Als toevoeging: hier nog enkele reclame-uitingen van Hellmann Behaelterbau zelf in een vergelijkingstabel tussen koper en RVS:
https://translate.google....vice%2Fhaeufige-fragen%2F (kijk onder
Rippenrohr – Vorteile Kupfer gegenüber Edelstahl). Er zit nog wel een en ander in, maar ik heb er wat kritische noten bij gezet die in me opkwamen:
- Allereerst, blijkbaar mogen koperen wisselaars los in het vat hangen, bevestigd aan de bovenkant. Ik vermoed doordat RVS-spiralen zwaarder zijn dan koper. Inderdaad, zie het plaatje hier zonder skelet (het rechter vat):
RVS spiralen moeten blijkbaar in een metalen skelet hangen. Inderdaad zoals hier te zien:
De afwezigheid van zo'n frame dat scheelt wel wat extra gewicht. Maar dat het geheel gaat "slingeren" en dat "drukschommelingen beweging veroorzaken op de ophangpunten" lijkt me overdreven. Het frame is er dus juist voor om die stabiliteit te garanderen.
- Een ander voordeel van koper is dat er door geen ribbeling aan de binnenkant van de buis een betere doorstroming en minder drukverlies optreedt t.o.v. geribbelde RVS-buizen. Dit leidt ook tot minder kalkafzetting. Lijkt me plausibel.
- Een koperen spiraal kun je vervangen aan de bovenkant van het vat. Maar dat is eigenlijk onzin. Dat zou namelijk met een RVS-spiraal ook kunnen, mits je het van boven inderdaad toegankelijk maakt. Dat het blijkbaar nodig is om te kunnen verwijderen bij koper zegt misschien alleen meer iets over de duurzaamheid en betrouwbaarheid van koper.
- Overigens biedt het tabelletje ook wat duidelijkheid omtrent een belangrijk voordeel van RVS: het kan echt veel dunner zijn: 0,3 mm vs. 1,5 mm. Dat is vijf keer zo dun. Dus vijf keer zo goed geleidend. Daarbij ook nog geribbeld = betere warmteoverdracht door groter oppervlak. Dat is dus meteen de reden dat ondanks de vele malen slechtere warmtegeleiding RVS effectief toch zich kan meten met koper en dus gekozen wordt.
- Ze claimen dat door de kleinere afmeting het vat alleen bovenin warm hoeft te worden. Dus heb je een klein, smal vat en loopt de RVS spiraal helemaal tot onder dan is een kleiner koperen spiraaltje bovenin wellicht efficiënter, omdat hij zich volledig in warmer water bevindt. Een kleinere spiraal doordat er geen ribbels in hoeven en hij ook niet zo lang hoeft te zijn door de betere eigenschappen van koper is dan winst. Ik denk dat ze daar wel gelijk in hebben, mits de gelaagdheid voortdurend intact gehouden wordt (en er dus tijdens het douchen voldoende thermosyfonstroming op gang komt).
- Verder nog een aantal non-argumenten volgens mij. Drukbestendigheid: hun koperen spiraal is dikker dus "beter bestand tegen druk", maar RVS is sterker, dus ligt er maar net aan hoe dik je het maakt. En dan nog de traagheid van het systeem: begrijp ik niet helemaal; een spiraal is sowieso een snelle manier van water opwarmen.
- En natuurlijk als belangrijk voordeel voor koper: "Sehr gutes Preis-/Leistungsverhältnis !!" (Zeer goede prijs / prestatie verhouding !!) Ze zijn duidelijk dol op uitroeptekens overigens bij het bedrijf
Ik begin nu een beetje te begrijpen wat de voordelen en nadelen zijn van koper boven RVS, maar ik snap ik nog steeds niet waarom men echt óveral voor RVS kiest behalve bij Hellmann. Hoewel er ook nadelen zijn zie ik toch vooral ook voordelen voorbij komen van koper.
[
Voor 42% gewijzigd door
TimoDimo op 02-06-2019 13:32
]