Verbouwing twee douches: hoe genoeg warm tapwater te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Situatie:
Huis gekocht van 1891, vrij groot (250m2), stoppenkast + wateraanvoer direct naast voordeur. Tot nu toe geen mogelijkheid gevonden om in de kruipruimte te komen.

De voorzijde van het huis heeft een cv-combi ketel, vloerverwarming en voldoende waterdruk.
Het midden van het huis (keuken) heeft vloerverwarming, net voldoende waterdruk qua koud water (via flexibele buis 16mm) met een elektrische boiler voor warm water (quooker met kokend water + warm water-kraan).
De achterzijde van het huis heeft geen enkele verwarming, niet voldoende waterdruk voor koud water (flexibele buis 16mm, 15m lang) en geen warmwater voorziening. Wel ligt hier al een 3-fase stopcontact.

We willen graag de achterzijde van het huis voorzien van twee douches. Hier moet door twee pubers tegelijkertijd gedouched kunnen worden. Omdat we op termijn van het gas af moeten (Gouda wil in 2040 van het gas af zijn), wil ik bij voorkeur een duurzame gasloze oplossing.

Qua (koud)wateraanvoer richting de achterkant van het huis heb ik de volgende keuzes:
Variant A: bestaande waterleidingen gebruiken.
Pro: alleen kleine aanpassingen nodig. Con: waterdruk wordt een probleem. Als er voor warm water een aparte leiding komt, is er wellicht een kansje dat er genoeg water is om lekker te kunnen douchen.
Variant B: nieuwe dikke leidingen leggen (15m).
Pro: robuuste oplossing. Con: Niet duidelijk hoe dit te realiseren is (door de tuin? In een muur frezen? Toch de kruipruimte proberen te benaderen?). Is flexibele leiding handiger dan koper?

Qua warm water zit ik te denken aan de volgende opties:
Optie 1: warm water van de cv-ketel doortrekken naar de kamers.
Pros: geen extra apparaat nodig. Qua verbruik een goede oplossing (want cv-ketel is er al)
Cons: leiding wordt heel lang, dus moeilijk te leggen en lange opwarmtijd in douche. Waterhoeveelheid is niet genoeg. Lange opwarmtijd is niet duurzaam en de oplossing is niet gasloos.

Optie 2: lucht/water warmteboiler.
Pros: Duurzame warmte (COP>3). Genoeg warm water. Eventueel in de toekomst ook ltv-radiatoren in de kamers plaatsen.
Cons: Extra kosten, tenzij de subsidie de kosten zou dekken. Extra ruimte nodig. Risico op geluid. Op lange termijn wellicht niet handig omdat dit slechts een gedeelte van het huis dekt qua water en warmte.

Optie 3: boiler
Pros: Geen elektra aanpassingen (3 fase ligt er al). Geen ingewikkelde installatie.
Cons: Ruimte nodig. Boiler verbruikt veel electra.

Optie 4: doorstromer.
Pros: Klein in formaat. Alleen elektraverbruik als er warmwater nodig is. Geen elektra aanpassingen (3 fase ligt er al). Geen ingewikkelde installatie.
Cons: dekking voor 2 simultane douches blijft twijfelachtig. COP=1, dus dure warmte.

Wat is verstandig? Hebben jullie ervaringen en/of tips voor de waterleiding en voor het warme water? Loont het om een lucht/water warmteboiler te plaatsen voor alleen 2 douches? Hoe zou ik deze moeten dimensioneren? Loont het om de boiler te overdimensioneren zodat ik later wellicht ook de twee kamers kan verwarmen (60m3)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een hydrofoor nog overwogen om de druk op te schroeven?
En die pubers verwacht je na 2040 in huis of juist de komende paar jaar en daarna niet meer? Verwacht je dan daarna nog meerwaarde voor een dubbele douche? Dan is een hele verbouwing ook niet echt “duurzaam”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 21:47
Optie 4: doorstromer.

3 fase licht er al? 3 x 25?
Zou je moeten kijken welk vermogen je nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 22:45
Ook een boiler kan niet meer warm water leveren dan wat erin stroomt.
Dus een nieuwe leiding of hydrofoor moet sowieso.
Een warmtepompboiler is na subsidie goedkoper dan een nieuwe elektrische boiler.
Een doorstroomverwarmer van 11 kw haalt met moeite 1 douche. En 2 aansluiten lukt niet.

