Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 16:18
Mijn vraag
3 augustus heb ik mijn eerste Game PC in elkaar gezet samen met een vriend de er wel al wat verstand van heeft. Na een paar weken Fortnite spelen, ben ik tegen het volgende probleem aangelopen: Zo af en toe vallen mijn beide schermen midden in een potje uit. De koeling van de CPU en GPU blijven gewoon draaien en de Power knop blijft ook aan. Ik hoor nog wel gewoon geluid en soms hoor ik na een paar seconde een hoop gekraak en valt het geluid ook uit. Na een paar keer opnieuw opstarten of een tijd gewacht te hebben kan ik weer gewoon gebruik maken van de PC. Ik heb geen last van lag of framedrops tijdens het gamen en ik speel het spel op Epic Settings.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De volgende PC heb ik in elkaar gezet:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,-€ 212,-
1ASRock AB350M-HDV€ 60,-€ 60,-
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G€ 359,-€ 359,-
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 37,59€ 37,59
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 43,45€ 43,45
1Cooler Master H412R€ 19,97€ 19,97
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 74,50€ 74,50
1BitFenix Whisper BWG450M€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,46

De GPU heb ik tweedehands gehaald en de rest is gewoon nieuw.

Ik gebuik de volgende schermen: (misschien ook relevant)
- AOC G2778VQ, gaming monitor waarop ik de game speel.
- Samsung S27D590P, voor overige programma's zoals discord en webbrowser.

Verder gebeurt het altijd tijdens het gamen en in dit geval tijdens Fortnite.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb contact opgenomen met de man die mij de videokaart verkocht heeft. Hij heeft zelf twee weken gegamed met de videokaart en geen problemen ondervonden.
Hij adviseerde me MSI Afterburner. Met dat programma heb ik de volgende gegevens gevonden:
- GPU wordt altijd 100% gebruikt tijdens het gamen. (Wat volgens mij gewoon perfect is, toch?)
- De temperatuur van de GPU is altijd ronde de 72 graden, max 75 graden. (tenzij hij tijdens hele drukke momenten van de game nog heter is, maar dat kan ik niet zien omdat ik dan bezig ben :P )
- De temperatuur van de CPU is bij het opstarten en in laadscherm rond de 57 graden en tijdens het gamen meestal boven de 63 graden. Op zn heetste momenten heb ik hem 71 graden gezien.

Ik heb rond gekeken op internet en me laten vertellen dat 72 graden voor een videokaart normaal is.
De CPU hoort volgens mij echter helemaal niet zo heet te worden.

Nu zie ik u al meteen denken van: "Ja vind je het gek, je hebt nogeneens een CPU-koeler..
Toen ik de PC ging samenstellen heb ik ook een topic gemaakt over welke onderdelen ik moest kiezen en men raadde mij de AMD Ryzen 5 2600x aan in plaats van de 2600, omdat deze een koeler had die voldoende goed is en voor hetzelfde geld heb ik toch net iets betere CPU.

Duss....
Mijn vragen zijn:
Zijn de temperaturen voor deze CPU echt veel te hoog en ligt het probleem waarschijnlijk daar?
Hoort of is de koeler van de 2600x ook echt voldoende?
Kan ik het probleem gewoon oplossen door een betere koeler te kopen en de huidige te vervangen?
Wat gebeurt er als de CPU stopt met werken, gebeurt er dan zoiets als wat ik beschreven heb of horen de schermen dan gewoon aan te blijven?

Een heel verhaal, maar ik hoop het zo voldoende te hebben uitgelegd.
Hopelijk kunnen jullie me helpen! _/-\o_
Met vriendelijke groet,
Jan

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

71graden in volle load is niet te heet en de koeler vab 2600X is prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
al eens met een enkele monitor getest?
verse gpu driver geprobeert?
waarom heb je maar 1geheugen latje en nog 8gb ook beide feiten kosten je nogal wat performance?
je temps zijn voorderest wel ok maar je zou eens kunnen kijken watvoor gekke voltages die xfr boost shizzle aan je cpu voerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Ik zou me eens niet blindstaren op de videokaart etc.. maar eerst eens het initiele probleem controleren door te controleren of het probleem niet gewoon het scherm is.

je scherm valt uit beschrijf je..
daarnaast beschrijf je dingen die volstrekt normaal zijn

dus waarom zoek je het probleem niet in eerste instantie in je scherm ?

wat dus uitvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
@boyette 1 scherm kan ik nog begrijpen, maar beide schermen gaan op zwart.

