te veel hitte in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allemaal,

Laat ik mijn situatie eens uitleggen..
Ik woon momenteel (bijna 2 jaar) in een studio van 25m2 op 3 hoog in een ongeisoleerde woning. Boven de woning bevind zich een d.m.v. een luik bereikbare vliering. Deze vliering beschikt niet over een vloer, enkel balken met daaraan het plafond gemonteerd. Afgelopen weekend was het zeker niet overdreven warm en overwegend bewolkt. Bij mij binnen was het 23 graden, kachel stond uit, ramen waren open.. ook 's nachts koelt het erg slecht af..

Nu ben ik momenteel begonnen met het opruimen van de vliering, hierop liggen voorwerpen van oude bewoners maar ik ga hem nu zelf gebruiken (hiervoor heb ik allemaal toestemming, ook voor het weggooien van de voorwerpen). Toen ik daar bezig was merkte ik al gauw dat het er nog warmer was dan in de woning. Ook heb ik spleten gevonden in de muur waardoor een beetje daglicht naar binnen komt. uiteraard zijn deze spleten voor ventilatie.

Nu dacht ik.. Om nou mijn woning koeler te krijgen, kan ik niet een ventilator plaatsen waarmee de warme lucht uit de vliering naar buiten wordt gezogen, tussen de spleten. Hierdoor crieer je een onderdruk dat weer moet worden gevuld met de (warme) lucht uit de woning.. Goed idee??

Nog even ter info.. Ik heb een airco maar die kan de hitte in de zomer niet verdragen.. Zonder airco wordt het zomers 39 graden binnen en koelt 's nachts ook niet meer af. Ik heb voor in de winter een gaskachel aan de muur van 7500 watt en in de overloop/ badkamer een 2000 watt kachel voor het boven de 12 graden houden van de 2 ruimtes. Zelf deze 2 kachels kunnen het niet aan bijbenen om het warm te stoken.. Stookkosten voor de verhuurder :P :P .

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
Inderdaad. Wat is het doel van dit topic, tegenover de door Jaaap genoemde?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Outerspace schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:25:
[mbr]Verplaatst van PFSL naar WVB[/mbr]
Hann1BaL schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:29:
De vraag is of de gaten groot genoeg zijn om voldoende luchstroom te krijgen.
Waarschijnlijk bereik je meer met een ventilatiepan in je dak eventeel in combinatie met actieve afzuiging. Is dat een optie?
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:01:
Je zou zo'n industriële Papst kunnen gebruiken; zo'n ding zit hier al jaren in een suskast om 's nachts zomers koele lucht naar binnen te blazen.

[...]

Ja; isoleer de boel.
Theo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:16:
Als er sleuven zijn gemaakt door enkel de voegen weg te halen dan doet een ventilator echt helemaal niks; de lucht gaat er simpelweg niet doorheen als er een fan tegenaan blaast.

Verder ga je een grote luchtstroom nodig hebben om het af te koelen of om het koel(er) te houden. Enkel lucht naar buiten blazen is niet voldoende; ergens anders moet er ook lucht de vliering op kunnen.

Als de vliering niet geïsoleerd is dan is kijk je op de vliering ofwel tegen houten planken aan, en anders tegen de dakpannen die daar dan achter zitten. Vervang twee dakpannen voor een (universele) dakpan met ventilatiepijp eraan vast; één zo hoog mogelijk op het dak aan de zuidzijde van je dak; en de ander zo laag mogelijk op het dak aan de noordzijde. Dan is de airflow duidelijk: de buitenlucht komt via de ene pijp binnen op je vliering en gaat via de andere pijp naar buiten toe.

Eventueel kun je ook met een enkele pijp werken voor de luchtafvoer. Maar bedenk dan wel waar de lucht vandaan moet komen. (bijv de route via het vlieringsluik-overloop-trap-huiskamer-open raam)

Plaats dan een ventilatiebox op de hoge pijp zodat deze lucht van de vliering aanzuigt en naar buiten blaast. Je gaat hier wel een debiet nodig hebben van zo'n 150-300 kuub lucht per uur wil je een verschil kunnen maken. Een 120mm (computer) fan doet dan echt helemaal niks.

[Afbeelding]
MrSenne schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:10:
[...]

Het lijkt me straf dat je door de huidige gleuven lucht naar buiten krijgt met een voldoende debiet om het binnen af te koelen, zeker met een simpele badkamerventilator.
Laat anders eens een foto zien van de huidige gleuven?

Een optie zoals @Theo hier vermeld lijkt mij veel beter geschikt.
Aikon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:57:
Een plafondventilator zorgt voor een stuk betere ervaring, gaat je niet helpen met afkoelen, maar zorgt wel voor verkoeling. Misschien een idee :)

Afkoelen gaat heel traag, je moet echt veel lucht verplaatsen en dan nog scheelt het weinig. Moeilijke zaak lijkt me...
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:01:
[...]

Nee, dan de wol alleen tussen de balken.
scheelt weer :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
1 Topic is wel voldoende. Pas je vorige TS anders aan, of edit je laatste post. Deze gaat op slot

Tweakers Discord

Dit topic is gesloten.