Welke SBC bordjes voor een DIY NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Goedendag,

Wegens veel vrije tijd wil ik graag meer met mijn hobby doen en ben ik opzoek naar zoveel mogelijk informatie. Ik hoop alleen dat ik deze topic op de goede locatie geplaatst heb. :)

Wat ik zoek?
SBC Bordjes zoals een Raspberry Pi/Nano Pi, etc. Alleen moeten ze krachtiger zijn dan een Raspberry Pi en Sata + gigabit ethernet ondersteunen + USB 3.0 indien mogelijk.

Budget?
Weet ik nog niet, het is nu eerst om meer informatie te krijgen. Misschien duurt het nog wel een tijd voor ik überhaupt weet wat mijn budget ervoor is. Dus dat maakt nog niet veel uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik weet dat o.a. Nano Pi een goede sbc is, er kan ook bij een bepaald type een SATA Hat toegevoegt worden en dacht dat Odroid ook een goede sbc heeft voor een NAS is.

Dat ik een NAS wil maken is vooral omdat ik het leuk vind om zelf wat te maken dan een kan en klare NAS te kopen.

Mijn vraag:

Weten jullie nog meer goede SBC bordjes met sata ondersteuning, gigabit ethernet en USB 3.0? Bijvoorbeeld uit ervaring? Voorkeur is eigenlijk eerst op Nederlandse websites. Website Antratek ken ik al.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Heb je hier al rondgesnuffeld?
Aangezien je niet met concrete eisen komt denk ik dat het handig is om je even te oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 263284 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:44:
Heb je hier al rondgesnuffeld?
Aangezien je niet met concrete eisen komt denk ik dat het handig is om je even te oriënteren.
Sorry, ik begrijp je even niet, maar wat moet ik daar vinden?
Ik heb toch uitgelegd wat zo'n SBC moet hebben? Waar moet ik moet dan in oriënteren als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:59:
[...]

Sorry, ik begrijp je even niet, maar wat moet ik daar vinden?
Ik heb toch uitgelegd wat zo'n SBC moet hebben? Waar moet ik moet dan in oriënteren als ik vragen mag?
Wat ga je er mee doen?
Ga je ECC geheugen, ZFS, virtualisatie gebruiken, remote access?
In de door mij gegeven link staan zelfbouw topics, en met zoeken kun je in het opslagforum meer ideeën vinden voor configuraties.
Op dit moment kan ik aan de hand van wat je vertelt zo'n 100 suggesties doen.
Dat lijkt mij niet wenselijk, verder mis ik ook een voorzet van jouw kant, dit is wel gebruikelijk in de aankoopfora.
Elk moederbord uitgezonderd de pi en arduino et cetera, heeft tegenwoordig de door jouw gestelde eisen aan boord, dus vandaar mijn advies en vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 263284 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:09:
[...]

Wat ga je er mee doen?
Ga je ECC geheugen, ZFS, virtualisatie gebruiken, remote access?
In de door mij gegeven link staan zelfbouw topics, en met zoeken kun je in het opslagforum meer ideeën vinden voor configuraties.
Op dit moment kan ik aan de hand van wat je vertelt zo'n 5000 suggesties doen.
Dat lijkt mij niet wenselijk, verder mis ik ook een voorzet van jouw kant, dit is wel gebruikelijk in de aankoopfora.
Elk moederbord uitgezonderd de pi en arduino et cetera, heeft tegenwoordig de door jouw gestelde eisen aan boord, dus vandaar mijn vraag.
Weet je wel wat een SBC is? + die hebben onboard ram en is niet uitbreidbaar.
Mijn vraag was echt specifiek over sbc bordjes (zoals een raspberry pi/Nano Pi, etc) die op 1 of andere manier sata ondersteund + gigabit + usb 3.0. Mijn vraag is dus om mensen een aantal goede SBC bordjes weten, uit eigen ervaringen bijvoorbeeld.

