Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC max 1000€ - hete, stoffige zolderkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-11 10:14
Ik heb vorig jaar m'n eerste Game PC in elkaar gezet en er veel van genoten en geleerd.
Vraag me niet waarom, maar ik ben toe aan een nieuwe PC, paar persoonlijke voorkeuren neigen mij hiertoe 8)7

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik studeer momenteel Technische Informatica, dus wat dat betreft draai ik zo nu en dan wat zware programma's (vooral in de toekomst) om te programmeren enzo. Verder zou ik graag normaal kunnen gamen (liefst op maximale settings), niet al te zware spellen (denk aan csgo, fortnite,enz.).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een bedrag van maximaal 1000€ vrij gesteld om een nieuwe PC samen te stellen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik al heb:
- Alle randapparatuur (schermen, muis, toestenbord..)
Over schermen, twee 27 inch schermen, eerste scherm ga ik vervangen aangezien ik Gsync wil voor de Nvidia kaart met 120+ Hz. Tweede scherm is gewoon een simpel scherm met 60 Hz geloof ik.
- Een SSD, namelijk Crucial MX500 250GB.
- Een HDD, namelijk Toshiba DT01ACA100.
- Behuizing regel ik er wel los ervan, hou van grote, ruime behuizing. Dus een behuizingtype Tower, Form Factor ATX (dus ook Micro-ATX).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een simpele, goede game PC, dus videokaart, moederkaart, voeding, intern geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was niet echt heel blij met de AMD videokaart, gevoel zegt me dat ik gewoon liever een Nvidia heb.
Verder heb ik geen voorkeur, gewoon een goed merk en geen goedkope prut :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De belangrijkste reden waarom ik deze forumpost maak is omdat ik niet weet wat ik aan moet met m'n hete, stoffige slaapkamer. Zover ik weet is het best om bij veel hitte de processor goed te koelen, dus dat zoek ik vooral, een goede koeling voor m'n processor en eventueel voor andere componenten als dat nodig (graag tips hierover). Misschien dat jullie ook nog tips hebben voor de stoffigheid :)

Ga je overklokken?
Nee zeker niet, het is m'n tweede PC dus hoop eerst maar wat meer ervaring te krijgen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het volgende heb ik alvast samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,90€ 156,90
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 366,-€ 366,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,16€ 73,16
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 65,05€ 65,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,01

Dit heb ik vooral afgekeken van andere forumposts, bedankt :P
Wat ik verwacht van jullie? Het checken van wat ik tot nu toe heb of dat allemaal een beetje goed samen werkt.
En verder graag hulp bij de stoffigheid en hitte in m'n kamer (vooral tijdens zomer trouwens).

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Een compleet systeem na een jaar al vervangen levert meestal erg weinig prestatiewinst op. Hoe ziet je huidige systeem eruit, merk en type van de onderdelen?

• UltraDonut
Toch heb ik dit liever neem dat maar van me aan, als ik mn systeem wil gaan veranderen zal ik meer dan de helft moeten gaan vervangen.
Ik verkoop liever gewoon nu mn hele systeem en haal een nieuwe..

• Uszka
Volgens mij heb je
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 195,95€ 195,95
1MoederbordenASRock AB350M-HDV€ 82,85€ 82,85
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G€ 338,78€ 338,78
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA100, 1TB€ 38,49€ 38,49
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Standaard€ 45,90€ 45,90
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 20,75€ 20,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 42,-€ 42,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 74,13€ 74,13
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 886,85

Dan schiet je met een nieuw systeem helemaal niets op. Andere kast eromheen voor betere koeling en je kan weer door.
Welke problemen heb je met het systeem?

• UltraDonut
Processor en videokaart kloppen inderdaad.
Ik heb toen een tweedehandse videokaart gehaald plus geen verkoeling voor de processor (de verkoeling die er bij kwam was zogenaamd goed genoeg).
Sindsdien is de pc zo nu en dan uitgevallen bij hitte.
Ook kan ik normale spellen zoals fortnite niet meer op normale settings spelen (waarbij ik eerst op maximale settings speelde).
De videokaart vertrouw ik dus niet helemaal meer en de processor is denk ik ook niet helemaal meer zoals hij hoort te zijn.
Het liefst haal ik daarom nu een helemaal nieuwe pc met alle onderdelen nieuw zodat ik zeker weet dat hij het goed hoort te doen (geld is niet echt het probleem momenteel).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2600X is beter dan een 2600. Ik zou een RTX 2060 kopen, en een beter moederbord, 16GB RAM. koeler kun je naar wens doen. evt stel fans erbij, weet niet wat je nu hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
Cpu's gaan heel zelden kapot.
Wat is de temperatuur van cpu en gpu dan ingame met een gesloten kast? En met een open kast (zijpaneel eraf)?
Heb je wel de Bitfenix voeding?

