Eerste home server ooit bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo iedereen,

Ik zou graag voor mijzelf een home server bouwen. De voornaamste reden is een centrale server waar in eerste plaats mijn foto's en documenten veilig staan met bescherming voor falende harde schijven. Mijn films mogen er ook op, maar mijn foto's zijn veel persoonlijker en hebben een veel grotere waarde.

Als 2de functie zou ik ook graag de server aan mijn TV kunnen aansluiten, zodat dit als emulatie-box en multimedia-pc kan dienen.

Ik zou graag wat raad van jullie in verband met langdurig opslaan van die data. Op internet hoor ik namelijk veel de term bitrot vallen. Hier zou zelfs een RAID configuratie niet tegen beschermen, wat me dan op het pad van FreeNAS en ZFS filesystems brengt.

Dat laatste lijkt mij enerzijds moeilijk te combineren met een multimedia/emulation station en anderszijds is er hiervoor redelijk specifieke en dure hardware voor nodig.

Is FreeNAS/ZFS volgens jullie de enige manier om data veilig op te slaan? Is de combinatie met multimedia/emulatie box mogelijk? Of ga ik beter voor 2 apparte servers?

Alvast bedankt,
Simon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:56
Er zijn wel een aantal topics op GoT die je verder kunnen helpen, met name de zuinige server discussie denk ik.

Ik kan je ook aanraden om goed na te denken wat je *precies* wilt. Wil een server moeten onderhouden/configureren? En de herrie/warmte in je huis? Zo nee is een cloud oplossing misschien de juiste keuze, denk aan Google Drive, of Microsoft Azure. De redundancy/uptime die dat soort services halen kun je van je leven niet thuis halen.

En ook, wat denk je van een NAS? Bijvoorbeeld een DS918+? Stuk simpeler en daarom ook minder vrijheden/opties, maar wel makkelijker in onderhoud/configuratie.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

@ontorugs
Vergeet niet dat je mogelijk bij brand of diefstal alles kwijt kunt zijn.
edit: Of ransomware

[ Voor 10% gewijzigd door MrMonkE op 13-05-2019 19:54 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
Kaaswagen schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:11:
Er zijn wel een aantal topics op GoT die je verder kunnen helpen, met name de zuinige server discussie denk ik.

Ik kan je ook aanraden om goed na te denken wat je *precies* wilt. Wil een server moeten onderhouden/configureren? En de herrie/warmte in je huis? Zo nee is een cloud oplossing misschien de juiste keuze, denk aan Google Drive, of Microsoft Azure. De redundancy/uptime die dat soort services halen kun je van je leven niet thuis halen.

En ook, wat denk je van een NAS? Bijvoorbeeld een DS918+? Stuk simpeler en daarom ook minder vrijheden/opties, maar wel makkelijker in onderhoud/configuratie.
Ik zou het ook als een project bekijken, want ik wil graag meer leren over servers. Ik weet gewoon vaak niet waar starten, topics zoals hetgeen je voorstelt overweldigen mij meteen met zoveel informatie.

Eigenlijk wou ik oorspronkelijk ook een synologie kopen. Ik vind ze alleen erg prijzig en dacht daarom met een DIY oplossing meer waarde voor mijn geld te kunnen krijgen.
MrMonkE schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:16:
@ontorugs
Vergeet niet dat je mogelijk bij brand of diefstal alles kwijt kunt zijn.
Ik zal maar best ergens wat cloud opslag huren, denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door ontorugs op 13-05-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Synology met raid en met BTRFS, dan hebje bescherming tegen bitrot.
Natuurlijk moet je ook backups regelen, en raid is geen bescherming tegen uitval, dus een backup regelen.

ik zou opslaan data apart houden van alles andere, dus eenvoudig, en geen wijzigingen toepassen tussen tijds, in ieder geval zo min mogelijk. En dat je tussen tijds niet opnieuw moet gaan installeren, met behoud van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Weet niet aan hoeveel GB data hebt, maar je zou gewoon een simpele VPS kunnen nemen voor je backups.
Gewoon via SFTP.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

ontorugs schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:28:
[...]
Eigenlijk wou ik oorspronkelijk ook een synologie kopen. Ik vind ze alleen erg prijzig en dacht daarom met een DIY oplossing meer waarde voor mijn geld te kunnen krijgen.
Afhankelijk van de hoeveelheid data, redundancy en netwerkconfiguratie kan dat ook lekker in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Allereerst: Als je foto's je zo dierbaar zijn: Externe storage, backup, en dan ergens 'koud' wegzetten (dwz niet aangesloten, voor geen enkel ander doel gebruiken, etc).
En dan regelmatig een restore-test of andere data-integrity test uitvoeren.
Keep in mind: zodra je het origineel wegkiepert, heb je per definitie ook geen backup meer. Die backup is dan je origineel geworden.

Zet je data dus op die homeserver, geen probleem. Maar je zet die foto's dus best ook nog eens ergens 'koud' weg - Idealiter off-site (zie brand/diefstal argument) als ze je echt zo dierbaar zijn. Of Amazon S3/Google/... een van de vele online oplossingen.

Verder heb ik de Proliant Microserver Gen8 altijd geinige doosjes gevonden. De Gen10 staat me wat minder aan voor mijn doeleinden, maar lijkt me, afgaand van je beschrijving van je wensen, ook best ideaal.

