Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe beperk jij je smartphone gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 25-04 09:45
Ik merk dat ik teveel achter mijn smartphone zit. Dat dit mijn dagelijkse leven belemmerd en veel tijd opslokt. Bovendien dat aan het einde van de dag al die nieuwtjes niet leuk zijn, geen rust of voldoening geven.

"Smartphone usage is neither fun, provides fulfilment or substitutes rest"

Waarom?

Toch blijf ik het doen. Het is zoals een slotmachine die continu een kans geeft om iets heel moois te vinden - en dat was misschien 10000 jaar geleden handig op zoek naar voedsel - maar nu wordt het misbruikt om onze tijd op websites te maximaliseren. Een snelle dopamine shot op de verwachting iets te gaan vinden. Met deze directe massa stimulering wordt niemand gelukkig - daar wil ik van af.

"Spinning the wheel of dopamine"

Wat heb ik al geprobeerd?

Apps
Er is een hele subsector aan 'productivity' apps die trachten om je smartphone gebruik productiever te maken met bijvoorbeeld lijstjes, of te beperken tot het essentiële.

Zo heb ik de volgende geprobeerd:
Quality Time (achtergrond timer, met mogelijkheid om bepaalde apps te excluden zoals audio)
Habitica (lifestyle rpg voor habit building)
Forest (hoe minder je gebruikt, des te groter je bos)

Overig
Een groep ex-google en ex-facebook werknemers hebben hierom zelfs de 'Time Well Spent' organisatie opgericht. Om dit specifieke probleem te bestrijden. Hun tips heb ik allen geprobeerd:
  • Alle notificaties uit
  • Alleen tools op 1 homescherm
  • Go grayscale (Zwart-wit scherm instellen onder 'Developer Options')
  • Flux en nightmode
Disicpline
Waarschijnlijk de enige, echte oplossing.
Hard voor jezelf zijn? Jezelf afleiden met andere dingen?
Zelfs als mensen gedisciplineerd bezig zijn, pakken ze snel weer naar die smartphone. En voor je het weet zijn minuten, uren geworden. Het is ook bewezen dat we slechts een beperkte mate van bewustheid hebben in ons gedrag - die schaars is (de reden waarom Mark Zuckerberg elke dag dezelfde kleding draagt - ja, de #6 rijkste persoon op aarde heeft de kledingkast van een zwerver). Is discipline de echte oplossing? Wat versta je daaronder? En hoe beïnvloedt dit jouw leven?

Geforceerd
Er zijn ook mensen die de smartphone vaarwel zeggen en teruggaan naar de 'dumbphone'. Dit wil ik liever voorkomen.
Wat ik nu bedacht heb: Een automatic shutdown na 2 uur smartphone gebruik op een dag. Bestaat er een app zoals deze? Of kan je dit hardcoded in een android krijgen? Het idee is dat je dan geforceerd bent om creatief en slim om te gaan met de beperkte tijd - want je wilt immers later op de dag deze ook nog gebruiken. Ik vermoed dat dit als uiterste maatregel kan helpen voor bepaalde hardleerse gevallen. Hoe zou ik dit kunnen instellen op Android?

Mijn tweakblog over de toekomst

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

geluid uitzetten

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Do Not Disturb (met uitzondering van 3 nummers), smartphone de hoek in frisbeeen, klaar.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:07
Telefoon alleen nog gebruiken om te bellen, mail en berichten te sturen. De rest van alle tijdzuigende apps er af en je hebt zeeën van tijd. De telefoon ook niet mee naar bed nemen, maar gewoon beneden laten liggen.

Fable wijzigde deze reactie 15-12-2018 15:53 (21%)

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10:49
Ik heb heel vaak mijn telefoon in de nachtmodus van Apple staan. Zodat niet elke keer bij een berichtje of een melding de telefoon trilt en oplicht. Geluid aan doe ik bijna nooit.

Daarbij ben ik altijd kritisch welke apps ik op mijn telefoon installeer. Sinds kort Facebook er al afgegooid en moet zeggen dat enorm scheelt.. Nu pak ik niet even mijn telefoon erbij op momenten dat ik mezelf verveel. En zo is dat met heel veel apps.

• AntonyterHorst
  • Laatst online: 24-04 22:09

AntonyterHorst

Niet alles wat je leest is...

Ik heb zelf de apps die ik niet of weinig gebruik van mijn telefoon afgegooid. En van 90% heb ik de notificaties uitgezet. Ik krijg alleen notificaties van belletjes of bepaalde whatsappjes.

En bij thuiskomst gaat de telefoon vaak in DND mode zodat er helemaal niks meer binnenkomt.. Dan kan ik zelf bepalen wanneer ik iets zie, of wil zien.

http://humanetech.com/take-control/

Na het lezen van de tips via bovenstaande link heb ik de grijsfilter toegevoegd en apps verplaatst naar het 2e scherm. Ik merk wel dat het minder interessant is nu alles op grijs staat, dus wellicht helpt dat nog meer mee!

AntonyterHorst wijzigde deze reactie 15-12-2018 16:25 (27%)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Geen Facebook, Twitter, Instagram of whatever hebben. Telefoon op een vaste plek in huis neerleggen, andere dingen gaan doen, en klaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• polopolo150
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:20
Is er niet gewoon een onderliggend probleem als je je zo voelt? Ik neem aan dat je dat moet aanpakken in plaats van jezelf te verbieden of beperkingen op te leggen.

Want waarmee vervang je het dan? Of je nou achter je telefoon zit of random op de buis zit te zappen, wat maakt dat nou uit? In plaats van deze benadering zou je denk ik eerder nuttige toevoegingen in het leven moeten vinden. Denk aan het lezen van een boek ipv je social media timeline. Dit kan trouwens prima ook op je telefoon. Notificaties uit/vliegtuig modus aan en gaan met die banaan. Dan is het helemaal niet het probleem dat je te veel achter je telefoon zit maar wat je ermee doet. Je hebt immers niet de kans om veel achter je telefoon te zitten als je iets anders kan of moet doen.

Met andere woorden. Ben je smartphone verslaafd, dan moet je het ook psychologisch benaderen met je probleem. Niet een "max x uur achter de telefoon" regel voor jezelf zonder de reden van je verslaving aan te werken.

