen voorbij gekomen, maar nog niet zo specifiek en/of uitgevoerd. De componenten komen hopelijk deze week nog binnen, dan ga ik het verder implementeren en uittesten in de praktijk. Ik houd jullie op de hoogte :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09-2022
Zeer interessante uitvoering Bisselke, hou ons zeker op de hoogte!

Ikzelf ben net begonnen aan de zoektocht ivm combo WP + zo een Intex Spa, dus jouw bevindingen kunnen ook voor mij wel erg interessant worden :)

Succes er mee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09-2022
Ter info: nog een tof project gevonden: https://blog.jbip.be/jacuzzi/

Die mensen gaan all the way, niet enkel een warmtepomp maar ook allerlei sensoren, ozontoevoeging tegen bacteriën, ander filteringmechanisme, etc etc..

Niet enkel howto, maar ook bevindingen/metingen/statistieken etc.

Details ivm hun warmtepomp: https://blog.jbip.be/blog...che-ruimte/de-warmtepomp/

[Voor 14% gewijzigd door SvenVlieghe op 15-05-2022 23:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bisselke
SvenVlieghe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:12:
Zeer interessante uitvoering Bisselke, hou ons zeker op de hoogte!

Ikzelf ben net begonnen aan de zoektocht ivm combo WP + zo een Intex Spa, dus jouw bevindingen kunnen ook voor mij wel erg interessant worden :)

Succes er mee!
Dan wil ik je graag doorverwijzen naar :
bisselke in "Jacuzzi verwarmen met warmtepomp"

Ik gebruik zelf momenteel een ECO 3 warmtepomp, die eigenlijk hetzelfde is als de HOTSPOT 3 en de waterland eco 32. Dat werkt prima en is energiezuinig, maar wel vrij luidruchtig. Ik heb geprobeerd om de WP op het dak te plaatsen echter heeft de pomp te weinig kracht om het water weer naar boven te pompen als er geen water meer in de slang staat.

Ik ben nu op zoek naar een W'eau Warmtepomp of inverter. Hiervan draait de fan op 12VDC, en is dus ook wellicht wat stiller te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:12
SMSfreakie schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:08:
dompelpomp is er denk ik minder geschikt voor, tenminste die trokken het bij mn ouders niet om de zelfbouw collector goed te kunnen benutten..
<KNIP>
Wellicht is 'zelfbouw' de crux? Wij zijn van een groot Intex zwembad (6 m3) vorig jaar naar een jacuzzi van Intex gegaan dit jaar. Alle voorkomende zwembad benodigdheden dus al in huis. Om bij te verwarmen hang ik op mooie zonnige dagen een dompelpomp in de jacuzzi. Deze pompt het water door een slang onder de afdekking door naar een 'solar bol' en vandaar weer met een slang terug in de jacuzzi. Scheelt elektrisch verwarmen en er komt op zonnige dagen bijna heet water uit de slang terug in het bad. Voordeel is dat het ook zo weer is opgeruimd.

• Jazsie
Ruim 1,5 jaar verder en opstelling met de "nieuwe" WP draait nog steeds vrolijk :).

Naast goede isolatie bespaar je hier flink mee op de energie rekening, zeker als je vaak gebruik maakt van je Jacuzzi (zoals ik).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11

_Apache_

For life.

De meeste energie zal voor warmte gebruikt worden. Gebruik een zonnecollector, of als je zin hebt, kan je er zo een zelf maken. Voordeel van zelfbouw, is dat je die beter kunt afstemmen op het watervolume dat je hebt.

Vergis je net in de kracht van de zon, een collector kan meer energie opwekken dan je denkt.

YouTube: DIY Pool Heater - $50 Solar Heater
YouTube: DIY Solar Water Heater - Build A Solar Pool Heater From Polycarbonat...
YouTube: How to Build a DIY SOLAR POOL HEATER for Less Than $100 | Swim Unive...

• AdExposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:49
Ik ben ook aan het kijken voor zo'n solarbol voor mijn Lay-Z spa Havana, alleen is het formaat kabel volgens mij groter dan de aansluiting op de pomp. De ringetjes op de pomp geven 17-30mm aan. Hoe lossen jullie dat op?

• Jazsie
Gewoon een slangtule koppelstuk @AdExposed.

Ik heb het iets anders gedaan, namelijk Intex Adapter A om van 32mm (bad zijde) naar 50mm PVC te gaan.

• AdExposed
  • Registratie: Maart 2021
@Jazsie thsanks, ik ga eens kijken of ik de juiste kan vinden. 😃

• dma-creations
  • Registratie: Oktober 2014
Wij verwarmen onze Intex 6 persoons pure spa jacuzzi enkel door alleen zonnewarmte.
In totaal 4x100 meter zwarte kunstof buis waar ik 4 zonnecollectoren van heb gemaakt van elk 100 meter.
Pomp is een Messner MPF 10000 met een temperatuur controller er op aangesloten.
Met de kap er op koelt hij snachts 3 a 4 graden af afhankelijk van de buiten temperatuur.

Als de zon 2 uurtjes schijnt is het al mogelijk om het bad dan weer vier graden omhoog te krijgen naar 37 a 38 graden.
Meerdere dagen totaal bewolkt dan gebuiken wij de jacuzzi die dag niet.
Op zonnige dagen hoeft de pomp amper te draaien om het bad warm te krijgen.
Veel krachtiger dan de eigen 2200watt verwarming van het bad.

Dit systeem bevalt ons heel erg goed ik heb ook een filmpje op youtube staan.
Er staan er wel meer van op youtube alleen meestal niet genoeg lengte.
Of ze gaan de waterstraal knijpen om de temperatuur hoger te krijgen.
Dat is dus iets wat je beslist niet moet doen dan warmt het bad alleen maar slechter op.
Beter een hogere flowrate en dan een iets lagere temperatuur om je bad snel op te warmen!!

