Verschillende offertes opgevraagd. Veel adviseren SolarEdge optimizers, een enkeling adviseert geen optimizers. Tigo optimizers of 2 strings worden niet genoemd.
Ligging WZW (244 graden). Ik wil minimaal 12 panelen. Eenvoudigst is 4 panelen in de hoogte (landscape, zoals buren) en 3 panelen in de breedte. Het huis is 6 meter breed, dus als ik ze links liggen zou ik pakweg 1,80m van de erfgrens rechts moeten blijven.
Één partij denkt op basis van luchtfoto's te kunnen zien dat er in portrait mode 3 boven elkaar passen, en dan 5 kolommen naaste elkaar (=15 panelen). Zou mooi zijn maar ik ben bang dat het niet past.
Optimizers werken vast goed, maar meer spul op dak = meer dat kapot kan. Wat denken jullie;

10:15 uur:

11:45 uur (was tussendoor even vergeten
):

Overigens is dit het zicht vanaf de dakkapel op de foto's hierboven;

Zon gaat er nu ruim bovenlangs; in de winter misschien niet maar dan is rendement denk ik minimaal omdat dit WZW is, dus in de winter gaat hij al bijna onder als de zon bij de boom is.
Ligging WZW (244 graden). Ik wil minimaal 12 panelen. Eenvoudigst is 4 panelen in de hoogte (landscape, zoals buren) en 3 panelen in de breedte. Het huis is 6 meter breed, dus als ik ze links liggen zou ik pakweg 1,80m van de erfgrens rechts moeten blijven.
Één partij denkt op basis van luchtfoto's te kunnen zien dat er in portrait mode 3 boven elkaar passen, en dan 5 kolommen naaste elkaar (=15 panelen). Zou mooi zijn maar ik ben bang dat het niet past.
Optimizers werken vast goed, maar meer spul op dak = meer dat kapot kan. Wat denken jullie;
- Solar edge optimizers op alle 12 panelen? Hier heb ik een offerte voor met solaredge P300 optimizers en trina solar panelen (12x300w full black) en solaredge se3000hd omvormer voor 4429 euro na aftrek btw.
- Tigo optimizers op de rechter 4 panelen?
- 2 strings plaatsen (de linker 2 kolommen en de rechter kolom)?
- Andere suggesties?

10:15 uur:

11:45 uur (was tussendoor even vergeten

Overigens is dit het zicht vanaf de dakkapel op de foto's hierboven;

Zon gaat er nu ruim bovenlangs; in de winter misschien niet maar dan is rendement denk ik minimaal omdat dit WZW is, dus in de winter gaat hij al bijna onder als de zon bij de boom is.