Advies zonnepanelen: optimizers of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Verschillende offertes opgevraagd. Veel adviseren SolarEdge optimizers, een enkeling adviseert geen optimizers. Tigo optimizers of 2 strings worden niet genoemd.

Ligging WZW (244 graden). Ik wil minimaal 12 panelen. Eenvoudigst is 4 panelen in de hoogte (landscape, zoals buren) en 3 panelen in de breedte. Het huis is 6 meter breed, dus als ik ze links liggen zou ik pakweg 1,80m van de erfgrens rechts moeten blijven.

Één partij denkt op basis van luchtfoto's te kunnen zien dat er in portrait mode 3 boven elkaar passen, en dan 5 kolommen naaste elkaar (=15 panelen). Zou mooi zijn maar ik ben bang dat het niet past.

Optimizers werken vast goed, maar meer spul op dak = meer dat kapot kan. Wat denken jullie;
  • Solar edge optimizers op alle 12 panelen? Hier heb ik een offerte voor met solaredge P300 optimizers en trina solar panelen (12x300w full black) en solaredge se3000hd omvormer voor 4429 euro na aftrek btw.
  • Tigo optimizers op de rechter 4 panelen?
  • 2 strings plaatsen (de linker 2 kolommen en de rechter kolom)?
  • Andere suggesties?
09:50 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UOa8uwkEcSG1uPXMheH82dfv/thumb.jpg

10:15 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KAGqUIHRz9mzpgEOvkKXHw4F/thumb.jpg

11:45 uur (was tussendoor even vergeten :P):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Br8c5CmEn6NJ5ydvNxxg5l7o/thumb.jpg

Overigens is dit het zicht vanaf de dakkapel op de foto's hierboven;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C89o3GHGhf2mQ8n0vdJot1rg/thumb.jpg
Zon gaat er nu ruim bovenlangs; in de winter misschien niet maar dan is rendement denk ik minimaal omdat dit WZW is, dus in de winter gaat hij al bijna onder als de zon bij de boom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
12/15 panelen in 1 string met enkele Tigo optimizers op de panelen die last hebben/krijgen van schaduw op een simpele stringomvormer.

Verschil qua prijs met SolarEdge steek je in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1210672

12 stuks duitse panelen 300wp zwart heb ik voor onder 4000,- (na btw aftrek) kunnen aanschaffen.
Ook solaredge met optimizers.

Dus kan denk ik nog wel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik heb toevallig net vorige week ook een bestelling geplaatst voor een solaredge systeem. Mijn dak is ook 6 meter breed en dan passen er mooi 3x 72 cells panelen naast elkaar in landscape (ipv 60 cell). Ik heb gekozen voor 360wp panelen.

Hier trouwens ook een dakkapel en twijfel gehad over de optimisers. Keuze bij mij was of een sma met software matige schaduw handling of Solar edge. Uiteindelijk was Solar edge op t hele systeem 400 duurder. Dat was voor mij persoonlijk wel het geld waard (hou ook wel van gadgets etc).

Overigens moet je bij solaredge alle panelen van een optimiser voorzien omdat de omvormer minder electronica bevat. Ja er ligt meer electronica op je dak maar op de optimisers zit 25 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnaj
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 19:37
Ik zou ook eens kijken bij Enphase, elk zonnepaneel krijgt dan een eigen geïntegreerde optimizer en omvormer bevestigd onder elk afzonderlijk zonnepaneel op het dak. Ik heb hier goede ervaringen mee, succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het enige voordeel van Solaredge hier, is dat je nog 2 panelen kan bijplaatsen op je dakkapel met een andere hellingshoek. Mits deze geen schaduw werpen op de panelen erboven.

Het kan ook prima met 4 tigo optimizers op de 12 panelen in landscape op een chinese omvormer.
Of met een SMA en optitrac en alle 12 in 1 string.

Hopelijk een zonnige dag vandaag, dan zie je hier de werking van optitrac.
1 string met schaduw en 1 string zonder schaduw op 2x SMA 2.5 (hangen er nu 4 dagen)

Dak op zuid en tot 10.45 schaduw van dakkapel buren en 'savonds last van schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VdB7F7qfArTCL6Uyvx6j1V9z/thumb.jpg

Kijk ook eens naar 2x1 mtr panelen.
https://www.solar-bouwmar...-black-72-cells-copy.html
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/

(daar zal je "mogelijk" wel 2 strings van moeten maken ivm Vmpp)
Sunny designweb, kies nieuw project

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 09:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
En niet te vergeten, het solaredge systeem is een stuk veiliger! Dat was de doorslag voor mij om het te kopen.

-Automatische uitschakeling indien de bekabeling niet goed zit (voorkomt brand).
-Veiligere spanning omdat de optimizers de spanning van de gehele lus beperkt
-veilig aan systeem te werken doordat je per paneel de spanning kan uit laten schakelen
-en natuurlijk in jouw geval dat je iets meer panelen kunt plaatsen

Ik zie het nog wel gebeuren dat verzekeringen binnenkort met eisen komen, nu steeds meer gehoor komt van dakbranden door zonnepanelen.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mouse86
Heb je vlamboogdetectie wel aan staan dan? Standaard staat het uit geloof ik.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
mouse86 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:23:
Ik zie het nog wel gebeuren dat verzekeringen binnenkort met eisen komen, nu steeds meer gehoor komt van dakbranden door indak zonnepanelen.
Kleine nuance

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
mouse86 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:23:
En niet te vergeten, het solaredge systeem is een stuk veiliger! Dat was de doorslag voor mij om het te kopen.
Veiliger ten op zichte van wat? Normale stringomvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
beetje meer nuance en onderbouwing en wat minder op de man graag

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 13-05-2019 14:36 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panoleon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Ik zou voor micro omvormers gaan. Reden: meerprijs is navenant nihil. Ze gaan 25 jaar mee (ongeveer) dus scheelt het je enorm aan investering over 10 en 20 jaar. Daarnaast heb je als voordeel dat je geen mega omvormer in je huis hebt hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
Vuiltje schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:02:
[...]

- Als de bekabeling niet goed zit, is het slechte kwaliteit of de installateur is een knoeier.
- lagere spanning..............dus met minder panelen per string is het ook veiliger???????
- aan het systeem werken? bij mij ligt het 8 jaar en er is nog nooit aan gewerkt.
- meer panelen............. in vergelijk met wat en wie.

Wat een onzin, je klinkt als een verkoper van dit merk. :(
Ho ho, maak je niet zo druk heethoofd, nergens voor nodig :> . Ik geef mijn inzicht die ik heb vergaard binnen de verschillende systemen die aangeboden zijn.
- lagere spanning..............dus met minder panelen per string is het ook veiliger???????
Verdiep je er eens in, SolarEdge is spanningsloos als je dat wilt. Je kan beide kabels vasthouden zonder problemen. Zou je dat (per ongeluk) met een string omvormer doen, ben je op slag dood; 600 volt met een flinke stroom overleeft niemand.
En denk verder he, je dak wordt eens vervangen omdat het bitumen aan onderhoud is, dan moet tijdelijk je panelen en hele elektrische installatie even verplaatst worden. Niet iedereen laat dat dan doen door een erkende installateur omdat vaak de dakdekker aangeeft, doe ik wel even.... Althans, zo is mijn ervaring bij mijn laatste lekkage aan het dak.

Feit is;

-solaredge kan per paneel de uitgaande spanning van het paneel regelen en uitschakelen bij een probleem. Slechts 1 schakelaar omhalen en het systeem gaat uit, spanningsloos, elk paneel!
Dit kun je niet bij stringomvormers doen, als je daar de omvormer uit zet, blijft er nog steeds 100'derden volt DC staan op de string (soms wel meer dan 600 volt).

Solaredge heeft een vlamboog detectie, heb je een slechte kabel, connector of slechte installatie, dan is de kans op brand hierdoor een stuk kleiner dan een gewone stringomvormer die dat niet heeft, want die gaat net zolang door totdat de boel is uitgefikt. Kan je wel zeggen, dan heb je niet een goede kwaliteit kabel of installateur... maar het kan altijd gebeuren, zowel een maandagochtend connector of een installateur die niet goed zijn werk doet (er is immers nauwelijks controle nadat een installateur bezig is geweest of zijn kwaliteit wel in orde is).
"- aan het systeem werken? bij mij ligt het 8 jaar en er is nog nooit aan gewerkt."..
denk eens aan....
-een lekkage aan je dak gaat waardoor de panelen even verwijdert moeten worden.
-Of omdat er een airco geplaatst wordt waardoor er een extra doorvoer in het dak moet komen.
-Of omdat er zonnecollectoren wordt geplaatst. Genoeg redenen waardoor er wel eens wat moet gebeuren op je dak.
Ga jij dan daarna een expert langs laten komen of alles weer veilig is terug geplaatst?
"- meer panelen............. in vergelijk met wat en wie."
Let eens op, in zijn situatie bedoel ik, daar heeft hij te maken met schaduw, en dan kun je daar geen panelen plaatsen als je een stringomvormer hebt, wel met solaredge. Nietwaar?
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:29:
@mouse86
Heb je vlamboogdetectie wel aan staan dan? Standaard staat het uit geloof ik.
Ja, bij mij staat / stond het (standaard) al aan in dat menu.

