Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaffen van een NAS

Pagina: 1
Acties:

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:29
Ik wil graag een NAS aanschaffen. Nu heb ik de volgende merken gevonden: Synology, Qnap, WG en Asustor. Dit wordt mijn eerste NAS. Ik heb een klein beetje verstand van computers ed. Nu heb ik momenteel nog niet gigantisch veel bestanden die ik op wil slaan.

Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor opslag van documenten, foto's, video's en muziek. Maar mogelijk ook een eigen emailadres starten (hier heb ik iets over gelezen en moet me daarin nog verder verdiepen.)

Nu werd mij aangeraden door een collega om een NAS aan te schaffen met 4 bays. Hoe denken jullie hierover?
Ook was het plan om niet direct 4 bays te vullen met harde schijven maar eerst bijvoorbeeld 2 bays te vullen en later uit te breiden als dit nodig is.

Mijn vraag is dus: Welk merk NAS zou je aanraden? En hoeveel Bays zou je dan nemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Floris039 op 10-05-2019 17:44 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Je geeft aan dat je er niet heel veel data op gaat zetten.

Wat is niet heel veel?

In een 2 bay NAS kan je ook 8 of 10 TB disken kwijt dus dat is al best veel opslag capaciteit.

• Floris039
Dracula schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:44:
Je geeft aan dat je er niet heel veel data op gaat zetten.

Wat is niet heel veel?

In een 2 bay NAS kan je ook 8 of 10 TB disken kwijt dus dat is al best veel opslag capaciteit.
De data zal tussen de 3 a 4 TB zitten. Maar ik wil mogelijkheden houden om RAID1 aan te zetten of om bijvoorbeeld andere familieleden ook mogelijkheid te geven om bestanden op te slaan.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:17
Met 4 disks? Beetje overdreven als ik eerlijk ben.

Zelf heb ik een support, maar dat is vooral persoonlijk.
Als je op de merken zoekt zie je demo omgevingen hoe de verschillende merken werken.

Althans bij Synology is dat het geval, maar dat zal bij de andere merken ook zo zijn

Ik zou voor een 2 disks gaan en neem er dan 2 disks bij van 4TB of 6TB.

Waarom zoveel? Nu heb je nog niet veel, maar hoe zal dat volgend jaar zijn

2250 WP Zuid PVoutput

• Floris039
MdO82 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:46:
Met 4 disks? Beetje overdreven als ik eerlijk ben.

Zelf heb ik een support, maar dat is vooral persoonlijk.
Als je op de merken zoekt zie je demo omgevingen hoe de verschillende merken werken.

Althans bij Synology is dat het geval, maar dat zal bij de andere merken ook zo zijn

Ik zou voor een 2 disks gaan en neem er dan 2 disks bij van 4TB of 6TB.

Waarom zoveel? Nu heb je nog niet veel, maar hoe zal dat volgend jaar zijn
Wat bedoel je precies met je laatste zin? Denk je dat over een jaar de gegevens niet extreem zijn vergroot?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:35
Als je nu al 3 of 4 TB hebt zou ik ook voor de 4 bay gaan. (Of zelfs 5!)

Die enorme 6TB schijven zijn leuk, maar niet zo vlug. Bij deze NAS systemen staat het OS ook op deze schijven.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:45:
[...]

De data zal tussen de 3 a 4 TB zitten. Maar ik wil mogelijkheden houden om RAID1 aan te zetten of om bijvoorbeeld andere familieleden ook mogelijkheid te geven om bestanden op te slaan.
En wat is de reden om RAID1 te gebruiken dan? Als op disk 1 iets fout gaat, is het ook weg op disk 2, zeg maar. Of had je het idee dat RAID1 een "relatief" goede manier is om data veilig en goed op te slaan?

