Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben eind 2017 ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, geen gas, warmtepomp en 36x 295 W zonnepanelen op ONO en WZW. Alles Ok vorig jaar, produktie was 8500 kWh. Wel Ok.

Een paar maanden geleden ben ik me gaan verdiepen in de warmtepomp instellingen en daarna zonnepanelen. Als eerste de optimalisatie van de warmtepomp, om een of andere reden moet een bewoner toch alles zelf doen om dingen optimaal te krijgen. Kun je nagaan wat je kunt bereiken als ALLE installateurs echte nazorg gaan doen voor mensen die niet zo technisch zijn....

De zonnepanelen hadden ook een probleem, de produktie viel 's ochtends tegen.
Blijkt dat de installateur 18 x P600 optimizers heeft ge-installeerd, in 2 parallelle strings van 9x op een SE15K.
Na zelf lezen van de datasheet waarin duidelijk staat dat er min 13 P600 nodig zijn op 1 string heb ik aan de alarmbel getrokken en heeft de installateur de 2 strings in serie gezet en alles is Ok nu. Wel triest eigenlijk dat je als bewoner de installateur moet corrigeren.

Er is echter nog een probleem, 's ochtends, bij wolkenloze hemel, valt de produktie soms even helemaal uit tot 0W. De west panelen krijgen dan geen zon, de 9 optimizers op Oost zitten tegen 85 V aan, samen kunnen ze het maar net aan met de kleine beetjes Volt van West als de volle zon op de Oost panelen komt.
komt bij dat er nog een kachelpijp op de oostkant zit waardoor 1 optimizer op Oost 's ochtends ook niet van de grond komt.

Al met al een ingewikkeld probleem.
Het liefst zou ik de 18xP600 verwisseld zien met 36 x P3xx waardoor de schaduw op 1 paneel niet ook gelijk een 2de paneel eruit gooit.
Het produktieverlies is natuurlijk niet zo groot, dus om er nu een heel (ruzie-)punt van te maken is ook zoiets.

Wat denkt men hier ervan ?
-Op mijn strepen gaan staan en een optimale installatie eisen ?
-Heeft het trouwens nog consequenties voor de levensduur dat de optimizers tegen de 85 V zitten ? 1 Jaar alleen maar tegen de 85V, en nu alleen maar 's ochtends een uur of zo ?
-Is de produktieuitval normaal, komt dat vaker voor bij Solaredge ?

Solaredge support is erg moeilijk te bereiken door mij, heb al 3 tickets geopend , geen reactie.
Onze installateur is mbt dit probleem (uitval 's ochtends) ook in contact met ze . Maar ze zeggen dat Solaredge zegt dat op 't moment installaties die uitvallen prioriteit hebben tov installaties met problemen...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je setup zit gewoon niet goed in elkaar en dat moet je installateur gewoon oplossen.

Ik weet niet alle ins en outs over SolarEdge, maar wat me wel opvalt is:

Je hebt 10kWp aan zonnepanelen, maar een 15k omvormer? Dat is nogal ruim bemeten. Zeker als je nog een oost/west opstelling hebt.

Als je een kleinere omvormer neemt, heb je dan ook een minder aantal minimale optimizers nodig? Indien ja, dan is de oplossing een kleinere omvormer, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Thx, ik denk dat de SE15K is gekozen om minder optimizers te kunnen gebruiken en geld te besparen. De P600 kan 2 panelen van 300W aan, en werkt alleen vanaf de SE15K.
Als ze nou de Solaredge designer hadden gebruikt zouden alle signalen op rood staan.
Heb ook nog gedacht aan 2 inverters, maar de P600 moet hoe dan ook eruit om optimaal te kunnen werken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:21
Jammer genoeg is jouw situatie de regel wat betreft de warmtepomp instellingen. Zodra het werkt zijn de installateurs weg, mensen vergelijken op prijs en denken niet verder na.
Er valt nog een boel efficientie bij Henk en Ingrid te winnen ja, wie dit oplost mag een lintje krijgen oid.

Toch schokkend dat jij en ik meer van SolarEdge lijken te snappen dan de installateur...
Kun je eens een optimizer voltage log delen van een wolkenloze ochtend?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Voila van Oost
Optimizer spanning
https://ibb.co/tBLJTYz

En vermogen
https://ibb.co/QcLrxcr

Je ziet het pijpje over de panelen bewegen, om 12:00 is de laatste klaar.. Dan komt er een heel klein pijpje bij, maar de optimizer doet goed z'n werk daar.
Om 8:40 is de produktie even 0W. Da's precies het moment dat West de zon krijgt (dan staat de zon op 20 graden en dak tilt is 20 graden).

