Te veel "welke pc moet ik nemen" topics?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 17:03
Ik twijfel al een tijdje of ik dit topic zou moeten openen. Net besloten om het toch te doen :)

Wat ik heel veel zie zijn " welke onderdelen moet ik kopen?" En dan vaak voor een game pc.
Begrijp mij goed ik heb geen moeite met zn een topic opzich. Echter ik zie er zo ontzettend veel die eigenlijk voor (vaak) 100% zo de BBG pc kunnen bestellen. De wensen/budget komen overheen etc.

Kijk wanneer er voor specialere doeleinden een pc (heel ruim budget, 100 inch aan beeldscherm ruimte nodig o.i.d.) gebouwd moet worden helemaal prima.
Of als er naar aanleiding van de BBG toch nog vragen zijn, ook prima.

Maar nu zijn echt de meeste vragen "welke voeding?", "welke SSD?" Etc. Nu post ik niet zo vaak een antwoord in dit soort topics. Maar ik zie sommige mensen soms wel vijf keer per dag hetzelfde advies geven, in dus verschillende topics.

Ik ben er niet perse voor om die topics dan maar te sluiten, maar heb wel het gevoel dat wij hier met z'n allen iets aan moeten doen. Anders zijn we straks echt alleen maar de hele dag dezelfde antwoorden aan het geven....

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 06-05-2019 23:26 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou als ik jou was die standaardtopics gewoon mijden. De aankoopadviesfora zijn indertijd juist opgericht om een plaats te bieden voor instapvragen en de andere subfora niet te overspoelen met veelal beginners vragen. Zie ook Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!. Ik zie het nut niet dat ineens in te gaan perken. Dan gaan we weer terug naar hoe het vroeger was.

Ik ben het grotendeels met je eens dat heel veel topics af kunnen met de BBG, maar dat is nog geen reden om ze dan maar niet toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 07-05-2019 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik kan het wel begrijpen, in ieder geval het gevoel of de "standaard pc" wel bij mij past.
Dus ga je verder kijken (als je het goed doet en zelf een lijstje genereert). Dan vind je net ander onderdeel, ff goedkoper, reviews staan je meer aan. En kom je uit op soortgelijke pc die in jouw eigen ogen beter is dan de BBG. Nu nog even de mening van Tweakers erover heen en je hebt een hele mooie eigen pc, niet zo 1 die vooraf geconfigureerd is en "iedereen" heeft ;-).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
Ik vind dat de BBG's slecht zijn te vinden. Je kunt ze alleen vinden als je weet dat ze er zijn en je weet hoe ze heten.

Tevens wordt er bij de vragen die gesteld worden gevraagd wat er met het systeem gedaan wordt. Waar het standaard antwoord op is: gamen

Vraag dan ook:
-welke programma's er gebruikt worden/welke games er gespeeld worden
-op welke resolution
-welke refreshrate
-welke kwaliteit
-hoeveel frames ze verwachten

Dat zijn namelijk de 1e vragen die nu na bijna iedere topicstart gesteld moeten worden.

Ik erger me ook wel aan, omdat 90% standaardwerk is, een beetje RTFM. Als je een beetje onderzoek doet, kan iedereen zien dat je voor een UPBG-systeem op Full-HD op 60 hz echt geen nieuw topic hoeft te maken. Daar zijn er namelijk al 300 van. Iedereen denkt altijd dat hij zo bijzonder is, dat is ook zo, maar het bovengenoemde systeem is dat niet :)

Dan zou de enige reden nog zijn voor een topic, dat je specifieke afwijkingen hebt, zoals door @Fore! aangegeven.

Maar dan mogen we toch wel een volledige topicstart verwachten met de reden waarom dat topic gestart wordt, inclusief volledige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

White Feather schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:31:
Ik vind dat de BBG's slecht zijn te vinden. Je kunt ze alleen vinden als je weet dat ze er zijn en je weet hoe ze heten.
Tja, als de core van een tech-site zijnde nieuws & reviews niet "eens in de paar weken" door bestaande & nieuwe leden wordt bekeken, dan houdt alles wel snel op.