Want RAID1 in een NAS met 4 bays (zoals je collega adviseert); stel je zet 4 disks van 4TB erin, dan kan je maximaal 2 RAID1-volumes aanmaken en effectief heb je dan "slechts" 4TB bruto storage per volume.
jeroen3 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:51:
Die enorme 6TB schijven zijn leuk, maar niet zo vlug. Bij deze NAS systemen staat het OS ook op deze schijven.
Onzin natuurlijk (vind ik); zelfs 1 WDC Red kan burst sneller data aanleveren dan het gemiddelde thuisnetwerk (wired 1Gbit) kan verstouwen. Of heb je een paar bronnen waarin bewijsbaar is vastgelegd dat disks groter dan 6TB per definitie trager zijn dan disks kleiner dan 4TB?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2019 17:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Floris039
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:52:
En wat is de reden om RAID1 te gebruiken dan? Als op disk 1 iets fout gaat, is het ook weg op disk 2, zeg maar. Of had je het idee dat RAID1 een "relatief" goede manier is om data veilig en goed op te slaan?

Want RAID1 in een NAS met 4 bays (zoals je collega adviseert); stel je zet 4 disks van 4TB erin, dan kan je maximaal 2 RAID1-volumes aanmaken en effectief heb je dan "slechts" 4TB bruto storage per volume.
Hij zei dat het een eenvoudige manier was om er verzekerd van te zijn dat mocht schijf 1 bijvoorbeeld kapot gaat, je data nog op schijf 2 staat.

• MAX3400

MAX3400

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Hij zei dat het een eenvoudige manier was om er verzekerd van te zijn dat mocht schijf 1 bijvoorbeeld kapot gaat, je data nog op schijf 2 staat.
Klopt. Maar als jij op disk 1 een bestand "corrupt" neerzet, staat het ook corrupt op disk 2 (en nee, dat kan je niet zelf filteren/zien). Allicht is Wikipedia: Standard RAID levels een aardig leeswerkje voor het weekend.

Daarnaast; "waar" is je backup? Of laat je alle documenten maar op een NAS staan die, met enige nuance, bij de eerste de beste waterlekkage defect is? Of brand? Inbraak? Malware-virusje?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik ken QNap onvoldoende, maar wat mij vooral goed beviel aan Synology is dat ik begon met 1 disk in een 4 bay DS418play (dat was mijn cold spare van mijn server). Daar maakte ik een volume op en verplaatste data van mijn server hier naar toe. Stap 2 was dat ik daarna twee disks (de juiste) van mijn raid 10 uit de server trok (toen ie nog aan stond) en deze, na leeg gemaakt te hebben op een ander systeem zonder issue kon toevoegen aan mijn Synology waardoor de capaciteit verdubbelde. Hierdoor meer ruimte om de laatste data te verplaatsen en uiteindelijk een 4e disk toegevoegd.

Dus je kan met 1 of 2 disks beginnen en dan langzaam naar 4 disks groeien. Ideaal.

Overigens, de belangrijke data repliceer ik via CloudSync van Synology naar Onedrive, waarbij er GEEN bestanden op OneDrive weg worden gegooid. Dit gebeurd 1 keer per dag en naar twee verschillende locaties. Even dagen naar locatie A, oneven dagen naar locatie B. Dus bij een issue waarbij data dus verminkt wordt heb ik 47 uur om in te grijpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wim-Bart op 10-05-2019 18:04 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Floris039
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:00:
Daarnaast; "waar" is je backup? Of laat je alle documenten maar op een NAS staan die, met enige nuance, bij de eerste de beste waterlekkage defect is? Of brand? Inbraak? Malware-virusje?
Hoe zou jij het dan aanpakken?

Ik was gewoon van plan om de NAS te gebruiken als opslag voor bestanden. Verder niks ernaast ofzo

• MAX3400

MAX3400

@Floris039 had je [Synology] Backup strategieën en tools toevallig al een keer gevonden? ;)

/edit: mijn Syno bevat ook veel data maar daarvan is maar "ongeveer" 90GB belangrijke data. Dat spul gaat eerst naar een andere lokatie (buiten huis / eigen inrichting) en vanaf daar naar Stack van TransIP.

