Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Jammer genoeg heb ik momenteel een tijdelijke beperking en gaat het typen me moeilijk af. Het onderwerp zonnepanelen houdt me momenteel bezig, dat ik toch een poging waag. :)

Het duurt nog even voor de overdracht en daardoor heb ik tijd om me in te lezen en volg de verschillende topics. In dit stadium zal ik vast nog wel een aantal beginners vragen stellen. Toch lijkt het me goed om nu een richting te bepalen. Momenteel mis ik nog info over de toekomstige situatie. Bijvoorbeeld het jaarverbruik in de nieuwe woning.
Als ik meer weet, zal ik gaandeweg de informatie toevoegen.

Korte situatie schets:
3 daken beschikbaar, wat een gigantisch oppervlak geeft.

Greenchoice(is de dakscan betrouwbaar?):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rw6RPrB/dak.jpg

Momenteel zit ik nog met wat algemene vragen. Bijvoorbeeld heeft het zin om veel capaciteit te nemen en terug te leveren aan het net? Is dit lonend door veel panelen?
Ik heb een kleine en grove berekening gemaakt met aannames, waarbij ik denk het een en ander in te missen.

Qua uitvoering / keuze:
Uiteraard snelle ROI. Het zwaartepunt op de eerste jaren en de periode daarna is mooi meegenomen. Geen "dure" panelen dus?
Simpel en daardoor minder componenten.

Van de uitvoering (oftewel de keuze van de installatie) heb ik nog niet veel kennis over en hoop ik voor de installatie op te doen.

[url=https://i.ibb.co/rw6RPrB/dak.jpg[/img][/url]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PmDjf9b/Berekening.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je hebt ongetwijfeld het nieuws gezien over salderen. Op korte termijn gaat dat nog even door, maar op de lange termijn ga je erbij in schieten.

Die 2200 euro is je huidige verbruik nu? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Salderen heb ik voorlopig zo aangehouden. Daar ben ik me wel van bewust ja.

Het verbruik is nu nog een aanname. Tot voor kort huurde ik een pand, het verbruik daar zal voor een deel erbij komen hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En het is bij GC niet eerste 10000kWh voor 11 cent en erna 6 cent maar alles is dan 6 cent.

Maar waarom in godsnaam 21000,- aan solar als je het niet verbruikt.
Een beetje over is ok, maar dit?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:34
Let erop dat de hoeveelheid die je terug kan leveren beperkt wordt door de capaciteit van je hoofdzekering. Stel je moet, rekening houdend met selectiviteit, naar 3x80A, dan betaal je bij bijv. Enexis €1800(!) per jaar extra voor je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
@Rol-Co
Dat is eigenlijk mijn vraag. Heeft het zin als je een grote capaciteit neemt. Of kraam ik onzin uit :-)

@PeeVv Dat is wel veel ja.

Edit: Het onderste dak op het plaatje is het huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Arar op 20-05-2019 22:47 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Misschien is het als optie om het als een postcoderoosproject aan te bieden voor de omwonenen? En dat je zelf een 'stukje van die winst' pakt? (in ieder geval het dakdeel wat je zelf niet nodig hebt voor je eigen opbrengst)

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou limiteren op max 15 kWp. Dan kun je 3x25A houden en dat is dan beter voor de kosten. Verder klopt je plaatje best, het afdekken van je eigen verbruikt is financieel het meest interessant, maar daaroverheen is nog steeds een business case van te maken..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Arar schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:46:
@Rol-Co
Dat is eigenlijk mijn vraag. Heeft het zin als je een grote capaciteit neemt. Of kraam ik onzin uit :-)

@PeeVv Dat is wel veel ja.

Leg een flinke set op een oost west dak met een omvormer die 60% van dat vermogen kan en ongeveer 4-5000 kWh meer dan je verbruik maximaal en je kan nog alle kanten op later, mocht je een warmtepomp of EV aanschaffen.
Heb je later meer nodig kan je altijd nog wat laten leggen toch? Met een 11-12 kWp doe je al een 75kWh per dag op een redelijk zonnige dag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Bedankt voor de reacties. De berekening is beter geworden.

De duurdere aansluiting miste ik en de prijs voor terugleverstroom klopte ook niet. De voorlopige conclusie is:
1 Net als de overgrote deel van de mensen de opbrengst op het eigen verbruik af te stemmen
2 nog meer panelen te nemen (bijv. 200)

Verder is het verstandig de gemiste extra aflossing hypotheek(1,85%) mee te nemen als kosten. Ik zal vanavond de nieuwe getallen posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:59
Kan je dit uberhaupt terug leveren over de aansluiting die je hebt? Je zou niet de eerste zijn waarbij je ivm capaciteit problemen niet vol je panelen kan gebruiken.

https://www.pzc.nl/zeeuws...room-niet-kwijt~acf8f777/ (even in private mode om de betaalmuur te omzeilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arar schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:26:
Bedankt voor de reacties. De berekening is beter geworden.