Hier een link waar je de instalatie in werking ziet.
YouTube: Intex Pure Spa verwarmd door de zon 4x100M DIY Solarheater solar pan...

• Jazsie
Leuk gemaakt @dma-creations !

Alleen tja, geen zon is geen opwarming.
En best wel een oppervlakte heb je nodig, als je die niet hebt wordt het ook lastig.

Maar zeker een goed idee dat op lange termijn geld zal besparen.

Heel ander vraag: hoe heb jij die verlichting erin gemaakt?

• dma-creations
  • Registratie: Oktober 2014
@ Jazsie geen zon geen verwarming dat klopt maar omdat je overcapaciteit heb is zelfs aan twee uurtjes genoeg voor warm water. De verwarming wordt niet meer door ons gebruikt.
Had zelf niet van te voren verwacht dat dit zo goed werkt.
Je moet dan wel meerdere strings parallel laten lopen zodat je veel water verplaatst en een sterke pomp.

Verlichting is een 5 meter waterdichte ledstrip die op de bubbelgedeelte van het bad is genaaid.
De gaatjes waar de lucht uitkomt kun je het garen door doen en daarop een wifi led controller aangesloten.
Dit werkt veel beter dan de lampjes op de jets waar amper licht van af komt.
Koop er een van goede kwaliteit die echt waterdicht is anders zijn ze vaak gelijk stuk.

• Big-D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-05 06:57
Super interessant topic maar ik ben overduidelijk niet zo'n tweaker zoals jullie...
Ik heb ook aan een warmtepomp gedacht maar aangezien deze harder moet verwarmen (40°), een externe installatie nodig is en (voor mij de grootste factor) ik alles op een terras op de eerste verdieping moet kwijt kunnen waar plaats gelimiteerd is, heb ik dit niet gedaan.

Ik zag zaken zoals https://hottubmanager.co.uk/ passeren en dat lijkt me ideaal, maar ik vrees dat dat niet compatibel gaat zijn met mijn Balboa spa.

Nu heb ik zonnepanelen dus speel ik met het idee om de spa simpelweg uit te schakelen tussen 22u-11u, zodat ik hoofdzakelijk opwarm wanneer de zon schijnt.

Nu lijkt het me op te lossen met de volgende systemen:
  1. Een "fireman switch" YouTube: How to Install an Intermatic T100 Series Fireman Switch (T1564042A), die de pomp pas uitschakelt nadat de heater afgekoeld is.
    Dit lijkt mij de elegantste optie.
  2. Simpelweg een outdoor smart plug die in te stellen valt met de volgende eisen :
    - OFF only IF power consumption past 30min < 0,5KwH
    - OFF only IF current power consumption < 500W
    - OFF between 22:00 - 11:00
Heeft iemand ervaring met zulke schakelaars of alternatieven die hetzelfde resultaat bekomen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Big-D schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
Nu heb ik zonnepanelen dus speel ik met het idee om de spa simpelweg uit te schakelen tussen 22u-11u, zodat ik hoofdzakelijk opwarm wanneer de zon schijnt.
[...]
Als je in NL woont dan maakt dit niet uit zolang we nog kunnen salderen. Je opwek wordt bij de jaarafrekening dan weggestreept tegen je verbruik.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Big-D
ThinkPad schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Als je in NL woont dan maakt dit niet uit zolang we nog kunnen salderen. Je opwek wordt bij de jaarafrekening dan weggestreept tegen je verbruik.
Dat is helaas niet het geval :)
Ik heb wel een batterij maar de spa trekt die tijdens wintermaanden leeg voor middernacht.

• Big-D
Er lijken nog wel alternatieven beschikbaar... Deze kan je zelfs aan Google of Alexa hangen:
https://www.amazon.com/gp...aG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Ok je kan geen temperatuur regelen dus echt 'smart' is het niet, maar je kan je spa wel op afstand in- en uitschakelen.
Iemand ervaring met zulke dingen?

• Jazsie
Big-D schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
Super interessant topic maar ik ben overduidelijk niet zo'n tweaker zoals jullie...
Ik heb ook aan een warmtepomp gedacht maar aangezien deze harder moet verwarmen (40°), een externe installatie nodig is en (voor mij de grootste factor) ik alles op een terras op de eerste verdieping moet kwijt kunnen waar plaats gelimiteerd is, heb ik dit niet gedaan.

Ik zag zaken zoals https://hottubmanager.co.uk/ passeren en dat lijkt me ideaal, maar ik vrees dat dat niet compatibel gaat zijn met mijn Balboa spa.

Nu lijkt het me op te lossen met de volgende systemen:
  1. Een "fireman switch" YouTube: How to Install an Intermatic T100 Series Fireman Switch (T1564042A), die de pomp pas uitschakelt nadat de heater afgekoeld is.
    Dit lijkt mij de elegantste optie.
  2. Simpelweg een outdoor smart plug die in te stellen valt met de volgende eisen :
    - OFF only IF power consumption past 30min < 0,5KwH
    - OFF only IF current power consumption < 500W
    - OFF between 22:00 - 11:00
Heeft iemand ervaring met zulke schakelaars of alternatieven die hetzelfde resultaat bekomen?
Gaat je Balboa wel vanzelf aan als je deze uitschakelt door middel van stroom onderbreking?
Anders ga je het niet redden met een smart plug...

