Internet eruit doen - is dat nog mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Hoi allemaal!

Net zoals heel veel van jullie waarschijnlijk ben ik een enthousiaste early adopter geweest van Internet, of, zoals het daarvoor heette, van 'computeren'. Ik compjoeterde heel wat af, eerst op een MSX2, toen op een 386SX, en uiteindelijk kwam daar een 486DX2 (dacht ik) met jawel, een modem. Via Tripod Lycos of iets dergelijks belden we in, zodat mams niet meer kon bellen, en daar kwamen de eerste plaatjes binnen. Wow! We installeerden ICQ en zagen -live- de letters op ons beeldscherm verschijnen die onze IT-nerd-vriend een paar dorpen verder ook aan het intikken was. Oh-oh! daar kwam de andere vriend uit datzelfde dorp ook -online-. Bizar, bizar, bizar. Het was woest, nieuw, en wild, en we voelden ons heel erg underground en electronische avant-garde. En dan de games :D Lanparties met IPX netwerken en ROTT, Quake, C&C, Red Alert. Hotmail. FTP-servers.

Tamelijk verslavend hoor, bij tijde. Soms vond ik mezelf meer achter mijn PC terug dan bewegend in de echte wereld, en soms was dat reden om het internetabonnement ook weer een tijdje op te zeggen. Dat was bv direct na de milleniumwisseling, en het was de tijd waarin onze ouders net met de teksverwerker begonnen om te gaan (en natuurlijk direct comic sans als lettertype instelden). Vooral dingen typen en printen. Dat hele internet, daar snapten ze weinig van. Je kon toch ook gewoon bellen? Ja, is zo.

In ieder geval, niemand (in mijn omgeving) had eigenlijk een flauw benul van wat zich daar afspeelde op 'het internet' en het heeft heel wat tijd geduurd voordat het eerste familielid een emailadres aanmaakte.

Kortom, 'Internetten' was het meeste van de tijd dat ik het ken, een optionele hobby. Dat is echt wat het was: een hobby, je deed het voor de lol omdat je het leuk vond. Tuurlijk wisten we dat universiteiten en grote bedrijven er meer mee deden, maar in een normaal gezin was het voornamelijk de hobby van de lichtelijk nerdy zoon met mamma die dingen uitprintte en een zusje dat wel eens een spelletje deed via startpagina of iets dergelijks.

Die hobby..... is het nog wel een hobby? Volgens mij niet meer. Wat doe ik nog met internet? Ik hang rond op tweakers en reageer op nieuwsberichten. Ik koop eens een tweedehands GPU. Ik kijk (weer) op nu.nl, of de laatste tijd op nos.nl omdat het me te schreeuwerig wordt. Ik download eens een game via steam. Vooral singleplayer RPG achtige dingen zoals Grim Dawn. Echt fanatiek multiplayer... mwah...tijd heb ik wel gehad denk ik - te veel quake2 gespeeld, zo goed word ik nooit meer, tenzij ik misschien all-in ga en een 144hz monitor en 1080ti aancshaf oid.

En vooral: heel, heel, heel, heel, heel veel mailtjes die binnenkomen via Gmail. Eindeloos veel. Mailtjes van vrienden over een kabel die werkt. Mailtjes van vrienden die berichten over hun hobby. Mailtjes van de fucking basisschool van mijn kind over dat het toch echt de bedoeling is dat de kinderen voor de bel binnen zijn. Mailtjes van Coolblue waarin ze reageren op mijn reactie op de vorige nieuwsbrief dat ik ze te schreeuwerig begin te vinden en het als spam begin te ervaren. Wekelijkse progress-mailtjes van de ISS-onderzoekscrew die ik eigenlijk bijna nooit meer lees. Mailtjes van mijn moeder die haar verjaardag van over een half jaar aan het inplannen is en of we willen doorgeven of de zaterdagmiddag of de zaterdagnamiddag ons het beste uitkomt. Mailtjes van Google die zegt dat ik op een nieuw apparaat ben ingelogd en of dat wel goed gaat. Mailtjes van een collega 5 deuren verder of we straks nog koffie gaan doen. Mailtjes van mijn werk met de salarisspecificatie waar nog steeds exact hetzelfde bedrag opstaat als de afgelopen 10 maanden. Mailtjes van een vriend die wat zelfgeschreven verhalen naar me mailt die ik waarschijnlijk voorlopig niet lees omdat ik er de rust niet voor heb achter een beeldscherm en geen printer heb momenteel om ze even uit te printen.

Ik denk de laatste tijd wel eens: waarom heb ik eigenlijk internet? Ik vind het helemaal niet zo leuk meer. Alles wat ik doe wordt getracked en gevolgd.

Ik ben een mens, homo sapiens, ik zit roerloos op een stoel achter een beeldscherm, ik leef volledig abstract, en ik hou mij bezig met mijn digitale aanwezigheid op het internet en hoe ik kan voorkomen dat andere collectieve van andere roerloze medemensen mijn virtuele sporen tracken en mij gerichte reclame door de strot duwen.

Waarom? Wat doe ik hier?

Goed, dat was de achtergrond wall-of-text. Maar waarom ik dit allemaal zeg: is internet momenteel nog een hobby die je eruit kan doen naar believen, zoals het lange tijd was? Kan ik simpelweg tegen xs4all zeggen: stop maar, die handel, en geen nieuwe provider nemen? Waar loop je dan tegenaan?

Je kunt niet meer emailen. Kan dat nog wel, vandaag de dag? Kan je wel ergens solliciteren zonder email, bijvoorbeeld?
Kan je al je overheidszaken nog wel regelen, zonder internet?
Kan je ergens een abonnement op nemen?

Zelfs de garage wilde mijn emailadres, en ik geef het nog ook, omdat ik niet direct als een zeur wil overkomen. Krijg ik na twee dagen een beoordelingsverzoek gemaild. Voor de nieuwe ruitenwissers van 60 euro. En 5 dagen later een reminder van het beoordelingsverzoek van de ruitenwissers.

Zou het mogelijk zijn om je email-dingen gewoon even op je werk af te handelen? Maar wat nou als je even zonder werk zit? Er zijn geen internetcafe's meer: daar ging ik 'vroeger' altijd heen als ik toch wilde internetten.

Gewoon een tom-tom weer te kopen (ipv google maps) en daarmee weer navigeren?

Geen foto-updates meer krijgen van de crèche van hoe mijn kind aan het spelen is. Dat gaat via de IOS of Android app. Leuk voor later... Dat mis ik dan ook.

Zijn we inmiddels al zo ver gevorderd dat je internet wel -moet- hebben om te kunnen functioneren? Net zoals een BSN-nummer, een huisnummer, een geboorteakte, en een bankrekeningnummer?

Is Internet verplicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

> Is Internet verplicht?
'tuurlijk niet. Hoeveel oude mensen denk je dat er rondlopen die geen internet hebben? Mijn schoonouders, eh inmiddels: schoonmoeder, is er zo een. De belastingaangifte gaat op papier, zaken met de gemeente over centrale overheid kan nog gewoon per post. Bankzaken zijn amper een probleem (hoewel ze wel het geluk heeft nog een bank te hebben waar ze heen kan). Sommige dingen zijn makkelijker of sneller, maar ik denk niet dat ze het idee heeft iets te missen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Als je echt wil kan je prima zonder internet abonnement.Het is alleen de vraag hoe graag je wil.

3 jaar geleden waren het nog 1 op de 8 nederlanders die nooit gebruik (hebben gemaakt) maakten van het internet, dat zal wel iets gedaald zijn maar er zullen nog steeds wel een miljoen nederlanders rondlopen die geen gebruik maken van het internet.

Solliciteren zonder email -> Sommige bedrijven vast wel.
Overheidszaken, Het meeste kan op papier anders kan je iemand machtigen.
Abbonementen? hoezo is dat een probleem? een online-nieuwsbrief zal lastig worden, maar tijdschriften zullen geen probleem zijn, ziggo verkoopt ook nog TV zonder internet. :?

Garage, gewoon niet geven.

Internet cafe's zijn er nog steeds, anders zijn er ook nog openbare bibliotheken.

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 05-12-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het gewoon enkele weken. Wel nog even een keertje tussendoor posten wat de ervaringen zijn hier. En daarna weer verder met niet-internetten.

De overvloed aan informatie kun je trouwens volgens mij heel goed zelf in de hand houden door niet overal op te subben, op bepaalde momenten niet achter je laptop of telefoon zitten enz...

En als je dan sporadisch internet nodig hebt is er vast wel een aanbieder die zoiets voor je kan regelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zonder internet thuis kan altijd, maar of je leven er makkelijker van wordt denk ik niet.
Ik denk dat je gewoon wat discipline nodig hebt en jezelf eens moet afmelden van de vele sites waar je updates van krijgt. Net als het nieuws volgen op internet, helemaal nergens voor nodig, het belangrijkste nieuws hoor je toch wel.
Verder 1 keer per dag Facebook en Linkedin checken en zelf niks posten.
Geen nieuwsbrieven van winkels meer ontvangen en je werkmail gewoon een paar keer per dag checken en daarna outlook afsluiten. Op je telefoon alle meldingen uitzetten en gewoon een paar keer per dag kijken of je een privémailtje of bericht hebt.

Je hebt het gewoon zelf in de hand of je ''last'' van internet hebt. Ik zou zelf niet meer zonder kunnen, ik zal dan gewoon een stuk communicatie missen, maar ik kies er wel zelf voor wanneer ik wil communiceren en zorg dat ik niet moet communiceren als de telefoon weer eens een pingetje geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Znorkus
Ik vind dat een hele goeie Fable, maar ik merk alleen dat dat me bijna niet lukt. Je tips (voor iedere winkel afmelden, alle alerts uitzetten en paar keer per dag kijken) zal ik in elk geval zeker ter harte nemen.

Ik heb het denk ik wel onderschat hoeveel mensen er nog zonder internet leven. Ik leef momenteel in een soort bubble waar ik alleen nog maar een klein groepje hoogopgeleide jongemensen spreek (en mijn kinderen) en zelfs in de supermarkten van deze grote stad en de flarden gesprekken die je opvangt gaat het over internet. Het is ontzettend pervasief geworden, en mijn kinderen weten straks niet beter meer.

Twintig jaar geleden ging mijn laatste TV kapot, en ik heb hem niet vervangen. De reden was dat ik merkte dat de aanwezigheid van zo'n ding tot gevolg had dat ik urenlang voor dat ding hing te zappen en te zappen, niks echt leuk vindend en me storend aan de reclame. Ik vind het makkelijker om mijn omgeving aan te passen dan mijn eigen gedrag, dus de TV eruit was wat mij toen hielp meer het leven te leiden wat ik wilde. Ik had laatst voor het eerst in lange tijd de ingeving: zal ik internet er eens uitgooien. En toen merkte ik, voor het eerst, dat ik direct daarna dacht: wacht even... kan dat nog wel...

Het een tijdje proberen is een interessant idee.
God wat zal mijn dochter dat irritant vinden: die is verslaafd aan youtube filmpjes kijken. Vrouwlief kijkt graag haar detectives op NPO... Goed - dat moet dan via het 4G abo van haar mobieltje. Voor wat vast internet per maand kost kan je een hele, hele dikke mobiele bundel afsluiten...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Znorkus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:03:
Ik vind dat een hele goeie Fable, maar ik merk alleen dat dat me bijna niet lukt. Je tips (voor iedere winkel afmelden, alle alerts uitzetten en paar keer per dag kijken) zal ik in elk geval zeker ter harte nemen.

Ik heb het denk ik wel onderschat hoeveel mensen er nog zonder internet leven. Ik leef momenteel in een soort bubble waar ik alleen nog maar een klein groepje hoogopgeleide jongemensen spreek (en mijn kinderen) en zelfs in de supermarkten van deze grote stad en de flarden gesprekken die je opvangt gaat het over internet. Het is ontzettend pervasief geworden, en mijn kinderen weten straks niet beter meer.

Twintig jaar geleden ging mijn laatste TV kapot, en ik heb hem niet vervangen. De reden was dat ik merkte dat de aanwezigheid van zo'n ding tot gevolg had dat ik urenlang voor dat ding hing te zappen en te zappen, niks echt leuk vindend en me storend aan de reclame. Ik vind het makkelijker om mijn omgeving aan te passen dan mijn eigen gedrag, dus de TV eruit was wat mij toen hielp meer het leven te leiden wat ik wilde. Ik had laatst voor het eerst in lange tijd de ingeving: zal ik internet er eens uitgooien. En toen merkte ik, voor het eerst, dat ik direct daarna dacht: wacht even... kan dat nog wel...

