Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:37
Ik wou niet een nieuw topic hiervoor openen, maar ik heb een vraag over de burgerlijke staat:

Mijn vriendin en ik wonen nu zo'n 5 jaar samen, en zijn geen fiscaal partner van elkaar (geen geregistreerd partnerschap/getrouwd/kinderen/huis/etc.).
Wat is dan onze burgerlijke staat? Is dat ongehuwd of samenwonend?
Want je kunt beide tegelijkertijd zijn.

De vraag is er, omdat ik voor een nieuwe werkgever de burgerlijke staat moet opgeven.
Wij zeggen altijd dat onze burgerlijke staat 'ongehuwd' is, en niet 'samenwonend'.

Klopt dit wettelijk gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door Ask! op 23-05-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afgesplitst van burgerlijke staat bij geregistreerd partnerschap en in het juiste forum gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 23-05-2019 23:21 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jullie zijn wel fiscaal partner.
https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven
O wacht, ook geen samenlevingscontract dus? Laat maar dan..

Maar dat is geen “burgerlijke staat”. Vraag me verder af of er überhaupt verschil is in ongehuwd of samenwonend voor de werkgever. Het zal om pensioen gaan vermoed ik?
Je hebt je partner niet formeel geregistreerd dus heeft diegene ook geen recht op (nabestaanden)pensioen als je dus verder niks regelt

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-05-2019 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Samenwonend is geen burgerlijke staat. Het is ongehuwd, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden of weduwe.

Jullie zijn dus ongehuwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 16:59

NSG

Je weet niks!

Ongehuwd. Want gemeente waarin je woont, weet formeel gezien niet dat jij en de persoon waar je mee samenwoont, partners van elkaar zijn. Je burgerlijke status blijft daardoor ongewijzigd in de burgerlijke stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De vraag is, waarvoor je nieuwe werkgever het wil weten. Als het gaat om pensioenopbouw, zijn jullie ongehuwd. Als het gaat om uitnodigingen voor sociale evenementen vanuit de werkgever (of de personeelsvereniging), zijn jullie samenwonend.

Dus vraag waarom je nieuwe werkgever dit wil weten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 23:40
De werkgever wilt dit weten i.v.m. pensioen. Jullie zijn zoals hierboven al gezegd ongehuwd. Samenwonend is geen burgerlijke staat. Voor de belastingaangifte zijn jullie ook niets meer dan huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:37
Ah is samenwonend geen burgerlijke staat? Ik dacht van wel namelijk, dat verklaart al veel.
Dan is ongehuwd gewoon correct voor ons beiden!

Bedankt voor de goede antwoorden allemaal!
Vind Burgerlijke Staat altijd erg verwarrend, dus maakt het allemaal wat meer helder :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ask! op 24-05-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
Divak schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:21:
De werkgever wilt dit weten i.v.m. pensioen. Jullie zijn zoals hierboven al gezegd ongehuwd. Samenwonend is geen burgerlijke staat. Voor de belastingaangifte zijn jullie ook niets meer dan huisgenoten.
Dat ligt er aan, wanneer je samen een woning heb gekocht ziet de belasting jou wel als fiscaal partner.
Wij hebben namelijk ook geen samenlevingscontract en wel samen een huis gekocht, hadden geen zin om €700,- uit te geven er aan. Hebben een verblijvingsbeding opgenomen in de akte van levering.

Mijn Hypotheekadviseur kwam afgelopen november met de tip om de zorgtoeslag van mijn vriendin stop te zetten voor 2019. (ging pas in 2019 kopen) Dus, stel dat wij in december 2018 al hadden gekocht, dan had mijn vriendin haar hele zorgtoeslag over dat jaar mogen terug betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door targaryanwolf op 24-05-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

targaryanwolf schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:22:
[...]

Dat ligt er aan, wanneer je samen een woning heb gekocht ziet de belasting jou wel als fiscaal partner.
Wij hebben namelijk ook geen samenlevingscontract en wel samen een huis gekocht, hadden geen zin om €700,- uit te geven er aan. Hebben een verblijvingsbeding opgenomen in de hypotheek akte.