• UltraDonut
Hackus schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:36:
2600X is beter dan een 2600. Ik zou een RTX 2060 kopen, en een beter moederbord, 16GB RAM. koeler kun je naar wens doen. evt stel fans erbij, weet niet wat je nu hebt
Ik heb de 2600x destijds alleen gehaald omdat hij zogenaamd een goede koeler had, maarja ik ga nu toch aparte koeling halen.
Is de 2600x echt significant beter.

Uiteraard ben ik van plan de 2060 te halen, aangezien ik over wil stappen op Nvidia.

Bedankt, ik zal aan de fans denken.
Uszka schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:37:
Cpu's gaan heel zelden kapot.
Wat is de temperatuur van cpu en gpu dan ingame met een gesloten kast? En met een open kast (zijpaneel eraf)?
Heb je wel de Bitfenix voeding?
Dat begrijp ik, maar na al die problemen weet ik het ook niet meer.

Ik heb al eerder een topic gehad over het probleem met temperaturen. Die zal ik straks even erin editen.
Edit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1872211

Open kast wordt geen optie helaas.

Bitfenix heb ik volgens mij wel.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraDonut op 04-05-2019 15:47 ]

• Uszka
UltraDonut schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:45:
Ik heb al eerder een topic gehad over het probleem met temperaturen. Die zal ik straks even erin editen.
Geen enkele reactie van jou kant in dat topic.

• UltraDonut
Klopt, maar ik ben alle opties langs gegaan maar heb nergens het duidelijke probleem kunnen vinden.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
UltraDonut schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:45:

Dat begrijp ik, maar na al die problemen weet ik het ook niet meer.

Open kast wordt geen optie helaas.
Het idee is dat je het een dagje met een open kast probeert om te kijken of het falen daadwerkelijk aan je temperaturen ligt. Want ik acht de kans groot dat het daar helemaal niet aan ligt.

Misschien hoef je namelijk alleen een nieuwe gpu/mobo er in te stoppen. Scheelt toch een aardige smak geld.

PS: Als je pc snel stoffig wordt dan loont het om een intake fan te plaatsen die meer lucht toevoert dan dat je exhaust fan wegblaast. Op die manier creeer je namelijk overdruk waardoor je pc geen stof aanzuigt door allerlei gaatjes en gleuven.

• UltraDonut
Immanent Ike schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Het idee is dat je het een dagje met een open kast probeert om te kijken of het falen daadwerkelijk aan je temperaturen ligt. Want ik acht de kans groot dat het daar helemaal niet aan ligt.

Misschien hoef je namelijk alleen een nieuwe gpu/mobo er in te stoppen. Scheelt toch een aardige smak geld.

PS: Als je pc snel stoffig wordt dan loont het om een intake fan te plaatsen die meer lucht toevoert dan dat je exhaust fan wegblaast. Op die manier creeer je namelijk overdruk waardoor je pc geen stof aanzuigt door allerlei gaatjes en gleuven.
Aha, ik snap het.
Ik ben vrijwel zeker van dat het aan de temperatuur ligt, het is altijd op warme dagen of nadat hij een halve dag heeft aangestaan. Plus dat het echt heel snel heel heet wordt op m'n kamer.
GPU en mobo horen echt nog gewoon in goede staat te zijn, maarja, heb nu besloten om toch maar gewoon hele nieuwe pc te halen zodat ik ook geen verkeerde keuzes kan maken.

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker meenemen.

Ik heb besloten om misschien een 2070 te gaan halen, dan weet ik gelijk zeker dat ik goed zit qua videokaart kracht.
Lijstje:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,90€ 156,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,95€ 539,95
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240€ 65,95€ 65,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,16€ 73,16
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 65,05€ 65,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,91

Werkt dit allemaal goed met elkaar? :)

• Uszka
Dit systeem gaat koeler blijven denk je? Ik denk het niet want de oorzaak van het probleem, warme omgeving en stof, blijft zoals het is.

Onderzoek eerst of de AIO gaat passen in de behuizing icm het moederbord en geheugen. Kwaliteit en koeling zijn overigens niet geweldig van dit budget AIO setje.

De CM MWE is een no go. Kwalitatief erg matig en zal in een warme omgeving duidelijk hoorbaar worden. Met pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart haal je een veel betere voeding.

• UltraDonut
Uszka schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:08:
Dit systeem gaat koeler blijven denk je? Ik denk het niet want de oorzaak van het probleem, warme omgeving en stof, blijft zoals het is.

Onderzoek eerst of de AIO gaat passen in de behuizing icm het moederbord en geheugen. Kwaliteit en koeling zijn overigens niet geweldig van dit budget AIO setje.

De CM MWE is een no go. Kwalitatief erg matig en zal in een warme omgeving duidelijk hoorbaar worden. Met pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart haal je een veel betere voeding.
Ik heb een vriend die ook op een hete zolderkamer zit (jup haha :P ), hij heeft zelf ook een waterkoeling van CoolerMaster en volgens hem blijft zijn pc heerlijk draaien in warmte.

Met AIO bedoel je All-in-one toch? Zover ik weet moet je vooral letten op de grote van het moederbord, in dit geval dus een case voor ATX moederbord. Verder ben ik van plan een ruime case te halen, ben niet echt fan van kleine cases. Waarschijnlijk haal ik het volgende tweedehands:
https://tweakers.net/pric...-wit-blauw/specificaties/
Ik zie nu dat de 2070 net 1mm langer is dan de maximale lengte van de case.

Voeding zal ik zeker aanpassen, scheelt maar een tientje.
Wat beveel je aan qua koeling dan? :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Voor een koel en stofvrij systeem is de behuizing verreweg het belangrijkste onderdeel (samen met case fans), maar juist die laat je buiten beschouwing?
Alle problemen die je nu ondervindt komen misschien wel daardoor...

• UltraDonut
mitsumark schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:26:
Voor een koel en stofvrij systeem is de behuizing verreweg het belangrijkste onderdeel (samen met case fans), maar juist die laat je buiten beschouwing?
Alle problemen die je nu ondervindt komen misschien wel daardoor...
Sorry, ik dacht dat je warmte problemen vooral oploste met betere koeling 8)7

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:28:
[...]

Onder andere, maar een betere koeler heeft er niks aan als je geen goede koeling in kast hebt. Denk aan meer en/of betere fans en je stoffilters schoonmaken als een paar voorbeelden. Sommige behuizing hebben een betere airflow dan andere, of zijn stiller met als tegenprestatie dat die een paar graden warmer worden bij het gamen enzovoorts.

In het kort, een goede koeler is niet is netzo goed (of bagger) als de airflow in de behuizing.

• mitsumark
UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:28:
[...]

Dat is deels waar, maar als er geen aanvoer van verse koele lucht is of geen mogelijkheid tot afvoer van de verwarmde lucht, komt er van koelen niks terecht.

Er zit maar 1 fan bij de 100R, heb je er meer geplaatst?
Daarnaast is de bovenkant gewoon open en komt de stof er zo in?

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dit is een longshot.

Klopt het dat het geheugen van het huidige systeem niet op de qvl lijst staat (tenzij ik verkeerd heb gekeken)? Ik had/heb een vergelijkbaar probleem waar ik dacht dat mijn vastlopers door de hitte problemen kwamen. Uiteindelijk bleken mijn vastlopers te komen omdat mijn geheugen niet op de qvl staat (gigabyte moederbord) en het het xmp profiel automatisch op overcklock werd ingesteld door de bios. Dit heb ik in de bios aangepast en sindsdien geen problemen meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 05-05-2019 14:52 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• UltraDonut
Bedankt voor de reacties! _/-\o_

Zoveel mogelijk gaten in je case is dus behoorlijk slecht idee 7(8)7

Ik zou momenteel op m'n mobiel, maar zou best kunnen dat geheugen niet op qvl lijst staat (had geen idee dat dat ook nog bestond).
Dat wordt dus even andere uitzoeken (+betere case met fans).

Ik heb liever dat m'n pc goed gekoeld is dan een stillere pc, dus dat ff zoeken dan als ik weer een pc binnen hand bereik heb.

• Dwarlorf

Dwarlorf

UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:18:
Ik zou momenteel op m'n mobiel, maar zou best kunnen dat geheugen niet op qvl lijst staat (had geen idee dat dat ook nog bestond).
Dat wordt dus even andere uitzoeken (+betere case met fans).
Ik zou eerst ff kijken of dat het probleem is. Beetje zonde om extra geld uit te geven als het niet nodig is.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• UltraDonut
Dwarlorf schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Ik zou eerst ff kijken of dat het probleem is. Beetje zonde om extra geld uit te geven als het niet nodig is.
Als ik het goed begrijp heb je het nu over het systeem van RTX 2070 toch?
Ik ga er vanavond nog even goed naar kijken.

Edit:
Ik heb even gezocht naar cases met een goed airflow en kwam op het volgende:
pricewatch: Silverstone Redline RL06 Pro Zilver/Wit
Videokaart past er sws in qua lengte.
Alleen weet ik niet of de waterkoeling erin past.
De case komt met vier fans meegeleverd waarvan er drie vooraan kunnen.
Verder kan ik als nodig nog twee fans regelen.

[ Voor 38% gewijzigd door UltraDonut op 05-05-2019 18:01 ]

• Dwarlorf

Dwarlorf

UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je het nu over het systeem van RTX 2070 toch?
Ik ga er vanavond nog even goed naar kijken.