Verder is het topic dat hierboven al aangehaald is, "zuinige homeserver" een geweldige bron van informatie en ook op reddit heb je /r/homelab.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Tokkes schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:58:
Allereerst: Als je foto's je zo dierbaar zijn: Externe storage, backup, en dan ergens 'koud' wegzetten (dwz niet aangesloten, voor geen enkel ander doel gebruiken, etc).
En dan regelmatig een restore-test of andere data-integrity test uitvoeren.
Keep in mind: zodra je het origineel wegkiepert, heb je per definitie ook geen backup meer. Die backup is dan je origineel geworden.

Zet je data dus op die homeserver, geen probleem. Maar je zet die foto's dus best ook nog eens ergens 'koud' weg - Idealiter off-site (zie brand/diefstal argument) als ze je echt zo dierbaar zijn. Of Amazon S3/Google/... een van de vele online oplossingen.

Verder heb ik de Proliant Microserver Gen8 altijd geinige doosjes gevonden. De Gen10 staat me wat minder aan voor mijn doeleinden, maar lijkt me, afgaand van je beschrijving van je wensen, ook best ideaal.

Verder is het topic dat hierboven al aangehaald is, "zuinige homeserver" een geweldige bron van informatie en ook op reddit heb je /r/homelab.
Idd, als hij echt een server wil kennen, kun je de HP microserver proberen, die kosten niet veel.
En draait behoorlijk goed en stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:00

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WeHoDo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 01:09:
[...]

Idd, als hij echt een server wil kennen, kun je de HP microserver proberen, die kosten niet veel.
Wat is "echt een server"? Een Rapsberry kan je ook al ls "server" inzetten. Je slimme energiemeter is ook "server". En hoe gaat een HP zaken als bitrot minder vaak laten voor komen.

@ontorugs wat is jouw idee bij bitrot en hoe zou ZFS dit voorkomen? Ik durf te stellen dat de kans dat je een grotere kans hebt op zelf een bestand corrupt wegschrijven of anderszin "dataverlies" dan dat bitjes gaan rotten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
MAX3400 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:39:
[...]

Wat is "echt een server"? Een Rapsberry kan je ook al ls "server" inzetten. Je slimme energiemeter is ook "server". En hoe gaat een HP zaken als bitrot minder vaak laten voor komen.

@ontorugs wat is jouw idee bij bitrot en hoe zou ZFS dit voorkomen? Ik durf te stellen dat de kans dat je een grotere kans hebt op zelf een bestand corrupt wegschrijven of anderszin "dataverlies" dan dat bitjes gaan rotten.
Omdat een HP microserver beschikking heeft over HDD brackets, waardoor je snel een schijf kunt vervangen.
De HP beschikt over een iLO (gen8). Je kan virtualiseren, je hebt degelijke hardware in handen. En dat voor een best goede prijs. Kwa performance is het misschien niet de top, maar prijs kwaliteit is het prima. Voor al wat hij ermee wil.

Tuurlijk kan hij een ready NAS nemen, maar het gaat ook om het stukje zelf doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WeHoDo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:03:
[...]

Omdat een HP microserver beschikking heeft over HDD brackets, waardoor je snel een schijf kunt vervangen.
De HP beschikt over een iLO (gen8). Je kan virtualiseren, je hebt degelijke hardware in handen. En dat voor een best goede prijs. Kwa performance is het misschien niet de top, maar prijs kwaliteit is het prima. Voor al wat hij ermee wil.

Tuurlijk kan hij een ready NAS nemen, maar het gaat ook om het stukje zelf doen denk ik.
aan een pi met USB disks kun je niet snel de disks vervangen? ;)

Ik ben zeker geen voorstander van een specifieke oplossing maar je post komt op mij als fanboyachtig over. Ilo is leuk maar ga je dat thuis echt vaak gebruiken? Ik denk het niet.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
HP microserver is wel een geode tip. Zelf een pc in elkaar zetten met wat bijv een celeron/pentium proc is ook geen hogere wiskunde.

Zet iig ubuntu server erop. Hier is heel veel documentatie en kennis over beschikbaar wat het wel wat makkelijker maakt.

Tot slot zou ik je homeserver los zien van je mediaplayer. Dus zet je films/series op je homeserver en zet die in de meterkast ofzoiets. Dan regel je een mediaplayer (kan ook zelfbouw, bijvoorbeeld een Pi) met Kodi erop en kun je prima streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Boudewijn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:09:
[...]
aan een pi met USB disks kun je niet snel de disks vervangen? ;)

Ik ben zeker geen voorstander van een specifieke oplossing maar je post komt op mij als fanboyachtig over. Ilo is leuk maar ga je dat thuis echt vaak gebruiken? Ik denk het niet.
Ja, dat kan ook, echter is een pi, zoals in de TS niet 100% geschikt voor wat hij wil.
Daarvoor zijn de specificaties van de pi gewoon te beperkt. Daarnaast is een pi met losse disks geen gezicht door al die losse kabels. Maw. een pi is leuk als mediakastje of een ander simpel project zoals homedomotica, maar voor file opslag en virtualisatie, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WeHoDo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:22:
[...]

