Toon posts:

Energieverbruik jacuzzi beperken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben een Intex opblaasbare jacuzzi. Volgens diverse websites is het stroomverbruik gemiddeld tussen de €1 - €2 per dag. Afgelopen jaar hebben we dat verbruik totaal niet behaald. In de warme zomermaanden (waar het snachts maar beperkt afkoelde) was het stroomverbruik ongeveer 80€/maand extra. In september, toen het alweer wat af begon te koelen liep dit verder op naar ruim €100/maand.

Het probleem is dat de verwarming en pomp niet afzonderlijk werken. De standen zijn dus als volgt:
- pomp + verwarming uit
- pomp + verwarming aan (verwarmt bij na afkoelen)
- pomp aan / verwarming uit
Feitelijk draait de pomp dus 24x7. Ik lees op internet dat dit niet per se nodig is en dat 2 uur per dag genoeg is voor schoon water, maar dat laat dan wel de jacuzzi afkoelen omdat dan de verwarming ook uit moet.

De specs van de pomp en heater zijn:
- Bubbel Airblower 0.9HP/220-240V
- Filterpomp 1741 liter per uur
- Heater: 2200W/220-240V
- Inhoud jacuzzi 1100L

Ik ben benieuwd hoe ik het verbruik kan beperken en welke logica het laagste verbruik oplevert. Gewenste temperatuur is 37C. De jacuzzi warmt 2C per uur op. Afkoelen weet ik niet precies maar over de nacht is dit zeker een graad of 6C-8C als de verwarming uit is.

1) Continu pomp+verwarming op 37C
++ direct bruikbaar
-- fors stroomverbruik

2) Basis temperatuur 32C + verwarmen voor gebruik
++ (Iets?) minder verbruik
-- niet spontaan bruikbaar

3) Pomp + verwarming in nacht compleet uit
++ 12 uur per dag geen stroomverbruik
-- (extra?) verbruik door overdag flink opwarmen
? Impact op waterkwaliteit?

Uiteraard kan ik het uitproberen en meten maar ik kan me ook voorstellen dat er natuurkundig ook een theorie bestaat.

Alle reacties

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:16

Matis

Rubber Rocket

Is het geen idee om je jacuzzi beter te isoleren om zo minder warmte te verliezen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

- Zonnepanelen gebruiken voor de pomp/verwarming?
- Zonnecollector gebruiken?

- beter isoleren, 's nachts afdekken enz?
- grondisolatie met piepschuim?

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 16:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Er is een formule om te bepalen hoe iets afkoelt maar daar zitten best wat variabelen aan vast. Omgevingstemperatuur, oppervlakte, massa, volume, materiaal, overdrachtscoëfficiënt, luchtstroming en vast nog wat dingen.

Wellicht gewoon handiger om zelf te meten hoe snel je jacuzzi afkoelt en een grafiekje te maken. Dat zal je waarschijnlijk op een makkelijkere manier een beter inzicht geven.

Als je dan weet dat hij 2C per uur opwarmt kan je die vervolgens integreren in je grafiek wanneer het beste tijdstip is om bijvoorbeeld te pomp weer aan te zetten. Echter even realistisch gezien ga je op deze manier geen/weinig rendement behalen omdat hij waarschijnlijk sneller afkoelt dan dat je hem weer kan opwarmen. Tenzij je dus goed investeert in isolatie. De vraag is of dat nog kan. Dat is natuurlijk ook de grap voor met alle respect een goedkopere jacuzzi. Als je een duurdere hebt met de juiste materialen, juiste afdekking etc, behaal je een veel beter rendement.

• XeNeRgY
  • Niet online
Isoleren is inderdaad erg lastig. Het is zo'n goedkope opblaasbare waar je verder niet zo veel mee kunt. Ik kan de grond nog wel beter isoleren denk ik. Wellicht helpt dat.

Zo'n zonneboiler of zonnemat is misschien ook een optie. Ben wel benieuwd of het echt werkt.

[Voor 41% gewijzigd door XeNeRgY op 25-05-2019 12:30]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:08
Die opblaasbare jacuzzi’s zijn prima om in de wat koudere maanden leeg te kiepen en op te bergen. Maar met zulke stroomkosten heb je een goed geisoleerde jacuzzi er toch vrij snel uit? Dat zou ik doen als je toch in de koudere maanden in de jacuzzi wilt zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:29
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:24:
Isoleren is inderdaad erg lastig. Het is zo'n goedkope opblaasbare waar je verder niet zo veel mee kunt. Ik kan de grond nog wel beter isoleren denk ik. Wellicht helpt dat.

Zo'n zonneboiler of zonnemat is misschien ook een optie. Ben wel benieuwd of het echt werkt.
Die zonnematten werken echt heel goed. We hebben ze ook gehad voor een zwembad, en in de zomer moet je het echt mengen met koud water want het is echt heet wat eruit komt.

Ze zijn, of waren, alleen vrij gevoelig voor schade. En ook de matten zelf worden zeer heet.

[Voor 6% gewijzigd door SgtElPotato op 25-05-2019 13:48]

• XeNeRgY
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Die zonnematten werken echt heel goed. We hebben ze ook gehad voor een zwembad, en in de zomer moet je het echt mengen met koud water want het is echt heet wat eruit komt.
Goed om te horen! Ik heb de voorkeur voor een Solar bol omdat die wat kleiner zijn, maar daarvoor lijkt de capaciteit van de pomp te laag. Die is 1750L en moet minimaal 2000L zijn. Wel is ons bad met 1100L een stuk kleiner dan de max 7000L die zo'n bol kan verwarmen.

Als alternatief leg ik misschien 2 matten neer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 22:41
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:36:
Wij hebben een Intex opblaasbare jacuzzi. Volgens diverse websites is het stroomverbruik gemiddeld tussen de €1 - €2 per dag. Afgelopen jaar hebben we dat verbruik totaal niet behaald. In de warme zomermaanden (waar het snachts maar beperkt afkoelde) was het stroomverbruik ongeveer 80€/maand extra. In september, toen het alweer wat af begon te koelen liep dit verder op naar ruim €100/maand.

Het probleem is dat de verwarming en pomp niet afzonderlijk werken. De standen zijn dus als volgt:
- pomp + verwarming uit
Feitelijk draait de pomp dus 24x7. Ik lees op internet dat dit niet per se nodig is en dat 2 uur per dag genoeg is voor schoon water, maar dat laat dan wel de jacuzzi afkoelen omdat dan de verwarming ook uit moet.

De specs van de pomp en heater zijn:
- Bubbel Airblower 0.9HP/220-240V
- Filterpomp 1741 liter per uur
- Heater: 2200W/220-240V
- Inhoud jacuzzi 1100L

Ik ben benieuwd hoe ik het verbruik kan beperken en welke logica het laagste verbruik oplevert. Gewenste temperatuur is 37C. De jacuzzi warmt 2C per uur op. Afkoelen weet ik niet precies maar over de nacht is dit zeker een graad of 6C-8C als de verwarming uit is.

1) Continu pomp+verwarming op 37C
++ direct bruikbaar
-- fors stroomverbruik

2) Basis temperatuur 32C + verwarmen voor gebruik
++ (Iets?) minder verbruik
-- niet spontaan bruikbaar

3) Pomp + verwarming in nacht compleet uit
++ 12 uur per dag geen stroomverbruik
-- (extra?) verbruik door overdag flink opwarmen
? Impact op waterkwaliteit?

Uiteraard kan ik het uitproberen en meten maar ik kan me ook voorstellen dat er natuurkundig ook een theorie bestaat.
de natuurkunde is simpel in dit geval:
de hoeveelheid energie die je verliest door afkoeling is bepaald door het temperatuurverschil tussen je jacuzzi en de buitenlucht en de factor tijd.

ergo: het minste energieverlies heb je als de jacuzzi alleen tijdens gebruik op de gewenste temp. is en verder dezelfde temp. als de buitenlucht heeft. dit is niet echt praktisch want het opwarmen duurt heel lang. met je 2 kW verwarmingselement kun je ongeveer 1,5 graden Celsius per uur bereiken bij 1100 liter water. dat wordt dus ruim 20 uur van te voren opstarten als je er een keer in wilt.

Tip: koop een energieverbruiksmeter en log de kWhs, over stroom praten in euros/maand werkt niet zo lekker voor berekeningen omdat het niet exact genoeg is.

https://www.hornbach.nl/s...28zwdzEAQYASABEgKfzvD_BwE

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WVB.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
@XeNeRgY

Ik vind je verbruik wel erg hoog. Wij hebben ook zo'n Intex opblaasbare Jacuzzi en zetten we meestal 2 maanden per jaar op (na 2 maanden moet je eigenlijk het water verversen). Komende week zet ik hem weer op t/m eind juli (dan gaan we toch op vakantie).

Ik laat hem altijd op 30gr staan, hij staat bij ons wel in een hoek (afgeschermd door een Veranda met glazen schuifdeuren + trampoline/schuur). Inderdaad zo'n 4/5u van te voren op 38gr zetten en dan red je het wel. Wij zitten zo rond de 60 euro p/m. Ik zou toch wel een keer een 'echte' jacuzzi willen...op wintersport hadden we er 1 en is toch wel een paar maten relaxter :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:42
Ik denk dat een simpel zeil er over als je hem niet gebruikt al werkt. Kijk maar hoe veel sneller een pan water kookt met deksel, hoef je niet eens hele spannende isolatie aan te brengen.