Nintendo Switch | Xbox One S | Surface Pro 2 | Oneplus 6 64 GB | Sony KDL-40WE5 | Sony DAV-DZ340 | OnePlus Bullets Wireless | Audio-Technica ATH-M50X

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:28
*knip* Grappig bedoelt misschien, maar desalniettemin off-topic.

AGee wijzigde deze reactie 15-12-2018 16:38 (90%)

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ik heb de notificaties van alles behalve whatsapp uitstaan (groepsdingen wel uit), geen facebook of mail op m'n telefoon, nergens voor nodig. Dus ik hoef volgens mij weinig te beperken. Kwestie van discipline.. als je niet op je telefoon wilt zitten, waarom doe je het dan? Vraag jezelf dat eens af wanneer je dat ding weer pakt, met welk doel heb ik nu mijn telefoon opgepakt, is dit echt nuttig? Zo niet, weer lekker wegleggen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Harm_H weet je wat ook ontzettend kan helpen (op sommige momenten en als je de financien hebt):

- dual-SIM voor werk & prive gescheiden houden; zeeeeer effectief!!!!
- dumbphone voor op vakantie / noodgevallen; lekker je dure smartphone thuislaten
- een IRL hobby / gesprek / afleiding zoeken

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-04 23:30
Alle overbodige -tijdverslindende- apps van je telefoon af knikkeren (desnoods via adb indien je een android hebt).

Notificaties van bijna alle apps uitzetten. Jij beslist wanneer je een mailtje of bericht leest, niet die notificatie.

Niet altijd bij je dragen indien het niet nodig is (o.a. thuis), gewoon ergens wegleggen en je hoort t wel indien een belangrijk persoon belt.

En natuurlijk afleren om altijd, als je even een seconde niets te doen hebt, je telefoon erbij te pakken omdat je bang bent dat je iets mist of dat je de tijd niet nuttig invult. Ook zonder naar een telefoon te staren lukt dat prima :).

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-04 23:43
Harm_H schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:38:
Ik merk dat ik teveel achter mijn smartphone zit. Dat dit mijn dagelijkse leven belemmerd en veel tijd opslokt. Bovendien dat aan het einde van de dag al die nieuwtjes niet leuk zijn, geen rust of voldoening geven.
Kan je aangeven waar je dan het grootste gedeelte van de tijd op jouw smartphone mee bezig bent?

Zijn het alleen nieuwswebsites bekijkt, of ook andere zaken zoals Whatsapp en spelletjes?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:38:
I
Er zijn ook mensen die de smartphone vaarwel zeggen en teruggaan naar …...
Heel verstandig
.
Volg dat voorbeeld en gebruik alleen een gewoon eenvoudig mobieltje. om bereikbaar te zijn. Dat is de enige echte oplossing.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:38
Je kunt nog zoveel fratsen uithalen, het komt uiteindelijk gewoon neer op discipline.

DND helpt je om geen notificaties te krijgen (je kunt ook een schema instellen), maar helpt je niet om niet elke 5 minuten op je mobiel te kijken. Daar is een gedragsverandering voor nodig en dat is wel wat lastiger. Het zal ook van je persoonlijkheid afhangen. De een is meer op zichzelf gericht, de ander is meer met de buitenwereld bezig.

Het verwijderen van social-media-, nieuws- en game-apps zal je helpen om geen reden te hebben om op je telefoon te kijken, maar in sommige telefoons zitten deze (iig de eerste twee) ingebakken en zijn ze niet te verwijderen.

Je zal jezelf dan beperkingen op moeten leggen, maar dat zal niet in elke situatie even eenvoudig zijn. Ik heb mijn telefoon niet nodig tijdens mijn werk, ik zou die dus prima ergens anders kunnen neerleggen, maar als je telefoon ook je werktelefoon is, is dat al een stuk lastiger.

Belangrijk is ook om jezelf aan te leren dat je niet stel-op-sprong op alles hoeft te reageren. Een gemiste oproep of whatsapp bericht is helemaal niet erg. Als anderen eenmaal doorhebben dat je niet 24/7 bereikbaar bent, is voor jou de drang om dat te zijn ook een stuk minder.

LA-384 wijzigde deze reactie 15-12-2018 17:31 (5%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:22
Dit is zo'n topic dat bestaat omdat er gewoon een wijdverspreid gebrek is aan discipline. Ook kritisch zijn op zichzelf is een probleem, op andere lukt dit meestal prima, al wil tegenwoordig niemand er meer voor openstaan.

Dit zie je terug in:

* Overgewicht
* smartphone gebruik
* andere verslavingen die de spuigaten uitlopen
* algemeen steeds slechter wordende verkeersgedrag
*algeheel gebrek aan respect en verdraagzaamheid

Niemand die verantwoording neemt voor zijn eigen gedrag dus.

Er zijn nog 1000 voorbeelden maar uiteindelijk is het zo simpel als achter je beslissing staan en ernaar leven. Niemand verplicht je om je telefoon te bekijken bij iedere pingel.

Ik zie dit hier helaas thuis ook gebeuren, mijn vrouw kan feitelijk niet 10 minuten zonder haar telefoon of laptop, terwijl die van mij soms weken niet wordt aangeraakt. Soms heb ik ook op mijn telefoon maar een uur schermtijd, waarvan dan 40 minuten navigatie is.

Ik kan je helaas geen houvast geven hoe je dit moet doen. Ik ben vrijwel volledig ongevoelig voor verslavingen, al mis ik de discipline om af te vallen op dit moment nog. Wel al jaren stabiel op. Gewicht omdat dit me wel lukt :)

Iig veel succes.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:36
Techneut schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:15:
[...]
Heel verstandig

[...]
Volg dat voorbeeld en gebruik alleen een gewoon eenvoudig mobieltje. om bereikbaar te zijn. Dat is de enige echte oplossing.
Niet mee eens. Als hij nu primair zijn tijd verdoet met Tweakers checken op zijn mobiel, en hij een dumb phone neemt, dan durf ik te wedden dat hij daarna primair zijn tijd verdoet met Tweakers checken op zijn tablet/laptop.

