Ik ben momenteel p-Si zonnecellen aan het testen onder geconcentreerd zonlicht (afgebogen met fresnellens). Ik maak hier gebruik van 11 zonnecellen (5mmx20mm) onder zo'n 20 zonnen. Het zonlicht wordt op het gehele oppervlak van de zonnecellen geprojecteerd en de zonnecellen worden gekoeld met water stromend door een aluminium buis. Zodra ik met een multimeter het open circuit voltage van de zonnecellen probeer te bepalen krijg ik vreemde data. Als de zonnecellen naast het geconcentreerde licht zitten leveren ze zo'n 6 volt. Zodra het licht op de zonnecellen wordt geprojecteerd stijgt het voltage naar 7 volt waarna het direct inzakt naar zo'n 0.5 volt. pas wanneer het geconcentreerde licht weer van de zonnecellen wordt gehaald leveren ze weer een normaal voltage. Ik vraag me af waarom de cellen dit gedrag vertonen. Kan iemand dit gedrag verklaren?
Tijdens het meten van het voltage heb ik de temperatuur van de cellen in de gaten gehouden. Deze is nooit boven de 40 graden gekomen.
Tijdens het meten van het voltage heb ik de temperatuur van de cellen in de gaten gehouden. Deze is nooit boven de 40 graden gekomen.