Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbuijvoets
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-01-2021
hallowa allemaal,

begin vorig jaar heb ik een klein project gehouden. Het ging over het volgende:
Begin vorigjaar heb ik mij smartphone verslaving aangepakt ( jah ik was verslaafd zat regelmatig op mobiel spelletjes, chatten en noem maar op) ik heb de smartphone opgeschoond en het essentiale er op gelaten (email navigatie agenda ect).
Na dit was ik benieuwd naar als je in deze tijd, waar de smartphone een standaart verschijnsel is, kan reden met een gsm.
een simpel telefoon waarmee je kan bellen, smsen, een agenda op zit en eventueel muziek kan luistern ( de basis dingen eigenlijk) ik heb er een uit de kast gepakt en heb het voor een maand gebruikt.

in begin was het even puzzelen
zo moest ik een reis plannen van te voren op 9292 en afdrukken, kaart met loop/ fietsroute afdrukken en voorbereiden. cijfers opvragen bij docent ipc op whatsapp lezen, en zo nog meer dingetjes die je met een gsm niet kan en smartphone wel. Op monent had ik die draai wel gevonden en was dit niet echt een probleem meer.

en wat is na een maand gesm gebruik uitgekomen
ten eerste kreeg ik verschillende reacties op de gsm, de een vond het wel leuk/ geinig dat ik het dee ander vond het raar dat ik gsm gebruikte.

wat me na een maand opviel is hoe afhankelijk wij zijn geworden van technologie. Denk eens na, kan jij werken zonder internet? nee he, emailen, informatie opzoeken afspraken maken, reisboeken projecten ect gaat tegenwoordig via internet. weet jij nog hoe je een reis boekt bij een reisbureau?

Het heeft me ook enige rust gelevert. van iemand die constant online was druk was met social media, email werk school ect kwam nu rust, want tja gms heeft geen internet he? in had tijd om in de trein na te denken over wat ik op school moest doen of wat er op stage aan project ging doen. of buiten gewoon lekker mensen kijken. en met huiswerk of stage was ik minder afgeleid.

Het wil niet zeggen dat het beter is zonder internet / smartphone. er zijn situaties waar je denkt hmm soms handig, dacht ik de route naar een gebouw in mij hooft te hebben en te weten waar ik auto moest parkeren loop ik alsnog verkeerd omdat ik aan andere kant van parkeergerage stap :( kwartier te laat

met klassen uitje moet ik in de klas na vragen als er ontwikkelingen zijn en als ik nog iets kan doen of zo. met whatsapp was er een groep gemaakt en daar stond alles in. hoewel ik gewoon kan na vragen is het soms makkerlijker dat ik het wel had maar uiteindelijk is dit wel goed gekomen.

ff voor en nadelen op een rijtje:
voordelen:
- Je bent minder afgeleid door meldingen en kan meer dingen doen
- Geeft meer rust, druk om constant op mobiel neemt af en om constant te reageren
- je hebt tijd, verveling kan je niet meer opvullen met gesprekken of spelletjes
- deze is persoonlijk, maar ik lig nu savond niet tot uur of 12 op mobiel iets te doen maar slaap eerder en beter

Nadelen
- je moet meer moeite doen om informatie op te zoeken ( reis planenn van te voren, weg vragen ect)
- dingen waar groeps app wordt aangemaakt kan je niet in maar moet je na vragen
- sommige dingen moet je anders aanpakken zoals muziek niet meer op spotify maar op sdkaart in de mobiel.
- je mist soms dingen die in je omgeving gebeuren door dat je verdiept bent op hetgene wat op je moebile gebeurd

ik ben niet tegen een smartphone of technologie maar ik heb gemerkt van hoe afhankelijk wij er van geworden zijn en niet meer zonder kunnen. en mensen moeten de belans vinden tussen het gebruik hiervan. ik was ook verslaaft er aan geef ik toe maar ik heb hier wat aan gedaan. ik zie de smartphone meer als een tool die je moet gebruiken. om informatie op te zoeken zoals bus tijden de weg of zo ipv spelletjes op spelen en druk zijn met social media en zo.

omdat de gsm goed beviel en ik mij draai er prima in kan vinden heb ik deze gehouden en smartphone niet meer gebruikt. mijn omgeving weet hier van en weten als ze mij willen bereiken dat ze mij kunnen bellen of smsen, emailen of op fb.

nu vraag ik me af, hoe kijken jullie tegen de technologie/ smartphone aan en herkennen iets van dit in jullie eigen gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jbuijvoets ik heb je titel even gewijzigd zodat het wat duidelijker is, tevens is het geen technisch probleem, maar meer een maatschappelijk probleem en dat past denk ik beter in AWM, dus schopje die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 14:34