Is een kostenplaatje, ongetwijfeld, maar je snapt zelf ook waarschijnlijk dat jouw vakantiefilm van, bijvoorbeeld je huwelijk, onbetaalbaar is. Dan moet je die niet op "1 consumenten NASje" laten staan ;)

[ Voor 63% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2019 18:14 ]

• Floris039
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:05:
@Floris039 had je [Synology] Backup strategieën en tools toevallig al een keer gevonden? ;)

/edit: mijn Syno bevat ook veel data maar daarvan is maar "ongeveer" 90GB belangrijke data. Dat spul gaat eerst naar een andere lokatie (buiten huis / eigen inrichting) en vanaf daar naar Stack van TransIP.

Is een kostenplaatje, ongetwijfeld, maar je snapt zelf ook waarschijnlijk dat jouw vakantiefilm van, bijvoorbeeld je huwelijk, onbetaalbaar is. Dan moet je die niet op "1 consumenten NASje" laten staan ;)
Is de kans dan zo groot dat er iets fout gaat met je NAS?

Want kan dit nu ook niet spontaan gebeuren op mijn laptop. Dan ben je ook alles kwijt.

En wat zou jij dan aanraden als je geen NAS zou aanschaffen om je data veilig te bewaren zonder dat je uren bezig bent om je data te back uppen. Ik had juist gehoord dat een NAS zo makkelijk en veilig is omdat je data niet op je laptop staat dus als je laptop kapot gaat ben je niet alles kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Floris039 op 10-05-2019 18:17 ]

• MAX3400

MAX3400

Zie mijn eerdere voorbeeld (hoe vervelend ook): brand of inbraak en dus je laptop & NAS pleite?

Lees ook even de kleine letters op de sites / handleidingen van Synology enzo: ze garanderen de data NIET. Hoogstens geven ze een percentage van data-failure af maar ook daar kan je geen rechten aan ontlenen.

• Floris039
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:25:
Zie mijn eerdere voorbeeld (hoe vervelend ook): brand of inbraak en dus je laptop & NAS pleite?

Lees ook even de kleine letters op de sites / handleidingen van Synology enzo: ze garanderen de data NIET. Hoogstens geven ze een percentage van data-failure af maar ook daar kan je geen rechten aan ontlenen.
Ja oke, maar je moet zo kijken: Ik heb nu NIKS van beveiliging. Laptop gaat elke dag mee naar school/stage etc. Daar kan dus erg veel mee gebeuren. Momenteel ga ik dus van geen veiligheid naar enige veiligheid.

Wat zou jij dan anders aanraden buiten een NAS?

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:16:
[...]

Is de kans dan zo groot dat er iets fout gaat met je NAS?

Want kan dit nu ook niet spontaan gebeuren op mijn laptop. Dan ben je ook alles kwijt.

En wat zou jij dan aanraden als je geen NAS zou aanschaffen om je data veilig te bewaren zonder dat je uren bezig bent om je data te back uppen. Ik had juist gehoord dat een NAS zo makkelijk en veilig is omdat je data niet op je laptop staat dus als je laptop kapot gaat ben je niet alles kwijt.
Daarom backup je meestal je nas in de cloud of op een externe schijf af een toe eens...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:01:
Ik was gewoon van plan om de NAS te gebruiken als opslag voor bestanden. Verder niks ernaast ofzo
Het is misschien een klein beetje veiliger dan je laptop, maar niet veel. Het risico op verlies en diefstal is kleiner, maar er blijven genoeg dingen over die nog mis kunnen gaan: falende hardware (al dan niet als gevolg van externe elektrische problemen), virussen en cryptolockers, gebruikersfouten (RAID is geen backup, het beschermt je tegen het falen van één schijf (of in speciale gevallen meerdere schijven), maar als je een bestand wist is het alsnog weg), softwarebugs, natuurrampen...

Ik zou de NAS aanvullen met een cloudbackup en/of twee draagbare HDDs, waarvan er één altijd op een ander locatie bewaard wordt (ik doe dat bij mijn ouders bijvoorbeeld en wissel de schijven als ik daar ben). Het is misschien niet nodig alles nog extern te backuppen (eigen documenten en foto's lijken mij bijvoorbeeld belangrijker dan muziek of films die je gedownload hebt en opnieuw zou kunnen downloaden).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Een NAS is handig voor een central repository van data.
Iedereen die je toelaat kan er dan bij, ongeacht of je werkplek aan staat of niet.