De duurdere aansluiting miste ik en de prijs voor terugleverstroom klopte ook niet. De voorlopige conclusie is:
1 Net als de overgrote deel van de mensen de opbrengst op het eigen verbruik af te stemmen
2 nog meer panelen te nemen (bijv. 200)

Verder is het verstandig de gemiste extra aflossing hypotheek(1,85%) mee te nemen als kosten. Ik zal vanavond de nieuwe getallen posten.
Tsjah, als je hem plat slaat, en niet uitgaat van saldering of iets wat daarop lijkt, zou je uiteraard je panelen moeten afstemmen op je gebruik. Echter; je zou dan haast wel uit moeten gaan van je minimale winterverbruik, en daar zit precies de kneep. Ik heb 19 panelen van 300wp (Dak is nu vol). En daarmee heb ik alsnog dagen dat ik haast geen opbrengst heb. Helemaal 0 zal het niet zijn, maar er zitten echt slechte dagen bij.

Dan nog het nacht/dag verbruik, waarvoor je op zich met accu's aan de slag kunt.

Al met al, uitgaande van een eindige saldering, zou ik nooit zo'n enorm aantal panelen neerleggen, tenzij je de hele buurt gaat bedienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
MuddyMagical schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:55:
Kan je dit uberhaupt terug leveren over de aansluiting die je hebt? Je zou niet de eerste zijn waarbij je ivm capaciteit problemen niet vol je panelen kan gebruiken.

https://www.pzc.nl/zeeuws...room-niet-kwijt~acf8f777/ (even in private mode om de betaalmuur te omzeilen)
Ja, daar dacht ik ook al aan. Het is buitengebied en voorlopig heb ik dichtbij weinig zonnepanelen gezien. Hopelijk kan de netbeheerder daar wat over zeggen.

@MikeyMan
Het verbruik zal ik in ieder geval in de zomer niet halen. Er komen twee veel rijdende EV's en misschien een derde weinig rijdende. Het 2e pand is een loods die geregeld verwarmd zal moeten worden overdag.
De inschatting van het eigen verbruik is nu nog moeilijk te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arar schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:49:
[...]

Ja, daar dacht ik ook al aan. Het is buitengebied en voorlopig heb ik dichtbij weinig zonnepanelen gezien. Hopelijk kan de netbeheerder daar wat over zeggen.

@MikeyMan
Het verbruik zal ik in ieder geval in de zomer niet halen. Er komen twee veel rijdende EV's en misschien een derde weinig rijdende. Het 2e pand is een loods die geregeld verwarmd zal moeten worden overdag.
Reden temeer om het niet in één keer allemaal vol te gooien. Uitbreiden is relatief simpel gedaan.
Zou nu uitgaan van het hoogste eigen verbruik.

Overigens; algemene vraag; hoe werkt dat met de hoofdzekering als je tegelijk verbruikt en oplevert?
Stel je hebt een 25A hoofdzekering, levert 50A, maar verbruikt 25A, gaat dit dan goed?
Zit er zomaar ineens over na te denken n.a.v. dit topic...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Het vermogen dat je kunt plaatsen is vooral afhankelijk van je hoofdaansluiting. Waarschijnlijk is dit 3 x 25 ampères; dit is het maximale wat je betaalbaar kunt hebben.

Dan kun je in een oost-west opstelling maximaal 28 KWp aan panelen kwijt, eventueel 30 kWp; al is het dan al echt de randen opzoeken van wat je meterkast nog aankan.Dit zal zo'n 25.000 tot 28.000 kWh per jaar kunnen opwekken.

Met het oog op de salderingsregel is het beter om enkel op te wekken wat je zelf verbruikt. De drie elektrische auto's zullen samen al 10.000 kWh per jaar nodig gaan hebben. Een standaard woning verbruikt zo'n 3.500 kWh per jaar, plus airco's en verwarmen. Hiertoe heb je zo'n 11.000 tot 14.000 kWh per jaar wat je kunt gebruiken voor verwarmen, of om terug te leveren.

Als je een stevige warmtepomp (of een airco's) gaat gebruiken om je woning, schuur en loods te verwarmen dan zul je dat best kunnen gebruiken per jaar (mijn standaard woning met warmtepomp heeft al 4.000 kWh nodig)

Kans is dus best groot dat er helemaal niet enorm veel teruggeleverd gaat worden, maar dat je zelf alles nodig gaat hebben.