Maar, terug voor de topic poster

-Voor een kleine meerprijs, heb je meer inzicht in je systeem.

-Kun je elk moment controleren of elk zonnepaneel nog goed functioneert. ja, per paneel!, dat kan niet met de andere aangeboden systemen. Bij andere systemen is het zo, dat als 1 paneel slecht presteert, alle andere panelen ook slecht presteren en dan zie je pas na een jaar dat je systeem minder presteert qua vermogen dan verwacht.

-Heb je naar mijn inzicht meer veiligheid functies beschikbaar. waarvan ik persoonlijk denk dat in de komende 10 jaar veel meer regelgeving zal gaan komen vanuit o.a. verzekeringen.

[ Voor 8% gewijzigd door mouse86 op 13-05-2019 09:37 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
marteltor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:51:
Overigens is dit het zicht vanaf de dakkapel op de foto's hierboven;
[Afbeelding]
Zon gaat er nu ruim bovenlangs; in de winter misschien niet maar dan is rendement denk ik minimaal omdat dit WZW is, dus in de winter gaat hij al bijna onder als de zon bij de boom is.
Dat schuurtje ziet er zonnig uit, is dat 9m² opervlak dat 1,5 uur meer zon per dag heeft dan jouw dak?
Je zou een gedeelte van de 12 panelen op het beste deel van je dak kunnen leggen en het andere deel op je schuur.

Of het rendabel is moet je even uitrekenen, meestal is de omvormer het kosten probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1210736

Er zijn veel verchillende meningen, voordelen en nadelen over Optimizers.

– Solaredge heeft veel verschillende componenten ten opzichte van 1 omvormer. Materiaal kan stuk gaan, er is dus een groot risico op defecten.Mocht Solaredge niet meer bestaan is je systeem waardeloos. elke stringinverter die kapot gaat kan worden vervangen door veel andere fabrikanten.
– Solaredge is duurder. Verdien je met schaduw wel terug.
– Elk zonnepaneel afzonderlijk monitoren is leuk, maar persoonlijk vragg ik me af waarom? Als je bij een professioneel bedrijf zonnepanelen koopt dan hoeft u dit helemaal niet zelf te doen, immers het wordt voor u gedaan. Het is inderdaad fijn dat, in geval van een defect, de installateur direct weet naar welk paneel hij moet kijken. Dit is natuurlijk voor u als consument minder van belang. De winst voor de installateur qua tijd, is voor de installateur. Om die reden heb ik gekozen voor een stringinverer met goede monitoring door mijn installateur.

Solaredge heeft een groot voordeel wanneer je schaduw hebt. Wanneer je geen schaduw hebt ( in mijn geval), kosten Optimizers energie en ben je beter af met een stringinverter

Voor mij was het grootste nadeel dat wanneer een optimizer kapot gaat , deze op het dak vervangen moet worden.Ze gaan natuurlijk nooit allemaal gelijk kpaot, dus in de praktijk kan dit leiden tot meer kosten dan het vervangen van een stringinverter.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1210736 op 13-05-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Anoniem: 1210736 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:30:
Er zijn veel verchillende meningen, voordelen en nadelen over Optimizers.

– Solaredge heeft veel verschillende componenten ten opzichte van 1 omvormer. Materiaal kan stuk gaan, er is dus een groot risico op defecten.Mocht Solaredge niet meer bestaan is je systeem waardeloos. elke stringinverter die kapot gaat kan worden vervangen door veel andere fabrikanten.
– Solaredge is duurder. Veridien je met schaduw wel terug.
– Elk zonnepaneel afzonderlijk monitoren is leuk, maar persoonlijk vragg ik me af waarom? Als je bij een professioneel bedrijf zonnepanelen koopt dan hoeft u dit helemaal niet zelf te doen, immers het wordt voor u gedaan. Het is inderdaad fijn dat, in geval van een defect, de installateur direct weet naar welk paneel hij moet kijken. Dit is natuurlijk voor u als consument minder van belang. De winst voor de installateur qua tijd, is voor de installateur. Om die reden heb ik gekozen voor een stringinverer met goede monitoring door mijn installateur.

Solaredge heeft een groot voordeel wanneer je schaduw hebt. Wanneer je geen schaduw hebt ( in mijn geval), kosten Optimizers energie en ben je beter af met een stringinverter

Voor mij was het grootste nadeel dat wanneer een optimizer kapot gaat , deze op het dak vervangen moet worden.Ze gaan natuurlijk nooit allemaal gelijk kpaot, dus in de praktijk kan dit leiden tot meer kosten dan het vervangen van een stringinverter.
Over dat monitoren. Ik heb een Omnik met twee strings. Deze moeten dus exact dezelfde stroom leveren. Als er een minder levert is er iets aan de hand. Schaduw, of paneel stuk. En dat kan ik heel eenvoudig zien in de logging (Domoticz). Niks dure optimizers nodig dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie hier rare conclusies wat betreft prijzen en beweringen "niet veel duurder".