Mijn Hypotheekadviseur kwam afgelopen november met de tip om de zorgtoeslag van mijn vriendin stop te zetten voor 2019. (ging pas in 2019 kopen) Dus, stel dat wij in december 2018 al hadden gekocht, dan had mijn vriendin haar hele zorgtoeslag over dat jaar mogen terug betalen.
Je kan dan wel, mocht je toch niet in 2019 kopen, in 2020 alsnog de zorgtoeslag over 2019 aanvragen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 21:20

Theo

moederbord

En tijdje geleden heb ik hier ook alles over uitgezocht. Als je met z'n tweeën op één adres woont dan maakt je dat soms geen partners, soms wel.
- Als er geen kinderen zijn, en het eigendom van de woning is niet gedeeld, en
- Je bent niet bij de noratis geweest om om samenlevingscontract te tekenen (of te trouwen), en
- je bent je partner niet bij je pensoenfonds aangemeld (dit gaat niet automatisch)

Dan ben je voor de belangdienst geen partners. Jij hebt jouw inkomen, zij het hare. Mocht jij een miljoen euro verdienen en zij niks/weinig dan heeft zij dus met haar inkomen ook recht op bijv zorgtoeslag.

Mocht je een huurwoning hebben dan zijn jullie voor de huurtoeslag wel partners.

Voor het erfrecht zijn jullie geen partners. Als jij de pijp uit gaat krijgt zij niks. Behalve als je via de notaris haar in je testament hebt benoemd

Voor de erfbelasting zijn jullie dan wél weer partners omdat jullie 5 jaren samen op één adres wonen. Stel jij hebt een half miljoen aan bezittingen (inc woning) dan gaat dit zonder erfbelasting naar haar toe. Zouden jullie korter dan 5 jaar op één adres wonen dan zou zijn 30% erfbelasting moeten betalen

Je burgerlijke staat is 'ongehuwd' omdat je voor de inkomstenbelasting geen partner hebt.

Zie ook Wel of geen samenlevingscontract aangaan?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ask! schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:21:
Ah is samenwonend geen burgerlijke staat? Ik dacht van wel namelijk, dat verklaart al veel.
Dan is ongehuwd gewoon correct voor ons beiden!

Bedankt voor de goede antwoorden allemaal!
Vind Burgerlijke Staat altijd erg verwarrend, dus maakt het allemaal wat meer helder :)
Burgerlijke staat gaat vooral om civielrechterlijke situaties:

het vermeld of iemand gehuwd is, een geregistreerd partnerschap heeft, onder curatele gesteld is of onder voogdij valt (indien minderjarig)... tevens bevat het een registratie van je ouders/kinderen/afstamming, naar ik meen ook adelijke titels en je nationaliteit
[...]

Wij hebben namelijk ook geen samenlevingscontract en wel samen een huis gekocht.
Je hebt dan natuurlijk ook een notarieel contract ondertekend waaruit een bezitsgemeenschap ontstaan is volgens BW boek 3, hoofdstuk 7.
ook al zijn er op de standaard rechten zoals vastgeteld in het Burgerlijk wetboek geen aanpassingen of speciale uitzionderingen vastgelegd, je hebt wel degelijk een 'contract' ondertekend, dat regelt hoe jullie gezamelijke bezitsverhouding is betreffende een bezit dat jullie samen als eigendom hebben in gelijke mate en ook gezamelijk bewonen/gebruiken.

In een apart samenlevingscontract kan vaak uitzonderingen vastleggen in de 'standard' bezitsverhouding en -verplichtingen, een vaak gebruikt voorbeeld is bv dat de beide eigenaren die een in gelijke mate dit bezit delen besluiten dat de lasten/kosten niet ook in gelijke mate gedeeld worden, maar naar rato van inkomen..
Hierdoor ontstaat geen 'claim' van degene die mogelijk een hoger inkomen heeft en dus meer bijdraagt in de vaste lasten, op degene die dat niet heeft.

Doe je dat niet, kan een situatie ontstaan dat bij een mogelijk verbreken van de relatie opeens degene die een hoger inkomen gehad heeft en een groter deel van de vaste lasten droeg, kan gaan stellen dat de ander een 'schuld' ten opzichtte van hem heeft (iets dat in bepaalde 'ruzie-achtige breakups nog wel kan voorkomen en een 'harde' en ruzieachtige afhandeling van de relatie kan opleveren).
Volgens de 'standaard' eigendomsregels ben je namelijk als eigenaar die een bezit in evenredige mate deelt, ook verplicht dat deel gelijk aan je bezitsverhouding te betalen aan de lasten... doe je dat niet en worden de lasten door een gedragen, kan deze dat eventueel later terugeisen. (kan overigens, het moet niet en soms gebeurt het ook gewoonweg niet, los ervan of dit contractueel vastgelegd is).