Zoals @Onbekend schrijft, voor mij is vraag 1 waar hij zijn tijd aan verdoet, dat maakt nogal uit voor beste manier om ermee om te gaan.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 04:42
Maar wat doe je dan op je telefoon? Daar is toch bijna niks zinvols mee te doen. Je hebt hooguit een of twee uurtjes dat je zit te communiceren, dingen moet opzoeken of dingen moet noteren, maar dat is het dan ook wel lijkt me? Lijkt me niet eens perse discipline, maar meer "waar ben je nou mee bezig". Natuurlijk kan je de hele dag nutteloze dingen doen, ook op je telefoon, maar waarom zou je dat überhaupt doen?

johnkeates wijzigde deze reactie 15-12-2018 18:14 (29%)

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Leuk topic, interessant om te lezen. Heeft een beetje overlap met Internet eruit doen - is dat nog mogelijk?

Ik heb zelf recentelijk ook getracht het "automatisch pakken" van je gsm te verminderen. Dat houdt in wanneer ik thuis ben ik de telefoon vaker ergens neerleg, bijvoorbeeld op een nachtkastje, of bij het bezoeken van (schoon-)ouders de telefoon gewoon thuis laat.

Wat betreft de inrichting van de telefoon zelf is er ook veel te behalen. Alle meldingen uit, ook Whatsapp gesprekken ed (behalve van m'n vriendin). Notificatie-led ook uitgeschakeld.
Achtergrond is compleet zwart, met alleen de tijd weergegeven. App-drawer is onderverdeeld in een paar categorieën, waarin soortgelijke apps bij elkaar staan. Dit zorgt voor een extra moment om even na te denken of ik überhaupt app X wel wilde openen. Sowieso helpt het ook om alle overbodige apps te verwijderen, Facebook uiteraard voorop. Wat FB betreft heb ik eigenlijk bijna iedereen ontvolgd, zodat ik in feite alleen nog de updates van groepen die ik volg zie.

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• Voxalizer
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:17

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Ongeveer twee jaar geleden ben ik ook gestopt met het overmatig gebruik van mijn smartphone. Vooral het ‘sociale’ altijd connected zijn aspect is iets waar ik een beetje gestressed door begon te raken.
Het is een van de beste beslissingen die ik de afgelopen jaren genomen heb. Sindsdien ben ik een stuk gelukkiger, hoe cheesy dat ook klinkt.

Wat voor mij vooral goed gewerkt heeft is dat ik zoveel mogelijk communicatieve dingen weer ‘ouderwets’ met een laptop of PC ben gaan doen. Dingen als mailen, discord en skype, bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat dit zorgt dat ik minder naar mijn smartphone grijp, zorgt het er ook voor dat ik sneller en meer doelgericht communiceer.
Whatsapp gebruik ik nog wel, maar eigenlijk puur om af te spreken of korte chats. Geen eindeloze gesprekken iig. En absoluut geen groepschats.
Mijn vrienden hebben er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt.

Verder is het gewoon hard zijn voor jezelf. Maak jezelf niet wijs dat je onmisbaar bent of dat je zo’n ding om wat voor reden dan ook constant nodig hebt.
Leg hem in huis op een vaste plek zodat je hem niet constant binnen handbereik hebt.

Ik gebruik mijn smartphone vooral om te bellen. Mijn meest gebruikte app is een tuning app waar ik snel mijn gitaar mee kan stemmen, haha!

PSN / Steam: Voxalizer // Common sense isn't very common.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Sissors schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:59:
[...]

Niet mee eens. Als hij nu primair zijn tijd verdoet met Tweakers checken op zijn mobiel, en hij een dumb phone neemt, dan durf ik te wedden dat hij daarna primair zijn tijd verdoet met Tweakers checken op zijn tablet/laptop.

Zoals @Onbekend schrijft, voor mij is vraag 1 waar hij zijn tijd aan verdoet, dat maakt nogal uit voor beste manier om ermee om te gaan.
Mwah.. Ik heb dus geen smartphone, en m'n mobiel is een ouwe Nokia 1600 classic. 2 weken stand-by, ook al is dat ding 12 jaar oud.

Punt is wel, als je niet met je laptop/tablet loopt te slepen, wat ik dus niet doe. Ben je gewoon heerlijk offline als je niet thuis bent.

Als je geen geld bij je hebt, kan je het ook niet uitgeven. Zo kan je heel lastig met een dumbphone even online wat checken. ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 09:59
Heb alle geluid/licht/tril notificaties uitstaan. Enkel als mijn vriendin belt klinkt er een ringtone O+ .

Mis ik een telefoon oproep? Lekker boeiend. Bel later zelf wel even terug of ik lees van zelf wel het berichtje wanneer het me uit komt om de telefoon in handen te nemen.

Al moet ik zeggen dat ik dit niet gedaan heb omdat ik er continu naar de telefoon zat te loeren.. Maar gewoon spuugzat werd van al dat gerammel van de telefoon in de broekzak en gewoon zewuwachtig van het ding werd.

Pak ik de telefoon erbij bijvoorbeeld in werk pauze dan is dit puur om even mail te checken / nieuws te lezen oid. Echt het social media probeer ik zoveel mogelijk te negeren.

Telefoon is een handig ding dat zeker! Maar sociaal gezien irriteer ik me steeds meer aan het apparaat. Of het nou een concert is waar iedereen denkt pro-concert filmer te zijn of in sociale omgeving als een kroeg etc.
Zit er ook aan te denken om in de toekomst gewoon de telefoon thuis te laten als ik met vrienden de stad in ga.

Voor iemand anders is de telefoon een verslaving en voor de ander (zoals in mijn geval) vaak gewoon een bron van irritatie.

• Fordius
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:51
Mijn geluid staat altijd uit en ik heb hem nooit in mijn buurt liggen.
Zo af en toe kijk ik even op telefoon of er gebeld is en voor nood zijn er maar handje vol die mijn huisnummer weten :P De rest niet zo heel erg belangrijk :P

Beetje als zombie hele dag na je telefoon kijken helpt voor geen meter, en vind ik zelfs storend.
Vooral als je met mensen in dezelfde kamer zit en de helft zit op hun toestel te gluren ugh :P

• Harm_H
Onbekend schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:05:
[...]