Een (warmtepomp)boiler vlakbij de douche is wel fijn omdat het water snel warm is nadat je de kraan losdraait.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Vaak is je warmwater de bottleneck. Kijken of je een douchewtw kwijt kunt is in alle gevallen een zeer nuttige toevoeging in jouw situatie om een goede straal uit je douchekop te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-12-2024
Kijk ook even naar een warmte terug win buis voor de afvoer van de douches. Wij hebben er onlangs een geïnstalleerd. Over de besparing kan ik niks zeggen maar als ik voel hou warm het koude water eruit komt scheelt dit al wel in de opwarming van het ander echt koude water.

Dit helpt niet met de toevoer, het heeft wel een opwarmtijd van een aantal minuten (hoe langer je douchet hoe groter de besparing) Hiermee hoeft je ketel steeds minder warmte te leveren. Of de elektrische boiler wanneer je die ertussen zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:45

BCM

Hier ongeveer dezelfde problematiek: Oud huis, 3 douches (2 douches in onze badkamer en 1 in de gastenkamer)

Oplossing:
* CV met apart boilervat van 200ltr
* rondpompleiding langs alle douches op een timer.
* Dubbele isolatie van de gehele leiding.
* Extra isolatie rondom boilervat
* Binnenkort warmtepompoboiler 150ltr voor boilervat op koudwater leiding voor 200 ltr boiler.
* 10ltr boiler op de retour van de rondpomp leiding om overschot salderen kwijt te raken. Later slim sturen als salderingsregeling verdwijnt.
* Douche WTW bij de 2douches in onze badkamer.

Warmte verlies valt heel erg mee. Zonder rondpompen kan ik in de winter 24h warmte behouden zonder dat de cv aan slaat. Met rondpomp aan, ongeveer 12 uur.

Voordeel is: Bij alle douches direct warm water. Voldoende warm water voor alle douches tegelijk. En ook onbeperkt warm water.

Je hebt wel de ruimte nodig.

Cedo Nulli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:34
Een warmtepompboiler is na aftrek van de aanschafsubsidie voordeliger een 'ouderwetse' elektrische boiler. Voor 2X douchen met een waterbesparende douchekop (7l/min) is 150-200 liter water van 50 graden of 55 graden meer dan voldoende inhoud. Vermengd met koud water kun je dan minimaal een half uur één douche open zetten of een kwartier beide douches. Als de badkamers door achtereenvolgens door meer dan één persoon gebruikt moeten worden, moet je rekening houden met een grotere warmwatervoorraad. Idem wanneer je de keuze laat vallen op een regendouche die wel 15 tot 20 liter water per minuut nodig heeft.

Wil je een warmtepomp voor warm water en (lage temperatuur) verwarming, dan kan dat ook. De investering is wel aanzienlijk hoger, ook na aftrek subsidie. Daar tegenover staat dat je, bij keuze voor een warmtepomp met voldoende capaciteit, ook de bestaande vloerverwarming van het voorhuis hier op kunt aansluiten en zo het voorhuis (deels) ook duurzaam kunnen gaan verwarmen.

De ruimte die benodigd is, is 60x60cm of 70x70cm. Zowel voor de elektrische boiler, warmtepompboiler als all-in-one binnenunit van een lucht-water warmtepomp.

Alleen aansluiten op de gas cv-ketel kost niet/nauwelijks ruimte. Alleen je moet een flinke ketel hebben (Cw6) om op twee badkamers tegelijkertijd comfortabel warm water te kunnen gebruiken.

Voor alle gevallen geldt dat de waterdruk naar het achterhuis omhoog moet. Om drukverschillen in de badkamers bij gelijktijdig gebruik te voorkomen is minimaal 20mm, liefst 25mm aan te raden.

Zowel als voeding van de boiler of cv-ketel, als de koud- en warmwater leidingen naar de badkamers. Nabij de badkamers kun je dan verdelers plaatsen voor warm en koud water en vanaf daar met 15mm naar de verschillende tappunten gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Ivow85 op 16-05-2019 21:30 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Dank jullie voor alle antwoorden. Om antwoord te geven op de vragen:
* @CyBeRSPiN , Ja, ik heb een hydrofoor overwogen. De druk van de toevoer is wel goed (de buren hebben geen problemen), dus het probleem ligt niet aan het waterleidingsbedrijf. Het probleem lijkt eerder veroorzaakt wordt door vreemde bochten, te dunne leidingen en/of knikken in de leidingen. De foto hieronder laat zien hoe mooi het is aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://www.ie-design.nl/thuis/r8a/binnenkomst%20waterleiding.jpg
Ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om een nieuwe leiding te trekken (bijv 25mm). Een hydrofoor zie ik als 'last resort'.
* @kevin0101 Wat betreft de doorstromer; ik heb 3x25A. 2 douches tegelijkertijd bedienen lijkt lastig te worden (aldus @busscherski ). De doorstromer staat hiermee niet hoog op het lijstje.
*Qua pubers, ze zijn nu 11 en 12, dus het gaat vooral om de komende 8-10 jaar. De overweging om twee douches te maken is een strategische keuze..we denken dat het huis gemakkelijker te verkopen is als er in totaal 3 douches in het huis zijn. In het huis zou een gezin van 6 personen gemakkelijk kunnen wonen, en dan is 2 douches toch erg krap. En eerlijk gezegd heb ik er wel wat voor over om geen ruzies/discussies te hebben over het bezet houden van wc's en douches.

