Sissors schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:44:
[...]
Om met het laatste te beginnen: Ook dat kan je een jaar uitstellen als je een jaar er alleen bent om de taal te leren. Dat alleen maakt het gewoon al duurder dan het in Nederland zal zijn. Of die 6/12 maanden extra in een ander land wonen nou echt zoveel avontuur en ervaring oplevert boven de 5 jaar ofzo die je daar al voor je studie zal wonen betwijfel ik.
Nee, het levert je de taalvaardigheden op om succesvol die studie te kunnen doen. Dus inderdaad moet je gewoon het totaal van 6 jaar ipv 5 jaar rekenen. Aangezien je gaat werken in het jaar vooraf (zowel voor het geld als om continu in aanraking te zijn met de taal) zal dat jaar al snel budgetneutraal worden in het geheel.
Of een extra taal je nou zulke andere inzichten in het leven geven betwijfel ik zelf eigenlijk. En al helemaal dat een baas daar meer voor gaat betalen. Immers letterlijk elke Turk/Marokaan in Nederland heeft dat ook. En ik heb nou niet het idee gehad dat Duits leren mij nou andere inzichten heeft gegeven in het leven.
Opmerkelijk, mijn ervaring is dat het leren van het Vlaams als aparte taal mij wel degelijk andere inzichten gegeven heeft, laat staan wat ik van andere talen opvang, en dan hebben we het nog niet over m'n oorspronkelijke tweetaligheid. Het gaat trouwens een stuk verder dan alleen de taal, je verdiept je hopelijk ook in de cultuur (tip: beste manier om taal, cultuur en gewoontes te leren is je te verdiepen in een partner uit land waar je woont

).
In hoeverre een taal helpt bij werkgevers hangt af van het vakgebied en van de rest van je CV. Als je in een NL-talig bedrijf zit met weinig tot geen afstemming met mensen buiten NL en US maakt het weinig uit. Zit je daarentegen in een echt internationaal bedrijf en heb je een rol waarbij je een schakel bent tussen afdelingen en locaties, dan wordt het een duidelijke pre. Het gaat daarbij overigens minder om het spreken van de taal dan van om het doorgronden van de communicatievormen. Wel is er een duidelijke 'hierarchie' in talen - Westeuropese en Oostaziatische talen bovenin, alles uit Afrika onderin. Privilege bestaat ook op dat vlak...
Maar goed, ik ging wat cijfers opzoeken. Oorspronkelijk artikel kan ik niet vinden, maar wel een paar actuele kostenoverzichten.
NL:
Het Nibud meldt EUR 1158 per maand als gemiddelde, oftewel ongeveer EUR 55k voor de gehele studie als je het in vier jaar doet.
SE:
De Zweedse IND geeft aan dat je rekening moet houden met SEK 8370 per maand als je 'comfortably' wilt leven, wat met de huidige zwakke Krone neerkomt op EUR 776. Daar moet je dan wel je ziektekosten in NL bij optellen (kan ook in SE, maar is duurder/ingewikkelder), dus nog eens EUR 106 erbij levert totaal van EUR 882 per maand op, wat voor dezelfde vierjarige studie EUR 42k oplevert. Het 'dure' Zweden komt dus bij studie in vier jaar afronden EUR 13k goedkoper uit.
Edit: mogelijk kunnen deze getallen lager - als je studeert in het buitenland en verplicht in NL voor zorgkosten verzekerd bent kun je zorgtoeslag krijgen. Zonder bijbaan is het eenvoudig: dan krijg je de volle zorgsoeslag en betaal je ~EUR20/m. Met bijbaan van meer dan 3 maanden kan het zijn dat je verplicht in SE moet verzekeren, waardoor je zorgtoeslag in NL vervalt. Hier moet ik me duidelijk meer in verdiepen...
BE:
Volgens het CEBUD kost een kotstudent in Belgie EUR 12200 per jaar. Dit is inclusief Belgische ziektekostenverzekering a welgeteld EUR 10/maand. In dit geval loont het dus duidelijk om NIET in NL te verzekeren

. Het scheelt in totaal minder met NL dan ik verwacht zou hebben, maar je komt hier dus uit op EUR 49k voor vierjarige studie, dus EUR 6k goedkoper.
AT:
Studyinaustria geeft een normbudget van EUR 950 per maand aan, inclusief de EUR 25/maand ziektekostenverzekering. Dat is dus bij vierjarige studie EUR 45.5k.
