[Ziggo] Afstand coax centrale bepalend voor snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 21:44
Ik kon hier weinig over vinden. Weet iemand of de afstand van je huis tot de centrale uitmaakt voor de coax snelheid?

Wel kwam ik tegen dat Docsis 3.0 van Ziggo zo'n 1200mbit downstream aan kan en dat je dat deelt met anderen. Is het dan ook zo dat je lijn eerder vertraagt als er anderen voor jouw gedeelde lijn zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door lordawesome op 06-05-2019 14:32 ]

Beste antwoord (via lordawesome op 06-05-2019 22:52)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afstand tot de centrale maakt niet zoveel uit. Een coax segment zit vol met versterkers die er voor zorgen dat het signaal goed bij je binnenkomt.

Bij Ziggo zit je met 200-600 andere gebruikers in een coax segment. Dit is een gedeeld medium (letterlijk 1 koperdraad voor up+down+tv), gesplitst in kanalen. Er is ongeveer 50Mbit downstream capaciteit per kanaal, Ziggo gebruikt tot 24 downstream kanalen, dus 1200Mbit downstream capaciteit.

Dus; als je 3 mensen bij elkaar in de buurt hebt met het Max abbonement die een grote download hebben lopen, dan zullen ze niet de volle 500Mbit halen.

In het topic van ArChie vind je nog veel meer informatie over de capaciteit van coax.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
In principe maakt dat niet uit, het gaat namelijk over de bezetting van de lijn. In de praktijk haalt volgens mij iedereen bijna altijd de maximum snelheid, dus dit probleem is vooral theoretisch. Het komt namelijk maar zelden voor dat veel mensen tegelijk hun volledige internetlijn gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

centrale = wijkkast en dat is meestal niet meer dan een paar 100 meter.. daarna zit je op glasvezel. Die is inderdaad wel overboekt zeg maar maar wat @dennisdennis12 zegt..

euhmmmm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afstand tot de centrale maakt niet zoveel uit. Een coax segment zit vol met versterkers die er voor zorgen dat het signaal goed bij je binnenkomt.

Bij Ziggo zit je met 200-600 andere gebruikers in een coax segment. Dit is een gedeeld medium (letterlijk 1 koperdraad voor up+down+tv), gesplitst in kanalen. Er is ongeveer 50Mbit downstream capaciteit per kanaal, Ziggo gebruikt tot 24 downstream kanalen, dus 1200Mbit downstream capaciteit.

Dus; als je 3 mensen bij elkaar in de buurt hebt met het Max abbonement die een grote download hebben lopen, dan zullen ze niet de volle 500Mbit halen.

In het topic van ArChie vind je nog veel meer informatie over de capaciteit van coax.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
lordawesome schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:31:
Ik kon hier weinig over vinden. Weet iemand of de afstand van je huis tot de centrale uitmaakt voor de coax snelheid?
Nee, dat maakt niet uit.
Wel kwam ik tegen dat Docsis 3.0 van Ziggo zo'n 1200mbit downstream aan kan en dat je dat deelt met anderen. Is het dan ook zo dat je lijn eerder vertraagt als er anderen voor jouw gedeelde lijn zitten?
In theorie ja, maar in de praktijk merk ik daar helemaal niets van. Altijd strak 250/25 Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 21:44
Bedankt voor de antwoorden! Ik heb weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 11:57

DeComponeur

♫ KLNKRWG

lordawesome schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:52:
Bedankt voor de antwoorden! Ik heb weer wat geleerd :)
Als je veel buren hebt op dezelfde kabel is het in 'de spits' soms wel een beetje merkbaar
Ziggo zegt zelf zegt er ook een aantal dingen over:
De snelheid van je internet is van veel factoren afhankelijk. Vaak valt de snelheid hoger uit, soms wat lager. Als iedereen tegelijk online is bijvoorbeeld. Op zo'n druk moment kan het gebeuren dat de snelheid onder het maximum ligt.

Maximale download- en uploadsnelheid Gelijk aan de geadverteerde snelheid
Normale download- en uploadsnelheid Hoger dan 80% van de geadverteerde snelheid
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid.

Bij een abo van 40Mb heb je dus 'tijdens de spits' 16 Mb... en dat is voor de meeste dingen wel voldoende ;)

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Pagina: 1