Tegelijkertijd, het gemiddelde DAA-topic is ondertussen 14 in een dozijn dus ja, er mag wel iets meer / scherper naar de templates worden gekeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Kunnen we niet gewoon een configurator bouwen die door een aantal mensen worden onderhouden? Dan voorkom je ook heel veel topics mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Luchtbakker schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:49:
Kunnen we niet gewoon een configurator bouwen die door een aantal mensen worden onderhouden? Dan voorkom je ook heel veel topics mee denk ik.
Die bestaat al. Heet winkel / webshop ;)

Ik snap je vraag maar als je ziet hoe onderhevig bepaalde chipsets zijn aan "zeer kritieke" issues qua memory-speeds en BIOS, wordt het vrij rap een ondoenlijk werkje (zeker als je dan ook nog wil cateren voor alle bezoekers terwijl er veel mensen buiten de Nederlandse grens wonen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Tja, als de core van een tech-site zijnde nieuws & reviews niet "eens in de paar weken" door bestaande & nieuwe leden wordt bekeken, dan houdt alles wel snel op.
Het punt is dat er, volgens mij iets op de frontpage komt te staan als er een nieuwe BBG is, maar dat deze daarna lastig is terug te vinden. Bij Hardware.info heb je in het menu aan de linkerkant PC-Advies.
Als je zo'n menu-item toevoegt en daar iedere BBG onder zet, is het èn makkelijker te vinden en kun je er naar verwijzen in de topicstart.
Dan hebben mensen sowieso die BBG moeten bekijken, hebben ze dus een up to date voorbeeldsysteem en komen ze minder met "ik wil wat" en "jullie geven me dat".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom wil je topics voorkomen ?

Wat wel zo is, is dat veel dezelfde zijn en er mensen zijn die niet even kijken. er zijn bijv plenty 800-900 euro builds, zelfde geldt voor 1200 etc. Maar vaak zit er net wat afwisseling in wat voor die persoon beter past.
Ook prijzen verschillen, net als nieuwe gear. Dus lijkt me niet dat je topics wilt verminderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
@Hackus , nou ja los van DB / forum vervuiling ;)

Een reden die mij bijvoorbeeld te binnen schiet is, wanneer je een pc wilt bouwen van zeg 900 euro. En je bent er niet zo handig in en nieuw, nou ja dan is het makkelijker als je zoekt en er komt een BBG naar voren (waarvan je dan uit gaat dat die gemaakt is door experts / na goed overleg).

Vervolgens komen er ook 100+ topics op het forum naar voren, ik zou het niet gek vinden als dat dan wat onzekerheid oplevert. Want "he budget en wens (game pc) komt precies overeen met die mooie guide, waarom dan toch nog 100 topics?"

Ik zou ze dan allemaal (of in ieder behoorlijk veel) gaan bekijken om zeker te weten dat ik niet iets mis of toch net niet het meest optimale koop.

Om er volgens na al die topics gelezen te hebben achter te komen dat ze allemaal (min of meer) op hetzelfde / de BBG neerkomen.

