Raspberry PI 3B+ SD kaart die raar doet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb sinds een week een Raspberry Pi 3B+ en alle toebehoren.
Heb wat dingetjes uitgevogeld en wilde Home Assistant (hass.io) installeren. Dit is zonder problemen gegaan, heb wat dingen ingesteld waaronder PiHole.

Heb dit een paar dagen met succes laten draaien tot ik gisteren thuis kwam en zag dat ik geen wifi had, (kwam dus door PiHole die onbereikbaar was aangezien je die als DNS in moet stellen). Ik kijk op mn PI en zag geen vreemde dingen staan, alleen onbereikbaar vanaf andere apparaten.

Ik geef hem netjes een restart en vervolgens bij het opstarten krijg ik heel kort een shitload een witte text op mn scherm en daarna gaat ie gelijk uit. Dus ik check de SD kaart, wordt slecht gelezen door laptop/pc. Blijft zeggen dat ie 'beveiligd is tegen schrijven' en kan deze dus ook niet formatteren..

Heb dit al geprobeerd met diskpart, windows verkenner en AOMEI maar alles blijft die melding geven.
Hoe kan dit in godsnaam met een SD kaart van nog geen week oud? En vooral, hoe los ik het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@GiannoezNL MicroSD-kaartjes zijn kwetsbaar. Je kunt nog eens proberen om hem te formatteren met SD Formatter maar als dat geen soelaas biedt, verwacht ik dat ie defect is. Je moet je SD-kaartje voorzichtig behandelen. Ook het kopen van een A-merk blijkt hierbij beter te werken dan een OEM van bijvoorbeeld SOS-solutions, daarvan heb ik al meerdere malen gemerkt dat het rommel is. Welk merk+type MicroSD-kaart heb je?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik ben het met je eens, maar mijn ervaring laat zien dat het merk SD kaart in combinatie met de Pi vaak belangrijk is. Ik heb een tijd een Sandisk MicroSD kaart gehad. Na één dag draaien kon ik de PI nooit herstarten en was de kaart "corrupt". Nu heb ik er een cheapass kaartje in zitten en ik heb hem al meerdere keren spanningsloos gemaakt, zelfs abrupt, maar de kaart blijft gewoon keurig booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Ik heb een SanDisk Ultra microSDXC USH-I 32GB (als het goed is deze). Komt inderdaad van SOS Solutions.

Ik heb geen gekke dingen met mijn SD gedaan, uit het doosje in mijn pc, image erop en daarna veilig verwijderen. Vervolgens in de PI en die laten opstarten (kon tot 20 min duren volgens Hassos) dus lekker laten lopen (ruim een uur?). Vervolgens wat dingen ingesteld en alles werkte een dag of 3/4. Tot gisteren dus, verder niets mee gedaan en ook geen stroomuitval gehad.

Met het programma SD Card Formatter heb ik het net geprobeerd en ook deze zegt (bij alle 2 de schijven, terwijl het 1 SD is?) dat die tegen schrijven is beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@GiannoezNL Als je zeker weet dat je niet je reader of adapter op 'write protected' mode hebt staan, zou ik het kaartje RMA sturen.

Wacht je bij het afsluiten van de Raspberry Pi wel netjes tot het rode lampje uitgeknippert is? Die moet 10 knipperen en daarna mag de stroom er pas vanaf.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:23
SD kaartjes in Raspberry vragen doorgaans wat aandacht, maar met de volgende maatregelen, draai ik hier al zo'n 2,5 jaar 7x24 zonder enig probleem (knock on wood) met standaard kaartjes:
  • gebruik bij voorkeur geen 'noname' kaartjes, maar een gerenomeerd merk (kingstone, Sandisk, etc.)
  • gebruik een ruim overgedimensioneerde sdkaart (16 of 32 Gb)
  • verander het root filesysteem (/) type van ext4 naar f2fs (speciaal voor flash geheugens).
  • maak voor /tmp, /var/log gebruik van ramdisk tmpfs in /etc/fstab.
  • mount je root filesystem (/) met opties noatime en nodiratime
  • zet je pi nooit uit door de stekker eruit te trekken (eerst een 'shutdown' doen)
Hiermee is het daarwerkelijke schrijven naar de SD kaart tot een minimum beperkt. Met deze setup draait het nu meer dan 2,5 jaar voor mijn domotica setup, met gemiddeld 1 database update elke 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07
Grappig, ik draai dus ook domoticz en ook veel gezeik met corrupte kaartjes gehad.
heb nu deze erin en al tijden geen gedoe gehad.

