Aankoopadvies: Beveiligingscamerasysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 15:24
Ik wil graag een beveiligingscamera installeren in mijn woning vanwege preventie doeleinden en het is natuurlijk altijd prettig als je de buurt kan helpen bij het opsporing van strafbare feiten mocht dit nodig zijn. Vooralsnog wil ik er een installeren aan de voorgevel maar ik houd de optie open voor als de verbouwing klaar is om er later nog een of twee aan de achterzijde te installeren.

Omdat ik door de bomen het bos moeilijk kan zien wilde ik jullie om hulp en advies vragen. Ik weet namelijk niet precies waar ik het beste mee geholpen ben. Wat mij betreft kan ik nog alle kanten uit, ik moet het nog aanleggen. Wel heb ik enkele harde eisen en als het kan ook enkele wensen.

Harde eisen:

Het camerasysteem moet..:
- kwalitatief goed zijn
- waterdicht zijn en geschikt voor buiten
- zeer goede beeldkwaliteit hebben (minimaal full HD)
- 'snachts ook goede opnames kunnen maken waar bijvoorbeeld een herkenning van een persoon mogelijk is
- zelf de data op kunnen slaan (ik moet mijn pc er niet continu voor hoeven laten draaien)
- uitbreidbaar zijn met een of twee camera's

Wensen:

Het zou fijn zijn als het camerasysteem..:
- enigszins betaalbaar is
- te besturen is ipv enkel handmatig in te stellen
- met een app kan werken
- tenminste 14 dagen kan opnemen ( lees beelden wegschrijven)
- niet te opzichtig zijn aan de gevel vanwege het straatbeeld
- audio op kan nemen (naast het videospoor)

Op zich moet het aansluiten niet veel problemen met zich meebrengen. De plek waar hij komt de hangen grenst aan de meterkast waar de router en netwerkswitch zich bevinden. Ik heb eerder al eens een systeem gezien wat geheel zelfstandig draait en waar je beelden kan veiligstellen met enkel een muis en een beeldscherm. Dit zou fijn zijn, maar als er een link naar de pc komt vind ik dit ook prima.

Ik hoor het graag en bij voorbaat al veel dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Als je geen storage server wil draaien, dan zit je aan een cloud oplossing, of SD kaart . Veel camera's draaien een webserver die je kan gebruiken voor het browsen van de SD kaart. Ik weet niet wat voor een onderzoek je al gedaan hebt, maar je zou Pricewatch erbij kunnen pakken en wat filters aanmaken. Meeste camera's zijn al (Full) HD, hebben nachtmodus en een functie om weg te schrijven naar SD. Of je de 2 weken haalt hangt van de grootte van je SD kaart af.
uitbreidbaar zijn met een of twee camera's
Als je geen server draait dan is elke camera een los systeem.
- te besturen is ipv enkel handmatig in te stellen
Handmatig < 200 euro, remote bestuurbaar is > 1500 euro. Ik zou deze wens laten varen als je het betaalbaar wil houden.
Zo vaak gebruik je het toch neit (als hij eenmaal ingesteld is).
waar bijvoorbeeld een herkenning van een persoon mogelijk is
Gaat lastig worden, nachtzicht word gedaan met IR leds in, en hangt van veel factoren af of die persoon echt herkenbaar is.
- niet te opzichtig zijn aan de gevel vanwege het straatbeeld
Heeft een voordeel en nadeel (duidelijk zichtbaar schrikt ook af)

[ Voor 60% gewijzigd door ThaStealth op 08-05-2019 13:49 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
ThaStealth schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:45:
Als je geen storage server wil draaien, dan zit je aan een cloud oplossing, of SD kaart . Veel camera's draaien een webserver die je kan gebruiken voor het browsen van de SD kaart. Ik weet niet wat voor een onderzoek je al gedaan hebt, maar je zou Pricewatch erbij kunnen pakken en wat filters aanmaken. Meeste camera's zijn al (Full) HD, hebben nachtmodus en een functie om weg te schrijven naar SD. Of je de 2 weken haalt hangt van de grootte van je SD kaart af.
Bedankt voor de tip. Dat had ik gedaan en toen had ik nog 255 camera's over, variërend in prijs van een paar tientjes tot bijna €1000. Nu in prijs ondergeschikt aan de harde eisen, maar dan moet ik wel ongeveer weten wat goed is voor mijn toepassing.