Wil je echt alleen opwarmen via de zon -wanneer je dus genoeg opbrengst hebt- dan kan je beter je heater element schakelen op basis van je PV output.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
Big-D schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Dat is helaas niet het geval :)
Waarom niet :? tot eind 2023 nog volledig salderen :Y

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Waarom niet :? tot eind 2023 nog volledig salderen :Y
Hij zegt toch dat hij niet in Nederland woont. Er is meer dan ons landje hè. ;) In België kennen ze geen saldering. Wel een capaciteitstoeslag wat ervoor zorgt dat je beter een thuisbatterij kan hebben dan veel teruglevert.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
t14wo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Hij zegt toch dat hij niet in Nederland woont. Er is meer dan ons landje hè. ;) In België kennen ze geen saldering. Wel een capaciteitstoeslag wat ervoor zorgt dat je beter een thuisbatterij kan hebben dan veel teruglevert.
Excuus, die heb ik gemist :)

• voetmar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09-2022
Heeft iemand ervaring met echte jacuzzi voor winter klaar maken? We twijfelen of wij hem gaan uitzetten of lagere temperatuur van 38,5 graden naar 30 graden (oktober tot april)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

voetmar schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:31:
Heeft iemand ervaring met echte jacuzzi voor winter klaar maken? We twijfelen of wij hem gaan uitzetten of lagere temperatuur van 38,5 graden naar 30 graden (oktober tot april)
Wat wil je precies bereiken en wat zal je gebruik zijn van de jacuzzi?
Ik laat 'm in de winter gewoon op temperatuur, maar ik blijf 'm ook gewoon gebruiken in de winter. Als je de jacuzzi niet gebruikt is 30 graden nogal zinloos en nog steeds 'duur'.
Als je de jacuzzi wel gaat gebruiken is 30 evengoed zinloos en duur. Het is goedkoper om het water op temperatuur te houden dan iedere keer te laten zakken en stijgen (tenzij je er een maand niet in gaat).

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 17:17
Koffie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Het is goedkoper om het water op temperatuur te houden dan iedere keer te laten zakken en stijgen (tenzij je er een maand niet in gaat).
Dat is een hardnekkige misvatting. Het kost altijd meer energie om een jacuzzi (of huis, boiler of koffiemachine) op temperatuur te houden. Af laten koelen en later weer opstoken is zeker weten energie efficienter en goedkoper.

Of het ook handig is als het uren duurt om het water op temperatuur te krijgen moet je voor jezelf bepalen.

[Voor 0% gewijzigd door LM1 op 29-08-2022 23:42. Reden: typefout]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
LM1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Dat is een hardnekkige misvatting. Het kost altijd meer energie om een jacuzzi (of huis, boiler of koffiemachine) op temperatuur te houden. Af laten koelen en later weer opstoken is zeker weten energie efficienter en goedkoper.

Of het ook handig als het uren duurt om het water op temperatuur te krijgen moet je voor jezelf bepalen.
Dus elk uur het element op (zeg) 300watt laten meelopen om hem tussen de 37 a 38 graden te houden is duurder denk jij dan hem 5 uur lang op 1800watt te laten knallen om hem zsm van 30 naar 38 te brengen?

Zeker bij vloerverwarmingen of goed geisoleerde boilers is het veel efficiënter om hem continu een beetje bij te laten verwarmen dan van 10-15 graden verschil weer op te laten stoken.

En ja, ik heb daar zelf praktijk ervaring mee in mijn vorige woning en het verschil was overduidelijk in het voordeel van het continu stoken.

[Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2022 20:44]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Qua warmte is het simpel. Het warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil. Door hem te laten afkoelen verklein je het temperatuurverschil en verklein je dus je warmteverlies.

Bij simpele resistieve verwarmingen blijft het zo simpel. De efficiëntie daarvan is onafhankelijk van het vermogen. Dus voor je close-in boiler, je quooker en je waterkoker geldt dat zo ver mogelijk af laten koelen en daarna zo snel mogelijk opwarmen altijd efficiënter is dan op temperatuur houden.

Voor andere manieren van verwarmen (bv met een warmtepomp) ligt het iets genuanceerder; vaak is de efficiëntie afhankelijk van het vermogen. Een 2KW warmtepomp zal bij 300W vermogen wellicht een stuk efficienter verwarmen dan bij 2KW, waardoor de balans iets kan verschuiven richting vooral niet al te snel willen opwarmen.

De energetisch optimale strategie is dus min of meer om hem zo ver te laten afkoelen dat je hem daarna op een mooie balans van efficiënte vermogensband en gemiddeld zo laag mogelijke temperatuur weer opwarmt.

In praktische zin word je nog iets meer beperkt door een maximale acceptabele tijd tussen starten met verwarmen en opgewarmd zijn, zoals @LM1 terecht al opmerkt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Jazsie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:48:
Alleen tja, geen zon is geen opwarming.
En wel afkoeling.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

LM1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Of het ook handig als het uren duurt om het water op temperatuur te krijgen moet je voor jezelf bepalen.
Prima. Zet jij een jacuzzi op 37,5 twee uur voor je er in gaat en weer uit wanneer je uitgebubbeld bent :Y)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Koffie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:12:
[...]

Prima. Zet jij een jacuzzi op 37,5 twee uur voor je er in gaat en weer uit wanneer je uitgebubbeld bent :Y)
Als je op vaste tijden dat ding gebruikt, of maar een paar keer week dan kan dat prima lijkt mij. Je kan dat nog automatiseren of dat je het remote aan kunt zetten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 17:17
GeeMoney schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:41:
[...]
Dus elk uur het element op (zeg) 300watt laten meelopen om hem tussen de 37 a 38 graden te houden is duurder denk jij dan hem 5 uur lang op 1800watt te laten knallen om hem zsm van 30 naar 38 te brengen?
Ja zeker, zoals @eamelink goed uitlegt. Een andere uitleg vind je in het topic over gasbesparing. Het gaat daar over het verwarmen van huizen, maar het onderliggende principe (Newton´s Law of Cooling) is hetzelfde: hoe warmer iets is, hoe sneller het afkoelt. De mate van isolatie maakt voor dit principe niet uit.