Edit:
Alleen weet ik niet of de waterkoeling erin past.
De case komt met vier fans meegeleverd waarvan er drie vooraan kunnen.
Verder kan ik als nodig nog twee fans regelen.
Ik heb het over je eerste systeem. Volgens mij hoef je die echt niet te vervangen als je de tips opvolgt in dit topic. Is gewoon zonde van je geld.

• Uszka
UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:58:

Hoe heb je gezocht naar behuizingen met goede airflow? Geselecteerd op het aantal casefans?

• UltraDonut
Dwarlorf schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:02:
[...]

Ik heb het over je eerste systeem. Volgens mij hoef je die echt niet te vervangen als je de tips opvolgt in dit topic. Is gewoon zonde van je geld.
Dat zou ik nog kunnen proberen, maar zelfs nu als de pc niet heet is kan ik niet fatsoenlijk op hoge settings spelen.

Het liefst heb ik zo snel mogelijk een nieuwe/goede pc in huis aangezien ik mee doe aan wk qualifiers van fortnite. En dat kan me meer geld opbrengen dan als ik eerst nog deze pc probeer te maken.
Heb nu al één van de qualifiers moeten missen door deze pc..
En geld is momenteel gewoon niet het probleem, ook al klinkt dat nog zo kut.
Bovendien ben ik al soort van van plan om een betere pc/ te upgraden.
Misschien dat ik die pc later nog fix en hem dan verkoop (als niemand hem nu wil hebben).
Uszka schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:50:
[...]

Hoe heb je gezocht naar behuizingen met goede airflow? Geselecteerd op het aantal casefans?
En tsja, qua die case, ik heb gewoon op internet een beetje gezocht naar "good airflow case 2019", en toen kwam ik deze tegen. Groot genoeg en drie van die fans aan de voorkant, dus genoeg lucht toevoer.

• Dwarlorf

Dwarlorf

UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:45:
[...]

Dat zou ik nog kunnen proberen, maar zelfs nu als de pc niet heet is kan ik niet fatsoenlijk op hoge settings spelen.

Het liefst heb ik zo snel mogelijk een nieuwe/goede pc in huis aangezien ik mee doe aan wk qualifiers van fortnite. En dat kan me meer geld opbrengen dan als ik eerst nog deze pc probeer te maken.
Heb nu al één van de qualifiers moeten missen door deze pc..
En geld is momenteel gewoon niet het probleem, ook al klinkt dat nog zo kut.
Bovendien ben ik al soort van van plan om een betere pc/ te upgraden.
Misschien dat ik die pc later nog fix en hem dan verkoop (als niemand hem nu wil hebben).
Waarom koop je dan niet eerst de nieuwe videokaart? Wellicht is dat dan al voldoende.

• UltraDonut
Dwarlorf schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Waarom koop je dan niet eerst de nieuwe videokaart? Wellicht is dat dan al voldoende.
Omdat ik helemaal klaar ben met die pc.
Als het een beetje slecht loopt kan ik elke dag een nieuw onderdeel gaan halen en heb ik vrijdag nog steeds niks.

Edit:
Terwijl ik hem eigenlijk gewoon vanaf morgen al nodig heb.

[ Voor 8% gewijzigd door UltraDonut op 05-05-2019 21:56 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
UltraDonut schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:45:
[...]

Je gaat een Ryzen systeem vervangen door eenzelfde / gelijkwaardig Ryzen systeem?
Dan ga je exact dezelfde problemen hebben als je je niet verdiept in de problemen i.c.m. geheugen modules en timings.
Dus OF je gaat je daar in verdiepen, OF je koopt een Intel systeem.

Er zijn vele goeie antwoorden gegeven echter ik geloof niet dat je er werkelijk moeite voor wilt doen om je huidige systeem werkend te krijgen, want daar is als ik het zo ver kan zien geheel niets mis mee behalve PEBCAK.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• UltraDonut
Bad Brains schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:02:
[...]

Je gaat een Ryzen systeem vervangen door eenzelfde / gelijkwaardig Ryzen systeem?
Dan ga je exact dezelfde problemen hebben als je je niet verdiept in de problemen i.c.m. geheugen modules en timings.
Dus OF je gaat je daar in verdiepen, OF je koopt een Intel systeem.

Er zijn vele goeie antwoorden gegeven echter ik geloof niet dat je er werkelijk moeite voor wilt doen om je huidige systeem werkend te krijgen, want daar is als ik het zo ver kan zien geheel niets mis mee behalve PEBCAK.
Ik ben het helemaal met je eens dat ik er geen moeite voor doe en dat ik dit heel anders kan oplossen met mn huidige systeem.
Begrijp me ook niet verkeerd, ik ben er heel erg blij mee dat jullie me daarmee willen helpen.
Echter heb ik (zo stom als ik ben geweest) veel te lang gewacht met het probleem en zit ik momenteel in tijdnood om nog deze week een goed/perfect werkend systeem te hebben.
Aangezien ik ook nog druk ben met mn studie is dit niet de ideale situatie om even lekker aan mn pc te gaan knutselen.