Voor 12 Standaard 300 Wp panelen, keuze tussen SMA, APS, Solaredge, en Enphase
SMA 3.6 = €1025 euro
APS 3x QS1 + ECU-R Monitoring Unit = €1005,00 + €195,00 = €1200
SE 3680+ P300 = €859,00 + €516 = €1375
Enphase IQ7+ en Envoy S = €1428 + €229,00 = €1656 (stekkers niet eens meegerekend)
Bron en Bron

@BroederT
done ;)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
Op het gevaar af ook als verkoper gezien te worden: de SolarEdge omvormer (in ieder geval de mijne) is passief gekoeld en wordt nauwelijks warm. Dus volledig geruisloos* en het lijkt mij ook goed voor de betrouwbaarheid. Geen fans die stuk kunnen of vies worden en een systeem dat van zichzelf koel blijft is blijkbaar efficiënt.

Het voordeel van per paneel monitoren zie ik verder ook niet echt, ik kijk daar nooit naar. Verder zijn in mijn situatie zijn optimizers volgens mij wel essentieel, omdat ik panelen met verschillende oriëntatie en verschillende schaduwval heb, of dat voor TS ook geldt kan ik niet beoordelen.

* Op het tikken v.d. relais bij opstarten/uitschakelen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
Lapa schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:54:
Op het gevaar af ook als verkoper gezien te worden: de SolarEdge omvormer (in ieder geval de mijne) is passief gekoeld en wordt nauwelijks warm. Dus volledig geruisloos* en het lijkt mij ook goed voor de betrouwbaarheid. Geen fans die stuk kunnen of vies worden en een systeem dat van zichzelf koel blijft is blijkbaar efficiënt.
Idem voor mijn Trannergy stringomvormer ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lapa
En hoe warm worden de optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Toettoetdaan schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Dat schuurtje ziet er zonnig uit, is dat 9m² opervlak dat 1,5 uur meer zon per dag heeft dan jouw dak?
Je zou een gedeelte van de 12 panelen op het beste deel van je dak kunnen leggen en het andere deel op je schuur.

Of het rendabel is moet je even uitrekenen, meestal is de omvormer het kosten probleem.
Dat is wel een leuk idee. Zeker omdat salderen op zn tijd afgebouwd gaat worden en het belangrijker wordt om door de hele dag genomen een stabiele stroomopwekking te hebben. En omdat ik ze op het schuurtje wel zelf kan monteren. Ik denk dat ik op het dak 3 panelen kwijt kan door ze zo te leggen: = |
Ik heb dan in de ochtend wat eerder stroom, maar in de middag last van de schaduw van de bomen. Maar dan kan ik 8 panelen op het dak vol laten knallen.

Qua prijsverschil tussen geen solaredge en wel solaredge kom bij de offertes van de grote nationale installateurs op 620 euro verschil.
Anoniem: 1210672 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:56:
12 stuks duitse panelen 300wp zwart heb ik voor onder 4000,- (na btw aftrek) kunnen aanschaffen.
Ook solaredge met optimizers.

Dus kan denk ik nog wel wat goedkoper.
Zelf aangeschaft, of via een installateur? Ik ben op zoek naar een bedrijf dat ze komt installeren en de eerste jaren ook langskomt als er wat mis is. Ik zie mezelf het schuine dak niet op gaan.
xAndyx schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:39:
Ik heb toevallig net vorige week ook een bestelling geplaatst voor een solaredge systeem. Mijn dak is ook 6 meter breed en dan passen er mooi 3x 72 cells panelen naast elkaar in landscape (ipv 60 cell). Ik heb gekozen voor 360wp panelen.

Hier trouwens ook een dakkapel en twijfel gehad over de optimisers. Keuze bij mij was of een sma met software matige schaduw handling of Solar edge. Uiteindelijk was Solar edge op t hele systeem 400 duurder. Dat was voor mij persoonlijk wel het geld waard (hou ook wel van gadgets etc).