En dan ben je (de spreekwoordelijke) spekkoper; je hebt gratis stroom voor thuis, gratis brandstof voor de auto's en gratis verwarming. En de kosten die je maakt om alles aan te leggen (zonnepanelen, warmtepompen, airco's) daar wordt je woning alleen maar meer van waard :)
MikeyMan schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:53:
[...]

Reden temeer om het niet in één keer allemaal vol te gooien. Uitbreiden is relatief simpel gedaan.
Zou nu uitgaan van het hoogste eigen verbruik.

Overigens; algemene vraag; hoe werkt dat met de hoofdzekering als je tegelijk verbruikt en oplevert?
Stel je hebt een 25A hoofdzekering, levert 50A, maar verbruikt 25A, gaat dit dan goed?
Zit er zomaar ineens over na te denken n.a.v. dit topic...
Je hoofdzekering kijkt enkel en alleen naar de het verschil tussen opbreng en verbruik. Is dit verschil meer dan wat de zekering mag hebben dan springt deze er (na een tijdje) uit. Voor het tripmechanisme maakt het niet uit hoe de stroom loopt.

Heb jij een 25A zekering, verbruik je 30 A en wek je niks op? Dan gaat er 30A door de zekering en tript deze.
Heb jij een 25A zekering, verbruik je 30 A en wek je 10A op? Dan gaat er 20A door de zekering.
Heb jij een 25A zekering, verbruik je 1 A en wek je 30A op? Dan gaat er 29A door de zekering en tript deze.
Heb jij een 25A zekering, verbruik je 50 A en wek je 70A op? Dan gaat er 20A door de zekering.

[ Voor 30% gewijzigd door Theo op 22-05-2019 10:07 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook een 2e aansluiting van 3x 25A erbij aanvragen, zodat je nog eens 3x 5000 VA kan terug leveren.

Een 2e aansluiting kan ook handig zijn bij meerdere EV voertuigen en ik denk, goedkoper dan een verzwaring van het huidige.
Ik heb er zelf geen ervaring mee (te weinig dak), maar zoek eens op tweakers, bijv https://gathering.tweaker...=verzwaren+2e+aansluiting

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben inderdaad wel benieuwd welke netbeheerder je hebt, en hoe ze er mee om gaan... dit is inderdaad wel absurd veel vermogen, en ik ben bekend met scenario's waar er bijvoorbeeld ism. een netbeheerder er bijvoorbeeld gezamelijk een gasverrijkingsinstallatie werd geplaatst, of, een netverzwaring (10kv > 23kv) die al gepland stond naar voren werd gehaald.

Het zou goed zijn om ze eens te bellen en in contact te komen met een der respectievelijke netplanningsteams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Theo Het scenario van het eigen verbruik van de opbrengst gaat natuurlijk nog steeds scheef lopen in de winter :)

Dank voor de toelichting m.b.t. de meterkast, was ook mijn gedachte, maar was even benieuwd hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
Kort door de bocht hanteer je voor een paneel 25 Euro installatiekosten. Ik denk dat die 4000€ alleen het montagewerk voor het leggen is, de panelen moet je natuurlijk ook nog aan een dakvlak monteren. Neem de kosten van het montagemateriaal ook mee.
Kostendekkend wordt het verhaal beter als je je aansluiting op 3x25A houdt, je maximale teruglevering ligt dan tegen de 17,5kW. Ongeveer de helft van je oorspronkelijke idee. Met een beetje natte vinger werk lijkt het dakvlak rechtsboven, in combinatie met een Oost West systeem het ideaalst hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Arar schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:49:
[...]

@MikeyMan
Koop een zappi, dan laadt je maximaal met zonnestroom. Normaal ben ik van direct volgooien ivm eenmalige kosten maar jouw situatie is een beetje apart.

Ik zou beginnen met het met het dakvlak van één pand vol te gooien en dan zien wat het in de praktijk oplevert. Dan kun je eventueel altijd nog het volgende dak volgooien, de meerkosten daarvoor zullen beperkt zijn omdat je het per dak doet.