Kan je aangeven waar je dan het grootste gedeelte van de tijd op jouw smartphone mee bezig bent?

Zijn het alleen nieuwswebsites bekijkt, of ook andere zaken zoals Whatsapp en spelletjes?
Grofweg:
  • 40% Nieuws + discussie
  • 30% Fora en reddit
  • 20% Youtube
  • 10% Twitter
Mijn voornaamste gebruik is 'nieuwtjes'. Een nieuw nieuwsitem, iets interessant dat aangekondigd is, een boeiende discussie, leuke plaatjes en video's.

Een paar jaar speelde ik ook fanatiek een smartphone game, daar ben ik gelukkig mee gestopt (die was ook erg gericht op daily inloggen)

Het probleem is dat ik het veel als afleiding gebruik. Het is geen hobby dat ik echt leuk vindt (want dat kost moeite), en tegelijkertijd ook niet nuttig (want dat vergt ook moeite). Het is snel, gemakkelijk en makkelijk - alleen is het geen ontspanning!

Harm_H wijzigde deze reactie 15-12-2018 20:19 (10%)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:07:
[...]

Grofweg:
  • 40% Nieuws + discussie
  • 30% Fora en reddit
  • 20% Youtube
  • 10% Twitter
Mijn voornaamste gebruik is 'nieuwtjes'. Een nieuw nieuwsitem, iets interessant dat aangekondigd is, een boeiende discussie, leuke plaatjes en video's.

Een paar jaar speelde ik ook fanatiek een smartphone game, daar ben ik gelukkig mee gestopt (die was ook erg gericht op daily inloggen)

Het probleem is dat ik het veel als afleiding gebruik. Het is geen hobby dat ik echt leuk vindt (want dat kost moeite), en tegelijkertijd ook niet nuttig (want dat vergt ook moeite). Het is snel, gemakkelijk en makkelijk - alleen is het geen ontspanning!
Op basis van wat jij typt, zie ik (nog) geen probleem. Zit dit gebruik andere dingen in de weg? Met andere woorden, zou je liever andere dingen doen die je nu niet doet?
Of is het slechts een bepaalde vorm van vermaak in plaats van achter een laptop/boek/tv zitten?

• polopolo150
@Harm_H Wat mij in deze tijden van nieuws consumptie helpt is lekker ouderwets NOS Teletekst bekijken. Ook hier heb je een app van.
Op pagina 101 snel en overzichtelijk het laatste en belangrijkste nieuws en het nieuws zelf in een minuutje te lezen. Voor mij werkt het perfect en nog belangrijker: geen clickbait.

Dit kan enorm schelen vergeleken met de nieuws apps van tegenwoordig waar het loont om de paar minuten te refreshen. Dan blijf je maar bezig met lange artikelen lezen.

polopolo150 wijzigde deze reactie 15-12-2018 20:42 (21%)

Nintendo Switch | Xbox One S | Surface Pro 2 | Oneplus 6 64 GB | Sony KDL-40WE5 | Sony DAV-DZ340 | OnePlus Bullets Wireless | Audio-Technica ATH-M50X

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar quote je nu twee keer eigen verzonnen tegeltjeswijsheden?

Telefoon buiten bereik en bij behoefte niet gebruiken maar gaan sporten of lezen of een serie kijken, gewoon plaatsvervangers verzinnen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zo heeft een ieder zijn eigen manier om met zijn telefoongebruik om te gaan...

In mijn geval heb ik het zo geregeld:
* voor mijn werk een aparte telefoon waar alleen Whatsapp, Outlook, Word en Excel op staan naast de standaard Google apps. Oh, en de NS app om te kijken of mijn studenten inderdaad vertraging hebben met de trein. (je leert je pappenheimers wel kennen...)

* Op mijn privé telefoon staan in ieder geval geen sociale media-apps (ik heb helemaal geen sociale media meer), alleen WhatsApp, die veel gebruikt wordt. Daarnaast gaat de telefoon 's avonds na 22.15 op "Niet Storen" tot 7.00 uur de volgende ochtend. Mijn apps veranderen niet zo vaak. Er staan wat bank- en betaal-apps op, bijvoorbeeld voor het parkeren. Verder wat shoppen-apps om vanaf de telefoon heel af en toe eens op te koekeloeren.

Uiteindelijk valt mijn dagelijkse gebruik best mee, kwestie van jezelf onder controle houden.

• polopolo150
The Killer schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:42:
Niet om het een of ander, maar quote je nu twee keer eigen verzonnen tegeltjeswijsheden?
Aangezien ik de laatste post had voor jou, heb je het over mij?

Zo ja, wil je het toelichten wat je exact ermee bedoeld en waarom? Hier kan ik en TS niks mee.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
polopolo150 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:59:
Aangezien ik de laatste post had voor jou, heb je het over mij?
Nee, @Harm_H quote zichzelf zogenaamd in de startpost. Dat is waar @The Killer het over heeft.

• polopolo150
sypie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:04:
[...]

Nee, @Harm_H quote zichzelf zogenaamd in de startpost. Dat is waar @The Killer het over heeft.
Ooh ja. :P

Dat was ik vergeten dat dat in de start topic stond. Voelde me even aangesproken.

* polopolo150 heeft een beetje kut avond /offtopic

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-04 23:43
Tot zover ik weet is het gewoon discipline wat je moet hebben.
Bepaal voor je zelf wanneer en hoe lang je op je telefoon bezig mag zijn. Bijvoorbeeld 's morgens een half uur en 's avonds een half uur. In je telefoon zit standaard een stopwatch die je kunt gebruiken zodat je niet de tijd vergeet. Zodra dat ding af gaat, meteen de programma's sluiten en de telefoon wegleggen en niet een paar minuten door gaan.

Verleiding om even je telefoon te pakken, kan je onderdrukken door het pakken van de telefoon lastiger te maken. Leg hem bijvoorbeeld op 5 meter afstand weg zodat je "moeite" moet doen om dat ding te pakken.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Harm_H
The Killer schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:42:

Telefoon buiten bereik en bij behoefte niet gebruiken maar gaan sporten of lezen of een serie kijken, gewoon plaatsvervangers verzinnen.
Ja, dat klopt - ik vind het creatief bedacht & opgeschreven.

Verder bedoel ik de post serieus!