Ja, dat kan ook, echter is een pi, zoals in de TS niet 100% geschikt voor wat hij wil.
Daarvoor zijn de specificaties van de pi gewoon te beperkt. Daarnaast is een pi met losse disks geen gezicht door al die losse kabels. Maw. een pi is leuk als mediakastje of een ander simpel project zoals homedomotica, maar voor file opslag en virtualisatie, nee.
Sure, maar net ging het over bitrot... en waarom HP daar goed voor is. Nu gaat het over looks en snelheid. Ik beng een verdediger van de pi in deze context, het ging mij puur om je sterke aanprijzing van HP specifiek.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Boudewijn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Sure, maar net ging het over bitrot... en waarom HP daar goed voor is. Nu gaat het over looks en snelheid. Ik beng een verdediger van de pi in deze context, het ging mij puur om je sterke aanprijzing van HP specifiek.
Ik heb het nooit over bitrot gehad. Ging alleen puur om de prijs / kwaliteit verhouding en wat de TS wil bereiken. Of het nu een NAS is, een PI of een Microserver of een oude pc van zolder, maakt niet uit.
Richt me op de eisen van de TS, die wil een low-budget oplossing, maar wel vrij zijn de setup OS. Dan valt een NAS en pi al snel af. En hij wil een "server" kennen en een DIY.

Daarom heb ik een andere post gequote, die de HP microserver aanhaalde, ik gaf alleen wat meer details wat een HP kan.

Ik ben ook sinds kort "fan" van pi, maar dan moet het passen bij wat de taak is van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

jan99999 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:38:
Synology met raid en met BTRFS, dan hebje bescherming tegen bitrot.
Natuurlijk moet je ook backups regelen, en raid is geen bescherming tegen uitval, dus een backup regelen.

ik zou opslaan data apart houden van alles andere, dus eenvoudig, en geen wijzigingen toepassen tussen tijds, in ieder geval zo min mogelijk. En dat je tussen tijds niet opnieuw moet gaan installeren, met behoud van data.
Zou het ook helpen als je van een backup ook parity bestanden aanmaakt?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Knuppel in hoenderhok; een G8 doet alleen VGA over een Matrox 200. Dus alles hoger dan 1080p kan je wel vergeten.

Vanzelfsprekend moeten we even meer info hebben wat @ontorugs wat de bedoeling is om "de server" op de TV aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

kevinl schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Zou het ook helpen als je van een backup ook parity bestanden aanmaakt?
Dat doe ik met behulp van Snapraid :) Partity bij houden van alle bestanden...(Icm met backup op 2e server ofc).

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Om op de vraag van de ts terug te komen, ik zou persoonlijk 2 verschillende apparaten voor de taken nemen. Houd de server alleen voor de server taken en pak een los apparaat voor het media gedeelte.

Voor het media gedeelte zou je bijvoorbeeld de eerder genoemde RaspberryPi kunnen nemen, deze kan ook emulatie software draaien. Als server kan je alle kanten op, wil je deze 24/7 laten draaien dan zou ik wel server grade materiaal nemen. Dit is hiervoor gemaakt, de genoemde HP microserver is een betaalbare oplossing hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@MdBruin een Pi doet voor media maximaal HDMI1.4. Ergo, alles wat HDR of 60fps of hoger dan 1440p aan output moet hebben, werkt niet op een Pi. Ook HEVC/VP9 laten een Pi nogal hard werken zonder bevredigend resultaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06
Als TS voor de zelfbouwroute zou kiezen, dan is er veel info te vinden in het zuinige server topic en het DIY RAID NAS topic.

Die twee combinerende zou je dan kunnen komen tot een zuinig platform op basis van een Celeron of een Pentium. Beetje extra geheugen erbij, dan dan twee harde schijven (evt 2.5") in mirror met ZFS. Met Ubuntu Server werkt dit prima out-of-the-box.
Leuke bijkomstigheid is LXD op Ubuntu, hiermee kan je containers maken (=soort lichtgewicht VMs) en lekker leren/spelen.

Zoals eerder gezegd, de foto's bij voorkeur ook backuppen bij Google Drive / S3 / whatever. Ben zelf aan het kijken naar Amazon Prime hiervoor, dan heb je voor 49,= pj onbeperkt foto opslag in originele kwaliteit (en nog een zwik andere Prime dingen erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Mijn setup in short.
Up Board 4/64: https://www.texim-europe.com/up-board/order.aspx
Externe SSD primaire opslag files n fotos (de zaken onder regelmatige bewerking)
NAS opslag video en muziek (snel zat) dlna naar tv geen gezeur met encoding, doet de tv zelf maar...
NAS opslag voor backups

Op de UP draait debian -> webmin -> virtualmin. Daarop de hosts voor wat ik nodig heb.. één ervan is een Nextcloud instance met daarin de filesharing, calender, adressenboek, LibreOffice online (collabora) Talk (online video conferencing).

De NASsen draaien op zich zelf (DLNA en backup locatie), sommige folders zijn mounted as local folders op de UP als locale folders en gedeeld met Nextcloud.

Nextcloud is top.. alle agendas, adressenboeken en files gesynced met de andere apparaten in huis en mobiel

[ Voor 7% gewijzigd door Waarnemer op 14-05-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:37
Mijn setup lijkt aardig goed te passen bij jouw wensen (als ik het zo in moet schatten), alleen is niet zo avontuurlijk:

Setup:
Windows 10 PC met een bak HDD's erin (OS op een kleine SSD).
1x 4TB films
1x 3TB series
1x 1TB Muziek
1x 3TB + 1x 2TB voor overige data en foto's

Alles wordt elke nacht geback-upt via duplicati naar jottacloud. (increments)
Voor het afspelen gebruik ik Plex.
Via Resilio maakt mijn telefoon back-ups van zijn foto's. (moet ik helaas handmatig starten)

Waarom deze oplossing?
Schijven zijn gemakkelijk te delen in mijn thuisnetwerk naar mijn laptop en PC's.
Eenvoudig remote desktop met Teamviewer of Chrome remote desktop.
Bekende eenvoudige interface (andere PC's laptops draaien ook allemaal Win10)

Nadelen van deze oplossing
Niet gemakkelijk een oplossing beschikbaar om de server via telefoon beschikbaar te maken alsof hij in "the cloud" zit. Owncloud zou een oplossing zijn, maar is niet meer beschikbaar voor Windows. Alternatief nog niet echt kunnen vinden...