Een samenlevingscontract is niet noodzakelijk altijd -beter-... het kan goed zijn dat ook de standaard regels rondom bezitsverhouding voldoen en/of partners hel goed dingen samen kunnen regelen.
Er zijn twee specifieke voordelen echter aan het wel sluiten van zo'n contract of iig gezamelijk doornemen van hoe de rechterlijke situatie precies in ekaar zit:

1) Als het goed is, je goed advies krijgt en zelf ook de moeite doet goed alle scenario's en mogelijkheden door te nemen, 'weet' je goed welke afspraken je aangaat en welke gevolgen deze hebben...
Je wint er een zekere vorm van transparantie van, en je kunt ook enigszins aannemen dat ook je partner dit ook weet en bewust hiermee instemt.
2) mocht er een conflict ontstaan, kun je terugvallen op regels die je bewust samen opgesteld hebt en ingestemd hebt... of iig heb je bewust besloten terug te vallen op de 'standaard' regels zoals deze rondom zulke situaties in het Burgerlijk Wetboek staan.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Voor de erfbelasting word je na 5 jaar een gezamelijke huishouding voeren wel gezien als partners en heb je recht op de hoge vrijstelling, maar dat is een beetje offtopic misschien.

/bron: https://www.doehetzelfnot...elling-voor-erfbelasting/

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 23:40
[...]

Wij hebben namelijk ook geen samenlevingscontract en wel samen een huis gekocht, hadden geen zin om €700,- uit te geven er aan.
Oja, sorry, het samen hebben van een koophuis of kinderen in het spel verandert inderdaad de boel naar fiscale partners, daar had ik even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36
Tsurany schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:32:
Samenwonend is geen burgerlijke staat. Het is ongehuwd, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden of weduwe.
Ter volledigheid, er zijn een hoop variaties waarop ontbonden kan worden. Naast scheiding en overlijden heb je dus nog:
Vermissing van een persoon gevolgd door ander huwelijk/geregistreerd partnerschap, Nietigverklaring, Rechtsvermoeden van overlijden echtgenoot/geregistreerd partner, Een naar vreemd recht anders beëind. huwelijk/geregistreerd partnerschap.
https://www.amsterdam.nl/...tklasse-4/tabel-41-reden/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ask! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:21:
Ik wou niet een nieuw topic hiervoor openen, maar ik heb een vraag over de burgerlijke staat:

Mijn vriendin en ik wonen nu zo'n 5 jaar samen, en zijn geen fiscaal partner van elkaar (geen geregistreerd partnerschap/getrouwd/kinderen/huis/etc.).
Wat is dan onze burgerlijke staat? Is dat ongehuwd of samenwonend?
Want je kunt beide tegelijkertijd zijn.

De vraag is er, omdat ik voor een nieuwe werkgever de burgerlijke staat moet opgeven.
Wij zeggen altijd dat onze burgerlijke staat 'ongehuwd' is, en niet 'samenwonend'.

Klopt dit wettelijk gezien?
Notaris geeft aan Ongehuwd samenwonend(zonder partnerregistratie)
Maar je kunt bij je gemeente afschrift van een akte van de burgerlijke stand opvragen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Burgerlijke staat is er niet zoals je beschrijft. Wat de anderen hier aangeven is dat fiscaal een en ander anders wordt gebruikt. Ook sociale zekerheid gebruikt dit begrip weer anders...

Voor je werkgever ben je ongehuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

In voorkomende gevallen ben je dan wel voordeurdeler... zoals:
https://www.rotterdam.nl/werken-leren/kostendelersnorm/
Betreft zover mijn kennis vnl bij de "bijstand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02
Freee!! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:48:
De vraag is, waarvoor je nieuwe werkgever het wil weten.
Dit lijkt me het enige juiste antwoord.
De context bepaalt ook de mogelijke antwoorden. Je ziet vaak dat dit soort vragen te simpel / fout geformuleerd worden.
Als het gaat om pensioenopbouw, zijn jullie ongehuwd. Als het gaat om uitnodigingen voor sociale evenementen vanuit de werkgever (of de personeelsvereniging), zijn jullie samenwonend.

Dus vraag waarom je nieuwe werkgever dit wil weten.
En zelfs voor een pensioenfonds kan nuance van toepassing zijn. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een keuze waarbij voordelen en nadelen afgewogen kunnen worden. Denk aan een gratis nabestaandenverzekering voor de partner. Dan is de burgerlijke staat strikt gezien ongehuwd maar bedoelt men wel te weten dat je duurzaam samenwoont bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2019 08:56 ]

Pagina: 1