Volgens mij als ik de telefoon verder dan 1m heb word ik er al kriebelig van. Aan de andere kant als ik eenmaal met iets anders bezig ben kan ik er afstand van houden (in tegenstelling tot mijn ex die zelfs in de bioscoop tijdens de film even kijkt, wat ik niet goed vond). Voor mij is de drempel om iets echt voldoenend te doen hoog. Daarbij gun ik mezelf weinig tijd om 'niet-nuttige' dingen te doen - die gedachte is in elk geval ongezond?

En ja, mijn smartphone gebruik is 'niet-leuk' en 'niet-nuttig' (veelal uitstelgedrag) dus daarom wil ik er vanaf - het is alleen zo makkelijk. Series, lezen en hobby's kunnen blijkbaar in mijn hersenen niet opboksen tegen de instant satisfaction van het internet. Dit eerste vergt intentie, en mobiel is automatisch gedrag - makkelijker.

Belangrijk detail misschien! Ik heb geen tv aansluiting thuis. Alleen een beamer. Dus even 'braindead' iets kijken, luisteren of zappen is iets wat ik niet doe. Alles is bewust. Misschien is een 'braindead' activiteit wel noodzakelijk als mens!

Dan is het logisch dat ik het gedrag niet kan wijzigen, alleen kan vervangen met iets niet-nuttigs of breindodend

Harm_H wijzigde deze reactie 16-12-2018 02:08 (17%)

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:14

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Harm_H schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:24:
[...]
En ja, mijn smartphone gebruik is 'niet-leuk' en 'niet-nuttig' (veelal uitstelgedrag) dus daarom wil ik er vanaf - het is alleen zo makkelijk. Series, lezen en hobby's kunnen blijkbaar in mijn hersenen niet opboksen tegen de instant satisfaction van het internet. Dit eerste vergt intentie, en mobiel is automatisch gedrag - makkelijker.
Heb je de mogelijkheid overwogen dat je jouw internet/smartphone gebruik gewoon leuker vindt dan series kijken of boeken lezen?

Dat geldt wel voor mij. Een vriend van mij vindt het weer leuker om series te kijken. Ieder het zijne.

• Crawl NL
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:12
Wilskracht heet zo iets. Heb je geen ruggegraat? zeiden ze vroeger 😉

Gewoon een ‘ouderwetse’ schop onder je kont moet je krijgen (en dan letterlijk wel te verstaan) 💪

Crawl NL wijzigde deze reactie 16-12-2018 10:02 (44%)

• Voxalizer
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:17

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Tja, gemak en automatisme... Dat soort dingen moet je juist doorbreken om ergens voldoening uit te halen. Dingen die moeite kosten zijn vaak juist de moeite waard. Ga wat doen, leer iets nieuws!

Het komt op mij over alsof die smartphone meer een symptoom is dan het probleem zelf: verveling.

PSN / Steam: Voxalizer // Common sense isn't very common.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik gebruik vrijwel geen enkele Social media, ik heb een Twitter account maar kijk vrijwel nooit, gebruik het misschien eens per jaar om contact met een bedrijf te zoeken.

Voor de rest heb ik hangouts erop staan met 2 mensen in mijn lijst, die beide geen onzin berichten sturen maar alleen om even iets door te geven of te vragen.

Voor de rest gebruik ik een telefoon als een stuk gereedschap en gebruik hem overdag alleen voor "onzin" als ik ergens moet wachten.

Voor de rest is het mindset, ik heb een gezonde dosis onverschilligheid, berichten van anderen zijn niet zo verschrikkelijk belangrijk, en ik ben zelf zeker niet zo belangrijk dat de wereld vergaat als ik niet meteen een berichtje lees of beantwoord. En als je dat onder de knie hebt is fomo geen issue meer. :)

Moet wel zeggen dat ik dat altijd heb gehad dus heb geen gedrag hoeven veranderen. Heb altijd een hoge mate van /care mentaliteit gehad. Het is denk ik een stuk lastiger als je nu de hele dag fomo'ed en je moet dat omdraaien.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Flagg schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:41:

Voor de rest gebruik ik een telefoon als een stuk gereedschap en gebruik hem overdag alleen voor "onzin" als ik ergens moet wachten.

Voor de rest is het mindset, ik heb een gezonde dosis onverschilligheid, berichten van anderen zijn niet zo verschrikkelijk belangrijk, en ik ben zelf zeker niet zo belangrijk dat de wereld vergaat als ik niet meteen een berichtje lees of beantwoord. En als je dat onder de knie hebt is fomo geen issue meer. :)

Moet wel zeggen dat ik dat altijd heb gehad dus heb geen gedrag hoeven veranderen. Heb altijd een hoge mate van /care mentaliteit gehad. Het is denk ik een stuk lastiger als je nu de hele dag fomo'ed en je moet dat omdraaien.
Ik wilde nagenoeg hetzelfde neerzetten
Het grootste probleem is dat steeds meer mensen denken onmisbaar te zijn

Zodra je jezelf kan overtuigen dat dat inderdaad niet zo is, ben je op de goede weg

Hier kwam het besef dat op mijn 'socials' gewoon helemaal niets interessant voorbij kwam wat direct behandeld moest worden een paar jaar geleden
Eerst FB van mijn telefoon, en alleen maar achter de 'vaste' PC bekeken.
Maar aangezien ik een job heb met 'alle' tijd om van alles bij te houden ( ja, ook beroepsmatig ) stonden die tabjes gewoon open 'naast' mijn verplichtingen.

Dan is het gewoon vals spelen tegen jezelf ;) Je verplaatst het 'probleem' gewoon
Ik heb voor mijzelf nu gewoon 'vaste' tijden ingesteld, in de avond een keer doornemen, maar steeds meer en steeds vaker is het gewoon echt onzin / herkauwen van stof ( in veel groepen )
Het 'moeten' antwoorden op vragen, de verwachting van anderen, dat je het maar oplost, en vooral het gevoel van verplichting werd steeds krachtiger.