Overigens heb ik ook eens bij mensen in de meterkast een unit zien hangen die erg veel lijkt op een router. Maar dit was dus de hardware van de camera waar ook de opslag in zat (met een simpele usb stick achteraf veilig te stellen). Volgens mij had deze een interne SSD of HDD maar ik kan me vergissen. Die nam in ieder geval weken lang op in zeer hoge kwaliteit.
Als je geen server draait dan is elke camera een los systeem.
En die camera waar ik net over sprak? Die had vier camera's, aangesloten op het 'router gelijkend' apparaat. Of is dat de losse server hiervoor? Want dan is het geen probleem voor mij. Zo lang ik mijn bestaande desktop maar niet continu hoef te laten draaien.
Handmatig < 200 euro, remote bestuurbaar is > 1500 euro. Ik zou deze wens laten varen als je het betaalbaar wil houden.
Zo vaak gebruik je het toch neit (als hij eenmaal ingesteld is).
Daar heb je een punt.
Eerder had ik voor de babykamer een Foscam van 7 tientjes die ook nachtzicht had en volldig 360° draaibaar was. Vandaar dat ik dacht dat dit ook wel voor buiten zou moeten kunnen.
Heeft een voordeel en nadeel (duidelijk zichtbaar schrikt ook af)
is ook weer zo

[ Voor 58% gewijzigd door Proosst op 08-05-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Proosst schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor de tip. Dat had ik gedaan en toen had ik nog 255 camera's over, variërend in prijs van een paar tientjes tot bijna €1000. Nu in prijs ondergeschikt aan de harde eisen, maar dan moet ik wel ongeveer weten wat goed is voor mijn toepassing.

Overigens heb ik ook eens bij mensen in de meterkast een unit zien hangen die erg veel lijkt op een router. Maar dit was dus de hardware van de camera waar ook de opslag in zat (met een simpele usb stick achteraf veilig te stellen). Volgens mij had deze een interne SSD of HDD maar ik kan me vergissen. Die nam in ieder geval weken lang op in zeer hoge kwaliteit.

[...]
En die camera waar ik net over sprak? Die had vier camera's, aangesloten op het 'router gelijkend' apparaat. Of is dat de losse server hiervoor? Want dan is het geen probleem voor mij. Zo lang ik mijn bestaande desktop maar niet continu hoef te laten draaien.

[...]
Daar heb je een punt.
Eerder had ik voor de babykamer een Foscam van 7 tientjes die ook nachtzicht had en volldig 360° draaibaar was. Vandaar dat ik dacht dat dit ook wel voor buiten zou moeten kunnen.

[...]
is ook weer zo
Ik heb de filters "Buiten", "1920x1080 (Full HD)", "Pan/tilt: Ja" (betekend niet perse gemotoriseerd), "IR-Nachtzicht", "microSD", en "20fps t/m 60fps" (om crappy 1 fps camera's buiten te sluiten)
Dan blijven er bij mij 22 camera's over, veel Hikvision en Foscam, wat beide prima merken zijn.
Eventeel kun je nog "PoE" aanzetten, voordeel bij installatie is dat je maar 1 netwerkkabeltje moet trekken

Bij indoor camera's is dit inderdaad een stuk goedkoper (hoeft ook geen IP65 of IP67 rating te hebben). Dat routerachtige apparaat zal een NVR (Network Video Recorder) achtig ding zijn. Eigenlijk een dedicated server met wat storage. Mijns inziens kun je dan beter naar een NAS kijken, is veelzijdiger en voor meer doeleinden inzetbaar. Let wel op dat de camera Onvif heeft, maakt het instellen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Het is even een gokje maar het lijkt mij dat je met een NVR of een NAS vele malen meer data kan opslaan dan op de grootste SD kaart die er in een camera past. Ik zou dus ook eerder voor deze optie gaan.

Maar aangezien een NAS aanzienlijk duurder is dan een NVR, wat zouden daar de voordelen van zijn? En dan de evt NAS uitvoeren met HDD of SSD?

PoE is wel zo handig inderdaad. Niet echt een must maar het scheelt wel extra kabels trekken en beïnvloed de kwaliteit volgens mij niet.

Mbt die Onvif bedoel je dat het makkelijker uit te wisselen is met andere systemen of letterlijk enkel de aanvankelijke installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
YouTube: IPcam: Best 4K (8MP) IP camera of 2018 (Demo footage!)

Check deze video even, heb zelf ook de camera die hij aanraadt, prima beeldkwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Proosst schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:10:
Het is even een gokje maar het lijkt mij dat je met een NVR of een NAS vele malen meer data kan opslaan dan op de grootste SD kaart die er in een camera past. Ik zou dus ook eerder voor deze optie gaan.

Maar aangezien een NAS aanzienlijk duurder is dan een NVR, wat zouden daar de voordelen van zijn? En dan de evt NAS uitvoeren met HDD of SSD?