Misschien is zoiets als @White Feather wel handig, of een pop-up wanneer je topic in DAA opent met daarin iets van "Denk aan de BBG" ofzo. Of misschien wel de mogelijkheid om de BBG pc's direct in een topic te importeren. Dan staat de basis er, en zal dat in ieder geval een aantal vragen afvangen. Welke voeding/SSD? Nou ja dat staat er dan al. Vragen als waarom NVME ipv SATA SSD tsja dat wordt lastiger af te vangen, zonder naar reviews / BBG te wijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 07-05-2019 10:33 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Fore! schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 06:07:
Ik kan het wel begrijpen, in ieder geval het gevoel of de "standaard pc" wel bij mij past.
Dus ga je verder kijken (als je het goed doet en zelf een lijstje genereert). Dan vind je net ander onderdeel, ff goedkoper, reviews staan je meer aan. En kom je uit op soortgelijke pc die in jouw eigen ogen beter is dan de BBG. Nu nog even de mening van Tweakers erover heen en je hebt een hele mooie eigen pc, niet zo 1 die vooraf geconfigureerd is en "iedereen" heeft ;-).
Deze en meer van de bovenstaande reacties met deze strekking is een belangrijk punt. Mensen willen nou eenmaal customized advies, ondanks dat het eindresultaat inwisselbaar is en vooral afhangt van voorkeuren en kennis van degenen die reageren en in iets mindere mate de prijzen van de dag.
White Feather schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:31:
Wellicht doet de nieuwe layout van de FP zoals die nu wordt uitgerold het beter? Ik vind ze zelf ook niet duidelijk vindbaar, terwijl het jaar op jaar zeer goed gelezen artikelen zijn.
offtopic:
En uiteraard wil ik als stukjesschrijven zoveel mogelijk views O-)
Maar dan mogen we toch wel een volledige topicstart verwachten met de reden waarom dat topic gestart wordt, inclusief volledige setup?
Mee eens, maar als je te veel eisen opwerpt aan waar je topic aan moet voldoen, dan haken mensen ook af of negeren het als nog. Hoe vaak ik geen DM krijg na het sluiten van een topic dat ze de hele template niet hebben gezien is lachwekkend...
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:36:
[...]
Tegelijkertijd, het gemiddelde DAA-topic is ondertussen 14 in een dozijn dus ja, er mag wel iets meer / scherper naar de templates worden gekeken.
Is dit een probleem? Je kunt prima zelf cherry picken tussen de interessante topics. Je hoeft niet overal op te reageren. Blijkbaar is er een behoefte, dus wordt de mogelijkheid geboden. Natuurlijk blijft het Tweakers, dus is het meer dan alleen een afhaalchinees. Neemt niet weg dat er wellicht wat meer in de template zou kunnen. Als je er weinig vanaf weet, weet je ook immers niet wat handig is om te benoemen. Overigens staat er wel degelijk een lijstje met kenmerken buiten de template met aanvullend deze twee vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
Luchtbakker schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:49:
Er was ooit een goed onderhouden [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen, maar die is al erg lang niet meer geupdate. Ik heb een tijdje geleden een poging gewaagd, maar door gebrek aan tijd ben ik er weer mee gekapt. Iets soortgelijks kunnen we natuurlijk weer nieuw leven in blazen, maar dan zoek ik wel gebruikers die dit willen opzetten en onderhouden.
Operations schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:19:
@Hackus , nou ja los van DB / forum vervuiling ;)

Een reden die mij bijvoorbeeld te binnen schiet is, wanneer je een pc wilt bouwen van zeg 900 euro. En je bent er niet zo handig in en nieuw, nou ja dan is het makkelijker als je zoekt en er komt een BBG naar voren (waarvan je dan uit gaat dat die gemaakt is door experts / na goed overleg).

Vervolgens komen er ook 100+ topics op het forum naar voren, ik zou het niet gek vinden als dat dan wat onzekerheid oplevert. Want "he budget en wens (game pc) komt precies overeen met die mooie guide, waarom dan toch nog 100 topics?"

Ik zou ze dan allemaal (of in ieder behoorlijk veel) gaan bekijken om zeker te weten dat ik niet iets mis of toch net niet het meest optimale koop.

Om er volgens na al die topics gelezen te hebben achter te komen dat ze allemaal (min of meer) op hetzelfde / de BBG neerkomen.
Ik heb geen cijfers bij de hand, maar er zullen vast ook behoorlijk wat bezoekers zijn die het forum niet eens op gaan en de BBG "blind" bestellen. Sterker, er waren (zijn?) webshops die de BBG 1op1 op hun site aanbieden.
Misschien is zoiets als @White Feather wel handig, of een pop-up wanneer je topic in DAA opent met daarin iets van "Denk aan de BBG" ofzo.
Dit staat in het DAA beleid genoemd, maar wel pas onderaan en ook dit wordt slecht gelezen.
Of misschien wel de mogelijkheid om de BBG pc's direct in een topic te importeren. Dan staat de basis er, en zal dat in ieder geval een aantal vragen afvangen.
Dan krijg je pas eenheidsworst ;). Ter vergelijking, ik heb gek genoeg nog nooit een lijstje terug gehad in DM na een slotje waarin TS met exact de BBG kwam. Zelfs niet als ze in eerste instantie aangeven er niets van te snappen. Terwijl ik nota bene nadrukkelijk link naar de BBG. Het voelt dus als een goed startpunt (als ik van niets wist zou ik bij de BBG beginnen, scheelt weer nadenken), maar bottom line willen mensen die een topic openen is eigeners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 22:26
Ik ben zo'n type waarvoor de BBG inderdaad heel geschikt is en veel onderdelen hou ik dan inderdaad ook aan. Als ik dan de BBG lees zie ik in de opmerkingen eigenlijk meteen een aantal standaard antwoorden met de strekking:"Waarom staat er dat de BBG is ontstaan in samenspraak met de communicatie terwijl Tweakers absoluut niet luistert naar de comments van de community!!!!"en "Wat een gebrekkige BBG want onderdeel X kan beter onderdeel Y zijn"