Shunt

Boe

jbuijvoets schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:21:
hallowa allemaal,

begin vorig jaar heb ik een klein project gehouden. Het ging over het volgende:
Begin vorigjaar heb ik mij smartphone verslaving aangepakt ( jah ik was verslaafd zat regelmatig op mobiel spelletjes, chatten en noem maar op) ik heb de smartphone opgeschoond en het essentiale er op gelaten (email navigatie agenda ect).
Na dit was ik benieuwd naar als je in deze tijd, waar de smartphone een standaart verschijnsel is, kan reden met een gsm.
een simpel telefoon waarmee je kan bellen, smsen, een agenda op zit en eventueel muziek kan luistern ( de basis dingen eigenlijk) ik heb er een uit de kast gepakt en heb het voor een maand gebruikt.

in begin was het even puzzelen
zo moest ik een reis plannen van te voren op 9292 en afdrukken, kaart met loop/ fietsroute afdrukken en voorbereiden. cijfers opvragen bij docent ipc op whatsapp lezen, en zo nog meer dingetjes die je met een gsm niet kan en smartphone wel. Op monent had ik die draai wel gevonden en was dit niet echt een probleem meer.

en wat is na een maand gesm gebruik uitgekomen
ten eerste kreeg ik verschillende reacties op de gsm, de een vond het wel leuk/ geinig dat ik het dee ander vond het raar dat ik gsm gebruikte.

wat me na een maand opviel is hoe afhankelijk wij zijn geworden van technologie. Denk eens na, kan jij werken zonder internet? nee he, emailen, informatie opzoeken afspraken maken, reisboeken projecten ect gaat tegenwoordig via internet. weet jij nog hoe je een reis boekt bij een reisbureau?

Het heeft me ook enige rust gelevert. van iemand die constant online was druk was met social media, email werk school ect kwam nu rust, want tja gms heeft geen internet he? in had tijd om in de trein na te denken over wat ik op school moest doen of wat er op stage aan project ging doen. of buiten gewoon lekker mensen kijken. en met huiswerk of stage was ik minder afgeleid.

Het wil niet zeggen dat het beter is zonder internet / smartphone. er zijn situaties waar je denkt hmm soms handig, dacht ik de route naar een gebouw in mij hooft te hebben en te weten waar ik auto moest parkeren loop ik alsnog verkeerd omdat ik aan andere kant van parkeergerage stap :( kwartier te laat

met klassen uitje moet ik in de klas na vragen als er ontwikkelingen zijn en als ik nog iets kan doen of zo. met whatsapp was er een groep gemaakt en daar stond alles in. hoewel ik gewoon kan na vragen is het soms makkerlijker dat ik het wel had maar uiteindelijk is dit wel goed gekomen.

ff voor en nadelen op een rijtje:
voordelen:
- Je bent minder afgeleid door meldingen en kan meer dingen doen
- Geeft meer rust, druk om constant op mobiel neemt af en om constant te reageren
- je hebt tijd, verveling kan je niet meer opvullen met gesprekken of spelletjes
- deze is persoonlijk, maar ik lig nu savond niet tot uur of 12 op mobiel iets te doen maar slaap eerder en beter

Nadelen
- je moet meer moeite doen om informatie op te zoeken ( reis planenn van te voren, weg vragen ect)
- dingen waar groeps app wordt aangemaakt kan je niet in maar moet je na vragen
- sommige dingen moet je anders aanpakken zoals muziek niet meer op spotify maar op sdkaart in de mobiel.
- je mist soms dingen die in je omgeving gebeuren door dat je verdiept bent op hetgene wat op je moebile gebeurd

ik ben niet tegen een smartphone of technologie maar ik heb gemerkt van hoe afhankelijk wij er van geworden zijn en niet meer zonder kunnen. en mensen moeten de belans vinden tussen het gebruik hiervan. ik was ook verslaaft er aan geef ik toe maar ik heb hier wat aan gedaan. ik zie de smartphone meer als een tool die je moet gebruiken. om informatie op te zoeken zoals bus tijden de weg of zo ipv spelletjes op spelen en druk zijn met social media en zo.

omdat de gsm goed beviel en ik mij draai er prima in kan vinden heb ik deze gehouden en smartphone niet meer gebruikt. mijn omgeving weet hier van en weten als ze mij willen bereiken dat ze mij kunnen bellen of smsen, emailen of op fb.

nu vraag ik me af, hoe kijken jullie tegen de technologie/ smartphone aan en herkennen iets van dit in jullie eigen gebruik?
Vervang nu even smartphone met auto (of eigenlijk bijna ieder ander stuk technologie van de afgelopen 100 jaar).
Goh we zijn toch zo afhankelijk geworden van technologie vroeger konden we ook gewoon overal naar toe lopen. Dat is toch veel gezonder wie kan er tegenwoordig nog van Amsterdam naar zuid Nederland lopen bijna niemand meer!