@BCM , dank voor je tips en ervaringen. Ik twijfel erg over een WTW in de douches. De kinderen mogen van mij max 5 minuten douchen (uit oogpunt van duurzaamheid). Als ze allebei een eigen douche hebben, is een warmtewisselaar dan rendabel? Of zijn ze al klaar met douchen voordat de WTW begint te werken? Of moet ik andersom denken: mogen de kinderen veel langer douchen omdat de WTW ervoor zorgt dat het energieverbruik binnen de perken blijft?

@Ivow85 enorm bedankt voor de goede en concrete suggesties. Stel dat ik zou gaan voor een kleine warmtepomp-boiler (dus alleen tapwater), wat zou je dan aanraden (ik kan op de diverse discussies hier weinig vinden over warmtepomp-boilers specifiek voor tapwater)? En als ik de boiler later zou willen gaan gebruiken voor verwarming (Loria Duo, Daikin)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Doorstromer gaat hem niet worden en ook over WTW maar de vraag of je dat gaat terugverdienen.
zouden het 2 aparte WTW douchegoten worden of 1 WTW pijp?

Hier zelf vorig jaar voor min of meer dezelfde keus gestaan in huis van 1914 met aanleg van extra badkamer bij ouder slaapkamer waar met geen mogelijkheid warm water was aan te leggen zonder hele huis op zijn kop te zetten. Wel 3 fase 3*25A.

Gekozen voor Stiebel Eltron doorstromer (18kW) en Aco WTW douchegoot en douchekop met max 10 liter per minuut en dan nog gaat dat niet altijd lekker en klapt de groep eruit en dus instant koud water.

Ook 1 persoon douchen en de ander warm water aan de wastafel geeft problemen. We hebben nu inmiddels uitgevonden wat de werkbare instellingen en combinaties zijn, dus voor ons (als volwassenen) nu geen probleem. Echter met pubers die nergens naar kijken en alles vol open draaien zou ik er persoonlijk niet aan beginnen, is vragen om gedoe.

Uitklappen van de elektragroep kan hier ook liggen dat we badkamer verwarmen middels infrarood paneel en daarnaast er ook nog een hele mantelzorgwoning op de elektrakast is aangesloten, dus misschien dat we per saldo in onze situatie te veel vragen. Dus zeker geen slecht woord over de Stiebel Eltron, maar meer dan 1 douche gaat toch echt niet onbezorgd lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Laatst online: 11:45

BCM

[b]KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:02:

@BCM , dank voor je tips en ervaringen. Ik twijfel erg over een WTW in de douches. De kinderen mogen van mij max 5 minuten douchen (uit oogpunt van duurzaamheid). Als ze allebei een eigen douche hebben, is een warmtewisselaar dan rendabel? Of zijn ze al klaar met douchen voordat de WTW begint te werken? Of moet ik andersom denken: mogen de kinderen veel langer douchen omdat de WTW ervoor zorgt dat het energieverbruik binnen de perken blijft?
Geen idee. Wij hebben geen limiet (techneut... Oftewel hoe kan ik in comfort voorzien en dan vervolgens de impact op het mileu minimaliseren met middelen. ipv andersom)

Duidelijk merk je dat de WTW redelijk snel effect heeft maar of dat nog rendabel is met 5 min douchen kan ik niet zeggen.