Dat voor bijvoorbeeld OpenMediaVault (NAS). Ik begrijp alleen niet waarom je zoveel wilt weten om zoiets simpels als wat ik vraag. Misschien begrijp ik iets verkeerd? Een arduino hoef ik niet, daar kan je echt geen NAS mee maken, een Raspberry pi is niet krachtig genoeg. Er zijn genoeg vergelijkbare bordjes, maar vraag of mensen een aantal goede kunnen noemen uit eigen ervaringen bijvoorbeeld.

Was misschien een beetje onduidelijk. Ik bedoelde niet dat het echt een vervanger moet zijn, als dat wel het geval zou zijn, zou ik voor een NUC kijken of een pc zelf bouwen. Overige heb ik een 2e pc met OMV, alleen is niet heel efficiënt voor 24/7 gebruik. Maar het is vooral zodat ik wat te doen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
Je kan een Odroid HC2 gebruiken. Een pak sneller als een Pi met gigabit ethernet en SATA3. Alleen USB2.

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

Je zou ze zelfs kunnen clusteren voor meer opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Weet je wel wat een SBC is? + die hebben onboard ram en is niet uitbreidbaar.
Mijn vraag was echt specifiek over sbc bordjes (zoals een raspberry pi/Nano Pi, etc) die op 1 of andere manier sata ondersteund + gigabit + usb 3.0. Mijn vraag is dus om mensen een aantal goede SBC bordjes weten, uit eigen ervaringen bijvoorbeeld.

Dat voor bijvoorbeeld OpenMediaVault (NAS). Ik begrijp alleen niet waarom je zoveel wilt weten om zoiets simpels als wat ik vraag. Misschien begrijp ik iets verkeerd? Een arduino hoef ik niet, daar kan je echt geen NAS mee maken, een Raspberry pi is niet krachtig genoeg. Er zijn genoeg vergelijkbare bordjes, maar vraag of mensen een aantal goede kunnen noemen uit eigen ervaringen bijvoorbeeld.

Was misschien een beetje onduidelijk. Ik bedoelde niet dat het echt een vervanger moet zijn, als dat wel het geval zou zijn, zou ik voor een NUC kijken of een pc zelf bouwen. Overige heb ik een 2e pc met OMV, alleen is niet heel efficiënt voor 24/7 gebruik. Maar het is vooral zodat ik wat te doen heb.
Kijk nu wordt het mij duidelijk, ja ik weet wat Single Board Computer is.
SBC bordjes heb ik persoonlijk niet meegenomen in mijn overwegingen voor een NAS
Ik ben bij mijn zelfbouw NAS uitgegaan van een Moederbord met cpu onboard omdat je net even meer power hebt. Mocht je ooit gaan transcoderen dan is dat heel fijn.
Vandaar ook de vraag wat de toepassingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er zijn wel SBC's die speciaal voor een NAS worden aangeboden, maar ook die zijn vaak nog erg beperkt.

De enige die zo direct in me opkomt, is de BananaPi W2 smart NAS router, die heeft 2 SATA aansluitingen en met meer SATA poorten heb ik er nog niet echt bewust gezien. Het grote nadeel van SBC als NAS is dat de de CPU niet zo snel is als een qua prijs vergelijkbaar afgeschreven Intel systeem, zeker niet als je een mooie custom case voor je SBC bestelt.

Ik verwacht dat het nogal wat gemakkelijker is om gewoon een fanless mini-PC (bijvoorbeeld Mele PCG35 Apo) te koppelen met een USB storage case, of een Synology NAS te kopen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
smekkos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:30:
Je kan een Odroid HC2 gebruiken. Een pak sneller als een Pi met gigabit ethernet en SATA3. Alleen USB2.

