Surround receiver: Denon AVR-X2500H vs Marantz NR1509

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:38
Ik zoek een?
Surround receiver, minimum 5.1.

Wat is je budget?
€400

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb op dit moment een stereo setup en zou willen uitbreiden met een center en subwoofer, voornamelijk voor films en series te kijken. Ik zou graag future-proof zitten qua specs, voor zover dat mogelijk is. Bijvoorbeeld als ik in de toekomst een 4K TV met HDR zou kopen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel tussen een Denon AVR-X2500H en een Marantz NR1509. Beide lijken wat opties betreft gelijkaardig, maar er is wel een groot verschil in vermogen (95W vs 50W). Daarnaast is de Marantz duidelijk veel minder hoog.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb de topic van 7 mei gezien met een gelijkaardige vraag, dus ik begrijp dat ik vooral naar gewenste opties moet kijken en dat de kwaliteit normaal vergelijkbaar zal zijn.

Ik heb nog twee vragen:
* Zal het verschil in vermogen per kanaal mij sterk beperken qua speakerkeuze?
* Is er een nadeel aan de vormfactor van de Marantz receiver tegenover de grotere Denon?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Het verschil in vermogen kan een punt zijn, afhankelijk van de grootte van je woonkamer. Heb zelf een Denon met 2x70W bij 8 ohm en meer dan een kwart komt de volumeknop niet, wat al heel luidt is naar mijn ervaring. Woonkamer is ~45m², vorige woning met 65m² was niet anders overigens.

Vorm maakt niet uit, zoals het geaccepteerde anwtoord uit je gelinkte topic, kies wat je mooi vindt.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

De stap van 50 naar 95 Watt lijkt groter dan het is. In praktijk heb je (bijna) een verdubbeling van vermogen wat je 3 dB meer output geeft. Klinkt weinig en dat is het ook. Vermogen en volume lopen niet lineair als je naar bijvoorbeeld de volumeknop kijkt. 50% volume is (bij lange na) geen 50% van het vermogen. Tevens acht ik de kans dat je in de gemiddelde woonkamer aan 50 Watt niet genoeg hebt zeer klein. Met de speakers van tegenwoordig met een gevoeligheid van rond de 90 dB (en soms ver er boven) heb je maar een paar Watt nodig voor aanzienlijk volume. Een surround setup met speakers met een gevoeligheid van 75 dB en de wens om 110 dB in de woonkamer te halen ga je met deze receivers inderdaad niet redden, maar dit is dan ook echt een onrealistisch voorbeeld. Mocht je toch meer vermogen willen (puur voor het gevoel) en een laag model receiver, kijk dan eens naar Pioneer of Onkyo. Die hebben lage modellen met Klasse D versterking. Daardoor blijven deze koeler en het vermogen ligt wat hoger.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:38
Mijn woonkamer is ~ 32 m2 (8m lang op 4m breed, het zitgedeelte met TV ~ 12m2, maar ik denk niet dat dit uitmaakt? ).

De speakers die ik nu heb, zijn Driade D2000, maar ik heb geen idee van de gevoeligheid. Nu door 80 Watt versterker aangestuurd. De dB schaal gaat van -70 dB tot 16 dB op de versterker en meestal blijven we tussen -20 dB en -10 dB... Maar ik weet niet of je daarbij een idee hebt van de gevoeligheid.

Het is trouwens nu een setup waar een decoder in verbinding staat met de TV, die in contact staat met versterker.

Ik vermoed dat 50 Watt dan ook wel zal volstaan als het in verschil in vermogen maar een paar dB verschil geeft.