Overigens moet je bij solaredge alle panelen van een optimiser voorzien omdat de omvormer minder electronica bevat. Ja er ligt meer electronica op je dak maar op de optimisers zit 25 jaar garantie.
Ook bij 3x72 cells in de breedte heb ik last van die schaduw ;) eigenlijk nog meer dan wanneer ik 3 panelen van 1,65m breed zou leggen. Enige voordeel van de bredere panelen voor mij is dan dat ze 30 wattpiek meer leveren. 400 euro verschil valt mee. Bij mij is het 600 euro. Overigens is die garantie wel netjes, maar ik heb de garantievoorwaarden opgezocht en er staat niet in dat kosten van montage en demontage ook vergoed worden.
martijnaj schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:58:
Ik zou ook eens kijken bij Enphase, elk zonnepaneel krijgt dan een eigen geïntegreerde optimizer en omvormer bevestigd onder elk afzonderlijk zonnepaneel op het dak. Ik heb hier goede ervaringen mee, succes met je keuze.
Hier ga ik nog even naar kijken :)
Dank voor de tips, vanavond even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-06 11:07
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:38:
Ik zie hier rare conclusies wat betreft prijzen en beweringen "niet veel duurder".

Voor 12 Standaard 300 Wp panelen, keuze tussen SMA, Solaredge, en Enphase
SMA 3.6 = €1025 euro
SE 3680+ P300 = €859,00 + €516 = €1375
Enphase IQ7+ en Envoy S = €1428 + €229,00 = €1656 (stekkers niet eens meegerekend)
Bron
Wellicht interessant om aan bovenstaande 3 opties ook nog APS micro omvormers toe te voegen.

3x QS1 + ECU-R Monitoring Unit = €972,00 + €195,00 = €1167

Deze overweeg ik voor een uitbreiding met combinatie van panelen op pannendak en plat dak dakkapel, verschillende orientatie en hellingshoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
@Lapa
Goede vraag, geen idee. Ik heb ook geen idee hoe lang die dingen het gaan volhouden en het feit dat het systeem uit meer componenten bestaat is sowieso een nadeel t.o.v. van systemen zonder optimizers. Ik wil dus ook helemaal niet beweren dat optimizers per definitie de beste keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:15:
Het enige voordeel van Solaredge hier, is dat je nog 2 panelen kan bijplaatsen op je dakkapel met een andere hellingshoek. Mits deze geen schaduw werpen op de panelen erboven.
Volgens mij kan dat ook zonder Solar Edge nog, als ik de nieuwe panelen zou voorzien van eigen micro omvormers, toch? En dan na de omvormer van de overige panelen aansluiten. Overigens denk ik eerder ons schuurtje te voorzien van wat leuks voor erbij.
Het kan ook prima met 4 tigo optimizers op de 12 panelen in landscape op een chinese omvormer.
Of met een SMA en optitrac en alle 12 in 1 string.

Hopelijk een zonnige dag vandaag, dan zie je hier de werking van optitrac.
1 string met schaduw en 1 string zonder schaduw op 2x SMA 2.5 (hangen er nu 4 dagen)

Dak op zuid en tot 10.45 schaduw van dakkapel buren en 'savonds last van schoorsteen.
[Afbeelding]
Hoe OptiTrac werkt is me niet duidelijk en het filmpje op de site hielp niet. Schakelt OptiTrac het paneel dat minder levert volledig uit? T.o.v. SolarEdge is SMA met optitrac zo een 325 euro goedkoper.

Hoe moet ik jouw pvoutput lezen? Heb je in totaal 2275 wattpiek liggen, of heb je 2x2275 wattpiek liggen? Indien het dit laatste is, is jouw opbrengst dan niet laag, met pakweg 900 watt bij 2275 wattpiek? Of moet ik het zo lezen dat je pakweg 2x900=1800 watt haalt uit je 2275 wattpiek installatie?

Ik zie dat jouw 'boven' in de ochtend iets minder scoort, dat komt dan door de schaduw. Maar overall lijkt Optitrac dan toch goed te werken en leveren je andere panelen in je string voldoende op om in de buurt te komen van de string zonder schaduw.

[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 13-05-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 2x 2275 Wp liggen inderdaad, in hetzelfde dakvlak. (96 cell, panasonic hit kuro)
Boven + onder komt samen in AUijtdehaag Zuid (is opgeteld)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Hoe kom je aan 900?
Kijk in de tabel en je ziet 2112 watt max op 13:15
Het is maar net hoe je de grafiek wil laten zien (kies customize en dan een keuze)
https://pvoutput.org/comp...0&c=4&gs=0&offset=0.0&s=1

Als optitrac goed werkt, verlaagd deze de spanning. (knalt 100 Vmpp naar beneden als het werkt) en laat de spanning langzaam terug komen.
Hierop reageren de diodes van de panelen met schaduw en zullen de diodes hele rijen van het paneel bypassen.
Zie ook plaatje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3caHQlsuRjTmu50XwzUiXDxj/thumb.jpg

En in extended data (5e vierkante blokje onder datum: https://pvoutput.org/intr...683&sid=67127&dt=20190513

Daardoor blijft de stroom van de andere cellen onverminderd doorlopen. (zie ook het filmpje)
En zullen de beschaduwde cellen niet meedoen/blokkeren, totdat deze weer schaduwloos zijn.

