Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hellend dak isoleren van binnenuit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Tja, ook ik ga me er proberen aan te wagen - het beter isoleren van het schuine dak dat boven mijn hoofd hangt. En voor iedereen die het me tegenwoordig vraagt... ja ik heb dit topic: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? helemaal doorgelezen :)

De huidige situatie
Het huis is origineel ergens rond 1875 gebouwd, dus ik vermoed dat het originele dak er niet meer op ligt, maar zeker weten doe ik dat niet. Het is een bovenwoning, met op de 1e verdieping mijn woonruimte en keuken, op de 2e verdieping 3 slaapkamers, een douche, wasmachine hokje en een overloop.

Ergens in de jaren '90 van de vorige eeuw is het (naar mijn mening) met een losse hand geïsoleerd door mijn vrienden van Mitros. Dit betekent voorzetwanden voor de muren en tegen het dakbeschot is ook een dergelijke constructie getimmerd. Voor zover ik kan zien (heb het nog niet opengehaald, maar wel met een spycam even gekeken) is er een ruimte gemaakt door gipswanden te plaatsen op een afstand van ongeveer 24 cm van het dakbeschot. In die ruimte ligt nu redelijk losjes een lap isolatiemateriaal. Zo te zien steenwol of glaswol met eenzijdig een aluminiumlaag. (Overigens hebben die knakkers toen ook nog 2 reeds aanwezige en originele dakkappelen verwijderd en vervangen door liggende Velux ramen... zonde).

Ook is overal op die verdieping het plafond verlaagd. Naast dat ik het lelijk vind, "kost" me dat ook ruimte en maakt het die verdieping wat minder aantrekkelijk om in te verblijven (puur gevoelskwestie, I know :> ).

Toekomstige situatie
Het idee is om alle rommel tot aan het dakbeschot te verwijderen, dus de gipsplaten en het isolatiemateriaal, ook die van de verlaagde plafonds.

Daarna op het dakbeschot op gepaste afstand latjes bevestigen op het dakbeschot, zodat ik daar PIR platen op kan bevestigen (120 mm, Rd 5.45, of 100 mm, Rd 4.54). De naden aftapen met alutape. Zijkanten afpurren. Vervolgens de wanden afwerken met gipsplaten of multiplex. Dat laatste gebruik ik vaker in mijn huis en ik vind (ja, wederom smaak) dat best mooi als dat op dit gaat lijken :) .

Vragen
  • Wat ik niet weet, is welke laag is neergelegd buiten op het dak. Ik zie daar wel een laag kunststof liggen onder de pannen, maar weet niet of dit dampdicht of dampopen is. Zie ook de hele dunne blauwe lijn in de tekening hieronder.
  • Hoe om te gaan met de overgang op een staande muur waar dan eerst een verlaagd plafond zat... hoe werk je dat mooi af. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik dan met glasvezel/renovlies behang aan de gang moet?
  • Waar hou ik geen rekening mee? Beetje algemene vraag, maar ik hoor graag dingen die ik nu al niet overzie.
Aanpak en timing
Aan het einde van dit jaar wordt in één de kamers waarschijnlijk een nieuwe dakkapel geplaatst, volgens mij de ideale tijd om dan de hele kamer ook qua isolatie en afwerking aan te pakken. Daarvoor echter wil ik "proefdraaien" en mijn kleinste kamer aanpakken. Die wordt niet zo vaak gebruikt (en zo ja, alleen door mij) en kan ik me onhandige eerste-keer-dingen wat beter veroorloven. Ik verwacht namelijk nog wel wat dingen tegen te komen in de afwerking namelijk.

No drama

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:24
Als ze nu 24 cm ruimte nodig hadden, is dat niet gewoon de dikte van de gordingen dan? Met andere woorden: Als je dunner wil, wordt het moeilijker, en niet vlak.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:24
Precies, hoe dik is de dakconstructie? Vooral als het huis zo oud is, zal dat geen 10 cm zijn zeg meer.

Of vind je uitstekende balken acceptabel (in een vlak plafond kan dat mooi zijn)?

Technisch gezien zou het folio aan de buitenkant van het dakbeschot dampopen folie moeten zijn, anders kan het vocht uit de isolatie nooit weg! Maar je weet het pas zeker als de klussers die dat destijds dat hebben aangebracht kunnen bevestigen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Heb je dit topic al doorgelezen?
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Wish
  • Nu online
Meester_J schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:42:
Als ze nu 24 cm ruimte nodig hadden, is dat niet gewoon de dikte van de gordingen dan? Met andere woorden: Als je dunner wil, wordt het moeilijker, en niet vlak.
Dat zou heel goed kunnen, maar ik ga er dan altijd nog het verlaagde plafond kwijt geraken :) .
PageFault schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:50:
Precies, hoe dik is de dakconstructie? Vooral als het huis zo oud is, zal dat geen 10 cm zijn zeg meer.

Of vind je uitstekende balken acceptabel (in een vlak plafond kan dat mooi zijn)?

Technisch gezien zou het folio aan de buitenkant van het dakbeschot dampopen folie moeten zijn, anders kan het vocht uit de isolatie nooit weg! Maar je weet het pas zeker als de klussers die dat destijds dat hebben aangebracht kunnen bevestigen.
Dat van die balken zou ik zeker niet erg vinden, die mogen er dan prima doorheen steken. Met de verwachting dat dat geen koudebrug zal vormen. Die klussers heb ik *nooit* gezien natuurlijk - het was vroeger van een woningcooperatie (Mitros), sinds een jaar of 6 in particuliere handen, waarvan de laatste drie in die van mij.
Jazeker!