Ik snap je punt maar je gaat volledig aan het punt voorbij dat de vooruitgang in de technologie het leven gemakkelijker dient te maken. Als je "verslaafd" bent ergens aan bent is dat naar mijn mening een symptoom. Veel verslaving komt voort uit een gemis van iets anders. Ipv het symptoom aan te pakken zou je ook kunnen gaan kijken waarom je altijd op je telefoon zit.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

TLDR; Ik heb geen zelfdiscipline; kan niet met een smartphone omgaan dus kies ervoor om gebruik te maken van een ouder toestel met minder mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:14:
TLDR; Ik heb geen zelfdiscipline; kan niet met een smartphone omgaan dus kies ervoor om gebruik te maken van een ouder toestel met minder mogelijkheden?
Goed samengevat.

Volgende keer lekker Nokiatje 8110 nemen en dan kan je gewoon navigeren iig. En de busroutes bekijken enzovoorts.

Of je kan natuurlijk gewoon je basisprobleem aanpakken waarom je de hele tijd naar je vierkante informatieschijf zit te staren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
Begin eens met troep als faceboek, twitter, linkedin en andere onzin eraf te pleuren. Zet daarnaast alle onzinnige whatsapp groepen standaard op mute. Verder kun je je telefoon ook gewoon op stil zetten en uit het zicht leggen als je geconcentreerd aan het werk wilt zijn.

Dan kun je je telefoon nog steeds gebruiken voor navigatie, reisplannen en allerlei andere dingen waar zo'n apparaat gewoon harstikke handig voor is, en zelfs af en toe een spelletje als je op de pot zit (en zet de notificaties van die klotespelletjes gewoon uit zogauw je ze ziet). Maar om nou weer twintig jaar terug in de tijd te gaan met dingen uitprinten voordat je op pad gaat, alleen maar omdat je de discipline niet kunt opbrengen om je leven niet te laten beheersen door zo'n apparaat, gaat wellicht wat ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56

drooger

Falen is ook een kunst.

Voor mij was stap 1: alle notificaties (licht, vibratie en geluid) uitzetten, op telefoon en sms na.
Hierdoor kan het gerust een aantal uren duren voordat ik reageer op een mailtje of WhatsApp.
Ik ga niet voor geheelonthouding en zal ook zeker balen als ik mijn telefoon vergeten ben als ik (<10 uur) weg ben, maar ik keer niet terug om mijn telefoon op te halen tenzij ik mijn telefoon echt nodig heb.

Vb. laatst was ik met trein en bus naar Emmeloord. Op station erachter gekomen dat ik mijn telefoon vergeten ben, maar alsnog naar Emmeloord vertrokken en ook weer succesvol thuis gekomen.

Spelletjes, muziek en browsen vind ik niet tot een pure smartphoneverslaving behoren, want dat is gewoon tijd doden of afleiding.
Ik vind het een verslaving op het moment dat je ofwel elke x minuten kijkt of er een prikkel is waar je iets mee kunt/wilt doen, of door elke notificatie geprikkeld wordt en erop acteert.

Uiteindelijk komt het erop neer: leef jij je eigen leven, of wordt je geleefd door (externe) prikkels?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wel door iedereen wordt overgeslagen is dat het heel moeilijk is om op te boksen tegen alle prikkels die je krijgt. Bedrijven als Facebook en EA spenderen miljoenen aan onderzoek hoe ze onze zwakke plekken kunnen misbruiken om mensen aan hun product gekluisterd te krijgen en te houden.

Als je daar al gevoelig voor bent is het alleen maar moeilijker om een telefoon los te laten. Alles is er op gericht om je er te houden.

En natuurlijk kan dat wel en discipline en bla-bla-bla maar geloof maar niet dat het een eerlijke strijd is.

Zelf ben ik er geinteresseerd in clubs als het Centre for Humane Technology die daar ook erg veel mee bezig zijn. Dat gaat wat verder dan telefoonverslaving want dat is maar één van de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Afhankelijk zijn van technologie en verslaafd zijn aan technologie zijn 2 heel verschillende dingen. Het ene is gewoon makkelijk en het andere werkt vaak op je dopamine niveau, waardoor je er verslaafd aan wordt.
Er zijn legio mensen die met mate kunnen consumeren zonder verslaafd te worden.