God wat zal mijn dochter dat irritant vinden: die is verslaafd aan youtube filmpjes kijken. Vrouwlief kijkt graag haar detectives op NPO... Goed - dat moet dan via het 4G abo van haar mobieltje. Voor wat vast internet per maand kost kan je een hele, hele dikke mobiele bundel afsluiten...
Maar omdat jij een tijdje zonder internet wilt, moeten je vrouw en dochter het ook maar zonder internet doen 8)7
Ik denk dat je beter wat aan jezelf kan gaan werken ipv anderen er mee op te zadelen.
YouTube: THE SECRET TO BUILDING SELF-DISCIPLINE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Ik vind het makkelijker om mijn omgeving aan te passen dan mijn eigen gedrag
Toch is dat wel een beetje de omgekeerde wereld. Beheers het en gebruik het alleen uit noodzaak. Laat je niet leiden door wat er beschikbaar is.

Ik neem aan dat je dochter nog naar school gaat of een opleiding volgt. Succes om dat tegenwoordig zonder degelijk internet te doen, dat zal een partij #!@% zijn, alsmaar tetheren via de telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:17
Waarom zouden ook andere familieleden zonder internet moeten ?
jouw belevenis dat je als een plantje achter je computer zit, gaat niet voor iedereen op.
Het is meer een kwestie van discipline, en dat je eerder het probleem een beetje bij je zelf moet zoeken.

Je kan beginnen met maar 1 keer per dag, op vaste tijden, al je mail door te nemen, en niet gelijk te kijken als de mail klingelt voor aandacht.
op de phone is dat gemakkelijk, door alle notificaties uit te zetten, dat zal al veel rust geven.

En het feit dat je, je bewust bent van deze "tijdsverspiling" kan je er al bewuster mee omgaan.

Maar als ik het hele verhaal leest, komt het gewoon op neer dat je.....ouder bent geworden O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je zou natuurlijk je mails gewoon een keer onder de loep kunnen nemen, ze labels geven en je afmelden voor alle meuk.

Lijkt me meer een "you" probleem dan een probleem van internet.

Besef even dat je vanaf dat moment dus alle aankopen fysiek zult moeten doen, geen bevestigen meer ontvangt, geen zakelijke mails, geen mails van de school over mogelijk belangrijke zaken etc.

Who gives a fuck dat je mails krijg van de bandenzaak voor een beoordeling. Swipe naar links, en done. Klaar. Kostte me 0,5 seconde.

Mails van de salarisspecificatie die je niet interessant vindt? Afzender naar een nieuw label, skip inbox aanvinken, klaar.

Die ISS crew? Afmelden van nieuwsbrief, hop, klaar.

En ja, internet is verplicht geworden. Niemand rekent erop dat jij geen internet hebt. Wij versturen voor de vereniging regelmatig communicatie via one-way Whatsapp. En niets anders meer. Kost gewoon teveel tijd om en te mailen, en de website te updaten, en te whatsappen. Wil je heen Whatsapp? Jammer dan, dan zul je moeten informeren bij andere ouders.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Jeroenneman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:29:
Je zou natuurlijk je mails gewoon een keer onder de loep kunnen nemen, ze labels geven en je afmelden voor alle meuk.

Lijkt me meer een "you" probleem dan een probleem van internet.

Besef even dat je vanaf dat moment dus alle aankopen fysiek zult moeten doen, geen bevestigen meer ontvangt, geen zakelijke mails, geen mails van de school over mogelijk belangrijke zaken etc.

Who gives a fuck dat je mails krijg van de bandenzaak voor een beoordeling. Swipe naar links, en done. Klaar. Kostte me 0,5 seconde.

Mails van de salarisspecificatie die je niet interessant vindt? Afzender naar een nieuw label, skip inbox aanvinken, klaar.

Die ISS crew? Afmelden van nieuwsbrief, hop, klaar.

En ja, internet is verplicht geworden. Niemand rekent erop dat jij geen internet hebt. Wij versturen voor de vereniging regelmatig communicatie via one-way Whatsapp. En niets anders meer. Kost gewoon teveel tijd om en te mailen, en de website te updaten, en te whatsappen. Wil je heen Whatsapp? Jammer dan, dan zul je moeten informeren bij andere ouders.
Ben het hier wel mee eens en persoonlijk pas ik dit ook zo toe.
Ik check 1x per dag mijn privé mail en voor de rest bepaal ik zelf van wie ik mailings wil ontvangen en hoeveel tijd ik op internet besteedt (al is een beetje zelfdiscipline wel nodig merk ik :Y ).
Internet en 4G op mijn GSM staat 90% van de tijd uit.

Maar er is 1 detail dat hier nog niet 100% op aansluit.
Mensen die mails/whatsapps/sms etc sturen zijn veelal (niet altijd) ongeduldig.
Zij verwachten vaak onmiddellijk antwoord of ze sturen last minute iets dat je dan te laat ontvangt/leest.
Maar gelukkig trek ik me dat niet te hard aan :N ... in tegenstelling tot de versturende partij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Mijn oplossing voor jou zou zijn digitaal minimalisme:

Kortom bedenk een strategie waarmee je alleen kiest voor zo weinig mogelijk en alleen waardevolle informatie in je digitale omgeving.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wiemelen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:48:
[...]

Ik check 1x per dag mijn privé mail en voor de rest bepaal ik zelf van wie ik mailings wil ontvangen en hoeveel tijd ik op internet besteedt (al is een beetje zelfdiscipline wel nodig merk ik :Y ).

Zij verwachten vaak onmiddellijk antwoord of ze sturen last minute iets dat je dan te laat ontvangt/leest.
Maar gelukkig trek ik me dat niet te hard aan :N ... in tegenstelling tot de versturende partij :)
Je moet inderdaad het probleem van een ander (dat je niet snel genoeg reageert) niet jouw probleem maken. Na een tijdje beginnen ze het wel door te krijgen en zullen ze je op tijd een mailtje of berichtje doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:20
...
Beetje flauw om je gezin de dupe te laten worden van jouw probleem. Als jij op dieet gaat, mogen ze dan ook niet meer eten?

Maak gewoon met je eigen apparaten geen verbinding meer met je wifi, en zet desnoods je mobiele data bundel ook uit. Na een maandje kijk je wat je gemist hebt. In het begin zal dat veel zijn, maar op termijn zal dat steeds minder worden.

Edit: Overigens denk ik niet dat het helpt om op een internet forum als Tweakers een topic te starten om te zeggen dat je wilt stoppen met internet. Ga je ook naar de kroeg om te zeggen dat je wilt stoppen met drinken?

[ Voor 11% gewijzigd door slow whoop op 05-12-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
wiemelen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:48:
[...]

Als het echt belangrijk is bellen ze wel toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59
Waarom wordt hier verondersteld dat het 'probleem' van TS ook een probleem is voor zijn vrouw en dochter? Dat is een aanname. TS schrijft dat hij zijn defecte tv niet vervangen is, maar meld ook dat zijn vrouw nog steeds npo kijkt. Dus er is misschien een tweede tv of ze kijkt via een tablet/mobiel.
En misschien vind ze dat wel helemaal niet erg.

Maar goed, leven zonder internet zal lastig worden deze dagen. Het word je van veel kanten opgedrongen aangezien veel winkels in de buurt sluiten en sommige dingen ook niet meer over de post kunnen. Vroeger bankierde ik via overschrijvingskaarten bij de (toen nog) Postbank. Je moest zo'n boekje met die kaarten halen op het Postkantoor. Aangezien er bijna geen Postkantoren meer zijn en de ING volgens mij die kaarten in de ban heeft gedaan word bankieren zonder internet lastig tegenwoordig.

Maar is dit niet een probleem van de modernisering. Dit lijkt een beetje het verhaal van een boer die niet wil automatiseren en daarom zijn land nog met paard en ploeg bewerkt en met paard en wagen naar de markt gaat. De markt verdwijnt de concurrerende boeren worden groter en kunnen meer oogsten waardoor uiteindelijk de kleine boer aan zijn eigen koppigheid ten onder gaat.

TS: Just go with the flow, maar met mate.
Ontkomen is er toch niet aan, dus dan kun je het maar beter omarmen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

Helemaal stoppen zal denk ik hordes op werpen die niet fijn/handig zijn. Maar minimaliseren zal vast kunnen. Deze figuren hebben een test van een maand gedaan:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• slow whoop
Als het goed is reageert TS niet meer. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:45
Hm.

Er zijn een aantal diensten die je wel van fysiek naar digital kunt omzetten, maar waarbij het andersom bijzonder lastig is. Als voorbeeld wil ik internetbankieren noemen. Voor banken is "papieren" bankieren een sort nee, tenzij. Wanneer je hebt laten zien prima te kunnen functioneren met de digitale middelen, dan is er geen redden je nog "terug te zetten".

Ik geloof dat iets vergelijkbaars geldt voor die inbox van de overheid.

Dan zijn er nog een aantal praktische zaken, zoals bijvoorbeeld concertkaartjes of sollicitaties en vactures. Ik denk wel dat je je daar omheen kan werken, maar het maakt het leven wel een klein stukje ingewikkelder.

Maar vooral de grote instanties zoals banken, verzekeraars en de overheid konden nog wel eens tricky worden...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
rimave schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Waarom wordt hier verondersteld dat het 'probleem' van TS ook een probleem is voor zijn vrouw en dochter? Dat is een aanname. TS schrijft dat hij zijn defecte tv niet vervangen is, maar meld ook dat zijn vrouw nog steeds npo kijkt. Dus er is misschien een tweede tv of ze kijkt via een tablet/mobiel.
En misschien vind ze dat wel helemaal niet erg.
Quote van de TS:
Dus hij wil de wifi een tijdje uitzetten, dan kunnen zijn vrouw en dochter inene alles via 4G moeten doen. In plaats van dat de TS zichzelf van het internet afsluit en z'n vrouw en dochter gewoon hun gang laat gaan met wifi. Lijkt me behoorlijk krom.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SmurfLink schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:15:
[...]

Quote van de TS:

[...]

Dus hij wil de wifi een tijdje uitzetten, dan kunnen zijn vrouw en dochter inene alles via 4G moeten doen. In plaats van dat de TS zichzelf van het internet afsluit en z'n vrouw en dochter gewoon hun gang laat gaan met wifi. Lijkt me behoorlijk krom.
Ah... juust em. Overheen gelezen.
Ja, dan is het wel een beetje krom. Ik zou gaan scheiden. :+

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Zelf lijk ik veel op TS, ook qua leeftijd en geschiedenis. Ik ben er ook niet van, mis de discipline.

Ben kleiner begonnen, eerst Whatsapp en alle meuk van mijn mobiel.

Maar mijn omgeving heeft er meer moeite mee dan ik lijkt het wel. Geen whapp????

Ik kan me voorstellen dat als mijn mail ook verdwijnt ik virtueel dood ben voor mijn omgeving.

Eigenlijk best armoedig

;(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• slow whoop
DeDooieVent schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:30:
...
Ik kan me voorstellen dat als mijn mail ook verdwijnt ik virtueel dood ben voor mijn omgeving.
...
Verwachten ze iets anders dan met die nick name van je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DeDooieVent schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:30:
Zelf lijk ik veel op TS, ook qua leeftijd en geschiedenis. Ik ben er ook niet van, mis de discipline.

Ben kleiner begonnen, eerst Whatsapp en alle meuk van mijn mobiel.

Maar mijn omgeving heeft er meer moeite mee dan ik lijkt het wel. Geen whapp????

Eigenlijk best armoedig

;(
Geen whatsapp, geen mail, geen social media gaat mij echt te ver en je mist dan ook gewoon heel wat leuke dingen. Ik zie mijn kennissen niet zo heel veel, maar vind het toch leuk om af en toe eens iets over ze te lezen.
Net als contact via Whatsapp en zo, ik vind het echt wel handig, maar het moeten geen hele gesprekken worden, dan kan je beter op een gepast moment even bellen.
Gewoon minderen is imo een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
slow whoop schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:35:
[...]

Verwachten ze iets anders dan met die nick name van je? ;)
gvd :') zo scherp zo laat op de middag
Ernemmer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:52:
[...]

Geen whatsapp, geen mail, geen social media gaat mij echt te ver en je mist dan ook gewoon heel wat leuke dingen. Ik zie mijn kennissen niet zo heel veel, maar vind het toch leuk om af en toe eens iets over ze te lezen.
Net als contact via Whatsapp en zo, ik vind het echt wel handig, maar het moeten geen hele gesprekken worden, dan kan je beter op een gepast moment even bellen.
Gewoon minderen is imo een stuk beter.
Nou ja voor mij is het iets eenvoudiger, ik heb nooit FB of zelfs hyves gehad, het enige sociale netwerk(achtig) iets dat ik al decennia doe is dit, fora... anoniem...

Mail is gewoon een dingetje, die kun je eigenlijk niet missen. Het is net als je afvragen of je je brievenbus mag dichttimmeren, ik heb het niet onderzocht of het mag, maar het lijkt me niet handig...

