Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn eerste Gaming PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flygrizzle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie natuurlijk gamen, en daarnaast ook (niet tegelijkertijd) mijn PS4 met een Elgato streamen! Nou kom ik van een 2011 iMac dus is zo’n beetje alles volgens mij een upgrade!

De spellen die ik vaak speel en eventueel ook op m’n PC zou willen spelen zijn voornamelijk de wat populairdere titels; Call Of Duty, GTA V en als ik me echt verveel; Fortnite!

Nou heb ik in mijn hoofd dat als ik een PC kies/bouw voor het gamen, dat daarmee ook het stream gedeelte wel goed zit, aangezien goeie specs in een PC voor de voorgenoemde games volgens mij ook volstaan voor streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nou is dit een wat lastige. Ik heb zelf al wat rondgekeken, en een PC naar mijn smaak bouwen voor bijv. €1000 zit er even niet in. Zit nu op een budget, en hopelijk is dat voor een toekomstige (korte) periode te doen.

Als ik toch een bedrag moet noemen zou rond de €600/€700 wel prima zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toevallig heb ik precies niks aan componenten liggen, en randapparatuur zoals een monitor, kb+muis en audio heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik zo globaal de specs bekijk van o.a. GTA, COD en FN zie ik dat een I5 + Nvidia GTX 1060/1070(?) vaak wel okee zijn. Iets met 16GB RAM is aan te raden? Ik ben nog niet toe aan een retesnelle PC aangezien dat bij lange na ook niet in het budget past.

Notice: Ik kom van iMac’s en MacBook’s, dus ben echt een totale noob wat betreft PC’s.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk heeft absoluut geen voorkeur, kwa desktop in ieder geval niet. Natuurlijk staat een goede prijs/kwaliteit voorop.

Zal wel vermelden dat ik even vlug naar laptop’s heb zitten kijken, en heb toevallig een aanbod gekregen van een kennis.

Dit ging om een (preowned) Acer Nitro 5 met volgens mij degelijke specs, voor een mooi bedrag van €599. De noob dat ik ben heeft alleen dus geen idee of dat uberhaupt wel een optie zou kunnen zijn, enlighten me!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niks specifieks wat ik hiervoor niet al genoemd heb. Wel een kleine opmerking, en misschien iets voor iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft, maar ik zou graag toch eens mods proberen op GTA V, en nou weet ik dus niet hoeveel betere componenten ik dan nodig zou hebben.

Ga je overklokken?
Eigenlijk geen flauw benul wat dit inhoud, maar het klinkt goed.

Wat verwacht je van ons?
De beste bang-for-my-small-buck. Ik ben nog niet toe aan een I9 met een 2070 GPU van torenhoge bedragen.

Ik neem het PC gamen nog niet al te serieus, simpelweg omdat ik er 0 ervaring mee heb. Maar zou graag op een budget friendly wijze in deze wereld stappen.

Paar extra notes

Is tweedehands/preowend/refurbished kwa Gaming PC’s echt een no-go? Of is dit een optie mits het systeem goed onderhouden, of niet vreselijk verouderd is?

Er zelf 1 bouwen is geen optie, ik heb maarliefst 3 linkerhanden.

Ik zag op Marktplaats een advertentie staan van een account.

I5 4570 3.6 GH/z Quad Core
Nvidia GTX 1060 6 GB
8 GB DDR3 1600Mhz
Asrock H81 Moederbord
128 GB SSD
1000 GB HDD
Sharkoon 450w

I5 3570k 3.8 GH/z Quad Core
Nvidia GTX 1060 6 GB
16 GB DDR3 1600Mhz
Z77 Moederbord
240 GB SSD
1000 GB HDD
Sharkoon 450w

2 PC’s met wat mij prima starter specs leken voor een erg aantrekkelijke prijs. Is dit veel te mooi om waar te zijn?

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, allebei erg verouderd, slechte voeding, kleine SSD in het eerste systeem. Bij een upgrade van de GPU loop je meteen tegen een bottleneck aan van de CPU. Al met met geen aanraders.

Je zegt dat zelfbouw een no-go is. Heb je vroeger met Lego gespeeld? Dan kan je imo een pc in elkaar zetten. Kijk anders eens een buildvideo op Youtube. Er zijn er duizenden. Dan kan je op basis daarvan inschatten of het nog steeds niets voor je is.

