Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tystnad
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:47
Bij het monteren van rolluikbesturing (Fibaro Roller Shutter 3), kom ik de volgende situatie bij de schakelaar tegen: Beeld

Hier gaan 4 draden de oude schakelaar in, waar volgens de handleidingen het er drie zouden moeten zijn. Vermoedelijk omdat er hier ook een stopcontact onder zit, bij de andere rolluikbesturing was alles wel zoals in de handleiding beschreven.

Volgens mij moet ik nu een van de twee live draden in een 3-wegs-lasklem, zodat ik een extra live draad heb voor de de z-wave module, het zou niet uit moeten maken welke van de twee.

Klopt dit? Voordat ik iets doms doe, dacht ik hier even te verifieren :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
Zo te zien zijn je 2 bruine draden doorgekoppeld in je schakelaar deze kun je dus als 1 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Als je de andere twee wcd's loshaalt, kan je zien waar en wat de fasedraden voor dienen. In principe kan je wcd's en andere bedieners doorlussen, je zou zelfs weer een fasedraad van de wcd eronder terug kunnen leiden voor de FRS. Maar de aansluiting hiervan is een paar weken geleden ook al langsgekomen: Fibaro roller shutter 3 tussen schakelaar en zonwering

Enigszins de handleiding volgen is toch niet zo spannend? Pas als je de rest loshaalt weet je van/waar alles gaat, dat kunnen wij niet beoordelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tystnad
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden.

Ik heb eerder een FRS aangesloten zonder verdere wcd ernaast, waar de nul-draden verbonden waren en weer in de muur gingen. Nu kom ik de volgende situatie tegen, waarbij de twee nuldraden met elkaar verbonden zijn maar ook met een schakeldraad.
Is dit een normale situatie? De schakeldraad gaat weer de muur in, dus lastig te zeggen waar deze voor dient.

Ik heb een lasklem gebruikt om een nuldraad ervanaf te splitsen, maar helaas werkt de FRS niet. Zou dit dit door de onbekende schakeldraad komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Als je niet weet waar het heen gaat...? Meten is weten. Je kan bij gerommel niet blind vertrouwen op de kleuren helaas. Zo heb ik hier zwarte schakeldraden gevonden voor fase, aarde EN nul... Lekker makkelijk trekken omdat het 1,5 mm2 was ipv 2,5 mm2. 8)7 |:(

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tystnad
Señor Sjon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:39:
Als je niet weet waar het heen gaat...? Meten is weten. Je kan bij gerommel niet blind vertrouwen op de kleuren helaas. Zo heb ik hier zwarte schakeldraden gevonden voor fase, aarde EN nul... Lekker makkelijk trekken omdat het 1,5 mm2 was ipv 2,5 mm2. 8)7 |:(
Zou het kwaad kunnen om de zwarte draad in z'n eentje dicht te lassen, dus zonder door te verbinden naar blauw?
Zo ja, dan ben ik bang dat het voor me iets te hoog gegrepen is en dat ik op moet houden met zelf pogen.

De situatie is vreemd, voor de rest lijkt alles wat elektriciteit betreft professioneel gedaan in dit huis.

[ Voor 8% gewijzigd door tystnad op 08-05-2019 21:45 ]

Pagina: 1