Dus ik denk dat voor het gros internet gewoon een verplichting is, ja je kunt en mag zonder, maar handig is het dus niet

en ik berust me er wel iets in, maar het blijft armoedig aanvoelen.

edit:

Ik jok, ik heb linked-in bedenk ik me net :+, maar daar kom ik nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop alsof je tegen een burnout aanzit. Ik herken in iedergeval de problematiek die je aan kaart bij collega's die een (zware) burnout gehad hebben. Het kan ook zijn dat je al eerder overspannen geweest bent of een burn out gehad hebt. Ik zou daar over nadenken en eens bespreken met je partner. Want om eerlijk te zijn, als je er niet tegen kan dat je mails van vrienden krijgt of van de basisschool, dan gaat het gewoon niet echt goed met je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:49
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:25:
Het lijkt erop alsof je tegen een burnout aanzit. Ik herken in iedergeval de problematiek die je aan kaart bij collega's die een (zware) burnout gehad hebben. Het kan ook zijn dat je al eerder overspannen geweest bent of een burn out gehad hebt. Ik zou daar over nadenken en eens bespreken met je partner. Want om eerlijk te zijn, als je er niet tegen kan dat je mails van vrienden krijgt of van de basisschool, dan gaat het gewoon niet echt goed met je.
Ik vind dit best wel een extreme reactie. Je praat hem bijna een burn out aan joh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbare reactie Znorkus! Mooi geschreven en een mooi gedachtenexperiment, waar ik mezelf volledig in herken. Ik heb internet pas in 1999 leren kennen op school en mijn eerst emailadressen bij dolfijn en altavista aangemaakt. Zoeken ging via ilse.nl. Terugdenkend aan die tijd was internet voor mij een soort vergaarbak van vooral complottheorieën. Al die gasten die volkomen underground hun levensvisie met anderen deelden hadden door het internet ineens een spreekbuis. Ik kan me ook nog goed herinneren dat Bert (van Ernie) evil was.

Ik woonde in 1999 net op mezelf en ik heb thuis pas in 2002 een computer gekocht (een 386 meen ik) voor vooral tekstbewerking. Dat deed ik daarvoor op een elektrische typemachine, met een paar strookjes type-ex ;) Pas in 2005 besloten om internet te nemen met zo'n inbeldeuntje. Het hele studentenhuis wakker als ik 's nachts niet kon slapen en ging internetten.

Maar inmiddels is de computer en de smartphone niet meer weg te denken uit het huishouden. Als ik 's avonds naar bed ga voel ik een lichte paniek als ik mijn smartphone niet kan vinden, want die 'moet' natuurlijk wel mee naar boven voor naast het bed. En de laatste maanden denk ik steeds vaker "hoe deed ik dat vroeger altijd zonder smartphone?" En om de 1 of andere reden voel ik me dan een stuk minder opgejaagd... In 2003 werd ik wakker in de binnenstad van Harderwijk, ging ik koffie zetten en liep ik naar de brievenbus om de krant te pakken. Toen zat ik rustig aan tafel te ontbijten met koffie en een krantje. Naar het toilet nam ik een boekje mee (ik verzamelde toen die Garfield-pockets), in de trein naar school een Metro of een Spits. Tegenwoordig heb ik in bed al verschillende appjes beantwoord, zaken gedaan op marktplaats en heb ik via facebook mijn mening gegeven over de huidige politiek. Man, rustig wakker worden is er niet meer bij. Vroeger ging ik naar de videotheek (waar ik de hele middag zoet was) en huurde ik 1 of 2 videobanden op een druilerige zondagmiddag. Als ik me verveelde ging ik naar buiten om door de binnenstad en langs het water en de boulevard van Harderwijk te wandelen. Afspreken met vrienden deden we via de vaste telefoon en als je ergens afsprak en iemand kwam niet opdagen dan wachtte je een kwartier en ging je weer naar huis en dan hoorde je later wel van iemand waarom hij of zij niet kon. Ik weet niet, het leven was toen veel minder gejaagd volgens mij. Ik word er ook wel eens moe van als ik mezelf weer ergens mijn levensbelangrijke mening hoor verkondigen op een forum waarmee ik de loop van de wereld denk te veranderen ofzo. En ik zou die stomme telefoon wel eens weg willen flikkeren. Ik kom nu veel minder buiten dan toen (toegegeven, 2 jonge kinderen beperken je bewegingsvrijheid nog al) voel me veel opgejaagder, heb continu het gevoel dat ik iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
Hilarisch en ironisch dit topic op TWEAKERS

"IT'ers zijn klaar met internet!"

(serieus) Toegegeven, oud-google en oud-facebook medewerkers zijn toch een stichting begonnen tegen het verslavende gedrag van deze producten?

Mensen zitten nu 24/7 aan de slotmachine. Om een aspect te noemen.

De menselijke psychologie hacken is miljardenbusiness - who cares about ethics?
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:43:
voel me veel opgejaagder, heb continu het gevoel dat ik iets mis.
FOMO ja? 'Fear Of Missing Out?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik denk dat leven zonder internetaansluiting in de praktijk momenteel niet echt handig is. Maar het is natuurlijk prima te doseren en limiteren. Ik zet 's avonds regelmatig m'n telefoon even op vliegtuigmodus.
Verder kan je het aantal prikkels ook sterk verminderen, door bv bepaalde apps te deinstalleren en notificaties zoveel mogelijk uit te zetten.

Ik kan de TS adviseren om daar eens mee te experimenteren. Zeg niet je internet op, maar laat je computer, telefoon en app gewoon een paar uurtjes per avond uit. Dat moet toch wel te doen zijn?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
Woeha, prachtige reacties mensen ;-) En nee, de TS is niet zomaar pleite ;-)
En nee, ik ga niet zomaar de stekker eruit trekken voor vrouw- en dochterlief: ik ben netjes opgevoed en probeer mijn medemens met respect te behandelen. Ik weet dat zij internet gebruiken en dus ga ik daar zeker niet alleen meer over.

Het is inderdaad een gedachtenexperiment. Ik heb wel eens vaker internet er weer uitgegooid (in 2003: te duur; in 2005; te weinig thuis, etc) maar toch altijd weer een nieuw abo besteld. Anno 2018 dacht ik: wow - de drempel begint nu wel ontzettend hoog te worden. Realisatie: het is geen hobby meer maar... wat is het dan wel.. Iets waar je bijna niet meer zonder kunt? Vroeger was het een telefoonnummer - nu is het een telefoonnummer maar zeker ook een emailadres. Denk dat het vrij lastig wordt om er nog mee te stoppen. Dat is al een waardevolle observatie.

Minderen, minderen, minderen... Tsja het is net als met roken vrees ik. Heel moeilijk om te minderen, veel haalbaarder om helemaal te stoppen.

Ik vind het niet erg om de knuppel in het hoenderhok te gooien hoor! Ik hoor tot de groep die 25 jaar geleden tegen zijn omgeving zei: joh, neem een emailadres, dat is tof! Probeer Google.com eens, dat werkt veel beter dan ilse.nl, veel minder clutter, sneller, betere resultaten! Ik behoor tot de groep die de eerste ADSL lijntjes afnam voor 175 guldens in de maand en zo de weg vrijbaande voor de rest. Wil mezelf niet op de borst kloppen maar wat IT betreft was ik er lekker vroeg bij. Ik vind het dan ook helemaal niet raar als 'wij' van de vroegere generatie internetters nu als eersten gaan zeggen: weet je wat, het enthousiasme over deze 'hobby' heeft zijn hoogtepunt eigenlijk wel gehad.

"Als ik me verveelde ging ik naar buiten om door de binnenstad en langs het water en de boulevard van Harderwijk te wandelen. Afspreken met vrienden deden we via de vaste telefoon en als je ergens afsprak en iemand kwam niet opdagen dan wachtte je een kwartier en ging je weer naar huis en dan hoorde je later wel van iemand waarom hij of zij niet kon"

Mooi gezegd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, dat is het niet. Het is wel een middel waar de hele wereld zo'n beetje gebruik van maakt.

Zoals zoveel is ook "lekker internetten" een keuze. Ik betrap me er zelf ook op, doelloos achter de computer kruipen om de tijd te doden. Lang leven het weglopen voor noodzakelijke dingen in het leven. Lang leven het verstoppen van je gevoelens en emoties door achter een scherm te kruipen.

Tja... Doorbreek het maar eens.

Om over je e-mail te beginnen: cancel eerst eens al die nieuwsbrieven en dergelijke. Al die bedrijven die aandacht van je willen met flauwekul, al die apps op je telefoons die meldingen maken, dingen op de computer die meldingen maken... Uitzetten die zooi. Facebook, Twitter en al die andere sociale media? weg er mee, slokt vreselijk veel tijd op en je wordt er niets wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Znorkus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:37:

Ik hoor tot de groep die 25 jaar geleden tegen zijn omgeving zei: joh, neem een emailadres, dat is tof! Probeer Google.com eens, dat werkt veel beter dan ilse.nl, veel minder clutter, sneller, betere resultaten! Ik behoor tot de groep die de eerste ADSL lijntjes afnam voor 175 guldens in de maand en zo de weg vrijbaande voor de rest. Wil mezelf niet op de borst kloppen maar wat IT betreft was ik er lekker vroeg bij. Ik vind het dan ook helemaal niet raar als 'wij' van de vroegere generatie internetters nu als eersten gaan zeggen: weet je wat, het enthousiasme over deze 'hobby' heeft zijn hoogtepunt eigenlijk wel gehad.
Ik vind je wel een heel erg hoge pet van jezelf ophebben hoor :P
Ik behoor tot diezelfde groep, en heb ook wel eens dat soort ideeën, maar in deze en je vorige posts breng je het wel heel erg naar voren. Ik ga eerlijk gezegd mee met diegene die de vraag stelde of je niet tegen een burnout aan zit... Of misschien speelt er wat anders?

Praktisch antwoord: Nee tegenwoordig kan je niet echt meer zonder internet. Gebruik het waar je het voor nodig hebt, en doe er niets anders mee.
Ik herken je probleem, maar de maatregelen die jij wil nemen lossen niet de oorzaak op. Zorg ervoor dat je afstand kan nemen van je pc/laptop/tablet/whatever. ;) Ga andere bezigheden zoeken, maar niet je gezin opzadelen met jouw probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verslaving heeft speciale vaak zorg en begeleiding nodig.
https://ggzinterventie.nl...erslaving-onder-jongeren/

Voel je niet te trots om professionele hulp te vragen als het echt een probleem is.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20

BoGu5

hmmmz

Interessant topic en ik kan je overwegingen helemaal volgen. Dingen die mij helpen bij het bewuster omgaan met omgaan met informatie zijn:
  • Het cold-turkey verwijderen van mijn facebook account. Dit heeft me stiekem al een heel stuk rust bezorgd en is mijn beste digitale beslissingen van de afgelopen jaren.
  • Ik heb laatst geexperimenteerd met een uur telefoontijd per dag (apple heeft tegenwoordig zo'n schermtijd optie). Inmiddels zit ik alweer op een bizarre twee uur, ga dit experiment weer opnieuw aan denk ik.
  • Ik schrijf me direct uit van alle onzin e-mail. Ik mis hierdoor alle aanbiedingen en dat is het me dubbel en dwars waard.
  • Geen werk e-mail en agenda in mijn prive mobiel.
Ik denk dat een soort bewustwording key is en niet dat ik compleet zonder internet zou willen. Ik herken je onrustige gevoel heel goed.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:46
Ernemmer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:19:
[...]

Maar omdat jij een tijdje zonder internet wilt, moeten je vrouw en dochter het ook maar zonder internet doen 8)7
Ik denk dat je beter wat aan jezelf kan gaan werken ipv anderen er mee op te zadelen.
YouTube: THE SECRET TO BUILDING SELF-DISCIPLINE
Ik heb niet alles gelezen, filmpje ook niet gezien, maar dit vind ik een goeie (afgaande op de titel). Ik heb zelf ook een tijd gekend dat ik thuis kwam, even eten, pc aan en vervolgens 4 uur later erachter komen dat ik nog moet douchen, eigenlijk ook had moeten strijken/stofzuigen/poetsen en 2 uur geleden al in bed had moeten/willen liggen. Dit gebeurde zo ongeveer dagelijks en had als ook als gevolg dat de pc goed was voor ik dacht 25-33% van het jaarlijkse stroomverbruik.

Inmiddels heb ik m'n routine aangepast en zal de pc niet vaker dan 2 avonden in de week aan gaan (waarvan soms een hele weekenddag, maar dan vooral voor "achtergrondtaken"). Dingen die ik moet doen op internet, schrijf ik op, voor het moment dat ik er daadwerkelijk tijd voor neem/heb.

Ik doe niet aan social media, ik heb 8 jaar geleden Facebook geannuleerd en kan niet zeggen dat ik er rouwig om ben. Goed, ik ben niet van alles op de hoogte, en soms kan dat wel grappige reacties opleveren, maar inmiddels weet mijn omgeving dat het zo is. Mijn nieuwsbron is vooral de teletekst-app (lekker kort en bondig en weinig onzinnig nieuws).

Verder heb ik vanaf mijn eerste stappen op het internet twee e-mail adressen in gebruik, waarvan er slechts 1 bekend is bij vrienden en familie en de ander vooral gebruikt wordt voor registraties op fora en webshops. Resultaat: vrijwel geen spam of reclame op mijn meest belangrijke mail adres.

YouTube is ook snel verslavend, maar dat gaat pas aan als ik in bed lig (single, dus niemand die ik ermee stoor) en dan mèt een timer van 30 minuten.

Door dit alles heb ik veel meer tijd voor andere zaken, zoals hobbies of gewoon lekker ontspannen (muziekje, biertje) en ben ik ook beter uitgerust.

Ik denk dat je er zelf ook baat bij zal hebben. Krijg de discipline om je internetbezoek te beperken, dan ga je het vanzelf weer meer waarderen.

Het tweakers forum bezoek ik dan weer wel zeer frequent op mobiel en tablet, maar ik kijk slechts een paar topics na op nieuwe berichten. En echt uitgebreide reacties kan ik niet geven zonder toetsenbord, dus dat beperkt ook wel weer de tijd dat ik mezelf ervoor geef.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 05-12-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:40
Leuke topic start! Redelijk herkenbaar. Wat ik eventjes mee wilde geven: Ga naar buiten! Ga sporten! Hoeft niet perse heel fanatiek te zijn, wandelen in het bos kan ook prima. Ik vind het heerlijk om even mijn hoofd leeg te fietsen. Maar als ik er dan over nadenk doe ik het toch weer niet helemaal goed: de opgeslagen GPS track gaat in Strava, maar wel thuis pas. Maar ook onderweg even stoppen om in Ingress een veldje te maken. :)
Maar zoals door sommigen ook al genoemd in meer of mindere mate: kom achter die PC vandaan! Het hoeft het ook niet totaal af te zweren, maar gewoon minderen. Net als die alcoholist die zegt niet een alcoholist te zijn en best kan minderen :P

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:24
Ik vermoed dat ik +/- van dezelfde leeftijd ben als TS.

En ik heb ook al veel over de invloed van het internet op mijn leven nagedacht. Vooral het gevoel dat je constant in de gaten en geanalyseerd wordt vind ik vervelend, dat had je vroeger niet.

Hier thuis houden we het nog relatief sober denk ik. We hebben een 4G modem met 15Gb maandelijks dataverbruik, hebben we meer dan gaat de snelheid sterk naar beneden; net goed genoeg om mail te checken en eens het nieuws te lezen.

Net deze week een smartphone gekocht omdat ik gestart ben met een nieuwe job waarin ik die wel zal kunnen gebruiken (GPS, foto,...).
Die ligt voorlopig nog in zijn doosje onder de zetel in mijn auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:05 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik herken de klachten in de OP niet per se.

Teveel e-mails... daar heb ik geen last van. Op een paar nieuwsbrieven die ik vrijwel automatisch in de vuilnisbak klik na heb ik weinig e-mails op een dag.

Op Facebook krijg ik af en toe een berichtje. Whatsapp soms ook. Maar ik reageer wanneer het mij uitkomt en dat kan soms een dag duren.

En ik geef toe dat ik in de avond vaak de tijd zit te doden op internet door Facebook, Tweakers, YouTube of allerlei nieuwssites te kijken. Maar dat tijd doden is niet anders in mijn jeugd, alleen het medium was anders. Toen ging ik elke avond een computertijdschrift lezen, videobanden kijken of muziek luisteren op een walkman.

Ik hield niet meer tijd over toen ik nog geen internet had. De tijd werd alleen met iets anders "gedood" als ik even wilde rusten.

Tijdens het wachten in bijv. een wachtkamer of zitten in de bus zit ik tegenwoordig vaak op mijn smartphone te kijken. Vroeger zat ik eindeloos te zappen op een draagbaar FM radio'tje of te spelen met een GameBoy. En later de Spits of Metro te lezen.

Dat internet tegenwoordig ook mobiel is heeft ook zo zijn voordelen waar geen offline alternatieven voor heeft bestaan. Zoals Google Maps navigatie met actuele verkeersinfo. Daar kan vooral in de stad geen TomTom met RDS/TMC tegenop. Erg nuttig omdat ik voor m'n werk elke dag ritten door de stad midden in de spits moet rijden.

Of het mobiel opzoeken van locaties, openingstijden e.d. Kan ook geen offline alternatief tegenop. Al vanaf mijn 16e of zo heb ik er een soort hobby van gemaakt om kris kras het land door te willen reizen, vaak zonder specifieke bestemming maar gewoon omdat reizen met voertuigen leuk was :P Destijds moest ik van te voren precies uitzoeken waar ik ging eten, waar toiletten waren, tot hoe laat dingen open waren, welke OV-aansluiting ik niet mocht missen en wat de alternatieve routes waren. Want onderweg vond je die info nergens.

Maar nu kan ik gewoon op m'n vrije dag de deur uit, ergens heen rijden (heb nu een auto) en ter plekke opzoeken waar ik kan eten, winkelen, parkeren, goedkoop tanken etc. En aangezien ik doorgaans alleen ben, kan ik als ik er zin in heb ook een foto'tje delen als ik wat leuks zie.

Of internet mij eenzamer heeft gemaakt... ik denk het tegenovergestelde juist. Ik heb nooit echt vrienden gehad, hooguit 1. Ik zat altijd thuis na schooltijd of was onderweg met OV overal naartoe.

Nu met internet heb ik nog steeds een aantal vrienden die op 1 hand te tellen zijn. Maar ik heb wel online contact met gelijkgestemden en ook dankzij het internet fysieke bijeenkomsten ontdekt die bij mij passen.

Het wel/niet misbaar vinden van internet is niet per se leeftijd-gebonden. Mijn moeder is over een paar weken 60. Maar zij gebruikt Whatsapp veel intensiever dan ik, kijkt elke avond een paar uur YouTube en speelt fanatieker Pokemon Go dan ik :D Als thuis het internet uitvalt klaagt zij eerder dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:06:Internet kan je volkomen naar JOUW smaak inrichten. En jij maakt het kut. Tja, en aan wie ligt het dan?
Aan mij! :D Volkomen gelijk. Ik doe het helemaal zelf. Niet eens cynisch bedoeld.
En nu ga ik weer even Hellgate London 2038 spelen - via internet achtergekomen dat deze prachtige game een tweede leven ingeblazen heeft gekregen. Multiplayer, welteverstaan.

Bedankt voor de mooie en eerlijke feedback mensen. Het moest me even van het hart en ik blijf vermoedelijk nog lang een tweakert. En natuurlijk ga ik zeer zeker niet zomaar de stekker eruit trekken en voor mijn huisgenoten beslissen. Zo werkt dat niet!

Edit: oh, en:
U bent volledig uitgeschreven bij de BZ 24/7 Informatieservice.

Vanaf nu zult u geen berichten meer ontvangen van de Informatieservice van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. U kunt opnieuw notificaties ontvangen door u opnieuw in te schrijven.
You have been unsubscribed from the iss-program-science-group mailing list
Inbox iss-program-science-group-bounces@lists.nasa.gov 21:33 (1 minute ago) to me
Je wijzigingen voor de Coolblue nieuwsbriefinschrijvingen op emailadres xxxxxxxxxxxxxx zullen binnen enkele minuten door ons systeem worden doorgevoerd.
Die van het totaal uitschakelen van alerts op de mobiel en paar keer per dag kijken vind ik ook een hele goede.

[ Voor 74% gewijzigd door Znorkus op 05-12-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja, ik vind het echt een verademing, vaak heb ik gewoon de hele dag de telefoon op stil staan en dan op een andere plek liggen als waar ik zelf ben.
Met het eten kijk ik even of ik een oproep gemist heb en bel dan even terug.
Werkmail kijk ik elk uur even of ik wat nieuws heb en dan gaat outlook weer uit om rustig verder te werken. Ik vind niks irritanter dan gestoord worden door iets als je net lekker in de flow zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maja, ik werk thuis via internet. Dan zou ik elke dag vier/vijf uur moeten reizen met fiets en ov. Mijn telefoon gaat ook over internet en mijn tv ook. Hobby is het inderdaad niet meer, het is gewoon iets dat werkt. Zoals een lamp of een radio die ook geen hobby zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
Wozmro schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:03:
Vooral het gevoel dat je constant in de gaten en geanalyseerd wordt vind ik vervelend, dat had je vroeger niet.
Ik ben me er zelfs bewust van dat als ik youtube video pauzeer, dat dit te zien is. Dat de maker allerlei mensen ziet afhaken bij het 'inhoudelijke gedeelte'. Voortaan deze mindert. Terwijl dat juist saai, maar goed is.

Maargoed dat is ook een kwestie van intelligent omgaan met business intelligence. Dat is net iets als dat bouwmarkt Gamma bestseller product 'Snickers' zijn, en daarop het assortiment Snickers gaat uitbreiden.

Heel vergezocht/extreem gedacht, weet ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 05-12-2018 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

red1 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:28:
Ik vind dit best wel een extreme reactie. Je praat hem bijna een burn out aan joh.
Ik twijfelde ook om hem neer te zetten ,maar ik herken deze manier van denken van collega's en mijn schoonzus en hoe het daarmee verder is gegaan (bijv. last hebben van veel mails, het niet gelijk kunnen afhandelen van mails e.d., het is gewoon exact alsof mijn schoonzus bijvoorbeeld deze post had gemaakt hier op tweakers).

Ik vind het verontrustend dat je mails van vrienden en van de school van je kinderen ziet als overlast en dan heb ik het nog niet over het afsluiten van wifi voor je vrouw en kind. De gemiddelde tweaker zou denken: ik loop ergens tegenaan, ik ga een oplossing zoeken voor mijzelf, maar niet denken: ik ga het probleem uitsluiten en tja, dat mijn vrouw dan niet meer haar favoriete serie kan kijken en tja, dat mijn dochter dan geen youtube meer kan zien terwijl dat heel belangrijk voor haar is, dat vind ik juist een extreme reactie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:31
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:
[...]
Ik vind het verontrustend dat je mails van vrienden en van de school van je kinderen ziet als overlast en dan heb ik het nog niet over het afsluiten van wifi voor je vrouw en kind.
Ik vraag me af of de mails an sich het probleem zijn, of meer het niet goed ermee om kunnen gaan, c.q. altijd denken direct iets met die mail te moeten doen. Natuurlijk beschrijft TS ook dat er heel wat nieuwsbrief achtige mails tussen zitten, die je gewoon kunt stopzetten. Maar mails van vrienden, familie, school van de kinderen, daar kan je mijn inziens beter selectiever in zijn.

Informatieve emails van de school zou ik bijvoorbeeld wel direct naar kijken, maar mails van vrienden/familie met een heel hoog "Instagram gehalte" (ik heb vandaag een appel gegeten, kijk eens hoe cool ik ben) zou ik per definitie al negeren. Desnoods in spamfilter/emailrules op zetten, zodat mails in verschillende mappen komen en heel selectief behandelen. Tsja, wellicht hoor je dan een week/maand later op een feestje van die neef/nicht ineens iets van "hey waarom like je mn posts niet meer??"... simpel, je hebt wel iets beters te doen.

Ook zou je als TS zijnde ervoor kunnen kiezen om dingen als email wat ouderwetser te doen: niet meer op overal, altijd en op de telefoon, maar op een vast moment op een pc/laptop thuis. Zet de GMail app stop op je telefoon, dan wordt je niet de hele dag door gebombardeerd met inkomende berichten. Kies zelf een vast punt op de dag dat je de email gaat lezen, zet de pc aan, behandel de mails (selectief) en zet die pc weer uit (of sluit GMail).

Helemaal het internet weg proberen te werken lijkt mij niet de oplossing, niet als je verder in alle opzichten je leven hetzelfde wilt blijven houden. Echter, iets gestructureerder met bepaalde prikkels omgaan en wat doelgerichter gebruik maken van het internet kan helpen als je het begint te ervaren als een last.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Znorkus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:39:
Hoi allemaal!

Net zoals heel veel van jullie waarschijnlijk ben ik een enthousiaste early adopter geweest van Internet, of, zoals het daarvoor heette, van 'computeren'.
Dus toen ik het topic zag in mijn lijstje was mijn eerste idee 'dit is iemand die tien jaar ouder is dan /me'.

Tot mijn verbijstering (nouja..) blijk je 12 jaar jonger te zijn.

Stiekem had ik het kunnen raden want er missen een paar elementen. X25, videotex, BBS. Zelf solderen omdat wat je wilt niet bestaat. Iemand hier oud genoeg voor een star-modem aan z'n C64? Wellicht heb ik de onderdelen voor je in het zakje gedonderd.

