Met de kaartjes van SOS worden de rebranded kaartjes bedoeld, niet de a-merk SD's.GiannoezNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:23:
Ik heb een SanDisk Ultra microSDXC USH-I 32GB (als het goed is deze). Komt inderdaad van SOS Solutions.
Vrijwel iedere raspberry installatie (tot nu toe elke die ik ben tegengekomen) deelt bij installatie het kaartje op in 2 partities, namelijk een boot (opstartpartitie met FAT32 indeling) en een root (waar de rest van de software staat met meestal EXT3 of EXT4 indeling).Ik heb geen gekke dingen met mijn SD gedaan, uit het doosje in mijn pc, image erop en daarna veilig verwijderen. Vervolgens in de PI en die laten opstarten (kon tot 20 min duren volgens Hassos) dus lekker laten lopen (ruim een uur?). Vervolgens wat dingen ingesteld en alles werkte een dag of 3/4. Tot gisteren dus, verder niets mee gedaan en ook geen stroomuitval gehad.
Met het programma SD Card Formatter heb ik het net geprobeerd en ook deze zegt (bij alle 2 de schijven, terwijl het 1 SD is?) dat die tegen schrijven is beveiligd.
Dat deze beiden tegen schrijven beschermd zouden zijn, zit waarschijnlijk in je kaartadapter. Daar zit een schuifje op en als die in de "lock" stand staat, kan je niet meer naar het kaartje schrijven:

Lock is altijd als het schuifje richting de microSD-kaart (naar beneden) is geschoven.
Je schrijft trouwens dat er "heel kort een shitload een witte text op mn scherm en daarna gaat ie gelijk uit". Wat bedoel je met gelijk uit? Een Pi kan zichzelf namelijk niet uitschakelen, de powerled (de groene uit m'n hoofd) blijft altijd branden zolang er spanning op staat. Gaat die wel uit, dan zit het probleem in je Pi of adapter, niet de kaart.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier