Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 01:49
Hallo

Ik heb echt geprobeerd op andere manier informatie te vinden maar ik zie door de bomen het bos niet meer (

Ik wil beginnen met verlichting "smart" te maken maar ik heb een aantal lampen waar ik wel een led lamp in heb maar waar ik geen goede smart lamp voor kan vinden. Nu dacht ik ooit eens ergens gelezen te hebben dat ik in dat geval in de doos met aan/uit schakelaar een module kan laten inzetten zodat die lamp smart wordt, dus dimbaar en met app kan aansturen.

Maar dan heb ik toch altijd een bridge nodig? bijv die van Philips Hue
En als ik voor andere lampen wel kies voor bijv Hue, dan kan ik toch in de app alle lampen (dus ook die domme lamp op schakelaar met module) aansturen?

En uiteraard, hoe heeft dan zo'n inbouw smart tool? En wat zijn de ervaringen?

Alvast dank
Nelleke

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

The Scorpios schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:08:
.. ik heb een aantal lampen waar ik wel een led lamp in heb maar waar ik geen goede smart lamp voor kan vinden.
Om wat voor lamp (fitting) gaat het ?
Wat heb je al aan smart lampen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• The Scorpios
Het gaat me niet om de fitting, het zijn led filament lampen, wel dimbaar. En ik wil een langere ledstrips kopen. Moet ik dan aan hue en koppelen of kan normaal ledstrips via plafondlichtpunt maar dan een smart dom switch oid in de schakelcontactdoos?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is vooral wat je wilt bereiken qua mogelijkheden. Hue is een mooi compleet systeem voor verlichting maar als het enkel handmatig aan en uit zetten is kan het overkill zijn en is een KiKa systeem net zo praktisch.

Zodra je weet welk platform je wilt kan je kijken hoe je alles kan gaan integreren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

@Tsurany ^ KaKu (CoCo) bedoel je ;)

N.b. het lijkt er op dat innr binnenkort met heu compattible filament lampen op de markt komt. Misschien is dat de makkelijkste optie ?

Met ledstrips hetzelfde, wil je ze met hue schakelen, dan moet je heu compattible strips kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 19-05-2019 13:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die ja :P

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Scorpios
Ok tot zover begrijp ik het. Omdat het over verlichtingsplan voor gehele appartement, zal ik dus per lichtpunt eerst moeten beslissen of ik inderdaad de Smart functie ga gebruiken of niet. KiKa, kaku en coco? Dat is me niet duidelijk. Heb wel iets gelezen over klikaanklikuit/kaku.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
The Scorpios schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:10:
Ok tot zover begrijp ik het. Omdat het over verlichtingsplan voor gehele appartement, zal ik dus per lichtpunt eerst moeten beslissen of ik inderdaad de Smart functie ga gebruiken of niet. KiKa, kaku en coco? Dat is me niet duidelijk. Heb wel iets gelezen over klikaanklikuit/kaku.
Kika, kaku en coco zijn hetzelfde: klikaanklikuit. Maar toegegeven, het is wel een relatief oud protocol wat zij hanteren.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben niet zo weg van KaKu. Bij mij stoorden de zenders onderling gigantisch en kwamen signalen niet aan.
Nog even en ik ben van al het KaKu af, helemaal over op 868Mhz.

Het probleem is een beetje dat je vooraf een keuze moet maken.

Zo heb ik ooit voor HomeWizard gekozen en zijn die nu van de originele HomeWizard af aan het stappen, naar eeen HomeWizard Link.

Het werkt perfect, maar overstappen kost geld ;)
Toevallig vandaag wee twee kleuren lampen erbij gekocht.

Wat dat bereft maakt het zeker een hoop uit wat voor fittingen en wil je alleen wit/geel licht, of ook echt kleuren?

Wat ik zelf nu aan het doen ben is alle lampen voorzien van slimme lampen. Deze kun je met de schakelaar nog steeds aan en uit zetten, maar eenmaal uit gezet is het een "normale" lamp geworden. Je merkt snel genoeg welke lampen je vervolgens nog echt fysiek aan en uit zet en welke permanent op spanning staan. Vooral in de gangen blijven we ze bedienen met schakelaars, maar ook de eettafellamp bijvoorbeeld en slaapkamerlampen.

Daar moet dan dus een inbouwzender bijkomen. Homewizard verwacht deze zeer snel te kunnen leveren. De eerste testen waren positief en nu volgen de beta testers. Als de beta testen zijn afgernd zal deze verkocht gaan worden voor het grote publiek.

Vanaf dat moment ga ik iedere schakelaar sie ik nog actief wil gebruiken, voorzien van zender en is deze "slim" gemaakt. Achter de schakelaar lus ik de lamp door, waardoor deze op permanente spanning staat. Je merkt er niets van, maar het voordeel is dat je de lamp zowel met schakelaar kan bedienen, als slim op tijd.

Lang verhaal kort:
Bedenk voor jezelf wat je precies wil bereiken. Wat is je doel en hoever wil je gaan?

Youtube: DashcamNL

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je al een verlichtingsplan? Een verlichtingsplan bepaald namelijk waar je je lichtpunten plaatst, wat voor lichtpunten dit zijn en wat voor verlichting je hier wilt plaatsen.

Zo wil ik bij het zitgedeelte geen directe verlichting in het zicht hebben, dat stoort bij het tv kijken of bij gesprekken met gasten. Daarnaast wil ik geen donkere hoeken in de woonkamer creëren, dat vind ik ook erg vervelend kijken. Dit betekent dat we dus het zitgedeelte moeten verlichten van achter de zitplaatsen met direct licht. We willen echter niet dat de tv hoek donker is dus daar gaan we voor indirect licht.

De hoek met de buffetkast is eigenlijk net te donker dus daar willen we indirecte verlichting gebruiken. De eethoek willen we flink kunnen verlichten tijdens het spelen van spellen of tijdens het avondeten in de winter. Ook willen we de keuken flink kunnen verlichten tijdens het koken maar voorkomen dat het een donker gat wordt als we niet koken.

Het resultaat is dat we een staande lamp achter de bank plaatsen met een warm/witte lamp zodat de zithoek goed verlicht is. Bij de tv plaatsen we een gekleurde lamp die enkel naar de muur schijnt. Op de buffetkast een led strip die het plafond verlicht. Hier willen we kleur hebben zodat we niet het witte plafond extra sterk benadrukken. Bij de eettafel een booglamp zodat we de eettafel makkelijk kunnen verplaatsen. Hier willen we kleurlampen voor de sfeer die ook warm/wit licht kunnen geven met flink wat lumen.
In de keuken willen we zes spots die de gehele keuken kunnen verlichten met fel wit licht maar die ook gedimd kunnen worden zodat slechts enkele spots wat sfeerlicht geven.

Dan willen we het een en ander geregeld hebben zodat de verlichting in de woonkamer automatisch aan gaat, de verlichting in de keuken snel aangepast kan worden naar kookstand en de eettafel afhankelijk van de wensen met sfeerlicht of met helder licht beschenen kan worden.

Uiteindelijk komen we dan op Hue uit in combinatie met goedkopere Tradfri lampen van de Ikea. Overal waar we kleur willen kunnen we een Hue oplossing kwijt zoals de ledstrip, Hue play of een E27 lamp in een bestaand armatuur. Overal waar we warm/wit willen gaan we voor een Ikea Tradfri lamp in een bestaand armatuur. Alles bedienen we via de Hue app met regels en een losse afstandsbediening in de keuken om snel bepaalde scenes te activeren.

• The Scorpios
Waarom kies je naast de Hue ook voor IKEA? Mogelijkheden of prijstechnisch?

Wel heerlijke duidelijke uitleg! Ga ik gebruiken voor lichtplan.

• The Scorpios
Die inbouwzender waar je het over hebt, waar vind ik daarover meer info?

En kiezen voor een systeem... Dat klinkt als: kies een merk auto...

Ik zoek niet de Fiat Panda of de Audi serie. Maar een middenmoter, Peugeot 207 bijv.😃

Wat is dan handig om te weten om een keuze te maken. ?
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Ik ben niet zo weg van KaKu. Bij mij stoorden de zenders onderling gigantisch en kwamen signalen niet aan.
Nog even en ik ben van al het KaKu af, helemaal over op 868Mhz.

Het probleem is een beetje dat je vooraf een keuze moet maken.

Zo heb ik ooit voor HomeWizard gekozen en zijn die nu van de originele HomeWizard af aan het stappen, naar eeen HomeWizard Link.

Het werkt perfect, maar overstappen kost geld ;)
Toevallig vandaag wee twee kleuren lampen erbij gekocht.