De meeste tips zijn hierboven al genoemd, maar inderdaad, alles waardoor jij denkt dat je belangrijk bent of aandacht denkt te krijgen (onzinnige appjes, facebook, twitter en al dat soort dingen) uitzetten en je telefoon alleen nog gebruiken voor nuttige dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-05-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ik zie de smartphone meer als een tool die je moet gebruiken. om informatie op te zoeken zoals bus tijden de weg of zo ipv spelletjes op spelen en druk zijn met social media en zo.
Eensch. Spelletjes heb ik eigenlijk nooit gedaan op m'n telefoon (priegelscherm). Verder zoals @drooger zegt, notificaties zijn de sleutel tot "smartphoneverslaving". Die heb ik tegenwoordig stil of uit afhankelijk van hoe belangrijk ze zijn. Geluiden heb ik enkel bij persoonlijk contact (telefoongesprek, 1-op-1 berichten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shunt schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:09:
[...]

Vervang nu even smartphone met auto (of eigenlijk bijna ieder ander stuk technologie van de afgelopen 100 jaar).
Goh we zijn toch zo afhankelijk geworden van technologie vroeger konden we ook gewoon overal naar toe lopen. Dat is toch veel gezonder wie kan er tegenwoordig nog van Amsterdam naar zuid Nederland lopen bijna niemand meer!

Ik snap je punt maar je gaat volledig aan het punt voorbij dat de vooruitgang in de technologie het leven gemakkelijker dient te maken. Als je "verslaafd" bent ergens aan bent is dat naar mijn mening een symptoom. Veel verslaving komt voort uit een gemis van iets anders. Ipv het symptoom aan te pakken zou je ook kunnen gaan kijken waarom je altijd op je telefoon zit.
Ik ben het hier ernstig mee oneens. Je gooit alle techniek op een hoop alsof deze gelijkwaardig zijn in verslavingsgevoeligheid, en het dus uiteindelijk in de persoon zelf zit, het probleem.

Een auto is buiten een paar race fanaten om, niet verslavingsgevoelig. Niemand gaat rechtstreeks uit bed meteen ff in de auto zitten, omdat we hem zo hebben gemist. Niemand gaat na 1 uur zonder auto richting auto. Dat doe je ook niet met een elektronische tandenborstel en je doet dat niet met vrijwel geen enkele vorm van techniek.

Een smartphone is een geval op zichzelf. Er is nog nooit zo'n veelzijdig en verslavend apparaat geweest. Alles aan het ding is ontworpen om maximaal de menselijke psyche uit te buiten. Tevens vervangt dit enkele apparaat tig andere apparaten waardoor gebruik structureel hoog, bijna noodzakelijk lijkt.

De smartphoneverslaving is inmiddels zo breed dat je al bijna kunt stellen dat het iedereen betreft. Denk aan:
- Als eerste in de ochtend checken wat je gemist hebben
- Smartphone vergeten? Terugrijden, alsof je een lichaamsdeel mist
- Enorme moeite hebben om langere tijd (bijv feestje) van het ding af te blijven
- Het ding mee naar bed nemen
- Jezelf niet kunnen vervelen, ieder vrij moment met het hoofd omlaag

Deze verschijnselen zijn allemaal tekenen van verslaving en als ik me niet vergis, duidelijk te zien bij het merendeel van de bevolking.

Het is wel degelijke de uiterst verslavende techniek die deze verslaving veroorzaakt. Niet de persoon zelf. De techniek speelt in op menselijke zwaktes die we allemaal hebben, dus het zou bijna vreemd zijn om niet verslaafd te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Veel mensen pakken, midden in een 1op1 gesprek, direct hun telefoon als er een pingeltje afgaat.
Ik niet. Dat komt later wel, ik ben nu in gesprek.
Ik vind dat a-sociaal. Meestal stop ik dan ook helemaal met praten totdat ik weer contact heb.

Verder heb ik er echt baat bij om mijn telefoon voor het slapen gaan in een andere kamer te leggen.
Dit heeft niks met straling te maken, het is gewoon het idee "dat ik nog iets moet/kan checken" (agenda, weer, etc.).
Ook als de telefoon helemaal uit is en naast me ligt blijft dat gevoel.
Zodra deze buiten bereik is kom ik sneller tot :O en slaap ik beter.
Gratis tip *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Gman op 16-05-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Een smartphone is een geval op zichzelf. Er is nog nooit zo'n veelzijdig en verslavend apparaat geweest. Alles aan het ding is ontworpen om maximaal de menselijke psyche uit te buiten. Tevens vervangt dit enkele apparaat tig andere apparaten waardoor gebruik structureel hoog, bijna noodzakelijk lijkt.