Onze intuïtie laat ons helaas in de steek, ik denk omdat het bij jacuzzi's (en huizen) om grote volumes en lange opwarmtijden gaat. Als jouw redenering echt waar zou zijn, zou het bijvoorbeeld ook goedkoper zijn om een oven 24/7 op temperatuur te houden (dit is uiteraard niet waar).

Een andere nuancering dan @eamelink geeft is dat sommige systemen bij opwarming 'te ver doorschieten', in jouw ervaring met (vloer)verwarming: het kan zijn dat de radiator/vloer al tot de juiste temperatuur is opgewarmd, maar de thermostaat nog niet heeft bereikt doordat de lucht nog koud is. Hierdoor kan het zijn dat de radiator/vloer warmer is dan nodig voordat de thermostaat uitslaat, waardoor er onnodig veel energie verbruikt wordt. Bij een jacuzzi speelt dit doorschieten niet, omdat de thermostaat direct in het warme water zit. Ook bij moderne CVs speelt dit probleem niet meer doordat ze kunnen moduleren.

De goedkoopste/meest energiezuinig benadering is dus 'uitzetten, tenzij in gebruik'. De duurste/minst energiezuinige benadering is 'altijd aan'. Koop een energiemeter en test het zelf :P
Marzman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:43:
[...]
Als je op vaste tijden dat ding gebruikt, of maar een paar keer week dan kan dat prima lijkt mij. Je kan dat nog automatiseren of dat je het remote aan kunt zetten.
Dit lijkt me de manier om een balans te vinden tussen opwarmtijd en energieverbruik die jij acceptabel vindt.

[Voor 0% gewijzigd door LM1 op 31-08-2022 19:53. Reden: typefout]

• Jazsie
LM1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Ja zeker, zoals @eamelink goed uitlegt. Een andere uitleg vind je in het topic over gasbesparing. Het gaat daar over het verwarmen van huizen, maar het onderliggende principe (Newton´s Law of Cooling) is hetzelfde: hoe warmer iets is, hoe sneller het afkoelt. De mate van isolatie maakt voor dit principe niet uit.

Onze intuïtie laat ons helaas in de steek, ik denk omdat het bij jacuzzi's (en huizen) om grote volumes en lange opwarmtijden gaat. Als jouw redenering echt waar zou zijn, zou het bijvoorbeeld ook goedkoper zijn om een oven 24/7 op temperatuur te houden (dit is uiteraard niet waar).

Een andere nuancering dan @eamelink geeft is dat sommige systemen bij opwarming 'te ver doorschieten', in jouw ervaring met (vloer)verwarming: het kan zijn dat de radiator/vloer al tot de juiste temperatuur is opgewarmd, maar de thermostaat nog niet heeft bereikt doordat de lucht nog koud is. Hierdoor kan het zijn dat de radiator/vloer warmer is dan nodig voordat de thermostaat uitslaat, waardoor er onnodig veel energie verbruikt wordt. Bij een jacuzzi speelt dit doorschieten niet, omdat de thermostaat direct in het warme water zit. Ook bij moderne CVs speelt dit probleem niet meer doordat ze kunnen moduleren.

De goedkoopste/meest energiezuinig benadering is dus 'uitzetten, tenzij in gebruik'. De duurste/minst energiezuinige benadering is 'altijd aan'. Koop een energiemeter en test het zelf :P

[...]

Dit lijkt me de manier om een balans te vinden tussen opwarmtijd en energieverbruik die jij acceptabel vindt.
Ligt aan je gebruik, ik ga er infeite iedere dag in waar mogelijk is.
Op temperatuur houden is goedkoper dan uur of 2-3 ervoor aanzetten.

Sla ik 3 dagen over dan is uitzetten en pas aanzetten voor gebruik goedkoper.

Ligt ook aan je setup, ik verwarm met een warmtepomp enkel in de middag rond 13u wanneer de buiten temperatuur op "hoogte punt staat" om zo maximale COP te halen.

Ga enkel in de na-middag/avond er in.

Inderdaad dus een balans vinden tussen opwarmtijd en energievebruik :+.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:27:
[...]

Ligt aan je gebruik, ik ga er infeite iedere dag in waar mogelijk is.
Op temperatuur houden is goedkoper dan uur of 2-3 ervoor aanzetten.

Sla ik 3 dagen over dan is uitzetten en pas aanzetten voor gebruik goedkoper.

Ligt ook aan je setup, ik verwarm met een warmtepomp enkel in de middag rond 13u wanneer de buiten temperatuur op "hoogte punt staat" om zo maximale COP te halen.

Ga enkel in de na-middag/avond er in.

Inderdaad dus een balans vinden tussen opwarmtijd en energievebruik :+.
En in de winter dan?

Daarnaast: ik wil erin stappen wanneer ik wil, zonder dat ik dit van tevoren moet plannen.
Een jacuzzi is voor mij een luxeproduct, dat kost nu eenmaal geld.

• Jazsie
Koffie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:09:
[...]

En in de winter dan?

Daarnaast: ik wil erin stappen wanneer ik wil, zonder dat ik dit van tevoren moet plannen.
Een jacuzzi is voor mij een luxeproduct, dat kost nu eenmaal geld.
Dan is ie bij mij leeg :+.

Hier staat ie ook gewoon ieder dag aan, tenzij als ik weet dat ik er komende dagen niet in ga, dan gaat ie uit :)

Inderdaad luxe product, neemt niet weg dat ik dan maar energie moet gaan "verspillen".
Zeker met de huidige kWh prijs van ruim 75ct de kWh tikt dat ook met warmtepomp aan...

