Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IkBenHarrie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 18:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn geupgrade systeem gebruiken om games zoals LoL, Apex, civ 5 te spelen/ Maar ook voor nieuwe spellen zoals Total War Three Kingdoms en elder scrolls VI. Verder zal ik hem niet echt voor andere dingen gaan gebruiken behalve wat licht excel werk en browsen op het internet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop hier maximaal 500 euro aan uit te geven maar ietsje meer is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze voeding zit er op dit moment al in.
pricewatch: XFX TS 650W 80+ Bronze
Ik heb een zo'n 4 jaar geleden de videokaart vervangen voor pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming. Naar mijn idee werkt deze nog prima, maar mocht dit een bottleneck blijven dan kan ik wel wat meer geld spenderen om ook meteen een videokaart upgrade mee te nemen.

Deze processorkoeler heb ik ook nog pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B maar als het kan zou ik deze willen vervangen voor een iets kleinere/stillere aangezien ik niet echt meer van plan ben om te overklokken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 186,-€ 186,-
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 249,88€ 249,88
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 130,-€ 130,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Gaming X€ 135,05€ 135,05
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 191,-€ 191,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.022,88

Ik zit dus te twijfelen tussen een AMD processor of een Intel, ik hoor tegenwoordig veel goeie dingen over AMD, terwijl toen ik oorspronkelijk deze PC in elkaar zette een AMD processor gewoonweg not done was. Dus ik vraag mij af of ik voor deze prijs net zoveel kwaliteit krijg als van een intel processor (oorspronkelijke PC komt uit 2012.)
Qua moederborden zou ik het echt niet weten, mijn vraag vooral is is of ik voor die 60 euro meer voor de 1151 socket ook echt meer krijg.

Qua RAM zit ik zelf te denken aan gewoon 2x een 8 GB module
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 84,49€ 84,49
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,49

Is er nog veel verschil tussen deze 2 en zo ja ga ik dat dan echt merken? Of is het miniem en kan ik beter gewoon de goedkopere nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen hele goede of slechte ervaringen met bepaalde merken dus ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben recentelijk verhuist en heb hier geen toegang tot een ethernet-kabel, alleen WiFi dus. Het simpelste lijkt mij gewoon een WiFi Dongle alleen kost me dat wel een USB slot dus ik weet niet of er ook een andere makkelijke optie aanwezig is?

Ik heb op dit moment 2 schermen waarvan 1tje nog een DVI-D aansluiting heeft, dus mocht iemand een videokaart upgrade suggereren graag ook een goedkoop 1080 schermpje.

Ga je overklokken?
Ben van plan om de processor lichtelijk iets te overklokken voor iets betere performance, maar niks zwaars.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop vooral hulp te kunnen krijgen bij het maken van de juiste keuzes. Ik kan nu wel zelf een beslissing maken maar vind het toch fijner om deze dingen ter discussie te stellen aangezien het om redelijk wat geld gaat. Geld maakt niet heel veel uit en het mag best allemaal ietsje duurder als ik ook echt iets daarvoor terug krijg.

Alle reacties

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
[b]IkBenHarrie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:16:
Ik zit dus te twijfelen tussen een AMD processor of een Intel, ik hoor tegenwoordig veel goeie dingen over AMD, terwijl toen ik oorspronkelijk deze PC in elkaar zette een AMD processor gewoonweg not done was. Dus ik vraag mij af of ik voor deze prijs net zoveel kwaliteit krijg als van een intel processor (oorspronkelijke PC komt uit 2012.)
AMD geeft in de regel betere prestaties per euro, oftewel meer bang for buck.
Bij lagere resoluties wil je misschien liever een Intel hebben. Je krijgt dan waarschijnlijk een hogere FPS. Bij hogere resoluties wil je liever een AMD hebben.
Bijkomend voordeel van AMD is dat de koeler die ze er bij doen best netjes is. Je kan de processors gerust iets overklokken zonder dat de boel heet wordt met de standaard koeler van AMD.

Om te vertellen wat je het beste zou kunnen doen, is het wel handig als je vertelt wat voor een systeem je nu hebt, denk ik. Vertel ook op welke resolutie en welke fps je denkt te willen gaan gamen.

De R9 390 is op zich nog best aardig dus die zou je wat mij betreft best mee kunnen nemen naar je nieuwe systeem en evt. pas in te toekomst hoeven te upgraden, mits je niet op hoge resolutie en FPS wilt gaan gamen.