Je moet jezelf blijven uitdagen, niet alleen in meer-meer-meer, maar ook in je eigen beperkingen, en deze accepteren.

https://qfire.nl

• Harm_H
Crawl NL schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:54:
Wilskracht heet zo iets. Heb je geen ruggegraat? zeiden ze vroeger 😉

Gewoon een ‘ouderwetse’ schop onder je kont moet je krijgen (en dan letterlijk wel te verstaan) 💪
Dat zeg je heel makkelijk. Het voelt alsof ik hier de enige ben die veel op zijn smartphone tuurt!

Waarschijnlijk valt mijn gebruik mee (denk 3uur per dag?) - alleen ben ik er bewust van. Ik accepteer dat niet!

Ik laat de komende week de 'Quality Time' timer lopen die laat zien hoeveel uur daadwerkelijk.

Ps. Mensen hebben totaal geen wilskracht! Ze pakken de auto voor fiets afstanden, proppen zich vol met suiker en vlees. Ten minste doe ik dat niet! Wilskracht is blijkbaar schaars en beperkt inzetbaar.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Harm_H schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:37:
[...]

Dat zeg je heel makkelijk. Het voelt alsof ik hier de enige ben die veel op zijn smartphone tuurt!
Dat denk ik zeker niet, maar je hebt er duidelijk meer problemen mee dan de rest hier. Dus ga daar eens achteraan, waarom vind je het zo vervelend dat je je telefoon zoveel gebruikt?

Ik gebruik mijn telefoon enorm veel, mijn scherm is veel aan, maarja ik speel Pokemon Go dus dan gaan we na werk(of school voor de jongeren) met de groep rondfietsen en activiteiten in het spel samen doen dus dan staat mijn scherm constant op het spel aan. Maar daar heb ik geen problemen mee. Ik vermaak me prima, ben sociaal en gezond bezig gezien ik fiets, dus tja. Dan hoef ik dat niet te beperken. Voor de rest heb ik weinig apps waar ik m'n tijd aan zou kunnen verdoen. Ik heb geen facebook op m'n telefoon, doe niet aan twitter/insta/snapchat/watdanook, kijk geen nieuwtjes op m'n telefoon want ik kijk gewoon het nieuws... als die dingen jou irriteren, waarom heb je die apps dan op je telefoon staan?

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Waarschijnlijk valt mijn gebruik mee (denk 3uur per dag?) - alleen ben ik er bewust van. Ik accepteer dat niet van mezelf!

Ik laat de komende week de 'Quality Time' timer lopen die laat zien hoeveel uur daadwerkelijk.

Ps. Mensen hebben totaal geen wilskracht! Ze pakken de auto voor fiets afstanden, proppen zich vol met suiker en vlees. Ten minste doe ik dat niet! Wilskracht is blijkbaar schaars en beperkt inzetbaar.
Nee je moet wel wat guilty pleasures houden. Mensen die alles kapot rationaliseren en alles zo verstandig en bewust mogelijk doen zijn het verschrikkelijkste van allemaal.

Je moet alleen een beetje spaarzaam zijn ermee en diegene doen die je echt plezier geven.

En geef nou toe, de telefoon geeft het minste plezier en de meeste irritatie uiteindelijk, zeker naarmate je meer en meer uren erop spendeert. Het ergste vind ik ervan dat mensen door anderen laten dicteren wat ze aan het doen zijn.

Familie waar we ff een bakkie aan het doen waren werd gebeld door een vriendin van haar (we hebben het over volwassenen van 25+) waarom ze een video van haar nog niet geliked had, stond er al een half uur. Ik was echt met stomheid geslagen.

Mooiste was dat ze zich excuseerde omdat ze even niet had gekeken omdat ze visite had... Mijn bek viel op de grond.

Ik zei dus "per direct uit je vriendenlijst flikkeren en blokkeren, wat dacht je daarvan?" Maar dat was dus niet gewenst gedrag blijkbaar. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Fable
[...]

Waarschijnlijk valt mijn gebruik mee (denk 3uur per dag?) - alleen ben ik er bewust van. Ik accepteer dat niet!

3 uur per dag vind ik wel heel erg veel, als je dat terugbrengt naar 15 minuten heb je ineens heel veel tijd om nuttige dingen te gaan doen waar je wat aan hebt in je leven.

• Crawl NL
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:12
[...]

Hou eens op..Zonder al teveel in detail te treden kan ik uit eigen ervaring vertellen dat jij diegene bent bepaalt hoe jij je leven inricht. Daar heb je geen app, extern advies of technologie voor nodig. Je hoeft alleen maar een keuze te maken. Een gezonde dosis wilskracht heb je altijd en overal beschikbaar.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
[...]

Hoe bevalt het op het verheven podium waarvandaan jij het plebs beschouwd?

|:(

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:23
Harm_H schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:24:
[...]

Belangrijk detail misschien! Ik heb geen tv aansluiting thuis. Alleen een beamer. Dus even 'braindead' iets kijken, luisteren of zappen is iets wat ik niet doe. Alles is bewust. Misschien is een 'braindead' activiteit wel noodzakelijk als mens!
:? Ga naar www.npo.nl, klik op Live en je kijkt live tv. Is weinig meer moeite dan je tv aanzetten.

The devil is in the details.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Fable schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:01:
[...]
3 uur per dag vind ik wel heel erg veel, als je dat terugbrengt naar 15 minuten heb je ineens heel veel tijd om nuttige dingen te gaan doen waar je wat aan hebt in je leven.
3 uur per dag, aaneengesloten, of verdeeld over blokken

Wat jij veel vind, is toch heel anders dan een ander zal ervaren ?
Net als "nuttige dingen waar je iets aan hebt"
Ik vind het nuttig om een halve dag kookboeken/sites met recepten uit te pluizen .. is dat nuttig genoeg ?
Of verkwist ik daar dan ook uren mee ?

Ik begrijp prima dat TS iets vind over zijn gebruik, wie zijn wij om daar een waardeoordeel over te geven ?

https://qfire.nl

• Fable
FreshMaker schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:09:
[...]

3 uur per dag, aaneengesloten, of verdeeld over blokken

Wat jij veel vind, is toch heel anders dan een ander zal ervaren ?
Net als "nuttige dingen waar je iets aan hebt"
Ik vind het nuttig om een halve dag kookboeken/sites met recepten uit te pluizen .. is dat nuttig genoeg ?
Of verkwist ik daar dan ook uren mee ?