Ook ik kan erin stappen wanneer ik wil zonder te plannen. Zolang ik maar niet langer dan 24u van huis ben, want dan gaat ie -automatisch- uit :). Nouja dan moet ik als ik direct bij terugkomst erin wil inderdaad niet vergeten om em handmatig eerder aan te zetten, niet echt een ramp om de app effe te openen op de telefoon en de verwarming aan te zetten :9.

Gewoon balans ertussen vinden, is voor ieder persoonlijk.

• voetmar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09-2022
Ik wil een jacuzzi uitzetten en leeg water van oktober tot april! Na april weer aanzetten en nieuw water bijvullen! Vraag me af of is verstandig om uitzetten ivm risico waterleiding kan beschadigd!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

voetmar schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:01:
Ik wil een jacuzzi uitzetten en leeg water van oktober tot april! Na april weer aanzetten en nieuw water bijvullen! Vraag me af of is verstandig om uitzetten ivm risico waterleiding kan beschadigd!
offtopic:
Je hoeft niet elke zin te eindigen met een ! ;)

Over wat voor jacuzzi hebben we het? Een 'echte' jacuzzi of een intex opblaasding?

Mijn Jacuzzi heeft door omstandigheden 4 maanden stil gestaan. Ik heb er bewust voor gekozen het water erin te laten staan, dit om uitdrogen van rubbers, lijmnaden en jets te voorkomen.
Maar ik gebruik mijn jacuzzi dan ook gewoon in de winter (ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom iedereen dat ding nou juist in de winter uit zet? Als er iets fijn is dan is het wel midden in de winter in een bak water van 37 graden stappen), dus bij mij is hij altijd gevuld met water.

• Leentje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09-2022
Wie weet wat het beste isolatiemateriaal is voor onder een jacuzzi? Ik heb dit topic helemaal doorgelezen maar ik kom er niet uit. Heb een Fox spa essence die ik net leeg heb laten lopen. Wil graag voordat ik hem weer vul isolatie eronder leggen om wat energie te besparen.

• Jazsie
XPS platen. Alleen of dat gaat helpen weet ik niet want als goed is je bak al helemaal geïsoleerd...

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-06 12:54
Voor de mensen die net als ik op zoek zijn maar nergens anders antwoord vinden:

Een opblaasjacuzzi van 700liter gebruikt ongeveer 6,5 kwh stroom per dag.

Huidig stroomtarief bij Essent is €0.63 per kwh.

Verbruik per dag: €4.10
Verbruik per maand €122 (30 dagen)

Die van mij staat ongeveer 5 maanden per jaar op en kost me dus € 614.25 per jaar.
Daar komen de chloortabletjes en Aquafinesse etc. nog bij :X

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 23:24
Yellos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:58:
Voor de mensen die net als ik op zoek zijn maar nergens anders antwoord vinden:

Een opblaasjacuzzi van 700liter gebruikt ongeveer 6,5 kwh stroom per dag.

Huidig stroomtarief bij Essent is €0.63 per kwh.

Verbruik per dag: €4.10
Verbruik per maand €122 (30 dagen)

Die van mij staat ongeveer 5 maanden per jaar op en kost me dus € 614.25 per jaar.
Daar komen de chloortabletjes en Aquafinesse etc. nog bij :X
Hier was ik inderdaad erg benieuwd naar, bedankt! Welke maanden heb je de jacuzzi op staan? Ik kan me voorstellen dat de herfst/wintermaanden meer dan 6,5KWh verbruikt. En is 6,5KWh inclusief gebruik of alleen met de deksel er nog op :) .

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-06 12:54
Bij mij staat die in de garage dus de buitentemperatuur is niet zo van invloed. We zetten hem meestal juist in de winter (rond oktober) op en dan staat hij t/m februari op. Lekker opwarmen in de koude maanden. Hij staat in een hoekje, op tapijt met daaronder een betonnen vloer en uiteraard de deksel er op.

Het precieze verbruik per dag is erg lastig te vinden online. Ik heb het nooit echt gemeten met een speciale stekker of zo dus die 6,5 kwh. is een schatting op basis van info die ik van verschillende sites en posts hier heb verzameld.

Het komt wel "redelijk" overeen met het extra vebruik in de Essent app in de maanden dat de jacuzzi op staat dus het zou kunnen kloppen.

Als iemand het exacte verbruik van zo'n lazy-spa weet dan hoor ik het graag!!

• HanMustang
  • Laatst online: 20-10-2022
Maximaal geïsoleerde opblaasbare jacuzzi
Ik heb al 5 jaar een Intex jacuzzi 900L in gebruik die ik vanaf het begin op 5cm piepschuim heb gezet om het grootste warmteverlies via de bodem te beperken.
Ik heb net bij de Aldi voor 244,30 euro een kleinere Bestway Lay-Z St. Lucia jacuzzi 600L gekocht die ik maximaal wil isoleren.

De beste manier om het energieverbruik van een jacuzzi te beperken is door de jacuzzi maximaal te isoleren, wat je aan warmte niet kwijtraakt hoef je er ook niet meer in te pompen met warmtepompen of solar matten.
De opblaasbare jacuzzi's hebben wel een luchtgevulde wand en deksel, maar door convectie verdwijnt daar veel warmte door, dat deze grote luchtkamers goed zouden isoleren is een illusie.
Om het warmteverlies inzichtelijk te maken heb ik de warmteweerstand Rd en warmtedoorgangscoëfficient U van de jacuzzi vlakken opgezocht/berekend en daarmee de warmteverliezen voor de juiste dikte berekend; zie bijgevoegd overzicht.
De absolute waarden kunnen afwijken van de praktijk, maar de verschillen in isolatie spreken voor zich.

Omdat de opblaasbare jacuzzi's niet al te duur zijn (250-500 euro) is het zaak om relatief goedkoop isolatiemateiaal te gebruiken om het energieverlies te beperken.