PoE is wel zo handig inderdaad. Niet echt een must maar het scheelt wel extra kabels trekken en beïnvloed de kwaliteit volgens mij niet.

Mbt die Onvif bedoel je dat het makkelijker uit te wisselen is met andere systemen of letterlijk enkel de aanvankelijke installatie?
Ja, een NAS/NVR oplossing heeft meer storage dan een kaartje, maar ik denk dat je op een groot kaartje ook wel 2 weken (je eis) kan opslaan.
Voordeel van een NAS boven een NVR is dat je hem ook nog kan inzetten als fileserver, downloadbak, webservertje, backupmedium, etc. Een NAS zou ik uitrusten met HDD, er zal constant naar geschreven worden in het geval van videobeelden storage. Als geluid/warmte/snelheid een probleem is kun je kijken naar SSD's, maar voor alleen videostorage zou ik het extra geld in mijn zak houden :).

PoE is inderdaad handig, scheelt je een power kabel trekken, voor de rest geen voor/nadelen.

Onvif maakt het installeren makkelijker tussen verschillende merken/software. Je hoeft niet afhankelijk te zijn van een vage stream url of API van de fabrikant. Mocht je in de toekomst dus andere software willen gebruiken kun je er redelijk zeker van zijn dat je camera compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier rond en in huis camera’s van Foscam en D-Link en gebruik Surveillance Station op mijn Synology NAS. Erg tevreden hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Proosst wat is je budget want je wensen en eisen zijn wel radicaal $$$ in mijn optiek ..
En hoe handig ben je zelf ?

kant en klaar met goeie kwaliteit en genoeg opslag is best duur

Snel rekensommetje .. HD kwaliteit is snel 100mb per minuut (bewegend beeld) .. als jij bv 7 dagen wilt opslaan (lees elke 7 dagen gemiddeld word het beeld overschreven dan zit je snel aan Terrabytes aan data. (uitgaande dat je bv 6 camera's hebt ..)
de infrastructuur (wifi/netwerkkabel, poe enzv) valt wel tegenwoordig mee..

Als jij handig bent met bv soldeerbout en niet vies bent van kabels trekken en gaatjes boren dan kan je al paar 1000 euro besparen .. maar met genoeg informatie die @Piet91 noemt (samen met deel 1) kan je al genoeg leren zonder een cent uit te geven.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
De nachtopnames van veel camera's zijn niet geweldig. Mijn ervaring is dat gewone opname met achter de camera een lamp betere resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Llewy schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:41:
YouTube: IPcam: Best 4K (8MP) IP camera of 2018 (Demo footage!)

Check deze video even, heb zelf ook de camera die hij aanraadt, prima beeldkwaliteit!
De Dahua HDBW8531R. Heb m bekeken, lijkt me inderdaad een erg goede camera. Heb je die in NL gekocht of de Chinese variant van de Chinese webshop?
ThaStealth schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:00:
Ja, een NAS/NVR oplossing heeft meer storage dan een kaartje, maar ik denk dat je op een groot kaartje ook wel 2 weken (je eis) kan opslaan.
Dat zijn 336 uur aan Full HD beeldmateriaal. Gaat dat passen? Ik vind het namelijk geen probleem om een NAS of NVR aan te sluiten als dit beter werkt.
Een NAS zou ik uitrusten met HDD, er zal constant naar geschreven worden in het geval van videobeelden storage. Als geluid/warmte/snelheid een probleem is kun je kijken naar SSD's, maar voor alleen videostorage zou ik het extra geld in mijn zak houden :).
Voorlopig alleen video storage dus ik ga in dat geval voor de HDD variant. Heb je een advies voor een goede NAS? En kan ik die het makkelijkst in de meterkast ophangen waar de rest ook bij samen komt?
Onvif maakt het installeren makkelijker tussen verschillende merken/software. Je hoeft niet afhankelijk te zijn van een vage stream url of API van de fabrikant. Mocht je in de toekomst dus andere software willen gebruiken kun je er redelijk zeker van zijn dat je camera compatible is.
Bedankt voor de tip. Ga ik daar voor.
Bedankt voor de tip. Lees ik binnenkort ook nog eens door.
vso schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 04:20:
@Proosst wat is je budget want je wensen en eisen zijn wel radicaal $$$ in mijn optiek ..
En hoe handig ben je zelf ?
Budget is voor mij doorgaans van minder belang dan kwaliteit. Maar ik had in gedachte om max. een paar honderd euro uit te geven. Natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk maar ik wil op kwaliteit niet snel een concessie doen.. vandaar.

