2x utp wandcontactdoos = verleng ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

Topicstarter
Voordat ik aan de slag ga: stel dat ik 2 utp Cat6 wandcontactdozen heb en die met elkaar verbind, heb ik dan in feite een utp verlengsnoer gemaakt? Gaat dit werken, of is het altijd maar 1 richting op?

Ik heb 2 van dit soort dozen: https://www.conrad.nl/p/n...71002-i-zuiver-wit-990433

De bedoeling is dat er eentje in de meterkast komt naast het modem en eentje in de woonkamer naast de tv. Dus dat ik daarna alleen 2 utp kabeltjes (eentje van de WCD naar het modem en eentje van WCD naar de tv (van KPN)) van ongeveer 1 meter erin hoef te klikken.

Ik wil dan voor beiden de kleurcodering van de WCD's aanhouden. Dat is:
1. groen
2. groen/wit
3. oranje
4. oranje/wit
5. blauw
6. blauw/wit
7. bruin
8. bruin/wit

1. wit/groen
2. groen
3. wit/oranje
6. oranje
5. wit/blauw
4. blauw
7. wit/bruin
8. bruin

Gaat dit werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 08-05-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
Dat gaat prima werken! Zolang je (verlengsnoer) onder de 100 meter blijft :P

Wel zorgen dat je op beide dozen dezelfde kleur codinging volgorde gebruikt.

[ Voor 89% gewijzigd door HKLM_ op 07-05-2019 10:08 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gaat prima werken. Wel stugge kabel tussen de wcd gebruiken en monteren met LSA tool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:33
^^^^
Ik zou wel gewoon de officiële kleurcodering aanhouden voor bekabeling:
1. wit-oranje
2. oranje
3. wit-groen
4. blauw
5. wit-blauw
6. groen
7. wit-bruin
8. bruin

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:08
MarchelHoek schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:13:
^^^^
1. wit-oranje
2. oranje
3. wit-groen
4. blauw
5. wit-blauw
6. groen
7. wit-bruin
8. bruin
inderdaad, het meest gebruikt is T568B standaard. Vaak wordt aangegeven dat een gigabit verbinding moet werken met max 100m aan cat6 kabel, met maximaal 4 overgangen (apparaat->patchkabel->"vaste" lijn -> patch kabel -> apparaat). In kantoor panden wordt wat jij gaat aanleggen ook standaard gebruikt. Zorg wel dat je het juiste gereedschap (en kabels) gebruikt. Doorgaans hebben dergelijke dozen vaste kern kabels nodig, die met een LSA punchdown tool vastgezet worden (met minimaal "untwisten" van de kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MarchelHoek schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:13:
1. wit-oranje
2. oranje
3. wit-groen
4. blauw
5. wit-blauw
6. groen
7. wit-bruin
8. bruin
Okee, deze T568B volgorde had ik een paar jaar geleden ook gebruikt voor mijn andere verdieping. Ik vind het alleen vreemd dat deze nieuwe WCD's alleen de kleurvolgorde hebben uit mijn openingspost. // edit: ik had verkeerd gekeken op mijn WCD, ik heb de volgorde verbeterd in de openingspost. Het is dus gewoon T568A, die doos.

Maar mooi dat het kan! :)

Nog een vraag: Stel dat ik in de meterkast toch een Cat6A RJ45 plug erop zet, en ik heb voor deze T568B aangehouden, wat is dan ook alweer de kleurcodering voor de RJ45 plug? Is dat niet juist deze T568B volgorde en dat de wandcontactdozen er zelf maar een draai aangeven? Deze WCD heeft ook iets heel anders: https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html

@Aragnut @Sethro Ja, de LSA punchdown tool had ik al gebruikt voor de WCD in de kamer. Maar ik ga de 8 draden denk ik weer loshalen om ze in T568B opnieuw erin te zetten. Het was trouwens een heel erg geprop in de wall socket. Erg weinig ruimte om de stugge kabel nog een half rondje te laten maken. Je ziet dan de buitenkant van de stugge kabel wit worden omdat ie blijkbaar teveel de bocht om gaat in te weinig ruimte. Best jammer. Het door de buizen trekken ging zo makkelijk, zonder problemen. In de meterkast heb ik nog ruim draad over hoor, zeker een meter ofzo, dus er kan nog wel een stukkie af om alles opnieuw te doen.
Deze kabel gebruik ik tussen de WCD's: https://www.conrad.nl/p/l...m-oranje-per-meter-713270

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 08-05-2019 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Anoniem: 426269 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:47:
[...]