Als eerste blijkt dat de meeste warmte verdwijnt door de bodem.
Met goedkoop piepschuim van 5 cm dik dat je in een cirkel met de diameter van de jacuzzi uitsnijdt kun het warmteverlies door de bodem al aanzienlijk beperken. Wil je optimale isolatie neem dan 10cm (2x 5 cm) piepschuim.
Om de platen bij elkaar te houden en losse korrels piepschuim te vermijden kun je de omtrek van de piepschuim cirkel omwikkelen met duct tape.

De cover verliest ook veel warmte door het opblaasbare deksel heen (de warmte convecteert van het warme water van de jacuzzi via de lucht rechtstreeks naar de bovenkant van het deksel).
Door tussen het opblaasbare kussen en de cover enkele lagen noppenfolie (met een of tweezijdige reflectielaag) te plaatsen wordt dit warmteverlies al aanzienijk beperkt,
Het noppenfolie in een cirkel ter grootte van de binnendiameter van de jacuzzi snijden en de stroken met duct tape aan elkaar plakken.
Het opgeblazen kussen in de cover houdt het noppenfolie op z'n plaats (en droog),

Dan blijft nog de wand van de jacuzzi als warmteuitstraler over.
Ik snij de binnenkant van m'n oude jacuzzi Ø190 eraf en plaats de overgebleven buitenwand om m'n nieuwe jacuzzi Ø170.
Tussen beide wanden plaats ik 10 cm steenwol (Rockwool pakket van 6 platen 1000x600x10 cm).
De slab van de oude jacuzzi (binnenmaat Ø150) komt op de nieuwe jacuzzi te liggen om te voorkomen dat er water in de steenwol komt.
Als je geen oude jacuzzi tot je beschikking hebt kun je overwegen om noppenfolie met reflectielaag om de omtrek van de jacuzzi te wikkelen.

Omdat de nieuwe jacuzzi maar 66 cm hoog is en de oude 71 cm kan ik op de cover van de nieuwe jacuzzi de cover van de oude jacuzzi plaatsen (ook weer met enkele lagen noppenfolie tussen opblaasdeksel en cover).
Heb je maar één cover dan kun je meer lagen noppenfolie tussen cover en opblaasbaar kussen plaatsen (kussen minder ver opblazen, maar dat scheelt niks aan isolatiewaarde).

Daarmee krijg ik een zeer goed geïsoleerde jacuzzi die maar 14% van de energie van m'n oude jacuzzi (op 5 cm piepschuim) gebruikt.
Deze jacuzzi gebruikt naar schatting maar 1,5 kWh per dag en dat is met de huidige hoge elektriciteitsprijs 0,90 euro per dag.

Ik heb de posts van anderen even vlot doorgenomen.
- temperatuur lager zetten als je de jacuzzi niet gebruikt wordt scheelt energie (∆T lager)
- dat opwarmen vanaf een lagere nachttemperatuur meer energie kost dan de jacuzzi continu op hoge temperatuur aan laten staan is een fabeltje volgens de thermodynamica!
- door een Intex solar mat van 120x120 cm (23,08 bij Bol) op de jacuzzi te plaatsen kun je de jacuzzi overdag redelijk op temperatuur houden.
NB. Ik wil dat even uitproberen, mogelijk wordt m'n sterk geïsoleerde jacuzzi dan vrijwel energieneutraal

Na 5 jaar kreeg ik de E90 melding niet meer weg door het filter te vervangen of het filter eraf te laten.
Na demontage van de pomp bleek de keramische as door de rotor gebroken.
Ik heb 2 RVS asjes (niet magnetisch) in China besteld en inmiddels binnen.
Binnenkort ga ik een RVS asje monteren en kijken of de Intex pompunit het dan weer doet (zo ja dan maak ik een familielid blij met een reserve unit).
Zodra ik meer weet post ik het hier.

• Jazsie
Dit vraagt om foto's @HanMustang.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hij is natuurlijk ook ruim 30% kleiner ;).
Echt verbruik met een kWh meter was ook leuk geweest, hier blijven redelijke marges inzitten natuurlijk al schommelt de buitentemperatuur ook per dag/nacht.

26.2kWh per 24 uur klinkt wel als extreem veel eerlijk gezegd.

[Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 27-09-2022 06:29]

• HanMustang
@Jazsie: ik ga m'n nieuwe jacuzzi pas in het voorjaar april/mei opzetten dus je zult nog even geduld moeten hebben voor de foto's

@GeeMoney: ja de nieuwe jacuzzi heeft 30% minder water en is daardoor al zuiniger. Ik zit er alleen of met m'n vriendin in dus deze jacuzzi is voor mij groot genoeg.
De berekeningen zijn natuurlijk theoretisch.
De berekeningen op basis van warmteweerstand/doorgang van isolatiematerialen van een specifieke dikte zijn betrouwbaar.
Voor het warmteverlies door de bodem met daaronder alleen een dunne laag reflecterende noppenfolie heb ik aangenomen dat 90% van de warmte die normaal door de dunne pvc bodem heen gaat wordt tegengehouden door de noppenfolie (Gamma spec), dit warmteverlies is zeer dubieus (daaruit komt de 26 kWh) .
Voor het warmteverlies door de dubbele wand gevuld met lucht en door de cover met luchtkussen heb ik een berekening van Tonzon gebruikt. De waarden die daaruit kwamen vond ik al aan de hoge kant, dus ik heb maar de helft van het berekende warmteverlies genomen.

Zoals gezegd: ik sta niet in voor de absolute waardes, maar de berekeningen geven wel aan wat het effect is van goede isolatie.

• HanMustang
Ik heb de berekeningen van de warmteverliezen nog eens doorgenomen.