@UltraDonut
Er loopt een zelfde topic, maar daar is helaas geen oplossing uit gekomen: Schermen van PC vallen uit.
ander topic met hetzelfde probleem, waar de GPU het probleem lijkt te veroorzaken.
Beeldscherm valt uit tijdens gamen

Ik heb hetzelfde probleem een aantal maanden geleden gehad. Bij mij was mijn main monitor stuk (getest door schermen te wisselen en ook met 1 scherm te spelen). Echter bleef het 2e scherm toen gewoon aan.
Het kan echter alle kanten op, monitor stuk, GPU stuk, moederbord stuk, voeding niet toereikend/stuk, maar het kan ook een simpele monitor kabel zijn, of kabels die niet goed aangesloten zitten.

zorg ervoor dat je systeem stofvrij is, je GPU drivers en Bios up to date zijn.

Je zal wat moeten gaan testen om uit te sluiten wat het probleem kan zijn.
  • check ook alle kabels of ze goed aangesloten zitten en je kaart goed in het pci-e slot zit (iets wat je als eerste naloopt)
  • Check de eventviewer eens, mogelijk zie je daar een foutmelding terug
  • De temps zijn op zich niet te hoog. Wat geeft je CPU en memory gebruik aan tijdens het gamen of net voor de crash?. Als dat allemaal op 100% staat, gaat je pc ook staan throttlen/bufferen wat problemen kan veroorzaken.
  • Wat beschouw je als epic settings, kun je wat specifieker zijn.
  • Probeer eens je game settings omlaag te schroeven. Ga als voorbeeld eens op medium spelen. (puur om het probleem te vinden).
  • Draaien beide GPU fans bij hoge belasting? nee? zet ze standaard eens op 50 -75%, zodat ze al gaan draaien voordat je gaat gamen.
  • Sluit maar 1 scherm aan. valt die uit? probeer het andere scherm dan eens. valt die ook uit, vervang dan je monitor kabel(hdmi?) door een nieuwe, valt het dan nog uit, dan gaat het probleem al gauw richting de GPU
  • Updaten GPU drivers. Zijn die al up to date? Zet de vorige versie er eens op
  • Als je schermen zwart zijn, reageert je toetsenbord dan nog wel? Als het gebeurt, kijk eens of numlock nog werkt.Dan licht er meestal wel iets op, op je toetsenbord.
  • bios update van je moederbord gechecked?
  • doe eens een mem-test op je geheugen, kan rustig een paar uur duren (ubuntu live-cd erin doen en uitgebreide memtest uitvoeren (bij mijn nieuwe build bleek het geheugen op verkeerd voltage te draaien, wat ook random blackouts veroorzaakte)
  • nog steeds problemen? Probeer eens een andere vergelijkbare voeding
  • Je geheugen voldoet btw niet aan de QVL lijst: http://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M-HDV/index.us.asp#Memory, maar goed, dat zou de laatste check zijn.
Test bovenstaande eens uit. Helaas ben je met dit soort dingen al gauw een paar uur zoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:12
@UltraDonut in je lijstje heb je toch echt een aftermarket Cooler Master CPU cooler staan. Heb je die ook gemonteerd? Je temps zijn overigens best ok.
Klinkt meer als een driver issue als opeens je schermen uitvallen maar je geluid nog even doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:22
Dit is misschien wel vergezocht maar ik had ook last van een uitvallende beeld met een radeon 380x maar dan wel redelijk willekeurig. Bij mij was het wellicht een combinatie van de verkeerde instelling van de HD in de bios (ide vs ahci), en door de upgrade van win7 naar win10. Nadat ik de instelling van de HD juist had ingesteld en een cleane win10 installatie had gedaan was het fenomeen verdwenen. Draait nu heel stabiel sinds een jaar met, zelfs een lichte overclock.
Om maar te zeggen dat er vele oorzaken kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zegt het Windows logboek over de crashes?
De 100R vind ik geen geweldige behuizing om 300w warmte af te voeren. Komt standaard met slechts één casefan. Heb je er een 2e, als intake, bijgeplaatst? Wat doen de temperaturen van cpu en gpu als je het zijpaneel eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Uszka schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:16:
Wat zegt het Windows logboek over de crashes?
De 100R vind ik geen geweldige behuizing om 300w warmte af te voeren. Komt standaard met slechts één casefan. Heb je er een 2e, als intake, bijgeplaatst? Wat doen de temperaturen van cpu en gpu als je het zijpaneel eraf haalt?
waarom zijn ze temps zonder panel van belang die zijn immers prima daar ligt het niet aan...
ik zet geld in op gpu/gpu drivers/dualmonitor gpu combo
Pagina: 1