Kom je met de aansluiting niet uit, dan kun je eventueel altijd nog kijken naar een leuk grote powerwall.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Arar
in overproductie gaan, dat moet je doen, maar wel met wat relativiteit.
zelfs kale stroom prijs vangen is kosten effectief als je het echt goed aanpakt.

ook veel panelen (+24 stuks) kopen, dat lever korting op, die komen wel onder de 80€ uit denk ik dan.
het juist dimensioneren (dus meer Wp per omvormer als W) geeft een stuk betere kosten effectiviteit.
erg goedkoop werken is gewoon belangrijk als je het moet doen met kale stroom prijs.

een simpele tip.
grote kans dat je 3x25A hebt.
goedkoopste omvormers zijn nog altijd rond de 3-5kW 1 fase units.
3 fase units zijn snel te duur.
(even zoeken naar koopjes.)
daar kun je dan 2x12x???Wp aan hangen. (liefst oost-west)
dit doe je natuurlijk 3x, 1 x per fase.
en dan heb je in totaal 72 panelen.
ga je verder dan word het gewoon al snel te duur. ;)

dus ja het kan, maar wel met veel mitsen en maren. >:)
(wel cool om te doen, maar pas ook op je financiën ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Arar schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:46:
Mocht je dan toch willen besparen: neem ook een deel collectoren zodat je ook in je warme water kunt voorzien. Alles wat de zon kan verwarmen hoeft gas of stroom niet meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sypie schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:09:
[...]

Mocht je dan toch willen besparen: neem ook een deel collectoren zodat je ook in je warme water kunt voorzien. Alles wat de zon kan verwarmen hoeft gas of stroom niet meer te doen.
En als het water warm is dan stagneert de opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Erasmo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Ja dus? Als je dat water niet meer hoeft te verwarmen is de winst er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, want dan leveren de m²s niets meer op.
Met een warmtepomp(boiler) + PV panelen heb je een eenvoudiger aan te sluiten systeem waarbij overproductie verkocht kan worden, dat jaarrond werkt, flexibel te plaatsen is en ook nog eens goedkoper in aanschaf is.

Zonneboilers zijn alleen op papier eenvoudig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Hondentrim salon beginnen. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:02:
Je kan ook een 2e aansluiting van 3x 25A erbij aanvragen, zodat je nog eens 3x 5000 VA kan terug leveren.

Een 2e aansluiting kan ook handig zijn bij meerdere EV voertuigen en ik denk, goedkoper dan een verzwaring van het huidige.
Ik heb er zelf geen ervaring mee (te weinig dak), maar zoek eens op tweakers, bijv https://gathering.tweaker...=verzwaren+2e+aansluiting
Doe dan een 3x25A tot de max volzetten met terugleveren en je eigen verbruik, en dan een extra 3x35?A aansluiting puur voor terugleveren. Een puur teruglever aansluiting kost 80 euro/jaar tot 3x80A oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
@Theo
Ik denk dat je schatting wel aardig overeenkomt. Ik rij 50k per jaar. Met een EV zal ik dat niet halen ivm de beperkingen, maar veel woon-werk is er wel mee te doen. Om en om met de tweede auto, zodat maximaal overdag laden mogelijk is (zonder saldering).

@AUijtdehaag @Xiphalon
Liander
Grootte 3x80A
Deze aansluiting heeft een maximaal vermogen van 55 kW.
Kostenindicatie
Aansluitkosten* € 1.293,49
Netwerkkosten** € 2.240,51

Grootte 3x25A
Kostenindicatie
Aansluitkosten* € 778,64
Netwerkkosten** € 252,40

@pep_82
Dat klopt. Gemakshalve streep ik dat weg tegen een eventuele schaalvoordeel van componenten en installatie.In het offerte stadium zal dat pas duidelijk worden denk ik.

@Erasmo
Zappi was ik al tegen gekomen ja. Lijkt me inderdaad goed.
Op mijn huidige woning gebruik ik al 15 jaar een zonneboiler(vanaf de bouw in 1999 zit het er al op. Het heeft mij flink geld bespaard.

@migjes
Optie 1 zeg je dus.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0GyN5Sr/PV.jpg
Kosten verzwaring moet er nog bij.

Er komt wel een hoop bij kijken :| In de BTW teruggaaf topic is te lezen dat het fiscaal boven de 10000WP minder aantrekkelijk is. Zelf ben ik ZZP'er. Mijn partner niet. Dat moet ik nog uitzoeken en verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Arar
optie 1, nop, dan heb je niet begrepen wat ik zeg. ;)

even voor de duidelijkheid.
leuk dat er partijen zijn die 10 tot 11ct per kWh bieden.
maar check heel goed de contracten en dan zie je dat je het zelf betaald.
(vastrecht is dan wel erg hoog.
daar word de hogere kWh prijs van betaald. ;)
pas heel erg op met de kleine lettertjes.
zit vaak ook nog een maximum aan kWh aan en dan word het nog slechter.)
op dit moment kun je beter rekenen met +/- 5ct per kWh ex BTW.
en 7ct per kWh inc BTW. (1) (2)
dit is een stuk realistischer ook kijken naar de toekomst.