De berekeningen met reflectielaag van Tonzon vertrouw ik wel, die heb ik nu voor het noppenfolie met tweezijdige reflectielaag onder de bodem genomen. Daarmee wordt de eerdere 26 kWh nu 14 kWh voor de grote jacuzzi met geen verdere isolatie.

De Tonzon berekeningen voor een luchtlaag zonder folielagen is voor een spouwmuur, ik denk dat de pvc wanden van de jacuzzi ook een zekere isolatie en reflectiewaarde hebben, dus daarvoor hou ik de helft van de Tonzon waarde aan. Dit is nog steeds de grootste onzekerheid in deze berekeningen.

• HanMustang
Storing E90 van Intex jacuzzi opgelost met RVS pompasje
Ik heb 2 RVS pompasjes via ebay besteld en na een kleine 3 weken binnengekregen uit China.
Heb net het gebroken keramische asje vervangen door de RVS as en de storing E90 is weg!
Dit topic hoort hier eigenlijk niet thuis maar ik wou het toch even melden.

• Techniekgeek
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
edwinvdteems schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:46:
Topic is inmiddels wat oud, maar ben nu ook ingelezen. Wat zijn jullie ervaringen met die isolatiematten onder de jacuzzi? Wij krijgen van de week ook een jacuzzi en ik vraag mij nog steeds af of die matten verschil maken, wetende dat er rond de kuip isolatiemateriaal zit en vervolgens nog de ombouw zelf..
Lijkt me wel! Wij hebben een tijd een opblaasbare spa gehad en daar maten van de action onder gelegd.
Voor iedereen met een normale spa, wij hebben een aantal dingen gedaan in verband met de energiecrisis:

1. Allereerst hebben we een spa cover op maat laten maken om ervoor te zorgen dat er minder warmte kon ontsnappen uit de spa.
2. Als iemand in zijn eentje in de spa gaat, laten we de kap voor de helft erop. Dit zorgt vooral tijdens het gebruik dat er minder warmte verlies is. We hebben namelijk gezien dat er voor bij de opwarming van die 2 tot 3 graden na het gebruik, we ontzettend veel energie gebruikte.
3. Verder hebben wij ervoor gekozen om dit jaar tijdens de winter onze spa af te laten koppelen, wat wij niet wisten is dat je je spa moet laten leeglopen door een monteur. (Althans, of je moet echt handig zijn). Waar wij onze spa hebben gekocht, hebben ze ook winter beurten. Dan haalt de monteur ook de leidingen los om ze volledig leeg te laten lopen. Je wilt natuurlijk geen stilstaand water in je spa.

Hoop dat jullie er wat aan hebben!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05 14:41
We hebben net een Vitaluxe jacuzzi overgenomen in een gekochte woning. Eerst dachten we 'tof!', maar het energieverbruik in de winter valt toch dik tegen :/ .

We hadden gehoopt de jacuzzi in de koude maanden (oktober-april) uit te kunnen zetten, maar cfr. de verkoper is het beter om de 8jr oude jacuzzi niet droog te zetten om het versterven van de leidingen tegen te gaan.

Het heeft een Balbao display, die we enkel kunnen zetten op 'standard, eco, sleep'.
- standard: gewoon warmen & filteren (min. 26 graden)
- eco: op zelf gezetten tijdstippen filteren (verwarming werkt enkel gedurende de filtercyclus)
- sleep: zet de jacuzzi op 15 graden en filtert continu

Momenteel staat hij op sleep, maar ik schat dat we +- 400 kWh/mnd aan het verbruiken zijn op dit moment. Ik overweeg om ze op 'eco' te plaatsen, met een korte filter- en verwarmcyclus. De vraag is hoe kort mag deze filtercyclus zijn per dag zonder dat het water groen wordt, rekening houdende dat we ze niet gebruiken.

Er wordt aangeraden min. 2x 2u per dag bij sporadisch gebruik. Ik vraag me af of we bvb. naar 2x 1u per dag kunnen gaan?

Ik zoek ook nog een manier om de spa individueel op te volgen qua stroomverbruik. Ik dacht eventueel aan een Homewizard Wifi meter, aangezien slimme stopcontacten met stroomverbruikopvolging meestal stoppen bij 2300-2500W. Iemand tips? :)

• Jazsie
chaoske1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:
We hebben net een Vitaluxe jacuzzi overgenomen in een gekochte woning. Eerst dachten we 'tof!', maar het energieverbruik in de winter valt toch dik tegen :/ .

We hadden gehoopt de jacuzzi in de koude maanden (oktober-april) uit te kunnen zetten, maar cfr. de verkoper is het beter om de 8jr oude jacuzzi niet droog te zetten om het versterven van de leidingen tegen te gaan.

Het heeft een Balbao display, die we enkel kunnen zetten op 'standard, eco, sleep'.
- eco: op zelf gezetten tijdstippen filteren (verwarming werkt enkel gedurende de filtercyclus)

Momenteel staat hij op sleep, maar ik schat dat we +- 400 kWh/mnd aan het verbruiken zijn op dit moment. Ik overweeg om ze op 'eco' te plaatsen, met een korte filter- en verwarmcyclus. De vraag is hoe kort mag deze filtercyclus zijn per dag zonder dat het water groen wordt, rekening houdende dat we ze niet gebruiken.

Er wordt aangeraden min. 2x 2u per dag bij sporadisch gebruik. Ik vraag me af of we bvb. naar 2x 1u per dag kunnen gaan?

Ik zoek ook nog een manier om de spa individueel op te volgen qua stroomverbruik. Ik dacht eventueel aan een Homewizard Wifi meter, aangezien slimme stopcontacten met stroomverbruikopvolging meestal stoppen bij 2300-2500W. Iemand tips? :)
Gefeliciteerd met je aanwinst, die helaas ook een "dure" hobby is :o.