No drama

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:59
Is het wel echt een verlaagd plafond? Of zit daar gewoon een gigantische nokbalk en nog een driehoeksconstructie?

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:38
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:11:
Is het wel echt een verlaagd plafond? Of zit daar gewoon een gigantische nokbalk en nog een driehoeksconstructie?
Dit vermoed ik ergens ook. Hoewel het nu natuurlijk wel erg afgevlakt is, en dit zeker niet altijd even ideaal zal zijn. Bovendien kan het ook wel fraai zijn om juist de dakconstructie terug te laten komen.

Zoals bijv:

Hoewel in het geval van de TS het verlies aan hoogte beperkt lijkt de zijn in de geschetste situatie.

Dat geeft toch een meer open gevoel in de ruimte dan met een verlaagd plafond.

• Wish
  • Nu online
psychodude schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Dit vermoed ik ergens ook. Hoewel het nu natuurlijk wel erg afgevlakt is, en dit zeker niet altijd even ideaal zal zijn. Bovendien kan het ook wel fraai zijn om juist de dakconstructie terug te laten komen.

Zoals bijv:
[Afbeelding]

Hoewel in het geval van de TS het verlies aan hoogte beperkt lijkt de zijn in de geschetste situatie.

Dat geeft toch een meer open gevoel in de ruimte dan met een verlaagd plafond.
Doe mij dat maar dan! Dat vind ik er fantastisch uitzien. Bij de buren zit er geen verlaagd plafond in en die kijken direct naar de nok. Ik weet alleen niet of er ook nokbalken zijn zoals @kabeltjekabel zich waarschijnlijk terecht afvraagt. Maar even een afspraak bij de buren plannen :) .

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
Net even in het huis van de buren kunnen kijken... ook zij hebben in grote delen van de zoldering een dikke voorzetwand van ongeveer 24 cm, soms zelfs dubbel. Maar op sommige plekken hebben zij dan weer slechts een gipsplaat die zo te zien direct op het dakbeschot zit bevestigd, dus zonder isolatie. In die ruimte zie je ook de gordingen die er natuurlijk zitten. Voor een beeld ervan, zie hieronder.
Meester_J schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:42:
De gordingen zijn ongeveer 12 cm diep en je ziet hier dus inderdaad ook de nokbalken. Wat ik ook heb gezien is dat de ruimte die zij hebben best hoog is... dus waar ik het valse plafond in bijvoorbeeld mijn studeerkamer kan aanraken (~2.20 hoog) is hun ruimte (inclusief de voorzetwand) meer dan 3 meter hoog. Dat wordt
interessant klussen op hoogte - ik ben benieuwd wat ik allemaal tegen ga komen.

No drama

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
Heh - vandaag begonnen met een stukje van het plafond in de studeerkamer er uit te rossen. En meteen een "interessant" iets tegen gekomen :X . De muur tussen de studeerkamer en de badkamer loopt niet tot de nok. Wat ik eigenlijk wel verwachtte. Pfff - betekent dat ik die muur op de 1 of andere manier moet door metselen (en zo ja, wat doet dat dan met de vloerbelasting? Of gooi ik er een gipswandje tegenaan?

Overigens (niet te zien op deze foto), lijkt slechts de helft van mijn dak (straatzijde) geïsoleerd. Boven mijn slaapkamer (tuinzijde) is geen enkele isolatie te zien en kijk ik direct tegen het dakbeschot aan ;(

Eerste opening zoldering

No drama

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:26
Kan het kwaad om aan de binnenkant gewoon damp-open of klimaat folie te gebruiken, als je niet kan weten of er aan de buiten kant een damp open of damp dichte laag zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:07
frickY schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:11:
Kan het kwaad om aan de binnenkant gewoon damp-open of klimaat folie te gebruiken, als je niet kan weten of er aan de buiten kant een damp open of damp dichte laag zit?
Wat voor materiaal is je dakbedekking?

Bekijk mijn blog!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:26
@_Piwi_ , het was meer in het algemeen, uitgaande van bijvoorbeeld een houten dakbeschot dat je niet wilt opsluiten.
Hoe nadelig is het om binnen damp-open of klimaat folie te gebruiken terwijl de buitenzijde ook al damp-open is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
frickY schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:43:
@_Piwi_ , het was meer in het algemeen, uitgaande van bijvoorbeeld een houten dakbeschot dat je niet wilt opsluiten.
Hoe nadelig is het om binnen damp-open of klimaat folie te gebruiken terwijl de buitenzijde ook al damp-open is
In dit topic staat een hele verhandeling: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?.

Maareh - heb je ook nog antwoorden voor mij wellicht :) ?

Wish wijzigde deze reactie 02-07-2019 20:34 (11%)
Reden: URL aangepast

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Piwi_
frickY schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:43:
Dat wil je wel “opsluiten”, en vooral heel goed dampdicht. Damp komt van binnenuit, zolang dat niet in je isolatie kan dan is met dat principe weinig aan de hand. Hout is namelijk dampopen, bitumen is bv dampdicht.

Bekijk mijn blog!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
Goed - een en ander loopt dus niet helemaal volgens plan. In plaats van isolatiemateriaal verwijderen en opnieuw aan te brengen ben ik nu dus voornamelijk bezig om shit op te ruimen en me te verwonderen over de bak met ruimte die ik blijkbaar nog heb. Ik heb in de studeerkamer de zoldering verwijderd. Daarbij was de tegenvaller dat de tussenmuur niet volledig doorloopt naar de nok.