[ Voor 65% gewijzigd door joezzt op 04-05-2019 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je iemand tagt heb je meer kans dat die reageert.
Bv @GioStyle

Eerder vandaag sprak ik in een ander topic
@Rouske @stormfly over iets soortgelijks.
Met 18 van de benodigde 13 optimizers maar verdeeld over 2 richtingen lukt het dus nog niet goed op een wolkenloze ochtend.
Ik word niet vrolijk van optimizers die bijna 2 uur staan te clippen.

Het vermogen naar 0 zie ik niet in jouw grafiek, of heb je nog meer info?

Edit: Ik denk dat sommige mensen denken dat er qua plant design niets mis kan gaan met SE. Dat is dus niet zo...

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 04-05-2019 23:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Deze op inverter 0W :
https://ibb.co/k5yx4ns

En verschillende OW optimizers
https://ibb.co/t4gHCYy
https://ibb.co/KwfyYVm
https://ibb.co/SJFN2ph
https://ibb.co/znhCc5W

En kijk en huiver, dit is een jaar lang aan de hand geweest met alle optimizers:
https://ibb.co/7v4dD6S

[ Voor 23% gewijzigd door joezzt op 05-05-2019 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat laatste screenshot is echt verschrikkelijk. Dat gun je niemand. Zeker als je ver boven de 10k hebt neergeteld.

Op jaar basis zit je verlies niet in die 0W gedurende 2 minuten. Het zit in die clippende optimizers gedurende 2 uur. Dat moet te merken zijn...

Gelukkig zijn je hellingen vrij plat, dat maakt het clippen wat korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:13
Dit is gewoon slecht bedacht. Je moet naar P300 optimizers om dit knap werkend te krijgen en dan ook nog eens een losse string oost en een losse string west. Dan draait het zoals het hoort. Ik zou die installateur aan de hoogste schandpaal knopen want wie weet bij hoeveel installaties het zo gedaan is om geld in de materialen uit te sparen. En klanten maar lappen en klotesystemen hebben. En het dan gek vinden dat men de installatiebranche niet vertrouwd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:10

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

En als je dan toch optimizers gaat vervangen.. P404 nemen, zijn praktisch even duur en zijn net wat flexibeler.

Het kan op de bestaande omvormer, maar het zou de installateur sieren om kostenloos een kleinere omvormer te monteren. Zo'n grote omvormer is veel minder efficient bij kleine vermogens

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@joozzt Dit is een variant op het probleem van Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Je bent dus niet de enige.
De oorzaak zit hem mijns inziens in luie installateurs die denken dat optimizers al hun problemen oplossen, dat is gewoon niet zo en de installateur moet nog steeds alles doorrekenen.

Je kunt van de installateur eisen dat hij een installatie oplevert die aan de specs van de fabrikant voldoet.
Strikt genomen is dat (volgens mij) nu het geval met alle optimizers in één string, dus je hebt goodwill nodig om iets voor elkaar te krijgen.

De clipping op 85V 's ochtends is wel een dingetje dat niet zomaar op te lossen is. De voor de hand liggende oplossing is op oost twee panelen erbij leggen, ongetwijfeld is dat goedkoper én levert het meer op dan het dak op gaan om alle P600s te vervangen.
Is daar plek voor?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor dit soort "gevallen" is het dan niet handiger om een gewone stringomvormer te nemen?

De SMA 8.0 heeft al genoeg aan 260 V. Dat haal je wel met 9 panelen.
De andere 18 kunnen ook gewoon in 1 string. Allebei apart op een mppt ingang

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2019 12:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag natuurlijk...
In makkelijke gevallen een stringomvormer want SE heeft geen meerwaarde.
In complexe situaties een stringomvormer want SE werkt dan niet goed.
Het wordt steeds moeilijker om niet cynisch te zijn ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begrijp me niet verkeerd, niet mijn bedoeling te vloeken in de kerk.
Maar soms kan het gewoon makkelijker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
@joozzt 9x p600 op ONO en 9x p600 WZW samen in 1 string beide met 20° dakhoek geeft geen Yield factor in de standalone SolarEdge Site Designer, die als totale opwek 9008kWh aangeeft.
Dus dat gaat je niet helpen als stok achter de deur.