Cedo Nulli

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kunnen die pubers niet gewoon een paar minuten op elkaar wachten? Ze zijn waarschijnlijk korter puber dan je douche mee moet :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:02:
Dank jullie voor alle antwoorden. Om antwoord te geven op de vragen:
* @CyBeRSPiN , Ja, ik heb een hydrofoor overwogen. De druk van de toevoer is wel goed (de buren hebben geen problemen), dus het probleem ligt niet aan het waterleidingsbedrijf. Het probleem lijkt eerder veroorzaakt wordt door vreemde bochten, te dunne leidingen en/of knikken in de leidingen. De foto hieronder laat zien hoe mooi het is aangelegd:
[Afbeelding]
Ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om een nieuwe leiding te trekken (bijv 25mm). Een hydrofoor zie ik als 'last resort'.
* @kevin0101 Wat betreft de doorstromer; ik heb 3x25A. 2 douches tegelijkertijd bedienen lijkt lastig te worden (aldus @busscherski ). De doorstromer staat hiermee niet hoog op het lijstje.
*Qua pubers, ze zijn nu 11 en 12, dus het gaat vooral om de komende 8-10 jaar. De overweging om twee douches te maken is een strategische keuze..we denken dat het huis gemakkelijker te verkopen is als er in totaal 3 douches in het huis zijn. In het huis zou een gezin van 6 personen gemakkelijk kunnen wonen, en dan is 2 douches toch erg krap. En eerlijk gezegd heb ik er wel wat voor over om geen ruzies/discussies te hebben over het bezet houden van wc's en douches.
Ik zou vooral doen wat past bij jullie eigen wensen en eisen. het is met zoiets als 'aantal douches' heel persoonlijk en aangezien je denkt er nog zeker 10-12 jaar te wonen kun je bijna geen rekening houden met eventuele wensen van een nieuwe koper. Ik zou als koper echt nul waarde hechten aan 3 douches ipv 2 bijv., dus voor mij hoef je het niet te doen ;) Je kunt het natuurlijk beter bij bevriende makelaars o.i.d. checken, maar dit lijkt me niet een major punt voor verkoopbaarheid. Kun je beter het huis netjes onderhouden in de tij dat je er woont, maakt veel meer uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
Wij zijn met 4 mensen thuis en het gaat prima met 1 douche. Als je de ene helft aanleert 's avonds voor het slapen te douchen en je maakt van de anderen in huis ochtend douchers dan is je probleem ook getackeld. :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:11:
Kunnen die pubers niet gewoon een paar minuten op elkaar wachten? Ze zijn waarschijnlijk korter puber dan je douche mee moet :p
Lardman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:11:
Wij zijn met 4 mensen thuis en het gaat prima met 1 douche. Als je de ene helft aanleert 's avonds voor het slapen te douchen en je maakt van de anderen in huis ochtend douchers dan is je probleem ook getackeld. :)
Momenteel is er aan de achterkant van het huis niets meer dan een straaltje koud water. Dus er moet iets gebeuren. En als ik ga verbouwen, doe ik het liever goed, dan dat ik blijf aanmodderen. We hebben de ruimte om beide kinderen een eigen douche te geven, dus waarom niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:52:
[...]

[...]

We hebben de ruimte om beide kinderen een eigen douche te geven, dus waarom niet?
We staan half in een energietransitie waarbij het misschien als vanzelfsprekend moet worden dat altijd overal enorme hoeveelheden warm water wellicht niet (duurzaam en ) vanzelfsprekend is.
Dat kan je nu je pubers vast aanleren :) Scheelt je een boel installatiewerk ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:52:
[...]

[...]

Momenteel is er aan de achterkant van het huis niets meer dan een straaltje koud water. Dus er moet iets gebeuren. En als ik ga verbouwen, doe ik het liever goed, dan dat ik blijf aanmodderen. We hebben de ruimte om beide kinderen een eigen douche te geven, dus waarom niet?
In deze tijd van energie transitie moeten 2 pubers op elkaar wachten om onder de douche te gaan. Waar hebben we het over... Je kunt daar wereld problemen van maken, maar m.i. gaat dat nergens over. Ik laat mij overigens graag corrigeren.

Gasschuif is wellicht wat ouder, en heeft een beetje over de wereld gereisd. Blij met een 5 liter solar douche uit een zwarte zak "so too speak". Soms moest je daar een paar uur op wachten, so be it.

Ik wens je veel wijsheid toe. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:21:
[...]

We staan half in een energietransitie waarbij het misschien als vanzelfsprekend moet worden dat altijd overal enorme hoeveelheden warm water wellicht niet (duurzaam en ) vanzelfsprekend is.
Dat kan je nu je pubers vast aanleren :) Scheelt je een boel installatiewerk ook.
Ik ben me enorm gewust van de energietransatie (prive en zakelijk). Ik heb ook nergens gezegd dat ze langer mogen douchen met een eigen badkamer. Het gaat om privacy en gemak. En dat installatiewerk moet toch, of ik nou 1 of 2 badkamers maak. Mijn vraag is wat de meest geschikte (duurzame) oplossing is om voldoende water voor 2 douches te hebben. Maar ik laat me graag verrassen met een berekening hoeveel energie ik bespaar als ik voor 1 badkamer ga. Zonder warmtewisselaar in de douche verwacht ik namelijk dat die besparing minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:56:
[...]

