Toon posts:

Energieverbruik jacuzzi beperken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• TheLostOne
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22-09 22:19
Jazsie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:22:
Deze topic maar eens in de gaten houden :)

@TheLostOne:
Beetje het idee wat ik ook wel doen maar dan direct op de in/uit van het bad zelf.

Leuk gedaan, bedankt voor de foto's!
Was jij hier verder mee gegaan om het op de pomp zelf aan te sluiten? Ik zit daar al een tijdje mee te stoeien hoe ik dat aan ga pakken maar tot nu toe nog geen goed plan kunnen maken.

Hoe is een beetje de planning bij iedereen voor het opruimen van het bad? Ik merk dat bij mij in het hok het nog een graad of 15 is terwijl de grond een graad of 3 aangeeft. Het bad zelf staat bij mij op 20cm piepschuim en op Pallets dus die heeft geen extreme last van de vorst in de grond.

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:15
@TheLostOne:

Pomp + warmtepomp staan inmiddels aangesloten. Direct op de in/uit van het bad zelf.

Opruimen (enkel water eruit, bad blijft staan) doe ik pas wanneer het rond het vriespunt is. Gisteren nog erin geweest :).

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

• TheLostOne
Lekker! Ik merk dat wij er nog steeds dagelijk in gaan zitten.

Heb je toevallig foto's van de aansluiting op de pomp?
Bij mijn Jacuzzi zit die namelijk direct op het bad en daar ligt ook dan meteen de grootste uitdaging.
Hoeveel zit je stroom verbruik met een warmtepomp ertussen?
Ik merk dat de pomp van Intex toch een verbruik van 16Kwh per dag heeft inclusief gebruik.

• Jazsie
@TheLostOne:

Ja heerlijk he, gisteren ook nog in geweest :)

Origineel was dat bij mij ook zo. Ik heb het daarop verlengd aangezien pomp etc niet direct meer naast het bad staat wegens ombouw.

Zwarte slang is van het bad zelf, vanaf daar dus overgestapt naar 50mm en 40mm voor lucht.

Verbruikt val mee, onder de 10kwh. Moet wel zeggen dat dit geen concrete cijfers zijn.
Pomp draait alleen vanaf 12u in de middag. Met dit weer zakt de temperatuur best snel in, die is gauw 10+ graden gezakt op een nacht. Warmtepomp draait dus ruim 3/4 uur om het water weer op 36gr te krijgen.

Volgende test is 24/7 laten draaien en kijken of het vebruik dan lager is.

Heb jij geen last dat vooral bij gebruik de Intex verwarming het water temperatuur niet op pijl kan houden?
Dat was mijn ervaring voornamelijk. Zelfs in de zomer als ik 1-2 uur de blazer aan had staan zakte de temperatuur in...

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22-09 11:31

ITsEZ

parttime all-rounder

Jazsie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:04:
@TheLostOne:

Ja heerlijk he, gisteren ook nog in geweest :)

Origineel was dat bij mij ook zo. Ik heb het daarop verlengd aangezien pomp etc niet direct meer naast het bad staat wegens ombouw.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zwarte slang is van het bad zelf, vanaf daar dus overgestapt naar 50mm en 40mm voor lucht.

Verbruikt val mee, onder de 10kwh. Moet wel zeggen dat dit geen concrete cijfers zijn.
Pomp draait alleen vanaf 12u in de middag. Met dit weer zakt de temperatuur best snel in, die is gauw 10+ graden gezakt op een nacht. Warmtepomp draait dus ruim 3/4 uur om het water weer op 36gr te krijgen.

Volgende test is 24/7 laten draaien en kijken of het vebruik dan lager is.

Heb jij geen last dat vooral bij gebruik de Intex verwarming het water temperatuur niet op pijl kan houden?
Dat was mijn ervaring voornamelijk. Zelfs in de zomer als ik 1-2 uur de blazer aan had staan zakte de temperatuur in...
Heb je een aparte slang nodig voor lucht? En zo ja, wat gebruik je daar voor? Ik zit te denken over de aanschaf van een opblaas jacuzzi, maar heb al een zand filter en zoutwater installatie staan van het reguliere zwembad. Ik zit er over na te denken om dan gewoon een losse jacuzzi te kopen (zonder pomp, is verkrijgbaar als spare part) en een fatsoenlijke warmtepomp aan te schaffen. Met als bijkomend voordeel dat ik die ook in het voorjaar voor het zwembad kan gebruiken. Ik neem aan dat jij ook iets soortgelijks hebt gedaan?

What you see is always what you get.

• Jazsie
ITsEZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Heb je een aparte slang nodig voor lucht? En zo ja, wat gebruik je daar voor? Ik zit te denken over de aanschaf van een opblaas jacuzzi, maar heb al een zand filter en zoutwater installatie staan van het reguliere zwembad. Ik zit er over na te denken om dan gewoon een losse jacuzzi te kopen (zonder pomp, is verkrijgbaar als spare part) en een fatsoenlijke warmtepomp aan te schaffen. Met als bijkomend voordeel dat ik die ook in het voorjaar voor het zwembad kan gebruiken. Ik neem aan dat jij ook iets soortgelijks hebt gedaan?
Lucht is apart van het water, ken geen opblaasbare/opzetbare jacuzzi die dit niet heeft :). Uitgezonderd de jets only (logisch hehe) jacuzzi.
Gewoon flexibele PVC slang, 50mm voor water en 40mm voor lucht.

Ik heb ook eigen aparte installatie; zandfilter, pomp, warmtepomp. Automatische chloor doseer systeem komt komend jaar erin.

Heb de orginele pomp inderdaad ook niet meer, voor lucht heb ik een echte jacuzzi luchtblazer op de kop getikt :).

Alles staat in een "tuin huisje" aangezien ik ook een ombouw heb gemaak.
( zie Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2" voor een avond impressie ).

Eergisteren nog erin geweest :)

• multipasser
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 02:03

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb net m'n intex 6p 2021 greywood spa! Het water was 11gr dus gedurende de hele nacht/dag verwarmt tot 36gr. Nu is het wel maar 10c en 'vriest' het snachts ook nog net. Dus ideaal is het niet.

Vandaag heb ik er een meter aan gehangen en ik schrok echt!
Vanaf deze morgen staat hij (met 10gr buiten) op 36gr, afgedekt.
Dus hij verwarmt telkens bij als het 1graden zakt.

Dan hebben we er deze avond even ingezeten en is het water gezakt tot 34gr.
Nu heb ik het terug laten opwarmen naar 37gr en daar staat hij nu even op vast tot morgen.
En ik zit al aan 15kw verbruik! :). Dat is ruim 4,5euro in België! op 12u tijd. Even slikken.
Ik neem aan dat het aan de koude temperatuur ligt? Want 'google' zegt dat je maar 5kw zou verbruiken per dag als je de temperatuur op een bepaalde hoogte wil houden?

Hopelijk wordt het snel 15gr a 20gr en blijft het snachts ook een stuk warmer.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:26
De gemiddelde temperatuur deze maand is tot nu toe 5 graden. Als je dan een zo goed als ongeisoleerde bak van 1 m3 water op 37 graden wilt houden met COP 1 elektrische verwarming, dan is het enige wat mij verbaast, dat het als een verrassing komt dat dit handenvol geld kost.

PV

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:39
1100l Water in open lucht verwarmen tot 30° boven omgevingstemperatuur.
En dat verbruikt veel stroom?
No shit sherlock!
8)7

• PMM2001
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-04 23:39
Ik heb voor een Intex Pure Spa zelf ook een verwarming gemaakt. Heb ook de stop eraf geknipt en daar een pomp opgezet met 3 wegklep, in en uitgaande temperatuur sensor en een houtkachel met warmte wisselaar. In de winter terug laten zakken naar 25 graden en met hout terug naar 38 a 39 graden, Dit gaat met 5 a 6 graden per uur. Momenteel zak ik terug naar 30 en dit betekend dat als ik eind van de middag thuis kom, de verwarming net niet is aangeslagen. Ik regel alles met een Siemens PLC, HMI etc, dus voor de meeste een te dure oplossing. Ik regel alles in en om huis met dit, dus dit was een makkie om mee te pakken.
Nu zit ik te denken aan een Solar bol voor de zomer maanden. Wil deze er in serie tussen zetten. Enige ervaring met die dingen??

• Stefaan19
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 17-06 11:08
PMM2001 schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:23:
Ik heb voor een Intex Pure Spa zelf ook een verwarming gemaakt. Heb ook de stop eraf geknipt en daar een pomp opgezet met 3 wegklep, in en uitgaande temperatuur sensor en een houtkachel met warmte wisselaar. In de winter terug laten zakken naar 25 graden en met hout terug naar 38 a 39 graden, Dit gaat met 5 a 6 graden per uur. Momenteel zak ik terug naar 30 en dit betekend dat als ik eind van de middag thuis kom, de verwarming net niet is aangeslagen. Ik regel alles met een Siemens PLC, HMI etc, dus voor de meeste een te dure oplossing. Ik regel alles in en om huis met dit, dus dit was een makkie om mee te pakken.
Nu zit ik te denken aan een Solar bol voor de zomer maanden. Wil deze er in serie tussen zetten. Enige ervaring met die dingen??
Net even het volledige topic doorlezen en nog wat extra ideën opgedaan!