@ptrv 18x p300 op OZO en 9x p300 WNW samen in 1 string met 35° dakhoek geeft een Yield factor van 96,6% voor de WNW kant in de standalone SolarEdge Site Designer, die als totale opwek 6949kWh aangeeft.
Dit met een SE7K.
Bij gebruik van overal p404 is er geen Yield factor (volgens de tool).

@AUijtdehaag helemaal mee eens, volgens mij zijn er (tegenwoordig) zat installateurs die de boel niet doorrekenen met een tool en meer het minimaal aantal optimizers aanhouden en er op vertrouwen dat die het wel oplossen.... zo jammer!

[ Voor 18% gewijzigd door Rouske op 05-05-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag ik ben het helemaal met je eens hoor :)
SE is bij mij verhuisd van 'soms aanraden' naar 'niet aanraden' en intussen twijfel ik over 'afraden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Bedankt voor de reacties allemaal !
@Proton_ Jammer genoeg geen plek voor 2 panelen extra.

Sinds midden februari na herarrangering van strings is de opwekking wel zo'n 8% omhoog gegaan vergeleken met andere sites in de buurt en vorig jaar.

In 2018 was de produktie 8853 , dus dat zou dan 9561 worden met hetzelfde weer? Toch helemaal niet gek voor deze opstelling.

Trouwens, de 2 strings zijn in de kelder doorverbonden, da's dus 10 meter omlaag en 10 meter omhoog, tussen 2 optimizers. Ik heb niet veel gelezen over de maximale afstand tussen 2 optimizers , dat zou ook problemen kunnen geven misschien ?

Enige voordeel van alles is dat ik nu wel een nieuwe, tijdelijke, hobby heb, het monitoren van de zonnepanelen :-)

Je zou natuurlijk ook de hele west kant geen optimizers en een aparte inverter kunnen geven, want daar staat 0.0 schaduw op, als het kleine dakraampje niet open staat. En op Oost 18xP300 gebruiken voor de schaduw van de pijpjes. Maar ja, da's een hoop werk natuurlijk en een extra inverter.

Ik denk dat ik achter een schriftelijke verklaring van Solaredge aan ga dat de installatie voldoet aan hun regels, als ze me die niet kunnen geven dan ruikt er iets niet goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Als je de online solaredge designer gebruikt krijg je deze waarschuwing, "Not enough DC power for commercial use" . Weet iemand meer hierover ?
Zie plaatje:
https://ibb.co/sCsF2xN

Als ik er 2 panelen bijzet is de waarschuwing weg.

[ Voor 12% gewijzigd door joezzt op 05-05-2019 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

"Not enough DC power for commercial optimizers"
Volgens mij betekent dat, dat SE vindt dat je met zo weinig panelen geen P600 optimizers moet gebruiken. Wat jij met ze eens bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ja, die 2 panelen extra weer ;-)
Misschien ook eens kijken of ik niet 2 extra ergens in de tuin bij kan prutsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@busscherski , @Proton_ , Interessante ontwikkelingen nu, de situatie wordt slechter en slechter nu oost steeds meer zon krijgt 's ochtends. Zie dit grafiekje, zo gemaakt uit de modbus TCP van de inverter, power data elke 1 seconde uitgelezen:
https://ibb.co/k9JfQYN
Elke paar seconden start de inverter opnieuw, probeert het vermogen op te schroeven en zakt dan weer in.

ik vraag me af hoe lang dit door kan gaan voordat de fik erin gaat ?

In ieder geval zijn de eerste stappen gezet om de optimizers verwisseld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik neem aan dat je dit effect niet hebt op een bewolkte ochtend?
Misschien nog eens informeren bij Solaredge of dit normaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:32:
Ik neem aan dat je dit effect niet hebt op een bewolkte ochtend?
Misschien nog eens informeren bij Solaredge of dit normaal is...
Nee, bij wolken is ie helemaal rustig ‘s ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb eea afgesplitst, dus het kan zijn dat er wat antwoorden net niet meer kloppen :)

Ik vind het heel lastig inschatten. Op papier zou de installatie moeten werken, maar hoe steiler de dakvlakken (en daarmee het verschil tussen instraling) hoe groter het verschil tussen de optimizers. En als je kan zien dat er optimizers aan hun max zitten (de 85v) terwijl de anderen niet aan hun productie komen, dan is het systeem manco. Ik gok dat er simpelweg te weinig panelen (en daarmee optimizers) in het systeem zitten. De se15 is immers bedoeld voor commerciele systemen, en dit systeem is daar net een maatje te klein voor.

