Afsluiten niet gebruikt schoorsteenkanaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:20
Beste tweakers,

Ik ben recent in een rijtjeshuis uit 1923 getrokken en vraag jullie advies voor werkzaamheden aan de schoorstenen.
Het huis heeft twee schoorstenen, met 1 en 3 luchtkanalen respectievelijk. Ik heb vandaag de schoorsteenveger laten komen voor reining en advies voor het plaatsen van schoorsteenkappen. Hij kwam met een duur advies, en ik hoop dat een tweaker met kennis van zaken hierop kan reflecteren.

Advies schoorsteenveger:
- Schoorsteen 1: slechts een kanaal, gebruikt als openhaard, en dus een 'rotor kap' op plaatsen voor goede luchtstroom. Kosten 300 EUR. Deze prijs lijkt me representatief, en zo'n ding lijkt veel gebruikt te worden in de buurt, dus dit lijkt me OK
- Schoorsteen 2: drie kanalen, allemaal niet meer in gebruik. Zijn advies voor deze kanalen is om ze niet af te sluiten (met b.v. lood of whatever) maar om ze open te laten voor ventilatie (met daarop een firemaster kap a 180EUR; drie stuks dus). Wanneer afgesloten zouden ze vochtproblemen kunnen geven en gaan stinken, wat door de binnenmuren heen kan komen. Dit advies kan ik minder goed beoordelen

Wat zijn jullie gedachten? Iemand die zijn schoorsteen wel volledig heeft afgesloten en daar problemen mee heeft gekregen? Iemand die weet dat plaatsing van zo'n kap (a 180 EUR) wel de verstandigste (lange termijn) oplossing is?

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Over zo'n firemaster kap (of een goedkope kloon): slaat volgens mij nergens op, zeker niet voor ongebruikte kanalen. Dan volstaat een simpele schoorsteenkap van een paar tientjes heus ook wel.
Bij ons in de buurt heb je ook periodiek van die schimmige types die die dingen proberen aan te smeren.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-05-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13
En schoorsteen 2 gewoon weghalen? Afbreken, dakpannen doortrekken, en geen gedoe meer met onderhoud/lood/lekkage/etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een goede schoorsteen heeft geen rotorkap nodig en daar moet je ook geen prut op gaan zetten zoals pijpen, gresbussen of ventilatoren, gewoon open laten. De trek van een schoorsteen wordt vaak beïnvloed door de mate van ventileren in de ruimte waar gestookt wordt. Als je niet voldoende ventilatie hebt en teveel geïsoleerd hebt, dan trekt de schoorsteen slecht en onttrek je veel zuurstof uit de ruimte zelf.

Ongebruikt kanaal; pak een stoeptegel, wat specie/mortel en leg die over het gat, even aansmeren en klaar. Wil je het kanaal weer gebruiken, tik dan de steen even los en klaar.
Ik ken meerdere schoorstenen die tientallen jaren zo zijn afgedekt en ik heb nog nooit gehoord dat deze moeten ventileren of dat er problemen mee zijn.

De afgelopen, bijna, 100 jaar werkt alles zoals de bouwer heeft bedoelt, dus waarom zou je nu plotseling allerlei aanpassingen moeten doen ? Laat de boel lekker zoals bedoelt is en als je bang bent voor condens moet je de oorzaak aanpakken en dat is dan de voegen even opnieuw uitslijpen, Portland ENCI erin en de buitenkant even impregneren. Als je in bijna honderd jaar geen last hebt gehad van condens, lekkende of doorslaande voegen naar binnen en de haard goed trekt, dan is al de poppenkast die hier geadviseerd wordt overbodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Breezers op 09-05-2019 19:40 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Open haard een firemaster kap is prima.
De ongebruikte een bolrooster erin tegen de vogels en eventueel een chinees hoedje erop.

Dichtmaken kan problemen geven met condens.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JDillinger zgn Regenkap er op en klaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-04 13:43
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:19:
Over zo'n firemaster kap (of een goedkope kloon): slaat volgens mij nergens op, zeker niet voor ongebruikte kanalen. Dan volstaat een simpele schoorsteenkap van een paar tientjes heus ook wel.
Bij ons in de buurt heb je ook periodiek van die schimmige types die die dingen proberen aan te smeren.
jep hier ook gebeurt. werkte helaas voor geen ene meter en bleek ook nog een kloon te zijn.
(ook voor 300 euro, maar deze was te groot voor de schoorsteen(verkeerde maat) en geen verloopplaat oid.
uiteindelijk er een pijp en een rvs trekkap erop gezet. schoorsteen was te kort
De nok was verhoogd/verlengd en de schoorsteen zat daardoor in de verkeerde zone.
De standaard dingen zijn geen probleem maar als er iets anders is wees voorbereidt.
Hier zijn meerdere mensen/bedrijven voor geweest en uiteindelijk zegt de laatste er zit nog een stukje puin in de schoorsteen heeft u een staaf oid. blijkt dat er tijdens het uithakken van de pot om er een pijip op te zetten er een stukje pot in de pijp is gevallen. foutje kan gebeuren. zeg maar.
let op of bedrijf van de aspb is en dat er van bovenaf geveegd wordt. (maar ook bij de aspb zitten wat mindere helaas.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Allebei afbreken. Schoorstenen zijn ruimteverspilling anno 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
Schoorstenen die je niet gebruikt moet je eigenlijk afbreken. De reden daarvoor is dat vocht vanuit buiten via de schoorsteen naar binnen kan trekken. Dat kan ook met een afgesloten schoorsteen, want dat gaat via de bakstenen.
Waarom was dit vroeger dan geen probleem? Vroeger gebruikte men deze schoorstenen om te stoken of decentrale verwarming op te zetten (gaskachels). De warmte zorgde ervoor dat alles drooggestookt werd.

Mocht je, heel begrijpbaar, niet willen slopen maar ook niet willen stoken, dat is het beste advies die van @Breezers: Stoeptegel erop, en vastzetten met wat cement. Je kunt hem dan later ook nog eens openmaken mocht je het kanaal wel gebruiken.

Let wel even op... vochthuishouding in de woning moet niet onderschat worden. We weten niet hoe je woning in elkaar zit en het kan zomaar zijn dat deze kanelen als ventilatiekanaal gebruikt worden. Dat is niet vanuit de bouw van deze woning maar mogelijk wel realiteit geworden als de woning daarna geisoleerd is. Check ook of je badkamerventilatie of WC isolatie o.i.d. er niet opzit, dat zou wel eens hele nare effecten kunnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 01:32:
Allebei afbreken. Schoorstenen zijn ruimteverspilling anno 2019
Dat is wel heel kort door de bocht. Bij een huis uit 1923 is het juist karakteristiek en kan soms onderdeel van de hoofddraagconstructie zijn waar houten vloeren aan opgehangen zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Bij een huis uit 1923 is het juist karakteristiek en kan soms onderdeel van de hoofddraagconstructie zijn waar houten vloeren aan opgehangen zijn.
Wat is er karakteristiek aan een hap uit je ruimte?

Qua draagconstructie heb je gelijk, maar als je dat ding afbreekt heb je toch alles open liggen en kun je dat ook oplossen.

Ik zie aan de lopende band schoorstenen verdwijnen. Soms omdat ze omwaaien, soms omdat ze preventief geruimd worden. Een groot huis in de straat hierachter had ook een joekel van een schoorsteen. Nu is het pannendak gewoon doorgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
Geen liefhebber dus. Prima. Maar er zijn zat mensen die veel plezier aan haard of kachel beleven. :)
Ervaringen openhaardhout

Het topic is dan ook het mogelijk afsluiten, niet gelijk je halve huis afbreken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:31:
Geen liefhebber dus. Prima. Maar er zijn zat mensen die veel plezier aan haard of kachel beleven. :)
Ervaringen openhaardhout

Het topic is dan ook het mogelijk afsluiten, niet gelijk je halve huis afbreken.
Als je toch bezig gaat, zou ik (denk ik) toch echt overwegen om het boven het huis uitstekende deel van de schoorsteen af te breken en de pannen door te leggen. Daarmee is het goed afgesloten en tast je een eventuele onderliggende draagconstructie niet aan. Bijkomend voordeel is het verdwijnen van schaduw bij zonnecellen op het dak.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:20
Dank voor alle reacties (en waarschuwingen)!

Ik ben bekend en op mijn hoede voor de 'schimmige types', en daarom deze veger ook alleen het noodzakelijke laten doen (vegen a 20 euro) en niet bij eerste advies meteen aan 1000 euro kappen te laten installeren :).

Ik denk dat ik het volgende ga laten doen.

(1) Ik zet een firemaster (of andere kap a 150 euro) op de schoorsteen die gebruikt wordt door de openhaard. Helpt wat tegen regen en verbetert de trek hopelijk wat (hoewel ook dit blijkbaar discussieerbaar is) - zo niet is het ook oke voor dat geld.

(2) De niet gebruikte schoorsteen (met drie kanalen) ga ik goed afdekken met een open kapje (iets simpels - Chinees hoedje o.i.d.) maar wel zodat hij nog een klein beetje kan ventileren. De kanalen zijn de afgelopen jaren helemaal open geweest (onder vorige bewoner) en ik heb nergens vochtplekken gezien bij aankoop. Hoewel het risico blijkbaar klein is, wil ik ze dus niet helemaal dicht maken en het eventuele vocht opsluiten.

Detail wat ik eerder niet toegevoegd heb: toen ik in het huis trok is de schouw van deze niet gebruikte schoorsteen verwijderd op de begane grond en de eerste verdieping (omdat hij daar in de weg zat). Dit is door een professional gedaan. De schouw loopt enkel nog op de zolder/tweede verdieping en dan door het dak naar buiten. Ik weet hierdoor ook zeker dat er geen toilet of badkamer op aangesloten is voor ventilatie :). Helemaal van het dak halen zou uiteraard de 'netste' oplossing zijn, maar daar heb ik momenteel geen zin meer in (al veel verbouwd) en geen tijd voor (binnen twee maanden komt er een kindje). Daarnaast zit de schouw op zolder niet in de weg, zouden eventuele vochtproblemen daar geen ramp zijn en snel te zien, en vind ik de schoorsteen het huis van buiten ook karakter geven.

Als ik de schouw overigens niet deels had laten weghalen, dan had ik Breezers advies gevolgd (lekker allemaal laten voor wat het is). Vocht komt niet door de muur dus zal nog wel jaren goed gaan. Ik denk wel dat eventueel vocht vooral naar het diepste punt in de schouw zakt (de 'bodem'), en dat is nu dus niet meer de kruipruimte, maar de vloer tussen de eerste verdieping en zolder. Ik hoor nu bij een regenbui een tikkend (druppelend) geluid vanuit bed op de plek waar de schouw stond op de eerste verdieping (ik slaap daar recht onder). Ik wil niet dat zich daar een klein plasje kan vormen, ook al heeft de aannemer dit gat goed gedicht (hoewel ik niet weet hoe ie het heeft gedaan). Helemaal open laten zoals het nu is zie ik dus niet als een optie.

[ Voor 23% gewijzigd door JDillinger op 10-05-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
Wat je van plan bent heb ik jaren geleden uitgevoerd, schouw beneden weggehaald (zat voor een deel op de plek waar ik een keukenblok neer wilde zetten), kanaal weggehaald na op de 1e verdieping de vloer open gemaakt te hebben om uit te vinden hoe de constructie was. Draagconstructie op de 1e doorgetrokken/verbeterd. Op zolder alles laten zitten en inderdaad gewoon een stoeptegel op de schoorsteen gelegd met een stukje elektra-pvc pijp in de specie wat in het verder dichte kanaal uit komt. Dat laatste was het idee van een slimme aannemer die meehielp met de verbouwing. Verder nooit last gehad van vocht oid.

[ Voor 3% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 10-05-2019 15:27 ]

Pagina: 1