Okee, deze T568B volgorde had ik een paar jaar geleden ook gebruikt voor mijn andere verdieping. Ik vind het alleen vreemd dat deze nieuwe WCD's alleen de kleurvolgorde hebben uit mijn openingspost. Die lijkt ook niet op T568A.

Nog een vraag: Stel dat ik in de meterkast toch een Cat6A RJ45 plug erop zet, en ik heb voor deze T568B aangehouden, wat is dan ook alweer de kleurcodering voor de RJ45 plug? Is dat niet juist deze T568B volgorde en dat de wandcontactdozen er zelf maar een draai aangeven? Deze WCD heeft ook iets heel anders: https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html

@Aragnut @Sethro Ja, de LSA punchdown tool had ik al gebruikt voor de WCD in de kamer. Maar ik ga de 8 draden denk ik weer loshalen om ze in T568B opnieuw erin te zetten. Het was trouwens een heel erg geprop in de wall socket. Erg weinig ruimte om de stugge kabel nog een half rondje te laten maken. Je ziet dan de buitenkant van de stugge kabel wit worden omdat ie blijkbaar teveel de bocht om gaat in te weinig ruimte. Best jammer. Het door de buizen trekken ging zo makkelijk, zonder problemen. In de meterkast heb ik nog ruim draad over hoor, zeker een meter ofzo, dus er kan nog wel een stukkie af om alles opnieuw te doen.
Deze kabel gebruik ik tussen de WCD's: https://www.conrad.nl/p/l...m-oranje-per-meter-713270
toon volledige bericht
Kijk nog eens goed naar die kleurcodering dan. Het blauwe aderpaar komt uit op de middelste twee pinnen. Als je de paren niet bij elkaar houdt, kom je niet verder dan 10 meter.
Afhankelijk van de standaard wordt het oranje en groene paar op 1/2 of 3/6 geplaatst. Ik begin doorgaans met oranje. (B-standaard)
Voor je RJ45 geldt hetzelfde. Altijd aan twee kanten hetzelfde doen.

-> in jouw geval ga je dus op de dozen een andere volgorde "doggen" dan je ze in de RJ45 steekt. Je gaat namelijk de codering in de doos altijd volgen. (Waarschijnlijk hebben ze dit afwijkend gemaakt zodat je minder hoeft te un-twisten om ze aan te sluiten)

[ Voor 11% gewijzigd door Meester_J op 07-05-2019 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Voor de kabels houd je het best T568B aan, voor de dozen de kleurvolgorde zoals erop geprint staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
[...]
Okee, deze T568B volgorde had ik een paar jaar geleden ook gebruikt voor mijn andere verdieping. Ik vind het alleen vreemd dat deze nieuwe WCD's alleen de kleurvolgorde hebben uit mijn openingspost. Die lijkt ook niet op T568A.
De volgorde waarin de kleuren in de doos liggen is soms niet de werkelijke adervolgorde. Kijk eens of er ook nummertjes bij staan, en bij twijfel zou ik de kleurcodering van de doos volgen. Zie bijvoorbeeld hier wat ik bedoel: Mijn utp opbouw naar UTP wandcontactdoos werkt niet (goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Meester_J @Nielson @Cpt.Morgan Oh ja, krijg nou wat, de nummertjes op de doos staan natuurlijk door elkaar. 8)7 Ik had zo vluchtig alleen de eerste 2 en laatste 2 gezien en dacht dat het daarbinnen doorging. ;)

Dit is de doos die ik heb, staat helaas alleen de A-versie op vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/epf5WEl.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 07-05-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
[...]

Op de foto staan (op de PCB) ook de volgorde erbij (deze gaat duidelijk niet van 1-8). De kleurcodering is dus erg belangrijk (er staan ook 2 setjes op, 1 voor A 1 voor B).