Zodra ik tijd heb en ff normaal nadenk ben ik er ook vrij zeker van dat ik de pc wel werkende kan krijgen. Maar momenteel geen zin in/tijd.

Waar ik het echter niet mee eens ben is dat je zegt dat ik een gelijkwaardig systeem haal wat waarschijnlijk ook niet gaat werken.
Ik haal niet meer de 2600x maar gewoon apart een betere koeler + een betere case qua airflow + extra fans.
En ik haal elk onderdeel helemaal gloedje nieuw zodat ik ervan zeker ben dat alles hoort te werken en als er dan iets mis gaat, ben ik hopelijk sneller bij het probleem.

Bedankt voor je reactie, ik snap dat het frustrerend (misschien niet helemaal het goede woord) is om een random mongol te zien die het probleem probeert te ontwijken. Maar ik kan je verzekeren dat ik er later nog even goed naar ga kijken (binnenkort).

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
Het was niet als sneer bedoeld, maar haal gewoon een intel systeem als je toch alles nieuw wilt.
Je gamed (begrijp ik uit je verhaal), dan boeit een Ryzen systeem echt niet.
Ryzen, zelfs de 2de generatie is gewoon heel erg picky wat betreft geheugen (ik ben zelf op Ryzen overgestapt dus ik ben er bekend mee)

Edit: Bekend met het gezeik en instabiel zijn van het systeem, niet alle oplossingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bad Brains op 06-05-2019 00:23 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• UltraDonut
Intel is wel gelijk wat duurder over het algemeen toch.
Ik ben verder niet bekend met intel, zou jij iets kunnen aanraden?

En wat bedoel je met picky? Gewoon qua qvl list?

Haha, maakt verder ook niet uit. Maar ik voel me er ook gewoon niet chill in om nu alweer een nieuwe pc te halen, maar hebt het gewoon ff nodig....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt dus pas een nieuw systeem gekocht, die valt uit wanneer het warm wordt en dan ga je de PC maar gelijk volledig vervangen? :? Ik mis even waarom je een dergelijk nieuw systeem nu al vervangen wilt voor iets compleet nieuws.

Volgens mij is er meermaals gevraagd om aan te geven wat voor systeem je exact hebt, met het probleem beschrijving erbij kun je jezelf een boel geld besparen als niet alles vervangen hoeft te worden, maar wel de temperatuur problemen opgelost kunnen worden, dat lijkt mij effectiever en veel beter voor jouw portemonnee. Qua performance zal je in elk geval niet veel winnen.

Vertel dus even wat je exact hebt gekocht of klopt het systeem dat in dit bericht gepost wordt; Uszka in "Game PC max 1000€ - hete, stoffige zolderkamer"? Lijkt mij dat dit een veel betere oplossing is. Dan hou je geld over voor een betere GPU ook. ;)

EDIT:
Als je denkt dat de CPU niet is hoe die hoort te zijn, waarom vraag je dan geen garantie aan bij de winkel waar je de processor gekocht hebt? :? Mijn geld is het gelukkig niet, maar direct nieuwe kopen is echt zonde van het geld.
UltraDonut schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:24:
Intel is wel gelijk wat duurder over het algemeen toch.
Ik ben verder niet bekend met intel, zou jij iets kunnen aanraden?
De pricewatch is een goede start, we zijn geen helpdesk hier. Intel is iets duurder, maar krijg je ook wel betere IPC-performance voor terug. Dus single core prestaties zijn bij Intel wel net wat beter, is ook wat de meeste desktop applicaties nog gebruiken, dus an sich is daarin investeren niet zo heel erg. :)
Haha, maakt verder ook niet uit. Maar ik voel me er ook gewoon niet chill in om nu alweer een nieuwe pc te halen, maar hebt het gewoon ff nodig....
Je hebt in feite dus twee opties:
  • Met huidige budget de problemen bij de PC oplossen (betere koeling, betere videokaart) en wat geld overhouden
  • De huidige PC dooverkopen en een beter systeem terugkopen (heb je ook gelijk een hoger budget!) waarmee je en de problemen niet hebt en de dingen kan doen die je wil doen. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 06-05-2019 00:59 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@UltraDonut zet er een mugen scynthe 5 op, ontstof de onderdelen met een compressor(lage druk) in plaats van een nieuw systeem te kopen

• mitsumark
Over het nieuw kopen heb je ook weer meerdere opties.
1. Tijdelijk een i5 9400f om het uit te zingen tot je 2600x weer goed werkt.
2. Een i7 8700 om hiervan je nieuwe pc te maken, de 2600x later verkopen?
3. Wederom een AM4 systeem zodat je onderdelen kunt uitwisselen om het probleem op te sporen.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Koop een nieuwe case (kijk eens bij Fractal Design). Koop ook een paar goede fans (minimaal twee case fans - een voor input, een voor output). Noctua is een goed merk. Jouw probleem is gewoon dat je geen airflow hebt. Ik heb een luchtgekoelde PC en die loopt bij 35 graden in de kamer gewoon lekker.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
@UltraDonut

En? wat heb je gedaan? ik zit nu dit topic te lezen en kan me toch met moeite nou goed inbeelden wat er door je hoofd gaat..