Je kunt je water temperatuur prima verlagen naar 10gr en zelfs 5 moet ook geen probleem zijn, en dan is 2x 1u per dag filteren prima zat hoor.
Kans op algengroei is er zo goed als niet ivm het koude water.

Helemaal uit zetten en droog zetten zou ik inderdaad ook niet doen.

Neem aan dat de jacuzzi buiten staat, houd dan rekening wanneer het vriest buiten. Beste is dan om vaker het water te circuleren (immers stromend water bevriest niet).

Om het energieverbruik goed te meten; neem dan een goede din-rail kWh meter en sla al die smart plugs over.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

chaoske1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:

Een (oude) jacuzzi wil je idd niet droog wegzetten ivm het uitdrogen van de rubbers.
Blijkbaar wil je de jacuzzi dus gewoon voorzien van water en voorkomen dat de boel bevriest?
Als je er gegarandeerd toch niet ingaat : boeien dat het water groen word?

Zet er desnoods een tijdschakelaar op en zet dat ding 1 uur per dag aan oid. Enige wat je wil voorkomen is bevriezing.
Desnoods zet je een relais tussen het verwarmingselement.
Zet je programma op eco of sleep, en zet af en toe je element aan.

En ja, het is veel geld .. maar het is zooo verschrikkelijk fijn om buiten in een dampend bad van 37 graden te genieten van een mooi glas bier terwijl het vriest dat het kraakt <3

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

--

[Voor 99% gewijzigd door Koffie op 20-04-2023 22:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
TheLostOne schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:53:
Ik weet niet hoe het met je Frans gesteld is, op youtube staan talrijke filmpjes met daarin uitleg hoe je intex spa te koppelen aan domotica.

Helaas is mijn frans erg verwaterd ;(
YouTube: YouTube
Heb sinds eind vorig jaar de Intext Pure Spa (6 persoons met jets en bubbels) en die bevalt enorm goed.
Extra voordeel (vanaf model 2021 geloof ik) is dat er ingebouwde Wifi in zit, dus je kunt met de App (https://play.google.com/s...estspaandroid&hl=nl&gl=US) zowel temperatuur instellen, als ook planningen maken voor filtering, zout/chloor systeem, etc.

Er is ook al iemand bezig om via deze "API" koppeling met Home Assistant te maken: https://community.home-as...pa-wifi-control/323591/63

Heb ook al 1e E90 probleem gehad, maar die is gelukkig onder garantie verholpen.

Dit seizoen pas series er mee aan de gang gegaan en was wel benieuwd naar wat nu effectiever is: alleen opwarmen (uren/dagen) voor gebruik of continu op 30-35 graden laten staan (als je paar keer per week er in gaat, dus niet elke dag). Daar is nog geen consensus over hier zie ik 😎

[Voor 6% gewijzigd door HAWK Wizard op 20-05-2023 14:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
HAWK Wizard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:48:
[...]
Dit seizoen pas series er mee aan de gang gegaan en was wel benieuwd naar wat nu effectiever is: alleen opwarmen (uren/dagen) voor gebruik of continu op 30-35 graden laten staan (als je paar keer per week er in gaat, dus niet elke dag). Daar is nog geen consensus over hier zie ik 😎
Ik heb dezelfde SPA en gebruik ook de home assistant integratie. Wij gebruiken de jacuzzi alleen met de lekkere zonnige dagen met aangename buitentemperatuur. Voor dit type gebruik heb ik een home assistant automation gemaakt welke slim verwarmt. In vereenvoudigde menselijke taal:

trigger: dagelijks 10u en 13u
condition: max. temperatuur >19 graden, max. UV index >6, max. regen <2mm
action:
- indien vr, za, zo vanaf 10u verwarmen
- indien ma, di, wo, do vanaf 13u verwarmen

Verder filtert de jacuzzi gewoon sowieso 2u per dag.

Ik overweeg overigens nog zo’n solar bol aan te schaffen, echter de standaard pomp van de jacuzzi pomp 1741 liter per uur. Bij die solar bollen staat dat een pomp van minimaal 2000 liter per uur vereist is, dus geen idee of dit kan. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bisselke
RVE_NL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb dezelfde SPA en gebruik ook de home assistant integratie. Wij gebruiken de jacuzzi alleen met de lekkere zonnige dagen met aangename buitentemperatuur. Voor dit type gebruik heb ik een home assistant automation gemaakt welke slim verwarmt. In vereenvoudigde menselijke taal:

trigger: dagelijks 10u en 13u
condition: max. temperatuur >19 graden, max. UV index >6, max. regen <2mm
action:
- indien vr, za, zo vanaf 10u verwarmen
- indien ma, di, wo, do vanaf 13u verwarmen

Verder filtert de jacuzzi gewoon sowieso 2u per dag.

Ik overweeg overigens nog zo’n solar bol aan te schaffen, echter de standaard pomp van de jacuzzi pomp 1741 liter per uur. Bij die solar bollen staat dat een pomp van minimaal 2000 liter per uur vereist is, dus geen idee of dit kan. Heeft iemand daar ervaring mee?
Doorvoer zal wat minder zijn, maar die solarbol zal niet zomaar ontploffen, als het water er iets minder snel doorheen loopt :). Ik heb mijn warmtepomp ook op mijn intex jacuzzi pomp aangesloten met 1741 liter per uur. Warmtepomp vereist 2000 liter per uur, en er hangt ook nog een Zout Water Systeem tussen. Maar gaat allemaal prima. Zorg er vooral voor dat je S1 filter tijdig vervangt of schoonmaakt, anders heb je op den duur te weinig doorvoer en wellicht ook de E90 melding.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee