Koelen door ventileren vliering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allemaal,

Laat ik mijn situatie eens uitleggen..
Ik woon momenteel (bijna 2 jaar) in een studio van 25m2 op 3 hoog in een ongeisoleerde woning. Boven de woning bevind zich een d.m.v. een luik bereikbare vliering. Deze vliering beschikt niet over een vloer, enkel balken met daaraan het plafond gemonteerd. Afgelopen weekend was het zeker niet overdreven warm en overwegend bewolkt. Bij mij binnen was het 23 graden, kachel stond uit, ramen waren open.. ook 's nachts koelt het erg slecht af..

Nu ben ik momenteel begonnen met het opruimen van de vliering, hierop liggen voorwerpen van oude bewoners maar ik ga hem nu zelf gebruiken (hiervoor heb ik allemaal toestemming, ook voor het weggooien van de voorwerpen). Toen ik daar bezig was merkte ik al gauw dat het er nog warmer was dan in de woning. Ook heb ik spleten gevonden in de muur waardoor een beetje daglicht naar binnen komt. uiteraard zijn deze spleten voor ventilatie.

Nu dacht ik.. Om nou mijn woning koeler te krijgen, kan ik niet een ventilator plaatsen waarmee de warme lucht uit de vliering naar buiten wordt gezogen, tussen de spleten. Hierdoor crieer je een onderdruk dat weer moet worden gevuld met de (warme) lucht uit de woning.. Goed idee??

Nog even ter info.. Ik heb een airco maar die kan de hitte in de zomer niet verdragen.. Zonder airco wordt het zomers 39 graden binnen en koelt 's nachts ook niet meer af. Ik heb voor in de winter een gaskachel aan de muur van 7500 watt en in de overloop/ badkamer een 2000 watt kachel voor het boven de 12 graden houden van de 2 ruimtes. Zelf deze 2 kachels kunnen het niet aan bijbenen om het warm te stoken.. Stookkosten voor de verhuurder :P :P .

[ Voor 70% gewijzigd door melvinlunenborg op 21-05-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verplaatst van PFSL naar WVB

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De vraag is of de gaten groot genoeg zijn om voldoende luchstroom te krijgen.
Waarschijnlijk bereik je meer met een ventilatiepan in je dak eventeel in combinatie met actieve afzuiging. Is dat een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je zou zo'n industriële Papst kunnen gebruiken; zo'n ding zit hier al jaren in een suskast om 's nachts zomers koele lucht naar binnen te blazen.
Ja; isoleer de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:31

Theo

moederbord

Als er sleuven zijn gemaakt door enkel de voegen weg te halen dan doet een ventilator echt helemaal niks; de lucht gaat er simpelweg niet doorheen als er een fan tegenaan blaast.

Verder ga je een grote luchtstroom nodig hebben om het af te koelen of om het koel(er) te houden. Enkel lucht naar buiten blazen is niet voldoende; ergens anders moet er ook lucht de vliering op kunnen.

Als de vliering niet geïsoleerd is dan is kijk je op de vliering ofwel tegen houten planken aan, en anders tegen de dakpannen die daar dan achter zitten. Vervang twee dakpannen voor een (universele) dakpan met ventilatiepijp eraan vast; één zo hoog mogelijk op het dak aan de zuidzijde van je dak; en de ander zo laag mogelijk op het dak aan de noordzijde. Dan is de airflow duidelijk: de buitenlucht komt via de ene pijp binnen op je vliering en gaat via de andere pijp naar buiten toe.

Eventueel kun je ook met een enkele pijp werken voor de luchtafvoer. Maar bedenk dan wel waar de lucht vandaan moet komen. (bijv de route via het vlieringsluik-overloop-trap-huiskamer-open raam)

Plaats dan een ventilatiebox op de hoge pijp zodat deze lucht van de vliering aanzuigt en naar buiten blaast. Je gaat hier wel een debiet nodig hebben van zo'n 150-300 kuub lucht per uur wil je een verschil kunnen maken. Een 120mm (computer) fan doet dan echt helemaal niks.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.05voL3cZQ5PaJh2B0rv3ygHaMs%26pid%3DApi&f=1

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Ik denk dat ik er weldegelijk een temperatuursvershil haal, in de stenen kan ik natuurlijk plankjes maken waardoor de lucht enkel naar buiten kan en niet anders. Verse lucht wordt weer naar de vliering gezogen via gaten/kieren en het luik naar de vliering kan gewoon open.. maar zou een badkamerventilator voldoende zijn of zijn er andere mogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Ik wil trouwens ook niet enkel de vliering afkoelen. Ik wil graag dat de warme lucht eruit kan zodat er weer plaats is voor de warme lucht die vanaf mijn woning naar de vliering stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 22:32
Als ik het zo lees zou ik mij meer zorg maken over hoe je het in de winter behaaglijk warm krijgt zonder je arm te stoken.
Voor de warme zomermaanden zou ik dan een airco aanschaffen, hetzij een mobiele danwel een split unit.

Ik vrees dat je je probleem met alleen wat ventilatoren niet afdoende gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-06 13:38
melvinlunenborg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:05:
Ik denk dat ik er weldegelijk een temperatuursvershil haal, in de stenen kan ik natuurlijk plankjes maken waardoor de lucht enkel naar buiten kan en niet anders. Verse lucht wordt weer naar de vliering gezogen via gaten/kieren en het luik naar de vliering kan gewoon open.. maar zou een badkamerventilator voldoende zijn of zijn er andere mogelijkheden ?
Het lijkt me straf dat je door de huidige gleuven lucht naar buiten krijgt met een voldoende debiet om het binnen af te koelen, zeker met een simpele badkamerventilator.
Laat anders eens een foto zien van de huidige gleuven?

Een optie zoals @Theo hier vermeld lijkt mij veel beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Haha, in de wintermaanden vries is ook dood van de kou.. dat klopt.. mijn huurbaas wil hier helaas niet in investeren.. Ik heb een airco, 9000 BTU mijn ruimte is slechts 25m2 met een plafond van 2,70m hoog.. geen grote ruimte dus maar zelfs de airco kan niet tegen de hitte op.. voor de wintermaanden is er een gaskachel van 7kw voor de woonkamer plus een 2000 watt elektrische kachel om de badkamer en overloop boven de 12 °C te houden.. erg slecht dit.. Ik weet het

[ Voor 5% gewijzigd door melvinlunenborg op 21-05-2019 18:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Als je de vliering niet in gebruik hebt dan kan het ook schelen door online goedkoop een paar rollen glaswol te halen en deze uit te rollen op de vlieringvloer. Aangezien het los ligt heeft de huurbaas hier niets over te zeggen. Het is dan in de zomer koeler in huis, en je hebt geen kerncentrale meer nodig als verwarming in de winter. Qua terugverdientijd is een 15cm glaswol in een paar wintermaanden al terugverdiend.

Je kan dan uiteraard de vliering niet meer gebruiken. Ook niet voor opslag.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een plafondventilator zorgt voor een stuk betere ervaring, gaat je niet helpen met afkoelen, maar zorgt wel voor verkoeling. Misschien een idee :)

Afkoelen gaat heel traag, je moet echt veel lucht verplaatsen en dan nog scheelt het weinig. Moeilijke zaak lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
melvinlunenborg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:01:
Haha, in de wintermaanden vries is ook dood van de kou.. dat klopt.. mijn huurbaas wil hier helaas niet in investeren.. Ik heb een airco, 9000 BTU mijn ruimte is slechts 25m2 met een plafond van 2,70m hoog.. geen grote ruimte dus maar zelfs de airco kan niet tegen de hitte op.. voor de wintermaanden is er een gaskachel van 7kw voor de woonkamer plus een 2000 watt elektrische kachel om de badkamer en overloop boven de 12 °C te houden.. erg slecht dit.. Ik weet het
Zeker zo'n mobiel ding? Ja, die werken voor geen hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Theo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:47:
Als je de vliering niet in gebruik hebt dan kan het ook schelen door online goedkoop een paar rollen glaswol te halen en deze uit te rollen op de vlieringvloer. Aangezien het los ligt heeft de huurbaas hier niets over te zeggen. Het is dan in de zomer koeler in huis, en je hebt geen kerncentrale meer nodig als verwarming in de winter. Qua terugverdientijd is een 15cm glaswol in een paar wintermaanden al terugverdiend.

Je kan dan uiteraard de vliering niet meer gebruiken. Ook niet voor opslag.
Is zeker een goed idee, Momenteel ligt er ook geen vloer maar enkel balken.. Gaat het wel om het glaswol neer te leggen en daarbovenop een osb platen vloer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
melvinlunenborg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:00:
[...]

Is zeker een goed idee, Momenteel ligt er ook geen vloer maar enkel balken.. Gaat het wel om het glaswol neer te leggen en daarbovenop een osb platen vloer te leggen?
Nee, dan de wol alleen tussen de balken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@melvinlunenborg
Wat @kabeltjekabel idd zegt; glaswol tussen de balken plaatsen. Eventueel kun je dan wel nog daarover een extra laag glaswol neerleggen. Maar het leggen van platen hout is niet handig; het kan vochtproblemen geven, en de platen zijn erg onpraktisch om via een vlizotrap naar boven te krijgen. Plus ze kosten geld zonder dat het iets oplevert :P

De glaswol die je tussen de balken propt die mag gerust een glimmende aluminiumlaag hebben die je naar beneden plaatst. Mocht je daarover een extra laag glaswol plaatsen (zodat ook je balken bedekt zijn) dan kun je gaan voor glaswol zonder aluminium laag, maar je kan ook gaan voor wol mét aluminium die je dan omhoog laat wijzen zodat deze de warmte reflecteerd in de zomer.
Maar een glimlaag is net per sé noodzakelijk (ook wel een spijkerflens genoemd) Het verschil tussen wat je nu hebt en 10-15cm glaswol is al enorm, en het extra dat een glimmende laag geeft is vrij weinig in vergelijking wat het glaswol zelf doet in jouw geval.

Even een quick search gedaan voor prijzen als referentie:
https://www.isolatieoutle...w-0-040-rd-1-50-6-cm-dik/ Dit is 12 m2 aan glaswol van 6 cm dik. Leg je twee lagen dan kost per vierkante meter zo'n 4 euro. Voor 25 vierkante meter aan vliering ben je dan inc verzending 150 euro kwijt.

https://link.marktplaats.nl/a1283648902. 5 cm dik en 21m2 per rol. Voor twee lagen van 5 cm op je zolder heb je 3 pakken nodig. Dat kost je inc verzending 140 euro.

Voor het plaatsen van glaswol heb je oude kleding nodig, een broodmes en ongeveer anderhalf uur aan tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Theo op 21-05-2019 22:05 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, en als het spul je huid raakt krab je jezelf kapot van de jeuk. Jakkes zeg. Alleen daarom zou ik al B-keus PIR plaat gebruiken. Per cm dikte ook veel hogere R waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Loopt er geen elektra op de vliering van de verdieping eronder? Ik zou dat niet zomaar inpakken met isolatie. Zeker geen halogeenspotjes of iets.

Wat is de oorzaak van de warmte in de zomer?
Zonwering al eens aan gedacht? Of zijn het bejaarde onderburen met de kachel nog steeds aan.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2019 06:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:32

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

melvinlunenborg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:00:
[...]

niet elke plafondbalk is geschikt als vloerbalk! let even goed op dat de balken sterk genoeg zijn om het extra gewicht te dragen!
Of ik moet natuurlijk verkeerd hebben aangenomen dat je hier een woonruimte van wil maken of opslag ruimte voor veel spullen. ;)

In mijn vorige studio had ik ook een vliering, maar daar waren de plafond balken erg dun. Niet sterk genoeg om er een slaapkamer van te maken zeg maar.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:09
Verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 22:56
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 00:58:
Ja, en als het spul je huid raakt krab je jezelf kapot van de jeuk. Jakkes zeg. Alleen daarom zou ik al B-keus PIR plaat gebruiken. Per cm dikte ook veel hogere R waarde.
Tegen jeuk van glaswol / steenwol: Preventief talkpoeder gebruiken!
Dat sluit de poriën in de huid zodat het wol er niet in kan jeuken.
Houd rekening met evt. nadelen van PIR platen boven je hoofd: ze kunnen bij brand voor akelige smeltdruppels zorgen en dempen geluid niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Piemol schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:55:
[...]

Tegen jeuk van glaswol / steenwol: Preventief talkpoeder gebruiken!
Dat sluit de poriën in de huid zodat het wol er niet in kan jeuken.
Houd rekening met evt. nadelen van PIR platen boven je hoofd: ze kunnen bij brand voor akelige smeltdruppels zorgen en dempen geluid niet goed.
Daarom glaswol! Het kan jeuken als je het plaatst (handschoenen en een oude jas gebruiken). Maar het isoleert goed, is zeer gemakkelijk te plaatsen en te bewerken, en het brand absoluut niet. En qua geluidsisolatie is het ook redelijk.
En glaswol kost echt helemaal niks, ook niet in vergelijking met PIR

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook zo'n ventilator kopen waar je ijs in kan gooien. Het koelt maar heel plaatselijk en je hebt veel ijs nodig maar is een stuk voordeliger als een airco. Zeker in jouw ruimte, lijkt me een behoorlijke rekening ook voor het stoken :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Marzman schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:29:
Je kan ook zo'n ventilator kopen waar je ijs in kan gooien. Het koelt maar heel plaatselijk en je hebt veel ijs nodig maar is een stuk voordeliger als een airco. Zeker in jouw ruimte, lijkt me een behoorlijke rekening ook voor het stoken :)
En waar moet dat ijs vandaan komen? Meestal komt dat uit de vriezer die, om het ijs te maken, extra moet werken en daardoor extra warmte produceert. Daardoor kun je het koelingseffect van het ijs wegstrepen tegen de extra warmte die je vriezer produceert.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Theo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:32:
[...]

En waar moet dat ijs vandaan komen? Meestal komt dat uit de vriezer die, om het ijs te maken, extra moet werken en daardoor extra warmte produceert. Daardoor kun je het koelingseffect van het ijs wegstrepen tegen de extra warmte die je vriezer produceert.
Hij zal nu ook al een vriezer hebben toch? Ik ken niemand die dat niet heeft. Een vollere vriezer kan ook juist minder warmte produceren. Vooral de periode dat het al ijs is.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 22-05-2019 08:35 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:44

Tazzios

..

@Marzman een vriezer verplaats warmte dmv een warmtepomp. Gooi je water in je vriezer zal deze harder moeten werken om warmte onttrekken (cq het water in ijs te veranderen). De ontrokken warmte wordt vervolgens afgeven in de ruimte waar de vriezer staat.
Alleen nuttig indien de vriezer niet in dezelfde ruimte staat en verder erg bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja het is bewerkelijk. Ik heb wel meer bewerkelijke tips.

Bijvoorbeeld natte handdoeken voor de ramen hangen. In mijn vorige appartement (dakappartement) werkte dat redelijk.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Maar zowel de vriezer gebruiken als natte handdoeken zijn niet echte oplossingen te noemen.

Om alles even in perspectief te zetten het volgende:

Vijf kilo ijs van -18°C kan 1032 KJ aan warmte absorberen voordat het 30 graden is (5.000 gram x 48 graden x 4.2 J/gram). Dit is 0.29 kWh.
Ik heb een grote 200 liter vriezer staan. Deze kan maximaal 24 kilo per uur aan voedsel invriezen waardoor ik per dag 5 maal deze 0.29 Kwh aan koude kan gebruiken als ik 25 kilo ijs per dag ga maken. Per dag is er dus 1.45 Kwh aan koude beschikbaar. Ofwel 60 watt aan koude gedurende de gehele dag.

Die 60 watt aan koude kun je compleet om zeep helpen (of neutraliseren) met een 60 watt gloeilampje. Ofwel; al het ijs geeft net zoveel koude als dat een 60 watt lampje aan warmte geeft. En dan ga ik uit van een grote stevige vriezer van ruim anderhalve meter hoog.

Dat is dus drie keer niks. Even ter vergelijking; een airco doet 50 maal zoveel.

Stel; de lucht buiten is gemiddeld 15 graden. Dan is een mechanische luchtafvoer van 30m3 per uur net zo effectief als de gehele dag met ijs bezig zijn. (deltaT= 15°C. 1 kuub lucht 1 graad verwarmen kost 1.3 KJ ). Dat is een mechanische ventilatiebox op z'n laagste stand. Deze kun je ook op 300 kuub per uur zetten waardoor deze 10 maal zo effectief is dan de hele dag ijs verplaatsen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de extra warmte die je vriezer genereert. Mijn grote zuinige (A+++) vriezer zal; om per dag die 1.45 Kwh aan koude te maken; bijna 2 Kwh extra aan warmte produceren. Mijn keuken zal dus extra opwarmen..

Ofwel; slepen met ijs gaat niks helpen. Integendeel zelfs; het zal averechts gaan werken.. Om een ruimte af te koelen moet de warmte worden verwijderd uit de ruimte. Dat kan enkel en alleen door de warmte via de lucht naar buiten af te voeren of deze via een andere manier naar buiten af te voeren (bijv met een airco). Je kan ook voorkomen dat de warmte niet naar binnen komt door isolatie.

Warmte is net als een zwefkat :P Als je geen kat in huis wil moet je ofwel zorgen dat de kat niet naar binnen kan, of de kat naar buiten verplaatsen. Maar een kat verdwijnt niet zomaar als je er ijs op gooit.. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 13:18
melvinlunenborg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:55:
Beste allemaal,

Laat ik mijn situatie eens uitleggen..
Ik woon momenteel (bijna 2 jaar) in een studio van 25m2 op 3 hoog in een ongeisoleerde woning. Boven de woning bevind zich een d.m.v. een luik bereikbare vliering. Deze vliering beschikt niet over een vloer, enkel balken met daaraan het plafond gemonteerd. Afgelopen weekend was het zeker niet overdreven warm en overwegend bewolkt. Bij mij binnen was het 23 graden, kachel stond uit, ramen waren open.. ook 's nachts koelt het erg slecht af..

Nu ben ik momenteel begonnen met het opruimen van de vliering, hierop liggen voorwerpen van oude bewoners maar ik ga hem nu zelf gebruiken (hiervoor heb ik allemaal toestemming, ook voor het weggooien van de voorwerpen). Toen ik daar bezig was merkte ik al gauw dat het er nog warmer was dan in de woning. Ook heb ik spleten gevonden in de muur waardoor een beetje daglicht naar binnen komt. uiteraard zijn deze spleten voor ventilatie.

Nu dacht ik.. Om nou mijn woning koeler te krijgen, kan ik niet een ventilator plaatsen waarmee de warme lucht uit de vliering naar buiten wordt gezogen, tussen de spleten. Hierdoor crieer je een onderdruk dat weer moet worden gevuld met de (warme) lucht uit de woning.. Goed idee??

Nog even ter info.. Ik heb een airco maar die kan de hitte in de zomer niet verdragen.. Zonder airco wordt het zomers 39 graden binnen en koelt 's nachts ook niet meer af. Ik heb voor in de winter een gaskachel aan de muur van 7500 watt en in de overloop/ badkamer een 2000 watt kachel voor het boven de 12 graden houden van de 2 ruimtes. Zelf deze 2 kachels kunnen het niet aan bijbenen om het warm te stoken.. Stookkosten voor de verhuurder :P :P .
Whole house fan en dan kleine ventilatoren om de warme lucht af te voeren van de zolder. Dit doen ze in de VS al vele decennia. Youtube staat er vol mee. Zelfs een ongeisoleerde vloer zal weinig warme lucht terug laten keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Overduidelijk dat de enige goede optie isoleren is.
Misschien wilt de huisbaas tussenkomen in de aankoopkosten, maar zelfs als hij dat niet wilt ga je héél wat besparen op stroomkosten aangezien je actief koelt met airco en verwarmt met een elektrische kachel.
Om nog maar te zwijgen over je comfortwinst.

Glaswol is het gemakkelijkst en kost niet zoveel. Denk er wel aan dat je altijd een dampscherm moet hebben tussen een niet verwarmde en verwarmde ruimte en dat dat scherm aan de verwarmde kant moet liggen, in jouw geval dus naar onderen.

Als je inzit met de jeuk koop je een wegwerp overall en wat handschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 18:55
cadsite schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:31:
Als je inzit met de jeuk koop je een wegwerp overall en wat handschoenen.
En een mondkapje. Je ademt pure miniscule glasscherven in :D

Maar glaswol/steenwol is een prima goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waah schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:04:
[...]

En een mondkapje. Je ademt pure miniscule glasscherven in :D

Maar glaswol/steenwol is een prima goedkope oplossing.
Als je over straat loopt dan adem je vaak ook pure minuscule steenscherven in :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Theo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:46:
Maar zowel de vriezer gebruiken als natte handdoeken zijn niet echte oplossingen te noemen.

Vijf kilo ijs van -18°C kan 1032 KJ aan warmte absorberen voordat het 30 graden is (5.000 gram x 48 graden x 4.2 J/gram). Dit is 0.29 kWh.
Ik heb een grote 200 liter vriezer staan. Deze kan maximaal 24 kilo per uur aan voedsel invriezen waardoor ik per dag 5 maal deze 0.29 Kwh aan koude kan gebruiken als ik 25 kilo ijs per dag ga maken. Per dag is er dus 1.45 Kwh aan koude beschikbaar. Ofwel 60 watt aan koude gedurende de gehele dag.

Die 60 watt aan koude kun je compleet om zeep helpen (of neutraliseren) met een 60 watt gloeilampje. Ofwel; al het ijs geeft net zoveel koude als dat een 60 watt lampje aan warmte geeft. En dan ga ik uit van een grote stevige vriezer van ruim anderhalve meter hoog.

Dat is dus drie keer niks. Even ter vergelijking; een airco doet 50 maal zoveel.

Stel; de lucht buiten is gemiddeld 15 graden. Dan is een mechanische luchtafvoer van 30m3 per uur net zo effectief als de gehele dag met ijs bezig zijn. (deltaT= 15°C. 1 kuub lucht 1 graad verwarmen kost 1.3 KJ ). Dat is een mechanische ventilatiebox op z'n laagste stand. Deze kun je ook op 300 kuub per uur zetten waardoor deze 10 maal zo effectief is dan de hele dag ijs verplaatsen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de extra warmte die je vriezer genereert. Mijn grote zuinige (A+++) vriezer zal; om per dag die 1.45 Kwh aan koude te maken; bijna 2 Kwh extra aan warmte produceren. Mijn keuken zal dus extra opwarmen..

Ofwel; slepen met ijs gaat niks helpen. Integendeel zelfs; het zal averechts gaan werken.. Om een ruimte af te koelen moet de warmte worden verwijderd uit de ruimte. Dat kan enkel en alleen door de warmte via de lucht naar buiten af te voeren of deze via een andere manier naar buiten af te voeren (bijv met een airco). Je kan ook voorkomen dat de warmte niet naar binnen komt door isolatie.

Warmte is net als een zwefkat :P Als je geen kat in huis wil moet je ofwel zorgen dat de kat niet naar binnen kan, of de kat naar buiten verplaatsen. Maar een kat verdwijnt niet zomaar als je er ijs op gooit.. :P
Heb je gezien hoe veel vermogen hij heeft om nouwelijks mee te verwarmen? Wat gaat dat kosten met een airco in de zomer?

Die oplossingen van mij zijn niet structureel, maar we praten over een huurwoning. Als huurder ga je toch geen complete woning restaureren?

Dat ijs hoeft alleen plaatselijk voor een koel briesje te zorgen. Het is niet om de hele woning afkoelen.

Natte handdoeken voor de ramen absorberen ook warmte. Ze zorgen voor meer schaduw en het kost energie het water in de handdoek te verdampen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Marzman schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Heb je gezien hoe veel vermogen hij heeft om nouwelijks mee te verwarmen? Wat gaat dat kosten met een airco in de zomer?

Die oplossingen van mij zijn niet structureel, maar we praten over een huurwoning. Als huurder ga je toch geen complete woning restaureren?