Specs van de PC:
ASRock B85M Pro4
Intel Pentium G3258 Boxed
Fractal Design Define R4 Pearl Black
2x Crucial CT102464BA160B
Antec VPF Series 350W
Crucial BX100 250GB (SSD voor OS + applicaties)

HDD's zijn diverse Western Digitals.

Inmiddels zijn de meeste producten niet meer leverbaar/relevant. Maar meer om een idee te geven.
De kast heb ik naast mijn TV staan. Staat niet eens zo heel erg verkeerd vind ik zelf.
Mocht ik over een tijdje wat ruimer gaan wonen dan plaats ik de kast misschien op zolder en ga ik iets van een nVidia Shield gebruiken als media player voor op mijn TV. (Of en nieuwe TV kopen die goed apps kan draaien...)

[ Voor 58% gewijzigd door Kliko op 14-05-2019 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 10:39
Kliko schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:01:
Mijn setup lijkt aardig goed te passen bij jouw wensen (als ik het zo in moet schatten), alleen is niet zo avontuurlijk:

Setup:
Windows 10 PC met een bak HDD's erin (OS op een kleine SSD).
1x 4TB films
1x 3TB series
1x 1TB Muziek
1x 3TB + 1x 2TB voor overige data en foto's
Ik onderschrijf dit: Heb zelf gewoon een desktop 'in de kelder' staan met Windows 10 erop. Ik heb er dan wel een i7 in zitten, maar dat is meer omdat ik 'm ook wat andere taken laat uitvoeren (downloaden e.d.). Maar verder zitten er 1 (boot) SSD en 8x 8TB schijven in waar alle data (muziek, films, series, maar ook foto's en backups) centraal staat. De belangrijkste zaken (foto's) staan ook 'in de cloud'. Films en series is jammer als ik die verlies, maar niet dermate ernstig dat ik ze moet backuppen.

Ik heb van de 8TB schijven één grote schijf gemaakt met DriveBender. Windows ziet dus gewoon één schijf en op de achtergrond wordt alle data evenredig over de 8 schijven verdeeld. Voordeel: Het zijn gewoon 8 NTFS schijven dus je kunt ze in een panieksituatie gewoon nog op een andere PC lezen. Dat is niet met alle RAID opties of exotische bestandsystemen mogelijk. En als er 1 schijf uitvalt, ben ik niet al m'n foto's (lokaal) kwijt, maar 1/8e (ongeveer). Het is geen RAID, maar voor mij is dit voldoende zeker.

Verder heb ik aan mijn TV een nVidia Shield hangen, die de films/series dus gewoon van die kelder-server afspeelt.

Ander voordeel (meningen verschillen): Ik blijf in het Windows eco-systeem. En als ik een extra mapje (tijdelijk) wil delen met een PC in ons hele huis (of 'n telefoon, of tablet, of wat dan ook...) dan is 't een kwestie van rechts-klikken en 'delen met' kiezen :)

Dus, ook niet zo avontuurlijk als een Pi of een 'echte' server ofzo... Maar wel 10x goedkoper dan een NAS die minder functionaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

redah schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:11:
[...]

Ik onderschrijf dit: Heb zelf gewoon een desktop 'in de kelder' staan met Windows 10 erop. Ik heb er dan wel een i7 in zitten, maar dat is meer omdat ik 'm ook wat andere taken laat uitvoeren (downloaden e.d.). Maar verder zitten er 1 (boot) SSD en 8x 8TB schijven in waar alle data (muziek, films, series, maar ook foto's en backups) centraal staat. De belangrijkste zaken (foto's) staan ook 'in de cloud'. Films en series is jammer als ik die verlies, maar niet dermate ernstig dat ik ze moet backuppen.

Ik heb van de 8TB schijven één grote schijf gemaakt met DriveBender. Windows ziet dus gewoon één schijf en op de achtergrond wordt alle data evenredig over de 8 schijven verdeeld. Voordeel: Het zijn gewoon 8 NTFS schijven dus je kunt ze in een panieksituatie gewoon nog op een andere PC lezen. Dat is niet met alle RAID opties of exotische bestandsystemen mogelijk. En als er 1 schijf uitvalt, ben ik niet al m'n foto's (lokaal) kwijt, maar 1/8e (ongeveer). Het is geen RAID, maar voor mij is dit voldoende zeker.

Verder heb ik aan mijn TV een nVidia Shield hangen, die de films/series dus gewoon van die kelder-server afspeelt.

Ander voordeel (meningen verschillen): Ik blijf in het Windows eco-systeem. En als ik een extra mapje (tijdelijk) wil delen met een PC in ons hele huis (of 'n telefoon, of tablet, of wat dan ook...) dan is 't een kwestie van rechts-klikken en 'delen met' kiezen :)

Dus, ook niet zo avontuurlijk als een Pi of een 'echte' server ofzo... Maar wel 10x goedkoper dan een NAS die minder functionaliteit heeft.
Je kan er nog snapraid over draaien. Dan kan je verlies van schijf opvangen.
Ik doe zelfde (op linux dan wel)

MergerFS zorgt voor 1 grote map van combinatie van schijven van 2-4TB + enkele SMB mounts. Is lekker benaderbaar als 1 grote map en alle alle schijven zijn ook apart toegankelijk als ik er eentje uittrekt. Alles wordt verdeeld over bestaande schijven (degene met meeste plaats eerst bij nieuwe map, of bestaande map zodat elke serie mooi bij elkaar blijft en niet alle aflveringen verspreid worden over verschillende schijven)

Met Snapraid over deze data, (3parity disk) kan ik enkele uitval van enkele schijven opvangen zonder raid te moeten gebruiken.

Buiten verschil in OS, zitten we denk ik met min of meer vergelijkbare setup. Als ik jou was zou ik zeker snapraid eens bekijken, werkt ook op windows (extra beveiliging kan geen kwaad).

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 23:36
Als je een simpele oplossing wil hebben, welke je kan schalen, waarmee je makkelijk dockers kunt gebruiken en VM's kunt gebruiken(bv. je media pc)

zou ik ten zeerste Unraid aanraden. https://unraid.net/

Als je nog ergens een oude computer hebt staan kan je het hele makkelijk proberen. usb-stickie erin en klaar.

Mocht je in de toekomst extra ruimte willen hebben, kan je gewoon heel makkelijk 1 schijf toevoegen, en klaar. Er is parity support, dus mocht 1 van je schijven kapot gaan is dat ook opgevangen.
(iets dat veel mensen vergeten met ZFS en raid is dat je helemaal niet handig schijven kan toevoegen. Laat staan dat je schijven van verschillende groottes/types/merken kan mixen. bij unraid is dat geen probleem).

Gebruik het nu al een behoorlijke tijd en zou niet meer terug willen naar zelf knutselen met een linux of windows server.
(en nog een voordeel.. je kan het zelf niet echt verneuken.. alle interface is web-based. Nooit je raid slopen waardoor je nooit meer bij je data kan komen.
Maar stel je voor dat er meer disks kapot gaan dan waar je voor beschermd bent. Bij raid ben je dan alles kwijt. Bij Unraid ben je dan alleen de data kwijt op je kapotte disks. Alle andere disks kan je gewoon simpel uitlezen door ze op een andere computer aan te sluiten.)

[ Voor 20% gewijzigd door demonic op 14-05-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

<13TB opslag>
Op zich maak je een goede en complete post en ook zeker een aardig stukje denkwerk voor mensen die een vergelijkbare weg in willen slaan. However, @ontorugs is sinds gisteravond niet online geweest en ik lees nergens dat 13TB "past bij de wensen" ;)

Sowieso, en dat lijkt wel een rode draad door sommigen mensen gepost: zorg voor backup naar buiten. Hoe je het ook wendt of keert, de topicstart laat zien dat "persoonlijke" data belangrijk is; dan moet je dat inderdaad niet op 1 "volume" in-house houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
MAX3400 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:00:
[...]

Op zich maak je een goede en complete post en ook zeker een aardig stukje denkwerk voor mensen die een vergelijkbare weg in willen slaan. However, @ontorugs is sinds gisteravond niet online geweest en ik lees nergens dat 13TB "past bij de wensen" ;)

Sowieso, en dat lijkt wel een rode draad door sommigen mensen gepost: zorg voor backup naar buiten. Hoe je het ook wendt of keert, de topicstart laat zien dat "persoonlijke" data belangrijk is; dan moet je dat inderdaad niet op 1 "volume" in-house houden.
Opzich doet het totale volume er toch niet zo toe in mijn verhaal? Ook al begin je met 1 HDD van 3TB. Uitbreiden kun je altijd nog... (En eventueel een kleinere kast kopen)

En qua back-up heb ik ook beschreven. Dat is zeker belangrijk. Niet alleen op je eigen server vertrouwen. Ik gebruik Duplicati naar Jottacloud. :) (Edit: bij nader inzien was de tweede alinea misschien niet zo naar mij gericht. :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Kliko op 14-05-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MdBruin schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:22:
Om op de vraag van de ts terug te komen, ik zou persoonlijk 2 verschillende apparaten voor de taken nemen. Houd de server alleen voor de server taken en pak een los apparaat voor het media gedeelte.

Voor het media gedeelte zou je bijvoorbeeld de eerder genoemde RaspberryPi kunnen nemen, deze kan ook emulatie software draaien. Als server kan je alle kanten op, wil je deze 24/7 laten draaien dan zou ik wel server grade materiaal nemen. Dit is hiervoor gemaakt, de genoemde HP microserver is een betaalbare oplossing hiervoor.
Juist.

En als je dan tóch voor de serverroute gaat: Virtualiseren.
Hypervisor d'r op en daar bovenop meerdere virtuele machines of containers waarin je je taken draait.

Zelf heb ik op dit moment een setup bestaande uit een NAS, 2 hypervisors en 1 mediaspeler. Op de NAS staat alle data, de hypervisors doen wat basistaken als DNS/DHCP, mijn website, etc, en de mediaspeler draait een KODI afgezant. (LibreElec)

Dit jaar ga ik de setup iets vereenvoudigen. Ik ga de NAS en de hypervisors combineren in één machine, weet alleen nog niet of ik de NAS functionaliteit dan in een VM ga draaien of niet. Grote kans van wel.

Mediaspeler blijft, da's gewoon een kant- en klaar doosje, zonder ventilatoren, zonder lokale opslag die via HDMI aan de TV hangt. (Komt een 2e bij, mogelijk een NUC met exact dezelfde taak.)