Ik ben me enorm gewust van de energietransatie (prive en zakelijk). Ik heb ook nergens gezegd dat ze langer mogen douchen met een eigen badkamer. Het gaat om privacy en gemak. En dat installatiewerk moet toch, of ik nou 1 of 2 badkamers maak. Mijn vraag is wat de meest geschikte (duurzame) oplossing is om voldoende water voor 2 douches te hebben. Maar ik laat me graag verrassen met een berekening hoeveel energie ik bespaar als ik voor 1 badkamer ga. Zonder warmtewisselaar in de douche verwacht ik namelijk dat die besparing minimaal is.
Wat kost een beetje badkamer? 8.000 euro? Hoeveel meter is het van de cv naar de toekomstige badkamer(s)?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KabouterSuper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:02:

@Ivow85 enorm bedankt voor de goede en concrete suggesties. Stel dat ik zou gaan voor een kleine warmtepomp-boiler (dus alleen tapwater), wat zou je dan aanraden (ik kan op de diverse discussies hier weinig vinden over warmtepomp-boilers specifiek voor tapwater)? En als ik de boiler later zou willen gaan gebruiken voor verwarming (Loria Duo, Daikin)?
Weinig info over warmtepomp boilers? 8)7
233 pagina's vol met alle soorten die te krijgen zijn :z
De titel betreft een mogelijkheid om er ook nog cv water mee te verwarmen, dat hoeft natuurlijk niet.
Veel gebruikers hebben hem alleen voor tapwater en vanwege de subsidie soms 2 stuks als dat past.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Cujo74 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:32:
Gekozen voor Stiebel Eltron doorstromer (18kW) en Aco WTW douchegoot en douchekop met max 10 liter per minuut en dan nog gaat dat niet altijd lekker en klapt de groep eruit en dus instant koud water.
Daarom heb ik gewoon 2 CV ketels. Veel goedkoper dan het vastrecht van een 3x35A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:51
[...]

Volgens mij is het vrij eenvoudig. Je plaatst een Atlantic WPB 270L of 2x 200L in serie. Subsidie dekt vrijwel alle kosten excl installatie. Eventueel leg je een retourleiding aan met pompje op tijdklok vanaf elke badkamer (zit aansluiting voor op de WPB) maar persoonlijk zou ik gewoon even 30sec wachten op warm water. Leiding koud + warm 22mm en dan splitsen naar 2x15mm naar elke badkamer (dus 2x 22mm naar 4x 15mm). Dan ben je klaar toch? Investeren in deze tijd nog in 2 nieuwe CV-ketels is gewoon niet wijs lijkt me, die gasprijs vliegt omhoog komende 15 jaar. Hoeveel badkamers je hebt zegt uiteraard niks over het waterverbruik, niks om je voor te schamen hoor ik ga mijn regendouche ook echt niet weghalen. E-boiler of doorstromer niet aan beginnen, kan leuk zijn als je alleen woont maar anders wordt dit echt een enorme kostenpost. (Zou in mijn geval bijv. bijna 7000kWh aan electra betekenen). Voor leidingen zou ik gewoon pex gebruiken, dus Uponor of Henco ofzo. Die hebben ook DIY fittingen mocht je die nodig hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Je hebt er al een toch? Drie badkamers schoonmaken, kranen/douches ontkalken. Dat lijkt me het grootste nadeel (dat is een van mijn wekelijkse taken namelijk, als je partner dat doet is het een nadeel voor haar, als je een werkster hebt zal het niet zo boeien.). Het gaat mij dus ook om gemak dat ik liever minder badkamers heb ;)

Maar goed je wil er drie en meer waterdruk. Lijkt me dat een loodgieter dat moet kunnen oplossen. Alle douches en warme kranen moeten ook gelijktijdig gebruikt kunnen worden? Bij ons merk ik het al als ik onder de douche sta en mijn vrouw is aan het afwassen. Dat heb je denk ik altijd met een doorstromer. Bij ons moet het ook vervangen worden trouwens, ik dacht eigenlijk nog wel aan gas (2040 is nog ver weg en als iedereen nu al overstapt veranderd de vraag, benzine is de laatste jaren ook in prijs gedaald/minder gestegen). En er is ook altijd nog flessengas.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Je kan toch iets aanpassen daar in de meterkast?