de BTW, tja een normale particulier kan die houden, tot hij aan de grens van de kor regeling komt.
jij ZZP'er, zeg maar dag tegen de BTW. :-(
(je vrouw partner is dit dus niet, dus laat het op papier door haar/hem doen zij/hij kan de BTW tot de kor regeling wel houden, maar dan kan zij/hij wel geen ZZP'er worden in de toekomst, dit is een keuze. ;)
ook kan zij/hij de BTW terug vragen van de panelen, mischien moet je het wel in 2 jaar spreiden anders heb je weer problemen met de kor regeling, dit heb ik nog nooit berekend dus moet je zelf doen. :? )

( ? ik zit zelf bij enexis, maar die prijzen zullen niet veel verschillen. zoek zelf op bij liander wat de bedragen precies zijn voor jouw.)
3x25A kost € 230,2763 per jaar.
(dit bedrag hoef je niet mee te rekenen, want je wil toch al stroom hebben voor thuis.)
3x35A kost € 840,7249 per jaar. (3)
per jaar betaal je daar voor € 610.44 extra per jaar.
hier voor moet je dus: € 610.44 / 0,07€/kWh = +/- 8800kWh per jaar opwekken op dat te bekostigen.
dus boven de 3x25A gaan is eigenlijk te duur. ;) (4)

voor alle duidelijkheid, je plan kan dus wel. en ik zou zeggen ga er ook voor.
(echt dit kan als je de mogelijkheid hebt, zet het door.)
geen probleem, maar er zijn grenzen waar je gewoon beter onder kunt blijven anders word het gewoon te duur en moet je het eigenlijk niet doen.

grofweg is nu 72 panelen je grens. (5)
dus 3x 1 fase omvormers (tussen de 3-5kW, maar net wat je goedkoop kunt krijgen) met 2x mpp.
en daar hang je dan 2x12x???Wp panelen aan.
dit soort omvormer (of ander merk):
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
die zijn goedkoop genoeg om dit soort plannen uit te kunnen voeren.
dit koppelen met goedkope poly panelen zoals:
https://www.winkelman-zon...cell/51751/?display=tiles
(je moet dan nog wel uitrekenen of een duurder paneel pakken mischien niet beter is. :?
een bevestiging klem houd een 325Wp paneel net zo duur vast als een 270Wp, maar kan de kosten wel verdelen over 55Wp extra.
dit is per maand een andere uitkomst, dus moet je helemaal uitrekenen elke keer weer.)

er zijn nog wel trucjes te verzinnen, waar mee je nog wel iets verder kunt komen hoor.
maar vaak komt het er toch op neer dat het te duur word en er geen kut mee opschiet. ;)

(1) de kale elektra prijs staat op het moment erg hoog, dit was 2 jaar geleden wel anders. dus die 5ct kan al behoorlijk positief gerekend zijn.
(2) ik weet nog wel een paar trucjes om dit bedrag omhoog te krijgen, maar dan moet je denken aan
0,5ct per kWh als max, laten we dat er even buiten houden zet toch geen zoden aan de dijk.

(3)hier kun je 3x40A van laten maken met automaten, maar eigenlijk ben je beter af met 3x35A smeldraad. ;)
(4)je wil ook gewoon een particuliere aansluiting blijven, gewoon om de heffings-korting te behouden.
die +/- 310€ inc BTW korting is leuker als de bedrijfs-korting.

(5) hier valt nog wel iets in te schuiven, mischien met mazzel haal je de 100 panelen, maar meestal is dat te duur.

edit:
oeps, ik ging uit van vrouw, maar is natuurlijk partner.
dit kan ook man zijn of andere samenleving vorm.
dat mag van mij allemaal, ik discrimineer niet.
Mea culpa.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Gezinssamenstelling is man, vrouw en drie kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
Arar schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 23:30:
@AUijtdehaag @Xiphalon
Liander
Grootte 3x80A
Deze aansluiting heeft een maximaal vermogen van 55 kW.
Kostenindicatie
Aansluitkosten* € 1.293,49
Netwerkkosten** € 2.240,51

Grootte 3x25A
Kostenindicatie
Aansluitkosten* € 778,64
Netwerkkosten** € 252,40
Beter lezen wat ik schreef. Als je een aansluiting puur voor terugleveren gebruikt, kost deze maar 80 euro per jaar. Wat die dus doet is een 3x25A aansluiting voor je huis, waar je ook max 3x25A op teruglevert.
Daarnaast doe je voor de rest van de teruglevering een eigen aparte aansluiting.
Heb je wel 2 omvormers nodig, maar hoef je dus niet 2000 euro per jaar te betalen voor je enorme aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
De installatie in stappen uit te breiden zoals al meerdere mensen aangeven hebben, lijkt inderdaad het verstandigste te zijn.
Wel jammer trouwens. Ik had graag de daken meteen vol gezet.