De smartphoneverslaving is inmiddels zo breed dat je al bijna kunt stellen dat het iedereen betreft. Denk aan:
- Als eerste in de ochtend checken wat je gemist hebben
- Smartphone vergeten? Terugrijden, alsof je een lichaamsdeel mist
- Enorme moeite hebben om langere tijd (bijv feestje) van het ding af te blijven
- Het ding mee naar bed nemen
- Jezelf niet kunnen vervelen, ieder vrij moment met het hoofd omlaag

Deze verschijnselen zijn allemaal tekenen van verslaving en als ik me niet vergis, duidelijk te zien bij het merendeel van de bevolking.

Het is wel degelijke de uiterst verslavende techniek die deze verslaving veroorzaakt. Niet de persoon zelf. De techniek speelt in op menselijke zwaktes die we allemaal hebben, dus het zou bijna vreemd zijn om niet verslaafd te zijn.
Het is wel degelijk (Ook) de persoon zelf, niet puur de gsm.

Maar Ik heb het tegenovergestelde. Heb een smartphone, doe daar practisch niks anders op dan bellen., whatsappen. En af en toe internetten. Facebook dheb ik ook, maar puur om woensdag even te kijken of mijn quiz groepje gaat. En ik krijg juist commentaar omdat het zowiezo een paar uur duurt voordat ik een WA zie, en ik dat ding ook vaak genoeg vrijdag in de hoek van de kamer heb liggen en er dan maandag pas weer aan
denk naar te kijken. Ik ben nog steeds meer van "als mensen me nodig hebben, dan bellen ze wel", wat tegenwoordig ook niet meer altijd zo werkt.

Verder is vrije tijd een relatief nieuw iets, en ben ik er vrij zeker van dat al jouw punten op een gegeven moment genoemd zijn voor de TV, en daarvoor nog de radio bv.

Zal ook wel een leeftijdsding zijn, ik ben nu 40

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 16-05-2019 15:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ik denk dat smartphone verslaving geen goed begrip is.
Je moet het onderverdelen in:

Game verslaving
Social media verslaving
Etc.

Ik heb het zelf ook, ik ben een groot fan van gamen.
Hoe ik dat speel, maakt mij niet uit.

Als jij niet meer kan gamen op je smartphone, dan zit je straks achter je pc.

Maar ik snap het punt.
Tegenwoordig met die groepsappen, Facebook etc, zit iedereen direct online om naar het bericht te kijken.
Vind het ook irritant als je in een restaurant zit en men zit gewoon zonder te praten te appen. Of kinderen aan tafel met een ipad etc.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@heuveltje De uitzondering die de regel bevestigd. Ik ken zelfs een persoon die helemaal geen telefoon heeft. Het kan allemaal, maar doet niet af aan het punt dat het niet primair in de persoon zit.

Je kunt niet verklaren hoe miljoenen personen in principe smartphone verslaafd zijn. Er is niets mis met al die miljoenen mensen, het is simpelweg een verslavend apparaat, tevens is er groepsdruk, digitalisering, etc.

Men noemt het niet voor niets het nieuwe roken. Vroeger rookte 80%. Omdat het normaal was en tevens extreem verslavend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:51
Het is wel confronterend om dit topic op mijn mobiel te lezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat maakt het afhankelijk zijn van internet zo'n probleem? Kan jij een week zonder electriciteit/gas? Waarschijnlijk niet, is dat een probleem? Nee.

Iets gebruiken als basis van je normale leven is niets mis mee, krant/televisie zijn mobiel, fiets/OV zijn auto, als jij daar prima mee om kan gaan, helemaal top.

Verslaving is een compleet ander niveau van smartphone/internet, het 'moeten' van zaken is veel groter dan het 'ooh even kijken' gevoel, of het nu social media, mobiele games of nu.nl 10x verversen in 10 minuten.

Ik ben ook redelijk simpel in het principe dat als iemand mobiel in de auto gebruikt, hij ook redelijk in de lijn van verslaving zit. WA lezen, Facebook posten, instagram liken, zulke zaken hoeven niet in de auto, maar toch 'moeten' mensen dat doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien is het leuk om ook dit topic even door te lezen: Hoe beperk jij je smartphone gebruik?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1