Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:51
Ik heb een soort loggia/balkon op het westen waarbij het dak gedeeltelijk open is, met aan beide zijden betonnen ondersteuningspunten van het dak over de hele lengte. Aan de ene kant is het een verticaal vlak van 30 cm hoog, aan de andere kant een soort staander met een breedte van 20 cm (zie tekening, dwarsdoorsnede). Nu dacht ik, misschien kan ik daar wel zonnepanelen op leggen die gelijk als zonwering/overkapping dienst doen.

De breedte van de overspanning tot en met de rechter staander is ongeveer 79 cm breed. Een zonnepaneel met een 10° helling in landscape van 80 cm breed past dan precies. Ik dacht aan de HIT-panelen van Samsung https://eu-solar.panasoni...hn240sj25-vbhn245sj25.htm

Heeft iemand misschien een idee hoe ik deze kan bevestigen? Ik vind alleen maar bevestigingsmateriaal voor schuine en platte daken.

Hier is een schets van het bovenste deel van het dak waar het om gaat. De rode streep stelt het zonnepaneel voor (afmetingen in mm).

Afbeeldingslocatie: https://rinaspihome.files.wordpress.com/2019/05/tekening-zonnepaneel-1.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:28
Dit wordt maatwerk, hier is uiteraard geen pasklaar frame voor. Ben je een beetje handig?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:29
https://www.google.com/ur...0zKjH&cshid=1557954282263

Als je een frame maakt laat het dan aansluiten op de bevestigings gaten.

Zoek ook nog even op bi-facial en semi transparante panelen.

Hoeveel panelen passen er?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

2 U profielen op lengte, strips ter bevestiging voor aan de muur en staander eraan lassen. Einde van U profiel dichtmaken.
Panelen erin schuiven en vastzetten na het laatste paneel.
Klaar.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:48
JoKo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:46:
2 U profielen op lengte, strips ter bevestiging voor aan de muur en staander eraan lassen. Einde van U profiel dichtmaken.
Panelen erin schuiven en vastzetten na het laatste paneel.
Klaar.
Hebben de panelen in de lengtebreedterichting geen ondersteuning nodig? Ik denk dan aan wind die er onder slaat als het in feite één groot scherm vormt en de lage hellingshoek i.c.m. sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@geekeep
De situatie is moeilijk te behoorden van een tekeningetje. Windrichting, locatie, enz.
Feit is wel dat er in de midden ook een legger bij kan.
Je maakt een soort veranda dak maar dan van U profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 18:38
Mijn vader heeft dit frame gebouwd toen we op de fietsschuur 3 verticale panelen wilden plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/09t71Hv33IVeQXou2fnNhUSm/full.jpg

Heb ff geen foto van de uiteindelijke plaatsing op het fietsschuurtje, wel had die al een dak en zit er een kleine verhoging nog bij om de warmte weg te laten op advies van de installateur. Het was puur voor de zonnepanelen en is bevestigd aan het dak van de fietsschuur (andere situatie)

In jouw situatie moet het frame vermoedelijk steviger.

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 16-05-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Tof project, zat laatst ook aan zoiets te denken. Vroeg me alleen af hoe je een dak van zonnepanelen "waterdicht" krijgt, zodat er bij regen / sneeuw geen water tussen de randen van de panelen door loopt?

Google eens op "zonnepaneel veranda" en kijk bij de afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Laatst online: 05-06 22:23
Kijk anders eens in dit topic. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315/0
daar heeft @mb1 ook een overkapping gemaakt als veranda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
De ideale hellingshoek voor een zonnepaneel is wel wat steiler geloof ik? Ergens rond de 40 graden toch?
Je hebt overigens tegenwoordig ook transparante zonnepanelen, misschien is dat ook wat? Al weren die natuurlijk wel de zon een heel stuk minder, maar dan zou je wel wat meer licht behouden eronder.

[ Voor 23% gewijzigd door CrystalViriS op 16-05-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor alle reacties tot zover. Er zitten hele nuttige dingen tussen. Ik zal er even op reageren.

(Semi-)transaprante panelen lijken met helemaal mooi; dan komt er ook nog voldoende licht binnen van boven. Alleen ik zie nergens kant-en-klare doorzichtige panelen, is dit niet alleen maatwerk? Ik vermoed wel dat de prijs dan twee, drie keer zo hoog wordt. En als er wel kant-en-klare zijn, heb je ze dan ook van de benodigde 80cm breed?