Ik begrijp prima dat TS iets vind over zijn gebruik, wie zijn wij om daar een waardeoordeel over te geven ?
Zolang je voor jezelf nuttige dingen doet is het geen probleem maar TS zegt:
Dat noem ik niet nuttig en zou het dus goed voor hem zijn om zijn smartphonegebruik te reduceren naar het strikt noodzakelijke en met de tijd die hij daarmee wint iets nuttigs gaan doen waar hij wel iets aan heeft.

• BenjaminM
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23-01 13:26
Changepower! Van Met Selig lezen!

Zo verander je je gewoonte.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:23
OmeJoyo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:29:
Dit is zo'n topic dat bestaat omdat er gewoon een wijdverspreid gebrek is aan discipline. Ook kritisch zijn op zichzelf is een probleem, op andere lukt dit meestal prima, al wil tegenwoordig niemand er meer voor openstaan.

Dit zie je terug in:

* Overgewicht
* smartphone gebruik
* andere verslavingen die de spuigaten uitlopen
* algemeen steeds slechter wordende verkeersgedrag
* algeheel gebrek aan respect en verdraagzaamheid

Niemand die verantwoording neemt voor zijn eigen gedrag dus.

Er zijn nog 1000 voorbeelden maar uiteindelijk is het zo simpel als achter je beslissing staan en ernaar leven. Niemand verplicht je om je telefoon te bekijken bij iedere pingel.
Dit dus in een notendop. Hoe beperk jij je smartphone gebruik geeft in de vraagstelling al aan waar de beperking vandaan komt: extern. Zolang dat een externe factor blijft die niet overeenkomt met je interne houding dan is het gedoemd te falen. Dat lijkt op mensen die alleen gaan sporten met 'een stok achter de deur'. Die willen niet écht want anders hadden ze die stok absoluut niet nodig.

Het is ook wel erg typisch hè: een app installeren om je smartphone gebruik te verminderen.

Typhone wijzigde deze reactie 17-12-2018 09:16 (4%)

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:46
Misschien is er wel een app die ervoor zorgt dat je minder op je telefoon zit :+ :D Heerlijk dit!

there's no tweak without the tweaker

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... Ik gebruik mijn telefoon tijdens kantooruren gewoon als telefoon ;)

Voor de rest vind ik de vraagstelling een beetje als "hoe moet ik stoppen met roken". Dat heb ik indertijd gewoon cold turkey gedaan.
En toen ik een paar maanden later (zonder cooldown) mijn Facebook account verwijderde, heb ik de app gelijk van mijn telefoon gegooid... om er vervolgens achter te komen dat allerlei apps niet meer werkten, want die had ik blijkbaar gekoppeld. Sindsdien zijn er geen vervangende apps geïnstalleerd. En omdat nu.nl lang niet zo snel ververst als Facebook, is er dus ook minder reden om vaak te kijken ;)

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Harm_H
Even een update vanuit mijn kant.

De quality time app komt elke dag ruim boven de 2 uur ondanks waarschuwingen die ik negeer. Exacte tijden geef ik liever niet vanwege schaamte. Kortom: ik zit te lang naar mijn smartphone te turen.

Heb zojuist op m'n router ingesteld tussen 24:00 en 6:00 geen internet. Omdat mijn scheve dag- en nacht ritme een groot probleem voor me is in dagelijks functioneren. Ben benieuwd!

Op mijn telefoon kan ik mobile data niet met een timer instellen (vanaf Android 6 moet je daar blijkbaar root access voor hebben). Dus manueel uitgezet, en hopelijk blijf ik daar van af.

Harm_H wijzigde deze reactie 23-12-2018 13:46 (13%)

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 25-04 22:59
Ik heb nagenoeg altijd mijn geluid uit staan door middel van "do not disturb" en ben ook uit alle massale whatsapp groepen gestapt. Wat een rust. Ik merkte dat ik toch iedere keer in die chat groepen bleef kijken om te zien of ik wat belangrijks gemist had. Dat zorgt ook voor een hoop verspilde tijd want het is nagenoeg altijd slap geouwhoer en nooit iets zinvols. Ik zie mijn vrienden liever in het echt dan dit soort pseudo in contact blijven.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:00

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Whatsapp groepen heb ik op een enkele na sowieso gedempt zodat ik niet de hele dag voor elke scheet een whatsapp-bericht stuur. Verder doe ik ook niet aan gamen op mijn telefoon, zodat ik daar ook niet aan verslaafd raak.

Tja, alleen FB, Instagram en Twitter hé ;)....

...

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11:23

True

Dislecticus

Nog een makkelijke stap naast het geluid uit.
Op de kop (glas naar beneden) op tafel leggen.

Zo zie je de notificaties zoals een ledje of oplichtend scherm niet of minder frequent.

Steam Profile

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:59
Harm_H schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:32:
Even een update vanuit mijn kant.

De quality time app komt elke dag ruim boven de 2 uur ondanks waarschuwingen die ik negeer. Exacte tijden geef ik liever niet vanwege schaamte. Kortom: ik zit te lang naar mijn smartphone te turen.

Heb zojuist op m'n router ingesteld tussen 24:00 en 6:00 geen internet. Omdat mijn scheve dag- en nacht ritme een groot probleem voor me is in dagelijks functioneren. Ben benieuwd!

Op mijn telefoon kan ik mobile data niet met een timer instellen (vanaf Android 6 moet je daar blijkbaar root access voor hebben). Dus manueel uitgezet, en hopelijk blijf ik daar van af.
Wat dacht je van notificaties uitzetten van de apps die je gebruikt, zodat je zelf kunt bepalen wanneer je je telefoon bekijkt, i.p.v. dit ook nog eens notificatie gedreven te doen?
Bij mij (iPhone) staan alleen die nummertjes aan in een app icoon, dan zie ik als er een notificatie is. Overigens ook maar voor een beperkt aantal apps, in mijn geval telegram, whatsapp, sms. Alle andere heb ik gewoon uitstaan omdat het me te weinig boeit. Kijk eens in de week of minder in zo’n app, uit eigen initiatief en niet om te checken of er ‘iets is gebeurde’. Ik heb wel wat beters te doen.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:23
In de reactie bij reviews: De imagoverandering van de smartphone benoemt iemand dit artikel: NRC: Je smartphone wegdoen is het probleem verplaatsen. Ik vond 'm wel interessant om te lezen en relevant in dit topic :)

The devil is in the details.