@Xiphalon
Dat begrijp ik. Ik heb voorlopig de worst case scenario aangehouden. Wat mij niet duidelijk was/is: als ik meer blijk te gebruiken. Hoe werkt de salderingsregeling met twee verschillende aansluitingen? Als ik het goed heb, maakt dat niet uit.

Een zware aansluiting biedt wel andere voordelen. Ik heb vorig jaar bij de aanschaf van een compressor een kleinere moeten nemen wegens de kleine stroom aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 12:55
2 panden all electric en dan nog zeker 2 auto's opladen verlangt al snel 2 netaansluitingen van 3x25A. In mijn directe omgeving hebben meerdere mensen daar een 20 kW omvormer op aangesloten. (Officieel is het net iets teveel, wel even checken of de meterkast intern 50A mag hebben)

Met 2 gewone aansluitingen kun je afhankelijk van de helling oost-west al 2x30 kWp kwijt.

Vervolgens vraag je een 3x80A of 3x125A terugleveraansluiting aan en hierbij vraag je een SDE+ subsidie bij aan.
Dan leg je de rest van de daken vol. Eventueel kun je het zo aanleggen dat 1 van de oorspronkelijke omvormers in de zomer SDE+ doet en in de winter de warmtepomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
migjes schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:06:
@Arar

Ja daarom SDE+, dan heb je een gegarandeerde prijs. Als je vorig jaar subsidie aanvroeg kwam je na alle extra's op +/- 13.5 cent per kWh. Voor 15+1 jaar gegarandeerd. Ik weet niet hoe het voor aanvragen dit jaar precies is.

Voor een SDE+ is 200 of 300 panelen denk ik wel zo'n beetje het minimum ivm investering in de kabel.
Zeker even uitzoeken hoeveel een terugleverkabel kost.
Btw, in zeldzame gevallen (ook bij nieuwbouw) komt het voor dat je meer dan 3x25A krijgt voor de prijs van 3x25A. Je zou even in de meterkast kunnen kijken wat je hebt.
grofweg is nu 72 panelen je grens. (5)
dus 3x 1 fase omvormers (tussen de 3-5kW, maar net wat je goedkoop kunt krijgen) met 2x mpp.
en daar hang je dan 2x12x???Wp panelen aan.
dit soort omvormer (of ander merk):
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
die zijn goedkoop genoeg om dit soort plannen uit te kunnen voeren.
dit koppelen met goedkope poly panelen zoals:
https://www.winkelman-zon...cell/51751/?display=tiles
(je moet dan nog wel uitrekenen of een duurder paneel pakken mischien niet beter is. :?
een bevestiging klem houd een 325Wp paneel net zo duur vast als een 270Wp, maar kan de kosten wel verdelen over 55Wp extra.
dit is per maand een andere uitkomst, dus moet je helemaal uitrekenen elke keer weer.)

er zijn nog wel trucjes te verzinnen, waar mee je nog wel iets verder kunt komen hoor.
maar vaak komt het er toch op neer dat het te duur word en er geen kut mee opschiet. ;)
Wat zijn de hellingen?
Met 3x25A en 20 graden of steiler oostwest kom ik gewoon op een 20 kW omvormer en 30 kWp met een aftopping van rond 0.3% van de jaaropbrengst.
107 panelen van 280 Wp. Als de daken steiler zijn nog net iets meer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Ik had de post helemaal gemist.

Jammer genoeg heb ik nog niet veel gegevens. De taxatie van de woning is de afgelopen week uitgevoerd.
SDE+ kwam via Google ook tegen ja. Dan wordt het wel een hele andere afweging en een ander rekensommetje. Er zit een stukje grasland bij waar ik nog geen plannen mee heb. :)

Dan zou ik inderdaad de kosten moeten opvragen voor een aansluiting. Ik heb nog even om na te denken. Het is 10000wp en daarna een flinke uitbreiding. Daar voel ik wel voor als het geld opbrengt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Arar schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:55:

Jammer genoeg heb ik nog niet veel gegevens. De taxatie van de woning is de afgelopen week uitgevoerd.
SDE+ kwam via Google ook tegen ja. Dan wordt het wel een hele andere afweging en een ander rekensommetje. Er zit een stukje grasland bij waar ik nog geen plannen mee heb. :)