Daarnaast kun je er nog (veel) meer mee doen. PLEX server, Mail Server, Download station, Photo station etc etc. Dus dat werkt over het algemeen wel fijn.
Je kunt ook, indien gewenst, de NAS van buiten je netwerk benaderen zodat je er altijd en overal bij je Data kan komen.

Dat zijn redenen om voor een NAS te gaan.

Dan ga je nadenken over je data
Hoe belangrijk is die. Wat als ik mijn MP3 collectie kwijt raak. Of de Fotos of Documenten.
En daar moet je voor je zelf een prijs aan hangen.

RAID zet je in voor beschikbaarheid.
Gaat 1 disk stuk, dan draait de andere disk (of disks) nog met je data. Je hebt dan niet ineens geen toegang tot je data. Je besteld rustig een nieuwe HDD. Wacht paar dagen op levering.
En vervangt de defecte disk met de nieuwe. De RAID set gaat deze rebuilden en je hebt al je disks weer.

Maar RAID is geen Backup.

Zoals vermeld, een corrupt bestand op 1 disk. Repliceert naar een ander.
Gooi je per ongeluk een map weg. is het weg op alle disks.
Bewerk je al je fotos met een blauw filter. Zijn ze overal blauw. etc, etc.

Backup betekend dat de data op meerdere plekken staat en dat je terug in de tijd kunt gaan.
je merkt vaak niet meteen dat een map weg is bv. Dus wil je dagen, weken, maanden terug kunnen om die terug te halen.

Je Backup set bevat je belangrijke data waarvan je die niet wilt verliezen.
Deze sla je het liefst ook off site op. Iig niet opdezelfde disks.
Hiervoor kun je kijken naar zaken als syncen naar een andere NAS (eventueel bij je ouders neerzetten)
Of naar een cloud dienst.

mocht er dan iets gebeuren (blikseminslag, corruptie, of wat dan ook) kan je altijd weer je data restoren.

Alles bij elkaar kost je wel wat. En moet je zelf bepalen of je dat waard vind.

Zelf heb ik ook een 4 bay NAS.
2x 6TB er in. En draai geen RAID. Netto storage vind ik belangrijker. En de mogelijkheid om makkelijk uit te breiden.

Er staat veel op die me niets interessert. Als ik dat kwijt ben. Dan is het jammer.
Maar de data die ik wel belangrijk vindt. Wordt netjes dagelijks naar de cloud gebackupped.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400

MAX3400

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:27:
[...]

Wat zou jij dan anders aanraden buiten een NAS?
Wat mag het kosten?

Als voorbeeld: Office365 voor 6 personen in huis en in totaal 30 devices, kost je 100 Euro per jaar. En elke persoon krijgt dan 1TB opslag op Onedrive. Daar kan je dan in ieder geval je "belangrijke" data stallen.

Zoals @DarkSide aangeeft; je moet nadenken welke data verloren mag gaan, welke minder handig is en welke van levensbelang is. Ik heb ook een NAS staan; zoals ik net zei is 90GB "belangrijk" en daar heb ik dus een 1-2-3 backup van; de overige 3.2TB boeit me niet. Zijn wat VM's, dumps van Xbox Live video's/edits, backups van alle smartphones (gewoon, blinde dump; de smartphones zelf hebben voor bepaalde data ook weer connectie naar Onedrive).

• Floris039
DarkSide schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:52:
Daarnaast kun je er nog (veel) meer mee doen. PLEX server, Mail Server, Download station, Photo station etc etc. Dus dat werkt over het algemeen wel fijn.
Je kunt ook, indien gewenst, de NAS van buiten je netwerk benaderen zodat je er altijd en overal bij je Data kan komen.

Je Backup set bevat je belangrijke data waarvan je die niet wilt verliezen.
Deze sla je het liefst ook off site op. Iig niet opdezelfde disks.
Hiervoor kun je kijken naar zaken als syncen naar een andere NAS (eventueel bij je ouders neerzetten)
Of naar een cloud dienst.
Bedankt voor je lange uitleg :) .

Allereerst is het lastig om je NAS in te stellen dat je buiten je netwerk erbij kan?

