Dat is wel een flinke aanname die je daar doet. Je weet helemaal niet hoe de telefoon is ingekocht dus je kunt ook niet stellen dat de winkel had moeten weten dat de telefoon gestolen is. Wie weet hebben ze de telefoons gewoon voor een normale prijs overgenomen en zijn ze zelf ook opgelicht door een doorverkoper. Lekker makkelijk om de schuld in de schoenen van de winkel te schuiven...gielie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:42:
[...]
kudo’s? Die webshop heeft voor weinig een partij 2de hands iPhone opgekocht dan moeten er toch alle alarmbellen gaan rinkelen.
Bij de meeste 2de hands zaken moet je bij dit soort waar een aankoop nota laten zien zodat ze zeker weten dat het niet gestolen is. Ook moeten ze een kopie van de legitimatie overhandigen zodat als er later gezeur is ze meteen weten bij wie ze kunnen aankloppen. Dat zal nu niet gebeurd zijn anders was de dader van het gestolen waar opgepakt en aansprakelijk gesteld voor de kosten en dan gaan ze echt niet meer achter die iPhone aan.
Ik denk dat de winkel door de “spreekwoordelijke” mand is gevallen en zo hun sporen probeert uit te wissen. Ik zou zeggen laat de politie maar langskomen om de iPhone op te halen.
Simpel toch retour, de webshop bied netjes een alternatief.
Ik zou persoonlijk echt geen gestolen goed in bezit willen hebben(als ik het weet).
Volgens de wet mag het ook niet en zou je nu schuldig maken aan "heling" wanneer je het toestel niet terug laat gaan naar de rechtmatige eigenaar.
Het is wel handig om het verhaal even te verifiëren bij de politie, maar zodra je dat doet heb je wel meteen kans dat ze het toestel meteen in beslag nemen.
Ik zou persoonlijk echt geen gestolen goed in bezit willen hebben(als ik het weet).
Volgens de wet mag het ook niet en zou je nu schuldig maken aan "heling" wanneer je het toestel niet terug laat gaan naar de rechtmatige eigenaar.
Het is wel handig om het verhaal even te verifiëren bij de politie, maar zodra je dat doet heb je wel meteen kans dat ze het toestel meteen in beslag nemen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Echt, doe niet moeilijk...
Het backup overzetten van een iPhone is echt een van de meest simpele dingen die er is.. Laatst nog gedaan voor 2 telefoons en binnen 30 minuten ben je helemaal klaar.
Maak een iCloud backup, gooi je sim in de nieuwe telefoon, log daar in op je Apple ID en restore de backup.
Even wachten en je bent over, én je hebt mogelijk ook nog eens een nieuwere (minder beschadigde telefoon)...
Het backup overzetten van een iPhone is echt een van de meest simpele dingen die er is.. Laatst nog gedaan voor 2 telefoons en binnen 30 minuten ben je helemaal klaar.
Maak een iCloud backup, gooi je sim in de nieuwe telefoon, log daar in op je Apple ID en restore de backup.
Even wachten en je bent over, én je hebt mogelijk ook nog eens een nieuwere (minder beschadigde telefoon)...
[ Voor 25% gewijzigd door Angeloonie op 20-05-2019 16:32 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Is dat allemaal net veel meer gedoe dan even de reservekopie terugzetten op de niet-gestolen telefoon?7Sins schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:16:
@Hackus en @iedereen
Tenzij er hier iemand is die daarvoor gestudeerd heeft gaan we juridisch advies inwinnen bij een expert.
De winkel neemt risico door eerst nieuwe te sturen. En daarna de oude pas terug te willen. Dus je zit niet zonder telefoon. En vervolgens is het opnieuw instellen teveel werk?
Ik begrijp dat het jammer is dat je een klein beetje extra werk heb. Maar al het uitzoek werk en juridisch advies inwinnen bij een expert(vergeet niet dat die niet gratis advies gaan geven). Terwijl mensen als @GlowMouse en @Wim-Bart al in meerdere topics hebben bewezen verstand van zaken te hebben. Je blijkbaar niet hebben kunnen overtuigen.
Het mooiste wat je kan bereiken(dit gaat echt wel met meer slag of stotten dan een telefoon opnieuw instellem). Is dat je de telefoon mag houden. Maar dat de webwinkel geen stap extra voor je wil zetten(jij hebt hun ook niet geholpen). Al met al een erg onverstandige keuze.
Maar de kans bestaat ook dat de politie je van je bed komt lichten. Iets wat je niet wil hebben. Mag je op je werk gaan uitleggen waarom je niet kan werken. Of ze komen met kerst of op je verjaardig. Is echt geen pretje hoor. Ik zou het wel weten. Icloud backup maken en nieuwe telefoon backup terug zetten. Al met al(eventueel apps downloaden en terug sturen en ophalen). Kost het je 1 uurtje. Terwijl de juridisch weg en tig voudige gaat kosten.