Ik kan nu dus wel over de hele zoldering kijken en zien dat geen enkele tussenmuur tot de nok doorloopt. En dat de mensen die de laatste verbouwing hebben gedaan ontzettend veel zooi hebben achtergelaten. Het is een beetje een ontdekkingsreis :)

https://tweakers.net/ext/f/27OBimQo011f4RLHO6OPX04l/thumb.jpg
Nog echte beits van Ceta - Bever :)

https://tweakers.net/ext/f/jgUAzc1LMGdOKoU6ksYYuPaT/thumb.jpg
De achtergebleven rotzooi, die ligt op de zoldering van mijn douche en slaapkamer.

https://tweakers.net/ext/f/NcAyxzbWY4IQu6rVNmpH6TPM/thumb.jpg
Merendeel van de zooi de kamer ingewerkt.

https://tweakers.net/ext/f/oQdNf4oHbbhQiWTt7FEygi4v/thumb.jpg
Hier kijk ik dus naar links, richting mijn overloop.

https://tweakers.net/ext/f/uFVtmRkSratDAwrIFxWt9ZRk/thumb.jpg
Krantje uit 1986 - waarschijnlijk van tijdens de laatste verbouwing

https://tweakers.net/ext/f/o5r94qCEPS60OFiqerFnv1MD/thumb.jpg
Achtergebleven puzzelstukjes

https://tweakers.net/ext/f/N7BTQly7bBb1blIokSYQDYOc/thumb.jpg
Wederom links gekeken - boven mijn overloop en richting de wand van mijn buren. Die scheidingswanden zijn allemaal van hout boven de zolderingen zover ik kan zien. Je ziet hier ook twee schattige groene plankjes, een redelijk moderne schakelaar op een hoogte waarvan ik me afvraag: but why!?

https://tweakers.net/ext/f/038MXZ60jO5xSAMBVdWpmD8C/thumb.jpg
Waar het eigenlijk mee begonnen is: staat van de isolatie is dus magertjes. Klein reepje glaswol achter gipsplaten. De andere zijde van het dak is volledig *niet* geisoleerd, dus daar is nog voldoende te winnen.

Enige jammere is dat dit veel meer tijd gaat kosten dan gedacht...

Wish wijzigde deze reactie 02-07-2019 07:58 (21%)
Reden: Plaatjes wat verduidelijkt

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:46
Interessant topic dit met het oog op mijn eigen toekomstige wensen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van je foto's weinig chocola kan maken :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-09 22:01

strompel

PSN: jansoe13

Ik mag hopen dat je je elektrische installatie meteen aanpakt. Al die weggetimmerde metalen lasdoosjes word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Piwi_
Wat een zooitje... en lijkt het erop of hangen daar ook nog schappen? Lijkt wel alsof ze een hele zolder weg hebben getimmerd en gebruikt hebben als puinbak...

Bekijk mijn blog!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
strompel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:04:
Ik mag hopen dat je je elektrische installatie meteen aanpakt. Al die weggetimmerde metalen lasdoosjes word je niet vrolijk van.
Welke weggetimmerde metalen lasdoosjes bedoel je? Die bruine ronde dingen? Voorlopig ben ik allang blij dat ze elektra qua kabels al vernieuwd hebben. Ik zag ook nog een stukje leiding lopen waar de originele bekabeling nog uitkwam. Ik ga het waarschijnlijk wel aanpakken, maar mijn prioriteit is even de studeerkamer weer leefbaar maken (en de isolatie doen).
_Piwi_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:11:
Wat een zooitje... en lijkt het erop of hangen daar ook nog schappen? Lijkt wel alsof ze een hele zolder weg hebben getimmerd en gebruikt hebben als puinbak...
Ja, schappen inderdaad - dus ik ben me de hele tijd aan het afvragen: waarom zaten die daar? Dat is op ~3 meter hoogte gok ik van de leefvloer af. En ik zie ook geen tekenen van een andere verdieping. Maar goed, ik verbaas me nergens meer over op het moment.
Dennis schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:58:
Interessant topic dit met het oog op mijn eigen toekomstige wensen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van je foto's weinig chocola kan maken :P.
Ik heb de tekst bij de foto's iets beschrijvender gemaakt. En zal nog betere foto's proberen te maken zodra ik een goede vlonder heb op daarboven op te bewegen.

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-09 22:01

strompel

[quote]Wish schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Welke weggetimmerde metalen lasdoosjes bedoel je? Die bruine ronde dingen? Voorlopig ben ik allang blij dat ze elektra qua kabels al vernieuwd hebben. Ik zag ook nog een stukje leiding lopen waar de originele bekabeling nog uitkwam. Ik ga het waarschijnlijk wel aanpakken, maar mijn prioriteit is even de studeerkamer weer leefbaar maken (en de isolatie)

Ja die, vroeger maakten ze voor elke aansluiting zo'n beetje een lasdoos, en timmerden ze alles weg, ik zou wel even kijken of je er later wel bij kan, en of er al wel fatsoenlijk draad in zit (isolatiemantel) en niet van dat touwachtige spul

voorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/file/724/forum-post

strompel wijzigde deze reactie 02-07-2019 15:48 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Wish schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:13:
[...]

In dit topic staat een hele verhandeling: https://gathering.tweaker.../quote_message/59286784/0 .