Op zich ben ik best handig. Wat had je in gedachte? ;) (het hoeft voor mij namelijk zeker niet kant en klaar te zijn)
@Proosst
Snel rekensommetje .. HD kwaliteit is snel 100mb per minuut (bewegend beeld) .. als jij bv 7 dagen wilt opslaan (lees elke 7 dagen gemiddeld word het beeld overschreven dan zit je snel aan Terrabytes aan data. (uitgaande dat je bv 6 camera's hebt ..)
Voorlopig begin ik met 1 camera. Dat worden er hooguit ooit drie, zeker niet meer. Een 1TB HDD kost tegenwoordig maar een paar tientjes dus opslag zal het probleem niet snel zijn.
Als jij handig bent met bv soldeerbout en niet vies bent van kabels trekken en gaatjes boren dan kan je al paar 1000 euro besparen
Voordat ik twee volledige topics (met niet uitsluitend bruikbare info) ga doorspitten... heb je een voorbeeld van hoe mijn doel bereikt kan worden met wat handigheden en een soldeerbout?
Zoals gezegd hoeft de camera maar maximaal 2 meter van de installatie plek van een evt NAS of NVR te hangen met alle knooppunten bijeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:58
Let ook op de plaatsing van de camera. Op ooghoogte plaatse geeft de meeste kans dat je personen kan herkennen. Als ze geen gezichts bedekking hebben.

Hier hangen 2 Dahua camera's aan de Synology NAS, de derde moet nog een keer komen. De NAS had ik al, dus was keus makkelijk voor mij. Opnames worden na 2 weken overgeschreven door nieuwe.

De beelden kan je met een app of browser kijken. De bewegings detectie stuurt mij een mail met screenshot als er iemand bij de voordeur komt.

Let op, Synology surveillance station is gratis met 2 camera's. Voor meer camera's moet je een licentie kopen.

[ Voor 60% gewijzigd door Erwin_83 op 12-05-2019 18:13 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Proosst schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:37:

Budget is voor mij doorgaans van minder belang dan kwaliteit. Maar ik had in gedachte om max. een paar honderd euro uit te geven. Natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk maar ik wil op kwaliteit niet snel een concessie doen.. vandaar.

Op zich ben ik best handig. Wat had je in gedachte? ;) (het hoeft voor mij namelijk zeker niet kant en klaar te zijn)

[...]
Voorlopig begin ik met 1 camera. Dat worden er hooguit ooit drie, zeker niet meer. Een 1TB HDD kost tegenwoordig maar een paar tientjes dus opslag zal het probleem niet snel zijn.

[...]
Voordat ik twee volledige topics (met niet uitsluitend bruikbare info) ga doorspitten... heb je een voorbeeld van hoe mijn doel bereikt kan worden met wat handigheden en een soldeerbout?
Zoals gezegd hoeft de camera maar maximaal 2 meter van de installatie plek van een evt NAS of NVR te hangen met alle knooppunten bijeen.
Als je veel DIY doet en de afstanden .. tja dan kan je vrij "low budget" gaan.
Met solderen en DIY enzv kan je veel doen, maar het is meer de "inzet" dan solderen imho
Een esp32 met 8MP cam kost je ongeveer 20,- exclusief kastje, en met een FTP server op je pc als "file server" kan je al starten (testen)

Kopen hebben ze alles al uitgedacht, en is het "klik to use", diy is meer uitzoek maar goedkoper en meermogelijk .. Met wat valkuilen..

YouTube: ESP32-CAM Video Streaming and Face Recognition with Arduino IDE als DIY voorbeeld, maar er zijn wel wat meer te vinden als je motion detection ofzo als zoekworden gebruikt ..

Als je zelfbouw doet, wil je weten wat HD kwaliteit nu eigenlijk betekend hoeveel data er gegenereerd word.
kan je webcam dat over zijn netwerk interface duwen, zo ja kan je "opslag" dan 3 of 10 van die streams aan .. altijd overschot rekenen zodat bij uitbreiding je tegen limiten aanloopt.
- hoe lang wil je bewaren (een week, maand jaar ?) dat is x TB aan data ..
- bewegingsdetectie = minder data dus minder opslag nodig.
bv met 10gb had ik ongeveer 2 weken retentie met een webcam(non hd) op bewegings detectie.. maar soms korter en soms langer .. dus ook hier is overschot beter, maar dat is niet de prijs inderdaad.

mijn "actieplan" als ik het zelf zou bouwen zou zijn.
- welke camera heb ik nodig
- hoeveel netwerk capacitiet heb ik nodig (bit per seconde)
-- hieruit volgt dat ik maximaal ? aantal camera's over 1 gigabit lijntje kan hebben
-- kan dit naast mijn normale netwerk verkeer of moet ik "apart" netwerk hebben ?
- hoe lang wil ik opslaan
- hoeveel opslag Bytes heb ik per seconde x3600 = uur
-- hoeveel TB heb ik nodig voor 3 + ? (zeg 5 tot 7camera's met toekomst in gedachte)
-- is de prijs "redelijk" of moet ik toekomst getal bijstellen.
-- hoeveel data kan er over USB, SATA en PCIe en netwer (kabel en wifi) interface(s) is dit toerijkend, let op dit is belangrijk want op een "moederbord" kan dit via chips lopen die de snelheid reduceren. Dit is belangijk als je bv raspberry Pi (kloon) of een PC/NAS moet gaan gebruiken
- aparte voeding of via ethernet(PoE) kan ook impact hebben.

Waarmee kan ik "alvast testen
- kan je met een mobieltje testen ?
- kan je met een laptop/webcam testen ?
- koop je 3 camera's tegelijk of eerst 1

<data reductie>
- hoeveel "beweging" is er op de locaties
- moet ik sensoren (erbij) hebben ? dit kan alleen als het "prive" terrein is.. en bv als er niemand mag zijn.
- werk je met gezette tijden of 24x7 ?
- kan de camera "compressie" aan ? bv welk plaatjes format kan je gebruiken.
ps vergeet niet dat je wellicht 10 seconden ervoor / erna ook wilt hebben.

<nacht verlichting>
IR licht (bekijk een afstandsbediening led door je gsm camera en druk een knop in) is voor de mens niet zichtbaar.. maar met 20 IR ledjes en een oude CD als reflector.. kan je een mooie nacht spotlicht bouwen.. die de mens niet ziet. .(dit is meeste soldeer werk en "boor" werk)

<stroom verbruik en "afwerking">
- een esp32,arduino of Raspberry PI werken met een USB gsm lader en heb je in de regel genoeg aan.. met IR erbij tja dan word het lastiger..
- kasjes kan je overal vinden, afhankelijk van het formaat kan je vast een goedkope buitenlamp/zaklamp of ander kastje "misbruiken" als behuizing voor buiten/binnen. gewoon gaan shoppen met de maten en een rolmaat ofzo ..
- koop zoveel mogelijk kant en klaar, maakt het makkelijk onderdelen te vervangen.. vergeet niet "koeling" - en koop "vervanging" dus niet 3 zoals je van plan bent maar + 1 als "reserve" en/of als "test"

Kortom "solderen" is eigenlijk paar draadjes verbinden oid en andere zooi, "progammeren" is een voorbeeld van iemand "jatten" en aanpassen naar eigen behoeftes ..

en zoek vooral op internet (hackaday, youtube) naar arduino en object reconiction en andere gerelateerde onderwerpen dan kan je wellicht nog andere "handige" informatie vinden voor je project.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 11:16
Ik heb laatst bij een gebouw 30+ camera's geïnstalleerd voor binnen en buiten.

Hier heb ik gebruik gemaakt van 2 NVR systemen met POE. In totaal 24TB opslag en hiermee haal je ongeveer 10-14 dagen opname tijd op 2688x1520 resolutie.

Voor een thuis situatie met 1 a 3 camera's zou ik geen NVR nemen, maar eerder de keuze maken voor een NAS vooral vanwege de eerder genoemde argumenten. Let wel op op het feit die ook eerder genoemd is hoeveel camera's je mag aansluiten(licenties).

Werken met een SD kaart is inderdaad ook mogelijk, maar lijkt me niet heel praktisch. Om bij de kaart te komen moet je elke keer de kap van je camera los schroeven.

Ik heb gebruik gemaakt van Hikvison NVR en Camera's.

De camera die ik heb gebruik is Hikvision DS-2CD2145FWD-I. Deze beschikt over Darkfighter technologie, maar is niet de Darkfighter serie zelf. Deze camera geeft met een beetje licht beste helder beeld en goed in kleur. Ik heb wel de nachtzicht(infrarood) op alle camera's buiten uitgezet, omdat er straat verlichting aanwezig is rondom het gebouw. In deze combinatie heb je best goed beeld in de nacht. Als je het geld hebt en je gaat voor de echte Darkfighter serie dan zal dit wel nog beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Proosst schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:37:
Bedankt voor de tip. Lees ik binnenkort ook nog eens door.
Ik zou daar de situatie ook even voorleggen; daar zitten meer mensen met kennis op dit gebied.
Want ik lees in dit topic al weer genoeg dingen die niet kloppen of onvolledig zijn.
Pagina: 1