Als Competitief Fortnite speler mijzelf ben ik het met je eens, het ergste wat er kan gebeuren tijdens een gamesessie is dat je pc problemen hebt.

Maar ook als Comp Fortnite speler heb ik mijn Pc gebouwd, en als ik vanavond tijdens het gamen problemen heb door mijn PC en daardoor qualifiers moet missen dan is gelijk het 1e wat ik doe onderzoeken waardoor mijn PC niet goed loopt. Niet gelijk een nieuwe kopen :D

Nou heb ik geen thermometer bij jou in je kamer hangen maar volgens mij is het bij mij laatste week in Nederland nou niet bepaald warm geweest.Dat het +- 25 tot 30 graden word in je kamer met een zonnetje is ECHT zeker nog geen aanleiding om voor een 1 jarige Game PC vast te lopen/ oververhitting.

De standaard koeler bij de Ryzen 2600 is zeker geen slechte koeling en zou je gewoon normaal fortnite mee moeten kunnen doen.

Nu heb ik je probleem topic even door zitten nemen.

1. Temperaturen van je GPU zijn goed (geen oververhitting)
2. Temperaturen van je CPU zijn tijdens gamen rond 65 en het hoogst heb je 71 gezien. (dit zijn geen weerzinwekkende temperaturen waardoor je pc zou moeten uitvallen.
3. Je reageert gewoon niet op hulp.

@NLMaca heeft in jou topic een hele lijst gegeven met gegevens die je kan checken , en hier heb je niks mee gedaan. Of niet op gereageerd.
NLMaca schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 01:43:

Je zal wat moeten gaan testen om uit te sluiten wat het probleem kan zijn.
  • check ook alle kabels of ze goed aangesloten zitten en je kaart goed in het pci-e slot zit (iets wat je als eerste naloopt)
  • Check de eventviewer eens, mogelijk zie je daar een foutmelding terug
  • De temps zijn op zich niet te hoog. Wat geeft je CPU en memory gebruik aan tijdens het gamen of net voor de crash?. Als dat allemaal op 100% staat, gaat je pc ook staan throttlen/bufferen wat problemen kan veroorzaken.
  • Wat beschouw je als epic settings, kun je wat specifieker zijn.
  • Probeer eens je game settings omlaag te schroeven. Ga als voorbeeld eens op medium spelen. (puur om het probleem te vinden).
  • Draaien beide GPU fans bij hoge belasting? nee? zet ze standaard eens op 50 -75%, zodat ze al gaan draaien voordat je gaat gamen.
  • Sluit maar 1 scherm aan. valt die uit? probeer het andere scherm dan eens. valt die ook uit, vervang dan je monitor kabel(hdmi?) door een nieuwe, valt het dan nog uit, dan gaat het probleem al gauw richting de GPU
  • Updaten GPU drivers. Zijn die al up to date? Zet de vorige versie er eens op
  • Als je schermen zwart zijn, reageert je toetsenbord dan nog wel? Als het gebeurt, kijk eens of numlock nog werkt.Dan licht er meestal wel iets op, op je toetsenbord.
  • bios update van je moederbord gechecked?
  • doe eens een mem-test op je geheugen, kan rustig een paar uur duren (ubuntu live-cd erin doen en uitgebreide memtest uitvoeren (bij mijn nieuwe build bleek het geheugen op verkeerd voltage te draaien, wat ook random blackouts veroorzaakte)
  • nog steeds problemen? Probeer eens een andere vergelijkbare voeding
  • Je geheugen voldoet btw niet aan de QVL lijst: http://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M-HDV/index.us.asp#Memory, maar goed, dat zou de laatste check zijn.
Test bovenstaande eens uit. Helaas ben je met dit soort dingen al gauw een paar uur zoet
@Uszka probeert je constant te helpen, heeft ook in jou ''cpu te heet topic'' gereageerd.

Er is niemand hier die je tegenhoud als je nu een nieuwe game pc koopt, alleen is het wel te makkelijk om stof/hitte het probleem te geven.