Wat dat bereft maakt het zeker een hoop uit wat voor fittingen en wil je alleen wit/geel licht, of ook echt kleuren?

Wat ik zelf nu aan het doen ben is alle lampen voorzien van slimme lampen. Deze kun je met de schakelaar nog steeds aan en uit zetten, maar eenmaal uit gezet is het een "normale" lamp geworden. Je merkt snel genoeg welke lampen je vervolgens nog echt fysiek aan en uit zet en welke permanent op spanning staan. Vooral in de gangen blijven we ze bedienen met schakelaars, maar ook de eettafellamp bijvoorbeeld en slaapkamerlampen.

Daar moet dan dus een inbouwzender bijkomen. Homewizard verwacht deze zeer snel te kunnen leveren. De eerste testen waren positief en nu volgen de beta testers. Als de beta testen zijn afgernd zal deze verkocht gaan worden voor het grote publiek.

Vanaf dat moment ga ik iedere schakelaar sie ik nog actief wil gebruiken, voorzien van zender en is deze "slim" gemaakt. Achter de schakelaar lus ik de lamp door, waardoor deze op permanente spanning staat. Je merkt er niets van, maar het voordeel is dat je de lamp zowel met schakelaar kan bedienen, als slim op tijd.

Lang verhaal kort:
Bedenk voor jezelf wat je precies wil bereiken. Wat is je doel en hoever wil je gaan?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Scorpios schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:04:
Waarom kies je naast de Hue ook voor IKEA? Mogelijkheden of prijstechnisch?

Wel heerlijke duidelijke uitleg! Ga ik gebruiken voor lichtplan.
Ikea is een stukje goedkoper, altijd een paar euro per lamp. En als je, zoals ik, 13 lichtbronnen nodig hebt dan scheelt het aardig wat.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
The Scorpios schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:49:
Die inbouwzender waar je het over hebt, waar vind ik daarover meer info?

En kiezen voor een systeem... Dat klinkt als: kies een merk auto...

Ik zoek niet de Fiat Panda of de Audi serie. Maar een middenmoter, Peugeot 207 bijv.😃

Wat is dan handig om te weten om een keuze te maken. ?
Het is erger dan dat.
Iedere auto brengt je wel van A naar B en het blijft doen waar je het voor gekocht hebt.

Het lastige bij home automation is dat huidige opties niets zeggen over de toekomst.
Zoals die inbouwzender, die is nog niet uit... Ik heb hem vandaag even in mijn handen gehad en ik was onder de indruk. Er passen er twee in een dubbele inbouw schakelaar, dus formaat is echt top.

Zodra de beta saples uitgedeeld worden, zal ik in het Link topic een update plaatsen.
HomeWizard Link

Ik wil je absoluut niet richten de Link pushen, je moet echt voor jezelf bepalen wat je nodig hebt, wat je wil en wat je niet per se nodig hebt.

Youtube: DashcamNL

• The Scorpios
Even een racapitulatie van voorlopig wensenlijst/boodschappenlijst
Philips Hue bridge
Philips Hue voor kleur led strips (indirecte gordijn/wand verlichting
Afhankelijk van aanbiedingen INNR of Philips smartlampen voor bestaande armaturen
voor het witte aanrechtlicht die van Ikea
Dit alles is te regelen met philips Hue door een app

Maar ik heb nu de kans na herbouw dus dan komt er nog bij :
honeywell evohome met thermostaten voor zone vloerverwarming
Rolluiken met ws sonos motor en sonosregelaar
dan zou ik ook google mini of Homey (welke ben ik nog niet uit) willen.
Ik heb gelezen dat deze 2 ook campatibel zijn met andere talen zodat ik producten van Fibaro, Hank enz zou kunnen inzetten.
Ik zou dan meer dan alleen die ene lamp kunnen regelen maar scenes te maken met bijv
Fibaro deursensor
smart tv
chromecast
gordijnen.....
slimme wekker
licht gaat langzaam aan, en rolluiken gaan gedeeltelijk open

Is dit een redelijk plan? Vergeet niet, ik ben een beginner, en het moet wel leuk blijven :) Dus niet gelijk afbranden maar advies en tips

Nelleke (weduwe 65 jaar)

[ Voor 7% gewijzigd door The Scorpios op 21-05-2019 19:11 ]

Pagina: 1