Je zou ook optie 2 kunnen variëren met een tijdschakelaar en niet verwarmen tussen 2 en 7 uur snachts (of welke andere tijd jij zeker weet hem ook niet spontaan te gebruiken)

Maar zoals genoemd als je het effect kunt meten is dat altijd gaaf

[Voor 25% gewijzigd door Batavia op 25-05-2019 20:34]

• XeNeRgY
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:49:
@XeNeRgY

Ik vind je verbruik wel erg hoog. Wij hebben ook zo'n Intex opblaasbare Jacuzzi en zetten we meestal 2 maanden per jaar op (na 2 maanden moet je eigenlijk het water verversen). Komende week zet ik hem weer op t/m eind juli (dan gaan we toch op vakantie).

Ik laat hem altijd op 30gr staan, hij staat bij ons wel in een hoek (afgeschermd door een Veranda met glazen schuifdeuren + trampoline/schuur). Inderdaad zo'n 4/5u van te voren op 38gr zetten en dan red je het wel. Wij zitten zo rond de 60 euro p/m. Ik zou toch wel een keer een 'echte' jacuzzi willen...op wintersport hadden we er 1 en is toch wel een paar maten relaxter :)
Ik ga dat toch eens proberen op 30C dan. Hier stond hij altijd op 36C/37C en dan is het verbruik inderdaad flink. Voor 60€ vind ik het prima maar rond de 100€ is het toch wel fors voor die paar keer per maand.
peltco schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:31:
Ik denk dat een simpel zeil er over als je hem niet gebruikt al werkt. Kijk maar hoe veel sneller een pan water kookt met deksel, hoef je niet eens hele spannende isolatie aan te brengen.
Er zit standaard al wel een hoes bij. Kan helaas geen goede foto vinden om te linken. Bedoel je dan nog een extra hoes?

[Voor 17% gewijzigd door XeNeRgY op 25-05-2019 20:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:42
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:36:
[...]
[...]

Er zit standaard al wel een hoes bij. Kan helaas geen goede foto vinden om te linken. Bedoel je dan nog een extra hoes?
Ik bedoelde vooral de eerste hoes. Een 2e hoes gaat je ook al iets helpen als je hiermee de wind weg kunt houden. Stilstaande lucht zelf isoleert namelijk ook. Dit effect zal wel minder zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:56

CodeIT

Code IT

Wij hebben hier een 'normale' jacuzzi. Deze zou volgens de folder rond de 2 euro per dag gebruiken, maar ging daar in april fors overheen. Ik heb er nu een simpele warmtepomp op aangesloten die ik bedien met een Esp8266 icm Home Assistant: CodeIT in "Jacuzzi verwarmen met warmtepomp"
Ik heb nu een gemiddeld verbruik van rond de 6 kW/h per dag bij een gebruik van drie dagen in de week.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:24

Theo

moederbord

Voor dit soort dingen gebruik je een zwembadwarmtepomp. Elektrisch heeft deze hetzelfde verbruik als je verwarmingselement, alleen krijg je er 4 tot 8 maal zoveel warmte voor terug. Zo'n ding kost nog geen 1.000 euro en heb je binnen een korte tijd dus terugverdiend aangezien je stroomkosten ook met een factor 4-8 zullen dalen. En dan kun je het water ook altijd op de gewenste temperatuur houden.

Bijvoorbeeld onderstaande warmtepomp kost 500 euro, levert 3 kW aan warmte terwijl deze nog geen 600 watt verbruikt,. Die heb je binnen no-time terugverdiend.
https://www.zwembadgigant.../zwembad-warmtepomp-eco-3

Onderstaand is wat duurder maar ook zuiniger. Kost 950 euro, levert zo'n 6 kW aan warmte en verbruikt ongeveer 800 watt.
https://www.zwembadgigant...-pro-6-zwembad-warmtepomp

Ter vergelijking; je waterverwarming momenteel levert 2.2 kW aan warmte, en verbruikt ook 2.2 kW aan stroom..

Stel je hebt je jacuzzi van mei tot en met september in gebruik dan betaal je nu voor die 5 maanden zo'n 400 euro aan stroom. Je verbruikt dus 2.000 kWh en hebt dus ook 2.000 kWh aan warmte nodig. In 5 jaar is dit 10.000 kWh aan warmte waar je met je huidige setup 2.000 euro aan kwijt bent. In 10 jaar mag je 4.000 euro aftikken.

Met de eerstgenoemde warmtepomp ben je aan stroom 400 euro kwijt in die 5 jaren. Plus 500 euro voor aanschaf zit je op nog geen 1.000 euro aan kosten in 5 jaar. In 10 jaar is dit 1.300 euro.

Een zwembadwarmtepomp is dus in jouw situatie wel heel erg aan te raden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 11:56

CodeIT

Code IT

Theo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:41:
Voor dit soort dingen gebruik je een zwembadwarmtepomp. Elektrisch heeft deze hetzelfde verbruik als je verwarmingselement, alleen krijg je er 4 tot 8 maal zoveel warmte voor terug. Zo'n ding kost nog geen 1.000 euro en heb je binnen een korte tijd dus terugverdiend aangezien je stroomkosten ook met een factor 4-8 zullen dalen. En dan kun je het water ook altijd op de gewenste temperatuur houden.

Bijvoorbeeld onderstaande warmtepomp kost 500 euro, levert 3 kW aan warmte terwijl deze nog geen 600 watt verbruikt,. Die heb je binnen no-time terugverdiend.
https://www.zwembadgigant.../zwembad-warmtepomp-eco-3

Onderstaand is wat duurder maar ook zuiniger. Kost 950 euro, levert zo'n 6 kW aan warmte en verbruikt ongeveer 800 watt.
https://www.zwembadgigant...-pro-6-zwembad-warmtepomp

Ter vergelijking; je waterverwarming momenteel levert 2.2 kW aan warmte, en verbruikt ook 2.2 kW aan stroom..

Stel je hebt je jacuzzi van mei tot en met september in gebruik dan betaal je nu voor die 5 maanden zo'n 400 euro aan stroom. Je verbruikt dus 2.000 kWh en hebt dus ook 2.000 kWh aan warmte nodig. In 5 jaar is dit 10.000 kWh aan warmte waar je met je huidige setup 2.000 euro aan kwijt bent. In 10 jaar mag je 4.000 euro aftikken.

Met de eerstgenoemde warmtepomp ben je aan stroom 400 euro kwijt in die 5 jaren. Plus 500 euro voor aanschaf zit je op nog geen 1.000 euro aan kosten in 5 jaar. In 10 jaar is dit 1.300 euro.

Een zwembadwarmtepomp is dus in jouw situatie wel heel erg aan te raden.
De eerste warmtepomp die je noemt werkt pas bij een temperatuur van 10 °C. Dat betekent dat je er bijna een half jaar niets aan hebt. Bovendien zijn zwembadwarmtepompen vaak niet in staat de hoge temperatuur voor een jacuzzi te halen. Meestal zijn ze gelimiteerd op 32 °C. Tevens gaat de COP vrij rap naar beneden bij een hogere watertemperatuur.
Vergeet ook niet dat de warmtepomp ook een pomp nodig heeft om het water door te pompen.

Ik gebruik een O´CLAIR BLPOM200R. Deze heeft een defrost functie en functioneert bij een temperatuur tot -10 °C. Tevens kun je vrij makkelijk de maximum temperatuur verhogen naar 40°C. Ik haal hier nu een COP van 3,5 mee bij een watertemp van 30+ en een buitentemperatuur van 25°C.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:49:
@XeNeRgY

Hoe stel jij de jacuzzi in? De pomp 24/7 aan end en verwarming op 30C zodat deze af en toe bij verwarmt? Of zet je de pomp echt uit en af en toe handmatig de verwarming aan?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:36:
Ik ga dat toch eens proberen op 30C dan. Hier stond hij altijd op 36C/37C en dan is het verbruik inderdaad flink. Voor 60€ vind ik het prima maar rond de 100€ is het toch wel fors voor die paar keer per maand.
Maar waarom zou je dit ding continu aan laten voor een paar keer per maand? Moet je er niet gewoon voor kiezen om de dag voor je er gebruik van wilt maken hem aan te zetten zodat deze goed op temperatuur is op de dag dat je er gebruik van wenst te maken. En de rest van de tijd zo voordelig mogelijk te laten draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:53:
[...]

Maar waarom zou je dit ding continu aan laten voor een paar keer per maand? Moet je er niet gewoon voor kiezen om de dag voor je er gebruik van wilt maken hem aan te zetten zodat deze goed op temperatuur is op de dag dat je er gebruik van wenst te maken. En de rest van de tijd zo voordelig mogelijk te laten draaien?
Op zich ben ik het daar wel mee eens ja, maar de rest van het gezin gaat er redelijk spontaan in. Al kun je wel stellen dat het weekend vaker gebruikt wordt dan op doordeweekse dagen.

Ik weet niet wat de impact is op de water kwaliteit als je flink schommelt met de temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
XeNeRgY schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:52:
[...]

Hoe stel jij de jacuzzi in? De pomp 24/7 aan end en verwarming op 30C zodat deze af en toe bij verwarmt? Of zet je de pomp echt uit en af en toe handmatig de verwarming aan?
Pomp idd 24/7 aan en verwarming op 30gr. Pomp dus nooit uit.

Heb hem toevallig vandaag weer opgezet, morgenavond weer eens een duik maken O+

EDIT
Ik ga er 2 keer per week in ('s avonds) en soms met de kids (6,4,1) in het weekend/vakantie.

[Voor 10% gewijzigd door Road-runner83 op 27-05-2019 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Road-runner83 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Pomp idd 24/7 aan en verwarming op 30gr. Pomp dus nooit uit.

Heb hem toevallig vandaag weer opgezet, morgenavond weer eens een duik maken O+

EDIT
Ik ga er 2 keer per week in ('s avonds) en soms met de kids (6,4,1) in het weekend/vakantie.
Net een meter geplaatst. De pomp gebruikt 42watt volgens de meter. Daar ligt het qua kosten dus niet aan. Het is dan inderdaad de heater met 2.2kWh. Heb de temperatuur nu op 28C gezet. Hopelijk levert dat een aardig verschil op in kWh tegenover 36C.

Verder denk ik er over na een houten vlonder te maken waar ik de jacuzzi bovenop zet. Dan staat deze niet meer direct op de grond. Zou dat qua isolatie/snelheid van afkoelen veel verschil maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
XeNeRgY schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:43:
[...]

Net een meter geplaatst. De pomp gebruikt 42watt volgens de meter. Daar ligt het qua kosten dus niet aan. Het is dan inderdaad de heater met 2.2kWh. Heb de temperatuur nu op 28C gezet. Hopelijk levert dat een aardig verschil op in kWh tegenover 36C.

Verder denk ik er over na een houten vlonder te maken waar ik de jacuzzi bovenop zet. Dan staat deze niet meer direct op de grond. Zou dat qua isolatie/snelheid van afkoelen veel verschil maken?
Ik denk dat het al veel scheelt idd op 28/30 ipv 36/38. Vooral als het 's nachts afkoelt moet ie flink bij verwarmen...het blijft natuurlijk een lucht jacuzzi wat niet zo goed isoleert als een 'echte'.

Houten vlonder kan ook wel helpen....of door sparen voor een echte die beter isoleert ;)

Vandaag toevallig contact opgenomen voor deze: https://www.fonteynspas.c...llen/spa-tenerife-luxury/

Die zou volgens de verkoper 40 euro per maand kosten qua stroomverbruik. Meestal zit ik er in m'n 1tje in dus is die groot zat...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:27
Road-runner83 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:12:
[...]

Die zou volgens de verkoper 40 euro per maand kosten qua stroomverbruik.
Dat zal hier wel door komen:
Tevens maken wij gebruik van het unieke, zelfontworpen Hybrid Heating. Dit is een speciale koppeling met grote kartelranden waar het water met enorme kracht doorheen stroomt. Hierdoor ontstaat wrijving en dit betekent dat we gratis warmte opwekken.
Ik begrijp alleen niet waarom ze er dan niet nog meer kartelranden in doen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tuinslang op een platdak / tegels met een klein pompje doet ook wonderen met wat zon er op :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:05
Tevens maken wij gebruik van het unieke, zelfontworpen Hybrid Heating. Dit is een speciale koppeling met grote kartelranden waar het water met enorme kracht doorheen stroomt. Hierdoor ontstaat wrijving en dit betekent dat we gratis warmte opwekken.
Wat een onzin.
Die wrijving ontstaat doordat de pomp energie in het verplaatsen van water stopt. Voor meer warmte door wrijving, moet je pomp harder werken. Netto betaald je deze energie dus gewoon in extra energiekosten voor je pomp.

Lost In Music

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Matis schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:43:
Is het geen idee om je jacuzzi beter te isoleren om zo minder warmte te verliezen?
Ik zou, naast hem minder warm houden, vooral de bodem beter isoleren door de Jacuzzi op matten (o.i.d.) te zetten. Ik vermoed dat hij vooral via de koude nachtvloer heel veel warmte verliest. Voor een paar tientjes kan je mooi isolerend materiaal halen bij de Hornbach.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
Ojjorz schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:39:
[...]

Ik zou, naast hem minder warm houden, vooral de bodem beter isoleren door de Jacuzzi op matten (o.i.d.) te zetten. Ik vermoed dat hij vooral via de koude nachtvloer heel veel warmte verliest. Voor een paar tientjes kan je mooi isolerend materiaal halen bij de Hornbach.
Dat dus. Leg er wat XPS platen onder, die zijn drukvast en mogen kletsnat worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:46
ASW1 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:02:
[...]

Dat zal hier wel door komen:
[...]

Ik begrijp alleen niet waarom ze er dan niet nog meer kartelranden in doen...
Dat die wrijving je extra warmte oplevert is onzin. Ofwel levert het niks, ofwel zit er een 2kW pomp in, en dan kost het net evenveel stroom.

De verbruikswaarden die de verkoper opgeeft zijn meestal nogal optimistisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
De meeste potentiële kopers weten ook wel dat zo'n apparaat een mega stroomverbruiker is en ze voelen zich al schuldig voor ze hem aangeschaft hebben.
Natuurlijk is dat verhaal over gratis energie door kartelranden compleet uit de duim gezogen, maar het is wel precies wat men dan wil horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Ze zijn, of waren, alleen vrij gevoelig voor schade. En ook de matten zelf worden zeer heet.
Een buurman heeft zelf zwarte slangen op een vlotje gerold (die in de sloot drijft) en via een pomp op zijn zwembad aangesloten, wat de temperatuur gemakkelijk 5 graden verhoogt. Hij was zelf verbijsterd hoe goed het werkt; die zonnematten zullen zeker helpen, maar of je tot 37 graden komt weet ik niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:36
De Action heeft goedkope vloertegels die je er onder kunt leggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASW1
frickY schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:21:
[Afbeelding]
Het zal wel iets helpen maar dat soort matjes zijn veel te dun. Ga voor ergens tussen de 5 en 10cm xps zou ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 13:53
Mijn buren hebben ook een jacuzzi (een "echte") en die hebben hem altijd (sowieso in de winter) op 30 graden staan.

Ze hebben een olievat naast de jacuzzi staan, waar een oud verwarmingsspiraal van een cleaner in zit. Door die spiraal laat hij het water pompen en een uurtje van te voren steekt hij de ton aan.

Wij wonen in een klein dorpje waarbij er zelden rook overlast is vanwege de lintbouw en de lange achtertuin, maar wellicht is het een optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:24
frickY schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:21:
[Afbeelding]
HBM heeft die tegels ook, alleen dan groter en dikker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Google eens op vloeibare zwembadafdekking.

Dit is een vloeistof die aan het water wordt toegevoegd en als het ware als een film op het water komt te drijven en daarmee de verdamping tegengaat. Verdamping is energieverlies. Zover ik het begrijp... Oud collega had er goede ervaringen mee.

Ook isoleren van de ondergrond helpt veel dus de matten die al voorgesteld waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
Road-runner83 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat het al veel scheelt idd op 28/30 ipv 36/38. Vooral als het 's nachts afkoelt moet ie flink bij verwarmen...het blijft natuurlijk een lucht jacuzzi wat niet zo goed isoleert als een 'echte'.

Houten vlonder kan ook wel helpen....of door sparen voor een echte die beter isoleert ;)

Vandaag toevallig contact opgenomen voor deze: https://www.fonteynspas.c...llen/spa-tenerife-luxury/

Die zou volgens de verkoper 40 euro per maand kosten qua stroomverbruik. Meestal zit ik er in m'n 1tje in dus is die groot zat...
40 euro is wel heel optimistisch, das iets meer dan een euro per dag.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten, en zat op een verbruik van +/- 20 kWh per dag, nu word hij bij ons wel goed gebruikt, denk aan +/- 6 dagen per week, en dan wel een uur of twee.
Nu net een nieuwe gekocht, die is wat groter, dus verbruik zal ook wel omhoog gaan.

Ik zit te kijken om er een warmtepomp op te gaan bouwen, maar dan moet je al een zwembad wp nemen, en die zijn mi veels te groot.

Weet je zeker dat je dat bad wil? Zitten niet heel veel jets in. Je kan bij fontein proefliggen hè, zou ik sowieso doen.

• Road-runner83
hendrik12345678 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 23:43:
[...]

40 euro is wel heel optimistisch, das iets meer dan een euro per dag.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten, en zat op een verbruik van +/- 20 kWh per dag, nu word hij bij ons wel goed gebruikt, denk aan +/- 6 dagen per week, en dan wel een uur of twee.
Nu net een nieuwe gekocht, die is wat groter, dus verbruik zal ook wel omhoog gaan.

Ik zit te kijken om er een warmtepomp op te gaan bouwen, maar dan moet je al een zwembad wp nemen, en die zijn mi veels te groot.

Weet je zeker dat je dat bad wil? Zitten niet heel veel jets in. Je kan bij fontein proefliggen hè, zou ik sowieso doen.
We zijn nu een weekendje weg waar een 6p jacuzzi staat, elke avond ingezeten tot nu toe :). Ga je zelf toch ook wel een echte overwegen hehe.

Welke heb jij dan? En komt die van jou op bijna 4 euro per dag uit??

Ik ga zeker eerst proefliggen, 40 euro moet haalbaar zijn denk want een 3p is een maatje kleiner en stuk beter geïsoleerd dan een opblaasbare.

• hendrik12345678
Road-runner83 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:24:
[...]

We zijn nu een weekendje weg waar een 6p jacuzzi staat, elke avond ingezeten tot nu toe :). Ga je zelf toch ook wel een echte overwegen hehe.

Welke heb jij dan? En komt die van jou op bijna 4 euro per dag uit??

Ik ga zeker eerst proefliggen, 40 euro moet haalbaar zijn denk want een 3p is een maatje kleiner en stuk beter geïsoleerd dan een opblaasbare.
Wij hebben nu een excite, https://www.fonteynspas.c...g-white-with-grey/(bevalt uitstekend)
Hiervoor hadden we een pleasure.
Met de pleasure verbruikten we gemiddeld per dag 20a25 kWh, dat ligt een beetje aan de temperatuur buiten, hoe kouder hoe meer verbruik. Dus idd ~€4 per dag.
Hij word bij ons wel heel veel gebruikt, meeste avonden anderhalf a twee uur.
Temp staat ook altijd op 38 graden.
Je ziet dan de heater een paar keer per dag aangaan, meestal half uurtje ofzo.

• XeNeRgY
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:48:
[...]

Dat dus. Leg er wat XPS platen onder, die zijn drukvast en mogen kletsnat worden.
Ik wil deze platen gaan kopen. Heb je het idee dat deze een gewicht van 1000kg kunnen dragen? Ik zit nu naar de 60mm variant te kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
,,,
XeNeRgY schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:46:
[...]

Ik wil deze platen gaan kopen. Heb je het idee dat deze een gewicht van 1000kg kunnen dragen? Ik zit nu naar de 60mm variant te kijken.
Ik denk dat dat geen probleem is, ik kom getallen tegen van 1 tot 1,5 kg per cm² bij xps.
Je zou de fabrikantenspecificatie moeten achterhalen dan kun je het uitrekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:45
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:36:
...

- pomp + verwarming uit

...
Dat de pomp moet draaien is omdat het verwarmingselement in de loop zit. Er moet dus water doorheen stromen wil de warmte in de jacuzzi zelf terecht komen.

• Road-runner83
hendrik12345678 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:25:
[...]

Wij hebben nu een excite, https://www.fonteynspas.c...g-white-with-grey/(bevalt uitstekend)
Hiervoor hadden we een pleasure.
Met de pleasure verbruikten we gemiddeld per dag 20a25 kWh, dat ligt een beetje aan de temperatuur buiten, hoe kouder hoe meer verbruik. Dus idd ~€4 per dag.
Hij word bij ons wel heel veel gebruikt, meeste avonden anderhalf a twee uur.
Temp staat ook altijd op 38 graden.
Je ziet dan de heater een paar keer per dag aangaan, meestal half uurtje ofzo.
Mooi ding! Jij bent wel tevreden dus over de Fonteyn spa's? :)

Laat maar eens weten hoeveel deze ongeveer verbruikt. Ik zal er ongeveer 2x per week in gaan...vraag me af of ik hem dan op de andere dagen beter op 30gr kan zetten (doe ik nu met de opblaasbare ook) en dan de keer dat ik erin ga hem op 38/39gr zet.

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb me nog wat verder verdiept in vloer isolatie voor de jacuzzi. Waar sommigen de standaard zwembad tegels aanraden, zweren anderen bij noppenfolie. Noppenfolie ligt er al onder momenteel. Dat maakt me aan het twijfelen of veranderen echt tot verbetering leidt. Zou het helpen om onder de noppenfolie nog zwembadtegels te plaatsen?

• hendrik12345678
XeNeRgY schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:26:
Ik heb me nog wat verder verdiept in vloer isolatie voor de jacuzzi. Waar sommigen de standaard zwembad tegels aanraden, zweren anderen bij noppenfolie. Noppenfolie ligt er al onder momenteel. Dat maakt me aan het twijfelen of veranderen echt tot verbetering leidt. Zou het helpen om onder de noppenfolie nog zwembadtegels te plaatsen?
Wat wil je hier mee bereiken dan?
Als ik bij mijn jacuzzi kijk, staat hij nauwelijks op de grond, en zit er isolatie (pur) rond de kuip heen.
Bij mijn vorige huis, heb ik hem destijds op een plaat pir van 5cm dik gezet, maar of dit ook echt hielp, geen idee.
Grootste warmteverlies is als je hem opendoet, en erin gaat.

• XeNeRgY
  • Niet online
hendrik12345678 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:42:
[...]

Wat wil je hier mee bereiken dan?
Als ik bij mijn jacuzzi kijk, staat hij nauwelijks op de grond, en zit er isolatie (pur) rond de kuip heen.
Bij mijn vorige huis, heb ik hem destijds op een plaat pir van 5cm dik gezet, maar of dit ook echt hielp, geen idee.
Grootste warmteverlies is als je hem opendoet, en erin gaat.
Ik hoop het verbruik te beperken door de hoeveelheid kou uit de bodem te verlagen.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik lees mee, volgende week vrijdag word bij mij de Intex Pure Spa PLUS+, 6pers geleverd.
Heb er extra zwembad matten bij besteld (blauwe intex, puzzel stuken) waar hij op komt.

iRacing profile *** Twitch profile

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb vorige week een vlonder gemaakt om de jacuzzi op te zetten. Mijn idee is nu om de vlonder te monteren/leggen op xps platen zodat de vloer geïsoleerd is.

Verder ga ik met solarmatten en een losse dompelpomp voor bijverwarming zorgen.

Hopelijk leveren beide maatregelen succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dompelpomp is er denk ik minder geschikt voor, tenminste die trokken het bij mn ouders niet om de zelfbouw collector goed te kunnen benutten..

naast t feit dat we t niet zo`n goed plan vonden om 230V in het bad te hebben, immers we wouden de verwarming ook door kunnen laten draaien ten tijde van t zwemmen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• edwinvdteems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 23:09
Topic is inmiddels wat oud, maar ben nu ook ingelezen. Wat zijn jullie ervaringen met die isolatiematten onder de jacuzzi? Wij krijgen van de week ook een jacuzzi en ik vraag mij nog steeds af of die matten verschil maken, wetende dat er rond de kuip isolatiemateriaal zit en vervolgens nog de ombouw zelf..

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 17:41
Je probeert een open bak water warm te houden. Dat gaat dus energie vreten, in wat voor vorm dan ook.
Die zonneboilertjes lijken mij een prima middel om de energiekosten wat te drukken. Voor de rest is verhogen van je maandelijkse bijdrage aan je energieleverancier de enigste juiste optie.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• XeNeRgY
  • Niet online
Isolatiematten effect heb ik niet echt gemeten. Ik heb zelf een houten vlonder gemaakt nu met daaronder EPS platen ter isolatie. Vandaag jacuzzi opgezet maar 1 van de aansluitingen richting de pomp blijft lekken :|

Morgen maar proberen of de 11e keer opnieuw aansluiten wel lukt. Al komt er dan geen water meer uit de leiding, dat helpt misschien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Intex Jacuzzi gisteren opgezet. Nu eerst maar eens een maand het werkelijke verbruik meten om daarna te bepalen wat interessante investeringen zijn.

Opwarmen van 14C --> 30C = 18kWh

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
arbraxas schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:53:
Je probeert een open bak water warm te houden. Dat gaat dus energie vreten, in wat voor vorm dan ook.
Die zonneboilertjes lijken mij een prima middel om de energiekosten wat te drukken. Voor de rest is verhogen van je maandelijkse bijdrage aan je energieleverancier de enigste juiste optie.
Of (meer) zonnepanelen leggen en de jacuzzi vooral verwarmen als de zon schijnt. Eindelijk eens een verbruiker die nuttig is als de productie het hoogst is :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:50:
[...]

Of (meer) zonnepanelen leggen en de jacuzzi vooral verwarmen als de zon schijnt. Eindelijk eens een verbruiker die nuttig is als de productie het hoogst is :P
Panelen komen over een aantal weken :)

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-04 10:20
Gisterenavond rond 18:00 de verwarming aangezet van de Intex 4p Spa. Van 13 graden naar 35 graden in precies 12 uur tijd en 23kwu later. De pomp verbruikt 200w. Eens kijken hoevaak de verwarming aanslaat. De vloer heb ik geïsoleerd door twee lagen blauwe vloertegels van de Praxis en de bubbeltjesfolie die erbij werd geleverd. Heb momenteel 400kwu over op jaarbasis die mijn zonnepanelen opwekken als denk ik dat dit jaar meer geproduceerd zal worden (heel veel zon afgelopen 4 weken). Bij vrienden betekende de kap eraf direct een afkoeling. Bubbels aan en temp was 2 graden gezakt in 10min tijd. Dat het stroom gaat kosten weet je van te voren, slim aanzetten en economisch afkoelen/verwarmen is een spel die je moet uitvinden.

• XeNeRgY
  • Niet online
FerryICT schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:54:
Gisterenavond rond 18:00 de verwarming aangezet van de Intex 4p Spa. Van 13 graden naar 35 graden in precies 12 uur tijd en 23kwu later. De pomp verbruikt 200w. Eens kijken hoevaak de verwarming aanslaat. De vloer heb ik geïsoleerd door twee lagen blauwe vloertegels van de Praxis en de bubbeltjesfolie die erbij werd geleverd. Heb momenteel 400kwu over op jaarbasis die mijn zonnepanelen opwekken als denk ik dat dit jaar meer geproduceerd zal worden (heel veel zon afgelopen 4 weken). Bij vrienden betekende de kap eraf direct een afkoeling. Bubbels aan en temp was 2 graden gezakt in 10min tijd. Dat het stroom gaat kosten weet je van te voren, slim aanzetten en economisch afkoelen/verwarmen is een spel die je moet uitvinden.
Mijn pomp verbruikt 42w. De heater volgens mij 2200w. Ik heb een stroom meter op de jacuzzi gekoppeld en ik lees automatisch mijn slimme meter 24/7 uit dus ik kan goed zien wanneer er verwarmd wordt (althans in de nacht, want dan is er verder geen Ad hoc stroom verbruik).

Ik ga de komende week eens loggen op 30C en de week erna op 35C continu.

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-04 10:20
XeNeRgY schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:08:
[...]

Mijn pomp verbruikt 42w. De heater volgens mij 2200w. Ik heb een stroom meter op de jacuzzi gekoppeld en ik lees automatisch mijn slimme meter 24/7 uit dus ik kan goed zien wanneer er verwarmd wordt (althans in de nacht, want dan is er verder geen Ad hoc stroom verbruik).

Ik ga de komende week eens loggen op 30C en de week erna op 35C continu.
Ik ben benieuwd en hoor het graag. Ik lees het ook uit met een Xiaomi Smartplug die dat registreert. Nu op moment dat de panelen werken is het via Toon niet te zien dat je direct consumeert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eskimojunk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-05 23:04
Ik wil binnenkort de opblaas jacuzzi ook weer buiten zetten. Op basis van dit topic wil ik er dit jaar een isolatielaag onder doen van XPS. Ik was ook ooit van plan om er een houten ombouw om te maken. Heeft het zin om daar isolatiemateriaal om te doen? Of doet dat niks voor een opblaaswand waar je dus al een laag stilstaande lucht om het water hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheLostOne
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 21:07
Zelf in het bezit van de Intex PureSpa Jet & Bubble Deluxe 4 personen 2019 model.

Wat ik heb gedaan is de ondergrond voorzien van 10CM dik piepschuim, daarbovenop ligt noppenplastic.
De Jacuzzi zelf staat in een hok van 2,5 bij 2,5 waar ik steigerhouten planken tegenaanheb getimmerd en plastic plafondplaten bovenop heb gedaan.
Tegen de steigerhouten planken zitten dan weer XPS platen gemonteerd om de warmte in het hok te houden.

Het idee is eigenlijk om de XPS platen ook nog boven de piepschuim platen te leggen en onder het noppenplastic. Nadeel hiervan is dan wel dat het erg hoog gaat worden en mijn vrouw ondertussen een trappetje nodig heeft om de jacuzzi in te komen met haar 1m60 :+ .

Mijn uitdaging ligt helaas bij de buren die wakker liggen van het gebrom van de pomp en een "hut" hebben gebouwd met daarin een zithoek die aangrenst aan mijn jacuzzi hokje. De buren hebben ervoor gekozen om alles van hout te maken met uitzondering van het hok waar ze zelf inzitten, dit is van campingzeil gemaakt waarbij ze ook nog eens de kant aangrenzend aan mijn tuin/jacuzzi niet te voorzien van hout maar enkel campingzeil. |:(

Hierdoor heb ik een houten bekisting gemaakt die voorzien is van XPS platen en het geluid van de pomp aanzienlijk minder maakt. Warmte is hierbij geen probleem, deze kan via de bovenkant waar het display uitkomt zijn weg vervolgen. De buren liggen nu niet meer wakker van een "vliegtuig wat hun kamer inkomt" 8)7

Waar ik echter nog wel naar op zoek ben is een manier om de Jacuzzi te voorzien van warm water zonder dat ik hiervoor de verwarming van de pomp hoef aan te zetten en de pomp los hoef te halen, deze zit namelijk direct vast aan de Jacuzzi waardoor ik niet zo snel een mogelijkheid zie om daartussen nog slangen te plaatsen.

Iemand daar een idee voor? _/-\o_

Zal nog wel wat foto's maken van hoe het hok eruitziet maar het is een work in progress 8)

Voor de rest qua gegevens:

Dag en nacht het filter aan.
Verwarming op 38 Graden en alleen aan overdag (Het liefst wanneer de zon volop op de zonnepanelen staat :*) )
Domoticz geeft aan dat ik overdag op een stroomverbruik van 14Kwh zit met de jacuzzi aan. (2 kinderen in de leeftijd van 5 en 2 die alle lampen, inclusief tv, tablets, telefoons aan laten staan en een vrouw die 4 keer per dag de was doet, 2 keer de vaatwasser aanzet en we electrisch koken) + Nog een server van mij die dag en nacht aanstaat :P .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
TheLostOne schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:53:
Zelf in het bezit van de Intex PureSpa Jet & Bubble Deluxe 4 personen 2019 model.

Wat ik heb gedaan is de ondergrond voorzien van 10CM dik piepschuim, daarbovenop ligt noppenplastic.
De Jacuzzi zelf staat in een hok van 2,5 bij 2,5 waar ik steigerhouten planken tegenaanheb getimmerd en plastic plafondplaten bovenop heb gedaan.
Tegen de steigerhouten planken zitten dan weer XPS platen gemonteerd om de warmte in het hok te houden.

Het idee is eigenlijk om de XPS platen ook nog boven de piepschuim platen te leggen en onder het noppenplastic. Nadeel hiervan is dan wel dat het erg hoog gaat worden en mijn vrouw ondertussen een trappetje nodig heeft om de jacuzzi in te komen met haar 1m60 :+ .

Mijn uitdaging ligt helaas bij de buren die wakker liggen van het gebrom van de pomp en een "hut" hebben gebouwd met daarin een zithoek die aangrenst aan mijn jacuzzi hokje. De buren hebben ervoor gekozen om alles van hout te maken met uitzondering van het hok waar ze zelf inzitten, dit is van campingzeil gemaakt waarbij ze ook nog eens de kant aangrenzend aan mijn tuin/jacuzzi niet te voorzien van hout maar enkel campingzeil. |:(

Hierdoor heb ik een houten bekisting gemaakt die voorzien is van XPS platen en het geluid van de pomp aanzienlijk minder maakt. Warmte is hierbij geen probleem, deze kan via de bovenkant waar het display uitkomt zijn weg vervolgen. De buren liggen nu niet meer wakker van een "vliegtuig wat hun kamer inkomt" 8)7

Waar ik echter nog wel naar op zoek ben is een manier om de Jacuzzi te voorzien van warm water zonder dat ik hiervoor de verwarming van de pomp hoef aan te zetten en de pomp los hoef te halen, deze zit namelijk direct vast aan de Jacuzzi waardoor ik niet zo snel een mogelijkheid zie om daartussen nog slangen te plaatsen.

Iemand daar een idee voor? _/-\o_

Zal nog wel wat foto's maken van hoe het hok eruitziet maar het is een work in progress 8)

Voor de rest qua gegevens:

Dag en nacht het filter aan.
Verwarming op 38 Graden en alleen aan overdag (Het liefst wanneer de zon volop op de zonnepanelen staat :*) )
Domoticz geeft aan dat ik overdag op een stroomverbruik van 14Kwh zit met de jacuzzi aan. (2 kinderen in de leeftijd van 5 en 2 die alle lampen, inclusief tv, tablets, telefoons aan laten staan en een vrouw die 4 keer per dag de was doet, 2 keer de vaatwasser aanzet en we electrisch koken) + Nog een server van mij die dag en nacht aanstaat :P .
Gaaf project! Ik overweeg ook een houten ombouw maar de Intex staat nu aan 3 kanten tegen een volle heg aan dus dat stopt ook flink wind (en mogelijk wat kou). Op zich wordt het er wel een stuk mooier van natuurlijk. Deze week komen hier ook zonnepanelen, dan ga ik ook over op overdag flink opwarmen en 's avond/nacht afkoelen. Jammer dat je dit niet kunt programmeren met een tijdschakelaar.

• TheLostOne
Persoonlijk zou ik voor de houten ombouw gaan. Ik heb ook een hek eromheen gehad maar die koelde de jacuzzi toch fors af door de wind die door de heg doorwaait.

Ik heb net een Intex solarmat van 120x120 gekocht die ik op het dak van de ombouw ga plaatsen. Deze zullen door een pomp die 12 kuub per uur kan pompen naar boven gaan en dan weer via de achterwand terug het bad in.

Dit zal door Domoticz in de gaten gehouden gaan worden.
Wanneer de zon aanwezig is maar uiterlijk om 10 in de ochtend zal de pomp aan gaan en uiterlijk 16.00 weer uitgezet worden.

De verwachting volgens de technische gegevens zijn een verwarming van 3 tot 5 graden. Ik kan nergens herleiden of dit per uur is of totaal maar de toekomst zal dat uitwijzen.

Hoe staan de panelen ervoor bij jou @XeNeRgY ?

Hoe heb je de standen nu staan van de Jacuzzi? Dag en nacht filteren + verwarming of enkel filteren en verwarmen wanneer je er daadwerklijk in wilt gaan?

• XeNeRgY
  • Niet online
@TheLostOne zonnepanelen liggen sinds vandaag op het dak. Verbruik is vandaag in elk geval volledig gecompenseerd :)

Ben benieuwd hoe goed die mat bij jou werkt. Ik denk dat een jacuzzi op 37C krijgen met een paar matten niet gaat lukken.

Verbruik na 1 maand is bij mij ongeveer 300kW geweest, dus gemiddeld 10kW per dag. We hebben 12 dagen in de jacuzzi gezeten dus deze dagen van 30C naar 37C opgewarmd. Verder continu op 30C en pomp aan.

Ik heb alleen voor de 2e keer een lekkende koppeling deze maand. De vorige kunnen repareren met wat tape tussen de schroefdraad maar nu druppelt de andere. Vreemd, want dit is het 2e jaar dat de Intex op staat. Hooguit 3x erop geschroefd so far.

[Voor 21% gewijzigd door XeNeRgY op 27-05-2020 20:45]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
XeNeRgY schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:44:
@TheLostOne zonnepanelen liggen sinds vandaag op het dak. Verbruik is vandaag in elk geval volledig gecompenseerd :)

Ben benieuwd hoe goed die mat bij jou werkt. Ik denk dat een jacuzzi op 37C krijgen met een paar matten niet gaat lukken.

Verbruik na 1 maand is bij mij ongeveer 300kW geweest, dus gemiddeld 10kW per dag. We hebben 12 dagen in de jacuzzi gezeten dus deze dagen van 30C naar 37C opgewarmd. Verder continu op 30C en pomp aan.
[...]
Zat even te spieken wat je aan panelen hebt laten leggen, 14x310Wp. Dat is dan toch helemaal niet zo veel, of ruim je de jacuzzi na de zomer weer op? Anders is die 14x310Wp niet genoeg om jacuzzi + huisverbruik af te dekken lijkt mij? Kanonnen man, 300 kWh per maand voor een jacuzzi, tegen €0,22 per kWh is dat gewoon bijna €70 per maand 8)7

Heb je al eens getest hoe lang het duurt om bijv. van 25°C naar 35°C te gaan? Misschien kun je hem dan in rust op 25°C zetten. Wat je immers aan warmte niet hebt kun je ook niet kwijtraken aan de omgeving (zelfde idee als nachtverlaging CV-systeem).

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2020 21:05]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@ThinkPad de jacuzzi staat gemiddeld 4 maanden per jaar inderdaad. Het duurt ongeveer 1 uur per graad dus verder verlagen dan 30C betekent dat je er pas een dag later in kunt :+

Een warmtepomp kan nog interessant zijn maar dan moet ik er zeker van zijn dat deze jacuzzi voldoende jaren (heel) blijft om het er uit te halen.

Mijn partner en kinderen vinden het fantastisch en stiekem geniet ik er zelf ook wel van dus de forse kosten neem ik voor lief. Er is ook niet echt een andere optie wat dat betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheLostOne
XeNeRgY schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:44:

Ik heb alleen voor de 2e keer een lekkende koppeling deze maand. De vorige kunnen repareren met wat tape tussen de schroefdraad maar nu druppelt de andere. Vreemd, want dit is het 2e jaar dat de Intex op staat. Hooguit 3x erop geschroefd so far.
Ik heb niet de hoop dat hij het bad naar 38 zal gaan brengen :P Alle beetjes die hij de verwarming kan helpen is al meegenomen, en voor die 20 euro per mat is het ook geen dure aanschaf, een pomp had ik nog liggen van een oude vijver. Het blijft uiteindelijk maar spielerij 8) .

Hier nog geen lekkende pomp gehad gelukkig. Is het niet een idee om er een garantie claim op los te laten dan? Als er iets lekt qua water lijkt het mij ook dat je wat lucht verlies hebt, of valt dat mee?
ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Zat even te spieken wat je aan panelen hebt laten leggen, 14x310Wp. Dat is dan toch helemaal niet zo veel, of ruim je de jacuzzi na de zomer weer op? Anders is die 14x310Wp niet genoeg om jacuzzi + huisverbruik af te dekken lijkt mij? Kanonnen man, 300 kWh per maand voor een jacuzzi, tegen €0,22 per kWh is dat gewoon bijna €70 per maand 8)7

Heb je al eens getest hoe lang het duurt om bijv. van 25°C naar 35°C te gaan? Misschien kun je hem dan in rust op 25°C zetten. Wat je immers aan warmte niet hebt kun je ook niet kwijtraken aan de omgeving (zelfde idee als nachtverlaging CV-systeem).
De intex jacuzzi's zijn niet bedoeld om in de winter buiten te laten staan, onder een temperatuur van 10 graden gaan ze stuk helaas. Meestal vanaf April ongeveer tot aan September staat die buiten en dan begin je al wat in te lopen met de panelen.

Vanmiddag om 14.30 de jacuzzi aangezet vanuit 20 graden.
Volgens domoticz om 21.15 is de verwarming uitgegaan op 36 graden.
Grofweg 7 uur en 16 graden maakt 2,28 graden per uur wat hij verwarmt tegen 2,2Kwh maakt 15,4 Kwh per dag.

Wanneer je een jacuzzi neemt, neem je de extra stroomkosten voor lief :+ .
Mijn vrouw en kinderen zijn er nu eenmaal dol op en qua ontspanning ben ik er ook niet vies van, dus ach. O+

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32
Is het met een lucht warmtepomp niet goedkoper warm te krijgen?
Ik zie in het buitenland ook weleens installaties voor zwembaden met van die panelen waar buizen in lopen (lijken op zonnepanelen) en die vervolgens het water opwarmen van een zwembad. Lijkt me met wat zonnig weer dat ook dat overdag voor behoorlijk wat “gratis” warm water kan zorgen?
Ik zit te denken aan een jacuzzi ook in te graven of bouwen voor volgend jaar maar 15-20kWh per dag verstoken is een beetje zonde vind ik.

• XeNeRgY
  • Niet online
@TheLostOne hoe meet je de temperatuur met Domoticz? Temperatuur sensor in het water met een wifi module? Vind ik ook wel gaaf.

Ga inderdaad garantie aanvraag doen want baal wel van dat lekken. Dat zou niet moeten mogen na 2x opzetten

• TheLostOne
Voorlopig moet ik nog naar de Jacuzzi toe lopen om de temperatuur te kunnen zien.
Ik kan in Domoticz dan wel zien wanneer hij stroom is gaan verbruiken en wanneer hij daarmee gestopt is. Van daaruit kan ik de berekening maken.

Ik ben nog wel op zoek naar een temperatuur sensor voor in de Jacuzzi maar nog geen knappe gevonden die met Domoticz werkt.

Ik heb net nog even gevoeld bij de pomp maar geen lekkages nog bij het schroefdraad... Ik hoop dat je een maandagochtend modelletje hebt qua pomp..

Hoe vindt jij het geluid van de pomp zelf in filter/verwarming stand?

@GeeMoney Wanneer je hem ingraaft zou ik wel voor een duurdere jacuzzi gaan die ook daadwerkelijk ingegraven kan worden. De Intex Jacuzzi heeft luchtuitlaat gaten welke de lucht laten ontsnappen bij warm weer. de 15-20kWh is natuurlijk wel wanneer je hem ook daadwerkelijk elke dag laat verwarmen.
Wij laten hem in ieder geval in de nacht uit en laten hem enkel op dagen dat we er ingaan verwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schotten
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-04-2021
Hallo bubbelaars, Gisteren onze Mspa lite opgezet (de 2020 Lidl actie) en hij doet het top! _/-\o_ Qua isolatie 5 cm XPS platen gebruikt, super handig want zo stappen we ook niet direct vanaf het gras in het bad.

Vraag me nog af of het wijs is om de verwarming avonds uit te zetten en sochtends weer aan te doen. De filter laten we wel continue aan staan. Iemand tips/ideeën?

• XeNeRgY
  • Niet online
Schotten schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:00:
Hallo bubbelaars, Gisteren onze Mspa lite opgezet (de 2020 Lidl actie) en hij doet het top! _/-\o_ Qua isolatie 5 cm XPS platen gebruikt, super handig want zo stappen we ook niet direct vanaf het gras in het bad.

Vraag me nog af of het wijs is om de verwarming avonds uit te zetten en sochtends weer aan te doen. De filter laten we wel continue aan staan. Iemand tips/ideeën?
Een rondje door dit topic lezen en je hebt je antwoord :)

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 17:16
TheLostOne schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:45:
Ik ben nog wel op zoek naar een temperatuur sensor voor in de Jacuzzi maar nog geen knappe gevonden die met Domoticz werkt.
Ik gebruik Home Assistant en heb behoorlijk veel Xiaomi Aqara sensoren die werken ook wel met Domoticz denk ik? Zit te denken om gewoon zo'n temperatuur sensor in een waterdicht zakje te stoppen en erin te gooien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheLostOne

De algemene regel blijkt toch wel te zijn:

Overdag verwarming en filter aan. Verwarming ergens tussen de 36 en 40 graden zetten.
In de nacht enkel filter aan laten staan.

Qua verbruik zit het filter rond de 35-45 watt per uur.
royduin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Ik gebruik Home Assistant en heb behoorlijk veel Xiaomi Aqara sensoren die werken ook wel met Domoticz denk ik? Zit te denken om gewoon zo'n temperatuur sensor in een waterdicht zakje te stoppen en erin te gooien.
Heb ik naar gekeken echter het gebruik van een waterdichte zak ben ik nog wat huiverig voor. Die zakken gaan een keer water doorlaten lijkt mij..

• royduin
TheLostOne schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:07:
Qua verbruik zit het filter rond de 35-45 watt per uur.
Hier ook een Mspa Lite van de Lidl; 31 watt gebruikt de pomp/filter hier, continu verwarmen 1450 watt.
TheLostOne schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:07:
Heb ik naar gekeken echter het gebruik van een waterdichte zak ben ik nog wat huiverig voor. Die zakken gaan een keer water doorlaten lijkt mij..
Gelukkig zijn ze niet zo duur :P hier Ikea zakjes met dubbele sluiting, straks maar te water laten. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 07:49

Chrisjuh_15

Facta non verba

Hoe vind je de spa in zijn algemeenheid? Ik ga hem morgen opzetten en ben benieuwd naar je ervaring(en).

• royduin
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:01:
Hoe vind je de spa in zijn algemeenheid? Ik ga hem morgen opzetten en ben benieuwd naar je ervaring(en).
Wat wil je weten? Opzetten is echt 10 minuten klaar, verwarmen duurt even maar dat is bij alle jacuzzis zo tenzij je er direct warm water in gooit. Prima stevig en mega stil.

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 07:49

Chrisjuh_15

Facta non verba

royduin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Wat wil je weten? Opzetten is echt 10 minuten klaar, verwarmen duurt even maar dat is bij alle jacuzzis zo tenzij je er direct warm water in gooit. Prima stevig en mega stil.
Eigenlijk niet meer dan dit! Was voornamelijk benieuwd naar het geluid van het filter/verwarming en de stevigheid! Thanks! 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schotten
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-04-2021
Chrisjuh hij bevalt echt goed. Idd mooi stil, heb nu wel een beetje gele gloed in het water gekregen maar ben waarschijnlijk te zuinig geweest met chloor. Kan de spa niets aan doen :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eskimojunk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-05 23:04
Ik heb een pak 6 cm dikke XPS platen gehaald bij de Hornbach voor 45 euro. Die liggen nu onder de 6-persoons "M-Spa". Ik heb het afgesneden zodat er een cirkel van ongeveer 2.5 m doorsnede onderligt. Van de rest heb ik een deksel gemaakt die ik nu in het water gooi onder het zeil. Daarmee is in ieder geval de boven en onderkant redelijk geïsoleerd. Ik zie andere mensen schrijven over een ombouw en kou door de wind. Maar het is toch zo dat er stilstaande lucht in de kamers zit die zou dan toch voldoende moeten isoleren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASW1
eskimojunk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:00:
Ik heb een pak 6 cm dikke XPS platen gehaald bij de Hornbach voor 45 euro. Die liggen nu onder de 6-persoons "M-Spa". Ik heb het afgesneden zodat er een cirkel van ongeveer 2.5 m doorsnede onderligt. Van de rest heb ik een deksel gemaakt die ik nu in het water gooi onder het zeil. Daarmee is in ieder geval de boven en onderkant redelijk geïsoleerd. Ik zie andere mensen schrijven over een ombouw en kou door de wind. Maar het is toch zo dat er stilstaande lucht in de kamers zit die zou dan toch voldoende moeten isoleren?
Binnen die kamers krijg je ook luchtcirculatie (convectie)door het temperatuurverschil tussen de twee zijden. Wanneer de wind op de buitenzijde staat koelt die sneller af waardoor je ook meer convectie krijgt, dat is ook meetbaar bij de isolatie van bv dubbel glas waar de wind op staat. Het scheelt wel degelijk afhankelijk van hoe groot delta T is en hoe sterk de wind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SlasZ
  • Laatst online: 31-05 15:44
Ik lees met interesse mee, want ik zit ook te denken om een omkisting te maken rond mijn 6-persoon Intex spa. Ik heb ook een youtuber gevonden (uit België - wel franstalig) die zijn Intex spa gekoppeld heeft met een Arduino en zo met een app zijn jacuzzi kan bedienen en ook de temperatuur en vermogen aflezen. Plus hij heeft zijn jacuzzi gekoppeld aan een zonnecollector (zwarte buis op het dak).
Hier de link: YouTube: Spa intex... Contrôle à distance ...remote control (zie ook zijn kanaal voor verdere video's en uitleg). Hij verkoopt ook dit systeem want hij most 10 units bestellen blijkbaar :)

[Voor 9% gewijzigd door SlasZ op 05-06-2020 11:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
Zo heb je ook deze: https://github.com/segalion/raspipool.

Ben zelf ook wat aan het experimenteren geweest. Een Xiaomi Aqara temperatuur sensor in een waterdicht zakje erin gegooid, blijft drijven en geeft de lucht temperatuur aan in het zakje. Dat verschilt altijd wel wat met de echte water temperatuur. Maar wil wel naar echt de water temperatuur meten toe, als ik dat ga doen dan ook gelijk een ph en chloor meter. Helaas nog niets kant en klaar tegen gekomen dus dat moet wel zelf knutselen worden ben ik bang.

Direct met de jacuzzi communiceren wordt wat lastig, dan moet ik de bestaande elektronica open maken wat ik ivm garantie nu nog even liever niet doe. Heb er wel een slimme schakelaar tussen zitten die ook het verbruik meet. Wanneer ik die schakel gaat hij netjes uit maar wanneer ik hem weer inschakel gaat de jacuzzi niet aan omdat er zo'n aardlek veiligheidsding tussen zit. Die er tussenuit slopen ben je ook je garantie kwijt en ivm veiligheid weet ik niet of dat een hele handige set is. Grote kans ook dat de jacuzzi dan niet verder gaat waar hij gebleven was; verwarmen.

Helemaal schakelen is overigens ook niet ideaal want de pomp gaat dan ook uit en die mag wel 24/7 aanblijven. Is dat nodig/handig eigenlijk? Water helemaal stil en enkel pomp aan bij gebruik en verwarmen lijkt me ook wat weinig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:17
royduin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:12:Helemaal schakelen is overigens ook niet ideaal want de pomp gaat dan ook uit en die mag wel 24/7 aanblijven. Is dat nodig/handig eigenlijk? Water helemaal stil en enkel pomp aan bij gebruik en verwarmen lijkt me ook wat weinig?
ja pomp kan echt beter 24/7 aan laten staan, vaak zit er maar een kleine pomp in hoor van enkele watts, geen groot verbruiker. (voor de kleinste intex is het slechts 40watt wat pompje trekt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mazzoop80
SlasZ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:50:
Ik lees met interesse mee, want ik zit ook te denken om een omkisting te maken rond mijn 6-persoon Intex spa. Ik heb ook een youtuber gevonden (uit België - wel franstalig) die zijn Intex spa gekoppeld heeft met een Arduino en zo met een app zijn jacuzzi kan bedienen en ook de temperatuur en vermogen aflezen. Plus hij heeft zijn jacuzzi gekoppeld aan een zonnecollector (zwarte buis op het dak).
Hier de link: YouTube: Spa intex... Contrôle à distance ...remote control (zie ook zijn kanaal voor verdere video's en uitleg). Hij verkoopt ook dit systeem want hij most 10 units bestellen blijkbaar :)
hey hoe doet hij die remote control dan? ik zie wel deze link in comments http://link.2ememain.be/m1386734926 maar ook allemaal in frans... ik maak er geen brood van, ik kan nog geen croissant bestellen in frankrijk...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb vandaag een Raspberry Pi besteld met een water thermometer zodat ik straks het temperatuur verloop af kan lezen. Geen idee of het nuttig is, maar altijd leuk voor de hobby :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mazzoop80
XeNeRgY schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:06:
Ik heb vandaag een Raspberry Pi besteld met een water thermometer zodat ik straks het temperatuur verloop af kan lezen. Geen idee of het nuttig is, maar altijd leuk voor de hobby :)
eens, ik meet zelf wel ons zwembad en dan ook de retour van de solarmatten, pomp gaat bijvoorbeeld pas aan bij voldoende PV power en uit als retour lager is als zwembad temp :9 zo krijg ik dus efficient het zwembad wel warm...

maar dat gebruik ik dus niet voor de jacuzi, ik hoopte op wat makkelijk toegang tot de aansturing en uitlezen van de temperatuur via de controller unit van de jacuzzi - om het vervolgens dan ook aan te sturen via home assistant, maar dat is nog niet echt snel of makkelijk te realizeren met deze type jacuzzi :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
mazzoop80 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:11:
[...]

eens, ik meet zelf wel ons zwembad en dan ook de retour van de solarmatten, pomp gaat bijvoorbeeld pas aan bij voldoende PV power en uit als retour lager is als zwembad temp :9 zo krijg ik dus efficient het zwembad wel warm...

maar dat gebruik ik dus niet voor de jacuzi, ik hoopte op wat makkelijk toegang tot de aansturing en uitlezen van de temperatuur via de controller unit van de jacuzzi - om het vervolgens dan ook aan te sturen via home assistant, maar dat is nog niet echt snel of makkelijk te realizeren met deze type jacuzzi :-(
Zo extreem duur is die verwarming unit ook niet dus als je met een alternatieve oplossing (warmtepomp+controller) wel iets kunt knutselen heb je het waarschijnlijk relatief snel terugverdiend. Maar het is wel een flinke investering. Ik kan helaas geen solar matten kwijt in de tuin (eventueel op het dak onder de zonnepanelen) anders had ik daar eens een experiment mee willen doen. Maar die zullen wel niet tot 37C komen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlasZ
  • Laatst online: 31-05 15:44
mazzoop80 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:03:
[...]

hey hoe doet hij die remote control dan? ik zie wel deze link in comments http://link.2ememain.be/m1386734926 maar ook allemaal in frans... ik maak er geen brood van, ik kan nog geen croissant bestellen in frankrijk...
Google translate kan misschien helpen. Hij heeft een PCB met een Arduino controller verbonden tussen het moederbord in de pompunit en de bedienunit (controle paneel), dus hij onderschept signalen en kan dezelfde signalen sturen als de handmatige bediening. Arduino wordt dan gewoon via Wifi bedient via zijn app. In een van zijn videos toont hij ook het electrische schema maar voor iemand die geen ervaring heeft met electronica biedt hij de ganse unit te koop aan. Ik vermoed dat het dan kwestie is van een aantal kabels verbinden binnen de unit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheLostOne
Vandaag eindelijk de solarmat kunnen testen in combinatie met de Jacuzzi.
Vandaag de pomp van de mat aangezet om 11.30 en hij heeft het bad tot 40 graden opgewarmd vanaf de 37 graden!

De insteek was eigenlijk om ervoor te zorgen dat de Jacuzzi op dezelfde temperatuur zou blijven echter is dit een welkome bonus.

Intex Solarmat zit aangesloten op een pomp van 100 watt die het water naar het dak toe pompt waarna het door de mat zelf heen gaat weer retour het bad in.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 18:52

André

Analytics dude

Wij hebben sinds een week een vaste Spa en ik vroeg me af of een bubbelmat die op het water drijft zou helpen als extra hulpmiddel bij de cover die op de Spa ligt? Je gaat dan volgens mij veel beter de verdamping tegen? Bij ons zwembad zie ik ook dat een simpel zeiltje de temperatuurschommelingen flink tegen gaat.

[Voor 4% gewijzigd door André op 19-06-2020 12:50]

• royduin
Wij hebben de MSPA van de Lidl en deze https://www.mspa.nl/opbla...e-drijver-4-persoons.html besteld en merk gelijk dat hij minder warmte verliest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simoncoryn
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-07-2020
TheLostOne schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:19:
Vandaag eindelijk de solarmat kunnen testen in combinatie met de Jacuzzi.
Vandaag de pomp van de mat aangezet om 11.30 en hij heeft het bad tot 40 graden opgewarmd vanaf de 37 graden!

De insteek was eigenlijk om ervoor te zorgen dat de Jacuzzi op dezelfde temperatuur zou blijven echter is dit een welkome bonus.

Intex Solarmat zit aangesloten op een pomp van 100 watt die het water naar het dak toe pompt waarna het door de mat zelf heen gaat weer retour het bad in.
HOE heb je deze pomp dan aangesloten?
Maw bedoel ik waar zuigt hij het water aan? En waar steekt hij het water terug naar binnen?

Een paar berichten hierboven zie ik in het filmpje ook dat er solarleidingen zijn aangesloten op de jacuzzi maar je kan heel. Moeilijk zien waar het water eruit gaat en waar het er terug in gaat.

Gr simon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:49
Simoncoryn schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:56:
[...]

Maw bedoel ik waar zuigt hij het water aan? En waar steekt hij het water terug naar binnen?

Een paar berichten hierboven zie ik in het filmpje ook dat er solarleidingen zijn aangesloten op de jacuzzi maar je kan heel. Moeilijk zien waar het water eruit gaat en waar het er terug in gaat.

Gr simon.
Zelfde vraag. + welke pomp heb je? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheLostOne
Simoncoryn schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:56:
[...]

Gr simon.
Bij de Intex Jacuzzi zit een afvoer pijpje onder de jacuzzi zelf, de dop zit in het bad.
De dop heb ik losgesneden zodat de afvoer altijd open staat naar de onderkant van het bad.
Er zit een PVC pijp ingedrukt in de afvoer onderop naar een slang gekoppeld aan de vijverpomp die het water naar het dak toe brengt. Van daaruit naar de solarmat toe en weer een slang terug de jacuzzi in.
De slang naar de jacuzzi zelf ligt los in het bad en moet ik nog iets voor verzinnen wat ik daarmee ga doen.
Vijverpomp zal ik morgen even de specificaties van opzoeken.

Ik zal morgen een filmpje maken en wat foto's zoals ik eerder aangaf. Let niet op de troep want het is allemaal nog een work in progress klus O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simoncoryn
TheLostOne schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Bij de Intex Jacuzzi zit een afvoer pijpje onder de jacuzzi zelf, de dop zit in het bad.
De dop heb ik losgesneden zodat de afvoer altijd open staat naar de onderkant van het bad.
Er zit een PVC pijp ingedrukt in de afvoer onderop naar een slang gekoppeld aan de vijverpomp die het water naar het dak toe brengt. Van daaruit naar de solarmat toe en weer een slang terug de jacuzzi in.
De slang naar de jacuzzi zelf ligt los in het bad en moet ik nog iets voor verzinnen wat ik daarmee ga doen.
Vijverpomp zal ik morgen even de specificaties van opzoeken.

Ik zal morgen een filmpje maken en wat foto's zoals ik eerder aangaf. Let niet op de troep want het is allemaal nog een work in progress klus O-)
Heel erg bedankt dat je dit wil doen.
Heb je trouwens het filmpje gezien van de persoon hierboven ergens?
Vraag mij af hoe hij zijn water terug in het bad laat lopen, want dat kan je niet goed zien op het filmpje.

De pomp die jij gebruikt, loopt het water er niet te snel door? Ik bedoel hoe sneller hat water door de matten gaat hoe minder warmte het kan opnemen?

Gr simon

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheLostOne
Zoals beloofd hier wat Foto's van de aansluitingen.

Waar ik overigens helemaal gestoord van blijf worden zijn de piepschuimballetjes. Elke dag sta ik te stofzuigen in de tuin om ze weg te krijgen.

Nog een kleine tip. Gebruik absoluut niet de wasbare filters vanuit Aliexpress. Halve dag bezig geweest om de pomp vrij te maken ervan. Het is al snel poreus en wordt door de pomp naar binnen toe gezogen.

De pomp zelf is een Ecofish 12000. Deze zuigt het water uit het bad naar het dak toe waarna het door de mat heen gaat. Deze brengt het dan retour naar het bad toe met een slang die los in het bad ligt.

Jacuzzi staat op 38 graden ingesteld en met zonnig weer brengt die het bad naar 40 - 42 graden. 8)

[Voor 2% gewijzigd door TheLostOne op 07-07-2020 11:26. Reden: Aanvulling soort pomp]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simoncoryn
TheLostOne schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:22:
Zoals beloofd hier wat Foto's van de aansluitingen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Waar ik overigens helemaal gestoord van blijf worden zijn de piepschuimballetjes. Elke dag sta ik te stofzuigen in de tuin om ze weg te krijgen.

Nog een kleine tip. Gebruik absoluut niet de wasbare filters vanuit Aliexpress. Halve dag bezig geweest om de pomp vrij te maken ervan. Het is al snel poreus en wordt door de pomp naar binnen toe gezogen.

De pomp zelf is een Ecofish 12000. Deze zuigt het water uit het bad naar het dak toe waarna het door de mat heen gaat. Deze brengt het dan retour naar het bad toe met een slang die los in het bad ligt.

Jacuzzi staat op 38 graden ingesteld en met zonnig weer brengt die het bad naar 40 - 42 graden. 8)
Heel erg bedankt voor de foto's leuk gemaakt!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheLostOne
Helaas! Het bad avontuur stopt voor ons even tijdelijk.

Nu zien te achterhalen wat de service van Intex hierin zal zijn.

Gelukkig opgelost sinds vandaag _/-\o_

[Voor 20% gewijzigd door TheLostOne op 15-07-2020 12:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien kun je hem afsluiten met doorzichtig plastic als je hem niet gebruikt, dan wordt het heel warm (zelfde als in een kas) en warmt het water ook wel op. Zelfs op een bewolke dag is het dan 30 graden onder het plastic deze maand en met zon gaat de luchttemperatuur wel richting 60/70 graden.

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met zelf verwarmers maken op zonneenergie voor een bak met water waar je in wilt gaan zitten. In de zomer kan dat ook low-tech, kijk eens op de daken van wat warmere landen wat daar staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Deze topic maar eens in de gaten houden :)

Ik heb momenteel 3 lagen van 5cm (even uit mijn hoofd) kunstof tegels, daarna nog eens 4CM XPS platen. En daar op dan weer 1cm zwembadtegels van de Action.

Totaal dus 20cm vanaf de grond.

Hopelijk dat dit wat warmte binnen houdt want de "vloer" is bij mij altijd steenkoud (geen zon).

Ben begonnen met een Intex Spa (bubbels), daarna een softtub (jets) en sinds dit jaar een opzetbare spa maar met "foam" wanden ipv opblaasbaar (weer bubbels want jets was toch niks voor ons).

Warmtepomp etc moet ik nog aansluiten. Ombouw is bijna klaar.

Andere zaken zoals temperatuur meter/flow meter/chloor/ph/uv lamp moeten ook nog allemaal komen.

Nu ben ik alleen aan het denken voor een goede "deksel".
Dat wat er bij zit is een simpele zeil, totaal waardeloos als je het mij vraagt.

@TheLostOne:
Beetje het idee wat ik ook wel doen maar dan direct op de in/uit van het bad zelf.

Leuk gedaan, bedankt voor de foto's!

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee