En juist met weinig geld, is het nuttig en slim om juist wel iets met je geld te doen! Ook in het FO-topic hier, zie je vaak de denkfout dat je heel veel geld moet hebben om eerder te stoppen met werken. Je kunt ook gewoon weinig geld uitgeven en/of je geld wat je hebt goed laten renderen. Zoek bijvoorbeeld ook nog eens op hoe dividend werkt. Heb je (uiteindelijk) tienduizenden euro's in aandelen die veel dividend betalen, dan levert dat een redelijk inkomen per jaar op. Zonder dat de aandelen hoeven te stijgen of je zelf iets hoeft te doen. En als je daarbij een afbetaald huis hebt, dan heb je het financieel erg goed voor elkaar!
Niet leuk om te zeggen, maar de meeste mensen zie ik alleen maar werken en geld uitgeven, zonder na te denken over de zaken in dit topic. En ja, dan moet je tot je 67e en heb je nooit geld over.
Mooiste voorbeeld vind ik persoonlijk de mensen die flink bijlenen om een dikke auto te kunnen kopen. Of drie keer een dure vliegvakantie per jaar als normaal beschouwen met een modaal inkomen. Mag allemaal hoor, maar lange termijn is juist bij financiën erg belangrijk.
Inderdaad, dat voorbeeld van een auto is typerend en mijn inziens het domste wat je kan doen. Helemaal i.c.m. een WA verzekering, wat ook nog wel eens voorkomt want: ´All Risk is zo duur´..
Ik heb het idee dat als ik nu bewust met mijn financien aan de gang ga, het in de toekomst rendeert. Ik wil zeggen dat ik je tips en zienswijze erg waardevol vind, waarvoor dank @
Playa del C.Ik zie het verder als voordeel om niet in de randstad te wonen, want de lonen zijn daar niet voor niks vaak iets hoger. Vrijwel alles is er ook duurder (en niet altijd beter, immers, je huis en tuin zijn mini in verhouding met wat we in Friesland gewend zijn, de natuur is schoner en meer aanwezig, reizen/parkeren is simpeler, makkelijker en goedkoper).
Eens!
@Anniedrew
Even mijn korte input op basis van jouw eerste post:
Members only:
Wij willen ook ieder jaar "iets" doen met het geld dat we gespaard hebben omdat de spaarrente zo laag is. Het is ieder jaar kiezen tussen beleggen of aflossen.
De laatste keer loste we €10.000 extra af op onze annuïteiten hypotheek.
Die hypotheek heeft ongeveer 4% rente (sorry weet hem niet precies).
Daarna betaalden we netto €60 per maand minder aan de hypotheek. De (voorlopige) hypotheekrenteaftrek is hier niet in mee genomen!
Ik weet dat je dit niet 1 op 1 kunt vergelijken met een belegging, maar ik zie dit als een rendement van 7,2%.
Als je met een belegging 7,2% rente zou krijgen met minimaal risico zou je een goede belegging hebben.
Ik zie inmiddels dat over deze post een kleine discussie is ontstaan, maar desalniettemin; het lijkt mij inderdaad ook fijn om daar een goede mix in te maken, tussen aflossen en beleggen. Inmiddels heb ik contact op genomen met Meesman en geinformeerd. Als ik mijn PL heb afgelost (wat vandaag of morgen gedaan is) wil ik het vrijgekomen bedrag (plusminus 100,-) maandelijks overmaken naar mijn beleggingsaccount. Dit is zoals ik het nu bedacht heb! Maar misschien om een beter advies te krijgen is het beter om iets meer context toe te voegen:
Op dit moment heb ik nog een hypotheek van ommenabij nog 85k (was 96k) met een rente van 2.5% 10 jaar vast tot 2025. Dit resulteert in een netto maandlast van 320,- en bruto 380,- (deze verhouding verandert per jaar want annuitair). Uiteraard is het een gok wat de rente in de toekomst doet, maar op basis van een beetje inlezen, horen en zeggen schat ik in dat deze laag blijft, iig tot mijn rente weer los komt.
Over zelf beleggen kan ik zeggen dat ik daar erg enthousiast over ben. Wellicht eerst verstandig om eens klein te beginnen en wat leergeld te betalen hier en daar. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar financieel zorgeloos zijn of zo nu en dan eens er iets leuks van doen lokt mij. Al is dit alles behalve een gegeven natuurlijk!;)