Maareh - heb je ook nog antwoorden voor mij wellicht :) ?
Waar probeer je nu naar toe te linken? :?

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:37

Nhz

Deventer

Als ik die foto's bekijk hebben ze deze verdieping 'gewoon' tot aan de hanenbalk laten lopen. Wat op zich niet heel gek is volgens mij.

En zooi tegenkomen is mij ook niet echt vreemd, zo zijn wij al eens hele familieportretten en hypotheekgegevens tegen gekomen bij het verbouwen. Mooi man, voorzetwanden en zwevende plafonds. ;)

En verder dit:

Nhz wijzigde deze reactie 02-07-2019 16:17 (25%)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
strompel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:48:
Ja die, vroeger maakten ze voor elke aansluiting zo'n beetje een lasdoos, en timmerden ze alles weg, ik zou wel even kijken of je er later wel bij kan, en of er al wel fatsoenlijk draad in zit (isolatiemantel) en niet van dat touwachtige spul

voorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/file/724/forum-post
Ik kan niet bij dat forum (access forbidden).

Maar al die touwachtige zooi is, voor zover ik kan zien, vervangen door proper spul met goede mantels in de juiste kleuren. Ik weet niet of ze dat hebben doorgetrokken naar mijn stopcontacten die er beneden op uitkomen maar dat ga ik binnenkort uitzoeken als ik een nieuw vlondertje heb gemaakt.
Glenfiddich schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:04:
[...]

Waar probeer je nu naar toe te linken? :?
Naar dit topic (nu aangepast) (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Nhz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:17:
Als ik die foto's bekijk hebben ze deze verdieping 'gewoon' tot aan de hanenbalk laten lopen. Wat op zich niet heel gek is volgens mij.

En zooi tegenkomen is mij ook niet echt vreemd, zo zijn wij al eens hele familieportretten en hypotheekgegevens tegen gekomen bij het verbouwen. Mooi man, voorzetwanden en zwevende plafonds. ;)

En verder dit:

[...]
Ik heb maar in de TS opgenomen dat "ja ik heb dat topic doorgelezen". Meerdere malen zelfs.

No drama

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
Zo - even weer wat ge-emmer verder. Het is nog niet zo eenvoudig om dichtgeverfde gipsplaten die allemaal blind zijn bevestigd te verwijderen. Ik ben dan daar ook nog niet helemaal klaar mee.

Wel bijna alle gipsplaten die de zoldering vormden verwijderd en de metalen stutten waarop ze bevestigd waren. Het doel van deze exercitie is om de woning beter te isoleren. Dat moet lukken: op sommige gipsplaten lag een dun laagje glaswol (wat een k-spul trouwens). Dus alles wat ik ga doen met PIR platen moet een verbetering zijn.

En leuk - ik heb nog een originele dakkapel! Op de originele bouwtekeningen stonden er 5 (3 van mij, 2 van mijn buren), maar daar is er nog maar 1 van over. De anderen zijn helaas gesneuveld en ingeruild voor Veluxramen.

En ik heb gezien dat in de kamer waar ik nu aan het werk ben, ik de minste ruimte ga winnen.... Over de hele lengte van het geisoleerde deel van het dak bevindt zich een flink grotere afstand dus het dakbeschot en de gipsplaten dan de 15 cm die ik nu win :)

Omdat ik voorzie dat ik nogal wat moet afzagen op onmogelijke plekken, zo net maar even een multitool van Makita gekocht :)

Wish wijzigde deze reactie 04-07-2019 22:11 (7%)

No drama

• Wish
  • Nu online
Afgelopen week (moet allemaal even in de spaarse avonduren) latjes bevestigd voor de PIR platen

Vandaag kwam de post met wat plaatjes, 10 cm tand/groef.

En dan voor de sier alvast maar 1 plaatje bevestigd... de rest zal in de loop van de volgende week tegen het dak gaan.

Dit weekend heb ik geen tijd om hier mee verder te gaan, de platen te bevestigen, pur te spuiten waar nodig en het af te tapen. Dat wordt pas volgend weekend.

Omdat ik best krap in mijn tijd zit ga ik eerst deze kamer helemaal isoleren en afwerken, zodat mijn spullen weer terug in de kamer kunnen. In september komen er namelijk weer gasten in mijn Airbnb kamer, waar nu alle spullen uit deze studeerkamer staan. En ik ga ook nog een paar weken op vakantie.

Na de afwerking (en vakantie) ga ik verder met het isoleren van het dak aan de andere (tuin-) kant en wat verzinnen op het nu ontstane gat :)

No drama

• kabeltjekabel
Huh, geen folie? Of zat er al wat aan de buitenkant?

Waarom dan maar 10 cm (rc 4,5) en geen 14 (rc 6,0), conform nieuwbouweis?

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 11-07-2019 19:19 (7%)

• Wish
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:19:
Hoe bedoel je, de PIR platen zijn tweezijdig alu?
Geen ruimte, het is geen nieuwbouw en het is vergeleken met de oude situatie al een enorme stap vooruit :)

No drama

• kabeltjekabel
Wish schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Hoe bedoel je, de PIR platen zijn tweezijdig alu?
Ah ja, maar dan moet je het dus rondom helemaal afpurren
Wish schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Geen ruimte, het is geen nieuwbouw en het is vergeleken met de oude situatie al een enorme stap vooruit :)
Ik zie die balken een eind uitsteken buiten de 10cm plaat ;)

Dat laatste is al snel ja :P

• Wish
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:51:
[...]