Je kunt prima zonder internet. Je kunt ook zonder aardgas, elektriciteit en zelfs zonder stromend water.

Je gaat niet dood zonder internet, en je houdt een hoop meer vrije tijd over. Als je die nuttig kunt besteden is het zelfs de moeite waard.

Ik spring nu even naar het andere uiterste.

Zonder stromend water zul je zelf voor veilig en schoon drinkwater moeten zorgen. Dat is best lastig. Stel: je woont onderaan een berg met sneeuw gedurende een groot deel van het jaar. Dat houdt in dat je eigenlijk altijd smeltwater hebt wat naar beneden stroomt. Dat is goed te drinken totdat er ergens een konijn doodgaat in jouw smeltwaterriviertje. Je komt er achter dat dat gebeurd is als je één of twee dagen lang je longen uit je lijf kotst van de infectie die je opgelopen hebt.

Zie je waar we naar toe gaan? Zonder internet is vooral lastig omdat je voortdurend uit moet leggen dat je niet aangesloten bent op de interwebs, en dat ze dus de postbode voor je op pad moeten sturen. Kost je een paar minuten per week.

Zonder stroom en gas zul je een paar (als in twee, drie of vier) uur per dag moeten besteden aan warmte, licht en koken.

Zonder waterleiding moet je iedere ochtend beginnen met zoeken naar schoon en veilig drinkwater, en dat kan je regelmatig een halve dag (of meer) kosten.

-------------------------

En dat is het spectrum waarin je je 'tot hier en niet verder' moet vinden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Jeroenneman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:29:
Jammer dan, als je mijn klandizie niet wilt dan ga ik wel naar de ander ;) Dit is een houding die vanuit bedrijfsoptiek gezien behoorlijk dom is omdat je er klanten mee naar de concurrentie jaagt. Buiten dat heb je hier ook met wetgeving te maken zoals de GDPR. Of Whatsapp GDPR compliant is, is hier de grote vraag.

De GDPR is een heel mooi voorbeeld wat er eigenlijk mis is. Die wetgeving is er gekomen omdat men niet nadenkt over de gevolgen van bepaalde keuzes. Deze wetgeving dwingt men ertoe om wel na te gaan denken. Zoals je nu al bij een aantal organisaties ziet, is het gevolg van dat nadenken dat bepaalde dingen eigenlijk helemaal geen nut hebben om vast te leggen en dus geschrapt worden. Men kijkt ineens naar de inhoud.

Dat zou in bovenstaand geval ook mogen gebeuren: nadenken of Whatsapp wel het juiste middel is voor je communicatie. Je vereist namelijk dat iemand die app moet installeren en akkoord moet gaan met iets wat in feite allerlei informatie binnenharkt waarvan het maar zeer de vraag is of dat wel wettelijk is toegestaan (je deelt ongevraagd persoonsgegevens van anderen) terwijl er andere oplossingen voor handen zijn waarbij geen installatie van software, geen accounts, geen opgave van je hele hebben en houden, enz. nodig is. Het is een beslissing die voor jullie handig lijkt maar niet is omdat het simpelweg zeer gebruiksonvriendelijk is.

@Znorkus waarom zoek je niet een of meerdere hobby's die je buitenhuis kunt/moet uitoefenen? In plaats van het internet de deur uit te doen doe je dan jezelf de deur uit. Door jezelf bezig te houden ontloop je ook internet en hoef je het niet af te sluiten. Aangezien steeds meer dingen online gaan en het soms ook makkelijker/sneller is om dat online te regelen (verzekeringen, bankzaken, zaken met de overheid, etc.) is dat wel zo handig. Dat internet weg doen is in Nederland te lastig omdat we daar qua diensten erg afhankelijk van zijn.

Ik denk dan ook niet dat het een gevalletje discipline of verslaving is (discipline hebben is altijd handig) maar eerder nadenken over waar je iets als internet voor nodig hebt. Dingen als social media, rss feeds, e-mail abonnement zijn zaken waar je kritisch naar moet kijken of dat überhaupt iets bijdraagt. Heel veel mensen doen dingen klakkeloos.
En wellicht is het ook een kwestie van zoeken naar dingen die wel leuk zijn. Internet kun je nog steeds gebruiken als bron van informatie, zeker als het op techniek aankomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor mij is het gewoon hoe je er zelf mee omgaat. Mailtje met de vraag de garage en de ruitenwissers te beoordelen, instant block, delete en klaar. Andere mails over weet ik veel wat, zien wat het is en ook delete.

Het is voor mij toch echt hoe je er zelf mee omgaat. Niet meer op internet aangesloten zijn in deze tijd zie ik als geen optie. Alle mailtjes, video's of whatever is gewoon wat je er zelf mee doet of niet mee doet. 90% van de mails die ik krijg zijn zakelijk of hebben een ander nut, alles wat daar niet bij hoort wordt direct geblokkeerd of verwijdert.

Ik zou niet weten waarom je het internet de deur uit zou doen als het probleem niet het internet is, maar jij zelf. Klinkt als een hardware oplossing voor een software probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:20
@PilatuS heeft alles gezegd wat ik wilde zeggen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Sterker nog ik zie het gewoon als een basisbehoefte tegenwoordig. Maar inderdaad is het wel hoe je er zelf mee omgaat.

Maar ook wat is internet tegenwoordig? Je huis pc/ laptop en telefoon? Of ook zaken als bellen, televisie, bankieren, overheidstaken etc etc Indirect is alles tegenwoordig internet.

Wat hier denk ik wel speelt is het einde van het 'vrije internet'. Na pak m beet 2010 is alles advertenties en tracking geworden en bepalen de Facebooks, Apples, Googles, Microsofts, advertentieplatformen en databrokers alles. Het hobbystuk en de eigen controle daarover is geminimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:05 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14
Kan je zonder internet? Nee. Degene die dat wel beweren die hebben dan wel ergens een backup zoals mobiel internet of internet bij familie.

Ik herken het probleem, bedrijven doen meer digitaal en wil je "engaged" houden. Vroeger werd er gevraagd of je vanavond online was, oftewel online op MSN. Dan stuurde je een bericht die de volgende avond pas beantwoord werd.

Nu zijn we altijd online, voornamelijk mobiel. Dat apparaat wat je constant dat dopamine shotje geeft. Wat ook zorgt voor een frustratie wanneer iets niet meteen gebeurt, of als je je mobieltje niet kan vinden.
We willen dat iets nu meteen gebeurt want instant gratification en tevens hebben we last van FOMO, Fear of Missing Out.

Wat ook frustrerend is dat we 24/7 geserveerd worden met nieuws. Constant herinnerd worden wat de orde van de dag is. Vooral op Facebook is dit een ding. Dan moet iedereen hun eitje kwijt in de reacties, vervolgens krijg je weer 20 andere reacties van vreemden op jouw bericht.
Ieder bericht krijg je een notificatie en dat check je dan ook meteen. Ik word zelf ook zenuwachtig als ik bezig ben met de vaat en dat ik opeens mijn mobiel voel trillen.

Dit is best een maatschappelijk probleem aan het worden. Zoals je al zei, vroeger waren het de nerds die op internet waren, en nu iedereen wel online is.
Ik merk dat er ook een gat is in de doelgroep. De ouderen die vroeger niets met internet deden die zijn opeens online. Tevens ook kinderen/tieners die niet het internet van vroeger hebben meegemaakt die gedragen zich een beetje hetzelfde als ouderen. Geen benul van privacy en nogal naief.

Als iemand van 30 jaar oud klink ik nu wel als een ouwe lul. Zoals anderen ook verteld hebben is internet niet meer weg te denken en eigenlijk een basisbehoefte geworden. Net als dat het hebben van een bankrekening niet verplicht is.
Schrijf je uit op de notificaties, gebruik desnoods een spam mail. En eventueel afstand nemen van mobiel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-08 21:02
Het grootste probleem van TS lijkt e-mail te zijn. De rest kun je namelijk zelf doen wanneer het je uitkomt.

Mijn oplossing is om af en toe (ca. 5-10 jaar) van e-mail adres te wijzigen. De mensen die het nodig hebben, krijgen het nieuwe adres. Voor de rest kijk ik 1x per maand nog naar de oude, of daar iets van belang staat.

In de overgangsperiode ben ik mensen niet tot last, want als ze naar het oude adres mailen is dat prima. Ik reageer dan gewoon vanaf het nieuwe en uiteindelijk gebruikt iedereen die.

[ Voor 22% gewijzigd door Antique op 06-12-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 22:54

Metalfreak

Hoije woh!

Vooral in hoe je de mail te serieus behandelt zie ik een probleem. Ik herken dat namelijk helemaal niet, ik mail nauwelijks met bekenden en herken dan ook niet dat je daarmee alles regelt. Alleen richting bedrijven wil ik het wel eens gebruiken (heb een hekel aan telefoneren), maar merk dat veel (vooral kleine) bedrijven juist weer heel slecht met mail omgaan. Als ik een nieuwsbrief binnenkrijg, kijk ik er misschien met een half oog naar of negeer ik het volledig. De classificatie van Gmail maakt dat erg makkelijk tegenwoordig. Het klinkt een beetje alsof je de neiging hebt om op elke nieuwsbrief een reactie te geven in de trant van "Bedankt voor uw aanbieding, maar helaas ben ik deze keer niet geïnteresseerd in uw aanbiedingen. Ik kijk uit naar uw volgende nieuwsbrief, tot gauw!". Nieuwsbrieven krijg ik wel, maar kijk ik nauwelijks naar, behalve als ik een keer daadwerkelijk iets wil bestellen check ik even of daar geen kortingscode in staat.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• switchboy
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Het probleem is niet het internet an sich, maar de 'druk' en informatie overload die van steeds schreeuwerige wordende websites afkomstig is. De keuzestress en uiteindelijke loomheid die door het eindeloze aanbod aan media veroorzaakt wordt. Ik heb serieus avonden gehad dat ik netflix of plex aanzette, door de honderderde titels bladerde, na 20 minuten(!) 'meh' dacht en de applicatie maar weer afsloot

Wat ik heb gedaan om het internet, email en computertijd weer leuk te maken is dit:
- geen Facebook/instagram/twitter meer op de telefoon
- alle push notificatie behalve die van Whatsapp uit
- sociale media alleen met een tijdslimiet en achter een desktop
- email in principe op gezette tijden achter een desktop tenzij ik er door omstandigheden niet onder uit kom. En allen dan specifiek alleen dat mailtje lezen (bv een route, boarding pass of gepland contact)
- als iets écht belangrijk is en niet kan wachten tot ik 'de post' bekijk moet er maar over gebeld worden (en geloof niets wat in je mailbox komt is zo belangrijk dat het niet een paar uur in je postvak in kan rijpen)
- leesbevestiging uit ook in chat apps
- nooit abboneren op nieuwsbrieven (als ik de aanbiedingen wil bekijken ga ik naar de site)
- pihole en ublock zijn je vriend

Het aller belangrijkste:
- voor het starten met 'scherm tijd' bedenken wat het is dat ik wil doen en hoe lang ik dat ga doen.

Dat laatste puntje is denk ik het meest belangrijke. Het help met de focus. En het hoeft echt niet heel serieus of rigide te zijn. Ik mag van mezelf nog steeds mijn tijd verdoen met kattenfilmpjes of memes als ik mezelf dat doel maar stel.

Het belangrijkste is het -van tevoren- bedenken wat het is dat je wilt doen. En dat dan gaan doen. Hoe concreter hoe beter. Niet ik ga Netflix kijken, maar "Ik ga een aflevering the hundred kijken op Netflix' daarna neem ik een pauze en bedenk ik wat ik wil doen. 'Ik ga drie potjes domination battlefield doen met die en die.'

Ik merk dat sinds ik dat doe (en in het begin kostte dit echt dicipline) ik weer met rust achter een scherm zit.

Ik kan me weer concentreren en genieten van wát ik aan het doen ben zonder afleiding. Ik game en programmeer zelfs sinds kort weer! (iets dat ik 4 jaar lang eigenlijk niet meer deed omdat al mijn scherm tijd naar nutteloos scrollen ging zitten)

Afleidingen uit
Doelen stellen
Discipline je eraan te houden

Het gaat allemaal om filtering en focus we zijn niet aangepast aan een continue stroom aan informatie. Ons brein heeft een filter nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door switchboy op 06-12-2018 11:11 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
geboortejaar 1976 hier ;)

Ik had tot voor een paar jaar geleden ook een behoorlijk gehaast leven naast mijn drukke baan waarin ik online alles in de gaten hield en overal up to date van wilde zijn.

Toen ben ik gaan nadenken en kwam tot de conclussie dat dit echt niet mijn (online) leven voor de komende 30 jaar zou gaan zijn.

Oke, wat ga ik dan in al die uren doen waarin ik online ben? Toen kwam Vrijwilligerswerk in me op.

