Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel - computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik zoek een systeem dat complexe Excel modellen kan draaien.
Ik maak waarderingsmodellen voor klanten in Excel, waarbij ik veel iteratieve Macro's gebruik (Monte Carlo simulaties en het sculpten van schulden/belasting). Ik weet dat sommige van jullie vinden dat Excel hier niet de meest geschikte optie is, maar ik ben geen programmeur (wel een simpele investeringsanalist) en mijn klanten willen graag het model zelf ook kunnen gebruiken (nadat alle simulaties gedraaid zijn).
Door het iteratieve karakter van mijn modellen (1 miljoen simulaties met soms meer dan 1.000 verschillende input variabelen), loopt mijn RAM (DDR3-2300) snel vol en heeft mijn processor (i5 7th Gen) het zwaar (loopt ronduit vast). Ik zit nu op 2 seconden per simulatie.....@Microkid (inderdaad 23 dagen wanneer ik alles laat doorrekenen) Er zijn geen (recente) topics te vinden over wat een goede desktop setup is voor Excel.

Huidige setup

CPU: i5-7300 CPU @ 2.5GHz
RAM: DDR3-2400 8GB
GPU: GeForce 1050ti
SSD in combinatie met een HDD (beide niets bijzonders).

Windows 10
Excel 64-bit

Prijs
Het liefste heb ik een ready build computer, maar ik wil het desnoods ook wel zelf in elkaar zetten. Mijn budget ligt zo rond de 1.000 euro. Karig budget voor iemand die zijn geld er mee verdiend, maar de baas wil het -nog- niet betalen, vandaar de conservatieve insteek.

Wat ik van jullie verwacht
Ik hoop te kunnen putten uit jullie collectieve denkvermogen en hopelijk is er iemand aanwezig op dit forum die ervaring heeft met het bouwen van dit soort systemen. Het enige wat ik weet is dat het voldoende RAM nodig is en een processor met een hoge single core snelheid. Voor de rest tast ik volledig in het duister.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchDandy op 11-05-2019 09:51 . Reden: onvolledige post ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@DutchDandy Begin eerst eens met vertellen hoe je huidige PC er uit ziet. Welke merk/type moederbord, processor, ram, hdd enz. Welke Excel gebruik je? 32 of 64 bit? Versie? Windows versie? enz. Dan hebben we een referentiepunt. En wat bedoel je met 1M+ simulaties? M staat gelijk aan miljoen in het SI stelsel. 1 miljoen simulaties zou dan 2 miljoen seconden zijn volgens jouw uitleg, dat is ruim 23 dagen....

[ Voor 51% gewijzigd door Microkid op 11-05-2019 09:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees waaaarschijnlijk verkeerd maar 2 seconden per simulatie, en dan 1M+ simulaties moeten draaien? Dan kom ik op bijna 70 hele werkdagen van 8 uur. Of 24 dagen waarin de machine 24/7 bezig is.

Ongetwijfeld heb jij meer verstand van Excel maar bij een beetje salaris kosten die 70 werkdagen je baas 15K aan loonkosten. Iets zegt me, maar allicht schat ik het verkeerd in, dat de manier van werken dus anders moet (geen Excel, iets met databases, SaaS-resources, whatever) en dan het budget (zeker geen zelfbouw maar fijn een HP of Dell met goede supportcontracten) aanzienlijk veranderen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:49:
Ik lees waaaarschijnlijk verkeerd maar 2 seconden per simulatie, en dan 1M+ simulaties moeten draaien? Dan kom ik op bijna 70 hele werkdagen van 8 uur. Of 24 dagen waarin de machine 24/7 bezig is.

Ongetwijfeld heb jij meer verstand van Excel maar bij een beetje salaris kosten die 70 werkdagen je baas 15K aan loonkosten. Iets zegt me, maar allicht schat ik het verkeerd in, dat de manier van werken dus anders moet (geen Excel, iets met databases, SaaS-resources, whatever) en dan het budget (zeker geen zelfbouw maar fijn een HP of Dell met goede supportcontracten) aanzienlijk veranderen.
had dezelfde gedachten.. je zou eens gaan denken aan een cloudbased oplossing voor zoiets lijkte me..

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 21:11

Orac

Ik mis je papa.