En dat schept wel eens wat verwarring en dan kan ik me voorstellen dat iemand toch nog even wat bevestiging of advies wil van die community (welke volgens velen niet wordt geraadpleegd door Tweakers). Ik weet de BBG's wel te vinden maar ik ben het ook eens met de opmerkingen dat er bij het openen van een dergelijke DAA misschien wel een waarschuwing/popup kan komen met verwijzen naar de laatste BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Operations Vaak is het ook dat leden al zelf oa een videokaart hebben, eo SSD. prijzen en nieuwe gear werkt ook mee. wens van Intel build oa ipv Ryzen... Dan kun je nu ook alles afdoen met, wacht maar op nieuwe Ryzen 3000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Hackus schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:24:
@Operations Vaak is het ook dat leden al zelf oa een videokaart hebben, eo SSD. prijzen en nieuwe gear werkt ook mee. wens van Intel build oa ipv Ryzen... Dan kun je nu ook alles afdoen met, wacht maar op nieuwe Ryzen 3000.
Dan is het BBG - al aanwezige onderdeel + check compatiblity :)

Nogmaals ik ben er niet perse op tegen hoor.
De opmerking m.b.t. Ryzen 3000 heeft er daar in tegen niks mee te maken mijn inziens. Waar zeg ik iets over uitstellen / wachten op nieuwere onderdelen o.i.d. ?

Off-topic was Ryzen 3 niet uitgesteld tot 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Er moet eigenlijk een kop komen op de site, Pc samenstellen voor dummies (beginners)
Maar goed, kan me voorstellen dat mobos met verschillende chipsets of ram ondersteuning soms lastig kan zijn voor een beginner
Eigenlijk zou je zoon vragenlijst moeten klaar zetten met als antwoordt dan welke dingen je nodig hebt voor je eisen en of spellen die je wilt spelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Dat de BBG niet makkelijk te vinden zijn voor beginners of niet IT georiënteerde gebruikers (m.i. precies de doelgroep) kan ik inkomen. Misschien is daarvoor de oplossing een verwijzing naar de BBG in CSL. Bijvoorbeeld zoiets:
BBG in CSL concept
Uiteraard de verschillende laatste BBG weegeven en de link naar de overige BBG.

Nog meer gemak voor de beginner; 'open adviestopic op basis van BBG.' Waarbij dan automatisch de bijbehorende RML staat in de post en wenslijst van de gebruiker. Vervolgens in de gebruikelijke vragenlijst wat aanpassingen om duidelijk te maken welk onderdeel aandacht vraagt in het topic.
Staat de reden tussen tags dan kan misschien zelfs de topic titel daarmee automatisch gegenereerd worden. Bijvoorbeeld 'Advies +BBG + onderdeel' : 'Advies [BBG] Mei Basis gamesysteem - geheugen'
Zo'n knop zou net als 'Nieuw Topic' kunnen bestaan. Bijvoorbeeld zoiets (beeld even in dat alles beter uitgelijnd is :9 ):
Nieuw BBG Adviestopic

Gebruiker met vraag blij, want dat was wel heel makkelijk plaatsen, andere gebruikers blij, want het is een herkenbaar format, doel is duidelijk. Valkuil is dat onderdeel/doel weleens anders kunnen uitpakken na doorvragen. Maar dat heb je ook bij de topics van nu.

Addicted to silent computing

Pagina: 1