Over de bevestiging: het moet in ieder geval heel goed vast zitten, omdat de betonnen muur aan de rechterkant ook deels open is en daar kan natuurlijk wind onder komen. Bovendien is het op een verdieping boven een straat dus de panelen mogen absoluut niet naar beneden vallen.

De aluminium/stalen(?) U-profielen lijken me tot nu toe de beste optie. Het probleem met U-profielen lijkt mij alleen dat als je die boven en beneden bevestigt dat je die dan moeilijk schuin kunt bevestigen. En als je ze 'recht' zou bevestigen dan lijkt het me niet optimaal zitten.

@ geekeep & JoKo: geen idee of er in het midden ondersteuning nodig is, maar ik denk dat een zonnepaneel van zichzelf wel stevig genoeg is, niet? Normaal zitten ze op een dak toch ook alleen aan de randjes vast?

Het gaat om een lengte van pakweg 7 meter, dus ik kan er vier panelen kwijt. Ik was van plan het zelf te gaan doen, tenzij er een perfecte en voordelige oplossing bestaat bij een installateur. Ik ben niet heel onhandig, maar ik beschik ook zeker niet niet over enorme ervaring met dit soort projecten. Dus lassen en beton storten wilde ik maar niet aan beginnen. Maar iets assembleren van metaal of hout kan zeker, zolang het niet al teveel tijd kost.

@ AUijtdehaag & CrystalViriS: het moet een flauwere hellingshoek zijn i.v.m. de functie als afdakje en omdat op het westen 10 graden het beste is. Ik heb ook gezocht. Jammer dat er dus geen bestaande verstelbare montagesystemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Wat je nodig hebt zijn glas-glas panelen.
zoiets: https://hdsolar.nl/2016/0...arwatt-glas-glas-panelen/
(overigens alleen voor het plaatje. Ze worden door diverse producenten gemaakt).

[ Voor 25% gewijzigd door Meester_J op 16-05-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dus glas-glas-panelen zijn weer wat anders dan transparante panelen. Interessant! Kun je die ook gewoon zo kant-en-klaar kopen of moet dat altijd op bestelling gemaakt worden?

EDIT: in deze Duitse winkel kun je ze (Solarwatt) kopen volgens mij.

[ Voor 38% gewijzigd door TimoDimo op 16-05-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

De aluminium/stalen(?) U-profielen lijken me tot nu toe de beste optie. Het probleem met U-profielen lijkt mij alleen dat als je die boven en beneden bevestigt dat je die dan moeilijk schuin kunt bevestigen. En als je ze 'recht' zou bevestigen dan lijkt het me niet optimaal zitten.

Daar kun je strips op lassen, ook schuin. Laten we zeggen om de 75 cm.
Met aan beide zijden van de strip een gat voor bevestiging aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 13:51
Of je pakt pittige pianoscharnieren om de hoek te maken. Maar de bouw van zoiets lijkt me eerder iets voor het klus topic. Daar zitten ook de klus experts :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Als je het niet lelijk vindt, kan je iets van steigerbuizen maken. Dat is erg sterk (staal of alu), staat een degelijke constructie toe, is geschikt voor buiten, is goedkoop en wordt door veel zaakjes op maat geleverd.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Fazer013 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:49:
Tof project, zat laatst ook aan zoiets te denken. Vroeg me alleen af hoe je een dak van zonnepanelen "waterdicht" krijgt, zodat er bij regen / sneeuw geen water tussen de randen van de panelen door loopt?

Google eens op "zonnepaneel veranda" en kijk bij de afbeeldingen.
Gewoon afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@JoKo Ik ben wel benieuwd wat voor strips je dan in gedachten had.
@CurlyMo Pianoscharnieren :D Maar is eigenlijk zo gek nog niet. Weet niet of het handig is voor buiten?
@Erik Jan Stijgerbuizen lijkt me handig, maar hoe bevestig je de panelen eraan?