En anders zijn er altijd nog winkels (of welwillende Tweakers) die hem voor je in elkaar willen zetten. Bij de eerste optie kost je dat 50 euro, bij de tweede hoogstwaarschijnlijk minder en je krijgt er een leuke middag bij.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Neem deze bijvoorbeeld eens als uitgangspunt : reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019 dan heb jij al veel meer voor net geen 700 euro, dan wat jij zelf bijelkaar gezocht hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 23-05-2019 23:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
En als je écht geen zelfbouw wil doen, kun je altijd nog overwegen om bv. van de assemblage service van bv. Azerty gebruik te maken (of een Tweaker die in de buurt woont?). Kost je 69 euro, maar zelfs voor de grofweg 650e die je overhoud van je budget kun je nog een (veel!) beter systeem in elkaar zetten dan de 2 die je op Marktplaats hebt gevonden.. bv:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 243,-€ 243,-
1BehuizingenAerocool QS-240€ 29,-€ 29,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 49,01€ 49,01
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 68,08€ 68,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,84

Voor 40-50e meer heb je 16GB RAM en de qua kast heb ik nu iets randoms uitgezocht maar rond dit prijspunt is er genoeg te vinden.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nog een tip: skip Marktplaats en hou het op onze eigen V&A. Is wat betrouwbaarder en meer toegespitst op computerspullen.

Als je kiest voor een nieuwe zelfbouw PC zou ik sowieso de videokaart tweedehands aanschaffen, dit is het duurste onderdeel en kan je leuk wat geld schelen.

🖥️ | 🚗

• Flygrizzle
Super bedankt voor de feedback allen! De 2 opties die ik gegeven had, daar kwam ik al snel na de post ook achter dat ze erg oud (en tweedehands) zijn. Echter waren ze wel goedkoper dan het budget wat ik genoemd had. Maar ik zie dus inderdaad betere opties voor iets meer.

Aangezien ik dus echt een newbie ben wat de componenten betreft, is het het makkelijkst om alles op 1 plek te bestellen? Ik dacht aan alternate of ik zag azerty voorbij komen!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
@Flygrizzle als je echt zelf de PC niet in elkaar kan zetten (een PC bouwen met de componenten stelt echt niets voor.. zoek een filmpje op en doe hetzelfde) gebruik dan bijvoorbeeld bij Alternate de pc builder, je begint dan met standaard componenten en als deze niet bij elkaar passen komen ze niet in de lijst voor.

Anders kun je bijvoorbeeld de lijst van @RobbieB pakken en deze onderdelen via de Alternate PC builder bij elkaar zoeken en de assemblage hulp van hun gebruiken dan krijg je hem compleet thuis. Je begint dan gewoon met; behuizing -> voeding -> moederbord -> CPU (processor) -> geheugen -> videokaart -> SSD (en als je op die volgorde werkt zie je de componenten die niet compatible zijn ook niet :).

Dus deze lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 243,-€ 243,-
1BehuizingenAerocool QS-240€ 29,-€ 29,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 49,01€ 49,01
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 68,08€ 68,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,84

Dan zul je alleen nog Windows moeten installeren en daarna alle drivers en dan ben je klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 24-05-2019 08:10 ]

• Flygrizzle
Na nog verder zoeken leek mij inderdaad de Ryzen 5 en GTX 1660 prima opties voor mijn budget en gebruik!

Behuizing en de grootte van de SDD en evt. HDD lukt me wel, alleen kan iemand mij in newbie taal uitleggen wat het verschillen zijn in de volgende componenten:

Crucial MX500 of BX500? (BX is stukje goedkoper)

De Corsair RAM 2666 of 3000?

Een Seagate Barracuda van 1TB (zie ik ook verschillende opties.