Nu 2 jaar in een Senioren complex helpen met de meest onnozele dingen als lampies indraaien, vuilnes naar beneden sjouwen, sommige bewoners mee helpen aankleden, koffie en gebak in de zaal serveren. Lichte schoonmaakwerkzaamheden/onderhoud hier en daar.

En het allerleukste; praten met de senioren.
Ik hoor de mooiste verhalen van de bewoners van heul vroeger. Ook een aantal bewoners waar ik een onwijze lol mee heb, heerlijke droge en soms schunnige humor.

Vooral het gewoon een praatje maken met de diverse bewoners wordt zeer op prijs gesteld, sterker nog....sommige bewoners kijken uit naar mijn volgende bezoek.
Ik zie veel bewoners echt opleven als ik (of andere vrijwillgers) langskomen. Hier kan geen euro verdienste tegen op.

Ik merk dat ik hier honderd miljoen miljard meer keer voldoening uit haal dan uit mijn vroegere (imho) overdreven online bestaan.
En veel zaken in dat overdreven drukke online leven blijken gewoon totaal nutteloos te zijn, nu blijkt.

Ik ben van 40 uur per week naar 32 uur werk gegaan en ik besteed die uren met ''mijn oudjes'' :+

Geen idee of TS aan Vrijwillgerswerk doet, zo niet, wellicht een tip ;)

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 06-12-2018 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
Het ultieme van niet zonder internet kunnen vindt ik toch wel de mensen die in rij bij de kassa van de winkel weer met hun mobile in hun klauwen staan. Veel te bang om iets te missen. Ik vind het juist heerlijk om om mij heen te kijken. Kijken naar wat andere mensen op de band leggen bij de kassa en dan fantaseren wat ze ervan gaan koken of ik probeer aan de hand van de boodschappen te raden of iemand single is en spreek (als het een vrouwelijk persoontje is) dan gelijk aan... 8) Nee, da's niet waar, maar wat is er mis met een beetje mijmeren op dooie momentjes? Moet je als je ergens moet wachten gelijk die mobiel weer in je klauwen hebben? Er gebeurt zoveel moois om je heen.

Ik betrap me er in het weekend wel eens op dat ik vaak kijk op mijn mobiel of er nog berichtjes zijn, dus wat ik wel eens doe in het weekend is dat ding gewoon helemaal uitzetten. Er komt 's weekends toch nooit wat soeps binnen en als de boel in de hens staat dan bellen ze wel op mijn vaste nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ook ik herken veel in de verhalen hier. Ook ik was er vroeg bij en heb jaren van m'n leven obsessief internet gevolgd, tot ik besefte dat ik hele werkdagen lang van notificatie naar notificatie klikte en overspoeld werd met mail. Zelf denk ik dat ik net op tijd m'n burn-out heb gehad, namelijk voordat Hyves/Facebook populair werd. Toen de social media opkwam had ik al geleerd om alle notificaties uit te zetten en m'n mail streng te bewaken/filteren. Ook op mijn telefoon volg ik dat beleid, (bijna) alle notificaties staan uit. Slechts een paar mensen mogen mijn telefoon laten rinkelen. Verder zie ik het wel wanneer ik dat wil. Ik voel me geinspireerd door een verhaal dat ik ooit over de Amish las. Dat is een Amerikaanse religieuze groep die zeer terughoudend is met moderne technologie. Ze hebben wel telefoons, maar niet in huis. Ze hebben een telefoon in de schuur liggen die automatisch naar voicemail/antwoordapparaat gaat. Zo kunnen ze elkaar gesproken boodschappen sturen zonder elkaar voortdurend te storen.

Dat heeft de frappante situatie geschapen dat ik de grootste nerd in mijn kennissenkring ben, maar zo'n beetje de enige die niet voortdurend met z'n telefoon loopt te spelen. Overigens valt het me ook op dat er gigantische verschillen zitten tussen de verschillende sociale groepen waar ik in zit. Sommige groepen zitten voortdurend met hun telefoon te spelen terwijl dat in andere groepen nauwelijks gebeurd en als onbeleefd wordt gezien.

Niet dat al mijn problemen nu verdwenen zijn, maar het kan in ieder geval een stuk minder.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
rimave schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:39:
Het ultieme van niet zonder internet kunnen vindt ik toch wel de mensen die in rij bij de kassa van de winkel weer met hun mobile in hun klauwen staan. Veel te bang om iets te missen. Ik vind het juist heerlijk om om mij heen te kijken. Kijken naar wat andere mensen op de band leggen bij de kassa en dan fantaseren wat ze ervan gaan koken of ik probeer aan de hand van de boodschappen te raden of iemand single is en spreek (als het een vrouwelijk persoontje is) dan gelijk aan... 8) Nee, da's niet waar, maar wat is er mis met een beetje mijmeren op dooie momentjes? Moet je als je ergens moet wachten gelijk die mobiel weer in je klauwen hebben? Er gebeurt zoveel moois om je heen.
Mensen vergeten vaak dat de leukste/mooiste/grappigste/schunnigste/meest genante/spannendste ... momenten en mensen rondom je heen gebeuren en niet op het internet.
Wat is er nu bijvb. leuker dan in de stad op een bankje of terras zitten en kijken naar de mensen die voorbij komen. Levert heel wat spektakel op :Y ... en als je de dierentuin op straat beu bent, kan je altijd nog een gezellige babbel met mekaar hebben, zonder gsm dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:05 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wiemelen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:48:
[...]

Mensen vergeten vaak dat de leukste/mooiste/grappigste/schunnigste/meest genante/spannendste ... momenten en mensen rondom je heen gebeuren en niet op het internet.
Wat is er nu bijvb. leuker dan in de stad op een bankje of terras zitten en kijken naar de mensen die voorbij komen. Levert heel wat spektakel op :Y ... en als je de dierentuin op straat beu bent, kan je altijd nog een gezellige babbel met mekaar hebben, zonder gsm dan :)
ja maar op Facebook staat een filmpje van een hondje uit China met een hoedje op dat kaarsjes uit blaast.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:24
Door de huidige staat van het internet heb ik zelf de indruk dat mensen meer en meer 'gesynchroniseerd' geraken: iedereen denk ongeveer hetzelfde op hetzelfde moment.

Tegenwoordig is het zo gemakkelijk om iets te delen, de gevolgen daarvan zijn volgens mij niet te onderschatten. En het versterkt zichzelf: veel gedeelde onderwerpen worden nog meer gedeeld ten koste van andere.

Dat heeft volgens mij een negatieve invloed op de creatieve vermogens van een mens. En laat nu net creativiteit een van de sterkste eigenschappen van een mens zijn.

Ook een van de enige zaken waar automatisering nog niet aan de orde is. (maar zeg nooit nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hajee999 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:38:
[...]

Als het echt belangrijk is bellen ze wel toch...
Dat zou je zeggen, maar een tante van mijn vrouw was boos dat ik niet op nam terwijl ze al drie dagen aan het bellen was. Toen ik vroeg op welk nummer was het antwoord 'op messenger'. Die messenger had ik er afgegooid omdat een ander familielid van mijn vrouw continu berichten stuurt en dan trilt mijn telefoon continu en ik had ook zoiets van als het belangrijk is dan bellen ze wel ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Znorkus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:24:
[...]

Aan mij! :D Volkomen gelijk. Ik doe het helemaal zelf. Niet eens cynisch bedoeld.
En nu ga ik weer even Hellgate London 2038 spelen - via internet achtergekomen dat deze prachtige game een tweede leven ingeblazen heeft gekregen. Multiplayer, welteverstaan.

Bedankt voor de mooie en eerlijke feedback mensen. Het moest me even van het hart en ik blijf vermoedelijk nog lang een tweakert. En natuurlijk ga ik zeer zeker niet zomaar de stekker eruit trekken en voor mijn huisgenoten beslissen. Zo werkt dat niet!

Edit: oh, en:

[...]

[...]

[...]

Die van het totaal uitschakelen van alerts op de mobiel en paar keer per dag kijken vind ik ook een hele goede.
Goed bezig! Mijn advies: net als cold turkey stoppen met Facebook; Neem een nieuw e-mailadres. Wijzig even je mail bij bank, overheid en basisschool en stuur een mailtje naar je beste vrienden. Evt. autoresponder op je huidige mail om even naar je te bellen voor het nieuwe adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Het grappige is dat afgelopen weekeind mijn smartphone gesneuveld is ;-)
Een goede test dus om te ervaren wat er gebeurt.

Ik ontvang niet meer de uitnodigingen van mijn squash-groepje (ca 4 heren uit mijn buurt waarmee we paar keer per maand squashen, beetje op wie-er-kan-basis)

Ik ging klussen bij mijn zus en moest expliciet laten weten dat ik appjes niet zou zien.

Ik moest voordat ik wegging het adres van het nieuwe huis van mijn zus opzoeken: dat 'had ik natuurlijk wel ergens', maar in 2018 betekent dat dat dat ergens in gmail of WhatsApp staat. Daar zou ik dus niet bij kunnen dus moest ik het voordat ik wegging op een papiertje opschrijven. Pen en papier - ik heb veel snel voorhanden op mijn werkkamer/gamehol, maar die pen moest wel even van beneden komen.

Ik had geen google maps als navigatie dus moest op de auto-navigatie rijden. Die kaart is al 7 jaar niet meer geupdate dus dat was rondom Amsterdam even goed op de borden kijken hier en daar.

Ik moest mijn zus vragen om af en toe haar tel te checken, ik zou namelijk evt mijn vriendin + kinderen nog op gaan halen die ergens anders waren. "Hadden we nog wel even contact over", zo gaat dat dan. Je spreekt het dus gewoon niet meer vantevoren af: je 'hebt het er nog wel even over'. Kennelijk. Dus ik moest ('moest'?) via de tel van mijn zus communiceren. Ja ik blijf toch eten hoor. Ja pakken jullie de trein? Okee dan klus ik hier nog even door. Wordt wel negen uur hoor. (20:15) ja ik ga rijden hoor tot zo. Enzovoorts.

*mental note to self: mijn vader nog een mailtje sturen om hem te 'bedanken' (?) voor het aardige whatsapp voicemailberichtje dat hij had achtergelaten. Ook weer zoiets. Iemand zegt/roept iets, en het is dan wel zo leuk om even terug te reageren. Je 'moet' er dan wat mee. Allemaal geen kopzorgen hoor, maar het tikt wel aan alles bij elkaar. Ooit runde ik een vrij groot warcraft III dota inhouse channel, altijd een overvol bnet channel. Zodra ik inlogde was mijn hele scherm groen van de 'whispers' (pm's) omdat iedereen van van me moest, of ik nog een game ging hosten, of ik iemand wilde safelisten, of ik naar een timeban wilde kijken, of ik een whitelist request wilde goedkeuren op het forum etc. Ik noemde dat destijds (2005-2008) het 'green text syndrome', en als ik rustig wilde gamen, logde ik in op een alt.

Op mijn werk moest ik aan twee mensen die ik aanstuur doorgeven dat ik niet meer via mijn mobiel te bereiken was, maar gewoon via werk.

Mijn vriendin weet dat ze me niet kan appen en moet dus mailen over de communicatie over wie wie ophaalt.

Verder valt het wel mee geloof ik. Ik kan eventjes niet meedoen aan de 'wat eten we voor kerst' discussie van mijn zussen en mij: daar werd nog heen en weer over geappt, wie dit jaar wat zou maken, en of het nou indiase curries zou worden en bij wie het zou zijn. Ik ben dus even uit die discussie en bedacht me dat ik dus nu even moet gaan mailen om aan iedereen (moeder, zus 1, zus 2, vriendin) voor te stellen dat het dit jaar bij ons is bij voorkeur omdat mijn vriendin op die avond nog wat vrijwilligers-kerst-werk moet doen bij ons in de stad...Hoe de fuck regelden we dat vroeger? Iedereen apart bellen, kennelijk? Okee dan bel ik X even, bel jij Y dan om het door te geven? Ja, zo ging dat kennelijk.

Voel me er niet overspannen over hoor - maar vind het wel interessant om het even kritisch onder de loep te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Maar je hoeft toch niet helemaal terug naar het stenen tijdperk? Waarom neem je niet gewoon een dumb-telefoon, die je dan kunt gebruiken als je echt even wilt bellen of sms-en? Dat maakt je leven volgens mij een stuk eenvoudig, zonder dat je aan je "internetverslaving" toegeeft.