Als je een RJ45 aan een vaste kern kabel wil knijpen is het verstandig om een kopje te pakken die hiervoor gemaakt is zodat je goed contact hebt. Je hebt ze ook met een LSA aansluiting naar RJ45 (zoals deze).

Goed dat je zoveel onderzoek doet, dan krijg je een goed, stabiel netwerk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Anoniem: 426269 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:26:
@Meester_J @Nielson @Cpt.Morgan Oh ja, krijg nou wat, de nummertjes op de doos staan natuurlijk door elkaar. Ik had zo vluchtig alleen de eerste 2 en laatste 2 gezien.

Dit is de doos die ik heb, staat helaas alleen de A-versie op vermeld.
[Afbeelding]
Dat is T568A dus (vandaar ook die grote "A" die er staat: https://acuitysupport.zen...ence-between-T568A-T568B- Is helemaal prima, mits je het aan beide kanten zo aansluit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-05-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

toon volledige bericht
Laat je de kabel niet gewoon te lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:49:
[...]
Laat je de kabel niet gewoon te lang?
Ja, hoe minder in de inbouwdoos in de muur hoe beter. Ik zag later nog dat ik de kabel beter andersom had kunnen monteren, dat ie naar boven eruit gaat i.p.v. naar beneden. Dat zal weer wat schelen. Normaal (met Cat5e) kon ik zo een lusje extra erachter doen, maar met deze dikke kabel lukt dat blijkbaar niet zo makkelijk.
// edit: Ik heb de binnenkant omgedraaid, de kabel verdwijnt nu mooi meteen in de buis. Dan is het okee!

Voor in de meterkast had ik eerst deze plugjes om aan de kabeleinden te maken besteld: https://www.allekabels.nl...1WgOoEAAYAiAAEgKWjvD_BwE#
Die zijn wel Cat6A, maar ze passen helaas niet. De draden zijn te dik. Door het hulpstukje passen nooit 8 draden. En waar dat andere hulpstukje voor is, weet ik niet. Ook de volgorde van 6+2 zal ik wel niet snappen. :'( Ik zie dat mijn kabel ook AWG-23 is en die plugjes zijn AWG 26-24. :X

Dus vandaar mijn vraag vandaag of ik het kon oplossen met 2x een WCD. :)

// edit:
Okee, het is gelukkig gelukt. :) ik heb deze doos in de meterkast opgehangen: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1289006
En in de woonkamer die 2 WCD's van Conrad.

Bedankt allemaal voor de info. Het was even geleden voor me allemaal. Gelijk weer bij. Wel leerzaam! _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 08-05-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Zonder dit topic te kapen:

@Aragnut Zei iets over het maximaal aantal hops. Geldt dit ook voor het volgende?

Switch -> patchkast -> switch -> patch -> switch -> camera.

Of geldt het aantal hops voor inactieve punten?

Tweede vraag over een wandcontactdoos. Kan ik een wandcontactdoos gebruiken om te verlengen, maar dan zodanig dat ik aan de voorzijde de twee punten aan elkaar verbind met een patchkabel. Of moet ik voor die kabel een crosskabel gebruiken?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
kevinl schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:17:
Zonder dit topic te kapen:

@Aragnut Zei iets over het maximaal aantal hops. Geldt dit ook voor het volgende?

Switch -> patchkast -> switch -> patch -> switch -> camera.

Of geldt het aantal hops voor inactieve punten?

Tweede vraag over een wandcontactdoos. Kan ik een wandcontactdoos gebruiken om te verlengen, maar dan zodanig dat ik aan de voorzijde de twee punten aan elkaar verbind met een patchkabel. Of moet ik voor die kabel een crosskabel gebruiken?
Hops is niet helemaal het juiste woord gezien dat meer te maken heeft met routering binnen TCP/IP. De overgangen (en maximale kabel lengtes) geldt inderdaad enkel tussen de 2 actieve componenten in. Je kan ook versterkers ertussen plaatsen, of media changers (glas naar UTP bijvoorbeeld). Het hangt af van de demping van het electrisch signaal.