Check dit topic: PC voor complexe excel formules
Staat volgens mij wel interessante informatie in.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@boyette Lijkt me ook. En zo lastig is iets geschikters dan Excel leren op zich niet.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2019 09:53 ]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

@DutchDandy
CPU: i5-7300 CPU @ 2.5GHz
RAM: DDR3-2400 8GB
GPU: GeForce 1050ti
SSD in combinatie met een HDD (beide niets bijzonders).
Graag even doen wat we vragen: ook moederbord, SSD/HDD benoemen, ook al denk jij dat het "niets bijzonders" is. Voor ons kan het juist van groot belang zijn om je goed te kunnen helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 11-05-2019 09:53 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DutchDandy
@MAX3400 @boyette
Mijn modellen zitten al in Excel en zijn gevalideerd, dus ik kan niet zomaar overschakelen naar iets anders. Het liefste heb ik een systeem, dat ik de simulatie aanzet en als ik de volgende dag wakker wordt ik de resultaten heb. Doordat het nu zo traag gaat moet ik het steeds onderbreken om te zien of de simulatie het helemaal goed doet, voordat ik het volledig kan laten draaien. Dit leidt helaas tot een nog langere simulatietijd.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:55:
@MAX3400 @boyette
Mijn modellen zitten al in Excel en zijn gevalideerd, dus ik kan niet zomaar overschakelen naar iets anders. Het liefste heb ik een systeem, dat ik de simulatie aanzet en als ik de volgende dag wakker wordt ik de resultaten heb. Doordat het nu zo traag gaat moet ik het steeds onderbreken om te zien of de simulatie het helemaal goed doet, voordat ik het volledig kan laten draaien. Dit leidt helaas tot een nog langere simulatietijd.
ik doelde niet op iets anders dan excel..
maar bedoel met cloudbased bijv. een VPS in plaats van een energieslurpende desktop naast je bed.

• MAX3400

MAX3400

Orac schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:52:
Check dit topic: PC voor complexe excel formules
Staat volgens mij wel interessante informatie in.
De eerste info die ik nu al mis hier; kunnen de simulaties niet parallel draaien ipv sequentieel? Wat is veel RAM in gebruik (ik ken mensen die rustig 14GB gebruiken)? Ik lees niet eens of de formules / berekeningen wel "native" 64-bit zijn of dat het een halfgaar sheet is wat ooit in Excel 97 begonnen is, nooit gereviseerd en misschien zelfs verwijzingen bevat naar data / lokaties die niet eens meer bestaan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:55:
@MAX3400 @boyette
... Doordat het nu zo traag gaat moet ik het steeds onderbreken om te zien of de simulatie het helemaal goed doet, voordat ik het volledig kan laten draaien. ...
Waarom zou de simulatie het niet helemaal goed doen?
MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:56:
...
De eerste info die ik nu al mis hier; kunnen de simulaties niet parallel draaien ipv sequentieel? Wat is veel RAM in gebruik (ik ken mensen die rustig 14GB gebruiken)? Ik lees niet eens of de formules / berekeningen wel "native" 64-bit zijn of dat het een halfgaar sheet is wat ooit in Excel 97 begonnen is, nooit gereviseerd en misschien zelfs verwijzingen bevat naar data / lokaties die niet eens meer bestaan.
Kijken of de boel te optimaliseren is, is altijd de moeite waard inderdaad.

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2019 09:57 ]

• DutchDandy
@begintmeta Het kan zijn, dat onder bepaalde voorwaarden het model niet de gewenste antwoorden geeft of bijvoorbeeld in een infinite loop terecht komt. Daardoor moet je verschillende test op voorhand doen.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Als het om hoge single-core snelheid gaat kom je al snel terecht op de i9 series (5.0Ghz ,€550), i7-9xxx (4.9Ghz € 450) of i7-8700 (4,7Ghz €375). Gooi er nog een mobo van €200 tegenaan en 32GB DDR4 (€200), dan zou je, met behoud van je overige onderdelen, aardig in de buurt komen.

• DutchDandy
@MAX3400 dat gaat niet, omdat er bepaalde circuit breakers inzitten om kringverwijzingen te voorkomen.