Zodat de aanvoer groter is.
Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van fatsoenlijke verdeler?
Maar van simpele t-stukken.

Mag allemaal nooit geld kosten blijkbaar. Of zo goedkoop mogelijke installateur die niet weet hoe iets werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
kevin0101 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:59:
Je kan toch iets aanpassen daar in de meterkast?

Zodat de aanvoer groter is.
Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van fatsoenlijke verdeler?
Maar van simpele t-stukken.

Mag allemaal nooit geld kosten blijkbaar. Of zo goedkoop mogelijke installateur die niet weet hoe iets werkt.
Ja, die splitsing is niet echt fatsoenlijk gemaakt. Waarschij Dus die wordt zeker opnieuw aangelegd. Maar de leidingen erna zijn denk ik ook te dun. Misschien heb ik mazzel en hoef ik alleen het stukje in de meterkast te vervangen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ik twee douches (of één regendouche) met zo'n leiding kan aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
KabouterSuper schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:13:
[...]

Ja, die splitsing is niet echt fatsoenlijk gemaakt. Waarschij Dus die wordt zeker opnieuw aangelegd. Maar de leidingen erna zijn denk ik ook te dun. Misschien heb ik mazzel en hoef ik alleen het stukje in de meterkast te vervangen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ik twee douches (of één regendouche) met zo'n leiding kan aanvoeren.
Ik zie daar links gewoon 22 koper.
Maar waarom moet er persee een regen dousche komen?
Als je van die 22 koper die 22 flexibele met 20 voed is dat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
kevin0101 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:08:
[...]

Ik zie daar links gewoon 22 koper.
Maar waarom moet er persee een regen dousche komen?
Als je van die 22 koper die 22 flexibele met 20 voed is dat genoeg.
De aanvoer van water is 25. Die splitst dan in 25 en 15. Die van 15 heeft vier bochten en splitst dan in 2 leidingen van 15 (flexibel) die onder de vloer duiken. Bij het toilet beneden (6m), keuken (boven, 11m) en slaapkamer beneden (15m) komen er drie flexibele leidingen weer tevoorschijn. Die laatste heeft veel te weinig druk. Ik ga zeker dat eerste stuk netjes aanleggen, maar ik geloof niet dat het probleem daarmee helemaal is opgelost. Als de flexibele leidingen 22 waren geweest, dan was ik wat positiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
KabouterSuper schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:48:
[...]

De aanvoer van water is 25. Die splitst dan in 25 en 15. Die van 15 heeft vier bochten en splitst dan in 2 leidingen van 15 (flexibel) die onder de vloer duiken. Bij het toilet beneden (6m), keuken (boven, 11m) en slaapkamer beneden (15m) komen er drie flexibele leidingen weer tevoorschijn. Die laatste heeft veel te weinig druk. Ik ga zeker dat eerste stuk netjes aanleggen, maar ik geloof niet dat het probleem daarmee helemaal is opgelost. Als de flexibele leidingen 22 waren geweest, dan was ik wat positiever.
25 mm koper? Lijkt mij heel sterk.
En flexibel 15 mm? Lijkt mij ook niet dat zal 16 MM zijn (16x2)
Flexibel 22 mm bestaat niet.
Daar wordt 20 voor gebruikt.

Anders moet je een drukverhoger er tussen zetten.

Maar volgens mij wil je alleen maar besparen toch? Dus heb je geen regendousche etc nodig.
En kan je prima wegkomen zo.

Verder snap ik dat van het gas af niet zo dat is totaal onhaalbaar maar goed mensen denken ook dat ze goed bezig zijn als ze een elektrische auto rijden, die moeten misschien maar eens even 2 stappen verder na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kevin0101 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:30:
[...]Verder snap ik dat van het gas af niet zo dat is totaal onhaalbaar maar goed mensen denken ook dat ze goed bezig zijn als ze een elektrische auto rijden, die moeten misschien maar eens even 2 stappen verder na denken.
Ondanks dat iedereen welkom is hier zou ik met dit soort stellingen (zonder onderbouwing) toch maar even nadenken of je op het juiste forum zit.
Zoals de duizenden pagina's informatie hier al aantonen is het prima mogelijk om van het gas te gaan, vaak zelfs zonder isoleren en vloerverwarming.