Dat ijs hoeft alleen plaatselijk voor een koel briesje te zorgen. Het is niet om de hele woning afkoelen.

Natte handdoeken absorberen ook warmte. Ze zorgen voor meer schaduw en het kost energie het water in de handdoek te verdampen.
Een beetje airco die thermisch 2 kW kan leveren heeft een stroomverbruik van zo'n 400 watt of minder. Ofwel, 8 cent per uur. Dan heb je het niet over een mobiele airco, maar één met een buitenunit. Een airco met een slang uit het raam zal ongeveer 10 cent per uur kosten.

Maar zo'n mobiele airco 45 minuten per dag aan hebben staan koelt net zo effectief als de gehele dag bezig zijn met 25 liter ijs verdampen.

Een complete woning restaureren hoeft ook weer niet; zoals ik hierboven ook al aangaf kun je voor minder dan 150 euro in 1.5 uur de zolder van TS geïsoleerd krijgen. Dat scheelt zowel in de zomer als in de winter al enorm; zoveel zelf dat een airco niet eens echt noodzakelijk is.

Dat een handdoek voor het raam werkt wil ik best geloven; maar vooral vanwege het schaduweffect dat het geeft. Het minieme beetje water dat een handdoek bevat (nog geen liter) dat doet qua verkoeling bar weinig.

Reken het eens uit hoeveel thermische energie de lucht in je huiskamer bevat; en reken dan eens uit hoeveel thermische energie het kost om een handdoek droog te dampen. Daarmee kun je berekenen wat dat doet met de temperatuur in je huiskamer. Dan zit je echt te kijken naar de ordergrootte van miligraden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 13:35
Volgens mij probeert TS onderstaande te bereiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H2C7P6dIpKD1jSHsVjFO5Dwx/full.jpg

Maar ik denk niet dat je dan afkan met een paar sleuven op zolder om deze lucht kwijt te kunnen.

Meeste ideale is natuurlijk zonnewering + isolatie + ventilatie. Welke hier het meest (kosten)effectief is durf ik niet te zeggen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marzman schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:29:
Het brengt extra vocht in de ruimte waardoor het nog klammer voelt. Het zet ook totaal geen zoden aan de dijk. Tevens moet je dat ijs ergens vandaan halen.
Marzman schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Hij zal nu ook al een vriezer hebben toch? Ik ken niemand die dat niet heeft. Een vollere vriezer kan ook juist minder warmte produceren. Vooral de periode dat het al ijs is.
Een volle vriezer gebruikt alleen minder omdat er geen warme lucht in kan op het moment dat je hem open doet. Verder braakt de vriezer meer warmte uit voor het bevriezen van een bak water dan je daarna aan koelte er uit haalt door het te ontdooien.
Theo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:46:

Je vergeet even dat je in het geval van ijs nog een faseovergang maakt. Ofwel 334 J/g voor de overgang ijs > water. Jouw 0,28 kWh wordt dus 0,74 kWh.

Het doet verder niks af aan je argument trouwens :P

Ijs met een ventilator is alleen zinnig in een kurkdroog klimaat waar het extra vocht geen last is en waar je het met blokken van 50 kg tegelijk laat bezorgen voor een habbekrats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:58
Ik zou echt proberen in overleg met je huurbaas de vliering te (laten) isoleren. Zeker aangezien je all-in zit zal de huurbaas de kosten er toch heel snel uit hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Jouw airco is veel te licht voor de ruimte die je probeert te koelen.

Als je in deze tabel kijkt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AGKSkYfrnsvSa2672Hweg7EK/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pToBJF4wthwOnDwPAZnwJnMB/full.png

Zie je dat je voor een slecht tot zeer slecht geisoleerde ruimte van rond de 25m3 (25*2.7=67,5m3) al tussen de 11000 en 13000 BTU nodig gaat hebben.

De 9000BTU airco die je nu hebt hangen gaat dat nooit bolwerken.
Isoleren die handel, een 2de airco erbij, of een nieuwe airco unit plaatsen lijkt mij de enige oplossing

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat is idioot veel. Is dit een tabel uit een of ander 45-graden gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
nja met een beetje narekenen zit het wel een beetje hoog volgens deze tabel.
Maar beter een beetje over capaciteit dan eronder toch? +)

Berekening gedaan als volgt:

Stap 1: Inhoud ruimte: 25m2 x 2,7 = 67.5 m3
Stap 2: Factor 50 (slechte isolatie. 30 voor goede 40 voor matige)
Stap 3: 67.5 x 50 = 3375 Watt

3375 x 3.4121 (1 Watt gelijk aan 3,4121 BTU/uur) = 11515 BTU

Krijg je t net aan rond met een 12000 BTU airco.
9000 iig nooit ;)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ZtaaB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:09:
nja met een beetje narekenen zit het wel een beetje hoog volgens deze tabel.
Maar beter een beetje over capaciteit dan eronder toch? +)

Berekening gedaan als volgt:

Stap 1: Inhoud ruimte: 25m2 x 2,7 = 67.5 m3
Stap 2: Factor 50 (slechte isolatie. 30 voor goede 40 voor matige)
Stap 3: 67.5 x 50 = 3375 Watt

3375 x 3.4121 (1 Watt gelijk aan 3,4121 BTU/uur) = 11515 BTU

Krijg je t net aan rond met een 12000 BTU airco.
9000 iig nooit ;)
Rendement daalt naarmate het temperatuurverschil groter wordt, en het gevraagde koelvermogen stijgt. Het komt uiteindelijk toch wel in balans, maar dan een paar graden hoger.