• DutchDandy
@Microkid
Microkid schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:00:
Als het om hoge single-core snelheid gaat kom je al snel terecht op de i9 series (5.0Ghz ,€550), i7-9xxx (4.9Ghz € 450) of i7-8700 (4,7Ghz €375). Gooi er nog een mobo van €200 tegenaan en 32GB DDR4 (€200), dan zou je, met behoud van je overige onderdelen, aardig in de buurt komen.
Thanks wat voor moederbord denk je dat ik het best kan nemen ivm overclocken? Mijn huidige moederbord wil ik sowieso vervangen.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:03:
@Microkid
[...]
Thanks wat voor moederbord denk je dat ik het best kan nemen ivm overclocken? Mijn huidige moederbord wil ik sowieso vervangen.
Geen idee, daar hou ik mij al jaren niet meer mee bezig, dan zou je even in het Overclocking & Tweaking topic moeten kijken welke mobo's momenteel populair zijn.

• MAX3400

MAX3400

DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:03:
@Microkid

[...]

Dit is ongeveer het raarste antwoord tot zover; waarom moet je overclocken?

Ik lees nergens hoe jouw modellen schalen. Ik lees nergens "waarom" het zo lang duurt. Ik lees nergens wat veel RAM is. Ik lees nergens waarom je CPU het "zwaar" heeft. Vooralsnog, maar mijn mening, zie ik geen enkele reden om iets nieuws te kopen.

Want, stel je zet het systeem neer wat @Microkid ongeveer adviseert en elke simulatie duurt geen 2 seconden maar nog maar 1.8 seconden. Wow, 10% winst en dan ga je dus van grofweg 24 dagen naar 22 dagen. Nee, klinkt me niet als een resultaat waar ik tevreden mee zou zijn.

• DutchDandy
@MAX3400
MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:08:
[...]

Dit is ongeveer het raarste antwoord tot zover; waarom moet je overclocken?

Ik lees nergens hoe jouw modellen schalen. Ik lees nergens "waarom" het zo lang duurt. Ik lees nergens wat veel RAM is. Ik lees nergens waarom je CPU het "zwaar" heeft. Vooralsnog, maar mijn mening, zie ik geen enkele reden om iets nieuws te kopen.

Want, stel je zet het systeem neer wat @Microkid ongeveer adviseert en elke simulatie duurt geen 2 seconden maar nog maar 1.8 seconden. Wow, 10% winst en dan ga je dus van grofweg 24 dagen naar 22 dagen. Nee, klinkt me niet als een resultaat waar ik tevreden mee zou zijn.
Als ik al wist wat veel RAM is of een goede CPU is, dan kwam ik niet op dit forum. Ik heb geen verstand van computers, maar wel van waarderingsmodellen. Deze zijn allemaal volgens de FAST standaard door mij gemaakt en geaudit door de accountant (m.a.w. ik kan hier weinig aan veranderen). Vervolgens schrijf ik hier een macro op die simulaties voor mij uitvoert.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:08:
[...]
Stel: je neemt een i7-8700K, deze is ong 2x zo snel als de huidige i5-7300 (single core), dan zou je in theorie van 23 dagen naar zo'n 12 dagen gaan. Goed, het is sneller, maar wellicht is er meer te verdienen door het model/macro te optimaliseren zodat je naar enkele uren kan gaan bijv.
Reken er dus gewoon op dat je, ook met de snelste cpu, je berekening niet ineens ziet teruggaan van 23 dagen naar enkele dagen of uren.

Hier staat bijv. nog een interessant artikel hoe je Excel kan optimaliseren voor gebruik van meer cores, en ook wat je met je code kan doen enz.
https://answers.microsoft...0d-42f7-95ca-91d2694479c1

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 11-05-2019 10:23 ]

• MAX3400

MAX3400

DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:15:

Als ik al wist wat veel RAM is of een goede CPU is
Nee, maar je stelt wel in je startpost dat alles nu volloopt. Zonder waarden te posten. Ik weet niet of je nu 4, 8, 16, 32 of misschien wel 768GB RAM in de PC hebt. Ik weet niet of hierdoor ook je pagefile bizar druk is en dus ervoor zorgt dat bepaalde I/O een factor 1000 hoger ligt (RAM rekent in nanoseconden, storage in milliseconden).

edit: 8GB RAM, Windows 10 en Office 64-bit blijkbaar. Daar ben je dus al 3GB kwijt bij opstarten van Windows, wordt by default grofweg 60% naar je pagefile geschreven. In totaal (default installatie Windows) zit je op dus 5GB vrij RAM en gratis 12GB pagefile. Do the maths; 40% van de berekeningen (bovengrens) gaat op 12ns, de rest van je berekeningen op 12ms en dat is zelfs zonder dat je RAM + pagefile vol zitten

Stel, gewoon logisch, dat het niet aan je model ligt. En niet aan je huidige CPU. En niet aan je RAM. Maar puur dat jouw OS tijdens het simuleren toch 95% van de data ophaalt / wegschrijft op je pagefile. Dan kan ik beredeneren dat 95% van de gebruikte tijd (zeg even 20 dagen) gereduceerd kan worden met die factor 1000 die ik noemde. Dan kom ik uit op een kleine 25 minuten dat je ineens klaar bent met je werk.