Overall werkt het prima. Zolang je maar voldoende spanning hebt.

Een SMA heeft 2x onafhankelijk mppt ingangen.
Stel dat je 3 panelen op je dakkapel kan leggen van 96 cell panelen (panasonic hit), dan heb je al voldoende spanning voor 1 string te maken en aan te sluiten op de 2e ingang (3x 59 Vmpp = 177 Vmpp)
En geen aparte micro-omvormer nodig.
De panasonics zijn wel wat duurder, maar kost je geen extra omvormer dan.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:50:
Ik heb 2x 2275 liggen inderdaad, in hetzelfde dakvlak. (96 cell, panasonic hit kuro)
Boven + onder komt samen in AUijtdehaag Zuid (is opgeteld)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Hoe kom je aan 900?
Kijk in de tabel en je ziet 2112 watt max op 13:15
Het is maar net hoe je de grafiek wil laten zien (kies customize en dan een keuze)
https://pvoutput.org/comp...0&c=4&gs=0&offset=0.0&s=1
Niet gezien dat het normalized output was :X
Een SMA heeft 2x onafhankelijk mppt ingangen.
Stel dat je 3 panelen op je dakkapel kan leggen van 96 cell panelen (panasonic hit), dan heb je al voldoende spanning voor 1 string te maken en aan te sluiten op de 2e ingang (3x 59 Vmpp = 177 Vmpp)
En geen aparte micro-omvormer nodig.
De panasonics zijn wel wat duurder, maar kost je geen extra omvormer dan.
Ik denk niet dat 3 panelen zou lukken. 2 wel denk ik, maar dan wordt de spanning te laag ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook niet op dual betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Plaatje is van de panelen van mijn buurvrouw by the way, en we hebben ze vervangen voor de 10 graden versie. Er bleef teveel water/vuil op liggen, naar mijn zin. Maar de panasonics hebben een gootje.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Het is niet de vraag “of” de electronica kapot gaat op het dak, maar “ wanneer”. Het beste is om dit te vermijden of alleen toe te passen als je makkelijk bij de optimizer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:10:
Ook niet op dual betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Plaatje is van de panelen van mijn buurvrouw by the way, en we hebben ze vervangen voor de 10 graden versie. Er bleef teveel water/vuil op liggen, naar mijn zin. Maar de panasonics hebben een gootje.
even snel binnenmaten gemeten, 3.4x1.7m. Dus max 2 panelen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Paneel is 1m59 en je hebt 1m70
3x 1053 = 3159 breed. (+betonvoeten) en je hebt 3m40

Dan passen 3 panelen dan toch wel net?
Edit: nee toch geen betonvoeten. Er zijn geen single voeten met een lage helling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u9Y65UMOOwwq2z20hv9J8Tlk/thumb.jpg

Het is bijna zonde om aan de andere kant geen panelen te leggen.
(3 panelen in landscape, aan de andere kant vh dak, parallel over de 3 op de dakkapel?)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
@Lapa
Zelden warmer dan 50 graden, grootste deel van het jaar zo'n 20-45 graden. Vorig jaar met die extreme hitte een paar dagen een paar optimizers op de West-kant gehad die tussen de 60 en 64 graden werden, de optimizers op Oost kwamen ook toen niet hoger dan 54/56 graden.

(volgens de interne thermometer van de optimizers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:56
Is dat een publieke website? Wij gaan een ander huis kopen en ik wil graag zonnepanelen plaatsen. Een configurator zou helpen. Dankjewel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1211068