DE:
Study-in-DE geeft aan dat je gemiddeld rekening moet houden met EUR 850 per maand, maar dat het sterk per stad kan verschillen. Slecht nieuws als je in Muenchen of Frankfurt wilt zitten, goed nieuws als je in Ossieland of trouwens Muenster of Osnabrueck wilt zitten. Daar komt wel nog ziekteverzekering bovenop. In DE kost het EUR 80/maand, althans, zolang je student bent. Dus dan is het totaal EUR 930/maand, oftewel EUR 44.5k voor een vierjarige studie.
Let wel dat deze cijfers gelden voor een vierjarige studie die ook in vier jaar afgerond wordt. Doe je er langer over, dan wordt het verschil groter - in het geval van Zweden zit je dan met vijf jaar studie aan >EUR 16k
verschil in kosten, dus in de ballpark waar ardana over begon.
Wat er wel bijkomt is reiskosten. Die heb je geheel zelf in de hand. Ik ken mensen die internationaal studeren en eigenlijk alles liftend doen. Je moet er tijd en zin in hebben, maar het is een optie als geld krap is. Zweden kan ik goed over meepraten want m'n dochter zit daar en dus reizen we relatief vaak op en neer. Het is een groot land, dus waar je zit scheelt enorm. Als je dichtbij Skavsta ("Stockholm", maar eigenlijk meer Nykoping) zit kun je als je goedkope dagen kiest voor EUR 40 op en neer vanaf Weeze, maar als je (zoals zij) in Umea zit, heb je het al snel over EUR 150 retour, incl jongerenkorting, en dat op rustige dagen in dalseizoen. Dan nog, voor EUR 16k kun je best wel vaak op en neer...
In DE krijg je een lokaal studentenreisproduct waarmee je zo goed als gratis reist. Ik geloof dat je tegenwoordig met het ding van Osnabrueck tot aan Hengelo kunt reizen met de Euregiobahn.In Belgie heb je de Go-Pass waarmee je om het even welke afstand (dus ook tot aan de grens) voor EUR 5.90 kunt afleggen.
En dan heb je tegenwoordig ook Flixbus natuurlijk. Niet bepaald comfortabel, wel vaak spotgoedkoop, en zeer veel opties van/naar DE en AT.
In hoeverre je schuden zo hoog gaan zijn is natuurlijk ook een factor van welke inkomsten je hebt over die periode. Alle evt steun van ouders en alle bijverdiensten die je krijgt gaan in mindering op dat bedrag. Nibud zegt dat studenten gemiddeld 17 uur per week werken. Relevant is hier dat NL uniek is met kinderarbeid minder te betalen dan volwassene arbeid. Vanaf je 23e verdien je in NL met bijbaantje prima, maar op je 18e verdien je minder dan de helft (EUR 4.43 vs EUR 9.33). Ter vergelijking, in DE is minimumloon EUR 9.19. Punt. Zeker in de eerste jaren van je studie kun je met evenveel uur werk meer verdienen, of minder werken om evenveel te krijgen.
Stel je werkt dus op je 18e die 17 uur voor EUR 4.43, dan verdien je per maand EUR 326. Stel je werkt evenveel in DE voor EUR 9.19 per uur, dan verdien je in dezelfde tijd EUR 677. Nouja, bruto. Vanaf EUR 450 per maand moet je belasting afdragen, dus netto hou je minder over, maar moge duidelijk zijn dat je een stuk meer geld voor je tijd krijgt. Nog steeds niet genog om alle kosten te dekken, maar allicht wel genoeg om je schulden te halveren als je gedurende de hele studie ongeveer zo'n EUR 400/maand gemiddeld kunt verdienen, wat realistisch te noemen is.
En dan lenen... dat is bij uitstek iets wat in NL wel erg voordelig geregeld is, en je kunt NL "studiefinanciering" (=lening) over de grens meenemen. Dus wat je tekort komt kun je tegen NL voorwaarden en rente bijlenen.
Hopelijk wat
food for thought hier. Voor mij in ieder geval genoeg reden om m'n dochter sterk af te raden om in NL te gaan studeren (en duidelijk te maken dat de meerprijs daarvan echt voor eigen rekening gaat zijn) - al ligt dat sowieso niet voor de hand aangezien ze op gymnasium zit in Zweden