Als basis voor de server ben ik vooralsnog van plan dit bordje te gebruiken:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Heeft een ILO-achtige aan boord, heeft on-board grafische kaart (DUS geen CPU nodig met built-in gfx) en huist Ryzen CPU's.

Ben van plan daar een 3e generatie Ryzen 3, 5 of 7 op te zetten. Waarschijnlijk word het een 5. Wel wil ik de lancering van de 3e generatie af wachten, meer cores, meer snelheid en zuiniger zeggen ze.

Verder 32G geheugen d'r op (bord kan 64G aan) en hobbelen maar.

Als hypervisor gebruik ik al jaren Proxmox:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Bevalt goed, onderlaag is een custom Debian kernel, snapt native ZFS (ook op het root filesystem) en heeft een goed bruikbare webinterface. Kan overweg met volledig gevirtualiseerde machines (KVM) en containers (LXC). Lekker divers dus. Veel en goede documentatie ook.

Als ik de NAS functionaliteit in een VM ga stoppen, word dat ws weer FreeNAS, net als ik nu heb.
Deze constructie is niet ideaal, maar als ik Proxmox ook ZFS aan de onderlaag laat doen, is het redelijk goed te krijgen. Grootste nadeel is dat FreeNAS écht 8G gaan geheugen wil hebben, terwijl als ik mijn NAS functionaliteit direct binnen PVE regel dat veel minder is. Wellicht dat ik daar dus alsnog vanaf stap omdat ik toch vnl SMB als NAS functionaliteit nodig heb en dat is zelfs met de hand nog prima te doen. (Al ga ik daar toch misschien kijken voor een kleine grafische schil, puur voor het gemak.)

Wellicht ook een overweging voor TS.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildNoob
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-04 11:43
Nadelen van deze oplossing
Owncloud zou een oplossing zijn, maar is niet meer beschikbaar voor Windows. Alternatief nog niet echt kunnen vinden
Owncloud is beschikbaar voor windows als cliënt / applicatie zelf of je kan owncloud zelf toevoegen als netwerk drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@ontorugs ik heb zelf meerdere home servers, combo server (dus met multimedia) en nu server + 2x nas gehad.
in al die jaren heb ik nooit data verloren (lees format verkeerde disk wel ..) aan raid issues. maar ik maak gebruik van software raid. Snelheid (hardware limitaties door chipset) was eerder een issue.

Zelf maak ik gebruik van de volgende opzet
belangrijke data (foto's cv enzv) --> apart "volume" --> OOK backup online
- muziek / multimedia --> opslag naar usb stick (wat ik belangrijk genoeg vind)
De rest is jammer bij een raid failure . en ik heb wat disks zien overlijden en raid 10 was voor mij de redding. (voor mij daarom alleen nog WD disks)

* Wat is je budget ?
* hoeveel "prive" data (foto, documenten ) gaat het om .. dit wil je ook backuppen naar online drive(s)
* extra "data" films/streams ofzo moet je ook optellen,

- (online) backup met versie beheer (je wijzigt een bestand en versie x blijft behouden .. ook handig bij een crypto virus die je wat "laat" ontdekt .. kans op je orginele bestanden terughalen is groter
- het zuinige server topic --> zeer nuttig omdat je server 24x7 aanstaat en elke Watt minder = minder $$$ per jaar wat je kwijt bent

Tja een NAS is niet echt relevant, paar jaar terug deed je dit omdat het aantal TB + snelheid van zfs/raid x.y.z intressant was. Nu is SSD bijna net zo duur als een paar TB HDD geef het nog een paar jaar en HDD zal denk ik verdwijnen. Nu is het nog wel intressant.. echter het maakt "geluid"

ZFS / BTFRS of RAID 1,5,10 ik zou gaan waar je je "prettig" bij voelt .. ga voor software raid zonder moederbord of speciale raid controller dit geeft je het meeste flexibliteit. MDadm word erg breed ondersteund en bv Synology/Qnap nas kan je ze min of meer 1:1 in proppen

Multimedia is heel ander verhaal. ik zou je eerder adviseren om een Raspberry PI met Kodi achter je "tv" te plakken .. en Remote desktop (VNC/RDP) is dan ook nog mogelijk. In plaats van alles op 1 machine te doen. en je kan ook veel streamen direct van internet .. dus dat maakt een "server" ook minder noodzakelijk. (xbox/ps4 of smart tv met android zijn ook nog opties)

opbouw
- je server zou ik uitrusten met een M2 pcie NVME ssd (zie zuinige servertopic) en je machine is erg stil, alleen voor storage kan je overwegen 3 tot 4 disks in raid5 a 10 te doen (ik heb zelf de beste ervaring met WD disks)

Zelf zou ik de server "buiten gehoor afstand" zetten en dus multimedia met Raspberry pi oplossen.

SSD gebruik je voor "virtual machines" , opstart schijf en de HDD disks als "opslag"
- nas of file server voor "data" en niks anders dan file server
- download "machine" (wat automagisch download ofzo)
- firewall/dhcp/pi-hole machines

zorg dat je de configuratie bestanden / iso's of benodigde tools apart op usb sticks bewaart. en drivers enzv. (ook live USB stick is handig voor troubleshooting)

ps wat ik erg prettig vind is een UPS, niet dat stroom verlies in NL een groot probleem is maar linux/windows vinden een abrubte stroom verlies niet grappig .. en netjes afsluiten is dan ook prettig..
en ik heb de UPS zo ingesteld dat hij de pc weer wakker maakt als de stroom genoeg is. (erg handig als je op vakantie bent. en thuis is er een stroomstoring)

Wees bewust / voorbereid dat je server ook down gaat en dat je backup of workarounds hebt voor de noodzakelijke diensten als de server "kaput" gaat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
BuildNoob schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:17:
[...]

Owncloud is beschikbaar voor windows als cliënt / applicatie zelf of je kan owncloud zelf toevoegen als netwerk drive.
Op je nieuw gemaakte server wil je natuurlijk de owncloud server-side draaien. En dat gaat alleen maar op een Linuxbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
Bedankt aan iedereen voor alle reacties hier. Heb het even wat druk gehad voorbije week. Ik ga alles eens goed moeten doornemen want jullie hebben wel veel goeie oplossingen opgesomd... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kliko schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:35:
[...]

Op je nieuw gemaakte server wil je natuurlijk de owncloud server-side draaien. En dat gaat alleen maar op een Linuxbak.
Onder windows10 kan je dockercontainers draaien.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/nextcloud
Deze container kan je dan op de achtergrond virtueel laten meespelen.

Verder ben ik zelf onlangs van een NL40 microserver naar een repurposed i5 gegaan met 16GB en de ( al in bezit zijnde) HDD's
Ubuntu LTS er op, en dmv tutorials ( digital ocean heeft geweldige stappenplannen voor bijna alles ) de boel draaiende ( docker met gewenste containers )

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 18-05-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
Ik heb heel het topic een keer rustig doorgenomen. Het is nu wel duidelijk dat ik het multimedia en NAS/server gedeelte ga scheiden.

- Voor de software zou ik graag een Linux-afgeleide gebruiken. Ik heb beperkte ervaring met Linux en zou hier graag verder aan werken. Jullie lijken vaak Ubuntu server aan te raden. Andere artikels en youtube videos hebben het dan weer vaker over OpenMediaVault. Heeft er iemand ervaring mee?

- Dockers/Jails/VM's/Hypervisors. Hier hebben jullie het ook vaak over. Ik moet toegeven dat ik hier echt 0 ervaring mee heb. Ik kan mij momenteel niet goed de functionaliteiten hiervan inbeelden. Maar ik denk dat dat beetje bij beetje wel zal komen eens ik gewoon gestart geraak.

- Bit Rot/ZFS/BTRFS/ECC memory: Hier hebben jullie het dan weer weinig over? Ben ik misschien paranoide of heb ik mijn hoofd laten gek maken? Is Bit Rot niet zo fataal als ik vaak hoor? Komt het niet zo vaak voor? Bvb bij foto's/films: Een bit die 'rot', zal die het volledige bestand onleesbaar maken? Of slechts een kleine wijziging in de foto/film teweegbrengen?

Naar wat ik dacht te begrijpen is ZFS (of BTRFS) in combinatie met ECC RAM de enige manier om je hier tegen te beschermen?

- Online backups: Hier begin dan toch ook overtuigd van te geraken. Maar hebben jullie geen schrik, vooral bij minder grote bedrijven, dat de service in kwestie plots stopt? (In dat geval zou je dan beroep kunnen doen op je offline backup neem ik aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik raad je af om zelf een home server te gaan bouwen, tenzij je het een leuk hobby project vindt en bereid bent om flink te investeren in je kennis en kunde.

Ik heb de indruk dat je weinig technische kennis hebt en je gaat straks wel jouw data toevertrouwen aan jouw bouwsel. Straks bouw je iets en als er iets mis gaat, zien we hier straks een 'help' topic waar je in paniek om hulp vraagt? Iets bouwen is makkelijk, maar iets repareren, dat is wat anders.

Mijn advies zou zijn om gewoon een kant-en-klare NAS te kopen, mischien een die ook als media speler werkt, maar het is beter om daar twee gescheiden oplossingen voor te kiezen denk ik.
ontorugs schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:39:
Ik heb heel het topic een keer rustig doorgenomen. Het is nu wel duidelijk dat ik het multimedia en NAS/server gedeelte ga scheiden.

- Voor de software zou ik graag een Linux-afgeleide gebruiken. Ik heb beperkte ervaring met Linux en zou hier graag verder aan werken. Jullie lijken vaak Ubuntu server aan te raden. Andere artikels en youtube videos hebben het dan weer vaker over OpenMediaVault. Heeft er iemand ervaring mee?

- Dockers/Jails/VM's/Hypervisors. Hier hebben jullie het ook vaak over. Ik moet toegeven dat ik hier echt 0 ervaring mee heb. Ik kan mij momenteel niet goed de functionaliteiten hiervan inbeelden. Maar ik denk dat dat beetje bij beetje wel zal komen eens ik gewoon gestart geraak.
Juist
- Bit Rot/ZFS/BTRFS/ECC memory: Hier hebben jullie het dan weer weinig over? Ben ik misschien paranoide of heb ik mijn hoofd laten gek maken? Is Bit Rot niet zo fataal als ik vaak hoor? Komt het niet zo vaak voor? Bvb bij foto's/films: Een bit die 'rot', zal die het volledige bestand onleesbaar maken? Of slechts een kleine wijziging in de foto/film teweegbrengen?

Naar wat ik dacht te begrijpen is ZFS (of BTRFS) in combinatie met ECC RAM de enige manier om je hier tegen te beschermen?
Laat je niet gek maken, bit rot is een verwaarloosbaar risico. Jij bent zelf een groter risico voor je data dan bitrot. ZFS is prima maar helemaal niet noodzakelijk. ECC geheugen is 'veiliger', als je zelfbouw zou doen (wat ik nog steeds afraadt) dan zou ik wel iets met ECC doen (want dan heeft zelfbouw ook wat meerwaarde). Denk aan een microserver eventueel.

Dit relativeert misschien: al die kant-en-klare Synologies en QNAPS hebben geen ECC geheugen en ook geen ZFS. Maar dat is prima. Want de risico's waar ECC en ZFS tegen beschermen zijn klein.
- Online backups: Hier begin dan toch ook overtuigd van te geraken. Maar hebben jullie geen schrik, vooral bij minder grote bedrijven, dat de service in kwestie plots stopt? (In dat geval zou je dan beroep kunnen doen op je offline backup neem ik aan...)
Daar krijg je altijd wel tijdig bericht over. Ik doe backblaze en ik ben er tevreden over. Ik draai het niet op het NAS maar op mijn PCs die ik wil backuppen. media hoeft niet in de backup.
Cloud backup is een aanrader.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 19-05-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
Tja klopt helemaal, mijn kennis is gering, maar ik zou wel graag meer leren over het hele server gebeuren. Ik merk dat ik een groot stuk mogelijkheden mis. Als ik er nooit een bouw zal ik het ook nooit leren.

Mijn data gaat nu steeds (deels) van oude HDD naar nieuwe HDD, van oude computer naar nieuwe... Dat is ook iets dat niet kan blijven duren. Dit project is eigenlijk begonnen omdat ik recent een hele hoop oude externe HDD's verzameld heb om al mijn digitale foto's van 15 jaar centraal te verzamelen. Daarmee is het besef gekomen hoe makkelijk ik ze kwijt zou kunnen spelen. Het is dus eigenlijk al een klein wonder dat ik ze nog allemaal heb kunnen recuperen.

Eigenlijk zou ik dus liefst gewoon een server met genoeg capaciteit en redundancy, zodanig dat ik mij de komende x-aantal jaar geen zorgen moet maken en ook eventueel snel kan uitbreiden. Ik wil gewoon eenmalig een grote investering doen, zowel tijd als geld om het up-and-running te hebben. Maar elke keer als ik hier begin over op te zoeken raak ik overweldigd en geef het dan weer op. Aan het oppervlak lijkt het allemaal niet zo moeilijk, maar eens een beetje dieper gedoken is het een heel ander verhaal.

Ik kan momenteel echt het bos niet door de bomen zien, maar als ik het stap voor stap aanpak, moet dit dan toch te doen zijn? De aller belangrijkste data kan ik steeds dubbel backuppen. (Is nu ook al het geval, enkel op de minst efficiente manier, en dat ben ik beu...)

[ Voor 10% gewijzigd door ontorugs op 20-05-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 23:09

MikeWazowski

Look into my eye

Ik heb hier ook al een jaar of 4 een setup staan als Kliko en redah die in de loop van de tijd is gegroeid: Windows7 met 100Gb SSD voor OS en 8 HDD's met 24 Tb aan allerlei op een Asrock moederbord met Celeron G1840 en 350W voeding.

Ik deel alles via Windows met mijn andere Windows computers. Via Serviio kan ik alle films binnenshuis afspelen op TV, tablets en telefoons. Downloaden gaat af en toe via SABnzbd en Bittorrent.Verder draait Domoticz voor de verlichting (ook remote te bedienen), Sonarr om te series bij te houden, sturen de 3 buitencamera's opgenomen beelden via FTP naar een map op een schijf, stuurt de printer/scanner scans via FTP naar een map op een schijf, synct Dropbox de foto's van mijn telefoon, worden email accounts in Outlook bijgehouden en wordt de Outlook agenda gesynct met mijn Google account via "Go Contact Sync Mod".

Automatische backup is alleen van de documenten, foto's en eigen gemaakte filmpjes via FreeFileSync naar een 3Tb NAS in de schuur en een 3 Tb NAS bij mijn zwager in huis op 40 km afstand - - dus de belangrijke bestanden staan op 3 plaatsen. Zo backupped mijn zwager ook zijn belangrijke spullen bij mij.. .. Hier zit niet echt redundantie in, dus als een bestand beschadigd is is het jammer - dat moet ik nog aanpassen :P.
Van de voor ons meest belangrijke films is nog een kopie op een 3Tb externe schijf - kwaliteit is soms moeilijk terug te vinden.

Mijn keuze voor Windows was simpel: gemak. Alles via de interface en voor bijna alle programma's is er ook een Windows versie. Ik moet nu wel naar Windows 10 want 7 stopt, maar dat is zo gefixed.

Omdat ik graag Nextcloud wilde gaan gebruiken heb ik Linux Mint geinstalleerd op een aparte opstartschijf en heb geprobeerd om een vergelijkbare setup te maken. Na 3 dagen knoeien en zoeken op internet heb ik dat weer opgegeven... Het lijkt allemaal instelbaar via de interface als je bij de absolute standaard blijft, maar voor echt juist instellen (databases!) moet je toch gaan sudo-en en voor mij als windows gebruiker (vanaf Windows 1.0 - de verkenner) werkt dat echt NIET logisch. Daarnaast is het voor mij ook niet logisch waar Linux de programma bestanden neerzet, dus ik zocht me geregeld een ongeluk. Misschien nog maar eens proberen als ik wat meer tijd heb...

Dus: als je altijd Windows gewend bent, zou ik daarbij blijven en kan je met een beperkt budget een eenvoudig werkende machine neerzetten waar veel mee kan. Linux is gratis, open source en beter beveiligd, maar de vraag is of je dat voor je home server wel nodig hebt...
Pagina: 1