ASW Cantius V kraakt licht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:28
Hallo allemaal,

Na het bi-ampen van mijn ASW Cantius V hoor ik af en toe (op hoge volumes) een lichte kraak in het geluid. Ik heb sterk het vermoeden dat het de tweeter is. Ik heb al gekeken of ik de tweeter los kan krijgen, maar na het losdraaien van de schroeven blijft de tweeter hangen. Ik denk dat deze vastgelijmd zit. Heeft iemand tips hoe ik deze het best eruit kan krijgen?

Mocht deze eruit gekomen zijn dan kan ik de tweeter doormeten op ohm en zo constateren of het de tweeter is ofwel het filter. Weet een van jullie of ik een tweeter los kan krijgen? of is het beste om ze alle 2 te vervangen?

Mvg,

Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:50
En als je nu de woofer er uit schroeft... dan heb je iets meer ruimte om te kijken hoe de tweeter wellicht vast zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-galerie-hamburg.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_6486.jpg

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Bovenste woofer los proberen te halen, maar ook deze komt er nog niet direct uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er zit een pakking tussen de drivers en de kast. Je kan voorzichtig aan de drivers trekken om ze los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
TBTL schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:57:
Er zit een pakking tussen de drivers en de kast. Je kan voorzichtig aan de drivers trekken om ze los te krijgen.
Jij bent bekend met deze speakers. Waar kan ik het beste aan trekken. Er is niet echt een opstaande rand waar ik houvast heb en ben anders bang om de woofers etc. te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:33

Mikayu

.srt

Je zegt na het bi-ampen. Ik zou daar eerst naar kijken voordat je speakers openmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik ken deze speakers niet, het is meer dat er in het algemeen vaak een pakking van schuim wordt gebruikt en die gaat na verloop van tijd soms plakken. De pakking kan je meestal wel hergebruiken.

Je kan de kast voorover laten vallen en hem hard met je hand opvangen, om kracht te krijgen op de pakking. Als het lukt schiet de driver los en valt hij op de grond. Om de driver op te vangen kan je de schroeven een stukje laten zitten, of je hand er een paar centimeter onder houden. Je kan bijvoorbeeld de kast opvangen met je hand tegen het gedeelte rond de tweeter, dan valt de tweeter in je hand. Met de woofers lukt dit denk ik het makkelijkst, omdat die het zwaarst zijn. Als je een woofer eruit hebt kan je met je hand in de kast om de tweeter los te drukken. De kast gewoon een klap geven met je hand of een zachte hamer (pas op voor deuken) werkt soms ook.

Een andere optie is om iets met een haakje in een schroefgat te haken. Dat beschadigt het schroefgat licht, maar dat zie je toch niet.

Wrik geen schroevendraaier tussen de kast en de buitenrand van de drivers, dan beschadig je de kast. Raak de dome van de tweeter liever niet aan. De bewegende delen van de woofer mag je eventueel aanraken, maar zet geen kracht.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 22-05-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Mikayu schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:47:
Je zegt na het bi-ampen. Ik zou daar eerst naar kijken voordat je speakers openmaakt
Het betreft bi-amping op dezelfde versterker (marantz SR7010). Kan dit verschillen als ik ze gewoon of bi-amp aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

niekslebos schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Het betreft bi-amping op dezelfde versterker (marantz SR7010). Kan dit verschillen als ik ze gewoon of bi-amp aansluit?
Nee, het betreft beide hetzelfde signaal bij bi-amp. M.a.w er vind sowieso geen splitsing plaats bij het gebruik van bi-amp, met een enkele uitzondering hier en daar. Een receiver die dat kan en daadwerkelijk ook doet is bijvoorbeeld de Onkyo TX-NR818.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Ben er gisteren achter gekomen dat niet de speaker, maar de marantz het probleem weergeeft op het linker surround back kanaal (wat ik gebruik voor bi-amp). Is dit kostbaar om te laten maken en is dit eventueel zelf te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Als het je alleen om de bi-amp gaat is 't het niet waard om te (laten) fixen.
Of de receiver nou de helft van zijn transistors gebruikt over de bi-amp kanalen of alle transistors bridged over stereo. Als het om vermogen gaat dan is het laatste altijd de beste optie, woofers lusten een slokje meer dan tweeters en die hebben het dan ook beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
bovenstaande snap ik niet helemaal,

Bi amping is toch juist om de hoge en lage speakers te scheiden en daarmee het vermogen te verdelen -> dus meer controle in het geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

niekslebos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:46:
bovenstaande snap ik niet helemaal,

Bi amping is toch juist om de hoge en lage speakers te scheiden...
Dat gebeurt dus niet, beide luidspreker aansluitingen bieden het volledige frequentiespectrum aan.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
maar wel door 2 aparte versterkers, waardoor er dus minder vervorming optreed op hoge volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Als ik dit zo lees, heeft bi amping wel degelijk zin of heb ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:58
Mikayu schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:45:
Als het je alleen om de bi-amp gaat is 't het niet waard om te (laten) fixen.
Of de receiver nou de helft van zijn transistors gebruikt over de bi-amp kanalen of alle transistors bridged over stereo. Als het om vermogen gaat dan is het laatste altijd de beste optie, woofers lusten een slokje meer dan tweeters en die hebben het dan ook beschikbaar
@Mikayu

Ik heb altijd begrepen dat passief bi-ampen eigenlijk niet echt veel winst opleverd (even kort door de bocht). Omdat je twee keer het volledige geluids spectrum doorgeeft, maar de woofer en tweeters niet allebei het gehele spectrum kunnen gebruiken..

Maar ik begrijp niet helemaal hoe het in stereo gebruik juist een negatief effect kan hebben op de prestatie, dit is afhankelijk van de versterker neem ik aan.

Ik heb een denon avr-2310, die dus (passief) bi-amp is aangesloten, ik heb alleen 2 infinity zuilen er aanhangen op dit moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Speeddragon op 23-05-2019 15:18 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
volgensmij denk ik hetzelfde als jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

@Speeddragon

Stel dat de receiver die je gebruikt 8 transistors heeft die elk 20W kunnen leveren. 160W totaal, redelijk getal.
Nu ga je bi-ampen op dezelfde versterker. Er worden dus 4 transistors geschakelt naar een uitgang en 4 naar de andere gezien ze niet opeens op magische wijze dupliceren :P Het hoge kanaal heeft nu 80W tot zijn beschikking, maar het lage kanaal ook.
Stel je hebt 160W speakers, maar de tweeter is belastbaar met 60W en 100W voor de woofer (geen idee of dit een redelijke verhouding is, maar hogere frequencies hebben minder vermogen nodig)
Omdat je nu bi-amped heb je voor de woofer 80W tot je beschikking en wanneer deze meer vraagt kan er dankzij de schakeling niet geleend worden van ongebruikte vermogen van de tweeter.

Qua prestaties is het dus beter om volle vermogen te leveren en het wisselfilter van de speaker zijn werk laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:58
Ik snap hem inderdaad, dan ga je er wel van uit dat de versterker alle transistoren kan bridgen op 1 uitgang. Ik weet niet of dat ook altijd kan.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Dat lijkt mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Slecht ontworpen versterker als ie dat niet doet.

Buiten dat, zoveel vermogen ga je nooit nodig hebben tenzij je een SPL junkie bent en geen rekening hoeft te houden met buren en/of huisdieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
niekslebos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:04:
Ben er gisteren achter gekomen dat niet de speaker, maar de marantz het probleem weergeeft op het linker surround back kanaal (wat ik gebruik voor bi-amp). Is dit kostbaar om te laten maken en is dit eventueel zelf te verhelpen?
Een monteur rekent al gauw 50 euro onderzoekskosten.

Gekraak bij oude versterkers wordt vaak veroorzaakt door gescheurde soldeerverbindingen, met name bij punten die mechanisch belast worden, vieze of versleten potmeters en schakelaars, geoxideerde connectors, een ingebrand relais en misschien verouderde elco's (na 20+ jaar). Als je systematisch kan foutzoeken en overweg kan met een multimeter en soldeerbout zou je hem zelf kunnen proberen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Heb het nou anders opgelost, maar weet niet zeker of dit wel de juiste is en of ik hiermee alles uit mijn versterker haal.