En welk paneel dan???
Bij Solarwatt hebben ze er wel van 71 cm breed, maar dat is maar 170 Wp: https://solarwatt.nl/downloads/solarwatt-36m-l/ . Het is wel een mooie oplossing, maar het komt nog niet in de buurt van Panasonics HIT panelen (250 Wp): https://eu-solar.panasoni...N250_245_Datasheet_NL.pdf

Daarbij kan ik de Solarwatt niet vinden voor minder dan €280 en is de Panasonic overal onder de €200. Dat scheelt nogal. Weet iemand nog andere glas-op-glas-panelen of transparante panelen die kant-en-klaar zijn en ongeveer 80 cm breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 13:51
TimoDimo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:18:
@CurlyMo Pianoscharnieren :D Maar is eigenlijk zo gek nog niet. Weet niet of het handig is voor buiten?
Lang leve RVS

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:50
JoKo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:20:

Daar kun je strips op lassen, ook schuin. Laten we zeggen om de 75 cm.
Met aan beide zijden van de strip een gat voor bevestiging aan de muur.
@TimoDimo Ik heb op een houtendak wat onregelmatig schuin is, aan de bovenzijde een h profiel gebruikt, paneel daarin laten vallen en aan de onderzijde een hoekprofiel. Daarmee kan je het dan prima schuin krijgen. Wellicht kan jij iets doen met aan de ene kant een u profiel en aan de andere kant een h-profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
TimoDimo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:09:
Dus glas-glas-panelen zijn weer wat anders dan transparante panelen. Interessant! Kun je die ook gewoon zo kant-en-klaar kopen of moet dat altijd op bestelling gemaakt worden?

Transparante zonnepanelen kom je meer uit bij "dunne film" panelen. Ook mooi, en kan je beter doorheen kijken dan glas-glas panelen. Het is maar net wat je wensen zijn.
Voorbeeld: https://www.sanko-solar.nl/nl

Die transparante panelen heb je overigens niet voor de opbrengst. https://www.sanko-solar.n...ent-LAT1-3000x900.pdf?v=1

230 Watt voor 2,7 m2.

[ Voor 12% gewijzigd door Meester_J op 17-05-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

check ook de bifacial panelen. ;)
b.v.:
https://www.winkelman-zon...0wp/51610/?display=detail
of
https://www.winkelman-zon...15wp/51737/?display=tiles

maar om nu te zeggen die laten veel licht door, nop dat geeft nog best veel verduistering. ;)
dat geld eigenlijk voor de meeste van de glas-glas panelen als daar mono/poly cellen in zitten.

hier gebruiken ze speciale panelen met meer afstand tussen de cellen in er voor.
http://zonneveranda.nl/
je hebt dan natuurlijk minder Wp per m2, dat is een keuze die je moet nemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
anders normale pana's 245 en dan met 3 tussenruimtes en in de tussenruimtes een perspex plaat op maat ? Heb je ook lichtdoorlaat :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
jerh schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:08:
[...]

@TimoDimo Ik heb op een houtendak wat onregelmatig schuin is, aan de bovenzijde een h profiel gebruikt, paneel daarin laten vallen en aan de onderzijde een hoekprofiel. Daarmee kan je het dan prima schuin krijgen. Wellicht kan jij iets doen met aan de ene kant een u profiel en aan de andere kant een h-profiel.
Interessant. Hoe bedoel je het precies met die H-profielen?
migjes schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:41:
check ook de bifacial panelen. ;)
b.v.:
https://www.winkelman-zon...0wp/51610/?display=detail
of
https://www.winkelman-zon...15wp/51737/?display=tiles

maar om nu te zeggen die laten veel licht door, nop dat geeft nog best veel verduistering. ;)
dat geld eigenlijk voor de meeste van de glas-glas panelen als daar mono/poly cellen in zitten.

hier gebruiken ze speciale panelen met meer afstand tussen de cellen in er voor.
http://zonneveranda.nl/
je hebt dan natuurlijk minder Wp per m2, dat is een keuze die je moet nemen. ;)
Erg mooi spul allemaal. Alleen die bifacials zijn niet transparant toch? Ze zijn trouwens ook een beetje misleidend. Want wat wil die van 400Wp nu eigenlijk zeggen? 200 Wp aan elke kant? Effectief heb je dan maar iets meer dan 200 Wp...

Die Solarwatts die ik eerder noemde hebben trouwens ook een XL-versie waarbij de glazen plaat groter is: Vision 36M XL glass (maar zelfde capaciteit).

