Typo's in: Asus TUF Gaming FX505DY Review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
@Xtuv reviews: Asus TUF Gaming FX505DY - Zeldzame AMD-configuratie met 120Hz-scherm

Een aantal punten waar mijn oog op viel:

AMD of APPLE

Acer gebruikte hem eerder in een aantal Nitro-modellen en AMD stopt een Pro-variant van de 560X in zijn MacBook Pro 15,4".

Acer gebruikte hem eerder in een aantal Nitro-modellen en APPLE stopt een Pro-variant van de 560X in zijn MacBook Pro 15,4".

Dik of breed

De onderste schermrand is nog erg dik.

De onderste schermrand is nog erg breed

Dik doet mij denken aan de diepte van een apparaat Zie ook voor referentie van dik en breed

reviews: Sony XG95 - Luisteren naar het lcd-paneel
Rond het beeldscherm zitten smalle bezels van donker geborsteld metaal. De rand aan de onderkant is iets breder
en
nieuws: LG introduceert 2,57mm dunne 'Wallpaper'-oled-tv met magneetbevestiging
LG noemt het een 'WallPaper Oled', vanwege de geringe dikte van 2,57mm.
1,2,3, of 4 standen

Er is rode achtergondverlichting aanwezig en die is in drie standen instelbaar. De toetsenbordverlichting kan uiteraard ook uit. --> 4 standen

Is het niet slecht of is het goed of niet heel slecht

In de browsetest houdt de FX505 met AMD-hardware het vijf uur en een kwartier vol. Dat is voor een gamelaptop geen slechte score.

In de browsetest houdt de FX505 met AMD-hardware het vijf uur en een kwartier vol. Dat is voor een gamelaptop een goede score.

Ik kom in de tekst veel: "geen slechte" / "niet kort genoeg" / "niet al te best" tegen voor snellezers / diagonaal lezers geeft dit verkeerde steekwoorden en voor de lineaire lezer steeds een omdenk moment.
YouTube: Iglo Pizza Crossa reclame uit de jaren 80 (Nederlands)

Maar welke uitvoering is het dan binnen de NVME range

Er zit een 256GB-ssd in en die presteert prima, waardoor de laptop snel start en snel aanvoelt in gebruik. Het is een nvme-exemplaar van Western Digital.

Maar is het een 2 lane of een 4 lane, en is het TLC of QLC

Het is dus een 2x
WESTERN DIGITAL PC SN520 NVMe SSD
KEY BENEFITS & FEATURES
READ SPEEDS UP TO 1,700MB/S AND LOW
POWER CONSUMPTION LEVERAGES BOTH
THE PCIe GEN3 x2 INTERFACE, AS WELL AS
SOPHISTICATED NVMe POWER MANAGEMENT
En het blijkt ook nog een SSD te zijn die door WD voor het IoT segment ontworpen is!!!
Western Digital PC SN520 NVMe SSD, in variety of small, single-sided form factors such as M.2 2230, M.2 2242 and M.2 2280,
enables customers to build ultra-thin, ultra-small boards and systems that address multiple IoT segments, without sacrificing
performance and power consumption.
BRON: https://www.sandisk.com/c...-Commercial-Datasheet.pdf

Het was leuk als ik dat in het artikel zelf had kunnen vinden en dit had mogelijk bij plus of misschien wel minpunten kunnen staan!!

[ Voor 40% gewijzigd door hans3702 op 21-04-2019 19:59 . Reden: aanpassing in opmaak en ref toegevoegt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
@hans3702 Dank voor je scherpe blik. Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt :) De ssd stond genoemd in de specificaties op pagina 2 en hoort ook in de grafiekset zelf te staan. Dat is nu alsnog gefikst. Ook heb ik in de tekst even verduidelijkt dat het een budgetexemplaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
@Xtuv bij een snelle scan zie ik nog steeds dun en smal :-) in de zin over bezels / randen

To be budget or not to be budget

Om deze NVME nu een budget exemplaar te noemen is wel erg zwart/wit. De snelheid van de disk is gelijk aan de max snelheid van 2X en als je dat wegzet tegen 4x exemplaren die langzamer zijn dan deze 2x is budget wat kort door de bocht.

Daarnaast, hoewel ik het daar niet mee eens ben, is een 2x in lijn met de rest van het notebook, door dat er standaard gebruik gemaakt is van een single SO dimm ( single channel) zal een 4x NVME niet de max snelheid kunnen halen omdat het werkgeheugen niet met dit tempo gevuld kan worden. Dus het geheel is in balans. De keuze om er slechts een module van 16 gb ipv 2 van 8 in te stoppen is er een die vanuit uit upgrade punt te prefereren is maar vanuit uit uit de doos snelheid weer niet.

Ook als je kijkt naar de garantie en TBW van deze disk en dat vergelijkt met een WD Green is dit zeker geen budget SSD en het is ook netjes van Asus dat ze er een NVME in hebben gezet want ik zie nog steeds heel veel nieuwe notebooks met een M2 slot maar een SATA interface en dan ook nog langzame SATA

Voorbeeld van systeem met een M.2 slot maar langzame SSD: pricewatch: Asus VivoBook X705UA-GC431T

BONUS

Wat ook aardig is om te vermeld of de 1TB HDD een 5400 of 7200 TPM versie is, Dit omdat deze bedoelt is voor de opslag van de games en dan is een 7200 sneller met het laden van de levels / games. Het nadeel van een 7200 in een notebook is echter dat je deze mogelijk voelt draaien / trillen en een 5400 niet. en natuurlijk het energie verbruik wat hoger kan zijn. En natuurlijk de keuze of het een 100% HDD is of en hybride zoals de FireCuda met SSD cache

https://www.cdromland.nl/nav/901/Hard-disks-2-5-

Een betere gamingervaring De SSHD's van FireCuda zorgen voor snellere laadtijden, non-stop prestaties en spelplezier Tijd besparen met een schijf die binnen een paar seconden opstart, in plaats van minuten Speel het spel, nu wel 5 x sneller dan traditionele harde schijven

[ Voor 48% gewijzigd door hans3702 op 23-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
@hans3702 Waar doel je op met dun en smal? Je haalde dik in plaats van breed aan. Verder schrijf ik over smalle schermranden. Quote even het stuk waar je het over hebt anders en laat weten wat je suggestie is.