Daarnaast was dat inderdaad mijn plan voor de NAS. Het opslaan van mijn bestanden. Ik denk dat ik nu genoeg informatie verzameld heb om te bedenken dat ik een NAS wil. Het probleem nu is meer welke. Ik denk dat ik graag een NAS wil van het merk Synology. Maar krijg niet echt duidelijk de verschillen gevonden tussen de verschillende types.

• Floris039
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:57:
[...]

Wat mag het kosten?

Als voorbeeld: Office365 voor 6 personen in huis en in totaal 30 devices, kost je 100 Euro per jaar. En elke persoon krijgt dan 1TB opslag op Onedrive. Daar kan je dan in ieder geval je "belangrijke" data stallen.

Zoals @DarkSide aangeeft; je moet nadenken welke data verloren mag gaan, welke minder handig is en welke van levensbelang is. Ik heb ook een NAS staan; zoals ik net zei is 90GB "belangrijk" en daar heb ik dus een 1-2-3 backup van; de overige 3.2TB boeit me niet. Zijn wat VM's, dumps van Xbox Live video's/edits, backups van alle smartphones (gewoon, blinde dump; de smartphones zelf hebben voor bepaalde data ook weer connectie naar Onedrive).
Bedankt voor je bericht!

Ik heb al Office365 vanuit school. Ik hoef daarnaast geen andere office producten en 100 euro per jaar is het dan dus niet waard.

Een NAS doe je meerdere jaren mee dus zie ik als een investering.
Ik denk dat ik precies wil gaan doen wat jij in je 2de alinea zegt. Belangrijke data ook op backup de rest op de NAS hebben staan omdat het handig is om te hebben maar geen gigantisch probleem is als het weg is.

Heb jij een beetje kennis over Synology en weet je welke NAS ik het beste kan aanschaffen voor ongeveer 2 a 3 TB aan bestanden waarvan dus idd ongeveer 100 GB belangrijk is en dus op meerdere plekken moet staan.

• MAX3400

MAX3400

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:38:
[...]

Bedankt voor je bericht!

Ik heb al Office365 vanuit school. Ik hoef daarnaast geen andere office producten en 100 euro per jaar is het dan dus niet waard.
Office365 kan je niet meer bereiken als je van school gaat. ;) Maar voor nu is het vast een aardige oplossing; controleer wel hoeveel storage je krijgt.

Officieel is school eigenaar van die storage dus informeer ook even op school of & wie die data kan inzien, restoren, verwijderen op elk moment in jouw schoolcarriere
Heb jij een beetje kennis over Synology en weet je welke NAS ik het beste kan aanschaffen voor ongeveer 2 a 3 TB aan bestanden waarvan dus idd ongeveer 100 GB belangrijk is en dus op meerdere plekken moet staan.
Dat maakt dus weinig uit; je kan het goedkoop houden en (bijvoorbeeld!!!) een DS119 neerzetten en daar dan 1 schijf van 4TB in schuiven. Of je kan het gek maken en een 1819+ neerzetten, beginnen met 3 disks van elk 2TB in RAID5 (effectief 4TB bruto storage) en die kan je dan nog uitbreiden (mocht het nodig zijn) naar maximaal 112TB als je er voldoende geld tegenaan smijt.

Hetzelfde geldt voor fabrikanten als WDC, Qnap, etc. want die hebben ook NAS met 1 tot x bays.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2019 19:45 ]

• DarkSide

DarkSide

Floris039 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor je lange uitleg :) .

Allereerst is het lastig om je NAS in te stellen dat je buiten je netwerk erbij kan?
Jeen :P

Je moet je wel even inlezen. Genoeg hier op tweakers te vinden (of via google)
Maar je kunt denken aan portforwarding. Dan stuur je op basis van IP en poortnummer de data van buiten via je router naar binnen zeg maar. Zo kun je diensten die intern draaien extern benaderen.

Vraag is of je dit wilt?
Het is iig goed om een certificaat er aan te hangen (lets encrypt is gratis).