De twee geheugensetjes die je linkt zijn wat mij betreft om het even, het verschil in prestaties is nihil imho dus ik zou daarvan de goedkopere pakken.

In plaats van een wifi dongle zou je ook een mobo met onboard wifi kunnen pakken. Mits wifi echt je enige optie is. Een beetje knap gamen doe je immers op een netwerkkabel, dus als het even kan zorg je dat je alsnog bedraad internet krijgt.

• IkBenHarrie
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8P67 PRO (REV.3.1)€ 0,-€ 0,-
2VideokaartenSapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 60,67€ 60,67
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX TS 650W 80+ Bronze€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,62

Dit is de PC die ik nu dus heb, op de videokaart na dan. Verder heb ik een 4k scherm maar heb hem meestal op 1440p staan. Ik zou ook veel liever een kabel hebben maar dat is helaas niet mogelijk

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:23
Het is mij niet echt duidelijk waar je tegenaan loopt met je huidige systeem?

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:05
Check ook even het best buy topic voor inspiratie: [BBG] Mei Basis gamesysteem

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• IkBenHarrie
Mijn huidige PC werkt niet meer, daarvan is het moederbord kapot. Gebruik op het moment mijn laptop maar dat is het toch niet helemaal. Dus vandaar dat ik mijn PC wil upgraden/ weer werkend krijgen.

• Martijn_Dtc
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-06-2019
hallo

het is vaak een persoonlijke keuze maar ik heb ervaring met intel ik vind intel fijn werken dus ik raad intel aan.

het blijft altijd een persoonlijke keuze

mvg martijn remmelink

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
Ryzen 5 2600 biedt op dit moment de meeste waar voor je geld.
X470 bord is niet nodig. Een goed B450 bord voldoet ruimschoots. Het is wel zaak Gigabyte te mijden wat AM4 borden betreft want dat zijn de minst stabiele borden.
Vervang ook de voeding. Je huidige is niet geschikt voor nieuwe hardware en de hele lage idle loads die daarmee gepaard gaan.
Je lijstje zou er als volgt uit kunnen zien.
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,85

• IkBenHarrie
Uszka schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:44:
Ryzen 5 2600 biedt op dit moment de meeste waar voor je geld.
X470 bord is niet nodig. Een goed B450 bord voldoet ruimschoots. Het is wel zaak Gigabyte te mijden wat AM4 borden betreft want dat zijn de minst stabiele borden.
Vervang ook de voeding. Je huidige is niet geschikt voor nieuwe hardware en de hele lage idle loads die daarmee gepaard gaan.
Je lijstje zou er als volgt uit kunnen zien.
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,85
Hoe bedoel je dat mijn oude voeding niet gepaard gaat met de lage idle loads van de nieuwe hardware? Dat zou toch juist mee moeten vallen dan.

• Uszka
Dat valt niet mee. Crossloads (zeroload op 5v of 12v) zijn heel normaal bij nieuwe hardware en zie hoe een voeding met groepsregulatie (wat jouw voeding ook heeft) zich gedraagt bij een crossloadstest De spanning van de 5v en 12v lijn gaan buiten de ATX specificaties want mag maar max 5% afwijken en bij voorkeur nog veel minder.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
IkBenHarrie schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Hoe bedoel je dat mijn oude voeding niet gepaard gaat met de lage idle loads van de nieuwe hardware? Dat zou toch juist mee moeten vallen dan.
@IkBenHarrie ,
Anders gezegd: Het is een klote voeding, waarbij er een risico is op schade aan je (nieuwe) hardware. Helder zo? ;)

Corsair RM550x zou ik nemen in jouw geval. Heb er zelf ook een aantal, zijn prima voedingen met ook nog eens 10 jaar garantie. Mijn inziens zegt dat wel iets over hoe de fabrikant tegen het product aan kijkt.

En als je die te duur vindt, is dit een goede suggestie:

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

Je kan beter een goede 400/500 Watt voeding dan een slechte (huidige )650 Watt voeding nemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Operations op 31-05-2019 02:18 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:37:
Dat valt niet mee. Crossloads (zeroload op 5v of 12v) zijn heel normaal bij nieuwe hardware en zie hoe een voeding met groepsregulatie (wat jouw voeding ook heeft) zich gedraagt bij een crossloadstest De spanning van de 5v en 12v lijn gaan buiten de ATX specificaties want mag maar max 5% afwijken en bij voorkeur nog veel minder.
Alleen heeft hij geen voeding met groep regulatie maar juist één met individuele spanningsregulatie via twee DC-DC converters voor de 3,3V en 5V.
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:44:
[...]