Ah ja, maar dan moet je het dus rondom helemaal afpurren

[...]

Ik zie die balken een eind uitsteken buiten de 10cm plaat ;)

Dat laatste is al snel ja :P
Ach so... ja gaat ook gebeuren: purren en aftapen.... daarna moet er ook nog een klein frame komen en afwerking (plaatwerk/gipsplaat), dus ik denk dat ik dan al tegen het einde van de gordingen zit :) .

No drama

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:51
Goed bezig, mooi projectje :)!

• Nhz

Nhz

Deventer

kabeltjekabel schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:19:

Dampdichte folie doe je aan de warme kant van de isolatie. Dat doe je dus nadat de hele isolatieschil er in zit.

Waar ik me mee over verbaas is dat je de plaat hebt geschroefd. Of is dat alleen om even te kijken hoe het staat?

Ik was overigens ook voor dikkere platen gegaan, die je gording volledig opvullen. Kan je de platen mooi klemmen met latten dwars over je gordingen. Boel afpurren en als de pur hard is blijft het allemaal heel mooi zitten als je de latten weg haalt. Daarna regelwerk maken en afwerken. Maar hey, ieder zijn eigen manier. Het wordt zoals je het maakt. ;)

Groetjes Bas

• Wish
  • Nu online
Nhz schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:31:
[...]
Waar ik me mee over verbaas is dat je de plaat hebt geschroefd. Of is dat alleen om even te kijken hoe het staat?
Wat zou je als alternatief bieden? Kitten? Dan sta ik continue de platen vast te houden tot ze niet meer naar beneden komen vallen en de kit hecht. Maar misschien heb je een andere suggestie?

No drama

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:44
Ik heb in mijn woonkamer inderdaad kit gebruikt om de platen vast te zetten, na 30 seconden bleef het zitten, en na 30 minuten geen mogelijkheid meer om het lost te krijgen.

• Wish
  • Nu online
CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:39:
Ik heb in mijn woonkamer inderdaad kit gebruikt om de platen vast te zetten, na 30 seconden bleef het zitten, en na 30 minuten geen mogelijkheid meer om het lost te krijgen.
In de woonkamer... tegen het plafond? Of tegen de wand :) ?

No drama

• CrazyOne
Tegen de muur, maar de lijm droogde zo snel en goed, dat ik het ook tegen ons schuine dak ga gebruiken, Had al een stukje op de kop geprobeerd in de woonkamer, puur om te testen of de lijm ook op die manier werkte, en had er geen problemen mee. Je bent 30 seconden per plaat bezig, maar dat heb ben je ook kwijt met vastschroeven (wat ook weer een koudebrug is, alhoewel ik me daar weinig zorgen over maak).

Ik pak ons schuine dak iets anders aan, ik zet eerst nog een laag osb plaat los van het beschot, met +-2 cm tussenruimte tussen de gordingen, en daar lijm ik de pir op. Dit doe ik meer uit geluidstechnisch oogpunt, en ik werk af met fermacell, ook weer vanwege geluid.

• Wish
  • Nu online
CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:56:
Tegen de muur, maar de lijm droogde zo snel en goed, dat ik het ook tegen ons schuine dak ga gebruiken, Had al een stukje op de kop geprobeerd in de woonkamer, puur om te testen of de lijm ook op die manier werkte, en had er geen problemen mee. Je bent 30 seconden per plaat bezig, maar dat heb ben je ook kwijt met vastschroeven (wat ook weer een koudebrug is, alhoewel ik me daar weinig zorgen over maak).

Ik pak ons schuine dak iets anders aan, ik zet eerst nog een laag osb plaat los van het beschot, met +-2 cm tussenruimte tussen de gordingen, en daar lijm ik de pir op. Dit doe ik meer uit geluidstechnisch oogpunt, en ik werk af met fermacell, ook weer vanwege geluid.
Ok, klinkt goed - welke kit heb je daarvoor gebruikt?

No drama

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Piwi_
@Wish Schroeven heb ik ook gedaan, echter wel met rozetten. Wil je het stevig maken (en rozetten zijn dan eigenlijk ook niet nodig) dan schroef je het lattenwerk waarop je fermacell/stucplaten komen door de isolatie heen, dan komen die ook nooit meer naar beneden ;)

@CrazyOne Lijmen op een muur zal best goed lukken, maar op een schuin dak zie ik dat niet helemaal voor me. Je wilt ze namelijk ook nog afwerken met fermacellplaten, die een redelijk gewicht hebben, hoe ga je die bevestigen dan?

Bekijk mijn blog!

• CrazyOne
Ik zet de fermacell platen op de gordingen, niet op die isolatie. Maar ik heb in de woonkamer platen gebruikt waarop OSB was gelijmd, en daar de gipsplaten tegenaan geschroefd. Werkt perfect.

Ik gebruikte Isol-tack (te googlen), en FM330 pur tussen de platen, en om de platen tegen elkaar te lijmen. Ik heb erover nagedacht om hiermee ook de fermacell vast te zetten, maar op de gordingen is makkelijker, en geeft minder geknoei (de FM330) is heel erg plakkerig en irritant om mee te werken, maar zorgt voor een goede sluiting tussen 2 platen.