Ik zou eens lekker een avondje knutselen, en dat moet zeker kunnen , misschien bespaart het je wel 1000 euro, en anders verkoop je die oude pc maar voor een paar tientjes aan mij door , wil ik ook wel troubleshooten :D

• UltraDonut
dfbt schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:39:
@UltraDonut

En? wat heb je gedaan? ik zit nu dit topic te lezen en kan me toch met moeite nou goed inbeelden wat er door je hoofd gaat..

Als Competitief Fortnite speler mijzelf ben ik het met je eens, het ergste wat er kan gebeuren tijdens een gamesessie is dat je pc problemen hebt.

Maar ook als Comp Fortnite speler heb ik mijn Pc gebouwd, en als ik vanavond tijdens het gamen problemen heb door mijn PC en daardoor qualifiers moet missen dan is gelijk het 1e wat ik doe onderzoeken waardoor mijn PC niet goed loopt. Niet gelijk een nieuwe kopen :D

Nou heb ik geen thermometer bij jou in je kamer hangen maar volgens mij is het bij mij laatste week in Nederland nou niet bepaald warm geweest.Dat het +- 25 tot 30 graden word in je kamer met een zonnetje is ECHT zeker nog geen aanleiding om voor een 1 jarige Game PC vast te lopen/ oververhitting.

De standaard koeler bij de Ryzen 2600 is zeker geen slechte koeling en zou je gewoon normaal fortnite mee moeten kunnen doen.

Nu heb ik je probleem topic even door zitten nemen.

1. Temperaturen van je GPU zijn goed (geen oververhitting)
2. Temperaturen van je CPU zijn tijdens gamen rond 65 en het hoogst heb je 71 gezien. (dit zijn geen weerzinwekkende temperaturen waardoor je pc zou moeten uitvallen.
3. Je reageert gewoon niet op hulp.

@NLMaca heeft in jou topic een hele lijst gegeven met gegevens die je kan checken , en hier heb je niks mee gedaan. Of niet op gereageerd.

[...]

@Uszka probeert je constant te helpen, heeft ook in jou ''cpu te heet topic'' gereageerd.

Er is niemand hier die je tegenhoud als je nu een nieuwe game pc koopt, alleen is het wel te makkelijk om stof/hitte het probleem te geven.

Ik zou eens lekker een avondje knutselen, en dat moet zeker kunnen , misschien bespaart het je wel 1000 euro, en anders verkoop je die oude pc maar voor een paar tientjes aan mij door , wil ik ook wel troubleshooten :D
Ten eerste wat er nu door m'n hoofd gaat:
Ik heb een nieuwe pc gehaald, in elkaar gezet en hij loopt als een treintje. M'n oude pc heb ik bijna verkocht voor rond de 550€.

Nogmaals bedank ik iedereen die wil helpen met het oplossen van het probleem van m'n vorige pc. Dat ik er niks mee doe betekend niet dat ik jullie niet dankbaar ben _/-\o_

Afgelopen weken is het niet bepaald warm geweest, klopt, maar alsnog zat ik afgelopen weken toch zo nu en dan te zweten in m'n kamer :F
Ik denk toch echt dat het aan de temperatuur lag aangezien het meestal na een aantal uren gamen was en de pc was dan erg warm.
Bij mn nieuwe pc ben ik van 2 naar 6 fans gegaan plus een waterkoeling ipv standaard koeler.
Als het goed is hoor ik nu geen problemen meer te krijgen met deze nieuwe pc.

Het heeft me 600€ gekost, maar dat vindt ik het wel waard:
- veel betere koeling
- betere videokaart (niet tweedehands!)
- betere case
- 8gb extra geheugen

Als er nu nog iets mis gaat met mn pc weet ik dat hij het gewoon hoort te doen en het niet aan tweedehandse zooi kan liggen of iets dergelijks.

Oh ja, ik heb inderdaad niet gereageerd op het andere topic, excuses nogmaals hiervoor, destijds was ik gewoon te lui om er goed naar te kijken en nu merk ik daar de gevolgen van. Dus wat dat betreft heb ik geleerd om gewoon gelijk aan een probleem te werken.

• pepsiblik
UltraDonut schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:

Bij mn nieuwe pc ben ik van 2 naar 6 fans gegaan plus een waterkoeling ipv standaard koeler.
Als het goed is hoor ik nu geen problemen meer te krijgen met deze nieuwe pc.
Je hebt gewoon een airflow probleem in je oude PC gehad. Waar ik woon is het in Augustus gewoon 45 graden en dan kan ik goed gamen op een PC met drie fans erin (front, rear, CPU koeler).

Nu ineens een ingeving. Misschien lag het aan de koelpasta? Was misschien oud?

Jij bent happy. Da's het enige wat telt!

• UltraDonut
pepsiblik schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:57:
[...]

Je hebt gewoon een airflow probleem in je oude PC gehad. Waar ik woon is het in Augustus gewoon 45 graden en dan kan ik goed gamen op een PC met drie fans erin (front, rear, CPU koeler).