@IkBenHarrie ,
Anders gezegd: Het is een klote voeding, waarbij er een risico is op schade aan je (nieuwe) hardware. Helder zo? ;)
Dat is onzin.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 01-06-2019 15:18 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Operations
Het was ook een beetje dikker aangezet. Maar als jij dat zegt dan neem ik dat aan als waar.

Blijft mijn advies nog steeds om een nieuwe voeding te kopen. Ik zou zelf nooit besparen op de voeding. Ik heb regelmatig pc's gezien waarbij de voeding stuk was gegaan (en dat waren zeer vaak de goedkopere voedingen en daarbij vaak al op leeftijd). En daarbij er ook schade was aan andere onderdelen. De 1 op 1 relatie heb ik uiteraard niet aan kunnen tonen, maar zeer aannemelijk was het elke keer wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Operations op 01-06-2019 15:32 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• -The_Mask-
  • Niet online
Operations schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:27:
[...]

Het was ook een beetje dikker aangezet. Maar als jij dat zegt dan neem ik dat aan als waar.

Blijft mijn advies nog steeds om een nieuwe voeding te kopen. Ik zou zelf nooit besparen op de voeding. Ik heb regelmatig pc's gezien waarbij de voeding stuk was gegaan. En daarbij er ook schade was aan andere onderdelen. De 1 op 1 relatie heb ik uiteraard niet aan kunnen tonen, maar zeer aannemelijk was het elke keer wel.
Een voeding kan zeker andere onderdelen slopen die je aansluit op die voeding. Echter moet je het gewoon per voeding bekijken of zoiets realistisch is. De XFX TS Bronze 650W is gewoon een goede voeding en daarbij is het gewoon onwaarschijnlijk. Het is niet onmogelijk, maar dat geld even goed voor een nieuwe voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• Operations
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:31:
[...]

Een voeding kan zeker andere onderdelen slopen die je aansluit op die voeding. Echter moet je het gewoon per voeding bekijken of zoiets realistisch is. De XFX TS Bronze 650W is gewoon een goede voeding en daarbij is het gewoon onwaarschijnlijk. Het is niet onmogelijk, maar dat geld even goed voor een nieuwe voeding.
Als jij de XFX TS Bronze 650W classificeert als een goede voeding neem ik ook dat aan als waar. En dan zou hij wellicht geen nieuwe voeding hoeven aan te schaffen. Ik koop wel per computer een nieuwe voeding maar ik begrijp dat dit een vaak een budget kwestie is.

Excuus aan @IkBenHarrie ik had iets meer onderzoek naar huidige voeding moeten doen en/of het advies iets anders moeten formuleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 01-06-2019 15:38 ]

• IkBenHarrie
Qua budget is het opzich geen probleem als het ook daadwerkelijk zin heeft, deze voeding is natuurlijk al wel 7 jaar oud. En als het een risico kan zijn voor mijn nieuwe PC dan heb ik geen probleem om ook nog even een nieuwe voeding te bestellen.

• Uszka
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Alleen heeft hij geen voeding met groep regulatie maar juist één met individuele spanningsregulatie via twee DC-DC converters voor de 3,3V en 5V.
Waarom staat deze dan niet in je lijst met C6/C7 compatibel voedingen?

• -The_Mask-
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Waarom staat deze dan niet in je lijst met C6/C7 compatibel voedingen?
Hij staat er wel, P1-650S-NLB9 is zijn voeding en die valt onder de eerste serie bij XFX in die lijst. Kijk ook maar naar de plaatjes die bij de voeding staan dan zie je dat de naam anders is dan dat die is in de pricewatch.
IkBenHarrie schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:48:
Qua budget is het opzich geen probleem als het ook daadwerkelijk zin heeft, deze voeding is natuurlijk al wel 7 jaar oud. En als het een risico kan zijn voor mijn nieuwe PC dan heb ik geen probleem om ook nog even een nieuwe voeding te bestellen.
Wat mij betreft is er geen noodzaak, zolang de voeding maar niet al die jaren vol stof heeft gezeten, want dat is wel funest voor elektronica die koeling nodig heeft. Maar als die al die jaren redelijk stofvrij is gebleven zou ik hem nog gewoon een paar jaar gebruiken als die nog voldoet aan je wensen.

[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 02-06-2019 10:58 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1