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

Je zou ze zelfs kunnen clusteren voor meer opslag.
Ah ja die lijkt me wel wat. Om in gedachten te houden bedoel ik. :)
Anoniem: 263284 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Kijk nu wordt het mij duidelijk, ja ik weet wat Single Board Computer is.
SBC bordjes heb ik persoonlijk niet meegenomen in mijn overwegingen voor een NAS
Ik ben bij mijn zelfbouw NAS uitgegaan van een Moederbord met cpu onboard omdat je net even meer power hebt. Mocht je ooit gaan transcoderen dan is dat heel fijn.
Vandaar ook de vraag wat de toepassingen zijn.
Aha, was denk een beetje een misverstand, mede omdat ik (onbewust) wat onduidelijk was. Ik begrijp nu waarom je het vroeg, was mij even niet duidelijk. :P Ja dat is waar, maar het is vooral nu om mee bezig te zijn + zo'n kan je voor van alles gebruiken, dus wel handig. :)
aawe mwan schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:34:
Er zijn wel SBC's die speciaal voor een NAS worden aangeboden, maar ook die zijn vaak nog erg beperkt.

De enige die zo direct in me opkomt, is de BananaPi W2 smart NAS router, die heeft 2 SATA aansluitingen en met meer SATA poorten heb ik er nog niet echt bewust gezien. Het grote nadeel van SBC als NAS is dat de de CPU niet zo snel is als een qua prijs vergelijkbaar afgeschreven Intel systeem, zeker niet als je een mooie custom case voor je SBC bestelt.

Ik verwacht dat het nogal wat gemakkelijker is om gewoon een fanless mini-PC (bijvoorbeeld Mele PCG35 Apo) te koppelen met een USB storage case, of een Synology NAS te kopen.
Ik bedoelde meer SBC's die je als NAS kan gebruiken, maar geen speciale SBC voor een NAS. Die Banana Pi W2 smart NAS router is wel een beste zo te zien, maar dat soort dingen bestel ik liever niet via Aliexpress. Boven de 22 voor elektronica, als ik het goed heb, komen er iets van import kosten dacht ik.

Nee das waar, maar het is niet als echte vervanger van een kant en klare NAS bedoeld. (of zelfbouw intel systeem).

Ik wil sowieso een keer een NAS, maar is nu meer bedoeld om mijn tijd in te vullen + zelf er een beetje mee "klooien" vind ik veel leuker. Een NAS koop je, harde schijven erin en eigenlijk bijna klaar + een goede NAS met minimaal 2 bays is best prijzen + nog bijvoorbeeld 2x 4TB (of meer) harde schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Enige wat bij mij opkomt is een Helios4, dan zit je wel meteen aan een behoorlijk bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Onlangs kwam wel de Atomic Pi uit. 35 dollar, Intel Atom Z8350 CPU.

Helaas was die wel direct uitverkocht. Jammer, want het is wel ideaal voor goedkope projectjes die niet zoiets enorm krachtigs nodig heeft, maar waarbij iets krachtigers dan een Raspberry Pi toch niet zo verkeerd is.

EDIT: Amazon zegt dat hij op 2 juni weer op voorraad is, en dat ze hem ook wel naar Nederland verschepen: https://www.amazon.com/At...Peripherals/dp/B07N298F2B

[ Voor 23% gewijzigd door Amanoo op 23-05-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 263284 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:51:
Enige wat bij mij opkomt is een Helios4, dan zit je wel meteen aan een behoorlijk bedrag.
Das ook wel een mooie en de Helios4 - Full Kit 2GB ECC kost ongeveer €173. Dat vind ik op zich nog mee vallen. Een Nano Pi m4 (de 4GB versie) met sata hat, heatsink en 2 voedingen, dan zou ik boven de €200 uitkomen en dan heb je niet eens een behuizing. Deze ga ik zeker in gedachte houden. :)
Amanoo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:59:
Onlangs kwam wel de Atomic Pi uit. 35 dollar, Intel Atom Z8350 CPU.

Helaas was die wel direct uitverkocht. Jammer, want het is wel ideaal voor goedkope projectjes die niet zoiets enorm krachtigs nodig heeft, maar waarbij iets krachtigers dan een Raspberry Pi toch niet zo verkeerd is.
Nice, interessant bordje en ik begrijp wel waarom die erg snel uitverkocht was. 35 dollar is niet veel, voor die prijs heb je een Raspberry pi die minder krachtig is. |:(

Ja das waar.

