p-Si PV-cel gedrag geconcentreerd zonlicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timokouwenhoven
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-02 12:55
Ik ben momenteel p-Si zonnecellen aan het testen onder geconcentreerd zonlicht (afgebogen met fresnellens). Ik maak hier gebruik van 11 zonnecellen (5mmx20mm) onder zo'n 20 zonnen. Het zonlicht wordt op het gehele oppervlak van de zonnecellen geprojecteerd en de zonnecellen worden gekoeld met water stromend door een aluminium buis. Zodra ik met een multimeter het open circuit voltage van de zonnecellen probeer te bepalen krijg ik vreemde data. Als de zonnecellen naast het geconcentreerde licht zitten leveren ze zo'n 6 volt. Zodra het licht op de zonnecellen wordt geprojecteerd stijgt het voltage naar 7 volt waarna het direct inzakt naar zo'n 0.5 volt. pas wanneer het geconcentreerde licht weer van de zonnecellen wordt gehaald leveren ze weer een normaal voltage. Ik vraag me af waarom de cellen dit gedrag vertonen. Kan iemand dit gedrag verklaren?

Tijdens het meten van het voltage heb ik de temperatuur van de cellen in de gaten gehouden. Deze is nooit boven de 40 graden gekomen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@timokouwenhoven
even een kikje up maken.
(staat hij weer duidelijk boven aan.
@Proton_ ik vaar hier blind, dus ik gok maar wat.
check it.)

normaal heb je met een zonnecel/paneel een IV curve.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
mischien reageert de multimeter wel als een soort mpp (die het niet aan kan.) en gaat de IV curve totaal de verkeerde kant op en dan kun je op 0,5V uit komen. :?

vreemd zou ik dit niet vinden, maar ik gok zo maar wat. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voc heeft niet met een mpp te maken. Ik vermoed dat er iets kortgesloten wordt door kromtrekken of iets dergelijks?
Isc is ook interessant. Dat zou volgens mij zo ongeveer 0,6-0,7 A moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 24-05-2019 19:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 12:55
Hoe is het gedrag met 10 cellen parallel of in serie?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timokouwenhoven
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben echter helaas ben ik nog niet dichter bij een antwoord.
Ik heb inmiddels de zonnecellen getest met een arduino + variabele weerstand om zo het mpp te bepalen. Na de zonnecellen in het geconcentreerde zonlicht te hebben geplaatst ging bij alle mogelijke loads (door aan de variabele weerstand te draaien) zowel de stroom als het voltage richting 0.
side note: De cellen staan in serie.
Nogmaals bedankt voor jullie moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
En als je de spanning per cel meet?
En als je de hoeveelheid licht geleidelijk of in stappen opvoert, bij welke concentratie gebeurt het dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timokouwenhoven
Ik heb het probleem inmiddels opgelost door nieuwe cellen te gebruiken. Er leek een probleem te zitten in een van de cellen welke onder hogere temperatuur gek gedrag vertoonde. Bedankt voor de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
En hoeveel energie krijg je er nu uit?
Ik neem aan niet 20x zoveel maar ben zeer geïnteresseerd hoeveel dan wel bij elke verhoging van het aantal "zonnen". Kun je ook meten met stappen van minder dan 20 maal?
Pagina: 1