Ik begrijp dat het jammer is dat je een klein beetje extra werk heb. Maar al het uitzoek werk en juridisch advies inwinnen bij een expert(vergeet niet dat die niet gratis advies gaan geven). Terwijl mensen als @GlowMouse en @Wim-Bart al in meerdere topics hebben bewezen verstand van zaken te hebben. Je blijkbaar niet hebben kunnen overtuigen.
Het mooiste wat je kan bereiken(dit gaat echt wel met meer slag of stotten dan een telefoon opnieuw instellem). Is dat je de telefoon mag houden. Maar dat de webwinkel geen stap extra voor je wil zetten(jij hebt hun ook niet geholpen). Al met al een erg onverstandige keuze.
Maar de kans bestaat ook dat de politie je van je bed komt lichten. Iets wat je niet wil hebben. Mag je op je werk gaan uitleggen waarom je niet kan werken. Of ze komen met kerst of op je verjaardig. Is echt geen pretje hoor. Ik zou het wel weten. Icloud backup maken en nieuwe telefoon backup terug zetten. Al met al(eventueel apps downloaden en terug sturen en ophalen). Kost het je 1 uurtje. Terwijl de juridisch weg en tig voudige gaat kosten.
Je doet hier een hoop aannames waarvan je er werkelijk geen een van kan onderbouwen of bewijzen. Als je onderbuik zo gevuld is is het inschakelen van de politie inderdaad de enige zinnige oplossing.gielie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:42:
[...]
kudo’s? Die webshop heeft voor weinig een partij 2de hands iPhone opgekocht dan moeten er toch alle alarmbellen gaan rinkelen.
Bij de meeste 2de hands zaken moet je bij dit soort waar een aankoop nota laten zien zodat ze zeker weten dat het niet gestolen is. Ook moeten ze een kopie van de legitimatie overhandigen zodat als er later gezeur is ze meteen weten bij wie ze kunnen aankloppen. Dat zal nu niet gebeurd zijn anders was de dader van het gestolen waar opgepakt en aansprakelijk gesteld voor de kosten en dan gaan ze echt niet meer achter die iPhone aan.
Ik denk dat de winkel door de “spreekwoordelijke” mand is gevallen en zo hun sporen probeert uit te wissen. Ik zou zeggen laat de politie maar langskomen om de iPhone op te halen.
@7Sins zoals anderen al zeiden: het is een prima aanbod van de webwinkel. Je wil het risico niet lopen dat de telefoon geblokkeerd wordt omdat deze bij Apple wordt aangemeld als gestolen.
Ik zou het doen, en zo te lezen zijn dat er meer
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Want? Overal wordt in gehandeld, dus ook in 2dehands telefoons en dr zijn er nogal wat van in omloop.gielie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:42:
[...]
Herkomst kan heel goed gewoon legitiem zijn. Durf zelfs stellig te beweren dat het overgrote deel van de tweedehands telefoons gewoon eerlijk is. Met af en toe een uitzondering dus..
Aankoopbon is niet noodzakelijk. De inkoper noteert de persoonsgegevens van de verkoper, checkt het IMEI-of serienummer in een database en op het moment dat daar geen melding uitkomt, heeft ie de juiste procedure gevolgd en mocht ie die telefoon(s) gewoon inkopen.Bij de meeste 2de hands zaken moet je bij dit soort waar een aankoop nota laten zien zodat ze zeker weten dat het niet gestolen is. Ook moeten ze een kopie van de legitimatie overhandigen zodat als er later gezeur is ze meteen weten bij wie ze kunnen aankloppen.
De politie is erbij betrokken. Geen enkele reden om aan te noemen dat er schimmig is ingekocht. Wie weet is de dader wel reeds aangehouden?Dat zal nu niet gebeurd zijn anders was de dader van het gestolen waar opgepakt en aansprakelijk gesteld voor de kosten en dan gaan ze echt niet meer achter die iPhone aan.
Zie geen reden in het verhaal van topicstarter om aan te nemen dat de webwinkelier niet de juiste procedure heeft gevolgd. Het is goed mogelijk dat deze telefoon gestolen is, verkocht is aan een inkoper maar op dat moment nog niet als gestolen gemeld stond.
Ik heb zo het vermoeden dat er juist wel conform de voorschriften is gehandeld, anders hadden ze niet bij topicstarter aangekomen.
De geboden oplossing van de winkelier is netjes. Hooguit zal TS nog even contact kunnen opnemen met de politie, om het verhaal te verifieren.Ik denk dat de winkel door de “spreekwoordelijke” mand is gevallen en zo hun sporen probeert uit te wissen. Ik zou zeggen laat de politie maar langskomen om de iPhone op te halen.
*knip* Een kick als deze, met alleen maar herhalende vragen, is niet nodig.
[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 30-05-2019 19:50 ]