Met budget-ssd refereer ik aan de prijs, maar ik zie dat die eigenlijk aan de hoge kant is. Dus budget kan wel weg inderdaad.

Het is een 5400rpm-hdd. De snelheid heb ik toegevoegd. Een sshd zit er niet in, ook wel logisch omdat er al een ssd in zit. De combinatie van een ssd én sshd ben ik nog niet tegengekomen in laptops. Uiteraard zou dat het vermelden waar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans3702
Behuizing en aansluitingen
De TUF Gaming-serie van Asus is onder de ROG Strix-serie geplaatst. Dat zie je terug in de prijs, maar ook aan de afwerking van de behuizing; de FX505 is vrijwel volledig van plastic gemaakt. Asus voorziet het plastic van een 'geborsteld' patroon, waardoor het enigszins op metaal lijkt. De rode kleuraccenten en schuine lijnen verklappen dat het om een gamelaptop gaat.

Voor een 15,6"-gamelaptop is de FX505 behoorlijk compact. Hij is zo'n 2,6cm dik en weegt net iets minder dan 2,2kg. De behuizing zelf is behoorlijk stevig; hij geeft weinig mee als je erop drukt. De deksel voelt wel slap aan. Als je druk uitoefent in het midden, veert deze makkelijk in. Asus gebruikt een scherm met dunne randen aan de zijkant. Ook is de rand aan de bovenkant vrij smal, maar daarin is nog ruimte voor de webcam. De onderste schermrand is nog erg breed.
Asus gebruikt een scherm met dunne randen aan de zijkant. Ook is de rand aan de bovenkant vrij smal

Asus gebruikt een scherm met smalle randen aan de zijkant.
Een sshd zit er niet in, ook wel logisch omdat er al een ssd in zit
Ik mis de logica :-) het zou logisch zijn als de SSD voor caching of tiering gebruikt wordt anders is zijn het twee afzonderlijke disken waarbij een SSHD naast een SSD nog steeds voordelen kan hebben.
Met budget-ssd refereer ik aan de prijs, maar ik zie dat die eigenlijk aan de hoge kant is. Dus budget kan wel weg inderdaad
Die had ik nog niet opgezocht, maar ik ben ook lezer en geen schrijver van het bericht, als je dit tegen de prijs van een N700 of N750 van WD zet is die 4x uitvoering maar een 10% incl BTW duurder dus ben ik benieuw wat de motivatie van ASUS is om deze te kiezen vermoedelijk omdat de N7x0 niet beter presteert dan de deze t.g.v. de single channel configuratie van het geheugen en dan is 10 euro per pc toch weer meegenomen.

PS @Xtuv ik hoop dat je het een leuk draadje vind

[ Voor 31% gewijzigd door hans3702 op 23-04-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
@hans3702 De dunne randen zijn nu ook smal :)

Ik ben het met je eens dat de combinatie van een ssd+sshd voordelen kan bieden, maar sshd's zijn duurder, dus laptopfabrikanten zullen niet snel voor die combinatie kiezen. In ieder geval zou ik de aanwezigheid van een sshd duidelijk benoemen, als er hdd staat mag je er vanuit gaan dat het een klassieke hdd is :)

Feedback is altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
@Xtuv nog een paar dingen dan maar hierna stop ik over dit bericht ander gaat het wel heel erg zoeken naar mieren lijken.
Asus heeft alle aansluitingen aan de linkerkant geplaatst. Het idee daarachter is dat je rechts niet in de war komt met kabels als je een externe muis gebruikt. De rechterkant is helemaal dicht. Asus heeft die ruimte niet benut om een ventilatierooster te plaatsen. Dat is wat ons betreft een goede keuze, want daardoor krijg je geen stroom warme lucht over je hand als je een externe muis gebruikt
.

Ik ben linkshandig en met mij nog heel veel anderen https://www.cbs.nl/nl-nl/...-nederlanders-linkshandig.
Ik vind dat een stuk hardware wat 10% van de mogelijke gebruikers "uitsluit" tgv het rechtshandige ontwerp dat dat zeker dit de conclusie of mogelijk zelfs bij voor en nadelen genoemd mag worden.

En dan nog een klein detail

maar er is ook nog een 1TB 5400rpm-hdd van Seagate aanwezig die uitkomst biedt voor grotere gamecollecties of andere bestanden.

rpm zou ik toch voor tpm kiezen als goed Nederlands.

Zoals aangegeven stop ik nu met dit bericht uit te pluizen. echter ik heb nog wel wat bedenkingen met een aantal overzichten en bijbehorende stellingen. Ik heb echter niet de info / kennis om dit goed te onderbouwen of de tijd daarvoor.

Groet Hans

BONUS

201904 WD SN520

[ Voor 6% gewijzigd door hans3702 op 24-04-2019 13:11 ]

Pagina: 1