Maar mobiele airco's zijn gewoon een aanfluiting, ongeacht hoeveel foute Britse eenheden er op de doos staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Hallo mensen,

Bij deze wil ik graag een vraag beantwoord krijgen wat betreft de isolatie van mijn huurwoning..

Sinds augustus 2017 huur ik een studio(25 m2) in de particuliere sector. Boven de woning is een vliering (waar je niet kan staan) aanwezig. De woning is absoluut niet geïsoleerd, zelfs de ramen zitten in een stalen kozijn en niet geïsoleerd. Afgelopen zomer heb ik binnen in de woning een temperatuur van 39°C behaald en gisteren Was het al 28°C.. wat ik ook doe, ik heb zelfs een mobiele airco.. niets werkt.. het blijft verschrikkelijk warm. Nu ben ik niet van plan nog een zomer met temperaturen boven de 30°C in bed te moeten liggen..

Is de verhuurder verplicht om hier iets aan te doen, hetzij isoleren, hetzij een vaste airco enz.. volgens mij is zo'n onbehagelijk klimaat gewoon een gebrek.

Groeten, Melvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 23:11

iMars

Full time prutser

Nope, zover ik weet niet...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobvdvalk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-01 11:42
Als je minder betaald dan 720 euro per maand dan kan je een procedure starten bij de huurcommissie. Zij kunnen dan oordelen of het een gebrek is of niet. Zodra het wel een gebrek is kunnen zij oordelen over een verlaging van de huurprijs totdat de verhuurder het heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 09:05
bobvdvalk schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:08:
Als je minder betaald dan 720 euro per maand dan kan je een procedure starten bij de huurcommissie. Zij kunnen dan oordelen of het een gebrek is of niet. Zodra het wel een gebrek is kunnen zij oordelen over een verlaging van de huurprijs totdat de verhuurder het heeft opgelost.
volgens mij kun je als je in de vrije sector huurt ook gewoon bij de huurcommissie terecht.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gebrek aan isolatie is geen defect. Een ketel waar je de woning niet mee warm kunt krijgen wel.
Je hebt het hier echter over oververhitting van de woning.

Ik weet vanuit de bouw dat er richtlijnen zijn over de hoeveelheid oververhitting een woning mag hebben, maar weet niet of dat ook wetgeving is. 39 °C is wel erg uitzonderlijk.

Het energielabel (verplicht bij verhuur) weegt wel steeds zwaarder in het puntensysteem. Heb je je woning al eens door dat systeem gehaald om te kijken of je niet te veel betaald?

Alternatief is zelf een mobiele airco kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Mijn appartement is prima geisoleerd en ook hier hoge temperaturen (afgelopen zomer tot 37) Dus los van de vraag of je verhuurder kunt verplichten tot het isoleren (denk het niet) gaat dat iets uithalen tegen warmte (denk het ook niet)

Vorig jaar was overigens ook *warm*. Buitentemperaturen met pieken boven de 38. https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2018/zomer

[ Voor 26% gewijzigd door Zarathustra op 03-06-2019 12:20 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
@Zarathustra dat ligt erg aan de situatie. Een dak isoleren bijvoorbeeld kan wel degelijk een hoop schelen in hoe warm het binnen wordt. Spouwmuurisolatie daarentegen, niet of nauwelijks. HR++ glas kan zelfs averechts werken (hoewel het natuurlijk niet opweegt tegen het comfort dat het in de winter biedt).

Het belangrijkste is de zon zoveel mogelijk buiten houden, met zonwering of gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke situatie met een huurwoning en het dubbelglas is uit 1988 dus dat isoleert voor geen meter. Ik vermoed dat er toch wel iets gaat komen qua vervanging van het glas gezien de leeftijd maar aangezien er niets over bekend is, heb ik nu statisch raamfolie erop gezet. Dat scheelt een boel. Dat is niet normaal meer want waar het normaal loeiheet is, valt het nu wel mee. Mijn woning wordt zoals gisteren (ik heb zon aan zowel voor- als achterkant vol erop staan) maar 25 graden (was 22 graden). Er zijn nog een aantal ramen niet goed met folie bedekt en aan de gevel is één spiegel dus geen inkijk meer. Maar het werkt als een trein. Ik moet de andere ramen nog doen en ik heb het voor de eerste keer in mijn leven gedaan dus niet alles is 100% goed maar het werkt wel al zeer effectief.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:27