• Wish
  • Nu online
_Piwi_ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:51:
@Wish Schroeven heb ik ook gedaan, echter wel met rozetten. Wil je het stevig maken (en rozetten zijn dan eigenlijk ook niet nodig) dan schroef je het lattenwerk waarop je fermacell/stucplaten komen door de isolatie heen, dan komen die ook nooit meer naar beneden ;)
Ah, dat is wel handig inderdaad - moet ik alleen wat langere schroeven halen :D
@CrazyOne Lijmen op een muur zal best goed lukken, maar op een schuin dak zie ik dat niet helemaal voor me. Je wilt ze namelijk ook nog afwerken met fermacellplaten, die een redelijk gewicht hebben, hoe ga je die bevestigen dan?
Zelf had ik bedacht dat ik een frame zou maken langs de gordingen en de wanden, om zo een skelet te maken voor de bevestiging van het plaatmateriaal.

No drama

• _Piwi_
CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:03:
Ik zet de fermacell platen op de gordingen, niet op die isolatie.
Mijn gordingen liggen toch redelijk ver uit elkaar. Hoe doe je dat met de overspanning dan?

Bekijk mijn blog!

• CrazyOne
Bij mij 60 cm, dat durf ik wel aan. Bij ons hoeft het ook niet perfect mooi te worden, is alleen als opslag in gebruik.

• _Piwi_
CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:03:
Bij mij 60 cm, dat durf ik wel aan. Bij ons hoeft het ook niet perfect mooi te worden, is alleen als opslag in gebruik.
Bedoel je dan niet de kepers? Want gordingen liggen vaak >2 meter van elkaar af

Bekijk mijn blog!

• CrazyOne
De kepers dan, gordingen liggen bij mij ook niet meer dan 1 meter uit elkaar.

• Nhz

Nhz

Deventer

Wish schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Wat zou je als alternatief bieden? Kitten? Dan sta ik continue de platen vast te houden tot ze niet meer naar beneden komen vallen en de kit hecht. Maar misschien heb je een andere suggestie?
Lees mijn hele post even, daar staat in hoe ik het heb gedaan. Platen tussen je gordingen vast purren en tot de pur droog is ze op de plek houden met panlatten haaks over je gordingen. Vandaar ook dat ik voor dikkere platen zou gaan. ;)

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
En... weer een mix van goed en slecht nieuws. Zo'n zoldering openmaken is wel het equivalent van Pandora's box in mijn beleving. Bij de bestudering van het dakbeschot aan de tuinzijde kreeg ik niet zo'n warm gevoel. Alle planken staan flink bol en voelen wat vochtig aan op sommige plekken. Het lijkt erop dat die planken vervangen moeten worden.

Dat heb ik besproken met mijn buren (deel VVE) en we hebben afgesproken hier een dakdekker na te laten kijken. Dat zou nogal een kostenpost zijn om het hele dak (of delen daarvan) te moeten laten vervangen. Dat geld zit overigens niet in de kas van de VVE, dus dat wordt dan een mooie uitdaging...

Ik heb in ieder geval besloten om aan die zijde geen isolatie aan te brengen... zegt de dakdekker dat het geen probleem is en het hout nog jaren mee kan, dan gooi ik het er wel tegenaan. Maar anders lijkt het mij zonde van de tijd en energie.

Aan de straatzijde ben ik wel verder gegaan. Isolatie aangebracht, getaped, gepurd (wat een klotespul om op je vingers te krijgen trouwens en voornamelijk het er weer af krijgen...) en nu klaar om daadwerkelijk de gipsplaten aan te brengen. Dat maak ik trouwens af na mijn afwezigheid - over een week of 3/4 :) .

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Wish
https://www.toolstation.n...00ZgXoEAQYAyABEgJB7fD_BwE
Daar heb je ook een hele set van met pur-pistool.
Dan blijven je vingers schoon.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-07-2019 10:46 (100%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:41:
@Wish
https://www.toolstation.n...00ZgXoEAQYAyABEgJB7fD_BwE
Daar heb je ook een hele set van met pur-pistool.
Dan blijven je vingers schoon.
Ah, ja, niet vermeld, maar die heb ik ook en ook gebruikt... en toch blijven mijn vingers plakken. Maar goed - op dag 2 is het er bijna afgesleten :)

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gewoon handschoenen dragen.

Zoiets bijvoorbeeld;
https://www.oxxa-werkhand...6or-dispenser-144560.html

Ik draag bij bijna alle klussen tegenwoordig werkhandschoenen, ben wel een beetje klaar met uitgedroogde handen, afgesleten handen, lijmrijsten, snijwondjes.

Voor het meeste gewoon montagehandschoenen;
https://www.oxxa-werkhand...-x-touch-pu-b-51-110.html

Voor dingen met vet / vocht van die wegwerphandschoenen dus. Met garagezeep krijg je je handen wel weer schoon... maar je huid verdwijnt ook een beetje door het rioolputje... Dan liever gewoon voor een paar cent van die handschoenen.

Alleen met verspanende werkzaamheden zijn handschoenen niet zo'n goed idee, dan heb je het risico dat je hand ergens ingetrokken wordt als een zaagblad de handschoen grijpt.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 21-07-2019 13:03 (11%)

• Wish
  • Nu online
Goed.

Uiteindelijk heb ik 1 deel volledig geïsoleerd en daarvan de helft afgewerkt (met gipsplaten). Toen had ik het zo gehad en zat ik zo in de stress vanwege tijd (de kamer moest weer bewoond worden op 2 september) dat ik de rest heb laten zitten. Wel heel fijn om het besluit te nemen dat het voor dan gewoon "even goed" is.