Dan zou ik inderdaad de kosten moeten opvragen voor een aansluiting. Ik heb nog even om na te denken. Het is 10000wp en daarna een flinke uitbreiding. Daar voel ik wel voor als het geld opbrengt natuurlijk.
Als je het land over hebt, ik zeg doen!
Arar schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 23:30:
@Erasmo
Zappi was ik al tegen gekomen ja. Lijkt me inderdaad goed.
Op mijn huidige woning gebruik ik al 15 jaar een zonneboiler(vanaf de bouw in 1999 zit het er al op. Het heeft mij flink geld bespaard.
Ik zeg ook niet dat het geen geld bespaart. In 1999 toen zonnepanelen nog van goud waren was het een eenvoudige keuze, maar nu PV zo goedkoop is moet je misschien de boel nog eens doorrekenen.
Als in de zomer rond de lunch de zonneboiler het vat heeft opgewarmd loopt het hele systeem min of meer uit zijn neus te peuteren terwijl er nog steeds kostbare zon op het dak valt. Een PV systeem blijft gewoon lekker de hele dag doorgaan. Vergeet ook niet dat een ZB systeem veel complexer is met pompen, warmtewisselaars en leidingen die naar buiten en weer naar binnen gaan, terwijl PV een paneel is met twee kabels en klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Arar schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:55:

En ik had die van jou weer bijna gemist :)

https://www.enexis.nl/zak...20de%20kosten%20weten_1_2

Vastrecht is niet duur.

Weet je de afmetingen en dak helling van de gebouwen al wel? En is het noorden boven in het plaatje van je startpost?

Voor PV veldopstelling heb je helaas vergunning nodig. Dus mocht je dat willen proberen lijkt het me alsnog het beste om het met 2 SDE+ subsidie aanvragen te doen. 1 voor het dak van de grote schuur en 1 voor het veld. Mogelijk kan het wel samen op 1 kabel, dat weet ik niet.

Maar tot zover SDE+
Terwijl je wacht op het verlenen van de SDE+ subsidie kun je al best PV leggen op 1 of 2 kleinere gebouwen.
Heb je al wel 2 gewone netaansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

migjes schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:06:
@Arar

[...]
Als je 10.000kWh teruglevert voor 11 cent ip 7 cent, heb je €400 extra te pakken.
Ik weet niet hoe hoog jouw vastrecht is maar dat van mij is geen €400 per jaar ;)

Ik heb mijn geschatte jaarverbruik (warmtepomp en ooit elektrisch rijden) + 9.000kWh extra aan opwekking op m'n dak liggen. Zo'n 20% is eigen verbruik schat ik, dus dat blijf ik 100% salderen.

Nu ligt er 20.400Wp op het dak maar een deel daarvan op een wat minder gunstig noorden en oosten dus ik zit op zo'n 15.000-16.000kWh per jaar, schat ik. Mijn overschot zal uiteraard dalen als ik elektrisch rijd.

Meer dan dat leggen is al snel niet meer interessant inderdaad, dan zak je naar die 7 cent per kWh voor alles.

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-05-2019 12:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Welk 285Wp paneel is 88,43 euro?
En wie installeert voor 5.000/200=25 per paneel de boel inclusief panhaken, rails e.d.? Meestal ligt de prijs van het materiaal al rond dat bedrag, zonder dat het op je dak komt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BlueTooth76 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:48:
[...]
Als je 10.000kWh teruglevert voor 11 cent ip 7 cent, heb je €400 extra te pakken.
Ik weet niet hoe hoog jouw vastrecht is maar dat van mij is geen €400 per jaar ;)
heel goed de kleine lettertjes lezen. ;)
en ook opletten of je niet over de kor heen gaat (en helemaal als zzper de BTW telt op.). ;)
(de kor gaat veranderen, mij nog niet duidelijk hoe dat gaat uitpakken.
maar als je de 21% BTW moet afdragen, dan heb al heel wat minder als die 11ct.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-05-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Ik kan gelukkig inmiddels weer normaal typen. Mijn arm functioneert weer goed. :)

@pep_82
In de berekening ga ik uit van wat korting. Montage kan ik vrij goedkoop uit laten voeren door ZZP'ers, die dat als dagelijks werk voor een aantal grote aanbieders uitvoeren(en dat is geen vetpot..).

@AUijtdehaag
Ik lees in de betreffende topics mee. Er komt een hoop info voorbij. De overdracht is begin augustus en ik hoop dan meer info te hebben. Voorlopig denk ik dat het toch verstandig is om in delen uit breiden. De grootste winst is toch bij het eigen gebruik(zoals ook door meerdere tweakers geadviseerd wordt). Voordeel is de inzicht in mijn eigen gebruik, naarmate de tijd verstrekt.

@sypie
Ja. Ik gebruik op mijn huidige woning al ruim 15 jaar een zonneboiler. Dat bespaart en daarom zal ik er sowieso voor kiezen.