Nu ineens een ingeving. Misschien lag het aan de koelpasta? Was misschien oud?

Jij bent happy. Da's het enige wat telt!
Getver dat zou zo maar eens kunnen hahaha
Het was destijds m'n eerste pc build, samen met een vriend gedaan.
En ik kan me vaag herinneren dat ik geen koelpasta had en dat hij zei dat dat niet nodig was.
Dit weet ik niet zeker maar zou best eens kunnen, ik zal die tip door geven aan de koper.

Precies! haha, al irriteert iedereen zich kapot aan mij |:( , ik game nu prima ;)

• pepsiblik
UltraDonut schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Getver dat zou zo maar eens kunnen hahaha
Het was destijds m'n eerste pc build, samen met een vriend gedaan.
En ik kan me vaag herinneren dat ik geen koelpasta had en dat hij zei dat dat niet nodig was.
Dit weet ik niet zeker maar zou best eens kunnen, ik zal die tip door geven aan de koper.

Precies! haha, al irriteert iedereen zich kapot aan mij |:( , ik game nu prima ;)
En die vriend van je nooit meer bij een PC build betrekken. :(

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
Die boxed meegeleverde koeler heeft pre-applied thermal paste op de onderkant zitten dus dat was het ook niet. Duizend antwoorden gekregen en met geen enkele iets gedaan..
UltraDonut schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:
[...]

Als er nu nog iets mis gaat met mn pc weet ik dat hij het gewoon hoort te doen en het niet aan tweedehandse zooi kan liggen of iets dergelijks.
Je oude pc hoorde het net zo goed gewoon te doen, en deed het ook prima als er even iets langer dan 2 seconden naar gekeken was. Ben benieuwd wat er komende zomer gaat gebeuren als het wel echt warm wordt.

Dit krijgt wat mij betreft een nominatie voor meest wazige topic op tweakers 2019 .

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Skybullet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:27:
Dit krijgt wat mij betreft een nominatie voor meest wazige topic op tweakers 2019 .
Das door het stof 8)7
Het enige dat ik niet zag voorbijkomen was het advies om een stofzuiger te kopen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als geld geen probleem is, en je op tijd die WK van fortnite moet halen: bestel gewoon een kant en klaar systeem van Azerty of alternate oid.

Zit gewoon garantie op het hele systeem. Je hebt duidelijk zelf geen zin of tijd in troubleshooten, dus dan lijkt dat me de beste optie!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• pepsiblik
Stop met bashen en laat dit topic voor wat het is. Wat iedereen er ook van vindt doet niet meer ter zake. Voor de TP is het opgelost, dus vanaf hier is alles verspilde energie.

• UltraDonut
Skybullet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:27:
Die boxed meegeleverde koeler heeft pre-applied thermal paste op de onderkant zitten dus dat was het ook niet. Duizend antwoorden gekregen en met geen enkele iets gedaan..

[...]

Je oude pc hoorde het net zo goed gewoon te doen, en deed het ook prima als er even iets langer dan 2 seconden naar gekeken was. Ben benieuwd wat er komende zomer gaat gebeuren als het wel echt warm wordt.

Hmm, gelukkig heb ik er ook totaal niet naar gekeken. Dan zou ik net zo zoutig zijn.

Bedankt voor de nominatie tho _/-\o_
poing schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Das door het stof 8)7
Het enige dat ik niet zag voorbijkomen was het advies om een stofzuiger te kopen.
Goeie, om even lekker m'n pc kast van binnen schoon te zuigen ;)
Jeroenneman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:53:
Als geld geen probleem is, en je op tijd die WK van fortnite moet halen: bestel gewoon een kant en klaar systeem van Azerty of alternate oid.

Zit gewoon garantie op het hele systeem. Je hebt duidelijk zelf geen zin of tijd in troubleshooten, dus dan lijkt dat me de beste optie!
Kant en klaar, juist, dat is het laatste wat ik zou doen als liefhebber (sinds kort) van pc's enzo. Zelf bouwen is toch veel leuker, anders zou ik zelf nooit kunnen troubleshooten.
Ik heb inderdaad nu niet echt de tijd voor, plus dat het gewoon m'n eerste pc was waardoor er echt van alles kan misgegaan zijn. Ik had geen idee waar ik mee bezig was tijdens het bouwen ervan.
Naja, nu zal er wel weer gehaat worden dat ik wel tijd had om te troubleshooten aangezien ik nieuwe pc in elkaar kan zetten, maar vgm duurt dat toch wel wat korter.
pepsiblik schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:13:
Stop met bashen en laat dit topic voor wat het is. Wat iedereen er ook van vindt doet niet meer ter zake. Voor de TP is het opgelost, dus vanaf hier is alles verspilde energie.
Eens :)

Bedankt allemaal, het was een mooie tijd samen :w
Pagina: 1