Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik zoek een?
7.2 Receiver.

Wat is je budget?
Tot 500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films bekijken en muziek te luisteren, de receiver zal een set Canton GLE 490.2 speakers aansturen i.c.m. een actieve subwoofer.

Wat heb je zelf al gevonden?
Tot nu toe ben ik op een Pioneer VSX-933 uit gekomen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie dat Denon een heleboel opties heeft in deze prijsklasse. Wat zou een reden kunnen zijn om Denon boven Pioneer te kiezen, of andersom? Ook Onkyo biedt veel opties met vaak nog iets meer vermogen (wel anders genoteerd dat wel). Hopelijk kan iemand me wat wegwijs maken in wat de verschillen zijn tussen alle merken.

[ Voor 17% gewijzigd door Loei123 op 08-05-2019 16:02 ]

Beste antwoord (via Loei123 op 09-05-2019 08:26)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In jouw prijsklasse doen de merken niet voor elkaar onder. Kijk naar wat je mooi vind en naar wat voor jou de meeste / beste opties heeft. Een beter advies kan ik niet geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:35
Wat wil je allemaal doen met je receiver? Je Pricewatch:Canton luidsprekers zijn een stereo paar, blijkbaar wil je deze uitbreiden naar een 7.2 set? Zo ja, welke set? Ga je vooral films kijken, vooral muziek luisteren, vooral streamen of heb je een uitgebreide collectie blue rays? Als je gaat streamen - welke diensten zijn essentieel om ingebouwd te zijn, of is een Chromecast voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Nog niet zo zeer uitbreiden, maar een 7.2 receiver heeft vaak wat meer aansluitmogelijkheden dan een stereo.

Ik ben vooral benieuwd welke redenen er kunnen zijn om Pioneer of wat voor merk dan ook boven de ander te kiezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In jouw prijsklasse doen de merken niet voor elkaar onder. Kijk naar wat je mooi vind en naar wat voor jou de meeste / beste opties heeft. Een beter advies kan ik niet geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Ik zou dit aanraden ; pricewatch: Denon AVR-X1500H

Zeer compleet zelfs een Phono ingang bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Bedankt voor alle antwoorden, @The Eagle dat is helemaal een fijn antwoord, ik ga denk ik de Pioneer VSX-993 bestellen, die ik al een beetje op het oog had.

Bij toeval zie ik ook dat de Denon niet in mijn meubel past, die is grofweg 4cm hoger.

Wel heb ik met de pioneer ongeveer 2 centimeter vrij boven de unit in mijn meubel, is dat voldoende ruimte voor de warmte afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Loei123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:06:
Wel heb ik met de pioneer ongeveer 2 centimeter vrij boven de unit in mijn meubel, is dat voldoende ruimte voor de warmte afvoer?
Nee, niet echt... Snel zoeken levert op dat verschillende forums en bedrijven minstens 3" en toch liever 5" als veilige marge aanhouden.

Even een andere observatie; als je nu goed 350 Euro wil uitgeven aan een receiver (op een budget van 500, dus goed economisch), op welke termijn denk / weet je eventueel gebruik te gaan maken van "nieuwe technologie"?

Als voorbeeld, als je over een jaar misschien de PS5 of Anaconda zou willen aanschaffen (of een aangepaste Xbox One S desnoods), zou HDMI2.1 op de receiver al een uitkomst zijn.

Just wondering; allicht roep ik doms als je inderdaad alleen maar films bekijkt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Loei123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:06:
Bedankt voor alle antwoorden, @The Eagle dat is helemaal een fijn antwoord, ik ga denk ik de Pioneer VSX-993 bestellen, die ik al een beetje op het oog had.

Bij toeval zie ik ook dat de Denon niet in mijn meubel past, die is grofweg 4cm hoger.

Als je maar zo weinig ruimte overhebt bij de Pioneer zou ik naar een slimline kijken. De Marantz NR1608 en 09 komen dan in me op als beste 7.2 opties. De 1508 en 09 kunnen ook als 5.2 voldoende is.

Edit: Welke Denon bedoel je eigenlijk? De eerder genoemde 1500 is lager dan die Pioneer bij mijn weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 08-05-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Wekko306 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Als je maar zo weinig ruimte overhebt bij de Pioneer zou ik naar een slimline kijken. De Marantz NR1608 en 09 komen dan in me op als beste 7.2 opties. De 1508 en 09 kunnen ook als 5.2 voldoende is.

Edit: Welke Denon bedoel je eigenlijk? De eerder genoemde 1500 is lager dan die Pioneer bij mijn weten.
Oei, zojuist wel de Pioneer besteld. :P
Wellicht even naar een koeloplossing kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Loei123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Oei, zojuist wel de Pioneer besteld. :P
Wellicht even naar een koeloplossing kijken dan.
Ik durf zomaar te stellen dat de restwarmte > 150W is als je dat ding op vol vermogen aanzet. Je weet hoe CPU-coolers eruit zien om een TDP van 110W af te voeren?

Andersom zegt Pioneer dat ze juist "Direct Energy" inzetten en daarmee minder restwarmte produceren. En dat klinkt weer raar want volgens de handleiding trekt dat ding al 55W uit de muur als ie aanstaat maar 0 dB geluid hoeft te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:44:
[...]

Ik durf zomaar te stellen dat de restwarmte > 150W is als je dat ding op vol vermogen aanzet. Je weet hoe CPU-coolers eruit zien om een TDP van 110W af te voeren?

Andersom zegt Pioneer dat ze juist "Direct Energy" inzetten en daarmee minder restwarmte produceren. En dat klinkt weer raar want volgens de handleiding trekt dat ding al 55W uit de muur als ie aanstaat maar 0 dB geluid hoeft te produceren.
Bedankt voor je info, dat wordt dus wel naar een koeloplossing kijken.
Als ik de voeten eronder weg haal heeft hij wel wat meer ruimte boven, wellicht genoeg voor een Aircom T8.
Kan het kwaad om de voetjes eronder weg te halen om daardoor een Aircom te kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Loei123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor je info, dat wordt dus wel naar een koeloplossing kijken.
Als ik de voeten eronder weg haal heeft hij wel wat meer ruimte boven, wellicht genoeg voor een Aircom T8.
Kan het kwaad om de voetjes eronder weg te halen om daardoor een Aircom te kunnen plaatsen?
Nee, dat van die 150watt restwarmte is echt onzin. Het zou me verbazen als dat ding bij hard spelen uberhaupt meer dan 25 watt vermogen gemiddeld trekt in totaal.

Daarnaast is een CPU van 1cm2 die 110watt kwijt moet net even wat anders dan een groot apparaat dat warmte kwijt moet. Ik heb vaak zat situaties gezien waarin er maar een paar cm ruimt over is (denk aan alle mensen die apparaten op elkaar stapelen). Dit leverde nooit problemen. Moderne versterkers zijn zelfs veel efficienter geworden. Dit gaat daarom echt helemaal goedkomen. Laat je niet gek maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Loei123 geen idee wat Pioneer in de handleiding heeft staan maar ik betwijfel of je "zomaar" een extra apparaat van 13kg op de bovenkant van een receiver moet leggen (dat is namelijk het gewicht van die T8 ).
JvS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:09:
[...]

Nee, dat van die 150watt restwarmte is echt onzin. Het zou me verbazen als dat ding bij hard spelen uberhaupt meer dan 25 watt vermogen gemiddeld trekt in totaal.
Oke... De handleiding (die heb je gelezen) vermeldt het volgende:
Stroomverbruik
460 W (Noord-Amerikaans)
450 W (Overige)
0,15 W (Volledige Stand-bymodus)
1,8 W (Network Standby (wired)) (Noord-Amerikaans)
1,9 W (Network Standby (wired)) (Overige)
2 W (Network Standby (wireless))
1,7 W (Bluetooth Wakeup) (Noord-Amerikaans)
1,8 W (Bluetooth Wakeup) (Overige)
0,15 W (HDMI CEC)
2,1 W (Stand-bymodus (ALL ON)) (Noord-Amerikaans)
2,3 W (Stand-bymodus (ALL ON)) (Overige)
55 W (geen geluid)
6 W (HDMI Standby Through) (Noord-Amerikaans)
6,1 W (HDMI Standby Through) (Overige)
Maar je garandeert dus 100% dat die receiver uberhaupt nooit meer dan 25W trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:12:
@Loei123 geen idee wat Pioneer in de handleiding heeft staan maar ik betwijfel of je "zomaar" een extra apparaat van 13kg op de bovenkant van een receiver moet leggen (dat is namelijk het gewicht van die T8 ).

[...]

Oke... De handleiding (die heb je gelezen) vermeldt het volgende:

[...]

Maar je garandeert dus 100% dat die receiver uberhaupt meer dan 25W trekt?
Zeg ik dat? Waar zie je dat er 150 watt restwarmte moet worden afgevoerd als je hard speelt (zeg, 1 watt vermogen per kanaal gemiddeld, 88-90db in de woonkamer met normale speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

+
JvS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:09:
[...]

Het zou me verbazen als dat ding bij hard spelen uberhaupt meer dan 25 watt vermogen gemiddeld trekt in totaal.
Ja, dat interpreteer ik (en misschien anderen ook) dat jij vindt dat de 933 nooit meer dan 25W totaal vermogen trekt. Terwijl de fabrikant een bovengrens van 460W beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Kan het eventueel kwaad om een receiver zonder de voetjes te plaatsen dan?
Zodat er eventueel een koelunit op past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:01

Twazerty

AVCHDCoder developer

MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:16:
[...]

+

[...]

Ja, dat interpreteer ik (en misschien anderen ook) dat jij vindt dat de 933 nooit meer dan 25W totaal vermogen trekt. Terwijl de fabrikant een bovengrens van 460W beschrijft.
volgens mij is het woordje 'gemiddeld' uit de post van JvS het sleutelwoord. De kans is inderdaad groot dat je de 25W gemiddeld niet haalt. Je moet niet vergeten dat je met 1 watt al gehoorbeschadiging kunt oplopen.

Zelf heb ik mijn Denon AVRX4300HBKE2 ook niet meer dan 5cm boven, links en rechts ruimte gegeven. Dat met 9 kanalen op hoog volume. Geen enkel probleem, je moet hem alleen niet opsluiten. Dus open aan de voorkant bijvoorbeeld.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Loei123 Op de foto zie je rondom de receiver ook 2-3 cm ruimte in een gesloten kast. Alleen de achterzijde is open. Meerdere receivers zo geplaatst welke allen voorzien van een interne koelvin welke nog nooit aangesproken is. huidige versterker is een SC-LX801. Het te warm worden van de 933 zal wel meevallen.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1599gy.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In tegenstelling tot wat anderen zeggen zou ik verwachten dat 2cm ruimte boven voldoende is, zolang de warmte maar weg kan via bijv de voorkant of achterkant. Hifi apparatuur is al zolang ik weet gestapeld, daarom zitten er ook pootjes onder ;) das echt niet meer dan 2 cm en zolang die warmte voldoende afgegeven kan worden aan de koude lucht rondom gaat dat prima. Dat kon in de jaren 80 en 90 al en dat kan nog steeds. Op vol vermogen draaien doe je met zo'n ding echt niet vaak, waarschijnlijk nooit (vol betekent dan echt vol, dus met alle speakers (7 ex subs ofzo?) aangesloten die mogelijk zijn en volume op max). En dan nog, het kreng moet er imho maar gewoon tegenkunnen. Had ie maar geen receiver moeten worden :P
Zit meestal ook nog zoiets op als een thermische bescherming, als ie oververhit slaat ie vanzelf af.

Fwiw: mijn Denon AVR2311 kan best warm worden bij de ventilatiegaten boven de voeding. Als die een tijd aanstaat, ongeacht of ie iets weergeeft of niet, leg ik er mijn hand niet meer permanent op. Deksel is van metaal en geleid, dus wordt gewoon meer dan handwarm. Dat ding staat al jaren in een kast met open achterkant en er bovenop staat een platenspeler. Zit max 1,5cm ruimte tussen. Nooit maar dan ook nooit problemen. En met mijn installatie (Klipsch F3, F1 en C20) moet ie echt wel wat power leveren als ik hem vol open draai.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 08-05-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Loei123 Ik zie dat je inmiddels een receiver gekozen hebt, maar wellicht geeft het je nog extra inzichten over je keuze als je deze post van mij nog eens leest: Jorgen in "Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers"
Is de door jouw gekochte Pioneer dan voorzien van alle zaken die je wenst? En als je nu al moet gaan zoeken naar koeloplossingen; zonder-pootjes-neerzetten en zulks, heb je dan wel de juiste gekozen?

@The Eagle Ik heb mijn eigen Marantz SR7011 eerst een paar maanden gebruikt met niks er bovenop; daarna een jaar met een platenspeler erop gezet en nu al weer verschillende maanden met een cd-speler én de platenspeler er bovenop gestapeld. Gebeurt in elk geval niks geks mee. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jorgen op 09-05-2019 01:22 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Ik zou de voetjes er gewoon onder laten, ze weghalen doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Het apparaat kan dan aan de onderkant geen lucht krijgen. Ik denk dat het heel erg meevalt met die warmte. 55W krijg je wel weg met 2cm en tijdens het spelen is het hooguit tijdelijk wat meer. Het is een 7.1 receiver he, waarvan je maar 2 kanalen gaat gebruiken.

En zelfs al zou hij wel te heet worden, dan gaat er nog niks kapot. Hij zal dan op thermische beveiliging gaan, waarschijnlijk gaat ie dan uit tot ie is afgekoeld. Maar ik betwijfel of je dat ooit gaat meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:16:
[...]

+

[...]

Ah ik begrijp het. Ik zeg alleen niet dat de 933 nooit meer dan 25watt vermogen zal trekken. Hij verstookt bijlkbaar idle maximaal 55watt. En hij zal een rendement hebben van 75%. Dus als je heel hard speelt (1 watt / kanaal gemiddeld), zie ik niet hoe dat apparaat ineens 150 watt aan warmte kwijt moet.

Die 55 watt wordt sowieso warmte. En daarnaast gaat een groot deel van het opgenomen vermogen naar de speakers (het percentage van het rendement) en een percentage naar heet worden (dat moet echt weg). Ik denk niet dat dit echt significant meer wordt dan die 55 watt. De versterker kan met pieken weleens tot 450 watt vermogen opnemen, maar dat vloeit voor een groot deel naar de speakers (die het daar in geluid en warmte omzetten), maar gemiddeld (dat is relevant voor warmte) zie ik niet hoe een versterker 100 watt extra aan warmte kwijt zou moeten als je er (luid) mee speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Bedankt allen.
Ik denk wel dat ik de juiste heb gekozen, met de meubel die ik heb is het hoe dan ook krap voor een receiver.

De voorkant van de meubel is open, de achterkant dicht (een ronde opening zit aan de achterkant voor bekabeling, een deel van een halve cirkel is dan ook open in het compartiment waar de receiver komt te staan).

Ik kan altijd nog een extra opening in de achterkant maken mocht ik het te warm vinden.
Pagina: 1