aanvulling op Laptopgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
reviews: Laptopgeheugen - Het verschil tussen single- en dualchannel
@Xtuv
Een voorwaarde voor de werking van dualchannelgeheugen is dat de twee reepjes dezelfde grootte en snelheid hebben. Een opstelling met een reepje van 8GB en daarnaast een reepje van 4GB werkt dus niet.
Volgens oudere documentatie van intel kan dit wel werken. De eerste 2x4 GB is dan DC en de laatste 4 GB is SC dit heet flex mode
Ik doe dit even uit mijn hoofd, het komt uit de DDR3 tijd, maar aangezien er nog steeds nieuwe notebooks met DDR3L gemaakt geleverd worden kan het zeker van toepassing zijn. Of het met DDR4 ook zo werkt durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
De voorwaarde is wel dat de chips dezelfde capaciteit hebben als ik het goed onthouden heb.
dus als voorbeeld een 4 GB module met 8 chips en dan een 8 GB module met 16 chips. in de praktijk is het soms lastig om hier op te selecteren bij aanschaf van een module.
UPDATE: lijkt niet (meer) van toepassing te zijn dat de chips gelijk moeten zijn in voorbeelden wordt dit niet genoemd.

DDR3 notebooks categorie: Laptops

Benchmarks
Onze benchmarks met Lightroom en Photoshop laten goed zien wat je in de praktijk wint aan snelheid met dualchannelgeheugen. De Asus FX505 met AMD Ryzen-processor profiteert hier het meest van; het exporteren van afbeeldingen in Lightroom en het uitvoeren van een ingewikkelde bewerking in Photoshop gaan tot 26 procent sneller.
Op dit onderdeel ontbreken volgens mij twee punten
1, een SSD benchmark pricewatch: AS SSD Benchmark
Hierbij kun je zien of DC invloed heeft op de disk snelheid
Mijn ervaring is.
bij een Sata SSD niet
bij een NVMe 2x (2 pci lane) niet of beperkt
bij een NVME 4x (4 pci lane) zeer veel !!

2. De vermelding van het type disk per notebook omdat deze lightroom tekst nu alleen de CPU / geheugen winst meld en het niet duidelijk is of de SSD hier ook invloed op heeft zie punt 1

mbt 2 lane en 4 lane was dit al door mij bij jou aangedragen in Typo's in: Asus TUF Gaming FX505DY Review

BONUS:
SC - DC Snelheidwinst is alleen bij bepaalde geheugen acties van toepassing denk hierbij aan bewerkingen op grote fotos en overzetten van bestanden van SSD naar werkgeheugen en vice versa afhankelijk van de controller met of zonder DMA
programma code komt uit de CPU cache welk gebruikelijk een hit/miss ration heeft van ergens in de 90% dus de geheugen snelheid is dan slecht in 10% van de gevallen merkbaar / van invloed.
DC en SC en ook 2400 of 2666 of sneller geheugen is afhankelijk van de toepassing hoeveel winst het oplever in real live.
zie ook YouTube: linus tech tips ddr3 ddr4

FLEXMODE
Dual channel (Interleaved) mode. This mode offers the highest throughput for
real world applications. Dual channel mode is enabled when the installed memory
capacities of both DIMM channels are equal. Technology and device width can vary
from one channel to the other but the installed memory capacity for each channel
must be equal. If different speed DIMMs are used between channels, the slowest
memory timing will be used.
Single channel (Asymmetric) mode. This mode is equivalent to single channel
bandwidth operation for real world applications. This mode is used when only a
single DIMM is installed or the memory capacities are unequal. Technology and
device width can vary from one channel to the other. If different speed DIMMs are
used between channels, the slowest memory timing will be used.
Flex mode. This mode provides the most flexible performance characteristics.
The bottommost DRAM memory (the memory that is lowest within the system
memory map) is mapped to dual channel operation; the topmost DRAM memory
(the memory that is nearest to the 8 GB address space limit), if any, is mapped to
single channel operation. Flex mode results in multiple zones of dual and single
channel operation across the whole of DRAM memory. To use flex mode, it is
necessary to populate both channels.
Dual Channel (Flex mode)
This new, additional technology provides highest flexibility regarding the assembly of memory modules. It rather revokes all limitations and requirements for memory modules to date. The Dual Channel mode also works when using only two, three or four DIMMs with different total capacity in the memory channels.

The highest capacity available in both memory channels is being used in Dual Channel mode. Moreover, the address range operated in Dual Channel mode is mapped in the lowest, yet initially and mostly used area. The remaining memory is being run in Single Channel mode.
bron https://www.intel.com/con...dq77mk_techprodspec04.pdf

en https://www.compuram.de/b...lti-channel-memory-modes/

Ik sluit weer af met: YouTube: Stadsgoud payoff Beppie al bekruipt mij wederom weer een Lois van Gaal momentje

[ Voor 28% gewijzigd door hans3702 op 16-05-2019 16:21 ]