Hier is er ook net een Intex Pure Spa toegekomen voor 6 personen.
Mag ik vragen welke houtkachel/pomp en wat er nog allemaal in de opstelling zit? Foto? 5 a 6 graden per uur is wel super snel :)
Het automatisch opvolgen ga ik er niet bij installeren. Het idee van de Solar bol of zonnematten in serie had ik ook al als optie overwogen.
Voor het verbruik te remmen ga ik hem ook op isolatie platen plaatsen en had nog het idee om deze ook aan de zijkanten te plaatsen. Ik heb nog een 40m2 isolatieplaten liggen van 10cm dus deze kunnen dan ook eens van pas komen :).
De zijkant kan dan uitbekleed worden met recuperatie hout van paletten.

Hier kijken we al uit om eens te bubbelen!

• Y0RK
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10:31
Hoi,

Ik een MSPA lite bij de LIDL gekocht 8)

Voor isolatie heb ik een houten vlonder gemaakt. En voor verbruik te meten ga ik een sonoff pow2 gebruiken. Ben nu nog op zoek naar een goedkope versie van opblaasbare isolatie

Iemand al wat gevonden?

Iets anders:

Ik zie hier tx/rx :) iemand al een esp aangehangen?

• Y0RK
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10:31
Om mijn eigen eerste vraag te beantwoorden :-)

https://www.lidl-shop.nl/...ad-of-luchtbed/p100326600

• royduin
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23-09 22:50
Ik ben heel benieuwd of je hem geautomatiseerd krijgt. Ik zou hem graag bedienbaar hebben vanuit Home Assistant. Voornamelijk om de temperatuur te kunnen regelen.

• b3ssen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-08 06:47
Super, precies wat ik ook zoek, hoop dat hij in mijn Lidle jacuzzi past!

Ik heb nu net een Solarbol gekocht en aangesloten. Zal wel niet naar 35°C verwarmen maar ik denk alle beetjes helpen om de maandelijkse kosten te drukken! Het opblaasluchtbed zal ook wel goed isoleren. Ik zal laten weten wat het doet over een week, zonder de eigen verwarming aan te doen.

• mklcln
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:25
b3ssen schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:58:
[...]

Super, precies wat ik ook zoek, hoop dat hij in mijn Lidle jacuzzi past!

Ik heb nu net een Solarbol gekocht en aangesloten. Zal wel niet naar 35°C verwarmen maar ik denk alle beetjes helpen om de maandelijkse kosten te drukken! Het opblaasluchtbed zal ook wel goed isoleren. Ik zal laten weten wat het doet over een week, zonder de eigen verwarming aan te doen.
Hoe heb jij de solarbol aangesloten als ik vragen mag?

Is er eigenlijk al iemand die de spa smart gemaakt heeft met esp ofzo :P?

[Voor 6% gewijzigd door mklcln op 08-08-2021 22:11]

• TheLostOne
Ik weet niet hoe het met je Frans gesteld is, op youtube staan talrijke filmpjes met daarin uitleg hoe je intex spa te koppelen aan domotica.

Helaas is mijn frans erg verwaterd ;(
YouTube: YouTube

• mklcln
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:25
Ik kwam ook nog deze tegen:
https://hottubmanager.co.uk/

Die heeft een module gemaakt voor Bestway/Coleman/Lay-Z-Spa. Maar dit is allemaal met losse unit buiten.
IK heb toevallig de MSPA zit er een beetje ingebouwd.

• JDV808
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 11:43
Zelf had ik een hele grote zonneboiler met daaraan een cv-pomp. Deze werd gestuurd door een controller (aliexpress) die op temperatuur kon schakelen. Als het water 70 graden had bereikt in de boiler ging de pomp aan totdat het water afgekoeld was naar 38. Met een redelijke zon was dit een kwestie van minuten voordat het water opgewarmd was. Grootste nadeel is dat het water in de jacuzzi soms te warm word en je dan de waardes moet wijzigen.
Stroomkosten zijn de kosten van de cv pomp en 2 uurtjes de pomp van de jacuzzi.
Helaas heeft de zonneboiler de winter niet overleefd :(
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee