s0ulmaster schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:34:
[...]
Toch vraag ik mij af wat er dan wel met kolom B wordt gedaan? Ik zie daar toch echt meer onderdelen staan dan jij benoemd en ook een aantal vakjes die je kunt aankruizen die mij hinten op een boordcomputer status o.i.d.
edit: ik zie dus staan motor, carb, transmissie, koppeling, vernsellingsbak evtuele injectie.
Is dat dan gewoon flauwekul?
Nee geen flauwekul, maar kan gewoon een redelijk oppervlakkige controle zijn.
Motor: Geen overmatige (olie)lekkage of duidelijke defecten
carb/injectie: injectie kan een computercheck zijn, maar gasmeting zou ook kunnen
Tranmissie: lekkage, werken alle trappen?
koppeling: niet versleten? geen bijgeluiden?
Dit is allemaal te checken zonder een schroevendraaier vast te pakken.
Als er stiekem scheuren in zuigerveren zitten ga je dat nooit merken tijdens die test. Zolang de boel in elkaar zit is het goed. Dat het 100km later stuk gaat is dan niet verwonderlijk, maar het was niet voorspelbaar.
cadsite schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:34:
[...]
Inderdaad.
Maar laat ons eerlijk zijn, een motor die "vierkant" draait kan nooit een nette verbranding hebben. Als 1 cilinder geen ontbranding heeft gaat dit ten eerste héél duidelijk gehoord en gevoeld worden en zeker vermeld zijn op het keuringsverslag en de gasmeting zal sterk afwijken van 'normaal'.
Het zal je verbazen hoe goed een verrot blok kan lopen.
Maar dan moeten de cilinders wel vergelijkbaar verrot zijn. Als er 1 sterft van de 4 ga je het zeker merken.
Maar het punt blijft, dat het blok niks hoefde te mankeren ten tijden van de keuring. Defecten kunnen zich prima plotseling voordoen (ook catastrofale). Overigens maakt dat het nog steeds geen verborgen gebrek en dus niet relevant voor deze zaak. Blijft gewoon altijd een risico van slijtagegevoelig materiaal.
[
Voor 29% gewijzigd door
timberleek op 28-05-2019 10:00
]