Het duurt nog 1,5 maand tot ik de sleutels heb. Ik zal dan meer info over de situatie posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Arar schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:33:

@sypie
Ja. Ik gebruik op mijn huidige woning al ruim 15 jaar een zonneboiler. Dat bespaart en daarom zal ik er sowieso voor kiezen.

Het duurt nog 1,5 maand tot ik de sleutels heb. Ik zal dan meer info over de situatie posten.
Een zonneboiler bespaart, maar wellicht hebben een paar extra panelen onder de streep een grote besparing. Misschien toch handig om het door te rekenen voor je een zonneboiler op het dak legt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arar
Leuk om even weer door deze oude topic te scrollen. Een update is wel op zijn plaats en meteen een vraag:

Het zijn geen 150 panelen geworden, omdat ik uiteindelijk toch in delen ben gaan plaatsen. Een prettige ontwikkeling was natuurlijk de daling van de prijzen van de zonnepanelen. Het is een goede investering geweest met mijn stijgende vraag naar elektriciteit (twee EV, koken, verwarmen met een Airco) i.c.m. met mijn draaistroommeter(waarvan het einde jammer genoeg nu toch echt in het zicht is).

Ik had afgelopen week al 137 panelen in gebruik moeten hebben, maar een deel van de panelen wordt omgeruild vanwege visuele kwaliteitsissues. Sinds deze week draaien er 98 panelen(81 nog de vorige zomer) en ik moet het vermogen terugschroeven :-) vanwege de hoofdzekering. Daar ben ik me momenteel in het verdiepen en hoor graag hoe andere mensen dat doen.
Ik heb vandaag bij een aantal omvormers het actieve vermogen op 70% gezet. Dat getal is mij niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je hem terugschroeft naar 70% van het totale vermogen van de omvormer als bovengrens. Onder die bovengrens werkt de vermogen hetzelfde als bij 100% tot de omvormer de ingestelde bovengrens bereikt. Klopt dat?

Nog niet klaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q3kc9MwT/20250411-111247.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Videopac

Rommelt wat aan.

Koop straks als derde auto een Renault 5 met V2G mogelijkheid.
Verder: met een hypotheekrente van 1,85% zou ik zo min mogelijk aflossen maar de hypotheekvoet parallel zelf bij elkaar sparen/beleggen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 20:36
Arar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:45:
Sinds deze week draaien er 98 panelen(81 nog de vorige zomer) en ik moet het vermogen terugschroeven :-) vanwege de hoofdzekering. Daar ben ik me momenteel in het verdiepen en hoor graag hoe andere mensen dat doen.
Ik heb vandaag bij een aantal omvormers het actieve vermogen op 70% gezet. Dat getal is mij niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je hem terugschroeft naar 70% van het totale vermogen van de omvormer als bovengrens. Onder die bovengrens werkt de vermogen hetzelfde als bij 100% tot de omvormer de ingestelde bovengrens bereikt. Klopt dat?

Nog niet klaar:
[Afbeelding]
Hier minder panelen, maar wel 36kWp op een 30kW Goodwe omvormer.
En daarboven staat de omvormer ingesteld op een power limit van 22kVa omwille van een aansluiting van 3x25A.

(Mijn) Goodwe heeft een instelling, waar hij bijvoorbeeld alles boven een bepaalde opbrengst in de batterij kan steken. Zo werk ik namelijk, dat hij alles waarvoor hij zou aftoppen, hij gewoon in de batterij steekt en ik later op het net zet (dynamisch tarief).
Natuurlijk, met zoveel vermogen is de batterij een beetje te klein, dus op negatieve uren staat hij gewoon enkel nog te draaien voor eigen verbruik.
Ik weet dat Goodwe een communicatiebox heeft, waardoor alle omvormers kunnen werken als 1 geheel. Heb je die? Waarom trouwens zoveel omvormers? Kan je toch gewoon minder nemen maar met een hoger vermogen?

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 11-04-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
Die communicatie box kwam ik ook tegen, maar ik heb weinig informatie kunnen vinden over de werking. Ik weet niet of het goed werkt.
1 omvormer had ik al en de anderen heb ik als een soort van micro omvormers ingezet i.v.m. schaduw. Mix van nieuw en jong gebruikt van marktplaats. Ze hebben bijna allemaal garantie tot na 2030 is in de app te zien en je koopt ze voor 75-150 euro. Of meerdere kleine omvormers verstandig zijn, zal de tijd wel leren.

Edit:
De zekeringkast wilde ik al vanwege de ouderdom vervangen in deze schuur en die heb ik meteen ruim genomen. Hetzelfde geldt voor de andere schuur waar ik twee omvormers heb .

[ Voor 17% gewijzigd door Arar op 11-04-2025 12:44 ]

Pagina: 1