EDIT:
Nice, alleen ik zie dat die geen SATA heeft helaas. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:03:

Das ook wel een mooie en de Helios4 - Full Kit 2GB ECC kost ongeveer €173. Dat vind ik op zich nog mee vallen. Een Nano Pi m4 (de 4GB versie) met sata hat, heatsink en 2 voedingen, dan zou ik boven de €200 uitkomen en dan heb je niet eens een behuizing. Deze ga ik zeker in gedachte houden. :)
Persoonlijk zou ik voor dat soort geld al gauw overwegen om misschien een grotere server te bouwen uit tweedehands onderdelen. Of wellicht zelfs een Dell Optiplex of zo tweedehands te kopen. Het is welliswaar wel een leuk behuizinkje voor een NAS, maar ik vind het wat duur als je puur naar de specificaties kijkt. Of je moet echt de kleine form factor willen. Of het verbruik moet belangrijk zijn, want die zal ook wel iets lager zijn dan met een wat oudere Core i5. Al denk ik niet dat een grotendeels idle Core i5 doorgaans ook niet zo enorm veel zal gebruiken. Maar ja, er zijn natuurlijk wel redenen om alsnog een SBC te nemen voor rond de 200 euro, anders zouden ze ook niet verkocht worden.
johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:03:

Nice, interessant bordje en ik begrijp wel waarom die erg snel uitverkocht was. 35 dollar is niet veel, voor die prijs heb je een Raspberry pi die minder krachtig is. |:(

Ja das waar.

EDIT:
Nice, alleen ik zie dat die geen SATA heeft helaas. 8)7
Geen SATA is wel jammer inderdaad. Had ik niet eens door. Wel USB 3, dus dat maakt het iets beter, maar he tliefste wil je wel SATA. Ze hebben wel een expansiebordje, maar tot zover ik zie zit daar ook geen SATA op. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor dat soort geld al gauw overwegen om misschien een grotere server te bouwen uit tweedehands onderdelen. Of wellicht zelfs een Dell Optiplex of zo tweedehands te kopen. Het is welliswaar wel een leuk behuizinkje voor een NAS, maar ik vind het wat duur als je puur naar de specificaties kijkt. Of je moet echt de kleine form factor willen. Of het verbruik moet belangrijk zijn, want die zal ook wel iets lager zijn dan met een wat oudere Core i5. Al denk ik niet dat een grotendeels idle Core i5 doorgaans ook niet zo enorm veel zal gebruiken. Maar ja, er zijn natuurlijk wel redenen om alsnog een SBC te nemen voor rond de 200 euro, anders zouden ze ook niet verkocht worden.
Ja dat is wel weer zo. Maar een grotere server verbruikt natuurlijk meer stroom, een oudere Dell Optiplex denk ik ook. In eerst instantie is een SBC leuk om mee te prutsen (of te verprutsen 8)7 ) maar uiteindelijk wil ik wel iets betrouwbaarder en wat ook energie zuinig is. Zelf heb ik een 2e pc met een i5-3570K. Niet bepaald energie zuinig geloof ik. Ja das waar.
Geen SATA is wel jammer inderdaad. Had ik niet eens door. Wel USB 3, dus dat maakt het iets beter, maar he tliefste wil je wel SATA. Ze hebben wel een expansiebordje, maar tot zover ik zie zit daar ook geen SATA op. Jammer.
Ja, en ik vind dat best raar. Maar met sata support word het wel wat duurder en kunnen ze het niet zo goedkoop aanbieden. Ja das wel zo. Ah, das jammer.

EDIT:
Volgens mij doe ik iets verkeerd met quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mag : https://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=IMB-150 ook?

[ Voor 16% gewijzigd door prutser001 op 23-05-2019 21:26 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Het gaat echt puur over SBC's. Maar deze, die jij noemt, is ook niet meer verkrijgbaar volgens mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:21:
[...]