Wat ik zou doen:
de P600 vervangen voor P404 optimizers.
De se15 vervangen voor een se10k (se9k zou ook kunnen).

Alles zou in 1 string kunnen, maar je kan er dan ook twee van maken.

Dan heb je twee strings van 18 (mocht er eea beschaduwd zijn, heb je nog steeds meer dan 13 producerende optimizers, het minimum bij de 404).

Zet je ze allemaal samen, zullen optimizers wat harder moeten werken totdat beide vlakken zon krijgen. Het leuke is dat je, met de stringkoppelingen bij de hand, je dat vrij vlot kan testen.

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 19-05-2019 12:07 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
teacher schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:54:
[mbr]Ik heb eea afgesplitst, dus het kan zijn dat er wat antwoorden net niet meer kloppen :)[/mbr]

Ik vind het heel lastig inschatten. Op papier zou de installatie moeten werken, maar hoe steiler de dakvlakken (en daarmee het verschil tussen instraling) hoe groter het verschil tussen de optimizers. En als je kan zien dat er optimizers aan hun max zitten (de 85v) terwijl de anderen niet aan hun productie komen, dan is het systeem manco. Ik gok dat er simpelweg te weinig panelen (en daarmee optimizers) in het systeem zitten. De se15 is immers bedoeld voor commerciele systemen, en dit systeem is daar net een maatje te klein voor.

Wat ik zou doen:
de P600 vervangen voor P404 optimizers.
De se15 vervangen voor een se10k (se9k zou ook kunnen).

Alles zou in 1 string kunnen, maar je kan er dan ook twee van maken.

Dan heb je twee strings van 18 (mocht er eea beschaduwd zijn, heb je nog steeds meer dan 13 producerende optimizers, het minimum bij de 404).

Zet je ze allemaal samen, zullen optimizers wat harder moeten werken totdat beide vlakken zon krijgen. Het leuke is dat je, met de stringkoppelingen bij de hand, je dat vrij vlot kan testen.
Ah, bedankt voor het splitsen!
Ik zag dat de prijzen voor se15k ook lager zijn dan bv 9, 10 en 12.5 , was nog een reden voor de installateur om te kiezen voor p600? Wie weet.
Als het zover komt dat er vervangen wordt zou ik het geen probleem vinden om de 15k te laten zitten in eerste instantie. Of wat zijn de efficientie voordelen precies van andere inverters ?

Dit is nu de efficientie ( van 300 ac en dc power waardes gemiddeld per 5 min) curve (zie extended data).
Gemeten van modbus, voor zover de geleverde waardes van solaredge bugvrij zijn natuurlijk...

[ Voor 7% gewijzigd door joezzt op 22-05-2019 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Inmiddels is begin maart de hele installatie vervangen. Bleek ook nog, naast de slechte installatie, dat de originele offerte sprak over 36x P300 en een 3 fase omvormer. Daarmee was het duidelijk, de aannemer heeft van de installateur ge-eist dat er geleverd moest worden wat ge-offreerd is. Da’s wel het voordeel van een aannemer, die heeft meer breekijzers tot z’n beschikking ivm het wel of niet gunnen van toekomstige projecten waardoor een installateur wel eerder luistert dan bij een willekeurige consument, zonder lastige procedures.
Ik moest ook specifiek een email schrijven of ik alsjeblieft de aannemer wilde vertellen dat het nu goed was.

Nou ja goed, ja goed, alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen....
Zie 15-5-20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkwZnc0hY6JtV2bdDNV3mbmP_2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLYyB6dTIF1iToIDLe1QOBSz.jpg?f=fotoalbum_largeen 15-5-19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0WUpLAdH1GwiqLntpaXcHwtIWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zBI6TA6GEDVLyiwXAx3b0T0.jpg?f=fotoalbum_large
Ipv 2 panelen opbrengst verliezen door 1 langdurig schaduw paneel is het nog maar 1 paneel en zijn er genoeg optimizers actief ‘s ochtends om niet “in de war” te raken en stabiele opbrengst te genereren.