Meeste apparaten doen "auto crosslink" dus die merken weinig van wel/niet crossed. Als je doorlust zou ik doorgaans geen cross gebruiken. Officieel gebruik je alleen een crosslink kabel als je 2 eind apparaten direct aan elkaar koppelt (laptop naar laptop bijvoorbeeld). Een switch gaat er standaard al van uit dat hij RX-TX moet "omdraaien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou ALTIJD een dubbele doos monteren.
2 kabels zijn de kosten niet en dan heb je meteen een extra aansluiting in je woonkamer.

Wil je het mooi doen, met het oog op de toekomst, monteer je een klein patchpaneel in je meterkast, dáár alle apparatuur zoals een NAS, modem, etc, en verdeel je vanaf daar je huis.

Het is wel altijd van punt A naar punt B. Dus als je een doos hebt met 2 aansluitingen, kun je die niet doorlussen. Je moet dan 2 kabels trekken naar je patchpaneel. (Er zijn heel kleine schattige patchpanelen te krijgen met 8 aansluitingen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:47:
Ik zou ALTIJD een dubbele doos monteren.
2 kabels zijn de kosten niet en dan heb je meteen een extra aansluiting in je woonkamer.

Wil je het mooi doen, met het oog op de toekomst, monteer je een klein patchpaneel in je meterkast, dáár alle apparatuur zoals een NAS, modem, etc, en verdeel je vanaf daar je huis.

Het is wel altijd van punt A naar punt B. Dus als je een doos hebt met 2 aansluitingen, kun je die niet doorlussen. Je moet dan 2 kabels trekken naar je patchpaneel. (Er zijn heel kleine schattige patchpanelen te krijgen met 8 aansluitingen.)
Ik wil aan de achterkant doorlussen naar een andere switch. Verkorte weergave
A----------|
B----------|

A is een switch die aan de linker achterkant van de wandcontactdoos gaat;
B is een andere switch die naar de rechter achterkant van de wandcontactdoos gaat;

Normaliter gaan de poorten aan de voorzijde van de wandcontactdoos naar een switch C, zodat switch A en B met elkaar kunnen communiceren. Maar als om redenen de switch C zou uitvallen. Kan ik de voorzijde van de wandcontactdoos met een normale utp kabel verbinden. En op die manier switch A en B met elkaar laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
kevinl schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Ik wil aan de achterkant doorlussen naar een andere switch. Verkorte weergave
A----------|
B----------|

A is een switch die aan de linker achterkant van de wandcontactdoos gaat;
B is een andere switch die naar de rechter achterkant van de wandcontactdoos gaat;

Normaliter gaan de poorten aan de voorzijde van de wandcontactdoos naar een switch C, zodat switch A en B met elkaar kunnen communiceren. Maar als om redenen de switch C zou uitvallen. Kan ik de voorzijde van de wandcontactdoos met een normale utp kabel verbinden. En op die manier switch A en B met elkaar laten praten.
Het netste zou dan zijn om een cross kabel te gebruiken, maar doorgaans zullen switches dit ook wel zelf uitzoeken (heel officieel heb je dan in je uitwijk situtatie 3x een crosslink patch cable er tussen zitten). VInd het wel een rare topologie als je verbindende switch bij een WCD staat voor je andere switches (of is dat je "core" switch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Aragnut schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:30:
[...]

Het netste zou dan zijn om een cross kabel te gebruiken, maar doorgaans zullen switches dit ook wel zelf uitzoeken (heel officieel heb je dan in je uitwijk situtatie 3x een crosslink patch cable er tussen zitten). VInd het wel een rare topologie als je verbindende switch bij een WCD staat voor je andere switches (of is dat je "core" switch?)
Korte uitleg. Vanwege bestaande bouw is het niet mogelijk om meerdere kabels naar zolder en andere plekken te trekken.
Switch A zit in de meterkast
Switch B zit op zolder waar meerdere camera's aan verbonden zijn.
Switch C zit op zolder waar werkkamer is met computers

Tussen B en C was maar 1 kabel mogelijk. Anders had ik de camera's wel verbonden met C en de aankoop van Switch B wel weggelaten :). Dure dingen dat Unifi spul.

Pagina: 1