Of je gebruikt VPN (kan ook draaien op de NAS).
Dan kan je alleen bij je NAS dmv een veilige VPN. En kun je ook nog andere interne zaken benaderen.
Zelf gebruik ik OpenVPN.
Daarnaast was dat inderdaad mijn plan voor de NAS. Het opslaan van mijn bestanden. Ik denk dat ik nu genoeg informatie verzameld heb om te bedenken dat ik een NAS wil. Het probleem nu is meer welke. Ik denk dat ik graag een NAS wil van het merk Synology. Maar krijg niet echt duidelijk de verschillen gevonden tussen de verschillende types.
Synology is idd een goed merk (persoonlijke mening).
Heb zelf een DS918+. Maar eerst even kijken wat je precies wilt.

Had hiervoor een DS216J. Dit is een 2 bay. En een "J" is budget reeks.
Niets mis mee. Maar hij begon bij mij erg traag te worden met SABnzb en plex. En mijn 2 bays waren al vol.
En wou dus iets beters.

Dus kijk even of je 2 of 4 (of meer) wilt.
De 918+ is een "+" reeks. En kan daardoor "wat meer aan" Is ene 4 bay met mogelijkheid voor zelfs nog 5 extra disks aan te sluiten (vandaar de 9 in de naam (18 is jaartal van uitkomst) zo weet je ook beetje naamgeving van Syno))
Deze ondesteund ook nog caching nvme's (al gebruik ik die zelf niet).
Maar heeft bij mij geen issues om 4k HDR af te spelen en nog andere taken te doen.

Zelf gemerkt dat je klein begint. En dan meer en meer wilt.
Voor mij was de mogelijkheid om Docker te draaien ook een reden voor de 918 bv.
En de mogelijkheid om ook nog RAM uit te breiden mocht ik wat VM's willen draaien.

Je wensen bepalen o.a. de keuze voor het model.
een DS1819+ is denk ik wat overkil.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400

MAX3400

@DarkSide mijn VM's draai ik op mijn hypervisor; RAM is voor mij geen issue in mijn NAS. Heb wel de tweede NIC van de NAS opgevoerd op mijn dedicated iSCSI-VLAN; de andere NIC is "SMB" voor de rest van de omgeving. En ja, je geeft goede voorbeelden en inzichten maar waar jij een 918 hebt, heb ik (voorlopig) voldoende aan een 414.

NASjes zijn net een relatie; op elke potje past een dekseltie :)

• DarkSide

DarkSide

@MAX3400 klopt.
Mijn VM's draai ik momenteel nog op mijn Hyper-V bak. Welke vol met SSD's zit en meer geheugen dan de syno aankan.
Dit is meer een LAB omgeving en niet iets wat continu hoeft te draaien.
Server staat ook uit. Totdat ik een WOL stuur. Dan VPN ik naar binnen en kan bij mijn testomgeving.

Maar er zijn tig oplossingen voor elke vraag.
@ts even kijken waar je het zelfst het prettigst bijvoelt, en wat binnen je budget past.

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 15:42
Ik zou beginnen met een 4 bay DS918+ (of de 5 bay DS1019+) + 3x3TB in SHR btrfs = 5,4TB netto. Hierdoor kun je later nog een schijf toevoegen (DS1019+ 2 zelfs). Dan kom met 4x3TB uit op 8,1TB en bij 5x3TB op 10.8TB netto.
Zelfs dan kun je nog verder upgraden naar nog 5 schijven.

Voor een sync buiten je huis kun je ook kijken naar Backblaze B2 (1,2TB kost mij ± $7,-).

-

• Floris039
woutertjuh88 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:14:
Ik zou beginnen met een 4 bay DS918+ (of de 5 bay DS1019+) + 3x3TB in SHR btrfs = 5,4TB netto. Hierdoor kun je later nog een schijf toevoegen (DS1019+ 2 zelfs). Dan kom met 4x3TB uit op 8,1TB en bij 5x3TB op 10.8TB netto.
Zelfs dan kun je nog verder upgraden naar nog 5 schijven.

Voor een sync buiten je huis kun je ook kijken naar Backblaze B2 (1,2TB kost mij ± $7,-).
Thanks voor de tips!
Pagina: 1