SE zou SE niet zijn als er toch niet alsnog een klein probleem is....
De oplettende kijker ziet dat de opbrengst iets later start dan eerder bij 18 optimizers, wtf.
Blijkt nu dat de helft van de oost optimizers en de helft van de west optimizers pas begint te leveren bij 10W opbrengst, terwijl de rest al bij 1W begint....
Schade, 50 tot 100 wh per dag , waarbij bewolkte dagen meer “schade” hebben dan zonnige dagen....
Solaredge support zegt dat de installatie goed werkt, ja dat vind ik ook, maar leg me eens uit waarom dit is!

Inmiddels de zonnepaneel schoonmaker besteld , voor de fun, kijken wat het uitmaakt. Of dit “non-lineair” gedrag wordt veroorzaakt door kapotte bypass-diodes... wie weet. Verwisselen van optimizers ga ik even niet doen, is wel goed zo.
Verder ben ik nog steeds blij met SE, de elegantie van een dc-dc converter bij het zonnepaneel om de onderlinge afhankelijkheden te voorkomen vind ik helemaal ok. Beter dan dc-ac per paneel of hopen dat alle zonnepanelen hetzelfde presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk toch nog opgelost is.
Wel heel jammer dat er wellicht ook nog duizenden installaties in Nederland zijn die flink suboptimaal presteren en waarvan de eigenaar het niet doorheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ik voel hetzelfde, je kunt er zelfs een business case van maken, "zonnepaneel adviseur en professionale monitoring". Zoiets als "solar panel architect".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In theorie zou dat moeten kunnen.
In de praktijk zijn de mensen denk ik niet geintereseerd in je diensten omdat ze niet doorhebben dat ze een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ja, donkiesjot (ja, de jaren 80 schrijfwijze en historische poptempel ) had het ook niet makkelijk, heeft het ook niet gered. Het begint bij de overheid, die het allemaal heel makkelijk voordoet. Warmtepomp, zonnepanelen, daar kan men hier bij tweakers.net wel een vaatje over opentrekken, waarbij warmtepomp wel een factor erger is denk ik, als daar de dingen verkeerd zijn ingesteld is het qua kWh, geluidsoverlast, image-verlies, wel een serieuzere schadepost.

[ Voor 13% gewijzigd door joezzt op 22-05-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het probleem bij warmtepompen is dat de installateur het alleen maar werkend op moet leveren. Er staat nergens dat alles goed afgesteld moet zijn. Laat staan dat ze een stooklijn instellen.
Maar goed, dat deden ze denk ik ook al niet met CV-ketels.

De consument kijkt meestal alleen naar de goedkoopste offerte. En heeft geen idee van Total cost of ownership.

Met zonnepanelen gaat het denk ik wat dat betreft een stuk minder vaak mis bij de installatie. Optimalisatie na installatie is (gelukkig) nauwelijks mogelijk. Maar je zou de mensen de kost moeten geven die er pas na een half jaar achter komen dat hun omvormer kapot is. En dat vind ik toch echt eigen schuld.
Of mensen die last hebben van hoog netvoltage en dat niet doorhebben. (kan ook flink in de papieren lopen en gaat niet vanzelf over). Er mist bij sommige mensen ook gewoon een stukje interesse.

Ik weet de oplossing niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ja ? Nu je het zegt, een vriend van mij heeft een zonnepaneel installatie en is niet ge-interesseerd in opbrengst en of het het nog doet. Is toch een ver van mijn bed show en het zal wel goed zijn. Om nou steeds te vragen om z'n monitoring te zien (wat ?) is ook zoiets, verder met de BBQ...
Is ook iets zoals de Jaguars van de jaren 80, hoezo roest ? ik heb er veel geld voor betaald , er is geen roest !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dat vind ik nog erger dan al 10 jaar bij dezelfde energieleverancier zitten.
En ook dat doen nog heel heel veel mensen, ondanks dat de reclame van pricewice etc op bordjes langs de weg staat.
Laat ze maar, we zullen ze nooit begrijpen. Zij betalen de winst voor de energiebedrijven, de oplettende consument zit er denk ik bijna voor de kostprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bij een 3 fase omvomer van SE mogen max 50 optimizers in 1 string. Dus hoppa alles op p300. En 1 string en klaar. P404 is hier niet nodig. Zijn zat panelen per kant. Met p600 moet je pas spelen bij meer panelen (mede daarom ook vanaf 15k) en meer panelen dezelfde kant op. Dus 26 per kant ong.

Thats it.
Nu nog de beunhaas overtuigen

Oeps oud topic

Goed dat alles vervangen is.
Ben benieuwd naar je opbrengst

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 23-05-2020 09:09 ]

Pagina: 1