https://www.sandisk.nl/ho...ds/high-endurance-microsd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GiannoezNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:23:
Ik heb een SanDisk Ultra microSDXC USH-I 32GB (als het goed is deze). Komt inderdaad van SOS Solutions.
Met de kaartjes van SOS worden de rebranded kaartjes bedoeld, niet de a-merk SD's.
Ik heb geen gekke dingen met mijn SD gedaan, uit het doosje in mijn pc, image erop en daarna veilig verwijderen. Vervolgens in de PI en die laten opstarten (kon tot 20 min duren volgens Hassos) dus lekker laten lopen (ruim een uur?). Vervolgens wat dingen ingesteld en alles werkte een dag of 3/4. Tot gisteren dus, verder niets mee gedaan en ook geen stroomuitval gehad.

Met het programma SD Card Formatter heb ik het net geprobeerd en ook deze zegt (bij alle 2 de schijven, terwijl het 1 SD is?) dat die tegen schrijven is beveiligd.
Vrijwel iedere raspberry installatie (tot nu toe elke die ik ben tegengekomen) deelt bij installatie het kaartje op in 2 partities, namelijk een boot (opstartpartitie met FAT32 indeling) en een root (waar de rest van de software staat met meestal EXT3 of EXT4 indeling).

Dat deze beiden tegen schrijven beschermd zouden zijn, zit waarschijnlijk in je kaartadapter. Daar zit een schuifje op en als die in de "lock" stand staat, kan je niet meer naar het kaartje schrijven:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/0/1/8/9200000076318108.jpg
Lock is altijd als het schuifje richting de microSD-kaart (naar beneden) is geschoven.

Je schrijft trouwens dat er "heel kort een shitload een witte text op mn scherm en daarna gaat ie gelijk uit". Wat bedoel je met gelijk uit? Een Pi kan zichzelf namelijk niet uitschakelen, de powerled (de groene uit m'n hoofd) blijft altijd branden zolang er spanning op staat. Gaat die wel uit, dan zit het probleem in je Pi of adapter, niet de kaart.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
deepbass909 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:17:
[...]

Met de kaartjes van SOS worden de rebranded kaartjes bedoeld, niet de a-merk SD's.

[...]

Vrijwel iedere raspberry installatie (tot nu toe elke die ik ben tegengekomen) deelt bij installatie het kaartje op in 2 partities, namelijk een boot (opstartpartitie met FAT32 indeling) en een root (waar de rest van de software staat met meestal EXT3 of EXT4 indeling).

Dat deze beiden tegen schrijven beschermd zouden zijn, zit waarschijnlijk in je kaartadapter. Daar zit een schuifje op en als die in de "lock" stand staat, kan je niet meer naar het kaartje schrijven:
[Afbeelding]
Lock is altijd als het schuifje richting de microSD-kaart (naar beneden) is geschoven.

Je schrijft trouwens dat er "heel kort een shitload een witte text op mn scherm en daarna gaat ie gelijk uit". Wat bedoel je met gelijk uit? Een Pi kan zichzelf namelijk niet uitschakelen, de powerled (de groene uit m'n hoofd) blijft altijd branden zolang er spanning op staat. Gaat die wel uit, dan zit het probleem in je Pi of adapter, niet de kaart.
Zelfs wanneer ik alleen de microSD in mijn PC stop, krijg ik diezelfde melding dat ie tegen schrijven is beveiligd...

Ik bedoelde meer dat het scherm uit gaat. Ik zie heel kort een shitload aan text en dat verdwijnt meteen weer. Mijn PI blijft uiteraard wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
Heb met een ander Samsung kaartje ook het lock probleem gehad. Ik kwam uit bij het opsturen naar Samsung:

https://kb-nl.sandisk.com...fbeveiligd-of-vergrendeld
Pagina: 1