Het internet er uit doen is toch niet hetzelfde als geen toegang meer hebben tot mobiele communicatiemiddelen? Alleen al voor noodsituaties, zeker op de weg, zou ik toch wel altijd een mobiele telefoon bij me willen hebben. Dat is ook gewoon de norm, de praatpalen zijn niet voor niks weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Znorkus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:42:
Het grappige is dat afgelopen weekeind mijn smartphone gesneuveld is ;-)
Een goede test dus om te ervaren wat er gebeurt.
Dit verhaal gaat meer over een leven zonder Whatsapp en zonder smartphone dan een leven zonder internet. Ik heb nog nooit geleefd met Whatsapp dus welkom terug in mijn wereld :p

Het klassieke "mijn internet is kapot" terwijl de modem uit staat. Oftewel, Whatsapp != Internet. Of je moet dadelijk in bepaalde Afrikaanse landen wonen waar Zuckerberg (ooit) van plan was gratis internet aan te bieden.

Of wat @slow whoop zegt. Koop een dump phone of maak van je smart phone een dommere telefoon door het te strippen van onnodige apps (IMHO social media).

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2018 10:04 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 12:54
Wat ook gewoon al scheelt is whatsapp op stil/geen meldingen zetten en uit zoveel mogelijk groepsapps gaan. Eventueel voor belangrijke personen, zoals je vriendin/kids laat je de meldingen wel aan staan.
Dat scheelt een hoop gedoe/afleiding en je kunt een paar keer per dag even de berichten bijwerken in een minuutje.

Qua mail heb ik mijzelf op praktisch alle nieuwsbrieven e.d. afgemeld. Degene die wel binnenkomen kan ik al verwijderen zonder mijn telefoon te unlocken (eigenlijk zou ik me daarvoor ook nog uit moeten schrijven).

Verder vind ik de digitalisering wel prettig. Ik doe weinig meer op papier en regel bijna alles digitaal. TV kijken ik bijna niet meer, wel veel YouTube en Netflix. Nieuws check ik met name via Google News.

Heel veel doe ik ook met mijn telefoon en nog maar zeer weinig (buiten het werk om) met een laptop.

Dus zonder internet en smartphone zou ik niet kunnen, maar ik kom wel steeds meer tot het besef dat ik het prettig vind om de informatie overload te beperken waar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 09:55
Ik begin ook steeds meer dingen van mijn lijstje te schrappen; instagram, snapchat etc verwijderd.
Alles wat ik nog wel heb (FB, ja, I know) staan de meldingen van uit, op een paar belangrijke personen op WhatsApp na.
Verder staat mijn smartphone al-tijd op niet storen. (Op een paar belangrijke personen na, die kunnen mij bellen.) De anderen kunnen me bellen wat ze willen, ik hoor het niet, pas op het moment dat ik mijn telefoon UNLOCK. (Ook als het toestel gelockt is, zie ik geen notificaties / leds etc)

Langzaam maar zeker gaan ook FB en andere dingen nog weg, maar FB heb ik vooralsnog omdat het toch nog wel eens handig is om iemand via Messenger te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik heb het topic gescand, ik kan het gemist hebben, maar waar speelt het grootste deel van je 'ge-internet' zich af? Op een desktop in je 'gamehol'? Heb je al eens overwogen je desktop in te wisselen voor een laptop? Die je 'uit het zicht' kan leggen? :)

Wij hebben drie laptops in huis, welke 'standaard' ergens in de huiskamer liggen opgeborgen. Voor fotobewerking e.d. hebben we een werkkamer met IPS-scherm en dat kan prima, maar dan pak ik het wel o.b.v. een timeslot aan om te voorkomen dat ik afdwaal en twee uur vergooi aan bv. Reddit.
Zoals de meerderheid van de Nederlanders tv-kijken 'op basis van de klok' en niet 'op basis van wat de tv-gids', verwacht ik dat tijdstip + plaats misschien wel een grotere rol speelt dan het feit dát je zoveel internet.

Of stel, je besteedt de helft van je 'schermtijd' op de telefoon, dan is de oplossing die @234FaTaLiTy hierboven noemt denk ik een goede. Enkel de essentials installeren, van FB/Instagram geen apps maar browserversies en verder alles uitschakelen waar je je aan stoort (of kan storen). Want waarom pushen Google, FB e.a. de apps? Omdat een app een grotere 'impact' heeft. ;)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Mogelijk altijd.
Maar wil je het?

Vond het volgende fenomeen wel wat om over na te denken.
Toen destijds de vluchtelingen crisis op zijn hoogtepunt zat werden er op vele plaatsen opvangkampen ingericht. Zo ook in mijn stad.
Daar moesten in hoog tempo voor weinig geld basis voorzieningen aangelegd worden voor vluchtelingen die NIETS meer hadden. Wat waren die voorzieningen?
1. water
2. voedsel
3. een dak boven het hoofd (tent)
4. een plek om te slapen (veldbedden)
5. toilet, douche, etc.
6. wifi.

Ja, écht... Wifi zat heel expliciet in dat lijstje aan primaire levensvoorzieningen. Zegt toch wel wat...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:45:
> Is Internet verplicht?
'tuurlijk niet. Hoeveel oude mensen denk je dat er rondlopen die geen internet hebben? Mijn schoonouders, eh inmiddels: schoonmoeder, is er zo een. De belastingaangifte gaat op papier, zaken met de gemeente over centrale overheid kan nog gewoon per post. Bankzaken zijn amper een probleem (hoewel ze wel het geluk heeft nog een bank te hebben waar ze heen kan). Sommige dingen zijn makkelijker of sneller, maar ik denk niet dat ze het idee heeft iets te missen.
Ik denk dat het daar wel eens mis kan gaan. Je word immers redelijk gepushed naar online. Mijnoverheid kom je in elk geval niet zo makkelijk meer vanaf en ook banken die je geen papierhandel meer sturen zijn er niet happig op om dat weer terug te draaien. En ja, kantoren verdwijnen ook als sneeuw voor de zon. En dan heb je nog veel zaken die er van uit gaan dat je DigiD hebt, en ook dat allemaal online mag regelen.

Als je nu nog terug kunt is dat denk ik voorlopig de laatste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Dat denk ik ook LOTG. Het is niet voor niets dat overheden (ook europees) zo ontzettend hard aan het werk zijn om ervoor te zorgen dat er echt overal breedband komt te liggen. Niet argwanend bedoeld, maar dat zijn dus wel voorbereidingen. Geen optionele hobby meer dus binnenkort, maar in hetzelfde rijtje als adres, burgerservicenummer, en telefoonnummer: namelijk je emailadres / online presence.

Het is van -een- communicatienetwerk cq methode getransformeerd naar -het- communicatienetwerk. VOIP is een erg grote stap geweest. In 2018 kijk je misschien nog raar op als je garage om je emailadres geeft, maar in 2118 is een emailadres mogelijk verplicht, door de overheid geverifieerd om misbruik te voorkomen en om digi-crime te voorkomen gekoppeld aan je IP-adres oid, en automatisch bekend bij de garagehouder op basis van je kenteken.

Ik roep maar wat dingen, ik ben geen Steve Jobs of ander groot visionair: maar we zitten wel op een heel interessant kantelpunt. Vanaf de begintijd van het internet (voor mij was dat ca 1995) tot en met het heden heb ik er af en aan gebruik van gemaakt (meer aan dan af :D) - en nu, anno 2018, begin ik voor het eerst te denken: wow, wacht even, geen internet - dat kan eigenlijk bijna niet meer.. Tuurlijk, het kan, in theorie, maar het is uiterst ongemakkelijk.

Solliciteren zonder emailadres of linkedin pagina?
Je inschrijven op een school zonder emailadres?
Lid worden van een studentenvereniging zonder emailadres en whatsapp?

Ik vraag me serieus af of dat nog wel kan, vandaag de dag.
Wat LOTG zegt. Volgens mij zijn wij (die ermee begonnen!) tegelijkertijd de laatste generatie die nog zonder internet kan. Daarna eigenlijk niet meer, of je moet wel krankzinnig eigenwijs zijn en je als een outsider gedragen.

Terwijl zonder TV leven, of zonder auto, of zonder vlees, of zonder kinderen, of zonder partner, of met kinderen en zonder partner, misschien zelfs zonder telefoonnummer leven al veel beter mogelijk is! Grappig toch? Je TV kan je er zo uitgooien - maar internet? Red je niet!

[ Voor 11% gewijzigd door Znorkus op 11-12-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 12:54
Maar moet je het überhaupt nog willen dat je echt alles zonder internet doet?
Het zal vast kunnen, maar kost een hoop moeite en frustratie en wordt alleen maar lastiger en uiteindelijk gewoon onmogelijk.

DigiD en al het andere wat je online moet regelen is zeker niet zaligmakend, maar zoals "vroeger" alles op papier, in mappen stoppen, per papier communiceren, bellen tijdens kantooruren of zelfs fysiek een bezoek brengen aan een winkel/kantoor etc
Het is toch prettig dat dat niet meer hoeft en je een hoop thuis vanaf de bank met desnoods je smartphone kan regelen?

Kortom voor de verplichte onderdelen zou ik het gewoon slikken omdat het uiteindelijk gewoon het meest efficient is.

Al het bijkomende zoals telefoontjes, appjes, mailtjes, FB, Instagram, Twitter, forums etc etc kun je prima zelf paal en perk aan stellen op diverse manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Compleet zonder internet kan, maar is in de westerse samenleving niet praktisch. Zeker niet als je er al jaren gebruik van hebt gemaakt. Met een leven zonder internet maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Ik geloof niet dat je daar meer "peace of mind" van krijgt.

Als internet niet (meer) je hobby is, moet je het gewoon alleen gebruiken voor de dingen waarvoor je het echt nodig hebt, en anders niet. Het enige dat je daar voor nodig hebt is discipline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

slow whoop schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:43:
Compleet zonder internet kan, maar is in de westerse samenleving niet praktisch. Zeker niet als je er al jaren gebruik van hebt gemaakt. Met een leven zonder internet maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Ik geloof niet dat je daar meer "peace of mind" van krijgt.

Als internet niet (meer) je hobby is, moet je het gewoon alleen gebruiken voor de dingen waarvoor je het echt nodig hebt, en anders niet. Het enige dat je daar voor nodig hebt is discipline.
Dat ^^

Geen internet (meer) gebruiken is net zo moeilijk of makkelijk als (bijvoorbeeld) stoppen met roken. En net als stoppen met roken is het iets dat je zelf doet.
Ik heb bijvoorbeeld het scrollen op mijn (niet meer bestaande) facebook vervangen door een ebookreader aan te schaffen... en ik geloof dat ik daar toch meer voldoening uit haal

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik, week of 2 terug bij de Sauna / Spa Resort:

Baliemevrouw: "Wat is uw e-mail adres?"
Ik: "Die geef ik liever niet."
Baliemevrouw: "Die heb ik nodig om uw reservering vast te leggen"
Ik: "Maar ik ben hier nu, ik hoef geen mail."
Baliemevrouw: "Ik moet hier toch wat invullen meneer"
Ik: "info@example.com"
Baliemevrouw: "Hier is uw bandje, veel plezier"

Dat dat werkte :D 8)7 (in de realiteit duurde dit gesprek nog best wat langer)

Moraal van mijn verhaal: Internet is overal nodig en ingebakken in systemen, zelfs waar het niet nodig zou moeten zijn. Het hebben van een e-mail adres is bijna net zo normaal als het hebben van een voor- en achternaam bestaande uit alleen de letters A t/m Z

[ Voor 43% gewijzigd door Gamebuster op 11-12-2018 15:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:48
Gamebuster schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:05:
Ik, week of 2 terug bij de Sauna / Spa Resort:

Baliemevrouw: "Wat is uw e-mail adres?"
Ik: "Die geef ik liever niet."
Baliemevrouw: "Die heb ik nodig om uw reservering vast te leggen"
Ik: "Maar ik ben hier nu, ik hoef geen mail."
Baliemevrouw: "Ik moet hier toch wat invullen meneer"
Ik: "info@example.com"
Baliemevrouw: "Hier is uw bandje, veel plezier"

Dat dat werkte :D 8)7 (in de realiteit duurde dit gesprek nog best wat langer)
Even de AVG zeurpiet uithangen, maar inmiddels zijn we wél op een punt dat dit soort info vragen om het vragen ook niet meer mag. Er is geen te rechtvaardigen belang voor ze om dit te vragen.

Maargoed, zonder internet: ik wil niet. Wat ik wel wil, is even vooruitspoelen in de toekomst nadat alle copyright, AVG en wereld dominantie rechtzaken zijn uitgevochtend en internet een plek is waar je op een veilige en neutrale manier dingen kunt doen. Betalen waar voor betaald moet worden en informatie weer delen en vinden, zonder bang te zijn om op een trollenleger, marketingteam of andere vorm van bullshit influencers te stuitten.

Internet is momenteel vooral de verzamelplek van nep. Behalve Tweakers natuurlijk, wij herkennen nep binnen no-time >:)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:04
Redelijk in lijn met dit topic denk ik zo. Het Youtube kanaal BrainCraft heeft een serie gemaakt over hoe bedrijven je letterlijk zo veel mogelijk op het internet proberen te houden omdat ze daar geld aan verdienen.

Nu is dat natuurlijk niet ongekend nieuws, maar ik vond het alsnog wel een interessante serie.

Ik heb zelf op mijn iPhone de time-tracker aangezet, en ik kom tussen de 2 en 3 uur gemiddeld per dag uit wat ik op mijn telefoon besteed. Wat ik toch best wel veel vind, aangezien het eigenlijk nul productieve waarde heeft, constant een beetje dezelfde sites bezoeken e.d.

Internet helemaal de deur uit doen zal voor mij niet gaan (het brengt mijn brood op de plank) (en zou ik ook niet willen) maar minder doelloos surfen, yeah, dat lijkt me wel een goede stap.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik vind discussiëren op internet over het niet gebruiken van internet toch wel enigszins een bijzondere start van het plan om niet meer internet te gaan gebruiken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Checking in...21 dagen zonder internet omdat onze providers niet netjes aansluiten...
Nu op dag 10 of 11.
Ik zie dat onze kinderen wat meer spelen en minder vragen naar een tekenfilm op Netflix. Het uurtje gamen per dag is er nog wel want dat kan offline. Ook is onze huishouden wat meer op orde omdat we niet in de Netflix bingewatch modus kunnen komen. Ik sport nog 3 avonden in de week en we zijn redelijk op na een lange dag werken dus we hebben nog niet samen een leuke bordgame opgepakt wel doen we met de kinderen nu na het eten soms een potje kwirkle.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:48
ZpAz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:41:

Internet helemaal de deur uit doen zal voor mij niet gaan (het brengt mijn brood op de plank) (en zou ik ook niet willen) maar minder doelloos surfen, yeah, dat lijkt me wel een goede stap.
Ik zit gemiddeld wel op 6-7 uur per dag. Maarja, hou contact met m'n teams via whatsapp, skype en andere tools, heb doorlopend whatsapp web open en pak die telefoon werkelijk elke keer op en neem 'm steeds mee. Ben er behoorlijk mee vergroeid, maarja, bereikbaarheid, reactiesnelheid, allemaal relevante dingen voor m'n werk. En dat laat je privé dan niet zo snel los. Probeer hem vaker als ik vrij ben weg te leggen, maar dat valt nog niet mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik heb het denk ik wel onderschat hoeveel mensen er nog zonder internet leven.
Of zijn er mensen die het overschatten? 98% van de huishoudens in Nederland had in 2017 thuis internet. Dat zijn dus statistisch gezien zo'n 340.000 mensen niet. Maar ik denk dat van die 98% een groot aantal ouderen zijn, een uitstervend ras waarvan er mogelijk al één heen gegaan is. Dus waar een gemiddeld huishouden zo'n 2.2 personen heeft, verwacht ik dat die 2% zonder internet gemiddeld minder is dan 2.2 personen.

Overigens het zonder internet kunnen lukt vast wel. Maar wil je het? Je klinkt alsof je een verslaving hebt, dus dan kan je proberen af te kicken. Afkicken wil niet zeggen dat je het nooit meer mag doen. Als een alcoholverslaafde afkickt kan hij (of zij, of het) best nog eens een biertje pakken.

Waarom begin je niet met Facebook te verwijderen? Zelf ook gedaan en ik heb echt niet het gevoel dat ik wat mis.
Of mail sporadisch eens checken? Voor mijn werk mail ik regelmatig, moet ook, maar privé vergeet ik soms weken om de mail te controleren. Is dat erg? Voor mij gevoel niet. Als mensen een belangrijke mail sturen, dan laten ze wel weten als je het hebt gemist. En van bedrijven weet ik vaak wel dat er een mail komt. Na een bestelling of afspraakbevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Znorkus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:32:
Terwijl zonder TV leven, of zonder auto, of zonder vlees, of zonder kinderen, of zonder partner, of met kinderen en zonder partner, misschien zelfs zonder telefoonnummer leven al veel beter mogelijk is! Grappig toch? Je TV kan je er zo uitgooien - maar internet? Red je niet!
Laatst ging hier het luchtalarm af buiten gebruikelijke tijden...

Ik bedenk: Ramen & deuren dicht, en zet uw radio of TV aan.

Ik sluit ramen & deuren, en.... oh ik heb geen radio... of TV.... Euh... :D Uiteindelijk via whatsapp groep uitgevonden dat het vals alarm was, en dat internet radio blijkbaar ook bestaat

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 11-12-2018 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:07
Oh man, een feest der herkenning dit topic. Ik ben het digitale leven ook zat. Ik ga binnenkort proberen om alles de minimaliseren, dus 1 keer per dag m'n mail checken, geen social media of 1 keer per dag etc. Ik ga proberen mijn offline leven meer vorm te geven, inplaats van de hele avond op de bank weggedoken zitten achter mijn telefoonscherm :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slow whoop
Cobb schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:06:
Checking in...21 dagen zonder internet omdat onze providers niet netjes aansluiten...
Nu op dag 10 of 11.
...
Euh... volgens mij heb je nu wel gewoon internet. Je bent als een alcoholist die tussen twee slokken whiskey door zegt dat ie al 10 of 11 dagen droog staat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hetzelfde geldt voor een stofzuiger, auto, wasmachine, vaatwasser, telefoon enz.

je kan er allemaal zonder. maar is het wel een vooruitgang ?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 11-12-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Herkenbaar op bepaalde punten...

Wat betreft de vele e-mails is er wel een oplossing:

Je kan je op de meeste van dit soort mails ook gewoon uitschrijven...

Ik gebruik privé 2 e-mail adressen en ik ervaar helemaal niet de mate van opdringerigheid die TS in zijn OP ervaart...
Ja, ik ontvang sporadisch ook al eens een enquête of een tevredenheidsmailtje (onlangs nog van de energieleverancier een dag nadat ik belde voor een vraag i.v.m. een factuur), waarop ik dan gewoon scroll naar de kleine lettertjes onderaan "wens je dit soort berichten in de toekomst niet meer te ontvangen, klik dan op uitschrijven"...

Er zijn dagen dat ik nul mails ontvang op beide adressen dus ik vermoed dat het ook wel een beetje ligt aan de manier waarop je internet gebruikt.

Verplicht is het zeker niet en "onmisbaar" is relatief... Tuurlijk heb ik internet niet nodig om te overleven maar sommige zaken zou ik toch moeilijk kunnen/willen missen...

O.a. de mails van de school van de dochter vind ik wel belangrijk: zo heb ik ook een beeld van waarmee ze bezig zijn op school én ben ik op de hoogte van bepaalde activiteiten zodat we niet uit de lucht vallen en de dochter niet als enige in de klas toekomt zonder "whatever" dat ze die dag moesten meebrengen. Gelukkig sturen die ook niet dagelijks een mail maar slechts een paar keer per week.
Ik heb het liever zo want vroeger werd het per post opgestuurd, dan heb ik het 100 x liever per mail.

En dan nog gezwegen over het feit dat ik betaal voor miljoenen songs via streaming, wanneer ik er maar zin voor heb en ik zonder internet dus ook zonder muziek zou vallen en zou moeten terugvallen op mijn fysieke collectie CD's en Minidiscs die veel minder uitgebreid is en voor verplaatsing ben aangewezen op de MP'3's in mijn beperkte lokale opslag.

...en dat àl onze foto's van àlles van de voorbije jaren ook gewoon in de cloud zitten met backup in een andere cloud is ook een detail waarvoor ik -persoonlijk- niet zonder internet zou willen vallen.

...maar neen "verplicht" is het niet, alhoewel ik twijfel aan de mogelijkheid om alleen internet buiten te wippen bij je provider. (zelfs vaste telefoonlijn weigeren doen ze moeilijk over, bij mij blijft die dan ook gewoon in het pakket zitten maar wordt in vermindering gebracht op factuur)

[ Voor 16% gewijzigd door PinusRigida op 12-12-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
De tabs die standaard in Gmail aanstaan zijn wel erg prettig. Lees nu nooit meer de reclames of de Social media meuk. Heb als gevolg ervan al bijna een jaar mijn Facebook niet open gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door Cobb op 11-12-2018 17:57 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Hamazaki schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:53:
hetzelfde geldt voor een stofzuiger, auto, wasmachine, vaatwasser, telefoon enz.

je kan er allemaal zonder. maar is het wel een vooruitgang ?
De meeste van je genoemde zaken besparen tijd (alhoewel filerijden.. :P ). Internet is iets wat heel veel tijd kan besparen maar ook heel veel tijd en aandacht kan kosten. Je gaan niet urenlang stofzuigen omdat dat zo interessant is, of het hele wasprogramma afkijken*. Het internet biedt giga veel mogelijkheden maar dat is ook meteen de zwakte/het 'gevaar'. Je kan er uren en uren op zitten zonder echt wat nuttigs te doen. Of je kan er doelbewust mee omgaan, weten wat je wilt doen en daarna pc weer uit.

Ik heb ondertussen een heleboel veelgebruikte websites geblocked, nieuws, leuke filmpjes etc. Kan ik me uren mee vermaken maar ik heb niet het idee dat ik wat nuttigs gedaan heb. Binnenkort ook maar T.net even een paar weken blokkeren, gewoon om te kijken wat ik dan gaan doen, muziek spelen, taal leren, knutselen, wandelen, vrienden bezoeken etc. Als ik er perse op wil dan kan dat, als ik er bewust voor kies om de blokkering uit te zetten. Maar die drempel respecteer ik vaak wel. 't' + enter is heel snel en vaak onbewust ingetypt.

Het gaat mij meer om het bewust iets doen, bewust zijn op het moment wat ik waarom wil gaan doen. Dat is toch tricky met internet, het is zo'n gewoonte geworden..

* Ik hoorde wel van een vrouw dat ze haar tv eruit had gedaan, toen ze zag dat haar kind net zo gebiologeerd naar het wasprogramma zat te kijken als naar de tv :D

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Znorkus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:32:
Solliciteren zonder emailadres of linkedin pagina?
Zonder LinkedIn? Deze heb ik ook regelmatig gehoord in mijn omgeving. Dat je niet meer aan een baan komt zonder LinkedIn. Toch heb ik de afgelopen jaren te gekke banen en sollicitaties gehad zonder social media. En dan zit ik gewoon in de techniek / onderzoek sector en verdien ik bovengemiddeld goed.
Lid worden van een studentenvereniging whatsapp?
Opnieuw, ook hier nooit problemen mee gehad. Je krijgt alleen niet alles mee. Maar dat zie ik vooral als voordeel :)
Terwijl zonder TV leven
Ik ken er genoeg die zonder televisie leven, maar de kinderen achter de laptop zetten met Nijntje of zelf om films te kijken. Dat vind ik dan weer hypocriet ;)
(zonder) internet? Red je niet!
Maar waarom zou je? Dat heet toch gewoon vooruitgang? Zonder hygiëne, medicatie / vaccinatie / gezondheidszorg, landbouw, enz. redt je het tegenwoordig ook niet. Elke vooruitgang heeft zijn keerzijdes. Goedkope medicijnen zorgen voor medicijnverslaving zoals op paracetamol, overvloed aan eten zorgt voor meer obesitas, teveel hygiëne voor meer allergieën. Betekent dat dan dat we daarmee moeten stoppen?

Permanent internet is gewoon nog niet zo lang beschikbaar. Je ziet dat de maatschappij stoeit om zich op de juiste manier te verhouden tot deze nieuwe vooruitgang. Dat is bij elke vooruitgang zo. Dat zag je ook bij de industriële revolutie. Dat heeft ons veel gebracht (welvaart), maar ook veel ellende (opwarming van de aarde). En die omwenteling heeft ook zo'n 150 jaar geduurd. Niet voor niks zie je dat steeds meer mensen zich keren de ongelimiteerde data-honger of een louter digitaal sociaal leven.

Dat we binnen 25 jaar deze topics zien is dan vrij snel te noemen en juist het voordeel van het internet zelf. Dat we hier met elkaar veel makkelijker kunnen delibereren over de voors- en tegens van dit medium.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:15:Maargoed, zonder internet: ik wil niet. Wat ik wel wil, is even vooruitspoelen in de toekomst nadat alle copyright, AVG en wereld dominantie rechtzaken zijn uitgevochtend en internet een plek is waar je op een veilige en neutrale manier dingen kunt doen. Betalen waar voor betaald moet worden en informatie weer delen en vinden, zonder bang te zijn om op een trollenleger, marketingteam of andere vorm van bullshit influencers te stuitten.
Ademloos gelezen deze zin. Dat is de spijker op de kop. Wat mij betreft komt dit op de voorkant van het pamflet 'RED HET INTERNET' dat de avant-garde van toen nu gaat verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48

Typhone

Who Dares Wins

Als je aangeeft te reageren op spam van Coolblue met de text 'ze zijn te schreeuwerig' dan denk ik dat je daar het antwoord op je probleem al hebt; niet het internet is te wild maar jouw focus.
Pagina: 1