Een hydrofoor is vrij duur in gebruik, ik zou ten alle tijden kiezen voor een dikkere leiding zoals 20x2. (of 22 koper). Heb overigens wel het idee dat er bij die slaapkamer beneden meer speelt dan alleen een te dunne leiding.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Variant C:
Als je elke douche een aparte 12mm warm water leiding geeft, hebben ze beide sneller warm water en minder onderlinge beïnvloeding dan met 1 enkele 15mm leiding.

[ Voor 3% gewijzigd door Simba op 23-05-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Jim423 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:06:
[...]

Ondanks dat iedereen welkom is hier zou ik met dit soort stellingen (zonder onderbouwing) toch maar even nadenken of je op het juiste forum zit.
Zoals de duizenden pagina's informatie hier al aantonen is het prima mogelijk om van het gas te gaan, vaak zelfs zonder isoleren en vloerverwarming.

Een hydrofoor is vrij duur in gebruik, ik zou ten alle tijden kiezen voor een dikkere leiding zoals 20x2. (of 22 koper). Heb overigens wel het idee dat er bij die slaapkamer beneden meer speelt dan alleen een te dunne leiding.
Geef maar 1 goede financiële onderbouwing waarom het voordeliger is van het gas af te gaan?
Dat je van het gas af moet gaan jij en ik niet meer meemaken.
Er wordt niks voor niks een nieuwe leiding van hier na rusland getrokken.

Ook al kopen we nu ook gas uit rusland (via zweden)

Het financiële aspect voor de grote bedrijven en overheden is dermate groot dat het daarom gaat.

Het terugleveren van stroom is straks ook niet meer toegestaan.
Dat bedoel ik met het verdiepen in je aankopen.. veel plezier met te te dure zonnepanelen.

Ik kom zelf uit de industrie, en ben nog zzper in de installatie techniek.
Ik ben de eerste warmtepompen etc al aan het verwijderen. Dus weet wel waar ik het over heb hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:34
@kevin0101

Met een COP van ~2,7 of hoger is een warmtepomp wat betreft energieverbruik goedkoper dan een Cv-ketel op gas.

En de reden dat dat omslagpunt voorheen op een COP van 3,5 en nu op een COP van 2,7 ligt, is omdat de energiebelasting op aardgas per ton CO2-uitstoot een stuk lager is dan de e energiebelasting op elektriciteit.

Om CO2-reductie door huishoudens financieel aantrekkelijker te maken, zal de energiebelasting voor gas en elektra komende jaren waarschijnlijk nog dichter bij elkaar gebracht worden. En dan is het vanaf een COP van 2,2 al aantrekkelijk om een warmtepomp te gebruiken. Namelijk ongeveer het omslagpunt waarop je met gebruik van een warmtepomp minder CO2 gaat uitstoten dan met stoken op gas.

In praktijk is die COP van 2,2 goed haalbaar. Sterker nog: fatsoenlijk geïnstalleerde en gedimensioneerde verwarmingssystemen halen een COP van 4,0 of hoger. Voor warmwaterbereiding met een warmtepomp(boiler) is een COP van 3 realistisch. Voor verwarming zal de besparing op de energiekosten dus tussen 40 en 50% komen te liggen bij een goed uitgevoerd systeem. Voor warmwater op zo'n 20 à 25 procent. Met een gemiddelde energierekening van 150 euro per maand (en stijgende) waarbij het grootste deel van die rekening op gaat aan warmte en warm water, zijn de besparingen echt geen 'gelul in de marge'. Zeker niet wanneer je helemaal gasloos gaat en daarmee ook nog 200 euro per jaar aan vaste kosten voor de gasaansluiting weet uit te sparen.

De woningen waar een warmtepomp 'niet werkt' en 'duur is in gebruik', zijn de woningen waar een warmtepomp geplaatst is zonder fatsoenlijk advies, warmteverliesberekening en afgiftesysteem berekening. Ook in die woningen is er met de warmtepomp an sich doorgaans helemaal niets mis en vaak zijn relatief kleine aanpassingen al voldoende om 'werkt niet' en 'duur in gebruik' te vertalen naar 'lekker comfortabel' en 'leuke besparing op de energiekosten'.

Denk daarbij aan upgraden van het glas in de belangrijkste leefruimte(s), een beetje extra isolatie, boosters op de bestaande radiatoren of radiatoren vervangen voor LTV convectoren met een veel grotere warmteafgifte als een radiator van hetzelfde formaat.

Door tekort aan goede installateurs worden te vaak warmtepompen simpelweg 'verkocht' in plaats van dat er een totaal-advies wordt opgesteld voor de overgang naar een andere warmtebron.