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-04 21:12
Ik herken het probleem zelf ook wel eigenlijk. Heb nu de meeste apps eraf gegooid, heb meldingen alleen voor mail, sms, bellen en WhatsApp aanstaan. Scheelt een hele boel, alleen wil nog weleens een half uurtje op Instagram zitten, wat achteraf altijd zonde van mijn tijd is. Gamen doe ik er ook niet op, omdat het voornamelijk spellen zijn die gebaseerd zijn om snel nog een stukje verder klikken ipv diepgaande games. Verder ben ik wel benieuwd waar we over 3 jaar zitten met de smartphone, zie inderdaad steeds meer afkeer komen naar smartphones en vooral het gebruik ervan.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik beperk het door notificaties uit te zetten. Alleen van spraak oproepen gaat mijn telefoon trillen. Spelletjes die gooi ik er ook vaak snel weer af.

Maar ik gebruik hem ook wel heel veel, Netflix, podcasts luisteren, is dat ook smartphone gebruik? Ik bedoel, ik ben dan ook aan het afwassen, pendelen met ov of fiets, op de hometrainer, soms om een vreemde taal te leren. Het is lastig verspilde tijd op de smartphone te meten.

Marzman wijzigde deze reactie 25-12-2018 14:08 (6%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-04 21:12
Muziek luisteren valt volgens mij niet onder schermgebruik ;), dus dat scheelt. Maar het is inderdaad hetzelfde probleem bij mij, met sporten gebruik ik ook veel mijn telefoon en dat valt ook onder schermtijd. Netflix heb ik zelf niet, maar vind Youtube zelf wel onder nutteloos tijdverdrijf vallen. Althans, er staat genoeg interessante videos op, maar als ik het open zie ik alleen maar van die schreeuwerige videos met amper informatie die me interesseert.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:04
Ik beperk mijn smartphone gebruik niet. Geen reden voor.

Volgens mijn iphone gemiddeld schermtijd van 1:46 uur afgelopen 7 dagen

Aschtra wijzigde deze reactie 25-12-2018 15:03 (40%)

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:55
MobileDNA is een leuke toevoeging.

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:47
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:55:
Geen Facebook, Twitter, Instagram of whatever hebben. Telefoon op een vaste plek in huis neerleggen, andere dingen gaan doen, en klaar.
Dit. Gewoon die accounts opzeggen. Alles wordt rustiger kan ik uit eigen ervaring zeggen. Ja soms misschien ga je hier en daar even wat missen maar dit went zeer snel. Je batterij gaat ook langer mee ;)

• Harm_H
Ik denk dat ik me erbij neer moet leggen dat ik de smartphone langer dan 3 uur per dag blijf gebruiken, omdat ik dat zelf wil.

Harm_H wijzigde deze reactie 10-02-2019 13:27 (3%)

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Harm_H schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:27:
Ik denk dat ik me erbij neer moet leggen dat ik de smartphone langer dan 3 uur per dag blijf gebruiken, omdat ik dat zelf wil.
En nu eerlijk... WIL je zoveel gebruik maken van je telefoon, of is het meer de ruggengraat van een naaktslak hebben waar het gaat om het beperken van het gebruik?

Bedenk je dat social media (Facebook (natuurlijk) maar Twitter net zo goed) er op ingericht is om je nog een keer verder te laten scrollen (en dan nog eens, en nog eens...) En dat daar maar een (echte) oplossing voor is: blijf er vanaf met je tengels.
Youtube: waarom zou het volgende filmpje vanzelf beginnen? Omdat je het dan niet zelf hoeft te doen, en DUS niet de kans krijgt om weg te klikken.
Vervang al je social media/youtube-bezoek eens met het bezoeken van Nu.nl... dan ben je snel klaar, hoor. Zoveel nieuws is er niet op een dag. En als je dat een paar dagen volhoudt (net als stoppen met roken/drinken/suiker/vlees/...) gaat het steeds makkelijker om niet vol-continue op je telefoon te kijken.
Zeker als je daarnaast gewoon een goed boek pakt (en als je die electronisch wilt lezen, investeer dan in een e-reader... dat is ZOVEEL relaxter dan op je telefoon dezelfde epub tot je nemen...)

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Bij mij staat hij altijd op stil (ook geen tril) dus ik kijk per definitie op eigen gelegenheid naar berichten.
Dit is heel bewust. (en vinden mensen soms vervelend want het kans best even duur voordat ik reageer)
Verder zie ik mijn smartphonegebruik niet als problematisch ook al kijk ik geregeld.
Ben ook een gamer, dus als ik bezig ben is dat niet persé een informatiedrang, kans is best groot dat ik gewoon met een spelletje bezig ben. Dat is niet persé smartphone gebonden gebruik.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:12 (10%)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:38
Harm_H schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:27:
Dus je hele startpost was een leugen? Dat geloof ik niet. Je bent verslaafd en het is gewoon niet makkelijk daar vanaf te komen. Net als dat je met roken, alcohol en drugs ook niet "een beetje kunt stoppen", zal je dat met smartphone gebruik ook niet een beetje kunnen.

Je zal het drastisch moeten aanpakken. Vele suggesties zijn al gedaan, maar ik lees nergens dat je er ook daadwerkelijk wat mee gedaan hebt/geprobeerd hebt. Ja een "quality time app" die je gewoon kunt negeren, daar heb je natuurlijk niets aan.

Ik denk dat je je telefoon het beste eens leeg weg moet leggen en pas na een week weer aan de lader. Licht je vrienden/familie van tevoren even in dat je een week uit de lucht bent en alleen op een vast nr (als je die hebt) bereikbaar bent voor noodgevallen. Vroeger konden we het ook, dus ik zie niet waarom nu niet meer.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Manke
  • Niet online

Manke

het leven loopt op rolletjes

Gewoon de verslavende apps verwijderen.
Deed ik met youtube, straks weer even doen (soms wil ik wat casten).

Manke wijzigde deze reactie 11-02-2019 19:47 (12%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True