En als laatst het verschil in moederborden (merk voornamelijk)(ik zie msi/asus/asrock) en verschillen in voeding (pure power/straight power/system power)

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Flygrizzle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:14:
Behuizing en de grootte van de SDD en evt. HDD lukt me wel, alleen kan iemand mij in newbie taal uitleggen wat het verschillen zijn in de volgende componenten:

Crucial MX500 of BX500? (BX is stukje goedkoper)
De MX500 is wat sneller. Maar ik denk dat de BX versie voor jouw doeleinden snel genoeg zijn. Aan de andere kant, voor €13,- meer heb je een snellere SSD
De Corsair RAM 2666 of 3000?
Ryzen processors houden van snellere ram snelheden. Ik zal de 3000mhz versie pakken als je buget dat toelaat.
Een Seagate Barracuda van 1TB (zie ik ook verschillende opties.
Pak een 500GB SSD en als je later nog te kort komt, een 2TB HDD van Seagate of WD Blue
En als laatst het verschil in moederborden (merk voornamelijk)(ik zie msi/asus/asrock) en verschillen in voeding (pure power/straight power/system power)
Pak een voeding van een bekend merk met minimaal een 80+ certificaat. Voor het moederbord zal ik die asrock die eerder aangeraden nemen.

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Flygrizzle
Ik denk dat ik er uit ben! Grootste deel van het lijstje is top. Zit nu alleen nog in dubio over of ik voor 8GB of 16GB RAM ga.

Als ik alleen los wil gamen, of los wil streamen zou het volgens mij met 8 GB prima moeten lukken, maar mocht ik beide tegelijkertijd doen is 16 GB aan te raden, heb ik dit juist?

Ik ga ook voor een 500watt voeding, aangezien via de PC Builder van Alternate die niet verscheen in de opties, dus denk ik dan ook niet aan te raden is (?).

En dan heb ik nog een laatste ding. Ik denk dat ik de PC zelf ga bouwen. Ik zie erg veel tutorials en jullie hebben me zo overtuigend overgehaald dat ik dit moet kunnen! Haha

Alleen zie ik bij Alternate staan dat ik eventueel de BIOS zou moeten updaten (?). Hoeveel werk is dit, en kan ik dit uberhaupt wel zelf? Of kan ik de samenstelling gewoon as-is al gebruiken?

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie input!

Verwijderd

Flygrizzle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:04:
Ik denk dat ik er uit ben! Grootste deel van het lijstje is top. Zit nu alleen nog in dubio over of ik voor 8GB of 16GB RAM ga.
Ga voor 16GB, de prijzen zijn behoorlijk gezakt en de meerprijs is vaak veel minder dan 2x 8GB los kopen of later aanvullen.

• Flygrizzle
Ik ben eenmaal aan de bouw geraakt, en heb een paar kleine vragen, waar ik ook met internet afspeuren niet uit kom.

Er zitten erg veel kabels aan mijn Pure Power 11 van Be Quiet! Is het normaal dat ze niet allemaal aangesloten worden of hebben ze allemaal een bestemde plek?

Anders wat groter probleem, van alle kabels vanuit de voeding, past er niet 1 in mijn GTX 1660, doe ik iets verkeerd of is dit gewoon incompatibel?

Hopelijk hier een tweakee die mij op deze moeizame zaterdag middag uit de brand kan helpen!

• esazs
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:51
Je moet 6+2 pin combineren tot 8 en die samen in je kaart steken.

https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images

• Flygrizzle
Got de 6+2 pin. Op een of andere manier was hij gelabeld als VGA 1, kan dit kloppen?

Ook kan ik de stroomkabel vanuit de voeding voor de fan van de behuizing niet vinden.

Lastiger dan ik dacht al die kabels 🤣

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Een klein stekkertje moet op het moederbord, een grote stekker moet aan de voeding (maar dan draait ie altijd voluit).

• Flygrizzle
Die kleine stekker op het moederbord zit op z’n plek.

De grote stekker vanuit de fan is exact hetzelfde als de 2 stekkers die ik “over” heb uit de voeding. Heb ik ergens een stekker op de verkeerde plek gestopt?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Flygrizzle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:58:
Die kleine stekker op het moederbord zit op z’n plek.

De grote stekker vanuit de fan is exact hetzelfde als de 2 stekkers die ik “over” heb uit de voeding. Heb ik ergens een stekker op de verkeerde plek gestopt?
Een voeding heeft vaak meer stekkers dan je nodig hebt omdat die voorzien zijn voor als je extra onderdelen wil plaatsen. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Een fan heeft maar 1 aansluiting nodig, de tweede is voor als er op je moederbord geen plaats is voor de eerste (kleine).

• Flygrizzle
Het was dus een Molex stekker, maar ik heb de oplossing al.

Als het goed is is m’n rig zo gebouwd!

Super bedankt voor alle tips en de hulp, zelfs op de luie zaterdagmiddag!
Pagina: 1