Meten = weten en je laat (helaas door gebrek aan kennis of onvoldoende ondersteuning door iemand met meer kennis) niet zien waarom het zo lang duurt.

Toch nog een idee; puur omdat je blijkbaar liever wel hardware-lijstjes ziet:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 529,34€ 529,34
1MoederbordenASRock Z390 Taichi Ultimate€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 134,05€ 134,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 198,28€ 198,28
1VoedingenSeasonic Prime Ultra 550W Gold€ 100,90€ 100,90
1Solid state drivesIntel 760p 256GB€ 57,04€ 57,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.314,61

Desnoods zet je er een iets goedkoper moederbord in (deze is wat grof uitgevoerd omdat ik die graag zou willen hebben voor bepaalde taken), hergebruik eventueel je huidige kast en dan zit je richting de 1100 Euro. Maar nogmaals; ik geef 0 garantie dat je model ook maar 1 minuut sneller klaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 11-05-2019 10:40 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Als het om singlecore prestaties gaat is een i3-9350KF de beste keuze. Is nog niet eens zo moeilijk richting de 5 GHz over te klokken ook. Verbruik is heel veel lager dan de 9900K zodat met een goedkoper moederbord af kan.
Videokaart heb je al en kan je meenemen naar onderstaande setup.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9350KF Boxed€ 198,-€ 198,-
1MoederbordenGigabyte Z390 M Gaming€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenCooler Master MasterCase Pro 3€ 54,-€ 54,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,99€ 71,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 198,28€ 198,28
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 149,72€ 149,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,89

@DutchDandy welke cpu heb je precies? i5-7300 komt mij niet bekend voor, i3-7300 en i5-7400/7500/7600 wel of is het een mobiele variant die je hebt?

[ Voor 86% gewijzigd door Uszka op 11-05-2019 10:45 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:59:
...Daardoor moet je verschillende test op voorhand doen.
Dat snap ik, echter is mijn ervaring dat men dergelijke tests vaak vooraf kan doen (of kan verwerken in het algoritme), en dan hoef je de berekening niet tussendoor af te breken.

Verder is wat @MAX3400 gewoon het beste: kijk goed waar de knelpunten liggen, dan kan je kijken wat daaraan is te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2019 10:48 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Waarom puur single core, monte carlo schaalt ook prima over meerdere cores?
Dan nog is een 9900k een prima keus, een i3 of i5 lijkt me in ieder geval geen beste keus.

https://nl.hardware.info/...office-word-en-excel-2016

• DutchDandy
Meten = weten en je laat (helaas door gebrek aan kennis of onvoldoende ondersteuning door iemand met meer kennis) niet zien waarom het zo lang duurt.

@MAX3400 Dank je voor de duidelijk toelichting. Je hebt gelijk, maar met mijn waardeloze IT-afdeling is het lastig om tot een oorzaak te komen en voor mijzelf is dit geen dagelijkse kost. Ik wist niet dat de OS al zoveel RAM inneemt.

• DutchDandy
mitsumark schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:33:
Waarom puur single core, monte carlo schaalt ook prima over meerdere cores?
Dan nog is een 9900k een prima keus, een i3 of i5 lijkt me in ieder geval geen beste keus.

https://nl.hardware.info/...office-word-en-excel-2016
@mitsumark Dat is gek op verschillende fora las ik dat Excel met name profiteerde van single core speed en juist moeite heeft met meerdere cores. Dit artikel is echt top.
Modbreak:Vanaf hier aub meerdere quotes in 1 reactie. Je kickt nu onnodig je topic, wat als irritant wordt ervaren.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 11-05-2019 17:27 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
DutchDandy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:30:
[...]
@mitsumark Dat is gek op verschillende fora las ik dat Excel met name profiteerde van single core speed en juist moeite heeft met meerdere cores. Dit artikel is echt top.
Ik ken jouw workbook niet, wellicht kun je het even testen, meten = weten.

Meer info.
https://bettersolutions.c...ation-multi-threading.htm
Pagina: 1