Ten aanzien van terugleveren van stroom wat niet toegestaan is: heb je daar een bron van?
De salderingsregeling wordt vanaf 2023 weliswaar afgebouwd, maar dat betekent niet dat terugleveren daarna niet meer kan en/of mag. Ook zonder salderingsregeling is bij de huidige prijzen een installatie van 8 tot 10 panelen absoluut aantrekkelijk. Simpelweg omdat je bij een niet te grote hoeveelheid panelen altijd een flink deel van de stroom zelf kunt gebruiken, en die stroom hoef je dus niet in te kopen aan 23cent per kWh. De financiële besparing door direct eigen verbruik veranderd niet door het wegvallen van de salderingsregeling.

Je zegt dat je weet waar je het over hebt dus je hebt vast een bron voor je bewering dat terugleveren van stroom straks niet meer toegestaan is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
*knip* Reageer wel gewoon eens even normaal

[ Voor 95% gewijzigd door Zeehond op 02-06-2019 21:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kevin0101 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:51:
[...]
Ik ben de eerste warmtepompen etc al aan het verwijderen. Dus weet wel waar ik het over heb hoor.
Als je nu “niet-werkende WP’s” zou vervangen door wél werkende, of andere knelpunten in het systeem oploste, dan had je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 14:58
Ik ben blij met mijn Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N.
Werkt super goed de herfst winter en lente heerlijk warm door gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

frisianstar schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:04:
"Ik ben de eerste warmtepompen al aan het verwijderen"...
Welterusten, slaap maar lekker verder in je eigen wereldje, wij gaan zonder jou door.
Kan best kloppen hoor. Die warmtepomp moer in bepaalde gevallen pas geplaatst worden nadat er eerst voor 15k in o.a. isolatie gestoken is. Als mensen zomaar een WP in een vergiet met tig koudebruggen installeren kan het tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:23:
[...]

Kan best kloppen hoor. Die warmtepomp moet in bepaalde gevallen pas geplaatst worden nadat er eerst voor 15k in o.a. isolatie gestoken is. Als mensen zomaar een WP in een vergiet met tig koudebruggen installeren kan het tegenvallen.
Kan je dat uitleggen? Als een WP maar minstens zo efficiënt werkt als een cv ketel (dus cop>2.7), wat kan er dan tegenvallen? Of werkt een slecht gedimensioneerde WP onder de 2.7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KabouterSuper schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:06:
[...]

Kan je dat uitleggen? Als een WP maar minstens zo efficiënt werkt als een cv ketel (dus cop>2.7), wat kan er dan tegenvallen? Of werkt een slecht gedimensioneerde WP onder de 2.7?
Ik denk aan huizen met alleen radiators die met een hoge temperatuur goed werken.
Stopt de wp bij 45-50 graden cv water dan kan het zeker tegenvallen als de isolatie niet op orde is.
Dan heb je ook nog de water circulatie, bij een wp veel meer dan een cvketel doet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Overigens als je kiest voor een nieuw LTV afgiftesysteem (wat neerkomt op een paar dikkere radiatoren) en een WP met voldoende vermogen kan die isolatie compleet achterwege blijven. Dus ''moet'' wil ik ook niet zeggen. Echter ga je dan op oude voet verder wat minder slim is dan isoleren op lange termijn. Met nog de aanvulling bij Speedy-Andre dat de COP bij een aanvoertemperatuur van 45-50 gr dus ook behoorlijk inzakt, stel je gaat naar 55 graden (om de hut warm te houden met matige isolatie + HTV radiatoren/convectoren) zal de COP onder de 2 zakken in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Allen dank. Het voorlopige plan is als volgt:
1) de gekke splitsing in de stoppenkast vervangen door een fatsoenlijke splitsing.
2) indien de hoeveelheid water dan genoeg is, dan klaar met waterleiding. Zo niet, dan toch maar een 22mm leiding doortrekken naar de achterkant van het huis.
3) het plaatsen van een warmteboiler van 200 of 270 liter. Dit levert genoeg water voor 2 simultane douches. Ik ga nog even rekenen of 270 liter echt wel nodig is en of dit nadeel levert bij installeren (=meer ruimte nodig). Vanwege de benodigde inhoud valt de Atlantic Calypso af (die is max 150l). De Atlantic Explorer lijkt me ideaal, en die heeft net een versie 4 gelanceerd die stiller is dan v3. De warmtepomp gebruiken voor verwarming van de kamers laat ik maar even zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
*knip* ook hier geldt, reageer eens normaal.

[ Voor 43% gewijzigd door Zeehond op 02-06-2019 21:44 ]

Pagina: 1