De oplossing:
Ik heb de versterker op 7.1 (bi amp) gezet en hierbij de kanalen van de surround back en de hoogte kanalen uitgezet -> 5.1 en hierbij de breedte kanalen gebruikt om de speakers te bi ampen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/12u87w.1%20biamp%207010u_drdzilsdyqqzey.png

Voor alsnog lijkt dit te werken en heb ik geen gekraak meer in mijn tweeters, maar nu heb ik nog wel 2 vraagjes:
1. Is het waar wat hierboven gesuggereerd wordt over dat het vermogen door de helft gaat en dit nadelige gevolgen zou moeten hebben voor de lage tonen?
2. Haal ik hiermee alles uit mijn versterker of is dit niet de juiste manier van aansturen van mijn speakers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Het maakt allemaal niks uit. Het geeft je helemaal niet meer of minder vermogen. Deze vorm van biampen heeft geen meerwaarde maar het kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Kunt u mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Aah duidelijk. Dus de speakers gewoon bi wiring aansluiten (de kabels liggen er toch al). Dit omdat er anders duidelijk te weinig vermogen naar de subs gaan en te veel naar de tweeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

niekslebos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:39:
Aah duidelijk. Dus de speakers gewoon bi wiring aansluiten (de kabels liggen er toch al). Dit omdat er anders duidelijk te weinig vermogen naar de subs gaan en te veel naar de tweeters.
:F
Nee het dus niet duidelijk voor je, de strekking is dat (vertical) Bi-amp feitelijk geen zin heeft. En dat is het geen wat je nu aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Oke, maar het heeft dus niks te maken met te weinig vermogen, of dat het vermogen verdeelt wordt over de 2 versterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Niks, dat hele vertical Bi-amp is gerommel in de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
dus of ik het nou laat zitten of het weer single wired aansluit maakt geen kloten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

het kwartje valt eindelijk! :)

Dit is trouwens 80 duizend + 1 keer zinvoller

[ Voor 68% gewijzigd door Lip op 29-05-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Gisteren viel mij op dat toch weer de linker hoge tonen wegvielen. Na het aan en uitzetten was dit ook weer verholpen. Kan dit komen dat er te weinig vermogen beschikbaar is. Dit gebeurde namelijk tijdens de film U517. Tijdens muziek heb ik het nog niet geconstateerd.

[ Voor 38% gewijzigd door niekslebos op 31-05-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
niekslebos schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:00:
Kan dit komen dat er te weinig vermogen beschikbaar is.
Nee, als de voeding te zwak is zakt zijn spanning. Daar hebben alle kanalen last van. Een wegvallend kanaal wordt meestal veroorzaakt door een slecht contact ergens. Oververhitting kan ook, dat kan je voelen aan dat het koelblok van het uitvallende kanaal heet is (eerst netstekker uit het stopcontact trekken).

[ Voor 42% gewijzigd door TBTL op 31-05-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
oke, maar als het oververhitting is dan betekent dit dat ik vermogen tekort kom voor mijn speakers. (ASW cantius V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Je wilt gewoon heel graag horen dat je meer vermogen nodig hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

niekslebos schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:14:
oke, maar als het oververhitting is dan betekent dit dat ik vermogen tekort kom voor mijn speakers. (ASW cantius V)
Als welk apparaat ook last heeft van oververhitting, dan geef je het meer ventilatieruimte. Als gevolg van die oververhitting kunnen is het niet ondenkbaar dat elk individueel elektronica component (en dat zijn er nogal wat) buiten de specificaties is gebruikt, die de fabrikant van zo'n elektronica component opgeeft. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de bedrijfstemperatuur temperatuur bij ingebruikname van een condensator, die je bij de vleet terugvind in elke versterker of receiver. Bij iedere 10 graden temperatuurstijging boven de geadviseerde bedrijfstemperatuur halveert de levensduur.
Jag schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:53:
Je wilt gewoon heel graag horen dat je meer vermogen nodig hebt :+
Nogal wiedes. :) meer is beter, groter is ook beter, duurder is nog veel meer beter. }:O

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 01-06-2019 22:26 ]

Pagina: 1