Ja dat is wel weer zo. Maar een grotere server verbruikt natuurlijk meer stroom, een oudere Dell Optiplex denk ik ook. In eerst instantie is een SBC leuk om mee te prutsen (of te verprutsen 8)7 ) maar uiteindelijk wil ik wel iets betrouwbaarder en wat ook energie zuinig is. Zelf heb ik een 2e pc met een i5-3570K. Niet bepaald energie zuinig geloof ik. Ja das waar.
Het is ook een kwestie van kijken hoeveel het netto gebruikt. Een SBC gebruikt een fractie van de stroom dat een hele PC gebruikt (al is het netter om in Watts te rekenen), maar dat wil niet zeggen dat zo'n volle PC direct een grootverbruiker is. Ik weet niet meer hoeveel mijn eigen server gebruikt, maar het kwam geloof ik neer op 25 euro per jaar aan extra elektriciteitskosten. Maakt geen groot verschil voor de portemonnee, en ik denk ook niet voor het milieu. Ik heb er dan wel een 2400T inzitten, die is wel wat zuiniger. Maar dat is hoofdzakelijk een underclocked i5 2400. Eventueel zou je je 3570K ook nog kunnen underclocken/undervolten. Maar hij zal ook niet continu een hoog wattage hebben, aangezien hij genoeg zal idlen. Zo'n CPU draait niet continu op zijn hoogste stand.
johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:21:
[...]

EDIT:
Volgens mij doe ik iets verkeerd met quoten?
Quoten is wat lastig, moet je veel bij copy pasten als je het echt goed wil doen en tussendoor tekst wil gooien.

[ Voor 0% gewijzigd door Amanoo op 23-05-2019 21:34 . Reden: Zat zelf quotes verkeerd te doen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:28:
[...]

Het gaat echt puur over SBC's. Maar deze, die jij noemt, is ook niet meer verkrijgbaar volgens mij. :P
Is gewoon te koop, maar als alleen maar SBC's zijn wat je wilt valt deze af ja. Een NAS op een SBC vind ik persoonlijk wat apart, ik zou persoonlijk wat snels willen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Amanoo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Het is ook een kwestie van kijken hoeveel het netto gebruikt. Een SBC gebruikt een fractie van de stroom dat een hele PC gebruikt (al is het netter om in Watts te rekenen), maar dat wil niet zeggen dat zo'n volle PC direct een grootverbruiker is. Ik weet niet meer hoeveel mijn eigen server gebruikt, maar het kwam geloof ik neer op 25 euro per jaar aan extra elektriciteitskosten. Maakt geen groot verschil voor de portemonnee, en ik denk ook niet voor het milieu. Ik heb er dan wel een 2400T inzitten, die is wel wat zuiniger. Maar dat is hoofdzakelijk een underclocked i5 2400. Eventueel zou je je 3570K ook nog kunnen underclocken/undervolten. Maar hij zal ook niet continu een hoog wattage hebben, aangezien hij genoeg zal idlen. Zo'n CPU draait niet continu op zijn hoogste stand.

[...]

Quoten is wat lastig, moet je veel bij copy pasten als je het echt goed wil doen en tussendoor tekst wil gooien.
Ja daar heb je gelijk in. Maar in idle/standby, wat ie het meeste van de tijd is, moet die zo weinig mogelijk uit muur trekken. Ik heb ook al een game pc die overdag eigenlijk de hele dag aan staan en mijn vader en ik hebben het niet zo breed. Oja underclock/undervolten, niet echt nog bij stil gestaan |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
prutser001 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:34:
[...]

Is gewoon te koop, maar als alleen maar SBC's zijn wat je wilt valt deze af ja. Een NAS op een SBC vind ik persoonlijk wat apart, ik zou persoonlijk wat snels willen.
Kon via Google nauwelijks wat vinden (Nederlandse webshops). Ja, maar het is niet voor als een complete vervanger van een kant en klare NAS. Ik heb tijd genoeg en wil graag wat meer te doen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Kon via Google nauwelijks wat vinden (Nederlandse webshops). Ja, maar het is niet voor als een complete vervanger van een kant en klare NAS. Ik heb tijd genoeg en wil graag wat meer te doen hebben. :)
Ja sorry, doe heel veel vanuit China/Taiwan, vergeet soms dat niet alles in de EU te halen is. (wat heel jammer is want als ze het hebben kost het 3 keer zoveel).