In overleg met de buren die inmiddels ook de hele zoldering gestript hebben en ook wat slecht dakbeschot tegenkwamen een keuring/advies aangevraagd. Een bekende bouwkundige gewoon het dak laten beoordelen en gevraagd met een advies te komen: vervangen, opdelen, inschatting van de kosten et cetera. Kosten €300.

Dat hadden we eerder moeten doen. Oordeel: het dak is prima, er zitten een paar plekken waar het dakbeschot moet worden vervangen, maar dat kan van binnenuit. Daarnaast hebben de buren een vlak waar een extra balkje tegenaan moet, maar dat wordt sowieso aangepakt omdat zij op die plek een dakkapel gaan plaatsen.

De pannen zijn nog prima (kunnen nog wel een jaartje of 30-50 mee). Onder de pannen zit een dampremmende folie en vervolgens 8-10 cm glaswol). Geen lekken geconstateerd.

Uiteindelijk advies: laat het dak gewoon het dak en het is niet rendabel om het te laten vervangen (eventueel met een hogere isolatiewaarde). Oh - en het advies om de door mij aangebrachte isolatie weer te verwijderen. Kak.

Dus tot zover de avonturen in dit programma. In december trek ik de kamer weer leeg, haal het isolatiemateriaal weer weg en werk ik het tegen het dakbeschot af. Heb ik alsnog extra ruimte :) .

No drama

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Wish schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:08:
Oh - en het advies om de door mij aangebrachte isolatie weer te verwijderen. Kak.
Waarom dat dan?

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mijn beste gok is dat er nu isolatie onder het dak zit, dan niets en dan weer isolatie, 2 lagen isolatie moeten tegen elkaar zitten anders gaat het condenseren tussen de 2 lagen.

De Nederbelg !

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:54:
[...]

Mijn beste gok is dat er nu isolatie onder het dak zit, dan niets en dan weer isolatie, 2 lagen isolatie moeten tegen elkaar zitten anders gaat het condenseren tussen de 2 lagen.
Dat zou zo zijn als er op het steenwol een dampdichte folie zat, maar zoals ik het nu lees:

- PIR
- Luchtlaag
- Steenwol
- Dampremmend
- Dakbeschot
- Dakpannen

Wat dus zou betekenen dat die folie aan de verkeerde kant zit. @Wish Bedoel je niet een dampopen folie?

K to the KillaZ

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:34:
[...]

Dat zou zo zijn als er op het steenwol een dampdichte folie zat, maar zoals ik het nu lees:

- PIR
- Luchtlaag
- Steenwol
- Dampremmend
- Dakbeschot
- Dakpannen

Wat dus zou betekenen dat die folie aan de verkeerde kant zit. @Wish Bedoel je niet een dampopen folie?
Die luchtlaag mag er niet zitten.

De Nederbelg !

• Renzzie
  • Nu online
Ik wil zelf ook gaan isoleren, vandaar mijn vraag :)

Op deze manier zou het dus wel goed zijn @Jellabie ?
- gipsplaatjes
- dampremmend
- glaswol/steenwol
- dakbeschot
- dakpannen

Renzzie wijzigde deze reactie 06-09-2019 10:42 (5%)

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Renzzie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:41:

- gipsplaatjes
- dampremmend
- glaswol/steenwol
- dakbeschot
- dakpannen
Jop, dit is de ideale manier :)

De Nederbelg !

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:57
Renzzie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:41:

- gipsplaatjes
- dampremmend
- glaswol/steenwol
-dampopenfolie
- dakbeschot
- dakpannen
Ik zou nog wel dampopen folie plaatsen.
Je minimaliseert dan maximaal de trek wat beter isolerend werkt, en er komt nog minder vocht van buitenaf bij de isolatie

• Renzzie
  • Nu online
barry86 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:45:
[...]

Ik zou nog wel dampopen folie plaatsen.
Je minimaliseert dan maximaal de trek wat beter isolerend werkt, en er komt nog minder vocht van buitenaf bij de isolatie
Dank voor de suggestie! Kleine moeite inderdaad om dat ook te doen.

Ik vraag nog even onze mede expert @Jellabie wat hij hier van vindt? :)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:36:
[...]

Die luchtlaag mag er niet zitten.
Dat hindert de werking, eens, maar ik zou mij meer zorgen maken om de dampremmende folie aan de koude zijde, nietwaar? ;)

K to the KillaZ

• Wish
  • Nu online
KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:34:
[...]

- PIR
- Luchtlaag
- Steenwol
- Dampremmend
- Dakbeschot
- Dakpannen

Bijna. Van binnen naar buiten:
- PIR
- Luchtlaag
- Dakbeschot
- Steenwol
- Dampopen folie
- Panlatten
- Dakpannen

Dus het advies snap ik dan ook niet helemaal. In alles wat ik heb gelezen (hier op het forum maar ook elders) zou dit geen probleem mogen zijn. Het gaat erom dat het dakbeschot niet tussen 2 dampdichte lagen komt te zitten. De PIR is in principe dampdicht, maar aan de dakzijde dus niet. Mijn vermoeden is dat het advies is gegeven omdat niet helemaal helder is welk type folie er aan de buitenkant op zit. Maar goed, dat is een vermoeden.

No drama

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Renzzie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:51:
[...]

Dank voor de suggestie! Kleine moeite inderdaad om dat ook te doen.

Ik vraag nog even onze mede expert @Jellabie wat hij hier van vindt? :)
Wat is bij u het dakbeschot? Is dat al dampopenfolie? Of nog met hout?