Yucon

*broem*

Die folie is echt een grote aanrader. We hebben thuis twee slaapkamers waar 's avonds de zon op staat. Een heeft wel folie op de ramen en de andere niet, en het verschil is echt ongekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:44
s0ulmaster schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:13:
[...]

volgens mij kun je als je in de vrije sector huurt ook gewoon bij de huurcommissie terecht.
Dat moet wel expliciet in de huurovereenkomst zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

Reptile209

- gers -

Je zou eigenlijk moeten kijken waar de meeste warmte binnenkomt: als dat via de vliering is, kan je kijken of je daar niet makkelijk wat piepschuim platen tegenaan kan zetten. Dat kost je weinig geld en kan dan veel schelen. En als het via de ramen is, dan zonwering (liefst buiten), folie of gordijnen. En slim ventileren: overdag alles dicht en in de koelte van de avond/nacht alles zo veel mogelijk open.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
@melvinlunenborg Topics zijn gemerged. Je hoeft niet elke paar weken een nieuw topic over in basis hetzelfde probleem te maken. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobvdvalk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-01 11:42
s0ulmaster schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Ja dat klopt. Alleen hoeft dan de verhuurder zich niet te houden aan de uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Theo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:55:
@melvinlunenborg
Wat @kabeltjekabel idd zegt; glaswol tussen de balken plaatsen. Eventueel kun je dan wel nog daarover een extra laag glaswol neerleggen. Maar het leggen van platen hout is niet handig; het kan vochtproblemen geven, en de platen zijn erg onpraktisch om via een vlizotrap naar boven te krijgen. Plus ze kosten geld zonder dat het iets oplevert :P

De glaswol die je tussen de balken propt die mag gerust een glimmende aluminiumlaag hebben die je naar beneden plaatst. Mocht je daarover een extra laag glaswol plaatsen (zodat ook je balken bedekt zijn) dan kun je gaan voor glaswol zonder aluminium laag, maar je kan ook gaan voor wol mét aluminium die je dan omhoog laat wijzen zodat deze de warmte reflecteerd in de zomer.
Maar een glimlaag is net per sé noodzakelijk (ook wel een spijkerflens genoemd) Het verschil tussen wat je nu hebt en 10-15cm glaswol is al enorm, en het extra dat een glimmende laag geeft is vrij weinig in vergelijking wat het glaswol zelf doet in jouw geval.

Even een quick search gedaan voor prijzen als referentie:
https://www.isolatieoutle...w-0-040-rd-1-50-6-cm-dik/ Dit is 12 m2 aan glaswol van 6 cm dik. Leg je twee lagen dan kost per vierkante meter zo'n 4 euro. Voor 25 vierkante meter aan vliering ben je dan inc verzending 150 euro kwijt.

https://link.marktplaats.nl/a1283648902. 5 cm dik en 21m2 per rol. Voor twee lagen van 5 cm op je zolder heb je 3 pakken nodig. Dat kost je inc verzending 140 euro.

Voor het plaatsen van glaswol heb je oude kleding nodig, een broodmes en ongeveer anderhalf uur aan tijd.
Als je de zolder wil beplanken, heb je daar speciale platen voor, die leg je super makkelijk:
https://www.diy.com/depar...5mm-t-18mm/1673191_BQ.prd
Heb ik op onze loft ook liggen.. kunnen goed tegen het de omstandigheden op zolder..
Maar qua isolatie doen ze weinig.. daarvoor moet je er idd echt glaswol tussen de planken ne het plafond doen..
Op die manier heb je extra opslag (mits met toestemming van de huisbaas) en isolatie...
Je hebt wel een flizotrap nodig..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Pindakaas schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:37:
Volgens mij probeert TS onderstaande te bereiken:
[Afbeelding]

Maar ik denk niet dat je dan afkan met een paar sleuven op zolder om deze lucht kwijt te kunnen.

Meeste ideale is natuurlijk zonnewering + isolatie + ventilatie. Welke hier het meest (kosten)effectief is durf ik niet te zeggen.
Dit lijkt me idd het idee van TS.. en helemaal met je eens dat een paar gleuven geen zoden aan de dijk zetten..sterker nog, in de winter ga je er alleen meer last van krijgen ivm tocht..

Een groot gat met ventilator en een buis naar buiten is het enige wat significant werkt.. als je alleen de lucht naar zolder laat gaan houd het koelende effect heel snel op..de warme lucht moet ergens heen..
Maar dat is wel een aanpassing waar de huisbaas bij betrokken moet worden..

Qua zonnewering is het mogelijk een lapmiddel om van die autoraamtintfolie (3x woordwaarde) te gebruiken.. dat is verwijderbaar en kan best een hoop schelen.. Of gewoon blinderende gordijnen natuurlijk, maar dan heb je geen uitzicht meer..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1