Misschien wat te vinden op : http://www.zeroone.net.cn of https://www.seavo.com/index_en.html
(Gewoon even sample lospeuteren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
prutser001 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:42:
[...]

Ja sorry, doe heel veel vanuit China/Taiwan, vergeet soms dat niet alles in de EU te halen is. (wat heel jammer is want als ze het hebben kost het 3 keer zoveel).

Misschien wat te vinden op : http://www.zeroone.net.cn of https://www.seavo.com/index_en.html
(Gewoon even sample lospeuteren ;) )
Haha ja dat begrijp ik wel. In de EU kost het inderdaad duurder, maar import kost toch ook veel geld? Tenminste wel minder, maar ik bedoel qua import kosten of hoe dat ook heet.

Wat bedoel je met "gewoon even sample lospeuteren" ? Die begrijp ik niet helemaal i.c.m. die websites. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:36:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Maar in idle/standby, wat ie het meeste van de tijd is, moet die zo weinig mogelijk uit muur trekken. Ik heb ook al een game pc die overdag eigenlijk de hele dag aan staan en mijn vader en ik hebben het niet zo breed. Oja underclock/undervolten, niet echt nog bij stil gestaan |:( 8)7
Staat hier iets bij: Het grote zuinige server topic - deel 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Nog niet gekeken, maar ik heb het nu echt alleen over SBC's en wil niet van alles te gelijk qua info. Dat is me ietsjes te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:53:
[...]

Haha ja dat begrijp ik wel. In de EU kost het inderdaad duurder, maar import kost toch ook veel geld? Tenminste wel minder, maar ik bedoel qua import kosten of hoe dat ook heet.

Wat bedoel je met "gewoon even sample lospeuteren" ? Die begrijp ik niet helemaal i.c.m. die websites. 8)7
http://www.invoercalculator.nl/

Basically, vanaf 22 euro moet je BTW betalen, maar geen invoerrechten. Dat zal meestal 21% zijn, + soms nog inklaringskosten omdat alles al voor je wordt geregeld. Ligt mogelijk ook aan welk bezorgingsbedrijf het doet. Ik meen dat je wel moeilijk kan doen als je per se zelf alles wil invullen zodat je geen inklaringskosten hoeft te betalen. Maar dat doet niemand in de praktijk. vanaf 150 euro komen er nog invoerrechten bij van 4,2%. Als het in Europa 3x zo duur is, dan is uit Azië dus nog steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:38

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Een Udoo bordje?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

johan501 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:28:
[...]
Er zijn genoeg nieuwere mini-ITX moederborden te koop die een geschikte vervanger zijn.

Echter: als je SBC's alleen zoekt in Nederland, dan kan je je zoektocht beter opgeven, want de omzet in dit soort dingen is gewoon veel te klein voor een goed/compleet aanbod in een land als Nederland.

Een standaard NAS lijkt misschien duur, maar het is wel aanzetten en werken. In de praktijk is daarom meestal het zelf bouwen van een NAS alleen nog nodig als de snelheid en/of mogelijkheden van een standaard NAS voor een specifieke toepassing veel te klein zijn. Vandaar dus dat de reacties in dit topic zo'n beetje begonnen met het advies om een Xeon processor te kopen.

Ik heb zelf veel gezocht naar een zelfbouw-NAS op basis van een ARM processor, maar heb nooit iets gevonden, de beste oplossing is een ARM mini-PC met storage aan USB (Orico bijvoorbeeld). De A10 en A20 processoren van Allwinner zijn heel geschikt: ze bevatten een complete PC (inclusief SATA), de chip kost maar een paar euro per core, en ook al zijn ze al meer dan 7 jaar te koop: toch zijn ze nog steeds sneller dan het nieuwste model Raspberry Pi.

Misschien kan je anders nog even toelichten met welke aspecten je precies zou willen experimenteren?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1