Onder de pannen moet dus idealiter een dampopen folie zitten aka het dakbeschot, waterdicht van buiten naar binnen maar dampopen van binnen naar buiten.

Daar vlak tegenaan de isolatie en daaronder een dampdichte folie.
KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:54:
[...]

Dat hindert de werking, eens, maar ik zou mij meer zorgen maken om de dampremmende folie aan de koude zijde, nietwaar? ;)
Het ligt eraan wat zijn dakbeschot is, kan hout zijn maar ook folie. Beste is idd dampopen folie.

Jellabie wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:15 (23%)

De Nederbelg !

• Wish
  • Nu online
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:11:
[...]

Onder de pannen moet dus idealiter een dampopen folie zitten aka het dakbeschot, waterdicht van buiten naar binnen maar dampopen van binnen naar buiten.

[...]

Het ligt eraan wat zijn dakbeschot is, kan hout zijn maar ook folie. Beste is idd dampopen folie.
Het dakbeschot zoals ik dat noem zijn echt de houten planken waar het isolatiemateriaal (glaswol) op rust)

No drama

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Wish schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:36:
[...]

Het dakbeschot zoals ik dat noem zijn echt de houten planken waar het isolatiemateriaal (glaswol) op rust)
Er mag gewoon geen lucht tussen de 2 isolatie producten zitten, punt.

• Wish
  • Nu online
blubbers schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:52:
[...]

Er mag gewoon geen lucht tussen de 2 isolatie producten zitten, punt.
Je moet eens beter lezen wat we hier schrijven, punt.

No drama

• Renzzie
  • Nu online
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:11:
[...]

Het is een jaren 70 huis in Nederland. Ik vermoed het OSB platen zijn die ze gebruikt hebben. Het is in ieder geval een vorm van pershout.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Wish schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:36:
[...]

Ik dacht dat de isolatie onder je dakbeschot zat?

Maar het is dus van binnenuit gezien, afwerking - dak beschot - isolatie - pannen?

Zit er nog iets van folie tussen de isolatie en de pannen? Die houten latten kunnen desnoods nog wel dienen als dampdichte folie, niet ideaal maar ok.

De Nederbelg !

• blubbers
  • Nu online
Wish schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:54:
[...]

Je moet eens beter lezen wat we hier schrijven, punt.
Sorry, ik concludeer uit je foto dat je verkeerd bezig bent.
Je hebt een luchtlaag tussen je gipsplaat zitten en je isolatie. Isolatie met een alulaag zijn eigenlijk achterhaald en hebben geen goede dampremmende functie. Als je geen condenstatie wil moet je een dampscherm plaatsen tegen je pur platen en daarna gipsplaten er tegen.

En dan heb je nog eens een spouw tussen je 2 isolatie lagen? krijg je opnieuw condensatie.

• Wish
  • Nu online
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:57:
[...]

Ik dacht dat de isolatie onder je dakbeschot zat?

Maar het is dus van binnenuit gezien, afwerking - dak beschot - isolatie - pannen?

Zit er nog iets van folie tussen de isolatie en de pannen? Die houten latten kunnen desnoods nog wel dienen als dampdichte folie, niet ideaal maar ok.
- PIR
- Luchtlaag
- Dakbeschot
- Steenwol
- Dampopen folie
- Panlatten
- Dakpannen

No drama

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Wish schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:59:
[...]

- PIR
- Luchtlaag
- Dakbeschot
- Steenwol
- Dampopen folie
- Panlatten
- Dakpannen
Het enige wat ik weg zou werken is die luchtlaag, omdat het daar dus gaat condenseren. Onder je pir moet geen dampscherm. Is alleen nodig met wol.

Dus je pir platen en dakbeschot kunnen fungeren als dampscherm.

Edit: ik ben hier constant @Wish en @Renzzie door elkaar aan het halen :P

Dus, idealiter: dakpannen - onderdak - isolatie - dampscherm (niet nodig bij pur/pir platen) - afwerking.

Jellabie wijzigde deze reactie 06-09-2019 12:03 (24%)

De Nederbelg !

• blubbers
  • Nu online
Jellabie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:00:
[...]

Het enige wat ik weg zou werken is die luchtlaag, omdat het daar dus gaat condenseren. Onder je pir moet geen dampscherm. Is alleen nodig met wol.

Dus je pir platen en dakbeschot kunnen fungeren als dampscherm.
Het zijn de aansluitingen in de hoeken die de damp doorlaten. Pur is niet dampdicht.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

blubbers schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:02:
[...]

Het zijn de aansluitingen in de hoeken die de damp doorlaten. Pur is niet dampdicht.
"Panelen PIR zijn op zich al vrij dampdicht. Als deze geplaatst worden met een zekere dikte (vanaf 5-6 cm), kunnen de panelen zelf dienen als dampscherm. De alu cachering op de panelen zal hierbij ook nog helpen. Wel belangrijk is het opschuimen of opvullen van alle kieren en spleten, en het afkleven van alle naden. Dit om een degelijke damp- én vooral luchtdichting te bekomen."

De Nederbelg !

• blubbers
  • Nu online
Gespoten pur is winddicht maar niet luchtdicht. Daarom de hoeken zeker nog eens aftapen.
Anders werd er in nieuwbouw ook niet gesmeerd met pasta of tape langs de ramen om luchtdicht te garanderen, ookal worden deze eerst opgespoten.

Maar voor een renovatie is dat misschien wat overdreven? :)

blubbers wijzigde deze reactie 06-09-2019 12:39 (8%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True