Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-08-2022
Ik neem nogal veel programma’s op om ze vervolgens aan mijn eigen bibliotheek op de NAS toe te voegen. Nu het steeds lastiger wordt om programma’s online te downloaden (NPO Start heeft bijna alle programma’s beveiligd met DRM, VRT heeft nummerbeveiling ingevoerd waardoor programma’s omslachtiger binnen te halen zijn), zit er niets anders op dan zelfs weer programma’s op te nemen.

Dit doe ik nu nog op mijn Humax 5050c om ze vervolgens via FTP over te zetten naar mijn laptop. Die bestanden zijn natuurlijk enorm groot, dus ik moet ze eerst of via Handbrake verkleinen of eerst nog editen (waar ik overigens ook niet echt een goed programma voor gevonden heb: voorwaarde is namelijk dat ik bij het editen zoveel mogelijk kwaliteit behoud zonder dat het bestand enorm veel groter wordt) om daarna nog met Handbrake zoveel mogelijk GB’s te besparen. Dit kost echter allemaal gigantisch veel tijd.

Zijn er makkelijkere manieren om programma’s op te nemen om ze te bewaren? Zeker nu opnames via de mediaboxen bij Ziggo niet digitaal over te zetten zijn en ik verder niet echt technische kennis heb, blijf ik maar aanklooien met die enorm omslachtige methode via de Humax. Kan mijn Synology hier bijvoorbeeld een rol in spelen, eventueel na aankoop van wat hulpstukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
Op zich werkt deze methode nog steeds:

[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

Het opzetten vergt echter wel wat geknutsel. Ik heb zelf al vele jaren een HTPC met twee DVB-C kaarten en neem daarmee de programma's op harde schijf op. De meeste HD kanalen zijn gecodeerd in H.264 dus valt wel mee met de ruimte die het inneemt, heb er maar een 1TB schijf inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-08-2022
Nielson schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:19:
Op zich werkt deze methode nog steeds:

[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

Het opzetten vergt echter wel wat geknutsel. Ik heb zelf al vele jaren een HTPC met twee DVB-C kaarten en neem daarmee de programma's op harde schijf op. De meeste HD kanalen zijn gecodeerd in H.264 dus valt wel mee met de ruimte die het inneemt, heb er maar een 1TB schijf inzitten.
Dank voor de suggestie. Twee vragen daarbij: is dit daadwerkelijk heel anders dan de manier waarop ik het nu doe? Als ik die OP doorlees, zie ik buiten veel voor mij onbekende termen ook gewoon dat er gebruikt wordt gemaakt van een tuner (in mijn geval de Humax) of zit ik er dan enorm naast?

Ten tweede ga ik volgende maand verhuizen en daarbij schaffen we waarschijnlijk de nieuwe mediabox Next van Ziggo aan (ik ga ervan uit dat ie dan wel uitgebracht is). Verandert dat nog wat aan de situatie? De oude Humax komt dan op een andere verdieping te staan, waardoor ik eigenlijk nog minder graag gebruik wil maken van de opnamefunctie op dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
Timsa schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Dank voor de suggestie. Twee vragen daarbij: is dit daadwerkelijk heel anders dan de manier waarop ik het nu doe? Als ik die OP doorlees, zie ik buiten veel voor mij onbekende termen ook gewoon dat er gebruikt wordt gemaakt van een tuner (in mijn geval de Humax) of zit ik er dan enorm naast?
het concept is inderdaad hetzelfde als via bijvoorbeeld de Humax; je hebt nog steeds een DVB-C tuner, en nog steeds moet je de content decoderen. Het verschil zit in dat je nu de data unencrypted op kan slaan, direct op de locatie die jij wil (bijvoorbeeld dus de NAS) en dus ook weer overall terug kan kijken. Je zal met name bij het decrypten er tegenaan lopen dat dit niet zo eenvoudig gedaan is, en er vrij weinig aan documentatie te vinden is aangezien het schuurt tegen hetgeen wat wel mag en wat niet mag. Met een klein beetje inzet moet je er wel uit kunnen komen :)
Ten tweede ga ik volgende maand verhuizen en daarbij schaffen we waarschijnlijk de nieuwe mediabox Next van Ziggo aan (ik ga ervan uit dat ie dan wel uitgebracht is). Verandert dat nog wat aan de situatie? De oude Humax komt dan op een andere verdieping te staan, waardoor ik eigenlijk nog minder graag gebruik wil maken van de opnamefunctie op dat ding.
Volgens mij veranderd er in die zin niet zo heel veel dat je dan nog steeds niet direct bij je opnames kan komen (maar ik heb nog niets met de Next van ziggo gedaan, dus dat weet ik ook niet zeker). Daarmee blijven dus je mogelijkheden beperkt hierin, en is een DVB-C servertje een mogelijkheid.

Overigens zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van network-tuners, zoals de pricewatch: Digital Devices Octopus NET V2 C2T2/2 - Kabel>IP Netwerktuner maar dan zal je nog wel ergens de decryptie moeten ondervangen uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:45
Voor editten (reclame er tussenuit halen) van materiaal van de Humax heb ik laatst Smart Cutter gebruikt en dat werkte vrij simpel:

https://fame-ring.com/smart_cutter.html

Videokwaliteit blijft gelijk, alleen de frames rond het punt waar je knipt worden gehercodeerd.