Misschien niet helemaal objectief omdat ik me pas 15 jaar met zonnepanelen bezig houd. Prachtig verkoop praatje, optimizers. De enige reden om voor optimizers te kiezen is, wanneer men een beperkt dakoppervlak heeft met een "lichte" schaduw van bijv. een paal, (zendmast) boom, maar dan ook zeker niet het complete bladerdek. Volledig beschaduwd door bijv. een boom, krijgt de klant het advies om géén zonnepanelen te leggen. In alle andere gevallen "string inverter"!. Met een meer strings inverter kom je vaak al een heel eind.
Alles valt en staat met een eerlijk advies en monteurs, die weten waar ze mee bezig zijn!.
Neem vervolgens in het achterhoofd mee, dat de dagen van mei dit jaar niet of korter zullen zijn dan de dagen van mei volgend jaar, met of zonder optimizers. Heb je mogelijkheid, leg gewoon een paar extra panelen, is je opbrengst altijd hoger en je investering lager!.
Motto is dus, " bouw no nonsens installaties"!
Doe je voordeel ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hijdaar95
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies nieuw project. (aanmelden niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Dank voor jullie adviezen en de discussie so far.
  • Brandgevaar; ik denk dat dit vooral komt door verkeerd aansluiten en niet puur door het gebruik van een single string met hoog voltage. Twee jaar terug al eens een monteur gesproken, die dacht het zooitje wel op een bestaande groep te knallen. Nou, die groep stond al erg vol, voller dan ik eigenlijk zelf wil (nog zonder panelen). Dus dat hebben we mooi niet gedaan. Brand zal door dat soort gevallen komen denk ik.
  • Met het geld wat ik bespaar door voor SMA met optitrac te gaan (ipv solaredge optimizers) kan ik ruimschoots 2 extra 300 wattpiek panelen financieren. Dit past verticaal ernaast:
- - -
- - -
- - - |
- - - |
  • Hoewel ik nu 3200 kw gebruik per jaar, ben ik er van overtuigd dat het loont om meer panelen neer te leggen als het zonder veel extra kosten kan. Van 12 naar 14 panelen kost me 400 euro extra. Het levert me 600 wattpiek extra. 600*0,90 factor = 540kw per jaar. Als ik dit teruglever aan het net voor 10 cent per kw, dan levert dat 54 euro per jaar op. Dus dat is ook in 7,5 jaar terugverdiend. En wie weet ga ik die stroom nog gebruiken in de toekomst. Als salderen wordt afgeschaft en ik ga ooit elektrisch koken, dan is het wel handig om einde middag een hoge opbrengst te hebben.
  • Het dakkapelletje laat ik voorlopig leeg. Als het ooit nodig wordt vroeg in de ochtend al op te wekken, dan kan ik aan de andere zijde van het huis iets laten plaatsen, of op het schuurtje. Dat laatste is vrij eenvoudig zelf te doen. Daar kan ik zo 2 panelen van 2x1m met 375 wattpiek kwijt. Maar op dit moment hoeft het niet, omdat dit mij zo 800 euro zou kosten en ik het voorlopig niet nodig heb. Met techniek die goedkoper en beter wordt, stel ik dit nog even uit. Voor mijn schuine dak ligt dit iets anders; daar kost het slechts 400 euro voor 600 wattpiek extra en daar kan ik moeilijk zelf wat bijplaatsen, vandaar de keus daar direct voor 14 panelen te gaan ipv 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@marteltor
Laat de 14 panelen dan met 2x 7 naar binnen komen.
Dan kan je experimenteren met 1 of 2 strings op de SMA.
(maar ik denk 1x 14 is beter ivm hogere Vmpp en schaduw)

Edit: en je kan dan nog uitbreiden op de andere kant.
(je had 1-fase aansluiting toch?)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:10:
@marteltor
Laat de 14 panelen dan met 2x 7 naar binnen komen.
Dan kan je experimenteren met 1 of 2 strings op de SMA.
(maar ik denk 1x 14 is beter ivm hogere Vmpp en schaduw)

Edit: en je kan dan nog uitbreiden op de andere kant.
(je had 1-fase aansluiting toch?)
als ik hem als 2x7 laat aansluiten en het huis in laat gaan, kan je dan alsnog als 1 string aansluiten op de omvormer?

Waarom zou 1x14 beter zijn? Dan hebben meer panelen last van de schaduw, als optitrac toch niet optimaal werkt. Bij 2x7 zal de string waar schaduw valt ook altijd nog wel 4 panelen volledig in de zon hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De stekkers bij de omvormers zijn Sunclix stekkers, die passen ook gewoon in elkaar.
Dus van 2x 7 kan je 1x 14 maken.

De beschaduwde panelen worden gebypassed als optitrac goed zijn werk doet.
Dus of dat met 2x 7 gebeurt op 2x mppt ingang of met 1x 14 op 1 mppt ingang, zou niet mogen uitmaken.
Ik denk zelfs dat het met 1x 14 beter werkt, omdat optitrac de spanning naar beneden gooit, en daar heb je voldoende spanning voor met 14 panelen. (meer dan met 7 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:38:
De stekkers bij de omvormers zijn Sunclix stekkers, die passen ook gewoon in elkaar.
Dus van 2x 7 kan je 1x 14 maken.

De beschaduwde panelen worden gebypassed als optitrac goed zijn werk doet.
Dus of dat met 2x 7 gebeurt op 2x mppt ingang of met 1x 14 op 1 mppt ingang, zou niet mogen uitmaken.
Ik denk zelfs dat het met 1x 14 beter werkt, omdat optitrac de spanning naar beneden gooit, en daar heb je voldoende spanning voor met 14 panelen. (meer dan met 7 panelen)
Ik lees in documentatie van SMA dat MPP voltage range is 130 V to 500 V. Als een paneel iets van 50 V levert (ooit ergens gelezen), kunnen er dan max 10 panelen op 1 string?

Met 4200 wattpiek (gelezen aan de zonnige kust :)), zou je denken dat de SMA 3.6 voldoende is? Deze kan max 3880 watt binnen krijgen, en max 3680 uitleveren. De SMA 4.0 kan 4200 ontvangen en 4000 watt uitleveren.

https://www.sma.de/filead...B30-50-DEN1708-V22web.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 14-05-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is het verstandigste inderdaad.

Maar of een omvormer start of niet, hangt af van de Voc van het paneel.
Dit is de onbelaste spanning net voor de omvormer gaat starten.
(Voc is de onbelaste spanning, Vmpp is de belaste spanning)

De Voc mag niet hoger zijn dan de max Voc van de omvormer.
Voor een 1-fase SMA x.x (nieuw model) is dat 600 Voc
en een SMA xxxx TL-21 (oud model) is dat 750 Voc
Maar 600 Voc haal je niet met 14 standaard 60 cell panelen, dus kan het.

De 3-fase SMA's hebben weer een hogere spanning (nodig)

Ik gebruik vaak deze webshop om snel de datasheet te vinden.
https://www.mg-solar-shop.de/Wechselrichter/SMA/

Maar dat allemaal is te vinden met: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
(kies nieuw project)

Edit: de eigenschappen van de versie x.x 1AV-41 zijn anders dan de x.x 1AV40
https://www.mg-solar-shop...enblatt%20SB3.0-SB6.0.pdf

De x.x 1AV-41 zijn op de markt gekomen, ivm de certificering die sinds vorige maand (hoort) te gelden.
Een technisch verhaaltje en even geen tijd om het op te zoeken.
In duitsland geld dit al, in nederland is dit nog aanstaande en dus nog niet van belang (NL heeft zijn zaakjes nog niet voor elkaar)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnaj
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 19:37
In welke situaties kiest u voor Enphase?

U kunt kiezen voor Enphase als u graag investeert in hoge kwaliteit producten met goede garantie. Er zit 20 jaar fabrieksgarantie op de omvormers van Enphase. Dat is heel lang, ook vergeleken met de omvormers van SolarEdge (SolarEdge heeft 12 jaar garantie op de omvormer en 25 jaar op de optimizers). U kunt er dus van uitgaan dat u slechts 1 keer investeert in uw omvormer gedurende de levensduur van uw zonnepanelen. Bij gewone stringomvormers is de verwachting dat ze elke tien a twaalf jaar vervangen moeten worden. Op lange termijn is Enphase dus rendabeler.

U krijgt extra opbrengst doordat ieder paneel wordt geoptimaliseerd. Tussen alle zonnepanelen zitten kleine verschillen. Dit komt doordat een zonnepaneel bestaat uit 60 cellen die niet allemaal precies hetzelfde zijn. Sommige panelen leveren wat meer stroom dan anderen. Bij een standaard string omvormer zorgt dit voor verliezen (tot ca. 5%) omdat niet ieder paneel geoptimaliseerd kan worden. Ook wanneer een deel van de panelen in de schaduw ligt werken alle andere panelen gewoon optimaal. Bij schaduw kan de winst in opbrengst veel groter zijn, tot wel 25%.

U wilt liever geen omvormer in huis en niets zien van de installatie binnenshuis. Bij Enphase wordt bij ieder zonnepaneel de gelijkstroom (ca. 30 Volt DC) direct omgezet in wisselstroom (230V AC). Via een normale elektriciteitskabel wordt het systeem aangesloten op een eigen groep in huis. Binnenshuis is er dus niets van de installatie te zien mits het netjes is aangelegd.

U wilt een klein systeem van 1 tot 7 panelen en toch ieder paneel geoptimaliseerd. Bij SolarEdge moet u minimaal 8 panelen om de minimale werkspanning van 350V van de omvormer te halen. Met Enphase heeft u alle flexibiliteit, van 1 tot 16 panelen bij een enkelfasig systeem.

U wilt graag extra veiligheid. Bij Enphase lopen er geen hoge gelijkstromen door de kabels over het dak en binnenshuis naar de omvormer. Het voltage kan in bepaalde gevallen oplopen tot 1000 volt. Bij Enphase is het voltage van de panelen nooit hoger dan van een enkel paneel (ca. 36-68 Volt). Ook kunt u het hele systeem in één keer uitschakelen in de meterkast. Dit is van belang in het geval van brand. Brandweerlieden kunnen dan veilig blussen. Bij een gewoon systeem kunnen de zonnepanelen niet uitgeschakeld worden en produceren de panelen tijdens het blussen gevaarlijke stromen. Hierdoor is dit systeem voor uw brandverzekering geen probleem.
Pagina: 1