Alleen als je op dit soort manieren de transparantie gaat verbeteren dan zou ik nog eerder thin film nemen zoals @Meester_J zegt.
Goed gevonden. Was ik nog niet tegengekomen. ;) Goede breedte, maar ik wil nu denk ik toch gebruikmaken van de beide steunpunten die ik toch al heb links en rechts.
Lardman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:33:
anders normale pana's 245 en dan met 3 tussenruimtes en in de tussenruimtes een perspex plaat op maat ? Heb je ook lichtdoorlaat :)
Ja dat is ook een optie.

Ik krijg trouwens sterk het vermoeden dat de markt gewoon nog niet ontwikkeld genoeg is voor de meer bijzondere situaties. Er zijn nog te veel 'normale' panelen te verkopen.

[ Voor 38% gewijzigd door TimoDimo op 17-05-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
TimoDimo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:09:

Erg mooi spul allemaal. Alleen die bifacials zijn niet transparant toch? Ze zijn trouwens ook een beetje misleidend. Want wat wil die van 400Wp nu eigenlijk zeggen? 200 Wp aan elke kant? Effectief heb je dan maar iets meer dan 200 Wp...
Bifacials gaan uit van een klein percentage dat via de achterkant opgewekt wordt. Iets van 8% geloof ik. 400Wp bifacials zijn dus waarschijnlijk al grote panelen, die standaard al meer dan 300 watt opleveren. Heeft vooral met de techniek van het paneel te maken, en zegt weinig over de transparatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Meester_J op 17-05-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Na nog wat verder lezen, denk ik dat die glas-glas-panelen echt de toekomst zijn. Geen ondoorzichtig folie meer aan de achterkant, dus er kan opeens veel meer mee. En ze zitten veel steviger in elkaar wat de levensduur enorm verlengt als ik de reclamepraat mag geloven.

Even voor het overzicht, we hebben nu dus de volgende smaken in glas-glas:
  • Mono of poly-kristallijn (transparantie is afhankelijk van ruimte tussen de cellen, zo'n 20%)
  • Bifacial (mony of poly aan beide kanten, transparantie afhankelijk van ruimte tussen de cellen)
  • Thin film / dunne film (zeer dun, kan een stuk transparanter t.o.v. mony/poly en vooral homogener, maar (veel?) lager rendement)
Voor mijn toepassing lijkt mij het mooiste een frameloos thin film glas-glas-paneel. Maar geen idee wat voor prijskaartje daaraan hangt, voornamelijk per Wp. Zal wel niet erg voordelig zijn. Dus ik denk dan toch aan mono- of poly-panelen. Liefst wel glas-in-glas. Of misschien eerst Panasonics HIT's erop en dan later als de markt zich wat verder ontwikkelt een mooi afgewerkte glas-glas-paneel-overkapping.

En dat laatste kan, want de verschillende smaken glas-glas heb je dus ook allemaal frameloos. Dan heb je in feite alleen maar een glazen plaat die je moet bevestigen. Ik vermoed dat je dan de reguliere bouwmaterialen zou kunnen gebruiken voor het zetten van glas of lichtstraten. Daarmee kan het een zeer fraaie oplossing worden.

Dan rest alleen nog de vraag waar je frameloze, wat kleinere glas-glas-panelen kunt kopen. Ik zie ze nergens vrij in de handel verkrijgbaar (behalve die dure monokristallijne Solarwatts). Weet iemand dit misschien?

Frameloos lijkt me trouwens wel een vlucht te gaan nemen komende jaren. Bij nieuwbouw of als je je ruiten vervangt kun je gewoon glas-glas-zonnepanelen erin zetten, bijv. bij (dak)ramen die niet volledig doorzichtig hoeven te zijn, of waar dat zelfs niet gewenst is, omdat ze zo in de zon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1210736

Solarwatt heeft ook een vestiging in Nederland. Diverse installateurs verkopen de zonnepanelen. Gewoon even googlen, of www.Solarwatt.nl
Dit zijn trouwens gewoon standaard panelen voor op het dak. Solarwatt heeft de kunststof achterkant vervangen door glas. Hierdoor gaan de zonnepanelen langer mee en neemt het vermogen ook minder hard af in de tijd. Ik weet niet of deze ook bedoeld zijn voor zonwering.
Er zijn ook speciale glas glas panelen met meer doorkijk.
Deze zijn volgen mij speciaal bedoeld als overhead beglazing. https://solarwatt.nl/downloads/solarwatt-36m-l/
Pagina: 1